صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند خداوندگار (؟)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    نقاشی و نویسندگی
    نوشته
    696
    حضور
    62 روز 3 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1608

    پرسش چند خداوندگار (؟)




    به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

    سلام به شما

    یک مطلبی بود که از خوندن یک تایپیکی جرقه ش به ذهنم زده شد و روش فکر کردم و نتایجی به دست اوردم که میخواستم مطرح کنم تا ببینم درست و غلطش از نظر عقاید اسلامی کجاست. ممنون میشم که منو در این زمینه راهنمایی کنین.


    *********************

    گفته شده که چند خدایی محال هست. در واقع ما به خدایی معتقد هستیم که در نهایتِ کامل بودن هستش و دیگه خود اصطلاحش که میشه واجب الوجوده و همه صفات رو داره و ...، خب طبق تعاریف گفته شده این خدا نمیتونه چند تا باشه. و همچنین در رد اون چند خدایی، هم گفته شده که بی نظمی و ... ایجاد میشه و همه ی اینا درست. یعنی مسئله ای که در زیر مطرح میشه، با پیش زمینه ی پذیرفتن این مسائل و عقاید، مطرح شده.

    و در راستای این فکر:

    -------------------------------------------------

    1- اینکه حتی اگر چند پروردگار کامل داشته باشیم، فرض مثال چند الله (با تمام خصوصیات مطرح شده)، باز هم یکتا محسوب میشن و یکی هستن. برای اثبات چنین قضیه ای، چنین چیزی رو ساختم:

    چند خداوندگار (؟)

    چند خداوندگار (؟)


    چند خداوندگار (؟)
    چند خداوندگار (؟)

    خب با این تصاویر میشه نتیجه گرفت که دو مربع ساخته شده در آخر کاملا یکی هستن. (فواصل در مربع سمت چپی خب حساب شده نیست چون مربع ها کنار هم بشن کاملا سیاه میشه، فواصل ایجاد شده صرفا برای فهمیدن اینه که اون مربع بزرگ از مربع های کوچک تر ساخته شده وگرنه در اصل فواصل نباید باشن و باید با یک نقطه مربعی کاملا سیاه مثل سمت راستی مواجه شد)

    که البته شباهت و یکسان بودن این ها در مربع بودنشون نیست بلکه در نقطه بودنشون هست.

    در اصول هنر های تجسمی، ما داریم که اون مربع تصویر اول در واقع یک نقطه محسوب میشه، یعنی هر ذره ای در یک کادر بزرگ، یک نقطه محسوب میشه حالا شکلش مربع باشه یا دایره یا ...، حالا در تصویر آخر ما میبینیم دو تا مربع تشکیل شده که هر دوتا هم نقطه محسوب میشن .بنابراین، ما دو نقطه داریم که کامل با هم برابر هستن. بنابراین :

    حتی اگر چند خدای کامل (هر کدوم تمامی صفات فرض مثال، الله، رو داشته باشن) داشته باشیم، بنابر این فکر گفته شده، یکسان بودن و یکتا بودن اونها قطعی هست و در اصل هم اون ها چند تا به شمار نمیرن و میشن یک خدا. (دو نقطه در تصویر چهارم، هر دوتا یکی هستن. یک نقطه مربع شکل)

    -------------------------------------------------

    2- مسئله بعدی که میخوام بگم ریشه در همین فکر بالا داره طوری که ذات اصلی که واجب الوجود باشه، خداوند ازلی، خب در مرحله ی خداوندگاری کردن، باید حالت فاعل بگیره. به نوعی برای خداوندگاری کردن انسان ها، حیوانات، جهان ها، موجودات و... ، باید در مقام فاعل قرار بگیره.

    و اما اینکه آیا در این مقام میتونه تکثیر بشه و به چند خداوندگار تبدیل بشه؟ میخواستم به همین موضوع بپردازم. گفته شده که نباید برای خدا شریک قائل شد و اینکه خدا یکتا و بی همتاست.
    و مسئله هم اینه که اگر ما فرض رو بر فرضیه ی بالا بذاریم طوری که حتی اگر چندین خداوندگار فاعل در دنیا های مختلف و جای های مختلف مشغول به کار باشن، همشون یکی محسوب میشن و هیچ فرقی باهم ندارن.

    یعنی، همشون یه جورایی الله محسوب میشن. منتهی به گونه ای که این خداوندگار ها دارن در زمان های مختلف یا عوالم مختلف یا بر اساس نیاز برخی از مخلوقاتشون به این شیوه، خداوندگاری میکنن اما از نظر ذاتی و خلق و خو و همه چیزشون، کاملا با هم یکسان هستن و در این صورت، در حالت واقعی، یکی به حساب میان.

    واضح تر بگم: ممکنه میلیون ها میلیون باشن اما همشون یکسان هستن و بنابر فکری که بالا مطرح کردم، اونها، خدای واحد هستن. برای همین نمیشه اونارو با هم مقایسه کرد (چون تفاوتی با هم ندارن) و نمیشه هم با چیزی خارج از خودشون مقایسه شون کرد ( چون شریک یا چیزی همتای خودشون (خودش) ندارن).

    و در نهایت، این یعنی، ما یک خدا داریم.


    *********************

    منتظر پاسخ شما هستم. ممنون.





  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58304



    با نام و یاد دوست






    چند خداوندگار (؟)








    کارشناس بحث: استاد محراب


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    سلام
    عرض ادب و احترام
    این دوست عزیز
    به عبارت اخرایی ثابت کرده است که خداوند واحداست و واجب الوجود در ذات اش دچار تکثر نمی شود
    به عبارتی همان توحید در ذات


    دقت نمایید
    توحید ذاتی یعنی اینکه ذات خداوند متعال یکتا است و یکتایی به دو معناست :

    1.ذاتی که در هستی خود بی نیاز از علت است و در بی نیازی از علت بی همتا و شریک است .
    2.ذات خداوند مرکب از اجزا نیست و هیچ گونه کثرت و تعدد در آن راه ندارد .

    برای اثبات این وحدت واجب الوجود گوئیم:

    هر گونه ترکیبی ناشی از محدودیت وجود است یعنی اگر چیزی مرکب از اجزا باشد در وجودش نیازمند به آن اجزا است و کسی که نیازمند باشد محدود است و این با نامتناهی و نامحدود بودن خداوند متعال سازگار نیست . وچون ترکیب در حق واجب الوجود بالذات محال است، وجود دو واجب الوجود نیز محال است

    بیان استدلال:
    زیرا فرض دوگانگی و دوتا بودن، مستلزم این است که هر یک از دو واجب الوجود ،مرکب از ما به الامتیاز و ما به الاشتراک باشند یعنی واجب الوجود اول خصوصیت و قیدی داشته باشد که واجب الوجود دوم آن را ندارد.

    زیرا وجود دو فرد از یک حقیقت و به عبارتی دوتا بودن در صورتی ممکن است که آن دو فرد در عین این که در اصل آن حقیقت مشترکند، هر یک ،از ویژگی خاصی برخوردار باشد، وگرنه اگر در همه خصوصیات مشترک باشند دیگر دو وجود نیست بلکه یک وجود هستند.


    بنابراین هر یک از دو واجب الوجود فرضی باید مرکب از دو جهت باشند:جهت اشتراک و جهت امتیاز.
    و مرکب از دو جهت بودن، چنانچه گفته شد،مستلزم محدودیت و نیازمندی است که با بی نیازی مطلق واجب الوجود بالذات منافات دارد. (1)

    بنابراین ثابت شد که فرض چند موجود به عنوان خدا (موجود بی نیاز مطلق) مستلزم اعتراف به محتاج بودن این خدایان است ولو از برخی جهات است و این با واجب الوجودی خداوند سازگاری ندارد.


    پی نوشت:
    1-ربانی گلپایگانی، علی، عقاید استدلالی، ج 1، ص 70




  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    343
    حضور
    7 روز 22 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    869



    نقل قول نوشته اصلی توسط Kamran نمایش پست ها
    واضح تر بگم: ممکنه میلیون ها میلیون باشن اما همشون یکسان هستن و بنابر فکری که بالا مطرح کردم، اونها، خدای واحد هستن. برای همین نمیشه اونارو با هم مقایسه کرد (چون تفاوتی با هم ندارن) و نمیشه هم با چیزی خارج از خودشون مقایسه شون کرد ( چون شریک یا چیزی همتای خودشون (خودش) ندارن).

    و در نهایت، این یعنی، ما یک خدا داریم.

    سلام.
    چگونه ممکنه " چند چیز" ، " یک چیز " باشند؟
    ممکنه " چند چیز " ، دقیقاً شبیه به هم باشند و از خیلی جهات " یکسان" باشند ، اما باز هم " چند چیز" هستند نه " یک چیز" ، و بالاخره تفاوتی بین آنها وجود دارد تا هر کدام از آنها در عین تشابه زیادی که با بقیه دارد ، وجود خاص خود را داشته باشد.

    توجه کنید که " شباهت کاملا دقیق" که باعث " یکسان " شدن دو چیز می شود ، نه فقط شباهت در شکل و اندازه و ... است ، بلکه شباهت در موقعیت مکانی و زمانی هم باید باشد. یعنی در هر زمان مشخص ، هر دو چیز یا چند چیز ، دقیقا باید در یک مکان باشند.
    اجتماع چند چیز در زمان واحد ، در یک مکان واحد هم عقلا پذیرفتنی نیست.

    در نگاه دقیقتر :
    قسمت اول جمله تان که فرمودید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط Kamran نمایش پست ها
    ممکنه میلیون ها میلیون باشن
    این تعددی که فرمودید امکانش وجود داره ، ( یا به اصطلاح فلسفی: این کثرت ) ، لازمه اش اینه که بین هر کدام از آنها با دیگری ، " تفاوتی" وجود داشته باشه.

    در مثال مربعی که ذکر فرمودید:
    درسته که مربع بزرگ از نقاطی تشکیل شده که همه مثل همند ، اما این نقاط با هم تفاوت هم دارند: هر کدام از آنها ، در " مکانی " قرار دارد که با " مکان " سایر نقاط فرق دارد. درست است؟ پس هر نقطه ، از جمیع جهات ، شبیه نقطه دیگر نیست زیرا لااقل از جهت مکان قرار گرفتن با دیگری فرق دارد. یعنی هر نقطه از آن نقاط ، چیزی " ( = مکانی ) را دارد که بقیه نقاط ، " فاقد " آن هستند.

    یا به صورت دیگری عرض کنم:

    هر نقطه ای " مکان " هایی را که مختص هر یک از سایر نقاط است ، " ندارد" ( زیرا فقط " مکان " خودش را دارد و بیش از یک مکان هم نمی تواند داشته باشد).

    این " نداشتن" ، یک " نقص " است. و خداوند که غنی مطلق است ، از هر نقصی مبراست.
    ما در مفهومی که از خداوند داریم ، ذات کامل مطلق ( فاقد هر گونه نقص ) را ذکر می کنیم. لذا مثال شما ، با این مفهوم سازگار نیست.
    ویرایش توسط رهروی شهدا : ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ در ساعت ۱۹:۴۱
    سَلامٌ عَلى‏ آلِ یس‏، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا داعِىَ اللَّهِ وَرَبَّانِىَّ آیاتِهِ،

    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بابَ اللَّهِ وَ دَیَّانَ دینِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ اللَّهِ‏ وَناصِرَ حَقِّهِ ...

    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ فى‏ آناءِ لَیْلِکَ وَاَطْرافِ‏ نَهارِکَ... اَلسَّلامُ عَلَیْکَ بِجَوامِعِ‏ السَّلامِ...
    فَالْحَقُّ ما رَضیتُموُهُ، وَالْباطِلُ ما اَسْخَطْتُموُهُ ...

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    با سلام
    به نظر این مطلب

    نقل قول نوشته اصلی توسط Kamran نمایش پست ها
    و اما اینکه آیا در این مقام میتونه تکثیر بشه و به چند خداوندگار تبدیل بشه؟ میخواستم به همین موضوع بپردازم. گفته شده که نباید برای خدا شریک قائل شد و اینکه خدا یکتا و بی همتاست.
    و مسئله هم اینه که اگر ما فرض رو بر فرضیه ی بالا بذاریم طوری که حتی اگر چندین خداوندگار فاعل در دنیا های مختلف و جای های مختلف مشغول به کار باشن، همشون یکی محسوب میشن و هیچ فرقی باهم ندارن.

    یعنی، همشون یه جورایی الله محسوب میشن. منتهی به گونه ای که این خداوندگار ها دارن در زمان های مختلف یا عوالم مختلف یا بر اساس نیاز برخی از مخلوقاتشون به این شیوه، خداوندگاری میکنن اما از نظر ذاتی و خلق و خو و همه چیزشون، کاملا با هم یکسان هستن و در این صورت، در حالت واقعی، یکی به حساب میان.

    واضح تر بگم: ممکنه میلیون ها میلیون باشن اما همشون یکسان هستن و بنابر فکری که بالا مطرح کردم، اونها، خدای واحد هستن. برای همین نمیشه اونارو با هم مقایسه کرد (چون تفاوتی با هم ندارن) و نمیشه هم با چیزی خارج از خودشون مقایسه شون کرد ( چون شریک یا چیزی همتای خودشون (خودش) ندارن).


    همین مطلب است

    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها
    زیرا فرض دوگانگی و دوتا بودن، مستلزم این است که هر یک از دو واجب الوجود ،مرکب از ما به الامتیاز و ما به الاشتراک باشند یعنی واجب الوجود اول خصوصیت و قیدی داشته باشد که واجب الوجود دوم آن را ندارد.

    زیرا وجود دو فرد از یک حقیقت و به عبارتی دوتا بودن در صورتی ممکن است که آن دو فرد در عین این که در اصل آن حقیقت مشترکند، هر یک ،از ویژگی خاصی برخوردار باشد، وگرنه اگر در همه خصوصیات مشترک باشند دیگر دو وجود نیست بلکه یک وجود هستند.


    مگر این که نظر دیگری داشته باشند که منتظر می شویم بیایند توضیح بفرمایند


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    نقاشی و نویسندگی
    نوشته
    696
    حضور
    62 روز 3 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1608



    نقل قول نوشته اصلی توسط رهروی شهدا نمایش پست ها
    سلام.
    چگونه ممکنه " چند چیز" ، " یک چیز " باشند؟
    ممکنه " چند چیز " ، دقیقاً شبیه به هم باشند و از خیلی جهات " یکسان" باشند ، اما باز هم " چند چیز" هستند نه " یک چیز" ، و بالاخره تفاوتی بین آنها وجود دارد تا هر کدام از آنها در عین تشابه زیادی که با بقیه دارد ، وجود خاص خود را داشته باشد.

    توجه کنید که " شباهت کاملا دقیق" که باعث " یکسان " شدن دو چیز می شود ، نه فقط شباهت در شکل و اندازه و ... است ، بلکه شباهت در موقعیت مکانی و زمانی هم باید باشد. یعنی در هر زمان مشخص ، هر دو چیز یا چند چیز ، دقیقا باید در یک مکان باشند.
    اجتماع چند چیز در زمان واحد ، در یک مکان واحد هم عقلا پذیرفتنی نیست.

    این تعددی که فرمودید امکانش وجود داره ، ( یا به اصطلاح فلسفی: این کثرت ) ، لازمه اش اینه که بین هر کدام از آنها با دیگری ، " تفاوتی" وجود داشته باشه.

    در مثال مربعی که ذکر فرمودید:
    درسته که مربع بزرگ از نقاطی تشکیل شده که همه مثل همند ، اما این نقاط با هم تفاوت هم دارند: هر کدام از آنها ، در " مکانی " قرار دارد که با " مکان " سایر نقاط فرق دارد. درست است؟ پس هر نقطه ، از جمیع جهات ، شبیه نقطه دیگر نیست زیرا لااقل از جهت مکان قرار گرفتن با دیگری فرق دارد. یعنی هر نقطه از آن نقاط ، چیزی " ( = مکانی ) را دارد که بقیه نقاط ، " فاقد " آن هستند.

    یا به صورت دیگری عرض کنم:

    هر نقطه ای " مکان " هایی را که مختص هر یک از سایر نقاط است ، " ندارد" ( زیرا فقط " مکان " خودش را دارد و بیش از یک مکان هم نمی تواند داشته باشد).

    این " نداشتن" ، یک " نقص " است. و خداوند که غنی مطلق است ، از هر نقصی مبراست.
    ما در مفهومی که از خداوند داریم ، ذات کامل مطلق ( فاقد هر گونه نقص ) را ذکر می کنیم. لذا مثال شما ، با این مفهوم سازگار نیست.
    سلام به شما

    ممنون از اینکه در بحث شرکت کردین.

    بنابر عقایدی که دارم و بر پایه ی اونا این مطالب رو مطرح کردم، خداوند بالاتر از مکان و زمان هست و بر زمان و مکان تسلط داره و چنین موجودی رو نمیشه از نظر زمان و مکان فرق گذاشت چون در آنِ واحد، هم بر اول و هم بر آخر تسلط یافته. بنابراین بعد مکانی و بعد زمانی اصلا براش معنایی نداره.

    بنابراین تقسیم شندنش به چند خدا، از نظر مکانی و زمانی، مشکلی ایجاد نمیکنه. البته بگم من خداوند رو به مانند یک روح مقدس جریان یافته در تمامی هستی در تصور دارم (که البته این بخشی از خداوند هست) که در ریز ترین اجزای وجودی هر موجود قرار داره و اونه که به اونا ماهیت بخشیده و اگر نباشه اونا هم نخواهند بود.


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    نقاشی و نویسندگی
    نوشته
    696
    حضور
    62 روز 3 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1608



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها
    همین مطلب است

    نوشته اصلی توسط محراب
    زیرا فرض دوگانگی و دوتا بودن، مستلزم این است که هر یک از دو واجب الوجود ،مرکب از ما به الامتیاز و ما به الاشتراک باشند یعنی واجب الوجود اول خصوصیت و قیدی داشته باشد که واجب الوجود دوم آن را ندارد.

    زیرا وجود دو فرد از یک حقیقت و به عبارتی دوتا بودن در صورتی ممکن است که آن دو فرد در عین این که در اصل آن حقیقت مشترکند، هر یک ،از ویژگی خاصی برخوردار باشد، وگرنه اگر در همه خصوصیات مشترک باشند دیگر دو وجود نیست بلکه یک وجود هستند.


    مگر این که نظر دیگری داشته باشند که منتظر می شویم بیایند توضیح بفرمایند

    سلام به شما و
    بسیار ممنونم بابت وقتی که گذاشتین و جواب دادین.

    بنابر جوابتون یعنی مشکلی در گفته هام نیست؟

    دقیقا، هدفم بیشتر بر اینه بوده که یکتا بودن خدارو ثابت کنم. چون من به عنوان یه انسان اگر بخوام یه خدارو بپرستم، نمیتونم قبول کنم یه خدایی رو که ناقص باشه یا مثل خدایان اساطیری و آئین ها ناکامل باشه و حتی مرتکب گناه بشه و بپرستم. من حتما باید خدایی رو بپرستم که از همه چیز بالاتر باشه و در اوج و نهایت و کامل بودن قرار داشته باشه. با این توصیف هم اگر حتی چندین خدای اینطوری وجود داشته باشن باز هم، میرسیم به اینکه اون ها یک خدایِ یکتا هستن.


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451




    نقل قول نوشته اصلی توسط Kamran نمایش پست ها
    بنابر جوابتون یعنی مشکلی در گفته هام نیست؟


    با سلام
    عرض ادب و احترام
    بزرگوار
    برای مطالعه در این زمنیه به مشخصات واجب الوجود و همچنین توحید ذاتی مراجعه نمایید
    با مطالعه این مطالب و تبیین این مساله می توانید مقایسه نموده و اشکالات را رفع نمایید


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    نقاشی و نویسندگی
    نوشته
    696
    حضور
    62 روز 3 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1608



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها
    با سلام
    عرض ادب و احترام
    بزرگوار
    برای مطالعه در این زمنیه به مشخصات واجب الوجود و همچنین توحید ذاتی مراجعه نمایید
    با مطالعه این مطالب و تبیین این مساله می توانید مقایسه نموده و اشکالات را رفع نمایید
    ممنون بابت پاسختون
    کتاب جامعی که در این باره توضیحات داده باشه، میشناسین؟ که مطالعه ی کاملی داشته باشم.


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    343
    حضور
    7 روز 22 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    869



    نقل قول نوشته اصلی توسط Kamran نمایش پست ها
    (که البته این بخشی از خداوند هست)
    خداوند را نمیشه موجودی دانست که دارای چند بخش است. زیرا هر موجودی که دارای چند بخش باشد ، برای " وجود داشتن " خودش ، تیازمند به " وجود داشتن " هر یک از آن اجزاست. به عبارت دیگر ، یک " کل " که از " اجزاء " تشکیل یافته است ( چه اجزای مادی ، چه اجزای عقلی ) ، در وجود خود ، نیازمند وجود آن اجزاست. و چون ، مفهومی که ما از خداوند داریم ، مشتمل بر " بی نیازی " اوست ، بنابراین ، این تصور درباره ذات الهی صدق نمی کند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Kamran نمایش پست ها
    خداوند بالاتر از مکان و زمان هست و بر زمان و مکان تسلط داره و چنین موجودی رو نمیشه از نظر زمان و مکان فرق گذاشت چون در آنِ واحد، هم بر اول و هم بر آخر تسلط یافته. بنابراین بعد مکانی و بعد زمانی اصلا براش معنایی نداره.

    بنابراین تقسیم شندنش به چند خدا، از نظر مکانی و زمانی، مشکلی ایجاد نمیکنه.
    بر میگردیم به مطلب قبلی تان ، که بنده از باب اختصار کلام ، در پست قبلی ام متعرض آن نشدم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط Kamran نمایش پست ها
    طوری که حتی اگر چندین خداوندگار فاعل در دنیا های مختلف و جای های مختلف مشغول به کار باشن، همشون یکی محسوب میشن و هیچ فرقی باهم ندارن.

    یعنی، همشون یه جورایی الله محسوب میشن. منتهی به گونه ای که این خداوندگار ها دارن در زمان های مختلف یا عوالم مختلف یا بر اساس نیاز برخی از مخلوقاتشون به این شیوه، خداوندگاری میکنن اما از نظر ذاتی و خلق و خو و همه چیزشون، کاملا با هم یکسان هستن و در این صورت، در حالت واقعی، یکی به حساب میان.

    واضح تر بگم: ممکنه میلیون ها میلیون باشن اما همشون یکسان هستن و بنابر فکری که بالا مطرح کردم، اونها، خدای واحد هستن. برای همین نمیشه اونارو با هم مقایسه کرد (چون تفاوتی با هم ندارن) و نمیشه هم با چیزی خارج از خودشون مقایسه شون کرد
    طبق جمله آبی رنگ شما ، تفاوتی که بین این خدایان متعدد فرضی هست ، این است که در زمانهای متفاوت یا عوالم متفاوت خداوندگاری می کنند.
    بنابراین ، آنها به زمان خاصی یا عالم خاصی "محدود " هستند . به عبارت دیگر ، زمانهایی یا عوالمی وجود دارند که هر یک از این خداوندان فرضی ، در آن خداوندگاری نمیکنند ( ز یرا آن زمان یا عالم ، مال خداوند دیگری است و در حیطه خداوندگاری او قرار دارد).
    همین ، یک محدودیت است. و محدود بودن ، نقص است ، و هر دوی این مفاهیم ( محدودیت و نقص ) با مفهومی که ما از خداوند داریم ، سازگار نیست.

    جمله قرمز رنگ: دو شیء ، برای اینکه " یکی " به حساب بیان ، نه تنها باید از نظر ذات ، یکی باشند ، بلکه از همه نظر دیگر هم باید یکی باشند و هیچ نحوه اختلاف و تفاوتی بین آنها از هیچ جهتی و از هیچ لحاظی قابل تصور نباشد. که البته در چنین صورتی ، از نظر عقل ، دلیلی وجود ندارد که آنها را " چند چیز" حساب کنیم و در حقیقت فقط یک شی خواهد بود.

    مثال:
    کتاب درسی فارسی سال اول دبیرستان رشته تجربی سال 1394 را در نظر بگیرید.
    یک کتاب درسی فارسی سال اول دبیرستان رشته تجربی سال 1394 دیگر را هم در نظر بگیرید.
    این دو از خیلی جهات شبیه هم و یکسان هستند. اما تفاوتهای زیر هم بین آنها وجود دارد:
    - هر کدام ، متعلق به دانش آموز خاصی است؛ متفاوت با دانش آـموز صاحب کتاب دیگر.
    - هر کدام در زمان معینی ، در مکان خاصی قرار دارد متفاوت با مکان کتاب دیگر.
    - صفحات و جلد هر کدام ، ممکن است از " درخت " های مختلفی یا از قسمتهای مختلفی از یک درخت ، ( متفاوت با قسمتی از درخت که صرف تهیه آن کتاب دیگر شده ) ، تهیه شده باشد.
    - هر کدام از آنها در ساعت و دقیقه و ثانیه خاصی از کارخانه چاپ ، خارج شده است (متفاوت با دیگری)
    - هر کدام ، در زمان خاصی و توسط کامیون خاصی ، و شخص خاصی ، حمل و بارگیری شده است.
    و ....

    در حقیقت ، جهات اختلاف آنها ، بسیار زیاد است. و تنها چند جهت اشتراک معدود وجود دارد: ابعاد کتابها ، رنگ کتابها ، محتوای کتابها، جنس کتابها و وزن آنها.

    بنابراین ، در فرض شما ، نمیشه به معنای دقیق فلسفی ، گفت اینها هیچ فرقی با هم ندارند ( جمله سبز رنگ).

    وقتی حتی یک فرق بین دو خدای فرضی وجود داشته باشد ، این به معنی آن است که یکی از آنها چیزی را " دارد " که دیگری آن را "ندارد" ؛ و همین ، به معنی " محدودیت " و " نقص" خواهد بود که با مفهومی که ما از خدا داریم ، ناسازگار است.

    مثال:
    شما دارای زمینی به ابعاد 6 * 10 متر ( 60 متر مربع ) هستید.
    شما دارای چند قطعه زمین 20 متر مربعی هستید؟ ( آن زمین را به چند قطعه 20 متر مربعی می توان تقسیم کرد)؟ 3 تا
    شما دارای چند قطعه زمین 10 متر مربعی هستید؟ 6 تا
    شما دارای چند قطعه زمین 1 مترمربعی هستید؟ 60 تا
    ( هر چه قطعه مورد سئوال ، کوچکتر ( محدودتر ) شود ، پاسخ سئوال ( تعداد قطعات ) بیشتر خواهد شد).

    اما:
    شما دارای چند قطعه زمین 60 متر مربعی هستید؟ فقط یکی!
    زیرا این قطعه ، " تمام " زمین شماست و لذا بیشتر از یکی نخواهد بود.

    همینطور ، ما می توانیم فقط یک موجود را که از هر حیث کامل ( کامل مطلق ) باشد و هیچ نوع نقصی برای او قابل تصور نباشد ، تصور کنیم ، نه چند تا.

    طبق مطلب فوق و نیز طبق قواعد فلسفی:
    هر جا که پای " تعدد " ( کثرت ) به میان بیاید ، پای " محدودیت" و " نقص " هم به میان خواهد آمد.

    در حالیکه خداوند ، بنابر تعریف ، موجودی است که واجئ همه کمالات است و در هر یک از کمالاتش هم نامحدود است.

    این بحث ، بر عهده فلسفه است. و جهت بحث فنی و دقیق ، باید کتب فلسفی مطالعه کنید. پیشنهاد حقیر به شما کتب زیر است به ترتیب سطح:

    - کلیات علوم اسلامی نوشته استاد مطهری ( آن جلدی که درباره فلسفه است)
    - بدایة الحکمه نوشته علامه طباطبایی ترجمه و شرح دکتر علی شیروانی
    ویرایش توسط رهروی شهدا : ۱۳۹۴/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۰:۰۷
    سَلامٌ عَلى‏ آلِ یس‏، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا داعِىَ اللَّهِ وَرَبَّانِىَّ آیاتِهِ،

    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بابَ اللَّهِ وَ دَیَّانَ دینِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ اللَّهِ‏ وَناصِرَ حَقِّهِ ...

    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ فى‏ آناءِ لَیْلِکَ وَاَطْرافِ‏ نَهارِکَ... اَلسَّلامُ عَلَیْکَ بِجَوامِعِ‏ السَّلامِ...
    فَالْحَقُّ ما رَضیتُموُهُ، وَالْباطِلُ ما اَسْخَطْتُموُهُ ...

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود