صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تشویق و ترغیب به دین و جزای سبک شمردن نماز

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    اشاره تشویق و ترغیب به دین و جزای سبک شمردن نماز




    سلام
    آیا این احادیث صحیحند؟
    مگر نه اینکه خداوند حق خودشو میبخشه و بیشتر سختگیری ها در مورد اخلاق و حق الناس است؟
    یک فرد مسلمان یا غیر مسلمانی که قرار است جذب دین اسلام شود، با دیدن این احادیث چگونه به اسلام و عبادت از شوق... تشویق میشود؟



    رسول الله "صلی الله علیه وآله و سلم" میفرماید:

    هرکس در نماز سهل انگاری کند خداوند پانزده سزا به او خواهد داد، شش تا در دنیا سه تا در هنگام مرگ، سه تا در قبر و سه تا هنگام خروج از قبر.

    شش تای دنیا:

    1- خدا برکت از عمرش میگیرد.
    2'خدا سیمای صالحان از صورتش می زداید.

    3-در هیچ کاری از خدا اجر و پاداش نمی گیرد.

    4-دعایش به آسمان بالا نمی رود.

    5-ذلیل مردم در دنیا می شود.

    6'هیچ چیزی از دعای مومنان نصیبش نمی شود.

    و اما سه تای هنگام مرگ :

    1-ذلیل و خوار میمیرد.
    2-گرسنه میمیرد.
    3-تشنه میمیرد،اگر به او تمام آب دریاها را بدهند.

    اما سه تای قبر:

    1-خدا قبرش را بر او تنگ می کند او را فشار می دهد تا که دنده هایش از هم بیرون برود.
    2-خدا آتشی سرخ بر قبرش می افشاند.
    3-خدا ماری بر او مسلط می کند که نامش الاقرع (در هم کوبنده) است.

    اما سه تای روز قیامت:
    1-خدا کسی به او مسلط می کند که با صورت اورا به جهنم می کشاند.

    2-خدا با نظر غضبناک به صورتش نگاه می کند تا اینکه گوشت صورتش بریزد.

    3-خدا حسابش را شدید می کند و او را به جهنم روانه می کند و بدترین قرار گاه برای کسی که نماز را ترک کند و هیچ نوری در صورتش باقی نمیماند .
    هرکس نمازصبح راترک کند نورایمان درچهره اش وجود ندارد .

    هرکس نماز ظهر را ترک کند در روزیش برکت وجود ندارد.

    هر کس نماز عصر را ترک کند در جسمش قوت وجود ندارد.
    هرکس نماز مغرب را ترک کند در اولادش ثمری وجود ندارد.

    هرکس نماز عشاء را ترک کند در خوابش راحتی وجود ندارد.
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۵/۳۰ در ساعت ۰۰:۳۶

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست






    تشویق و ترغیب به دین و جزای سبک شمردن نماز








    کارشناس بحث: استاد کریم


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    آیا این احادیث صحیحند؟
    مگر نه اینکه خداوند حق خودشو میبخشه و بیشتر سختگیری ها در مورد اخلاق و حق الناس است؟
    یک فرد مسلمان یا غیر مسلمانی که قرار است جذب دین اسلام شود، با دیدن این احادیث چگونه به اسلام و عبادت از شوق... تشویق میشود؟


    رسول الله "صلی الله علیه وآله و سلم" میفرماید:

    هرکس در نماز سهل انگاری کند خداوند پانزده سزا به او خواهد داد، شش تا در دنیا سه تا در هنگام مرگ، سه تا در قبر و سه تا هنگام خروج از قبر.
    سلام علیکم
    این احادیث بطور کلی درست است البته اگر بخواهیم بدانیم تک تک احادیث در چه رتبه ای از صحت وضعف هستند باید بررسی سندی ومحتوایی شود، ولی آنچه می توان گفت اینها درست هستند.
    نماز جایگاه بس ارزشمندی در دین اسلام دارد، و یکی از معیارهای مسلمان بودن نماز است واگر کسی رد کند چون از ضروریات دین است مسلمان نیست. ودر قیامت اولین چیزی که از آن سوال خواهد شد نماز است. ولی صرف خواندن نماز کافی تیست بلکه باید آداب واصول آنرا را رایت کرد واز جمله چیزهای مهمی که نماز را بی ارزش می کند سبک شمردن آن است که خداوند متعال می فرماید:
    فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّين، ‏الَّذينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُون(ماعون4و5)، وای بر نمازگزارانی که در نمازشان غافلند.
    حتی کسی که نماز می خواند ولی بی توجه وهر موقع شد نمازش ارزش آنچنانی ندارد.
    بخاطر این اهمیت نماز در احادیث وآیات بر غافلان از آن عقوبت های سخت وبر اهتمام ورزان به نماز مشوقهای زیادی نقل شده است. تا یک مسلمان نسبت به نماز اهتمام داشته باشد وآنرا سبک نشمارد ونسبت به اهمیت آن بی توجه نباشد.
    تشویق و ترغیب به دین و جزای سبک شمردن نماز
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    سلام علیکم
    این احادیث بطور کلی درست است البته اگر بخواهیم بدانیم تک تک احادیث در چه رتبه ای از صحت وضعف هستند باید بررسی سندی ومحتوایی شود، ولی آنچه می توان گفت اینها درست هستند.
    نماز جایگاه بس ارزشمندی در دین اسلام دارد، و یکی از معیارهای مسلمان بودن نماز است واگر کسی رد کند چون از ضروریات دین است مسلمان نیست. ودر قیامت اولین چیزی که از آن سوال خواهد شد نماز است. ولی صرف خواندن نماز کافی تیست بلکه باید آداب واصول آنرا را رایت کرد واز جمله چیزهای مهمی که نماز را بی ارزش می کند سبک شمردن آن است که خداوند متعال می فرماید:
    فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّين، ‏الَّذينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُون(ماعون4و5)، وای بر نمازگزارانی که در نمازشان غافلند.
    حتی کسی که نماز می خواند ولی بی توجه وهر موقع شد نمازش ارزش آنچنانی ندارد.
    بخاطر این اهمیت نماز در احادیث وآیات بر غافلان از آن عقوبت های سخت وبر اهتمام ورزان به نماز مشوقهای زیادی نقل شده است. تا یک مسلمان نسبت به نماز اهتمام داشته باشد وآنرا سبک نشمارد ونسبت به اهمیت آن بی توجه نباشد.
    سلام و تشکر
    اما از نظر این احادیث عقلی نیستند لذا احتیاج به برسی سندشان هم نیست
    چراکه این احادیث دایره دینداری رو خیلی تنگ کرده و جز تعداد اندکی که توفیق نماز اول وقت دارند مابقی را اهل عذاب میداند...!

    این احادیث حتی از اون دسته روحانیونی که غیر شیعه (همه مردم دنیا) را جهنمی
    میدانند...سخت تر گرفته...

    اگه واقعا این احادث راست باشند من اسلام را دین جذابی نمیدانم..و به شخصه دیگه شوقی برای نماز خواندن ندارم

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام و تشکر
    اما از نظر این احادیث عقلی نیستند لذا احتیاج به برسی سندشان هم نیست
    چراکه این احادیث دایره دینداری رو خیلی تنگ کرده و جز تعداد اندکی که توفیق نماز اول وقت دارند مابقی را اهل عذاب میداند...!

    این احادیث حتی از اون دسته روحانیونی که غیر شیعه (همه مردم دنیا) را جهنمی
    میدانند...سخت تر گرفته...

    اگه واقعا این احادث راست باشند من اسلام را دین جذابی نمیدانم..و به شخصه دیگه شوقی برای نماز خواندن ندارم
    سلام علیکم
    نماز بارزترین نماد دین ورایج ترین وبیشترین امر در ارتباط با خداست. واین احادیث شامل کسانی است که برای نماز ارزشی قائل نیستندو اینکه هر موقع خواندند، با حالت خواب و... واینرا شما در نظر داشته باشید که نماز طبق آیه سوره شریفه عنکبوت موجب بازداشتن انسان از بدی ها وزشتی هاست اما نمازی که با حضور قلب خوانده شود وانسان به آن اهتمام ورزد.
    زمانی که نماز جایگاهی در زندگی شخصی ندارد بالطبع اثر خود را که باز داشتن انسان از منکرات وفحشاء است از دست خواهد داد. وکسی که اهل فحشاء ومنکرات است چه جایگاهی می تواند در آن دنیا داشته باشد؟
    شما صرفا نماز را در چند حرکت که رکوع وسجده وغیره باشد نبینید بلکه آثار نماز وفرهنگ نماز که انسان را متحول می کند رادر نظر داشته باشید وانسانی که اهمیتی به این فرهنگ نمی دهد وفقط یک نماز بی حساب وکتابی می خواند که فقط اسم نماز می توان بر آن گذاشت وخبری از حقیقت نماز در آن وجود ندارد.
    تشویق و ترغیب به دین و جزای سبک شمردن نماز
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    سلام علیکم
    نماز بارزترین نماد دین ورایج ترین وبیشترین امر در ارتباط با خداست. واین احادیث شامل کسانی است که برای نماز ارزشی قائل نیستندو اینکه هر موقع خواندند، با حالت خواب و... واینرا شما در نظر داشته باشید که نماز طبق آیه سوره شریفه عنکبوت موجب بازداشتن انسان از بدی ها وزشتی هاست اما نمازی که با حضور قلب خوانده شود وانسان به آن اهتمام ورزد.
    زمانی که نماز جایگاهی در زندگی شخصی ندارد بالطبع اثر خود را که باز داشتن انسان از منکرات وفحشاء است از دست خواهد داد. وکسی که اهل فحشاء ومنکرات است چه جایگاهی می تواند در آن دنیا داشته باشد؟
    شما صرفا نماز را در چند حرکت که رکوع وسجده وغیره باشد نبینید بلکه آثار نماز وفرهنگ نماز که انسان را متحول می کند رادر نظر داشته باشید وانسانی که اهمیتی به این فرهنگ نمی دهد وفقط یک نماز بی حساب وکتابی می خواند که فقط اسم نماز می توان بر آن گذاشت وخبری از حقیقت نماز در آن وجود ندارد.
    اما من از شیخ انصاریان روز بیست و سوم ماه رمضان شنیدم که گفتند از قول امام معصوم که اگه انسان توی تمام نمازهاش دورکت نماز قبول داشته باشه خدا به واسطه اون نماز های دیگه شو هم قبول میکنه...اصلا ایشون میگفتند ما عذاب برای نماز و روزه نداریم...صرف توبه این گناهان بخشیده میشود...ولی عذابی اگه هست برای اخلاق بد و حق الناس است...

    خب این تعبیر فرسنگ ها با تعبیر شما و احادیث بالا فرق داره

    بعدم اینکه مگه میشه بین اونی که به هرحال دست و پاشکسته داره یه نمازی میخونه..با اونی که اصلا نمیخونه فرقی نگذاشت و هر دو را اهل عذاب دانست..

    عدالت خدا اینه؟

    اصلا با این همه تناقض و برداشت های متفاوت از دین..چرا باید به اسلام معتقد باشیم
    من توی هر مسله ی دینی تحقیق میکنم فقط تناقض میبینم؟
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۴/۰۴/۲۷ در ساعت ۱۴:۰۳

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,990
    حضور
    133 روز 12 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    اصلا ایشون میگفتند ما عذاب برای نماز و روزه نداریم...صرف توبه این گناهان بخشیده میشود
    با سلام

    منظور ایشان این بوده است که ترک نماز حق الله است و صرف توبه و جبران و قضاء نمودن آن بخشیده می شود خلاف حق الناس

    که شرط بخشش حلالیت شخصی است که به او ظلم شده است،وگرنه در قران نیز عقوبت ترک نماز عذابهای دوزخی ذکر شده است

    و این منحصر در روایات نیست:

    قرآن مناظره بهشتيان با مجرمان را چنين بيان مى فرمايد كه:( يَتَساءَلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِينَ ،ما سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ، قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ )

    يعنی " اهل بهشت از مجرمان سئوال مى كنند كه چه چيز شما را به دوزخ فرستاد؟ مى گويند ما از نمازگزاران نبوديم."


    و يا در آيه ديگرخداوند مى فرمايند:( إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ )

    يعنی " آنان كه از عبادت كردن به خداوند تكبر مى ورزند هر چه زودتر در حالت ذلّت و خواری به جهنّم فرو خواهند رفت."








    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    بعدم اینکه مگه میشه بین اونی که به هرحال دست و پاشکسته داره یه نمازی میخونه..با اونی که اصلا نمیخونه فرقی نگذاشت و هر دو را اهل عذاب دانست..

    عدالت خدا اینه؟
    عذاب تارک الصلاة با کاهل الصلاة قطعا یکی نیست.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    اما من از شیخ انصاریان روز بیست و سوم ماه رمضان شنیدم که گفتند از قول امام معصوم که اگه انسان توی تمام نمازهاش دورکت نماز قبول داشته باشه خدا به واسطه اون نماز های دیگه شو هم قبول میکنه...اصلا ایشون میگفتند ما عذاب برای نماز و روزه نداریم...صرف توبه این گناهان بخشیده میشود...ولی عذابی اگه هست برای اخلاق بد و حق الناس است...

    خب این تعبیر فرسنگ ها با تعبیر شما و احادیث بالا فرق داره

    بعدم اینکه مگه میشه بین اونی که به هرحال دست و پاشکسته داره یه نمازی میخونه..با اونی که اصلا نمیخونه فرقی نگذاشت و هر دو را اهل عذاب دانست..

    عدالت خدا اینه؟

    اصلا با این همه تناقض و برداشت های متفاوت از دین..چرا باید به اسلام معتقد باشیم
    من توی هر مسله ی دینی تحقیق میکنم فقط تناقض میبینم؟
    سلام علیکم
    اهمیت مساله به همین است که برخی هفتاد سال نماز می خوانند ولی به اندازه یک نماز دو رکعتی نماز مقبول ندارند چون در حال نماز فکر وخیال جای دیگری است واز حضور قلب خبری نیست. پس تناقضی نیست. چون سخن در این است که شخص نماز را سبک نشمارد. در عین حال مساله نماز دو رکعتی مقبول در تناقض با این نیست که انسان نمازش را در اول وقت بخواند. چون از امام سجاد علیه السلام حدیث داریم که کسی که حضور قلب در نماز نداشته باشد نمازش قبول نیست.
    بعد استاد انصاریان متن سخن شان چیست که برای نماز وروزه عذاب نیست. پس فرق بین نمازگزار وغیر او چیست؟ اگز قرار است برای نماز نخواندن عذاب نشویم پس چرا اینقدر خودمان را خسته می کنیم؟!
    چرا امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کس نماز را سبک بشمارد شفاعت ما به او نمی رسد. اصلا العیاذ بالله در این صورت این حدیث لغو است وقتی قرار است کسی بخاطر نخواندن نماز ونگرفتن روزه عذاب نشود اصلا شفاعت معنایی ندارد؟!
    شما اگر امکانش است عین سخنرانی یا متن آنرا بیان کنید تا مشخص شود استاد چه فرموده اند.
    همچنین کسی نمی گوید که نماز خوان البته دست وپا شکسته با بی نماز فرقی ندارد. چون بی نماز که اصلا مرخص است وبدون حساب وکتاب در عذاب است. ولی نماز خوان بی تفاوت هم شفاعت نمی شود لذا باید دید آیا این نماز بی خاصیت چقدر در برابر گناهان که از جمله آنها حق الناس است می تواند به دادش برسد؟
    اگر با عدالت این شخص اعمالش بررسی می شود، آیا ثوابهایش می تواند در برابر گناهانش او را نجات دهد چون سخن ظلم نیست بلکه رفتار با عدالت است. که ثوابش البته باز در این عدلت ده برابر است وگناهش به اندازه آن حساب می شود.
    تشویق و ترغیب به دین و جزای سبک شمردن نماز
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,140
    حضور
    136 روز 18 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19255



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    رسول الله "صلی الله علیه وآله و سلم" میفرماید:
    هرکس در نماز سهل انگاری کند خداوند پانزده سزا به او خواهد داد، شش تا در دنیا سه تا در هنگام مرگ، سه تا در قبر و سه تا هنگام خروج از قبر
    سلام
    نمیدونم دیگه چه نیازی بود پیامبر(ص) این همه جزء به جزء توضیح بدن؟
    یک جمله میگفتن = کسی که نماز نخونه خدا در دنیا و آخرت بدترین عذاب ها رو به سرش میاره
    همین نوع بیان بنده رو درمورد صحت این روایات به شک میندازه و ذهنم رو میبره به سمتِ........ بخاطر وحدت نگم بهتره!


    به شخصه چندین شبهه برام وجود داره که هرگز نتونستم برای خودم حلشون کنم. یکیش هم همینه
    قبلاً هم در همین سایت صحبت کردم ولی بطور کامل قانع نشدم


    استاد کریم می فرمایند:

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    نماز طبق آیه سوره شریفه عنکبوت موجب بازداشتن انسان از بدی ها وزشتی هاست اما نمازی که با حضور قلب خوانده شود وانسان به آن اهتمام ورزد
    و در ادامه می فرمایند:
    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    زمانی که نماز جایگاهی در زندگی شخصی ندارد بالطبع اثر خود را که باز داشتن انسان از منکرات وفحشاء است از دست خواهد داد. و کسی که اهل فحشاء ومنکرات است چه جایگاهی می تواند در آن دنیا داشته باشد؟
    یعنی استاد عزیز (و البته اکثریت روحانیون) اینطور فرض گرفتند که انسان ها دو گروه هستن: یا نمازگزار **** یا فاسد و اهل فحشا!!!


    آیا چنین چیزی حقیقت داره و تمام کسانی که نماز نمی خوانند فاسد هستن؟
    به شخصه افراد زیادی رو میشناسم که نماز نمیخونن اما:
    نونشون حلاله
    دروغ نمیگن
    غیبت نمیکنن
    چشم پاک هستن
    دست پاک هستن
    ریا نمیکنن
    حق کسی رو نمیخورن
    امانتدار هستن
    خنده رو و اهل شاد کردن دیگران هستن
    هر چی دارن با دیگران قسمت میکنن
    فقیر رو دست خالی رد نمیکنن
    و..........

    البته مثل هر انسان دیگه ای ، اینها هم نقص هایی دارن که طبیعیه. گل بی عیب خداست
    اما مهم اینه که وقتی بهشون نگاه میکنی دقیقاً انسانیت ، شخصیت و معنای اخلاق حسنه رو میتونی حس کنی


    از طرف دیگه افرادی رو میشناسم که نماز میخونن ولی بد اخلاق ، حرام خور و..... هستن و برخی از اونها کارهایی میکنن که حتی نمیشه به زبان آورد!!!!!


    ادامه در پست بعد....

    ویرایش توسط Reza-D : ۱۳۹۴/۰۴/۲۸ در ساعت ۰۲:۰۹

    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,140
    حضور
    136 روز 18 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19255



    حالا ممکنه استاد "کریم" بفرمایند که:
    آنهایی که نماز می خوانند ولی همچنان پر از خطا هستند ، نماز را با فهم و درک و حضور قلب نخوانده اند



    پاسخ:



    اولاً
    گفته میشه برای قبولی نماز باید یک سری موارد رعایت بشن وگرنه نماز قبول نیست و بعد هم ادعا میشه که وجود همین الزام از طریق نماز ، باعث شده که مردم به رفع این خطاها اقدام کنن. من برخی از اونها رو مینویسم و توضیح میدم که اینها هر کدوم به خودی خود قابل حصول و اکتسابی هستن و برای فهمیدن بدی اونها و ترک اونها ، هیچ نیازی به اخطار از طریق نماز نیست:

    تعقل و تفکر = شما باید دنبال "چرا" های زندگی باشید و به تبع اون ، به تعقل و تفکر در هستی و خداشناسی وادار بشید

    حضور قلب = ماحصل مورد قبلی هست. یعنی وقتی شما با تعقل خدا رو شناختید ، عاشقش میشید و وقتی عاشق کسی بشید با حضور قلب به دیدارش میرید

    غصبی نبودن ملک یا لباس = نخوردن حق دیگران از بارزترین خصویات در دین و همینطور در مباحث انسانی هست. اگر کسی جملهء "حق دیگران را نخورید" روش تاثیر نذاره ، جملهء "در ملک غصبی نماز قبول نیست" هم روش تاثیری نمیذاره

    راضی بودن اطرافیان = این هم شبیه به مورد قبلیه. جلب رضایت دیگران با کار کردن روی خود و تمرین برای یاد گیری مهارت های اخلاقی امکان پذیره

    و............

    پس می بینیم که برای مثال ، نخوردن حق دیگران (غصبی نبودن) ، بطور جداگانه کاملاً قابل فهم و اجراست و بدون وجود اخظار در بحث نماز هم ما بخوبی میدونیم که غصب مال دیگران بده! پس نمیشه گفت نماز باعث شکل گیری این خصوصیات میشه



    ثانیاً
    مگه قرار نبود نماز خوندن باعث ترک فحشا بشه؟! مگه حرف این نبود که این نماز است که بدی ها رو از انسان دور میکنه؟
    اما چطور شد که برای قبولی نماز ، سفارش به ترک گناهان و مفاسد میشه؟! آیا غیر از اینه که این گناهان رو باید با ارادهء خودمون ترک کنیم؟
    پس معلوم میشه اونچه که باعث ترک گناه میشه ، ارادهء ماست ، نه نماز



    ثالثاً
    همونطور که در پست قبلی عرض شد ، آدمای زیادی رو می بینیم که نماز میخونن ولی فاسد هستن
    و آدمای زیادی هم می بینیم که نماز نمیخونن ولی خیلی انسان های پاکی هم هستن
    خب پس تاثیرگذاری نماز چیه این وسط؟
    اگر نماز تاثیرگذار بود ، باید افراد نمازخون با فاصلهء قابل توجهی بهتر از دیگران میبودن




    رابعاً
    پرسش ما صرفاً این نیست که چرا برخی نمازخونها فاسد شدند. بلکه پرسش مهمتر اینه که اگر یگانه دلیل جلوگیری از فساد و فحشا نماز هست ، پس چرا افراد زیادی هستن که نماز نمیخونن ، اما فاسد و مبتلا به فحشا هم نشدن؟ نه تنها اینگونه نشدن ، بلکه در خیلی از خصوصیات اخلاقی و شخصیتی از نمازخونها هم جلوتر هستن؟


    ویرایش توسط Reza-D : ۱۳۹۴/۰۴/۲۸ در ساعت ۰۰:۴۸

    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود