جمع بندی سند بعضی احادیث مرتبط با روانشناسی

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سند بعضی احادیث مرتبط با روانشناسی

بنام خدا

سلام و عرض ادب و خدا قوت:Gol:

ان شاءالله طاعاتتون قبول باشه.

نمونه هایی از احادیث هست که بنده نمونه هایش رو گرداوری کرده ام حال از طریق مطالعه، سخنرانی ها و....
منتها منبع انها و لفظ عربی انها را ندارم و گاهی جایی می خواهم آنها را بیاروم بنظرم بهتر هست مکملش هم سند و اعتبار و هم لفظ عربی آن را داشته باشم.

لذا از کارشناس محترم تقاضا دارم هم سند و اعتبار و لفظ عربی احادیث را بیاورند....ضمنا ممکن هست این تاپیک با پست های دیگر بنده جهت پیگیری احادیث روانشناسی ادامه داشته باشد.

با تشکر قبلی:Gol:

نمونه احادیث روانشناسی از علی بن ابی طالب علیه السلام:

*غصه نیمی از پیری است

*گله موجب تداوم دوستیست.

*دلها همانند تن ها خسته می شوند، برای نشاط آن به سخنان تازه ی حکیمانه روی بیاورید.

*برای ترک عادت بر عکس آنرا انجام دهید.

*کسی چیزی را دل پنهان نکرد، جز آنکه در لغزش های زبان و رنگ رخسارش آشکار شد.

*هنگامی که از چیزی میترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت تر است.

*ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺭ ﺧﺸﻢ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺷﺘﺎﺏ ﻣﮑﻦ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺎﺩﺕ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻣﺴﻠّﻂ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

*ادب با خشم بوجود نمی آید.

*تغافل نیمی از عقل است.

*مواظب افکارت باش که گفتار می شوندٰ مواظب گفتارت باش که کردارت می شوند مواظب کردارت باش که عادت می شوند و مواظب عادتت باش که شخصیتت می شود.

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد پیام

امام علی (ع) می‌فرماید: «نِصْفُ الْعَاقِلِ احْتِمَالٌ وَ نِصْفُهُ تَغَافُلٌ» عاقل نیمى از وجود او تحمل است و نیم دیگر تغافل (و خود را به بی ‏خبرى زدن).
تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ص ۲۴۴٫

روایتی دیگر پیرامون این موضوع:
امام صادق -علیه‌السلام- پیرامون «تغافل» چنین می‌فرمایند: «صَلَاحُ حَالِ التَّعَایُشِ وَ التَّعَاشُرِ مِلْ‏ءُ مِکْیَالٍ ثُلُثَاهُ فِطْنَهٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُل»مصلحت همزیستی سالم و معاشرت با مردم در پیمانه‌ای است که دوسوم آن هوشیاری و یک‌سوم آن تغافل باشد.

تحف العقول عن آل الرسول؛ص ۳۵۹،

روایتی برای اسقرار خشم در انسان :
حضرت علی(ع)«الحده ضرب من الجنون، ‌لان صاحبها يندم، ‌فان لم يندم فجنونه مستحكم»: «تندخوئي نوعي جنون و ديوانگي است چرا كه صاحبش پشيمان مي شود و اگر پشيمان نشود دليل آن است كه جنونش مستحكم است.»
نهج البلاغه ‌حكمت 255)

امام علی(ع) میفرماید: «الهمّ نصف الهَرَمَ؛ اندوه خوردن نیمی از پیری است.»
نهج البلاغه، حکمت143.

وَ رَوَى صَفْوَانُ بْنُ يَحْيَى وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع: الْهَمُّ نِصْفُ الْهَرَمِ
من لایحضره الفقیه ج4ص416

حكمت 26 نهج البلاغه

وَ قَالَ عليه السلام: مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِى فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ .
و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه چيزى را در دل پنهان نكرد جز آن كه در لغزش هاى زبان و رنگ رخسارش ، آشكار خواهد گشت.

قال علی (ع):و الهم نصف الهرم" غم و اندوه نصف پيري است.
نهج البلاغه .حکمت135

[=&quot]جمع بندی:

[=&quot]سوال:
[=&quot]منبع انها و لفظ عربیروایاتی را ندارم لذا از کارشناس محترم تقاضا دارم هم سند و اعتبار و لفظ عربی احادیث را بیاورند
[=&quot]نمونه احادیث روانشناسی از علی بن ابی طالب علیه السلام:
[=&quot]غصه نیمی از پیری است
[=&quot]کسی چیزی را دل پنهان نکرد، جز آنکه در لغزش های زبان و رنگ رخسارش آشکار شد.
[=&quot]ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺭ ﺧﺸﻢ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺷﺘﺎﺏ ﻣﮑﻦ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺎﺩﺕ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻣﺴﻠّﻂ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
[=&quot]تغافل نیمی از دین است.
[=&quot]مصلحت همزیستی سالم و معاشرت با مردم در پیمانه‌ای است که دوسوم آن هوشیاری و یک‌سوم آن تغافل باشد
[=&quot]پاسخ :روایاتی که در خواست فرموده اید عبارتند از:
تغافل نیمی از عقل است.مواظب افکارت باش که گفتار می شوندٰ مواظب گفتارت باش که کردارت می شوند مواظب کردارت باش که عادت می شوند و مواظب عادتت باش که شخصیتت می شود.
[=&quot]قال علی (ع):و الهم نصف الهرم" غم و اندوه نصف پيري است.
[=&quot]نهج البلاغه .حکمت135

[=&quot]وَ قَالَ عليه السلام: مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِى فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ .
[=&quot]و درود خدا بر او ، فرمود : كسى كه چيزى را در دل پنهان نكرد جز آن كه در لغزش هاى زبان و رنگ رخسارش ، آشكار خواهد گشت.
[=&quot]حكمت 26 نهج البلاغه

[=&quot]
[=&quot]وَ رَوَى صَفْوَانُ بْنُ يَحْيَى وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع: [=&quot]الْهَمُّ نِصْفُ الْهَرَمِ
[=&quot]من لایحضره الفقیه ج4ص416
[=&quot]حضرت علی(ع)«الحده ضرب من الجنون، ‌لان صاحبها يندم، ‌فان لم يندم فجنونه مستحكم»: «[=&quot]تندخوئي نوعي جنون و ديوانگي است چرا كه صاحبش پشيمان مي شود و اگر پشيمان نشود دليل آن است كه جنونش مستحكم است.» [=&quot]نهج البلاغه ‌حكمت 255)
[=&quot]امام صادق -علیه‌السلام- [=&quot]پیرامون «تغافل» چنین می‌فرمایند: «[=&quot]صَلَاحُ حَالِ التَّعَایُشِ وَ التَّعَاشُرِ مِلْ‏ءُ مِکْیَالٍ ثُلُثَاهُ فِطْنَهٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُل»مصلحت همزیستی سالم و معاشرت با مردم در پیمانه‌ای است که دوسوم آن هوشیاری و یک‌سوم آن تغافل باشد.
[=&quot]تحف العقول عن آل الرسول؛ص ۳۵۹،
[=&quot]امام علی (ع) می‌فرماید: «نِصْفُ الْعَاقِلِ احْتِمَالٌ وَ نِصْفُهُ تَغَافُلٌ» عاقل نیمى از وجود او تحمل است و نیم دیگر تغافل (و خود را به بی ‏خبرى زدن).
[=&quot]تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ص ۲۴۴٫

موضوع قفل شده است