صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: غیبت شناسی، انگیزه های غیبت، راهکارهای درمانی غیبت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    18

    مطلب غیبت شناسی، انگیزه های غیبت، راهکارهای درمانی غیبت




    با سلام.اگر من كسي را از رذيلتهاي شخصي ديگر آگاه كنم و قصدم آن باشد كه آن شخص را آگاه كنم تا مراقب رفتار خودش با آن فرد بد صفت باشد آيا كار من غيبت محصوب ميشود؟

  2. صلوات ها 18


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    غَیِبت" به کسر غین بر وزن زینت یعنی پشت سر دیگران بدگویی کردن و سخن ناخوشایند گفتن است . این تعریف با شمول و عمومی که دارا است،‌ شامل انواع غیبت، بهتان، تهمت، فحش و حتی ذکر عیوب نیزآشکار می شود، حال آن که هر یک از این ها در اصطلاح تعریف خاصی داشته و از نظر شرعی دارای احکام ویژه ای است و همة‌آن ها از مصادیق غیبت به شمار نمی روند. بنابراین مفهوم غیبت در لغت مفهومی است اعم از غیبت مصطلح و در احادیث نیز گاهی به همین معنا (مفهوم عام) اطلاق شده است.
    امّا غیبت در اصطلاح به این معنا است که شخص از عیب برادر دینی اش مطلع شود و در حالی که آن فرد از بیان عیب ناراحت می شود ، آن را برای دیگری بازگو کند،خواه آن عیب و نقص در بدن شخص باشد مثل این که بگویی فلانی کور یا کوتاه یا بلند است، یا در صفات و اقوال و اخلاق شخص باشد، مثل این که بگویی بد اخلاق یا ریاکار است و ... این ها غیبت محسوب می شوند. بنابراین غیبت به معنای بدگویی کردن پشت سر دیگران و عیب را آشکار کردن است.
    بزرگان، برای حرمت غیبت، شرایط و قیودی را ذکر کرده اند که عبارتند از: بازگو کردن عیب پنهان؛ مشخص کردن فرد، چه با نام وچه با اشاره و کنایه؛ کافر نبودن شخص مورد نظر؛ متجاهر به فسق نبودن شخص مورد نظر، یعنی کسی که علنی فسق و فجور انجام نمی دهد که همه بدانند؛ عیب دیگران را گفتن.
    ذکر محاسن و خوبی های افراد به عنوان تعریف و تمجید آن ها غیبت نیست، هر چند از افشای خوبی های خود ناراحت شوند. البته در این صورت "آزار" حساب می شود که حکم جداگانه ای دارد.(1)
    از روایات بر می آید که غیبت سه رکن دارد:



    موارد جواز غیبت عبارت است از:

    بنابراین اگرغیبت ظالم ، باعث رفع ظلم شود (شنونده ، قاضی یا شخصی باشد که بتواند مثلا با نصیحت ظالم رفع ظلم کند) اشکال ندارد.




    اگر مفسده هتک آبروى مسلمان، بیشتر از مفسده منکرى که مشغول آن است باشد، غیبت کردنش جایز نیست، هر چند یقین داشته باشد که به واسطه غیبت کردن، آن گناه را ترک خواهد کرد.


    1 –نخست این که سخنی را در پشت سر کسی بگوید . 2- باید ذکر عیوب پنهان باشد. 3- اگر غیبت شونده آن را بشنود ناراحت شود.(2) 2- غیبت کردن از کسى که فسقش آشکار باشد نه پنهانی، مثل این که ظرف شراب را آشکارا در خیابان و بازار به دست گرفته، بیاشامد،‌ همچنین کسى که پرده حیا را انداخته، در حضور مردم از گناه کردن حیا نمى کند، مثلاً کسى که ریش تراش است بگوییم ریش تراش است. قدر مسلّم جواز غیبت، گناهى است که آشکارا به جا مى آورد. امام صادق (ع)می فرماید: هرگاه فاسق به فسق خود تظاهر نماید احترامی ندارد وغیبت او جایز است. (4) 3- جرح شاهد یا راوی: هنگامى که انسان ببیند شخص فاسقى در دادگاه بر امرى شهادت مى دهد یا روایتى نقل مى کند، براى حفظ حقوق مسلمانان و احکام شرع باید هر چه درباره او مى داند، بیان کند.(5) 4- غیبت در مقام مشورت: هرگاه مسلمانى با کسى در خصوص معامله اى یا شناخت شخص دیگرى مشورت نمود، و طرف مشورت، عیبى از شخص مى داند که اگر نگوید معامله صورت مى گیرد و مسلمان به ضرر مى افتد یا این که امرى تحقق مى شود که مشورت کننده لطمه جبران ناپذیرى مى بیند، ذکر عیب مانعى ندارد.(6) 5- غیبت کردن به قصد نهى از منکر، با شرایط آن مانعى ندارد؛ به این معنا که هر گاه منکرى را از مسلمانى ببیند و بداند اگر غیبتش را بکند، آن را ترک مى کند جایز است، ولى اگر احتمال بدهد آن را ترک کرده، ذکر آن جایز نیست. 6- ذکر کردن کسى به عیب و نقصى که به آن مشهور و نشانه اش شده است مانند احول (چشم چپ) و اعرج (شل)، لیکن در صورتى که قصد عیب جویى نداشته و فقط به منظور معرفى و شناساندن شخص باشد و طرف از ذکر این القاب ناراحت نباشد. در غیر این صورت باید از این القاب استفاده نکند چون موجب رنجش و آزار برادر دینى مى شود.(7) 7- ردّ ادعاى کسى که به دروغ به خود نسبتى مى دهد: رد کردن کسى که به دروغ ادعاى نسبتى کند، زیرا مصلحت حفظ انساب و خانواده ها، مقدّم بر مفسده هتک ادعا کننده است.(8) 8- به طور کلى هر موردى که مصلحت غیبت کردن،‌ از مفسده هتک احترام مؤمن بیشتر باشد، مانند شهادت دادن در مواردى که لازم است.(9) 1- دادخواهی: اگر انسان براى دادخواهى نزد کسى که مى تواند حق او را بگیرد از دیگرى که بر او ظلم نموده،‌ تظلّم و دادخواهى کند به گونه اى که مستلزم ذکر نام او باشد اشکال ندارد.قرآن مجید به کسانی که مظلوم واقع شده اند اجازه داده است که فریاد بکشند و حق خود را بگیرند.(3)
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    پی نوشت ها:
    1. مهدوی کنی، اخلاق عملی، ص 140.
    2.مکارم شیرازی – اخلاق در قران ج3 ص108
    3. نسا آیه 148
    4. وسایل الشیعه ج 8ص605.
    5. سید عبدالله شبّر، اخلاق، ترجمة محمد رضا جباران، ص 240.
    6. آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، گناهان کبیره، ج 2، ص 281.
    7. همان، ص 282.
    8. همان.
    9. همان.
    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۸/۰۸/۰۷ در ساعت ۱۰:۱۶ دلیل: تغيير فونت

  5. صلوات ها 16


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    491
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3623



    چنانچه از موارد جواز غیبت نباشد اشکال دارد . .

  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب غیبت چیست ؟ انگیزه های غیبت و راههای درمان آن کدامست ؟ ( غیبت شناسی )




    غیبت چیست ؟
    غیبت یکی از آفات زیانبار زبان که از گناهان بزرگ به شمار می رود غیبت است .
    غیبت به کسر غین بر وزن زینت در لغت یعنی پشت سر دیگران بدگویی کردن و سخن ناخوشایند گفتن .

    مفهوم غیبت در اصطلاح شرع :
    قال النبی صلی الله علیه و آله : « هل تدرون ما الغیبة ؟ قالوا : الله و رسوله اعلم قال : ذکرک اخاک بما یکره . قیل : ارایت ان کان فی اخی ما اقول ؟ قال : ان کان فیه ما تقول فقد اغتبته ، فان لم یکن فیه فقد بهتّه » . محجة البیضاء ج5 ص 256 .

    رسول اکرم صلی الله علیه و آله به اصحاب خویش فرمودند : آیا می دانید که غیبت ، چه معنائی دارد ؟ گفتند که : خدا و رسولش آگاه ترند . آن حضرت فرمودند :
    غیبت اینست که برادر دینی خود را به آن چه که ناپسند اوست . یاد کنی . سئوال شد : حتّی اگر آنچه را در وی دیده ایم ، نقل کرده باشیم ؟
    فرمودند : اگر رفتاری را که در او وجود دارد بگوئی ، غیبت کرده ای و اگر چیزی را که در او نیست بگوئی ، به او تهمت بسته ای .

    عن الصادق علیه السلام : « هو أن تقول لأخیک فی دینه ما لم یفعل و تبّث علیه امراَ قد ستره الله علیه لم یقم علیه فیه حدّ » . کافی ج 2 ص 357 .
    غیبت آن است که آنچه را برادرت در دینش انجام نمی دهد بگوئی ، و امری را که خداوند بر دیگران پنهان داشته ، و برای آن حدّی قرار نداده ، آشکار نمائی .


    این مبحث ادامه دارد ....
    و من الله التوفیق
    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۲/۲۴ در ساعت ۱۵:۵۶

  9. صلوات ها 21


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب انگیزه های غیبت




    انگیزه های غیبت بنا بر استقراء مرحوم آیت الله شبر در کتاب الاخلاق در دوازده عامل خلاصه میشوند :
    1 – دشمنی ، که فردی از راه غیبت کردن و بدگویی ، سعی در تسکین خود کند .

    2 – همراهی نمودن با دیگران در استهزاء و مورد تمسخر قرار دادن و ریختن آبرو و شرف افراد ، تا دوستانش از گرد او پراکنده نشوند .

    3 – شمردن خطاهای دیگران برای موجّه جلوه دادن کار غلط خود . مثلا اینکه بگوید : اگر من حرام خوردم فلانی و فلانی هم می خورند . اگر من فلان کار اشتباه را کردم فلانی نیز آن کار را انجام داده است .

    4 – گاهی به خیال اینکه شاید کسی وی را مورد سرزنش قرار دهد ، پیشاپیش دیگرا را مورد هجوم و طعن قرار می دهد . تا جایی که از اثرسخن دیگران را در مورد خود بی اثر سازد .

    5 – مبرّا ساختن خود از عمل اشتباهی که به وی منسوب گشته است . در اینجا برای دور کردن خود از اشتباه مورد بحث نیکی های خویش را ذکر می نماید .

    6 – آن که شخصی بخواهد با کوچک کردن دیگران ، خود را برزگ سازد . مثلا بگوید : فلانی نادان است ، فهم او پائین است ، و ...و قصدش این باشد که بگوید .. من از او برترم .

    7 – حسد ورزیدن نسبت به فردی که به علت خصوصیاتی ، مورد احترام و تعریف دیگران می باشد ، و غیبت کننده با آشکار نمودن عیبها و نواقص وی ، می خواهد تا جلوه ی آن صفت نیک را در ذهن اطرافیان از بین ببرد .

    8 – از دیگران موجبات غیبت ، شوخی و بذله گویی است ، که فرد با یاد کردن از دیگران ، اطرافیان رامی خنداند .

    9 – مسخره کردن افراد که به جهت تحقیر دیگران انجام می پذیرد . این تحقیر گاهی حضوری و زمانی در غیاب آنها واقع می شود .

    10 – بیان تعجب از کار زشت دیگران ، مثلاَ فردی بگوید : عجب کاری از فلان کس دیدم .... .

    11 – دلسوزی به حال مردم ، به این صورت که به جهت دلسوزی به حال افراد ، مشکلات و گرفتاری های آنان را بیان می نماید .

    12 – خشم بر عمل زشت ، گاهی انسان در قبال عمل زشت دیگران به خاطر خداوند ، خشم گرفته ، انجام دهنده ی آن را غیاباَ سر زنش نماید .

    در سه قسمت اخیر ( غیبت به جهت ابراز تعجب – دلسوزی به حال مردم – خشم بر عمل زشت ) ، چنانچه فردی با خلوص نیت ، مطالبی را بگوید ، ولی نام انجام دهنده ی آن را بر زبان نیاورد ، اشکالی ندارد .1


    1 - اقتباس از کتاب الاخلاق مرحوم آیت الله سید عبدالله شبّر ره با ترجمه حسین بهجو و علی مشتاق عسکری

    این مبحث ادامه دارد ....
    و من الله التوفیق
    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۲/۲۴ در ساعت ۱۶:۱۸

  11. صلوات ها 21


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    پيامدهاى زيانبار غيبت

    غيبت آثار مخرّب زيادى در جامعه انسانى دارد كه اگر دست كم گرفته شود خطر آن بيشتر خواهد بود، اضافه بر اين، آثار سويى از نظر روحانى و معنوى و عقوبتهاى الهى دارد كه در روايات به آن اشاره شده است.در مورد اول امور زير را مىتوان بر شمرد:
    غيبت مهمترين سرمايه جامعه يعنى «سرمايه اعتماد» را از بين مىبرد، زيرا غالب اشخاص داراى نقاط ضعفى هستند كه سعى در كتمان آن دارند اگر آنها پوشيده بمانند، اعتماد مردم نسبت به يكديگر باقى و بر قرار خواهد بود.
    ولى كشف آنها بىاعتمادى عجيبى ايجاد مىكند، و مىدانيم اساس تعاون و همكارى اجتماعى، اعتماد متقابل افراد جامعه نسبت به يكديگر است، و بدون آن جامعه بشرى به جهنم سوزانى تبديل مىشود كه مشكلات زندگى اجتماعى را دارد، ولى منافع آن از بين خواهد رفت.
    غيبت سرچشمه سوء ظن نسبت به همگان است، زيرا هنگامى كه عيوب مخفى جمعى از افراد از طريق غيبت آشكار گردد، انسان نسبت به همه پاكان و نيكان هم بدبين مىشود، و مىگويد: لابد آنها نيز در خلوتهاى خود چنين كارهايى دارند كه ما نمىدانيم، و «بر هر كه بنگرى به همين درد مبتلا است».
    غيبت يكى از اسباب اشاعه فحشاء است چرا كه هنگامى كه گناهان مخفى افراد از طريق غيبت آشكار گردد، ديگران نيز تشويق به گناه مىشوند، و اصولا ابهّت گناه از بين مىرود، و عذر و بهانهاى براى آلودگان مىشود كه اگر ما چنين مىكنيم فلان كس كه از ما بهتر و آگاهتر است نيز مرتكب اين عمل مىشود.
    در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مىخوانيم كه فرمود: «مَنْ قالَ فى مُؤْمِن مارأتْهُ عَيْناهُ وَ سَمِعَتْهُ اُذُناهُ فَهُوَ مِنَ الَّذِينَ قالَ اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ: اِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ اَنْ تَشيْعَ الْفاحِشَةُ فِى الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ اَلِيْمٌ; كسى كه درباره مؤمنى آنچه را چشمش (از بدىها) مىبيند، و گوشش مىشنود و بگويد، او از كسانى است كه خداوند متعال در حق آنان فرموده: كسانى كه دوست دارند، كارهاى زشت در ميان مؤمنان شايع شود، عذاب دردناكى دارند».(1)
    غيبت، گنهكاران را در گناهشان جسور مىكند، زيرا مادام كه پرده از اعمال انسان برداشته نشده است شرم و حيا مانع از گناهان بيشتر و علنىتر است اما هنگامى كه كوس رسوايى كسى را بر سر بازار زدند از ارتكاب گناه پروايى نخواهد داشت.
    1. اصول كافى، جلد 2، صفحه 357.
    {اخلاق در قرآن}

    ویرایش توسط سایه خورشید : ۱۳۹۰/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۵:۵۰

  13. صلوات ها 17


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب موارد جواز غیبت ( قسمت اول )




    اگر چه غیبت از جمله گناهان کبیره است و خدای متعال در قرآن کریم و نیز از زبان حضرات معصومین به شدت از آن نهی فرموده است لکن موارد استثنائی نیز هست که بر این کلّیت بار گردیده و حرام دانسته نشده است .

    موارد استثناء غیبت :

    داد خواهی :
    کسی که مظلوم واقع شده هنگامی که نزد قاضی برای دادخواهی و شکایت می رود ناچار است ستمهای ظالم را بازگو نماید و از حق خود دفاع و بر علیه او اقامه دعوی نماید و این غیبت محسوب نمی شود . و در واقع این یکی از حقوق مظلوم این است که فریاد دادخواهی کشیده و ظلم ظالم را بر شمرد .
    خدای متعال در باره می فرماید :
    « لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللَّهُ سَميعاً عَليماً» . (نساء 148)
    خداوند دوست ندارد كسى با سخنان خود، بديها (ى ديگران) را اظهار كند مگر آن كس كه مورد ستم واقع شده باشد .

    استمداد از دیگران برای جلوگیری از منکرات :
    آن هنگام که انسان به تنهایی نمی تواند جلوی یک منکر را بگیرد ناگزیر است با یاری طلبی از دیگران یا ارگانها و مقامات ذیربط امنیتی و قضایی ،سعی می کند از منکر بزرگ جلوگیری نماید . معرفی منکر در اینجا غیبت محسوب نشده و از باب امر به معروف و نهی از منکر است.

    ادامه دارد ...

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۳:۵۶

  15. صلوات ها 18


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب قسمت دوم موارد جواز غیبت




    استفتاء :
    از جمله مواردی که غیبت جایز است استفتاء ( پرسش) از حکم شرعی است ، به این معنی که انسان گاهی در مقام سئوال از حکم شرعی ناگزیر می شود مورد مسأله را بیان کند و در اینجا ممکن است نام فرد یا افرادی برده شود که در این جریان دست داشته اند و از ذکر نام خود ناراضی باشند . در این گونه موارد اگر مسأله مهم و حیاتی باشد اشکالی ندارد .

    جهت هشدار :
    رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند :
    « اترکون عن ذکر الفاجر حتی لایعرفه الناس ، اذکره بما فیه یحذره الناس »
    . محجة البیضاء ج5 ص 711
    آیا از گفتن آن چه درباره فاجر و گناهکار می دانید خودداری می کنید تا مردم او را نشناسند ؟ عیوب وی را برای مردم بازگو کنید تا از او کناره گیری کنند و بر حذر باشند .

    نکته :مؤمنین باید بدانند مرز بین موارد جواز غیبت با موارد ممنوعه بسیار ظریف و نزدیک است ، به خصوص اینکه نظر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در این حدیث اخلاقی شریف فاجر بودن افراد است . به صرف یک خطا و گناه کسی فاجر نمیشود فاجر کسی است که برنامه او محصور در دنیای دنی و عصیان پروردگار بوده و عوارض گناه او فراتر از محدوده خویش و در راستای آلوده کردن و انحراف دیگران و اجتماع است .

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۴/۰۷ در ساعت ۱۸:۱۰

  17. صلوات ها 17


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912



    رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم):

    غیبت شناسی، انگیزه های غیبت، راهکارهای درمانی غیبت

    اءتدرون ما الغيبة ؟ قالوا: الله و رسوله اءعلم ، قال : ذكرك اءخاك بما يكره قيل : اءراءيت ان كان فى اءخى ما اءقول ؟ قال : ان كان فيه ما تقول فقد اغتبته وان لم يكن فيه ما تقول فقد بهته

    آيا مى دانيد غيبت چيست ؟ عرض كردند: خدا و پيامبر او بهتر مى داند فرمودند: اين كه از برادرت چيزى بگويى كه دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى گويم در برادرم بود چه ؟ فرمودند: اگر آنچه مى گويى در او باشد، غيبتش كرده اى و اگر آنچه مى گويى در او نباشد، به او تهمت زنده اى .

    غیبت شناسی، انگیزه های غیبت، راهکارهای درمانی غیبت



  19. صلوات ها 15


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب قسمت سوم موارد جواز غیبت




    لقب مشهور :

    اگر کسی به نام و یا لقبی مشهور باشد هر چند آن لقب در اصل بیان کننده ی عیب و نقص اوست ولی با مرور زمان زشتی آن از بین رفته است ، به گونه ای که اگر کسی او را با آن نام یا لقب صدا بزند ناراحت نمی شود ، ذکر او با این نام و لقب مانعی نداشته و غیبت محسوب نمی شود .

    در مقام مشورت ( نصح المستشیر ) :

    مورد دیگری که غیبت کردن جایز است مقام شور و مشورت است اگر کسی در امور مهم شخصی یا اجتماعی از قبیل ازدواج و معاملات و بکارگیری و عزل و نصب کارمندان و مسئولان با انسان مشورت کند در صورتی که احتیاج به ذکر نقاط ضعف و عیوب وی باشد اظهار عیب اشکالی ندارد ، بلکه گاهی لازم نیز هست .

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۳:۵۹

  21. صلوات ها 15


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی حجیت شهود عرفانی، از کجا می آید و آیا قابل انتقال به غیر نیز هست؟
    توسط مسلمان ایرانی در انجمن مسائل عرفان نظری
    پاسخ: 121
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۰/۱۸, ۱۵:۵۴
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۲۰, ۱۷:۲۱
  3. جمع بندی مسلمان واقعی، خوشحال است یا غمگین؟
    توسط لبیک یا علی النقی در انجمن اخلاق اجتماعی
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۲۹, ۱۸:۵۸
  4. اما تو اگر قاسم نیستی، اگرعلی اکبرنیستی؛ لااقل حرمله مباش!
    توسط عمار رهبری در انجمن پیام و وصیت نامه شهدا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۱۸, ۲۰:۴۸
  5. پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۰۱, ۲۱:۴۲

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۱۱/۲۰, ۰۹:۴۷ : 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود