صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی در زمینه ولایت فقیه و دموکراسی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردین 1393
    نوشته
    177
    صلوات
    695
    حضور
    2 روز 20 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره سوالاتی در زمینه ولایت فقیه و دموکراسی




    بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علیک یا صاحب الزماان(ع)
    السلام علیکم و رحمة الله و برکاته


    با سلام و عرض خسته نباشید. سوالاتی در زمینه ولایت فقیه و دموکراسی داشتم . لطف کنید به این سوالات بنده در صورت مقدور بودن پاسخ بدید. باتشکر.

    دموکراسی :

    بالاترین شخص مملکت تو چنین سیستمی هر چهار سال یک بار عوض میشه این خودش بزرگترین دلیله که مانع بروز دیکتاتوری میشه
    انتخابات ازاد بر پایه آزادی احزاب و تشکل ها...نه وجود سیکل دیکتاتوری که همه ی سیستم بطور مستقیم یا با یکی دوتا واسته به هم وصل میکنه
    قوه قضاییه کاملا مستقل نه وابسته به شخص اول ممکت... که توانایی اینو داشته باشه عدالت رو جدا از سیاست اجرا کنه
    به رسمیت شناختن حقوق و آزادی های اولیه اجتماعی و نمدنی و حقوق بشر (که یکی از ارکان این نوع حکومته) و روش تاکید بسیار شده
    نمونه عملیشم خوشبختانه موجوده: سوییس، هلند، سوئد،نروژ،همسایه هامون آذربایجان و ارمنستان و تاحد زیادی ترکیه و تا حدودی فرانسه و انگلیسی و کمی هم آمریکا

    خب حالا ولی فقیه امتیازاتش نسبت به این دموکراسی چیه و ایا نمونه عملی هم داشته که موفق باشه یا خیر.

    ایا هیچ مرجعی نمیتونه سراغ رهبری و نهاد های تحت امرشون بره؟ همچنین منظور مرحوم ایت الله کنی مهدوی از این جملات چیست؟ نظارت خبرگان بر رهبری، نظارت حراستی است؛ یعنی اینکه نگذاریم رهبری مورد هجمه قرار گیرد. باید سینه خود را در مقابل تهاجم دشمنان سپر کنیم تا رهبری ضربه نخورد.
    در دیدار با هیئت موتلفه اسلامی.

    ایا این جمله درسته که : بعد اینکه یدوره گذشت و انتخابات خبرگان برگزار شد رهبر میتونه خیلی راحت به وسیله شورای نگهبان تو ترکیب مجلس دست ببره؟

    با تشکر از پاسخگویی شما

    ویرایش توسط سیده راضیه : 1394/07/25 در ساعت 11:14
    بسم الله الرحمن الرحیم
    مجالس خود را با نام علی(ع)زینت دهید.
    پیامبر گرامی اسلام(ص)


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    19,895
    صلوات
    53593
    حضور
    145 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست






    سوالاتی در زمینه ولایت فقیه و دموکراسی








    کارشناس بحث: استاد کریم



  4. #3

    عضویت
    جنسیت تیر 1392
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,569
    صلوات
    7167
    حضور
    38 روز 5 ساعت 38 دقیقه
    وبلاگ
    6
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام 2 نمایش پست ها
    خب حالا ولی فقیه امتیازاتش نسبت به این دموکراسی چیه و ایا نمونه عملی هم داشته که موفق باشه یا خیر.
    سلام علیکم
    نظام دموکراسی نظامی است جدید که بعد از رنسانس در غرب بوجود آمد به اسم حکومت مردم بر مردم، وقبل از آن سیستم دیکتاتوری بر کل دنیا حاکم بود.
    اما از اول نظام حکومتی در اسلام نظام ولایتی بود یعنی در تعریف امامت می خوانیم امام رئیس بر مسلمانان ومردم در امور دنیا وآخرت است. بالطبع مجاری امور باید از قبل این ولی باشد ومشروعیت امور وتصرفاتی اجتماعی وحکومتی با اجازه ولی وامام است. امام چه در شؤون علمی، قضایی، قانون نویسی ولایت بر جامعه ومردم دارد.
    در عصر غیبت امام معصوم این شؤون به ولی فقیه واگذار می شود. ومشروعیت تصرفات گفته شده با اجازه ولی فقیه است.
    بحث ریاست جمهوری، رئیس قوه مقننه اینها بعد از رنسانس واز قبل دانشمندان غربی همچون جان لاک وارد اصطلاحات حکومتی شده است.
    رهبر انقلاب در وجه جمع این مساله یعنی بحث دموکراسی وحکومت اسلامی ایده مردم سالاری دینی را مطرح کردند. چون در اسلام اساس خدمت به مردم است. وولایت امام نباید با دیکتاتوری واستبداد اشتباه گرفته شود چون در اینجا شخص معصوم هدفش بالا کشیدن مردم ورشد معنوی وحیات دنیوی آنهاست. نه جمع مال ومنصب برای خود.
    خلاصه کلام اینکه در سیستم اسلامی حکومت مال معصوم است ودر عصر غیبت فقیهی که دنیا شناس، عدم وابستگی به دنیا ومقام وکسی که بر اساس فقه امامیه حکومت می کند حاکم است وچون معصوم نیست همیشه مجلس خبرگان که تشکیل یافته از مجتهدان است ناظر بر عملکرد رهبری است تا شرایط رهبری را از دست ندهد.
    نمونه عملی موفقیت رهبری بقاء سی سال انقلاب اسلامی با تکیه بر شعارهای اولیه خود وایستادگی آن در مقابل تمامی مشکلات اعم از اقتصادی ونظامی وغیره است. ودر عین حال رشد جامعه ای که اکثر دنیا قصد براندازی آن را داشته اند. ولی در مقابل مستکبران جهان ایستاده ورشد علمی ونظامی قابل توجه هم داشته است.
    این موفقیت های موجود در سایه مدیریت ولی فقیه به دست آمده است والا نظامهای دموکراسی نمی توانستند بر این ارزشهای دینی تکیه داشته واز مظلوم دفاع کرده با ظالم دشمنی کنند ودر عین حال رشد داشته باشند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام 2 نمایش پست ها
    ایا هیچ مرجعی نمیتونه سراغ رهبری و نهاد های تحت امرشون بره؟ همچنین منظور مرحوم ایت الله کنی مهدوی از این جملات چیست؟ نظارت خبرگان بر رهبری، نظارت حراستی است؛ یعنی اینکه نگذاریم رهبری مورد هجمه قرار گیرد. باید سینه خود را در مقابل تهاجم دشمنان سپر کنیم تا رهبری ضربه نخورد.
    یعنی چی سراغ رهبری ونهادهای مربوطه بره؟ برای چی؟
    منظور مرحوم آیت الله مهدوی کنی این است که خبرگان نظارت می کند که رهبری شرایط وصفات رهبری را از دست ندهد ودر عین حال طبق موازین دینی حکومت کند که این می شود حراستی.
    ببینید ضربه دیدن رهبری یعنی ضربه دیدن نظام چون در راس این نظام رهبری قرار دارد واوست که در خط مقدم مبارزه با استکبار است. لذا همه ما باید مواظب باشیم تا جایگاه رهبری آسیب نبیند. ومتزلزل نشود.


    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام 2 نمایش پست ها
    بعد اینکه یدوره گذشت و انتخابات خبرگان برگزار شد رهبر میتونه خیلی راحت به وسیله شورای نگهبان تو ترکیب مجلس دست ببره؟
    خیر درست نیست.
    سوالاتی در زمینه ولایت فقیه و دموکراسی
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.



  5. #4

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1390
    نوشته
    744
    صلوات
    3060
    حضور
    23 روز 11 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    28



    اصل ولایت فقیه خلاف دموکراسی نیست (من دموکراسی رو عدالت معنی میکنم نه دموکراسی غربی) هرچند ممکنه در عمل انحرافی از عدالت پیش بیاد به دلیل اینکه بالاخره حتی رهبر جامعه هم در واقع یک فرد عادی و ممکن الخطاست (هرچند از بقیه خیلی کم خطا تر هستند)
    چون واقعا اگر قوانین اسلام کاملا اجرا بشه به هیچ کسی ظلمی نخواهد شد
    پس بهتره سوالتون اینجوری مطرح بشه که آیا سیستم فعلی اداره حکومت بر اساس ولایت فقیه با عدالت همخوانی دارد ؟

    البته من کارشناس نیستم ولی نظر خودمو با توجه به معلومات اندکی که دارم و زندگی در اجتماع میگم
    به نظر من خیر واقعا شیوه اداره حکومت ما الان انطباق با عدالت ندارد ولی در مسیر عدالت است و همین هم خیلی خوبه



  6. #5

    عضویت
    جنسیت تیر 1392
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,569
    صلوات
    7167
    حضور
    38 روز 5 ساعت 38 دقیقه
    وبلاگ
    6
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شروین نمایش پست ها
    چون واقعا اگر قوانین اسلام کاملا اجرا بشه به هیچ کسی ظلمی نخواهد شد
    پس بهتره سوالتون اینجوری مطرح بشه که آیا سیستم فعلی اداره حکومت بر اساس ولایت فقیه با عدالت همخوانی دارد ؟

    البته من کارشناس نیستم ولی نظر خودمو با توجه به معلومات اندکی که دارم و زندگی در اجتماع میگم
    به نظر من خیر واقعا شیوه اداره حکومت ما الان انطباق با عدالت ندارد ولی در مسیر عدالت است و همین هم خیلی خوبه
    سلام وعرض ادب
    اجرای عدالت صرفا قائم به شخص واحد نیست. حتی پیامبر الهی هم بدون همراهی مردم ووظیفه شناسی آنها نمی اند در جامعه ای عدالت برقرار کند. لازمه عدالت علاوه بر قوانین عدالت بخش این است که هر مسئولی که درسطح کلان مدیریت جامعه وچه در سطح خرد به وظیفه خود درست عمل کند.
    جامعه ما اگر واقعا در همه سطوح واجزاء تابع ولایت فقیه باشد عدالت هم محقق خواهد شد اما اگر مردم از این روایان احادیث وفقهاء جامع الشرایط فاصله گرفتند ومنویات آنها در جامعه جامه عمل نپوشید عدالت محقق نخواهد شد.
    سوالاتی در زمینه ولایت فقیه و دموکراسی
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.



  7. #6

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    677
    صلوات
    1281
    حضور
    11 روز 17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام 2 نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علیک یا صاحب الزماان(ع)
    السلام علیکم و رحمة الله و برکاته


    با سلام و عرض خسته نباشید. سوالاتی در زمینه ولایت فقیه و دموکراسی داشتم . لطف کنید به این سوالات بنده در صورت مقدور بودن پاسخ بدید. باتشکر.

    دموکراسی :

    بالاترین شخص مملکت تو چنین سیستمی هر چهار سال یک بار عوض میشه این خودش بزرگترین دلیله که مانع بروز دیکتاتوری میشه
    انتخابات ازاد بر پایه آزادی احزاب و تشکل ها...نه وجود سیکل دیکتاتوری که همه ی سیستم بطور مستقیم یا با یکی دوتا واسته به هم وصل میکنه
    قوه قضاییه کاملا مستقل نه وابسته به شخص اول ممکت... که توانایی اینو داشته باشه عدالت رو جدا از سیاست اجرا کنه
    به رسمیت شناختن حقوق و آزادی های اولیه اجتماعی و نمدنی و حقوق بشر (که یکی از ارکان این نوع حکومته) و روش تاکید بسیار شده
    نمونه عملیشم خوشبختانه موجوده: سوییس، هلند، سوئد،نروژ،همسایه هامون آذربایجان و ارمنستان و تاحد زیادی ترکیه و تا حدودی فرانسه و انگلیسی و کمی هم آمریکا

    خب حالا ولی فقیه امتیازاتش نسبت به این دموکراسی چیه و ایا نمونه عملی هم داشته که موفق باشه یا خیر.

    ایا هیچ مرجعی نمیتونه سراغ رهبری و نهاد های تحت امرشون بره؟ همچنین منظور مرحوم ایت الله کنی مهدوی از این جملات چیست؟ نظارت خبرگان بر رهبری، نظارت حراستی است؛ یعنی اینکه نگذاریم رهبری مورد هجمه قرار گیرد. باید سینه خود را در مقابل تهاجم دشمنان سپر کنیم تا رهبری ضربه نخورد.
    در دیدار با هیئت موتلفه اسلامی.

    ایا این جمله درسته که : بعد اینکه یدوره گذشت و انتخابات خبرگان برگزار شد رهبر میتونه خیلی راحت به وسیله شورای نگهبان تو ترکیب مجلس دست ببره؟

    با تشکر از پاسخگویی شما

    در باره جملات اخرتون
    بله
    مجلس شورای نگهبان
    مجلس خبرگان

    قوه قضائیه
    قوه مقننه
    قوه مجریه
    تمام نهادهای اجرایی ..لشگری کشوری ....
    تمامی اینها مستقیم و یا غیر مستقیم قابل دست بردن هستند
    البته بنده قصد جسارت به محضر حضرت ایت الله خامنه ای ندارم
    ولی عملا هیچ اهرم اجرایی نیست که جلو این جریان را بگیرد

    این یک دایره و چرخه خاص است

    این موضوع قبلا هم بنده مطرح کردم هیچ جواب قانونی بر مبنای قانون نگرفتم
    فقط گفتن این اتفاق نمیوفته
    همین
    مهم نیست چه سنی داری هنگام سلام کردن مادرت را در آغوش بگیر .

  8. #7

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1390
    نوشته
    744
    صلوات
    3060
    حضور
    23 روز 11 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    28



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    سلام وعرض ادب
    اجرای عدالت صرفا قائم به شخص واحد نیست. حتی پیامبر الهی هم بدون همراهی مردم ووظیفه شناسی آنها نمی اند در جامعه ای عدالت برقرار کند. لازمه عدالت علاوه بر قوانین عدالت بخش این است که هر مسئولی که درسطح کلان مدیریت جامعه وچه در سطح خرد به وظیفه خود درست عمل کند.
    جامعه ما اگر واقعا در همه سطوح واجزاء تابع ولایت فقیه باشد عدالت هم محقق خواهد شد اما اگر مردم از این روایان احادیث وفقهاء جامع الشرایط فاصله گرفتند ومنویات آنها در جامعه جامه عمل نپوشید عدالت محقق نخواهد شد.
    کلیت حرفتون درسته . ولی غیر معصوم حتی با همراهی مردم نمیتونن عدالت رو برقرار کنن. توجه کنید من گفتم انطباق با عدالت که محاله توسط غیر معصوم حاصل بشه.
    اونکه شما میفرمایید عدالت نسبیه که میشه همون در مسیر عدالتی که عرض کردم.



  9. #8

    عضویت
    جنسیت تیر 1392
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,569
    صلوات
    7167
    حضور
    38 روز 5 ساعت 38 دقیقه
    وبلاگ
    6
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید محمد جواد نمایش پست ها
    در باره جملات اخرتون
    بله
    مجلس شورای نگهبان
    مجلس خبرگان

    قوه قضائیه
    قوه مقننه
    قوه مجریه
    تمام نهادهای اجرایی ..لشگری کشوری ....
    تمامی اینها مستقیم و یا غیر مستقیم قابل دست بردن هستند
    البته بنده قصد جسارت به محضر حضرت ایت الله خامنه ای ندارم
    ولی عملا هیچ اهرم اجرایی نیست که جلو این جریان را بگیرد

    این یک دایره و چرخه خاص است

    این موضوع قبلا هم بنده مطرح کردم هیچ جواب قانونی بر مبنای قانون نگرفتم
    فقط گفتن این اتفاق نمیوفته
    همین
    سلام وعرض ادب
    این مطالبی که شما بیان می کنید اولا دلیل و سند خود واینکه در کجا ولی فقیه در کار این قوا دست برده که خلاف قانون بوده است را بیان نداشته اید.
    اگر قوا براساس وظایف مندرج در قانون اساسی وآیین نامه های داخلی خود عمل کنند هیچوقت دست در کارشان برده نمی شود واگر در جایی رهبری بعنوان شخص اول مملکت نظری داشته باشند بعنوان نصح المومنین واز باب مشاوره وخیرخواهی نظر خودر ا بیان می کنند وقتی با مصالح نظام ارتباط دارد ولی شخص را مجبور به قبول سخن خود نمی کنند مثل نامه ای که به دکتر احمدی نژاد در مورد برداشتن جناب مشایی از معاونت اول دولت داشتند.
    ولی در جایی مثل به اساس نظام ومصالح کلی نظام مربوط است، نه اینکه رهبری از باب دست بردن در کارهای دیگر قوا وارد عمل شوند بلکه از باب وظیفه ای که ولی فقیه در حفظ کیان نظام اسلامی دارند وارد عمل شده وجلوی امری را می گیرند.
    این سخن که رهبری با نفوذ وبه صورت مخفیانه دست در کار سایر قوا برده باشند وبه صورت پشت پرده آنها را اداره کنند سخن درستی نیست.


    نقل قول نوشته اصلی توسط شروین نمایش پست ها
    کلیت حرفتون درسته . ولی غیر معصوم حتی با همراهی مردم نمیتونن عدالت رو برقرار کنن. توجه کنید من گفتم انطباق با عدالت که محاله توسط غیر معصوم حاصل بشه.
    اونکه شما میفرمایید عدالت نسبیه که میشه همون در مسیر عدالتی که عرض کردم.
    چرا نمی تونن؟
    غیر معصومی که براساس سیره وروش اهل بیت عمل کنند ودر اداره جامعه وترقی کشور قرآن واهل بیت(ع) ملاک قرار دهند چرا نتوانند عدالت را اجزا کنند؟
    مگر پیامبرص اسلام نفرمودند که اگر به قرآن وعترت تمسک جویید هرگز گمراه نخواهید شد. عدم گمراهی خود همان تحقق عدالت است.
    سوالاتی در زمینه ولایت فقیه و دموکراسی
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.



  10. #9

    عضویت
    جنسیت فروردین 1394
    نوشته
    292
    صلوات
    997
    حضور
    6 روز 3 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    هرچقدر هم شما و آقای رهبر انتقاد کنید چه فایده داره؟
    مگه صداتون به گوش کسی میرسه؟(بدون توهین به هیچ کس)

  11. #10

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1390
    نوشته
    744
    صلوات
    3060
    حضور
    23 روز 11 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    28



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها

    چرا نمی تونن؟
    غیر معصومی که براساس سیره وروش اهل بیت عمل کنند ودر اداره جامعه وترقی کشور قرآن واهل بیت(ع) ملاک قرار دهند چرا نتوانند عدالت را اجزا کنند؟
    مگر پیامبرص اسلام نفرمودند که اگر به قرآن وعترت تمسک جویید هرگز گمراه نخواهید شد. عدم گمراهی خود همان تحقق عدالت است.
    احتمالا تعریف من و شما از عدالت متفاوته
    منظور من از عدالت همه جوانب عدالت است هرچند اعتقاد دارم همون عدالت اجتماعی هم بدست غیر معصوم ممکن نیست چون مهمتری بعد وجودی یک معصوم عدالت مطلق هست
    من فکر میکنم شما بیشتر بخاطر تعصب روی رهبری و اینکه نکند این بحث ها شائبه توهین به رهبری رو بوجود بیاره تاکید برا اجرای عدالت توسط غیر معصوم دارید
    اگر اینطور هست قبل از گذاشتن مطلب اصلی این رو بگم که اتفاقا تاکید بر امکان اجرای عدالت توسط غیر معصوم باعث زیر سوال رفتن امام خمینی و همچنین رهبر میشه چون این یک واقعیت هست که الان عدالت اجرا نمیشه حتی در پایین ترین سطح خودش
    ولی قبول اینکه غیر معصوم امکان و ابزار اجرای عدالت حتی اجتماعی رو ندارد باعث قبول پذیرش ولایت رهبر با وجود همه کاستی ها میشه
    من کسی رو از دوستان خودم دیدم که چند سال پیش تعصب شدید روی اجرای کامل اسلام و عدالت توسط رهبر رو داشتند و بعد از چند سال با دیدن مشکلات تمام اعتقادات حتی دینیشون به هم ریخت و الان هیچ چیز رو قبول ندارند
    در صورتی که اگر قبول میکردند که ولی فقیه غیر معصوم ممکن الخطاست با وجود همه مسائل در کنار رهبرشون میموندند
    حالا مطلب اصلی رو بخونیم

    لازمه اجرای صحیح عدالت و قرار دادن هر چیزی در جای خود، داشتن علم کافی به همه چیز و نـیـز دانـسـتـن ارتـبـاط مـیـان اجـزا بـا کـل هـسـتـی اسـت و گـرنـه عـدالت در جـزء و کـل مـحقق نخواهد شد و نظام آفرینش به کمال مطلوب نخواهد رسید. چنین دانشی جز در نزد آفریننده هستی یافت نمی شود و ((اِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلیمٌ)) (حدید: 3)و چـون آفـریـنـنـده و مـالک هـمـه چیز نیز هست ، حاکم بر آنها هم هست ، به تعبیر عرفانی حضرت امام خمینی (ره )؛اسـم اعـظـم ((اللّه )) که حکومت مطلقه از آن اوست و حاکم علی الاطلاق بر همه اسماء است ، با دو اسم حاکم و عادل تجلی نمود و در میان آنها با عدالت حکم کرد. پس امر الهی عدالت را اجرا نمود و سنت الهی - که تبدیلی در آن نیست ـ جاری گردید... و این همان حکم عدالت بود.همچنین امام با استفاده از آیه ((اِنَّ رَبّی عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ)) (هود: 56)، نتیجه می گیرد کـه ربّ ((انـسـان کـامـل )) بـر صـراط مستقیم و حد اعتدال تام بوده ، مربوب او یعنی همان انـسـان کـامـل ـ پـیـغـمـبـر ـ نـیـز بـر صـراط مـسـتـقـیـم و اعـتـدال تـامّ اسـت .بـدیـن تـرتـیـب خـداونـد، انـسـان هـایـی را بـه نـام پـیـامـبـر، بـه طـور کـامـل و هـمـه جـانبه از نظر عقیده ، عمل و اخلاق تربیت کرده به گونه ای که هیچ گونه انـحـراف از عـدالت مـطـلق در افـکار، کردار و گفتار آنان راه نمی یابد و آنان ماءمور می شـوند که عدالت را در جامعه انسانی پیاده کنند و مردم را نیز به گونه ای تربیت کنند که خود قیام به قسط و عدالت نمایند؛((لَقـَد اَرسـَلنـا رُسـُلَنـا بـِالبـَیِّنـــتِ واَنـزَلنـا مـَعـَهـُمُ الکـِتــبَ والمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ...))(حدید: 25)بـه راسـتـی پـیـامـبـران خـود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم ، تا مردم به انصاف برخیزند.و به خاتم الانبیاء(ص ) نیز چنین می فرماید:((فـَلِذلِکَ فـَادْعُ وَاسـْتـَقـِمْ کـَمـَا أُمـِرْتَ وَلاَ تـَتَّبِعْ اءَهْوَاءَهُمْ وَقُلْ اَّمَنتُ بِمَا اءَنزَلَ اللَّهُ مِن کِتَابٍ وَاءُمِرْتُ لاَِعْدِلَ بَیْنَکُمُ)) (شوری : 15)بـنـابـرایـن به دعوت پرداز و همان گونه که ماءموری ایستادگی کن و هوسهای آنان را پـیـروی مـکن و بگو: ((به هر کتابی که خدا نازل کرده ایمان آوردم و ماءمور شدم که میان شما عدالت کنم .چنان که ملاحظه می کنید ((دعوت ، استقامت ، استقلال راءی ، ایمان به کتاب آسمانی )) همه لازمـه و زیـرسـاخـت اجرای عدالت از سوی پیامبر معرفی شده که بدون آن دادگری امکان پذیر نیست .بـه ایـن نـکـتـه ظریف تاریخی دقت کنید: در جنگ حنین غنائم فراوانی نصیب مسلمانان شد و رسـول خدا(ع ) پس از بازگشت از طائف در محلی به نام ((جعرانه )) به تقسیم غنیمت میان مـردم پرداخت . در این اثنا پسر ابوخویصره ـ که از سران خوارج شد - به پیامبر گفت : ((عـدالت پـیشه کن !)) رسول خدا از سخن نابجای آن شخص برآشفت و فرمود: ((وَیْلَکَ وَ مـَنْ یـَعـْدِلُ اِذا لَمْ اَعْدِلْ؟)) وای بر تو! چه کسی عدالت خواهد ورزید آنگاه که من عدالت نورزم ؟!مـفـهـوم کـلام نـبـوی ایـن اسـت کـه اصـولا کـسـی جـز انـسـان کـامـل تـوانـایـی اجـرای عـدالت بـه مـعـنـای واقـعـی کـلمـه را نـدارد و شـاخـص حـق و بـاطل و عدالت و ظلم همان معصوم است که خداوند او را به عنوان جانشین خود تعیین فرموده است ؛ او از یک سوی دارای ((علم لدنّی )) است که می تواند به همه اشیاء - به کمک الهی ـ احـاطـه و اشـراف داشته باشد و هرگز در تعیین موضع برای اشیاء را اشتباه نکند و از سـوی دیگر به سبب ایمان و تقوای بالایی که دارد حق هر کسی را به او عطا کند و او را در بستر سعادت خویش یاری نماید.جـالب ایـنـکـه مـعـلم ثـانـی نـیـز از زاویـه فـلسفی ـ که به طراحی مدینه فاضله عادله پرداخته ـ به همین نتیجه رسیده است :فـارابـی فلسفه را عین آرای اهل مدینه فاضله می دانست و معتقد بود که رئیس مدینه باید فـیلسوفی باشد که علم خود را از مبداء وحی می گیرد، در واقع ، رئیس فیلسوف مدینه فاضله فارابی ((نبی )) است و دین صحیح به نظر او عین فلسفه است .بـدیـن تـرتـیـب ، دیـن و خـرد بـر ایـن نـکـتـه اتـفـاق دارنـد کـه فـصـل الخـطـاب و سـخـن آخـر در عدالت ، مجموعه دین آسمانی است و خلیفه معصوم خدا با اخـتـیـار داشـتـن دانـش و مـعـارف سـرشـار آسمانی ، احکام و قوانین حقیقی و عادلانه ، اخلاق صـحیح انسانی و دیگر مؤ لفه های مادی و معنوی ، مکلف به ایجاد حکومت برای گسترش عدالت در جهان است . نظر امام خمینی (ره ) چنین است :احکام شرعی قوانین اسلام هستند و این احکام شاءنی از شئون حکومت می باشند بلکه احکام ، مطلوب بالعرض و اموری ابزاری هستند برای اجرای حکومت و گسترش عدالت .بـه هـمـیـن سـبـب ، نـخـسـتـیـن شـرط مـتـولیـان دیـن از صـدر تـا ذیل ، پایبندی به عدالت است ؛اسـلام ، خـدایـش عـادل اسـت ، پـیـغـمـبـرش هـم عـادل اسـت و مـعـصـوم ، امـامـش هـمـه عـادل مـعـصـوم اسـت ، قـاضـی اش هـم مـعـتـبـر اسـت کـه عـادل بـاشـد، فـقـیـهـش هـم مـعـتـبـر اسـت کـه عـادل بـاشـد، شـاهـد طـلاق هـم مـعتبر است که عادل باشد امام جمعه اش هم باید عادل باشد؛ از ذات مقدس کبریا گرفته تا آخر زمامدار باید عادل باشد، ولات آن هم باید عادل باشند.و بـا تـوجه به اینکه منظر خداوند اجرای عدالت مطلق در زمین و به تعبیر روایات ((پر شـدن زمـیـن از عـدالت )) اسـت ، و چـنـیـن مـهـمی تاکنون محقق نشده و روزی باید چنین شود، خداوند آخرین معصوم آسمانی را برای تحقق این امر مهم ذخیره کرده است و شاید مهم ترین راز غیبت حضرت بقیة اللّه ارواحنا له الفدا نیز همین باشد:((قـضـیـه غـیـبـت حضرت صاحب ، قضیه مهمی است که بر ما مسائلی را می فهماند، من جمله ایـنکه برای یک همچو کار بزرگی ـ که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا شود ـ در تـمـام بـشـر کـسی نبود الا مهدی موعود(ع )، که خدای تبارک و تعالی او را ذخیره کرده اسـت برای بشر... آن هم نه این عدالتی که مردم عادی می فهمند ـ که فقط قضیه عدالت در زمـیـن برای رفاه مردم باشد ـ بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت ... الان زمین ـ و بعد از این ، از این هم بدتر شاید بشود ـ پر از جور است ، تمام نفوسی که هستند انحرافات در آنـهـا هـسـت ، حـتـی نـفـوس اشـخاص کامل هم در آن انحرافاتی هست ولو خودش نداند، در اخـلاقـهـا انـحـراف هـسـت ، در عـقـایـد انـحـراف هـسـت ، در اعمال انحراف هست و در کارهایی هم که بشر می کند انحرافش معلوم است و ایشان ماءمورند بـرای ایـنـکـه تـمـام ایـن کجی ها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعـتـدال کـه واقعا صدق بکند ((یَمْلاَُ الاَرْضَ عَدْلاَ بَعْدُ ما مُلِئَتْ جَوْرا)) ... تمام بشر را ایشان هدایت خواهند کرد ان شاء اللّه و ظلم و جور را از تمام روی زمین بر می دارند به همان معنای مطلقش )).


  12. صلوات ها 2


صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود