صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علم امامان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    عقاید اسلامی
    نوشته
    2,154
    حضور
    1 روز 4 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    190
    صلوات
    19406

    علم امامان




    سلام

    چند وقت پیش یکی روحانیون محترم در یک برنامه تلویزیونی عنوان کردند که:امام علی زمان

    پدر امام حسن بودن با امام علی قبل پدر بودن فرق دارند.یعنی سیر تکاملی داشتن

    بعد از این بحث من به شدت درباره علم امام دچار مشکل شدم

    چون ذهنیت خودم درباره علم امام این بود که اونها عالم کامل بودند.یعنی ظرف علم اونها از

    طرف خدا کامل پر بوده ولی به اذن الهی درباره موضوعات مطلع میشدند نه اینکه کلا

    نمیدونستند و مثل ماها با گذشت زمان علمشون به اون حد کمال برسه.

    مثلا قضیه باخبر شدن امام حسین(علیه السلام)از شهادت حضرت مسلم.ایشون به اذن الهی از اون خبر بی اطلاع بودند.و در مقابل علم ائمه به حوادثی که حتی در پستوی خانه ها برای افراد اتفاق میافته

    لطفا منو در این مورد روشن کنید
    ویرایش توسط maryam : ۱۳۸۹/۰۲/۲۵ در ساعت ۱۸:۲۹
    [SIGPIC][/SIGPIC]

    مقربان

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    عقاید اسلامی
    نوشته
    2,154
    حضور
    1 روز 4 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    190
    صلوات
    19406



    چرا هنوز بی جوابه؟
    [SIGPIC][/SIGPIC]

    مقربان

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam نمایش پست ها
    سلام

    چند وقت پیش یکی روحانیون محترم در یک برنامه تلویزیونی عنوان کردند که:امام علی زمان

    پدر امام حسن بودن با امام علی قبل پدر بودن فرق دارند.یعنی سیر تکاملی داشتن

    بعد از این بحث من به شدت درباره علم امام دچار مشکل شدم

    چون ذهنیت خودم درباره علم امام این بود که اونها عالم کامل بودند.یعنی ظرف علم اونها از

    طرف خدا کامل پر بوده ولی به اذن الهی درباره موضوعات مطلع میشدند نه اینکه کلا

    نمیدونستند و مثل ماها با گذشت زمان علمشون به اون حد کمال برسه.

    مثلا قضیه باخبر شدن امام حسین(علیه السلام)از شهادت حضرت مسلم.ایشون به اذن الهی از اون خبر بی اطلاع بودند.و در مقابل علم ائمه به حوادثی که حتی در پستوی خانه ها برای افراد اتفاق میافته

    لطفا منو در این مورد روشن کنید
    با سلام
    در این باره من فعلا با یه رویکرد حداقلی وارد میشم ، در باب علم امام(و به همین منوال در مورد بقیه ی کمالات امام) ، قدر متیقن اینه که امام حداقل باید در زمان امامتش از علومی که به صراحت از لوازم امامتشه برخوردار باشه ، فراتر از این با صرف لحاظ شان امامت ضرورت نداره. این رویکرد حداقلی نمی گه که امام از علمی فراتر از اون حداقل ها برخوردار نیست بلکه در این باره ساکته ، روشنه که اگه هم امام از امری فراتر از اون حداقل های ضروری آگاه نباشه چنین چیزی به امامتش لطمه ای وارد نمی کنه
    ...
    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۸۹/۰۲/۲۶ در ساعت ۰۸:۰۸

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    محض ریا فقط خدا
    نوشته
    348
    حضور
    1 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1753



    سلام
    روایت می فرماد هر هفته جمعه ها بر علم امام اضافه میشه
    نقل قول نوشته اصلی توسط رسول الله نمایش پست ها
    فَمَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَه

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    عقاید اسلامی
    نوشته
    2,154
    حضور
    1 روز 4 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    190
    صلوات
    19406



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهربانی نمایش پست ها
    سلام
    روایت می فرماد هر هفته جمعه ها بر علم امام اضافه میشه
    سلام
    آدرس؟
    [SIGPIC][/SIGPIC]

    مقربان

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    عقاید اسلامی
    نوشته
    2,154
    حضور
    1 روز 4 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    190
    صلوات
    19406



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    با سلام
    در این باره من فعلا با یه رویکرد حداقلی وارد میشم ، در باب علم امام(و به همین منوال در مورد بقیه ی کمالات امام) ، قدر متیقن اینه که امام حداقل باید در زمان امامتش از علومی که به صراحت از لوازم امامتشه برخوردار باشه ، فراتر از این با صرف لحاظ شان امامت ضرورت نداره. این رویکرد حداقلی نمی گه که امام از علمی فراتر از اون حداقل ها برخوردار نیست بلکه در این باره ساکته ، روشنه که اگه هم امام از امری فراتر از اون حداقل های ضروری آگاه نباشه چنین چیزی به امامتش لطمه ای وارد نمی کنه...
    سلام
    ضرورت نداشتنش قبول ولی اگر ازش خواستن که حرفی درباره اون حداکثر بزنه چی؟
    منظورم به علم ائمه اطهار نسبت به علوم مختلف مثل فیزیک و شیمیه که چقدر موردشو داریم که جواب براش ارائه دادند
    لطفا برام روشن کنید که اگه این دیدگاه درست باشه پس چرا ائمه قادر به پاسخگویی به اون همه سوال بودند؟
    [SIGPIC][/SIGPIC]

    مقربان

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    ببخشید وسط بحث شما وارد شدم
    لطفا در مورد این مطلب هم توضیح بدید:
    کلام علی علیه السلام پیرامون علم خود که در کتابهای زیادی آمده است این است که فرمود: "سلونی من قبل ان تفقدونی، فلأنا بطرق السماء اعلم منی بطرق الارض)[1] یعنی: "از من سؤال کنید قبل از اینکه من را از دست بدهید، بدرستیکه من به راههای آسمان از راه های زمینی آگاه تر هستم."


    [1]کشف الیقین56- نهج الحق، 240- نهج الحق، ص 346- نهج البلاغه، خطبه 189/5.



    آیا این علم مختص امام هست؟ یا پیامبران هم به این علم دسترسی دارند؟ چگونگی کسب این علم؟
    آیا دیگر امامان نیز به این علم دسترسی دارند؟

    ویرایش توسط حرم امن الهی : ۱۳۸۹/۰۲/۲۶ در ساعت ۰۹:۴۱
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    عقاید اسلامی
    نوشته
    2,154
    حضور
    1 روز 4 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    190
    صلوات
    19406



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    ببخشید وسط بحث شما وارد شدم :gol:
    لطفا در مورد این مطلب هم توضیح بدید:
    کلام علی علیه السلام پیرامون علم خود که در کتابهای زیادی آمده است این است که فرمود: "سلونی من قبل ان تفقدونی، فلأنا بطرق السماء اعلم منی بطرق الارض)[1] یعنی: "از من سؤال کنید قبل از اینکه من را از دست بدهید، بدرستیکه من به راههای آسمان از راه های زمینی آگاه تر هستم."


    [1]کشف الیقین56- نهج الحق، 240- نهج الحق، ص 346- نهج البلاغه، خطبه 189/5.



    آیا این علم مختص امام هست؟ یا پیامبران هم به این علم دسترسی دارند؟ چگونگی کسب این علم؟
    آیا دیگر امامان نیز به این علم دسترسی دارند؟
    سلام
    ممنون که توی بحث شرکت کردید
    اتفاقا این جمله هم جزو سوالات من بود
    اگر علم امام جزو اون تعبیر حداقلیه پس چطور حضرت همچین حرفی رو زدند؟

    مطلب دیگه اینکه جناب سید میشه بفرمایید در مقابل این تفکر حداقلی یا حداکثری هم هست؟
    یعنی اون گروهی که معتقد به این دیدگاه هستند(همون علمایی کمه در اون پستتون نام بردید)آیا همونها دیدگاه حداکثری هم دارند؟
    [SIGPIC][/SIGPIC]

    مقربان

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بحثی در علم امامان معصوم (ع)




    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam نمایش پست ها
    سلام

    چند وقت پیش یکی روحانیون محترم در یک برنامه تلویزیونی عنوان کردند که:امام علی زمان

    پدر امام حسن بودن با امام علی قبل پدر بودن فرق دارند.یعنی سیر تکاملی داشتن

    بعد از این بحث من به شدت درباره علم امام دچار مشکل شدم

    چون ذهنیت خودم درباره علم امام این بود که اونها عالم کامل بودند.یعنی ظرف علم اونها از

    طرف خدا کامل پر بوده ولی به اذن الهی درباره موضوعات مطلع میشدند نه اینکه کلا

    نمیدونستند و مثل ماها با گذشت زمان علمشون به اون حد کمال برسه.

    مثلا قضیه باخبر شدن امام حسین(علیه السلام)از شهادت حضرت مسلم.ایشون به اذن الهی از اون خبر بی اطلاع بودند.و در مقابل علم ائمه به حوادثی که حتی در پستوی خانه ها برای افراد اتفاق میافته

    لطفا منو در این مورد روشن کنید

    با سلام

    نخستين شرط براي تصدي مقام امامت علم و آگاهي و دانش نسبت به تمام معارف ديني و نيازهاي مردم و آنچه در امر تعليم و تربيت و هدايت و اداره جوامع انساني لازم است، مي باشند و بدون چنان علمي اين مسئوليت هرگز به انجام نمي رسد، و ائمه اطهار ـ عليه السلام ـ از چنين علمي برخوردار بودند و معلومات خويش را هرگز نزد معلمان و در مكتب خانه ها و كلاس هاي درس كسب ننموده اند بلكه آنچه علم داشته اند علم حضوري (لدني) بوده است.

    بلحاظ اهمیت موضوع، و به منظور تهیه پاسخی نسبتاً جامع که بسیاری ابهامات و پرسشهای پیرامون مسألۀ علم امامت را جوابگو باشد، کمی توضیح بیشتر، در قالب چند نکته، ضروری بنظر می رسد:

    اولاً؛ منابع علم امامان معصوم متعدد و متنوع است در درجه اول آگاهي آنها به تمام معاني قرآن مجيد و در درجه دوم علومي است كه از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به آنها به ارث رسيده است و در درجه بعد تأييدات الهي و الهامات قلبي و ارتباط با فرشتگان و عالم غيب است، و در هيچ منبعي نقل نگرديده كه امامي نزد معلمي درس خوانده باشد و يا بعنوان متعلم در مكتب خانه اي حاضر شده باشد و اصولاً با وجود اين منابع متصل به علم لايتناهي الهي كه همه اش هم حضوري است چه نيازي است كه به علم حصولي در نزد افراد كه شأن علمي شان به مراتب از خود ائمه پايين تر است روي آورند.

    ثانياً: امامان به عنوان جانشيان پيامبر كه قلمرو مأموريتش جسم و جان و دنيا و آخرت مي باشد بايد علم و دانشي در خور مأموريت عظيمشان داشته باشند تا مردم به آنها اعتماد كنند و دين و آيين خود را در اختيار آنها قرار دهند.

    بدون شک، اين علم، ویژگیهای منحصر بفردی دارد: 1- بايد خالي از نقص و اشتباه باشد و گرنه جلب اعتماد نمي كند. 2- بايد در خور مأموريتشان باشد يعني از گذشته و حال و آينده آگاه باشند. 3- چون مأموريتشان ظاهر و باطن اجتماع و درون و برون مردم را شامل است اين علم بايد چنين معلوماتي باشد.[1] و پر واضح است كه علمي با چنين شرايطي از عهده بشر قاصر و عاجز بيرون است و تنها منبعي كه مي تواند چنين شرايطي داشته باشد اتصال به غيب و با علم لدني و حضوري است و الاّ از علم حصولي كه ساخته و پرداخته حس و تجربه بشري است چنين چيزي ساخته نيست.

    ثالثاً: در پاره اي از روايات تصريح شده است كه حجج الهي و ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ همه علوم را از ناحيه خداوند تبارك و تعالي بصورت مستقیم و حضوری دريافت مي دارند كه بلحاظ پرهیز از طولانی شدن کلام به یک نمونه از آنها اشاره می کنیم:

    1- حضرت امام صادق ـ عليه السلام ـ فرموده اند: "كسي كه گمان كند خدا بنده اي را حجت خويش در زمين قرار داده، سپيس تمام آنچه را او به آن نياز دارد از وي پنهان مي كند بر خدا افتراء زده است"[2]

    رابعاً: امامان معصوم ـ عليه السلام ـ از دوران كودكي از قوه قدسيه الهامي برخوردار بوده اند و نسبت به همه علوم و دانش ها مهارت داشته اند و در برابر همه پرسش هاي مردم در زمينه هاي گوناگون براي ايشان عرضه مي شد بدون آنكه به كتب و مأخذي مراجعه كنند بي درنگ پاسخ لازم و قانع كننده اي را ارائه مي نودند. استاد مصباح یزدی در اين زمينه مي فرمايد: بي شك اهل بيت پيامبر بيش از ساير مردم از علوم آن حضرت بهره مند بودند ولي علوم ائمه اهل بيت منحصر به آنچه از پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شنيده بودند نبوده بلكه ايشان از نوعي علوم غير عادي نيز بهره مند بوده اند كه به صورت الهام و تحديث به ايشان افاضه مي شده است و با چنين علمي بود كه بعضي از ائمه اطهار در سنين طفوليت به مقام امامت مي رسيدند و از همه چيز آگاه بودند و نيازي به تعلم و فراگيري از ديگران نداشتند.[3]

    حاصل آنكه همه علم امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ حضوري و لدني بوده است و از ناحيه خداوند تبارك و تعالي به ايشان رسده يا بواسطه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و يا بواسطه الهام و يا بواسطه تحديث فرشتگان و نيازمند كسب علوم از دانشمندان بشري نبوده اند بلكه اين ائمه بوده اند كه مشكلات علمي دانشمندان را حل مي نموده اند و تاريخ بهترین شاهد بر اين مدعا است. [4]

    در نتیجه با توجه به مطالب یاد شده، ثابت می شود که، نور علم و دانش، از همان کودکی در نهاد امامان (ع) نهادینه شده و به محض رسیدن به مقام امامت، آمادگی لازم برای مواجهه و پاسخگوئی به تمام سؤالات و مشکلات علمی بشری را دارند. چنانکه در خصوص امامانی که در سنین طفولیت به امامت رسیدند این امر ثابت است.

    و نکتۀ دیگر آنکه با توجه به اینکه علوم ائمه (ع) حضوری و خدادادی است، و به عبارتی متصل به منبع علم لایزال خدادادی اند در برابر هر سؤالی، پاسخ را آماده دارند و این مطلب، با تدریجی بودن کمال در علم امام منافاتی ندارد زیرا رجوع امام به علم لایتناهی الهی به تدریج است. به عبارتی می توان گفت: در مواجهه با موضوعات جدید، پاسخ هر سؤالی را بصورت حضوری و مستقیم، از منبع علم الهی اخذ نموده و ارائه می کنند.

    نظیر آنکه در قالب مثال بگوییم؛ شبکه مادر تمام اطلاعات را دارد، و شبکه های کوچکتری که به شبکه مادر اتصال دارند، در مواجهه با موضوعات جدید، در هر زمان و مکانی و تحت هر شرایطی می توانند به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنند و این خود نوعی کمال تدریجی معطوف به موضوع است.

    موفق باشید ...

    پاورقی________________________________
    [1] . آيةاللَّه مكارم شيرازي، پيام قرآن (پيشين) ج9، ص116-115، با مقداري تغيير و تلخيص.
    [2] . مجلسي، بحار الانوار، ج26، ص137.
    [3] . استاد مصباح يزدي، آموزش عقايد (سه جلد در يك جلد) انتشارات سازمان تبليغات اسلامي، چاپ سوم، 1378، ص322-321.
    [4] . برگرفته از پایگاه اندیشه قم، با حذف و تغییرات.



    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۰۲/۲۶ در ساعت ۱۰:۴۲ دلیل: تغییر جزئی
    علم امامان

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    محض ریا فقط خدا
    نوشته
    348
    حضور
    1 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1753



    سلام

    الكافي، ج‏1، ص: 254
    بَابٌ فِي أَنَّ الْأَئِمَّةَ ع يَزْدَادُونَ فِي لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ

    1 حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ الْقُمِّيُّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ مُوسَى بْنِ سَعْدَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ أَبِي يَحْيَى الصَّنْعَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ لِي يَا أَبَا يَحْيَى إِنَّ لَنَا فِي لَيَالِي الْجُمُعَةِ لَشَأْناً مِنَ الشَّأْنِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا ذَاكَ الشَّأْنُ قَالَ يُؤْذَنُ لِأَرْوَاحِ الْأَنْبِيَاءِ الْمَوْتَى ع وَ أَرْوَاحِ الْأَوْصِيَاءِ الْمَوْتَى وَ رُوحِ الْوَصِيِّ الَّذِي بَيْنَ ظَهْرَانَيْكُمْ يُعْرَجُ بِهَا إِلَى السَّمَاءِ حَتَّى تُوَافِيَ عَرْشَ رَبِّهَا فَتَطُوفُ بِهِ أُسْبُوعاً وَ تُصَلِّي عِنْدَ كُلِّ قَائِمَةٍ مِنْ قَوَائِمِ الْعَرْشِ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ تُرَدُّ إِلَى الْأَبْدَانِ الَّتِي كَانَتْ فِيهَا فَتُصْبِحُ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَوْصِيَاءُ قَدْ مُلِئُوا سُرُوراً وَ يُصْبِحُ الْوَصِيُّ الَّذِي بَيْنَ ظَهْرَانَيْكُمْ وَ قَدْ زِيدَ فِي عِلْمِهِ مِثْلُ جَمِّ الْغَفِير
    الكافي، ج‏1، ص: 255
    3 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ ثَعْلَبَةَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ لَوْ لَا أَنَّا نَزْدَادُ لَأَنْفَدْنَا قَالَ قُلْتُ تَزْدَادُونَ شَيْئاً لَا يَعْلَمُهُ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ أَمَا إِنَّهُ إِذَا كَانَ ذَلِكَ عُرِضَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص ثُمَّ عَلَى الْأَئِمَّةِ ثُمَّ انْتَهَى الْأَمْرُ إِلَيْنَا
    4 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَيْسَ يَخْرُجُ شَيْ‏ءٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى يَبْدَأَ بِرَسُولِ اللَّهِ ص ثُمَّ بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع ثُمَّ بِوَاحِدٍ بَعْدَ وَاحِدٍ لِكَيْلَا يَكُونَ آخِرُنَا أَعْلَمَ مِنْ أَوَّلِنَا



    ویرایش توسط مهربانی : ۱۳۸۹/۰۲/۲۶ در ساعت ۱۶:۳۰
    نقل قول نوشته اصلی توسط رسول الله نمایش پست ها
    فَمَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَه

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود