صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تاکید بر زکات و عدم تاکید بر خمس در قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066

    تاکید بر زکات و عدم تاکید بر خمس در قرآن




    با سلام

    در قرآن مجید به کرات و بسیار زیاد بر زکات تاکید شده و از علمات ایمان نماز و زکات همواره بیان شده است در حدود 32 بار در قرآن تکرار شده است لیکن خمس فقط یکبار و در یک ایه آمده
    حال سئوال اینجاست که در مقابل ما احادیث بسیار شدی الحنی درباره خمس داریم تاکید بیشتر علما هم بر خمس بوده است چه بسا گاها این تصور پیش می اید که خمس به مراتب از زکات مهم تر است
    حال اگر بنا بر فرمایش شریف امام صاددق علیه السلام که اگر حدیثی از ما را با قرآن مخالف دیدید آن را به دیوار بکوبید .بالاخره تاکید بسیار زیاد قرآن بر زکات نشان دهنده اولی بودن زکات به خمس است و اصولا این طور که احکام ما می گویند حتی خمس به ظرفی که استفاده نمی شود هم تعلق می گیرد که این یعنی خمس در ذره ذره زندگی ما جاری است
    حال سئوال اینجاست که مطلب به این مهمی چرا فقط یکبار در قرآن آمده است؟در حالیکه به طور یقین هر مطلبی که مهمتر است در قران بیشتر تکرار شده است.

    یا علی
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58356



    با نام و یاد دوست






    تاکید بر زکات و عدم تاکید بر خمس در قرآن








    کارشناس بحث: استاد مسلم


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,051
    حضور
    57 روز 20 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4567



    نقل قول نوشته اصلی توسط **عبدالله** نمایش پست ها
    در قرآن مجید به کرات و بسیار زیاد بر زکات تاکید شده و از علمات ایمان نماز و زکات همواره بیان شده است در حدود 32 بار در قرآن تکرار شده است لیکن خمس فقط یکبار و در یک ایه آمده
    حال سئوال اینجاست که در مقابل ما احادیث بسیار شدی الحنی درباره خمس داریم تاکید بیشتر علما هم بر خمس بوده است چه بسا گاها این تصور پیش می اید که خمس به مراتب از زکات مهم تر است
    حال اگر بنا بر فرمایش شریف امام صاددق علیه السلام که اگر حدیثی از ما را با قرآن مخالف دیدید آن را به دیوار بکوبید .بالاخره تاکید بسیار زیاد قرآن بر زکات نشان دهنده اولی بودن زکات به خمس است و اصولا این طور که احکام ما می گویند حتی خمس به ظرفی که استفاده نمی شود هم تعلق می گیرد که این یعنی خمس در ذره ذره زندگی ما جاری است
    حال سئوال اینجاست که مطلب به این مهمی چرا فقط یکبار در قرآن آمده است؟در حالیکه به طور یقین هر مطلبی که مهمتر است در قران بیشتر تکرار شده است.
    با سلام و احترام و تشکر از سوال شما
    برای پاسخ به این شوال شما توجه به چند نکته لازم است:

    نکته اول:

    هرگز اینطور نیست که بتوان از طریق تعداد آیات به اهمیت یک مسأله یا عدم اهمیت آن پی برد، فیصل نور از علمای وهابی در کتاب «الامامة و النص» همین شبهه را در خصوص امامت به کار برده است که اگر امامت آنطور که در احادیث شیعیان است دارای اهمیت است چرا آیات معدودی طبق استناد شیعه به آن اشاره دارد، لذا باید ابتدا و اساسا وجود چنین ملاکی برای ارزش گذاری را اثبات نمود، علاوه بر این که چنین ملاکی قابل اثبات نیست، قرائن مختلفی مقابل آن را نشان می دهند، به عنوان نمونه آیات معاد بیشتر از آیات توحید است اما شکی در اهمیت توحید نسبت به معاد نداریم، یا مسائلی چون حج و روزه که علی رغم اهمیت آنها در آیات معدودی مورد اشاره قرار گرفته اند.
    با دقت در آیات قرآن کریم می توان دریافت که تعدد آیات در موضوعات مختلف، نه به تناسب اهمیت، بلکه به تناسب گستردگی، نیاز شناسی مخاطب و عوامل این چنینی نازل شده است، به عنوان نمونه در ابواب توحید، توحید ذاتی بیشترین اهمیت را دارد اما بیشترین آیات در خصوص توحید ربوبی و توحید عبادی نازل شده است چرا که شرک در تدبیر و عبادت رواج بیشتری داشته و مخاطبان قرآن عموما قائل به توحید ذاتی بوده اند همان طور که قرآن میفرماید:
    «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُون‏» (عنکبوت-61)
    اگر از آنان (كه شرك مى‏ورزند) بپرسى: چه كسى آسمان‏ها و زمين را آفريده و خورشيد و ماه را رام و مسخّر كرده؟ بى‏ترديد خواهند گفت: خدا. پس چگونه منحرف مى‏شوند؟
    لذا نیاز مخاطب نسبت به آیات توحید ربوبی و عبادی بشتر بوده است، نه این که اهمیت توحید عبادی بیشتر از توحید ذاتی باشد. در مورد معاد نیز همین طور با توجه به استبعاد بشر خصوصا مردم معاصر پیامبر(ص) در مورد معاد، حکمت الهی اقتضاء می کرده است که به آن مطالب بیشتر بپردازد.

    نکته دوم:
    مخالفت با قرآن که در روایات به عنوان ملاک پذیرش روایات آمده است، همان طور که از خود تعبیر روایت روشن است به معنای مخالفت قطعی محتوای روایت با محتوای قرآن است، یعنی متن قرآن و روایات تناقض داشته و قابل جمع نباشند، نه به معنای مخالفت مفهومی که از بررسی آمار و ارقام به دست آمده است؛ بنابراین نه از تعداد آیات قرآن بی اهمیتی خمس فهمیده می شود، و نه از شذت روایات باب خمس، مخالفت آنها با قرآن برداشت می شود، به تعبیر دیگر هر دو از ضرورت و وجوب خمس گفته اند، و از این نظر کاملا با یکدیگر هماهنگ هستند، آنچه که به ظاهر ناسازگار است تأکید روایات بر خمس، و عدم اهتمام قرآن به آن است که برداشتی غیر قابل دفاع، و مبتنی بر حساب آمار و احتمالات است.

    نکته سوم:
    با مراجعه به جلد نهم کتاب وسائل الشیعه شیخ حر عاملی متوجه میشوید که در خصوص وجوب و اهمیت زکات در ابواب اول تا پنجم روایات شدید اللحنی در خصوص وجوب زکات و نهی از ترک آن وارد شده است که تعداد آنها بیشتر از روایات وجوب خمس است، لذا از نظر تعداد نیز کاملا با قرآن هماهنگ هستند.

    نکته چهارم:
    نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که زکات در صدر اسلام در معنای لغوی آن یعنی «انفاق مال» به کار می رفته است، نه زکات واجب اصطلاحی، همان طور که در خصوص انفاق انبیاء پیش از اسلام در آیات مختلف تعبیر «زکات» به کار رفته است در حالی که زکات اصطلاحی اسلام در آن زمان نبوده است،(المیزان، علامه طباطبایی(ره)، ج6، ص11) مثلا درباره حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب می‌فرماید:
    «وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِیتاءَ الزَّکاةِ»؛ و انجام دادن كارهاى نيك و برپا داشتن نماز و پرداخت زكات را به آنان وحى كرديم‏(انبیاء-73)

    و درباره حضرت اسماعیل می‌فرماید:
    «وَ کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ وَ کانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا»؛ و همواره خانواده‏اش را به نماز و زكات فرمان مى‏داد، و نزد پروردگارش پسنديده بود.(مریم-55)

    و نیز درباره حضرت عیسى(ع) در گهواره می‌فرماید:
    «وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیًّا»؛ و مرا تا زنده‏ام به نماز و زكات سفارش كرده است‏. (مریم-31)

    لذا علامه طباطبایی(ره) در ذیل آیه 55 سوره مائده که ماجرای صدقه دادن انگشتر امیرالمومنین(ع) با تعبیر «يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون‏» آمده، می فرمایند: هر کجا که زکات به طور مطلق آمده، یا در کنار نماز آمده است به معنای انفاق مال در راه خداوند است(المیزان، علامه طباطبایی(ره)، ج6، ص10)
    عمده آیات زکات به صورت مطلق آمده اند و طبق بیان علامه طباطبایی(ره) و قرائن قرآنی دیگر به معنای پرداخت حقوق مالی خداوند است، لذا این دسته از آیات که بخش عظیمی از آیات زکات هستند، خمس را هم در بر میگیرند، چرا که خمس نیز از مصادیق انفاق مال در راه خداوند است، پس تعداد آیات اشاره کننده به خمس بالا میرود و از آن طرف همه این 32 آیه به زکات اصطلاحی اشاره ندارند، بلکه مراد بسیاری از این آیات، صدقات مستحبی، تزکیه و پاکی، وصف اهل ایمان، یا مطلق حقوق مالی و... است، لذا تعداد آیات زکات اصطلاحی پایین می آید، با این حساب دیگر نمی توان گفت که بین تعداد آیات خمس و زکات تفاوت فاحشی وجود دارد.

    نکته پنجم:

    اگرچه درست است که خمس به ظرف بلا استفاده نیز تعلق می گیرد اما یکبار پرداخت، تا آخر عمر آن ظرف کفایت می کند، لذا نمی شود گفت که خمس نسبت به زکات در زندگی مردم جریان بیشتری دارد، خصوصا این که موارد مصرف زکات قلمرو گسترده تری دارد. یعنی مصرف آن شامل تمامی افراد جامعه می شود و حتی از باب تألیف قلوب غیر مسلمانان را نیز در بر می گیرد اما خمس تنها براي فقرا و مستمندان از سادات، و سهمي از آن نیز مخصوص امام است که در زمان غیبت طبق نظر مراجع تقلید مصرف میشود.

    نکته ششم:
    احتمال های دیگری نیز مطرح شده است مانند اینکه از آنجا که مصرف خمس به دستور حق تعالی مخصوص پیامبر(ص) و خویشان آن حضرت(ص) بوده، تأکید بر آن موجب بدگمانی به قرآن و پیامبر(ص) شده و ایشان را در مظان اتهام ساده دلان و افراد ظاهربین قرار می داد، و دشمنان نیز از این تأکید که ظاهرا نفع شخصی برای پیامبر(ص) به دنبال دارد سوء استفاده می کرده اند، لذا آنچه که ابلاغ آن ضرورت دارد، یعنی وجوب خمس، در قرآن به آن اشاره شده است، اما تأکید بیش از این با توجه به مفاسد احتمالی لزومی نداشته است؛ اما زکات که یک حق واجب عام المنفعه بوده است و تأکید بر آن مفسده ای را به دنبال نداشته است.(http://www.askquran.ir/thread32706.html#post561979)

    تاکید بر زکات و عدم تاکید بر خمس در قرآن

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    719
    حضور
    23 روز 11 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    28
    صلوات
    3066



    تو رادیو معارف میگفت منظور از زکات تو قرآن اون زکاتی نیست که ما میشناسیم و معنی خیلی گسترده تری داره و حتی خود خمس رو در بر میگیره

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    قرآن کریم
    نوشته
    295
    حضور
    11 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    527



    نقل قول نوشته اصلی توسط **عبدالله** نمایش پست ها
    با سلام

    در قرآن مجید به کرات و بسیار زیاد بر زکات تاکید شده و از علمات ایمان نماز و زکات همواره بیان شده است در حدود 32 بار در قرآن تکرار شده است لیکن خمس فقط یکبار و در یک ایه آمده
    حال سئوال اینجاست که در مقابل ما احادیث بسیار شدی الحنی درباره خمس داریم تاکید بیشتر علما هم بر خمس بوده است چه بسا گاها این تصور پیش می اید که خمس به مراتب از زکات مهم تر است
    حال اگر بنا بر فرمایش شریف امام صاددق علیه السلام که اگر حدیثی از ما را با قرآن مخالف دیدید آن را به دیوار بکوبید .بالاخره تاکید بسیار زیاد قرآن بر زکات نشان دهنده اولی بودن زکات به خمس است و اصولا این طور که احکام ما می گویند حتی خمس به ظرفی که استفاده نمی شود هم تعلق می گیرد که این یعنی خمس در ذره ذره زندگی ما جاری است
    حال سئوال اینجاست که مطلب به این مهمی چرا فقط یکبار در قرآن آمده است؟در حالیکه به طور یقین هر مطلبی که مهمتر است در قران بیشتر تکرار شده است.

    یا علی
    بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم در باب زکات که برخی از آقایان علما نظرشان بر این است که زکات منحصر به 9 چیز است اما به نظر می آید صحیح نیست به این دلیل که با ادله قطعی 4 گانه(قرآن-سنت-اجماع-عقل) زکات قطعا بر بیش از 9 چیز است دقت بفرمایید در عصر حاضر چه تعداد از مردم هستند که دارای آن 9 چیز هستند؟ آیا با این تغییرات و کم شدن آن 9 چیز و اینکه عموما صاحبان آن 9 چیز نسبت به سایر متمولان جامعه در آمد و ثروت بسیار کمتری دارند چگونه میشود انتظار داشت زکات که اصلا فلسفه آن از بین بردن فقر و تامین آن 8 موردی است که در آیه60 سوره توبه آمده با انحصار در 9 چیزی که بسیار کمتر از زمان معصومان است و حتی صاحبان آنها شاید خودشان باید زکات بگیرند تا بدهند!! میتواند جوابگوی آن 8 مورد آن هم در چنین سطح وسیعی از جامعه مسلمین باشد؟؟! برای مطالعه بهتر و بیشتر به تفسیر نهج البلاغه علامه جعفری(ره) ج20 ص 100 به بعد مراجعه فرمایید که علامه به زیبایی و متقنی روایات را آورده و بحث کرده اند(ذیل خطبه 110) از طرفی دیگر :
    با وجود حدود سی آیه مکی و مدنی(که حتی یک اشاره و یا نقلی نداریم که بر 9 چیز باشد) و همچنین حدود 100 روایت از پیامبر و امامان (سلام الله علیهم) چگونه میتوان پذیرفت که زکات فقط منحصر در نه چیز است (بر حسب روایتی از پیامبرکه ایشان غیر آن نه چیز را معاف کرده اند که البته باید راویان آن هم مورد بررسی قرارگیرد)و در بقیه آن 9 چیز مستحب است؟ آیا تغییر چنین حکم واضحی مهجوریت برای قرآن نیست؟ از طرفی در میان علما و بزرگان شیعه علاوه بر خود علامه جعفری این بزرگان هم معتقد بر عدم انحصار 9 گانه زکات بودند: شیخ مفید-شیخ کلینی- شیخ صدوق-ابوعلی-شهید صدر-آیت الله سیستانی با احتیاط واجب(به نقل از کارشناسان این سایت)آیت الله دکتر صادقی تهرانی و...(به نقل از رساله آیت الله صادقی و کتاب تبیان در سایت البلاغ) آیا اگر همه ما امروزه خمس و زکات حقیقی مالمان را پرداخت میکردیم فقرو مشکلات مالی برای ایتام و مسکینان و... باقی میماند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!! آیا این مشکلات (یکی از عواملش) تغییر در برخی از آرای حقیقی و قرآنی و بعضا تفسیر و برداشت اشتباه از آنها نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط **عبدالله** نمایش پست ها
    با سلام

    در قرآن مجید به کرات و بسیار زیاد بر زکات تاکید شده و از علمات ایمان نماز و زکات همواره بیان شده است در حدود 32 بار در قرآن تکرار شده است لیکن خمس فقط یکبار و در یک ایه آمده
    حال سئوال اینجاست که در مقابل ما احادیث بسیار شدی الحنی درباره خمس داریم تاکید بیشتر علما هم بر خمس بوده است چه بسا گاها این تصور پیش می اید که خمس به مراتب از زکات مهم تر است
    حال اگر بنا بر فرمایش شریف امام صاددق علیه السلام که اگر حدیثی از ما را با قرآن مخالف دیدید آن را به دیوار بکوبید .بالاخره تاکید بسیار زیاد قرآن بر زکات نشان دهنده اولی بودن زکات به خمس است و اصولا این طور که احکام ما می گویند حتی خمس به ظرفی که استفاده نمی شود هم تعلق می گیرد که این یعنی خمس در ذره ذره زندگی ما جاری است
    حال سئوال اینجاست که مطلب به این مهمی چرا فقط یکبار در قرآن آمده است؟در حالیکه به طور یقین هر مطلبی که مهمتر است در قران بیشتر تکرار شده است.

    یا علی
    سلام

    پر رنگ شدن خمس و عدم تبلیغ پرداخت زکات، سخن درستی است که یکی از اولین کسانی که مسئولش هستند همین علما میباشند.

    یک علت کم رنگ شدن زکات، ریشه در اجتهاد مجتهدان دارد. و بر می گردد به نفی زکات از پول کاغذی. در صورتی که عده ای می گویند زکات بر پول اگرچه طلا و نقره نباشد تعلق می گیرد.

    زکات بر پول ( چه طلا و نقره بگیریم و چه پول کنونی ) و محصولات زمین ( مثل گندم و خرما و کشمش و شتر و گاو و گوسفند ... ) بسته میشود.

    به نوعی می توان گفت آنچه در اسلام واجب شد صدقات بر اموال بود و اموال یا پول طلا و نقره است و یا محصولات زراعی.

    اگر بخواهیم زکات و خمس را با وضعیت کنونی مالیات، قیاس کنیم. زکات چیزی شبیه به مالیات سالیانه است و خمس چیزی شبیه به مالیات بر ارزش افزوده.

    جالب است که به نظرم در روایات آمده است، یکساله بودن خمس یک نوع تخفیف است.

    در واقع آنچه در وهله اول اهمیت است زکات است. که در همه ادیان بر آن تاکید شده است. و خمس از توابع امر ولایت و حکومت است.

    هر دو واجب هستند. و هر دو مهم و تاثیر گذار. شاید ما اثرات زکات مردم را نمی بینیم ( مثلا شما میزان محصول گندم و خرما و کشمش و گوسفند و گاو و شتر در کشور را در نظر بگیرید، حجم بسیار بالایی است. و شاید اثرش کمتر از خمس به نظر برسد چون زکات بر پول کنونی بسته نمیشود )

    و البته کمتر از زکات می شنویم و بیشتر از خمس، که خوب نیست.

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,051
    حضور
    57 روز 20 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4567



    نقل قول نوشته اصلی توسط قرآن حکیم نمایش پست ها
    سلام علیکم در باب زکات که برخی از آقایان علما نظرشان بر این است که زکات منحصر به 9 چیز است اما به نظر می آید صحیح نیست به این دلیل که با ادله قطعی 4 گانه(قرآن-سنت-اجماع-عقل) زکات قطعا بر بیش از 9 چیز است دقت بفرمایید در عصر حاضر چه تعداد از مردم هستند که دارای آن 9 چیز هستند؟ آیا با این تغییرات و کم شدن آن 9 چیز و اینکه عموما صاحبان آن 9 چیز نسبت به سایر متمولان جامعه در آمد و ثروت بسیار کمتری دارند چگونه میشود انتظار داشت زکات که اصلا فلسفه آن از بین بردن فقر و تامین آن 8 موردی است که در آیه60 سوره توبه آمده با انحصار در 9 چیزی که بسیار کمتر از زمان معصومان است و حتی صاحبان آنها شاید خودشان باید زکات بگیرند تا بدهند!! میتواند جوابگوی آن 8 مورد آن هم در چنین سطح وسیعی از جامعه مسلمین باشد؟؟! برای مطالعه بهتر و بیشتر به تفسیر نهج البلاغه علامه جعفری(ره) ج20 ص 100 به بعد مراجعه فرمایید که علامه به زیبایی و متقنی روایات را آورده و بحث کرده اند(ذیل خطبه 110) از طرفی دیگر :
    با وجود حدود سی آیه مکی و مدنی(که حتی یک اشاره و یا نقلی نداریم که بر 9 چیز باشد) و همچنین حدود 100 روایت از پیامبر و امامان (سلام الله علیهم) چگونه میتوان پذیرفت که زکات فقط منحصر در نه چیز است (بر حسب روایتی از پیامبرکه ایشان غیر آن نه چیز را معاف کرده اند که البته باید راویان آن هم مورد بررسی قرارگیرد)و در بقیه آن 9 چیز مستحب است؟ آیا تغییر چنین حکم واضحی مهجوریت برای قرآن نیست؟ از طرفی در میان علما و بزرگان شیعه علاوه بر خود علامه جعفری این بزرگان هم معتقد بر عدم انحصار 9 گانه زکات بودند: شیخ مفید-شیخ کلینی- شیخ صدوق-ابوعلی-شهید صدر-آیت الله سیستانی با احتیاط واجب(به نقل از کارشناسان این سایت)آیت الله دکتر صادقی تهرانی و...(به نقل از رساله آیت الله صادقی و کتاب تبیان در سایت البلاغ) آیا اگر همه ما امروزه خمس و زکات حقیقی مالمان را پرداخت میکردیم فقرو مشکلات مالی برای ایتام و مسکینان و... باقی میماند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!! آیا این مشکلات (یکی از عواملش) تغییر در برخی از آرای حقیقی و قرآنی و بعضا تفسیر و برداشت اشتباه از آنها نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
    با سلام و احترام
    بنده در خصوص فرمایش شما باید چندنکته ای بیان کنم:

    نکته اول
    این که ابراز نظر در این عرصه نیازمند تخصص است، بنده چندین سال در درس برخی مراجع چون آیت الله مکارم و آیت الله سبحانی حاضر شده ام و از نزدیک دقت ایشان در مباحث را دیده ام، به شما اطمینان میدهم مراجع عظام تقلید نسبت به مسائل و نکاتی که حضرتعالی مطرح می نمایید آگاه هستند، هم مبانی فقهی را بیشتر می شناسند و هم آیات و روایات را بهتر دیده اند، بنده با 15 سال تحصیل در حوزه به خودم اجازه نمی دهم که این گونه با قاطعیت بگویم حکم ایشان صحیح نیست، برداشت و تفسیر اشتباه است، بر خلاف آیات و روایات است، مهجوریت قرآن است! خصوصا در مورد اینچینینی که قریب به اتفاق مراجعی که عمری را در این مسیر اجتهاد صرف نموده و محاسن سفید کرده اند قائل به نظر واحد هستند. تأکید می کنم نمیگویم آنها معصوم هستند اما اینگونه ابراز نظر یک غیر متخصص در حکمی که اکثریت مطلق متخصصین یک رشته به آن معتقد هستند، با این لحن خاص، به نظرم پذیرفتنی نیست.

    نکته دوم
    این که با گسترش جمعیت، کشاورزی و دام پروری نیز گسترش می یابد، بالاخره امروز اگر نگوییم تمام مصرف گندم و جو و خرما و کشمش و گوشت ایران در داخل تأمین می شود، حداقل این است که قریب به اتفاق آن تولید داخل است، پس نباید تعداد فقیر این زمان را با گاو و گوسفند و کشاورزی آن زمان مقایسه بفرمایید، تأمین مالی فقرا و ابن سبیل و... در این زمان با زکات کشاورزی و دامپروری این زمان مقدور است. بنده در ماه رمضان و محرم که برای تبلیغ به روستاها و شهرهای کوچک در مناطق مختلف کشور میروم از نزدیک مشاهده میکنم که چه قلمرو وسیعی در خصوص کشاورزی و دامپروری در ایران وجود دارد که تا کنون بحث زکات آن جدی مطرح نشده بود و در سال های گذشته به حمدالله فعالیت های پرداخت و اخذ زکات رو به گسترش است، ضمن این که قرآن کریم در آیه 60 توبه فقط مصارف زکات را بیان نموده، و اصلا اشاره ای به اینکه آیا این زکات در موارد 8گانه جوابگو هست یا خیر سخن نگفته، از کجا چنین سسخنی در می آید؟! چیزی که در روایات آمده است این است که اگر همه حق خدا را از مال خویش بپردازند دیگر نیازمندی در زمین نمی ماند،(وسائل الشیعه، ج9، ص12) و حق خدا شامل خمس نیز می شود، لذا ما در کنار زکات، خمس را هم داریم که اگر ثروتمندان، و کسانی که درآمدهای میلیاردی دارند به آن عمل میکردند، در کنار زکات جوابگوی تمام نیازهای معیشتی و رفاهی جامعه بود، به نظرم شما هم سخن بنده را تصدیق می کنید.

    نکته سوم:
    این استدلال شما که می فرمایید حدود سی آیه مکی و مدنی داریم که هیچ کدام دلالت بر انحصار زکات در موارد 9گانه نمی کند، در صورتی پذیرفتنی است که قرآن کریم به بیان مصادیق زکات ورود پیدا کرده باشد اما حصری از آن فهمیده نشود، اما قرآن کریم در آیات خویش فقط به پرداخت زکات اشاره نموده و اصلا به بیان مصادیق ورود پیدا نکرده تا بعد بررسی کنیم و بگوییم از این آیه حصر فهمیده می شود یا خیر.(دقت بفرمایید)

    نکته چهارم: بنده تعجب میکنم که میگویید فقط یک حدیث است که بر انحصار زکات در 9 چیز دلالت می کند، گویا روایات باب هشتم از ابواب وجوب زکات در وسائل الشیعه را نخوانده اید، این باب 18 روایت دارد که بنده به پنج روایت اول اشاره می کنم(ر.ک وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج9، از ص53 الی61):
    روایت اول: پیامبر(ص) در ماه رمضان می فرماید: خدا زکات را در 9 چیز بر شما واجب کرد: طلا و نقره و شتر و گاو...» (وسائل الشیعه، ج9، ص53)
    روایت دوم: امام رضا(ع): زکات در 9 چیز است: گندم و جو و خرما و...» (همان، ص54)
    روایت سوم و چهارم: امام رضا(ع): پیامبر زکات را در 9 چیز واجب کرد: گندم و جو و...، راوی می پرسد: ذرت چی؟ امام(ع) غضبناک می شوند و می گویند ذرت در زمان رسول خدا هم بود! به خدا قسم زکات در همان 9 چیز است، هر کس می خواهد ایمان بیاورد، و هر کس می خواهد کفر بورزد.(همان، ص54)
    روایت پنجم: امام صادق(ع): رسول خدا زکات را در 9چیز واجب نمود و مردم را در غیر آن معاف داشت.(همان، ص55)

    تاکید بر زکات و عدم تاکید بر خمس در قرآن

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,051
    حضور
    57 روز 20 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4567



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    سلام

    پر رنگ شدن خمس و عدم تبلیغ پرداخت زکات، سخن درستی است که یکی از اولین کسانی که مسئولش هستند همین علما میباشند.

    یک علت کم رنگ شدن زکات، ریشه در اجتهاد مجتهدان دارد. و بر می گردد به نفی زکات از پول کاغذی. در صورتی که عده ای می گویند زکات بر پول اگرچه طلا و نقره نباشد تعلق می گیرد.

    زکات بر پول ( چه طلا و نقره بگیریم و چه پول کنونی ) و محصولات زمین ( مثل گندم و خرما و کشمش و شتر و گاو و گوسفند ... ) بسته میشود.

    به نوعی می توان گفت آنچه در اسلام واجب شد صدقات بر اموال بود و اموال یا پول طلا و نقره است و یا محصولات زراعی.

    اگر بخواهیم زکات و خمس را با وضعیت کنونی مالیات، قیاس کنیم. زکات چیزی شبیه به مالیات سالیانه است و خمس چیزی شبیه به مالیات بر ارزش افزوده.

    جالب است که به نظرم در روایات آمده است، یکساله بودن خمس یک نوع تخفیف است.
    با سلام

    بنده نکاتی را در این خصوص به دوستمان در پست پیشین عرض کرده ام مطالعه بفرمایید، همچنین اضافه می کنم با دقت در روایات وجوب زکات در خصوص طلا و نقره در باب اول و دوم «ابواب زکات الذهب و الفضه» در وسائل الشیعه می بینید که ملاک وجوب زکات روی طلا و نقره رفته است، اما در تعیین نصاب به سکه بودن و درهم و دینار اشاره شده است.

    سخن شما در صورتی صحیح میبود که ائمه(ع) می فرمودند درهم و دینار زکات دارد و نصاب آن این است که مثلا مقدار آن چنین و چنان باشد، نه اینکه بگویند طلا و نقره زکات دارد اگر به مقدار چنین و چنان باشد، لذا خواهش میکنم به راحتی اجتهاد مراجع را زیر سوال نبرید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    هر دو واجب هستند. و هر دو مهم و تاثیر گذار. شاید ما اثرات زکات مردم را نمی بینیم ( مثلا شما میزان محصول گندم و خرما و کشمش و گوسفند و گاو و شتر در کشور را در نظر بگیرید، حجم بسیار بالایی است. و شاید اثرش کمتر از خمس به نظر برسد چون زکات بر پول کنونی بسته نمیشود )

    علت این که اثر زکات را نمی بینیم همانطور که در پست پیشین عرض کردم این است که پرداخت زکات در این موارد 9گانه جدی گرفته نمی شود، بنده بارها برای تبلیغ به مناطق دارای کشاورزی و دامپروری رفته ام، بسیاری از مناطق از احکام آن بی خبر هستند و بسیاری آن را جدی نمی گیرند، البته بحمدالله در سالهای اخیر فعالیت هایی در این زمینه آغاز شده است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    و البته کمتر از زکات می شنویم و بیشتر از خمس، که خوب نیست.
    این سخن شما را تا حدودی قبول دارم، اما بخشی از آن به خاطر این است که احکام زکات در شهرها چندان کاربردی ندارد، اما زمانی که ما برای تبلیغ به روستاها و شهرهای کوچک میرویم حتما احکام آن را برای مردم بیان می کنیم، یقینا اگر بیشتر از خمس در خصوص آن صحبت نکنیم، کمتر صحبت نمی کنیم.
    تاکید بر زکات و عدم تاکید بر خمس در قرآن

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    با سلام

    بنده نکاتی را در این خصوص به دوستمان در پست پیشین عرض کرده ام مطالعه بفرمایید، همچنین اضافه می کنم با دقت در روایات وجوب زکات در خصوص طلا و نقره در باب اول و دوم «ابواب زکات الذهب و الفضه» در وسائل الشیعه می بینید که ملاک وجوب زکات روی طلا و نقره رفته است، اما در تعیین نصاب به سکه بودن و درهم و دینار اشاره شده است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها


    سلام.
    کارشناس محترم

    سخن شما در صورتی صحیح میبود
    کدام سخنِ من ؟ نشان دهید ؟

    که ائمه(ع) می فرمودند درهم و دینار زکات دارد و نصاب آن این است که مثلا مقدار آن چنین و چنان باشد، نه اینکه بگویند طلا و نقره زکات دارد اگر به مقدار چنین و چنان باشد، لذا خواهش میکنم به راحتی اجتهاد مراجع را زیر سوال نبرید.

    کسی اجتهاد مراجع را زیر سوال نبرده است. لطفا به این راحتی من را زیر سوال نبرید.
    بحث اجتهادی نیست که بنده لازم بدانم، دلایل مخالفان را طرح کنم.

    علت این که اثر زکات را نمی بینیم همانطور که در پست پیشین عرض کردم این است که پرداخت زکات در این موارد 9گانه جدی گرفته نمی شود، بنده بارها برای تبلیغ به مناطق دارای کشاورزی و دامپروری رفته ام، بسیاری از مناطق از احکام آن بی خبر هستند و بسیاری آن را جدی نمی گیرند، البته بحمدالله در سالهای اخیر فعالیت هایی در این زمینه آغاز شده است.
    یک علت همین است که ما نمی بینیم یا آگاهی کم است که عرض کردم.
    اما علت دیگر ریشه در اجتهاد مجتهدان دارد.






  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    قرآن کریم
    نوشته
    295
    حضور
    11 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    527



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    با سلام و احترام
    بنده در خصوص فرمایش شما باید چندنکته ای بیان کنم:

    نکته اول
    این که ابراز نظر در این عرصه نیازمند تخصص است، بنده چندین سال در درس برخی مراجع چون آیت الله مکارم و آیت الله سبحانی حاضر شده ام و از نزدیک دقت ایشان در مباحث را دیده ام، به شما اطمینان میدهم مراجع عظام تقلید نسبت به مسائل و نکاتی که حضرتعالی مطرح می نمایید آگاه هستند، هم مبانی فقهی را بیشتر می شناسند و هم آیات و روایات را بهتر دیده اند، بنده با 15 سال تحصیل در حوزه به خودم اجازه نمی دهم که این گونه با قاطعیت بگویم حکم ایشان صحیح نیست، برداشت و تفسیر اشتباه است، بر خلاف آیات و روایات است، مهجوریت قرآن است! خصوصا در مورد اینچینینی که قریب به اتفاق مراجعی که عمری را در این مسیر اجتهاد صرف نموده و محاسن سفید کرده اند قائل به نظر واحد هستند. تأکید می کنم نمیگویم آنها معصوم هستند اما اینگونه ابراز نظر یک غیر متخصص در حکمی که اکثریت مطلق متخصصین یک رشته به آن معتقد هستند، با این لحن خاص، به نظرم پذیرفتنی نیست.

    نکته دوم
    این که با گسترش جمعیت، کشاورزی و دام پروری نیز گسترش می یابد، بالاخره امروز اگر نگوییم تمام مصرف گندم و جو و خرما و کشمش و گوشت ایران در داخل تأمین می شود، حداقل این است که قریب به اتفاق آن تولید داخل است، پس نباید تعداد فقیر این زمان را با گاو و گوسفند و کشاورزی آن زمان مقایسه بفرمایید، تأمین مالی فقرا و ابن سبیل و... در این زمان با زکات کشاورزی و دامپروری این زمان مقدور است. بنده در ماه رمضان و محرم که برای تبلیغ به روستاها و شهرهای کوچک در مناطق مختلف کشور میروم از نزدیک مشاهده میکنم که چه قلمرو وسیعی در خصوص کشاورزی و دامپروری در ایران وجود دارد که تا کنون بحث زکات آن جدی مطرح نشده بود و در سال های گذشته به حمدالله فعالیت های پرداخت و اخذ زکات رو به گسترش است، ضمن این که قرآن کریم در آیه 60 توبه فقط مصارف زکات را بیان نموده، و اصلا اشاره ای به اینکه آیا این زکات در موارد 8گانه جوابگو هست یا خیر سخن نگفته، از کجا چنین سسخنی در می آید؟! چیزی که در روایات آمده است این است که اگر همه حق خدا را از مال خویش بپردازند دیگر نیازمندی در زمین نمی ماند،(وسائل الشیعه، ج9، ص12) و حق خدا شامل خمس نیز می شود، لذا ما در کنار زکات، خمس را هم داریم که اگر ثروتمندان، و کسانی که درآمدهای میلیاردی دارند به آن عمل میکردند، در کنار زکات جوابگوی تمام نیازهای معیشتی و رفاهی جامعه بود، به نظرم شما هم سخن بنده را تصدیق می کنید.

    نکته سوم:
    این استدلال شما که می فرمایید حدود سی آیه مکی و مدنی داریم که هیچ کدام دلالت بر انحصار زکات در موارد 9گانه نمی کند، در صورتی پذیرفتنی است که قرآن کریم به بیان مصادیق زکات ورود پیدا کرده باشد اما حصری از آن فهمیده نشود، اما قرآن کریم در آیات خویش فقط به پرداخت زکات اشاره نموده و اصلا به بیان مصادیق ورود پیدا نکرده تا بعد بررسی کنیم و بگوییم از این آیه حصر فهمیده می شود یا خیر.(دقت بفرمایید)

    نکته چهارم: بنده تعجب میکنم که میگویید فقط یک حدیث است که بر انحصار زکات در 9 چیز دلالت می کند، گویا روایات باب هشتم از ابواب وجوب زکات در وسائل الشیعه را نخوانده اید، این باب 18 روایت دارد که بنده به پنج روایت اول اشاره می کنم(ر.ک وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج9، از ص53 الی61):
    روایت اول: پیامبر(ص) در ماه رمضان می فرماید: خدا زکات را در 9 چیز بر شما واجب کرد: طلا و نقره و شتر و گاو...» (وسائل الشیعه، ج9، ص53)
    روایت دوم: امام رضا(ع): زکات در 9 چیز است: گندم و جو و خرما و...» (همان، ص54)
    روایت سوم و چهارم: امام رضا(ع): پیامبر زکات را در 9 چیز واجب کرد: گندم و جو و...، راوی می پرسد: ذرت چی؟ امام(ع) غضبناک می شوند و می گویند ذرت در زمان رسول خدا هم بود! به خدا قسم زکات در همان 9 چیز است، هر کس می خواهد ایمان بیاورد، و هر کس می خواهد کفر بورزد.(همان، ص54)
    روایت پنجم: امام صادق(ع): رسول خدا زکات را در 9چیز واجب نمود و مردم را در غیر آن معاف داشت.(همان، ص55)

    بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم استاد گرامی متشکرم از شما برای مطالبی که فرمودید درباب فرمایشات شما بنده چند نکته خدمت شما گرامی عرض میکنم:

    1-استاد گرامی ابتدا خدمت شما عرض کنم که بنده هم سالهاست که فقه و اصول میخوانم البته نه به اندازه شما اما تا حدودی با نظرات فقهی و اصولی قدما و معاصرین آشنا هستم و اینکه بنده نظر خودم را نگفتم(که البته اگر آن هم باشد ملاک ریش سفید و پیری و جوانی و غیره نیست بلکه ملاک مدرک و دلیل و منطق است) و نام بزرگانی را بردم که با نظر مراجع بزرگوار فعلی مخالف بوده و هستند که اگر دقت میفرمودید نام بزرگانی چون آیت الله سیستانی که از مراجع عظیم شیعه و در قید حیات هستند و مرحومین بزرگواری چون شهید صدر و علامه جعفری و شیخ صدوق و کلینی و مفید و ابوعلی و آیت الله دکتر صادقی و نفرات دیگر که مخالف این مطلب انحصار زکات در 9 چیز هستند پس در این طرف و کفه ترازو بزرگانی در طول تاریخ شیعه هستند که به راحتی نمیتوان از کنار نظر آنها گذشت! و این حکم(یعنی عدم انحصار 9 گانه زکات) حکم شاذی نیست که حتی بر فرض محال که در طول تاریخ احدی به آن فتوا نداده بود اگر این نظر مستند به کتاب و سنت معصومین باشد هرگز نمیتوان آن را رد کرد!! آن مراجع بزرگوار و مراجع دیگر اگر ردی بر این نظر دارند بهتر است کتبی که توسط علمای فوق(مانند کتاب کاوش های فقهی علامه جعفری بخش زکات آن یا تفسیر نهج البلاغه ایشان که آدرس دادم و یا کتاب فقه گویا آیت الله صادقی و...)نوشته شده را مطالعه و رد علمی خود را بر آن بنویسند یا با بررسی نظرات ایشان نظر خود را به طرز علمی اثبات کنند! فکر نمیکنم این مطلب کار سختی برای مراجع باشد!!!

    2-شما اگر به آدرسی که بنده در باب نظر علامه جعفری دادم مراجعه بفرمایید تمام این شبهات شما در باب کشاورزی و دام پروری امروز و شرایط حال زندگی اجتماعی را ایشان توضیح داده اند و پاسخ شما را داده اند که بنده برای اینکه مطلب طولانی نشود از نوشتن آن صرف نظر میکنم فقط توجه به این نکته مهم است فقط مطلب در باب کشاورزی و دام نیست بلکه چنان که از روایات و نظر بزرگان و برخی فقها چون علامه جعفری و آیت الله صادقی و آیت الله سیستانی و غیره زکات مال التجاره هم واجب است! که این تجارت در هر زمانی بوده و در آینده هم خواهد بود پس توجه به این مطلب که زکات تجارت واجب است را نباید فراموش کرد! واینکه تجارت دیگر کشارزی و دام پروری نیست که بگوییم خوب الان کم است یا زیاد است و در گذشته فلان بوده یا نبوده!
    3-اگر به نوشته بنده توجه میکردید عرض کردم که از نظر حدود 30 آیه قرآن کریم زکات به صورت مطلق آمده پس عملا دلیلی بر 9 چیز یا بیشتر و یا کمتر بودنش نیست! و اگر روایات با هم معارض باشد آن دسته از روایات که زکات را بر بیش از 9 چیز واجب دانسته پذیرفته است چون موافق اطلاق آیه است! و اینکه شما بهتر از بنده میدانید ادله اربعه در فقه برای استنباط حکم شرعی قرآن-سنت-اجماع-عقل است و بر این اساس ادله قرآن موافق نظریه عمومیت زکات است نه انحصار آن!(شما اگر در کتب اصولی دقت بفرمایید در بحث مطلق و مقید آیات و روایات همین بحث شده)

    4-به نص آیه 141 سوره انعام زیتون وانار هم زکاتشان واجب است! و در این صورت باید بفرمایید موارد زکات شد 11 تا!!! (به این کتاب ذیل آیه 141 سوره انعام مراجعه کنید:http://forghan.org/images/book/pdf/forghan2.pdf

    5-بنده عرضم این نبود که فقط 1 حدیث است! بلکه مقصود این است که عموم فقها به همان روایت رسول الله صلوات الله علیه و آله که((عفی رسول الله عما سوی ذلک))است استناد میکنند که خود علامه در همان آدرس تفسیر نهج البلاغه و کتاب کاوش های فقهی که دادم فرمودند در 13 روایت وسائل الشیعه بعد از ذکر آن 9 مورد این جمله آمده پس این مطلب مد نظر باشد!

    6-اما روایات که شما به آن استناد میکنید قضاوت و تحقیق در ابتدا با شما بنده از علامه صادقی نقل کردم که حدود 100 روایت زکات را بر بیش از 9 چیز واجب دانسته حال شما به بنده عرض کنید چند روایت صحیح السند فقط بر 9 چیز دانسته؟؟!(که حتی در صورت پذیرش این دسته روایات از باب اذا تعارضا تساقطا هر دو دسته روایات از اعتبار ساقط شده و میماند اطلاق آیه که باز هم عمومیت را میرساند نه انحصار را!!) وانگهی این روایاتی که شما میفرمایید در مقابلش روایات معارض صحیح السند قوی وجود دارد! قوی!! که چند مورد را از تحقیق علامه جعفری خدمت شما عرض میکنم:
    محمد بن مسلم و زراره از امام باقر و صادق علیهما السلام نقل کرده اند که امام علی علیه السلام برای اسب هایی که به چراگاه می رفتند در هر سال 2 دینار زکات وضع کرد(که چندین روایت وجود دارد در همان وسائل الشیعه کتاب زکات)
    ابا بصیر از امام صادق صلوات الله علیه پرسید آیا برای برنج زکات مقرر شده؟ فرمود:بلی در آن زمان در مدینه برنج نبود لذا در باب آن چیزی گفته نشده ولی فعلا در مدینه برنج کاشته میشود چگونه برنج زکات ندارد در صورتیکه عموم مالیات عراق از برنج است(روایت معتبر است-روات آن:ابراهیم بن هاشم-حماد-حریز و ابوبصیرحلبی)
    اگر در این دو روایت دقت بفرمایید 2نکته متوجه میشوید:الف-اگر زکات مانند رکعات نماز غیر قابل تغییر بود و ثابت هرگز امام علی و امام صادق برنج و اسب را هم جز زکات نمیدانستند که این خلاف قانون اسلامی است ب-عدم وجود برنج در زمان پیامبر و وجود آن در زمان امام صادق و معرفی کردن آن به عنوان زکات واجب خود نشان میدهد که رسول خدا به عنوان صلاح دید حکومتی و با شرایط اقلیمی و زمانی چنین فرموده اند که در آن 9 چیز باشد (نقل روایات و تحلیل ها با مقداری اضافات از علامه جعفری در تفسیر نهج البلاغه ج 20 ص 103-105)

    7-ببخشید میشود بفرمایید که خمس چگونه مشکل معیشتی جامعه را میتواند حل کند و حال آنکه دارای 2 بخش است: 1-سهم امام 2-سهم سادات حالا چگونه 10 درصد از خمس و مال یک ثروتمند برای سادات فقیر و یتیم و... است اما 2/5 درصد یا حداکثر(دقت کنید حداکثر) 10 در صد(در بالاترین شرایط و نقل برخی روایات) زکات هم برای کل فقرا و مساکین و بیچارگان کل جهان اسلام است؟؟؟؟؟؟؟؟؟!! آیا این عادلانه است؟؟؟؟؟ آیا این عاقلانه است؟؟؟؟ آن هم با 9 چیز بودن زکات!!!!!!!!!!!!!! آن هم با توجه به اینکه مگر ما چند سادات فقیر و یتیم داریم؟؟؟؟ کل جمعیت سادات جهان یک دهم تعداد فقرا و موارد مصرفی زکات نیست!!!!!!!! چه برسد به آن اهدافی که این دو مالیات متقن و مفید اسلامی دارند!!! چه برسد به تعدادفقیران و ایتام سادات!!!! که این کاملا مشخص و عقلانی است!! در کل بنا بر نص آیات و روایات معتبر و عقل و حتی اجماع نظر صحیح همین عمومیت زکات است! حال اگر شما و یا مراجع بزرگوار با استناد به ادله اربعه نظری متفاوت دارید و یا دارند حتما بفرمایند تا ما هم یاد بگیریم! با تشکر از شما منتظر پاسختان هستم


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود