جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سند بعضی احادیث مرتبط با روانشناسی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907

    اشاره سند بعضی احادیث مرتبط با روانشناسی




    بنام خدا

    سلام و عرض ادب و خدا قوت

    ان شاءالله طاعاتتون قبول باشه.

    نمونه هایی از احادیث هست که بنده نمونه هایش رو گرداوری کرده ام حال از طریق مطالعه، سخنرانی ها و....
    منتها منبع انها و لفظ عربی انها را ندارم و گاهی جایی می خواهم آنها را بیاروم بنظرم بهتر هست مکملش هم سند و اعتبار و هم لفظ عربی آن را داشته باشم.

    لذا از کارشناس محترم تقاضا دارم هم سند و اعتبار و لفظ عربی احادیث را بیاورند....ضمنا ممکن هست این تاپیک با پست های دیگر بنده جهت پیگیری احادیث روانشناسی ادامه داشته باشد.

    با تشکر قبلی

    نمونه احادیث روانشناسی از علی بن ابی طالب علیه السلام:

    *غصه نیمی از پیری است

    *گله موجب تداوم دوستیست.

    *دلها همانند تن ها خسته می شوند، برای نشاط آن به سخنان تازه ی حکیمانه روی بیاورید.

    *برای ترک عادت بر عکس آنرا انجام دهید.


    *کسی چیزی را دل پنهان نکرد، جز آنکه در لغزش های زبان و رنگ رخسارش آشکار شد.

    *هنگامی که از چیزی میترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت تر است.


    *ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺭ ﺧﺸﻢ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺷﺘﺎﺏ ﻣﮑﻦ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺎﺩﺕ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻣﺴﻠّﻂ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

    *ادب با خشم بوجود نمی آید.

    *تغافل نیمی از عقل است.

    *مواظب افکارت باش که گفتار می شوندٰ مواظب گفتارت باش که کردارت می شوند مواظب کردارت باش که عادت می شوند و مواظب عادتت باش که شخصیتت می شود.
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۶/۰۷ در ساعت ۲۳:۱۰
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    175 روز 2 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست






    سند بعضی احادیث مرتبط با روانشناسی








    کارشناس بحث: استاد پیام


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    امام علی (ع) می‌فرماید: «نِصْفُ الْعَاقِلِ احْتِمَالٌ وَ نِصْفُهُ تَغَافُلٌ» عاقل نیمى از وجود او تحمل است و نیم دیگر تغافل (و خود را به بی ‏خبرى زدن).
    تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ص ۲۴۴٫

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    روایتی دیگر پیرامون این موضوع:
    امام صادق -علیه‌السلام- پیرامون «تغافل» چنین می‌فرمایند: «صَلَاحُ حَالِ التَّعَایُشِ وَ التَّعَاشُرِ مِلْ‏ءُ مِکْیَالٍ ثُلُثَاهُ فِطْنَهٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُل»مصلحت همزیستی سالم و معاشرت با مردم در پیمانه‌ای است که دوسوم آن هوشیاری و یک‌سوم آن تغافل باشد.

    تحف العقول عن آل الرسول؛ص ۳۵۹،

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    روایتی برای اسقرار خشم در انسان :
    حضرت علی(ع)«الحده ضرب من الجنون، ‌لان صاحبها يندم، ‌فان لم يندم فجنونه مستحكم»: «تندخوئي نوعي جنون و ديوانگي است چرا كه صاحبش پشيمان مي شود و اگر پشيمان نشود دليل آن است كه جنونش مستحكم است.»
    نهج البلاغه ‌حكمت 255)

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    امام علی(ع) میفرماید: «الهمّ نصف الهَرَمَ؛ اندوه خوردن نیمی از پیری است.»
    نهج البلاغه، حکمت143.

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    وَ رَوَى صَفْوَانُ بْنُ يَحْيَى وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع: الْهَمُّ نِصْفُ الْهَرَمِ
    من لایحضره الفقیه ج4ص416

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    حكمت 26 نهج البلاغه
    وَ قَالَ عليه السلام: مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِى فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ .
    و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه چيزى را در دل پنهان نكرد جز آن كه در لغزش هاى زبان و رنگ رخسارش ، آشكار خواهد گشت.



  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    قال علی (ع):و الهم نصف الهرم" غم و اندوه نصف پيري است.
    نهج البلاغه .حکمت135

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530

    جمع بندی




    جمع بندی:

    سوال:
    منبع انها و لفظ عربیروایاتی را ندارم لذا از کارشناس محترم تقاضا دارم هم سند و اعتبار و لفظ عربی احادیث را بیاورند
    نمونه احادیث روانشناسی از علی بن ابی طالب علیه السلام:
    غصه نیمی از پیری است
    کسی چیزی را دل پنهان نکرد، جز آنکه در لغزش های زبان و رنگ رخسارش آشکار شد.
    ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺭ ﺧﺸﻢ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺷﺘﺎﺏ ﻣﮑﻦ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺎﺩﺕ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻣﺴﻠّﻂ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
    تغافل نیمی از دین است.
    مصلحت همزیستی سالم و معاشرت با مردم در پیمانه‌ای است که دوسوم آن هوشیاری و یک‌سوم آن تغافل باشد
    پاسخ :روایاتی که در خواست فرموده اید عبارتند از:
    تغافل نیمی از عقل است.مواظب افکارت باش که گفتار می شوندٰ مواظب گفتارت باش که کردارت می شوند مواظب کردارت باش که عادت می شوند و مواظب عادتت باش که شخصیتت می شود
    .
    قال علی (ع):و الهم نصف الهرم" غم و اندوه نصف پيري است.
    نهج البلاغه .حکمت135

    وَ قَالَ عليه السلام: مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِى فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ .
    و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه چيزى را در دل پنهان نكرد جز آن كه در لغزش هاى زبان و رنگ رخسارش ، آشكار خواهد گشت.
    حكمت 26 نهج البلاغه


    وَ رَوَى صَفْوَانُ بْنُ يَحْيَى وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع: الْهَمُّ نِصْفُ الْهَرَمِ
    من لایحضره الفقیه ج4ص416
    حضرت علی(ع)«الحده ضرب من الجنون، ‌لان صاحبها يندم، ‌فان لم يندم فجنونه مستحكم»: «تندخوئي نوعي جنون و ديوانگي است چرا كه صاحبش پشيمان مي شود و اگر پشيمان نشود دليل آن است كه جنونش مستحكم استنهج البلاغه ‌حكمت 255)
    امام صادق -علیه‌السلام- پیرامون «تغافل» چنین می‌فرمایند: «صَلَاحُ حَالِ التَّعَایُشِ وَ التَّعَاشُرِ مِلْ‏ءُ مِکْیَالٍ ثُلُثَاهُ فِطْنَهٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُل»مصلحت همزیستی سالم و معاشرت با مردم در پیمانه‌ای است که دوسوم آن هوشیاری و یک‌سوم آن تغافل باشد.
    تحف العقول عن آل الرسول؛ص ۳۵۹،
    امام علی (ع) می‌فرماید: «نِصْفُ الْعَاقِلِ احْتِمَالٌ وَ نِصْفُهُ تَغَافُلٌ» عاقل نیمى از وجود او تحمل است و نیم دیگر تغافل (و خود را به بی ‏خبرى زدن).
    تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ص ۲۴۴٫




  21. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۵/۰۴, ۰۱:۳۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود