صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلایل معاد روحانی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,143
    حضور
    59 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747

    دلایل معاد روحانی




    سلام
    طرفداران معاد جسمانی چه پاسخی در رد دلایل معاد روحانی دارند؟
    و اما دلایل معاد روحانی
    1-وجود آیاتی در قرآن که احوال معنوی افراد حاضر در دنیا را با وصف جسمانی بیان کرده..که به تبع آن بحث معاد هم میتواند از همین قبیل باشد.
    همچون سوره جن آیه 16 و 6 تا 10 یس
    2-آیاتی که در مورد معاد است و مطابق با ظواهر آیات جسمانی نیست
    مانند آیه 61 واقعه ،ابراهیم 48،اعراف29
    3-اشارات کتب انجیل به روحانی بودن معاد و نبودن نکاح در بهشت که میتوان از آن بعنوان قرینه خارج از قرآن..برای فهم اقتضای زمانی زبان قرآن استفاده کرد...انجیل متی باب 22 ش 24 - 30

    دلایل دیگری هم وجود دارد که انشاالله در بحث گفته میشود

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست






    دلایل معاد روحانی








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    سوال شما به شدت مبهم است.
    زیرا کسانی که مخالف معاد روحانی هستند یا اصلا وقوع معاد را قبول ندارند یا فقط معتقد به معاد جسمانی هستند.
    در میان فلاسفه تقریبا کسی به معاد صرفا جسمانی به این صورت که روح به همراه جسم نباشد، معتقد نیست.
    زیرا کسانی که معتقد به معاد جسمانی هستند، معتقد به معاد جسمانی و روحانی به صورت توأمان هستند.

    البته شاید منظور شما این باشد که طرفداران معاد جسمانی چه پاسخی به مخالفان معاد جسمانی(که قاعدتا صرفا قائل به معاد روحانی هستند) دارند.

    اگر منظور شما این است، پاسخ ادله و شواهد شما این است.
    اما دلیل اول: این آیات هیچ ارتباطی با ابطال جسمانی بودن معاد ندارد و صرف ادعاست. اینکه این آیات که نشان دهنده جسمانی بودن برخی نعمتهای مادی است، صرفا به واسطه این نازل شده که فهم انسان در دنیا، با ادبیات و الفاظی است که جسمانی باشد. این مطلب صرف ادعاست و چیزی را اثبات نمیکند.
    مثلا آیه شریفه «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً (1)»
    اولا: ممکن است منظور همان ظاهرش باشد. یعنی واقعا برای چنین کسانی نعمتهای مادی و جسمانی در همین دنیا میدهیم. در تفسیر نمونه همین وجه بیان شده است:«باران رحمت خود را بر آنها فرو مى‏باريم، و منابع و چشمه‏هاى آب حياتبخش را در اختيارشان مى‏گذاريم، و آنجا كه آب فراوان است همه چيز فراوان است، و به اين ترتيب آنها را مشمول انواع نعمتها قرار مى‏دهيم.»(2)
    ثانیا: برفرض این آیه ظاهرش مراد نباشد و منظور از "ماء غدغا" به معنای لذت روحانی باشد، باز هم مستلزم ابطال معاد جسمانی و اثبات مدعای این افراد نیست. چون اینکه در برخی موارد از آیات تعابیر استعاره ای است، دلیل نمیشود همیشه استعاره ای باشد. بعلاوه چنین ادعایی لازمه اش این است که ظاهر سایر ایات هم معتبر نباشد؛ چرا که همیشه احتمال استعاره ای بودن است.


    یا آیه شریفه:«إِنَّا جَعَلْنا في‏ أَعْناقِهِمْ أَغْلالاً فَهِيَ إِلَى الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ (3)» و همینطور آیات بعد تا آیه10 این آیه هم مستلزم اثبات مدعای این افراد نیست. زیرا
    اولا: اینکه ظرف و محل این عقابها، دنیاست و تعبیرها استعاری است یا اینکه ظرف این عقابها در آخرت است و واقعا غل و زنجیر برگردن این افراد انداخته شود، محل اختلاف است.(4)
    ثانیا: همان نکته ای که در مورد آیه قبل گفته شد در اینجا هم وجود دارد. اثبات اینکه برخی آیات استعاره ای است نشان دهنده این نیست که آیات دیگر هم هست.زیرا اصل بر استعاره ای نبودن و معنای ظاهری داشتن آیات است مگر در مواردی که خلاف آن ثابت شود.

    ــــــــــــــــ
    1.
    سوره جن، آیه 16
    2.
    تفسیر نمونه، ج25، ص121
    3.
    سوره یس، آیه8
    4.
    ر.ک: تفسیر نمونه، ج18، ص321

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    اما استدلال دوم
    یعنی استدلال به آیاتی که در مورد معاد است و مطابق با ظواهر آیات جسمانی نیست


    این استدلال نیز نادرست است.
    آیه شریفه «عَلى‏ أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثالَكُمْ وَ نُنْشِئَكُمْ في‏ ما لا تَعْلَمُونَ »(1)
    این آیه شریفه به دنبال آنکه بیان می کند:«آرى ما هرگز مغلوب نخواهيم شد و اگر مرگ را مقدر كرده ‏ايم نه به‏ خاطر اين است كه نمى‏توانيم عمر جاويدان بدهيم. »(2)
    در ادامه می فرماید:«[آرى، مرگ را مقدّر كرديم‏] تا امثال شما را جايگزين شما كنيم و شما را به صورتى كه نمى ‏دانيد آفرينشى تازه و جديد بخشيم‏»(3)
    در انتهای آیه نیز بیان می کند که «و شما را در خلقتى ديگر كه نمى‏ دانيد در آوريم.» و منظور از این خلقت دیگر، هستى آخرتى است كه از جنس هستى ناپايدار دنيا نيست.(4)
    چند تفسیر برای این آیه بیان شده است:
    تفسیر اول: همانی که در بالا بیان شد و مراد این است که: جماعتى از بشر را با جماعتى ديگر، نسلى را با نسلى ديگر عوض و تبديل كنيم، اخلاف بيايند و جاى اسلاف را بگيرند.
    تفسیر دوم: منظور از" امثال" خود انسانها هستند كه در قيامت باز مى‏ گردند، و تعبير به" مثل" به خاطر آن است كه انسان با تمام خصوصياتش باز نمى‏گردد، بلكه در زمان ديگر و كيفيات تازه‏اى از نظر جسم و روح خواهد بود.(5)
    تفسیر سوم: كلمه" امثال" در آيه شريفه جمع مثل- به دو فتحه- باشد، كه به معناى وصف است، و در نتيجه دو جمله‏" عَلى‏ أَنْ نُبَدِّلَ" و" نُنْشِئَكُمْ ..." هر دو يك معنا را افاده كنند، و آن اين است كه ما مرگ را بر اين اساس مقدر كرده ‏ايم كه اوصافتان را دگرگون سازيم، و در آخرت به خلقتى شما را مبعوث كنيم كه خودتان نمى‏دانيد، مثلا بعضى از شما را به صفت و شكل سگ محشور كنيم، بعضى ديگر را به صورت خوك و يا اشكال و صور ديگر، بعد از آنكه در دنيا بر صفت انسان بوديد، ولى معناى قبلى جامع‏تر و پرفايده ‏تر است.(6)
    بنابراین همانطور که می بینید این آیه هیچ ربطی به معاد روحانی ندارد.

    در مورد آیه شریفه «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ ...»(7)

    «روزى كه زمين به غير اين زمين و آسمان‏ها [به غير اين آسمان‏ها] تبديل گردد...»
    در تفسیر تبدیل زمین و آسمان چندین نظر گفته شده است:

    1. زمین به نقره و آسمان به طلا تبدیل میشود.
    2. زمین تبدیل به جهنم و آسمان، بهشت میشود.
    3. زمین یکپارچه تبدیل به نان خوش طعمی میشود که مردم در طول روز قیامت از آن میخورند.
    4. جمع بین این موارد و برای هر کسی به مقتضای حال و وضعیت او.
    4. کم و زیاد شدن زمین و آسمان منظور است؛
    به اين معنا كه كوه‏ ها و تپه ‏ها و گوديها و درختان همه از بين رفته، زمين مانند سفره، گسترده تخت مى‏ شود، و دگرگونى آسمانها به اين است كه آفتاب و ماه و ستارگان از بين مى‏روند، و خلاصه آنچه در زمين و آسمانست وضعش عوض مى‏ شود.(8)

    بنابراین این آیه نیز هیچ ربطی به معاد روحانی ندارد.

    در مورد آیه شریفه «قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَ أَقيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِد»(9)

    « پروردگارم به قسط و عدل فرمان داده و (گفته) روى خود و توجه قلب خود را در هر سجده و نمازى و هر وقت نمازى و در هر مسجدى به سوى (خدا) كنيد»

    در این آیه شریفه نیز احتمالا منظور شما، فراز «اقیموا وجوهم »است. اما قابل توجه این است که همین فراز به چند صورت تفسیر شده است:
    1. منظور از وجوه، توجه و حواس قلب است و مراد آیه این است که یک انسان کامل در عبادت، باید خود را طورى سازد و آن چنان حواس خود را تمركز دهد كه امر به عبادت قائم به او شود و او بتواند آن امر را بطور كامل و شايسته و بدون هيچ نقصى امتثال كند.
    2. منظور از وجوه، صورت و بدن است و مراد آیه این است:" در نماز بطور مستقيم متوجه قبله هر مسجدى شويد"
    3. در موقع سجده كه همان موقع نماز است متوجه آن نقطه ‏اى شويد كه خدا دستور داده، و آن نقطه كعبه است‏.
    4.
    وقتى در مسجدى وقت نمازى را درك كرديد همانجا نمازتان را بخوانيد، و نگوييد باشد تا به مسجد محل خود برگرديم‏

    5. در موقع نمازهايى كه بايد به جماعت گزارد به سوى‏ مسجد برويد.
    بنابراین:
    جوابی که از این استدلال میتوان داد این است که
    اولا: تفاسیر متعددی برای اقامه وجوه ارائه شده و تنها یکی از این تفاسیر، وجوه را به معنای قلب گرفته است.
    ثانیا: اثبات اینکه در این آیه، وجوه به معنای ظاهری اش نیست و معنای استعاری دارد، مستلزم استعاری بودن موارد دیگر کاربردهای مربوط به معاد ندارد.


    ـــــــــــــــــ
    1. سوره واقعه، آیه61
    2. سوره واقعه، آیه60
    3. تفسیر المیزان، ج19، ص230
    4. پیشین
    5. تفسیر نمونه، ج23، ص243
    6. المیزان، ج19، ص231
    7. سوره ابراهیم، آیه 48
    8. المیزان، ج12، ص88
    9. سوره اعراف، آیه 29


  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    اما استدلال سوم(اشارات کتب انجیل به روحانی بودن معاد و نبودن نکاح در بهشت که میتوان از آن بعنوان قرینه خارج از قرآن..برای فهم اقتضای زمانی زبان قرآن استفاده کرد...انجیل متی باب 22 ش 24 - 30)
    این مطلب نیز ربطی به ابطال معاد جسمانی ندارد.
    اولا: از اینکه ازدواج در قیامت و بهشت نیست نمیتوان نتیجه گرفت که هیچ وضعیت جسمانی دیگر(به صورت نعمت جسمانی یا عذاب جسمانی) نیز نباشد.
    ثانیا: عهد عتیق و جدید به هیچ وجه نمیتواند قرینه ای بر فهم آیات قرآن کریم باشد؛ زیرا به اعتقاد مسلمانان این دو کتاب تحریف شده است و به خاطر تحریف، هیچ بخش آن قابل استناد نیست.
    ثالثا: با چشم پوشی از مسئله تحریف عهدین، در مقابل این دسته از ادله نقلی در تورات و انجیل که ازدواج در قیامت را نفی میکند، ادله نقلی زیادی هست که مثبت ازدواج در قیامت چه با حور العین و چه با همسر دنیایی است. چنانکه در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که حضرت در مورد زنی که در دنیا دو مرتبه شوهر کرد فرمودند: «زن اگر در دنیا دو شوهر داشته باشد در آخرت هر کدام را که بهتر دید (از حیث اخلاق) انتخاب می‌کند» (1)
    رابعا: دلالت این مطلب فی نفسه و بر مدعا تام نیست. زیرا شاید مراد از نفی ازدواج در بهشت، نفی ازدواج به صورت زمینی باشد.
    همچنین برفرض نفی ازدواج، مطلق ازدواج باشد، باز هم دلیلی بر ابطال جسمانی بودن معاد نیست زیرا نفی جسمانی بودن یک مورد(ازدواج) به مستلزم نفی تمام مراتب و حالات جسمانی معاد نیست.


    موفق باشید.
    ـــــــــــــــــ
    1. بحار الانوار، ج8، ص119، ح7


  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    3-اشارات کتب انجیل به روحانی بودن معاد و نبودن نکاح در بهشت که میتوان از آن بعنوان قرینه خارج از قرآن..برای فهم اقتضای زمانی زبان قرآن استفاده کرد...انجیل متی باب 22 ش 24 - 30
    این یک سوء تفسیر از انجیل است. مسیحیت، به غیر از برخی گروههای لیبرال، روز قیامت و رستاخیز مردگان را جسمانی می داند.

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,143
    حضور
    59 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    ثانیا: اثبات اینکه در این آیه، وجوه به معنای ظاهری اش نیست و معنای استعاری دارد، مستلزم استعاری بودن موارد دیگر کاربردهای مربوط به معاد ندارد.


    [/FONT][/SIZE]ـــــــــــــــــ
    [
    [/SIZE]
    سلام و تشکر
    درسته این دسته از آیات لزوما به معنای استعاری بودن آیات معاد نیستند
    اما قطعا وجود چنین آیاتی... آیات معاد جسمانی را از صراحت میاندازد
    چراکه به هرحال آیات ذکر شده بیانگر سبک سخن خداوند است
    و معمولا حکیم با کنایه و مجاز گویی سخن میگوید

    و مطلب بعدی اینکه میفرمایید انجیل تحریف شده پس آن سخن باطل است حرف تمامی نیست

    اولا تمام گفته های انجیل تحریف نشده
    ثانیا چرا باید معاد جسمانی به معاد روحانی تحریف شود
    ثالثا وقتی قرینه هایی در خود قرآن هم وجود دارد که معاد روحانی است ...احتمال تحریفی بودن اون مطلب انجیل منتفی میشود

    رابعا در مطلب صرفا نیامده که در بهشت ازدواج نیست بلکه در ادامه ذکر شده همه انسانها به ملایکه تبدیل میشوند(چنانکه برخی از فیلسوفان مسلمان هم چنین نظری دارند)

    یاحق
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۴/۰۴/۲۲ در ساعت ۲۱:۵۸

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    درسته این دسته از آیات لزوما به معنای استعاری بودن آیات معاد نیستند
    اما قطعا وجود چنین آیاتی... آیات معاد جسمانی را از صراحت میاندازد
    چراکه به هرحال آیات ذکر شده بیانگر سبک سخن خداوند است
    و معمولا حکیم با کنایه و مجاز گویی سخن میگوید
    سلام
    اگر واقعا به این ادعا ملتزم باشید، دیگر نمیتوانید به هیچ آیه ای از قرآن کریم تمسک کنید.
    زیرا به نظر شما، هر آیه ای بر اساس اینکه لحن خداوند کنایه ای سخن گفتن و غیر صریح بودن است!!! احتمال استعاره ای بودن را دارد.
    درحالیکه بر اساس یک اصل عقلایی که هر انسانی دارد و بر اساس قواعد ادبی هر زبانی، اصل در هر کلامی که گوینده به کار میبرد، معنای ظاهری آن است مگر در مواردی که قرینه ای برخلافش باشد. به همین جهت، استعاره و تشبیه نیاز به قرینه دارد برخلاف ظاهر کلام و دلالت تصوری.


    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    و مطلب بعدی اینکه میفرمایید انجیل تحریف شده پس آن سخن باطل است حرف تمامی نیست
    اولا تمام گفته های انجیل تحریف نشده
    وقتی یک عامی داریم که برخی از مواردش تحریف شده است و ما دقیقا تعداد و مقدار آن را نمیدانیم، شبه محصوره میشود و احتیاط در تمام موارد لازم میشود.
    در ضمن، مراجعه در این مقام برای اثبات یک مطلب بر اساس نظر خداوند میخواهد باشد.
    بنابراین ابتدا باید ثابت شود که آن کلام، کلام خداوند است تا بتوان به آن تمسک کرد و برفرض رفع باقی ایرادات، قرینه ای بر کلام دیگر الهی در قرآن کریم بشود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    ثانیا چرا باید معاد جسمانی به معاد روحانی تحریف شود
    فهم دلیلش مهم نیست. مهم این است که نمیتوان به آن کتاب به عنوان سخن خدا تمسک کرد.
    وقتی قرآن کریم میفرماید:«یحرفون الکلم عن مواضعه» یعنی دیگر این کتاب قابل استناد نیست.
    در ضمن، همانطور که میدانید، عهدین، عینا کلام خداوند نیست و به تعبیری مولف عهدین خداوند نیست. پس وقتی کلمات عوض شده است، شما چطور میتوانید به ظاهر کلمات و تعابیر استناد کنید.
    ابتدا احراز کنید، اصل مفهوم و محتوای آن فراز و نیز کلمات آن، عینا کلام خداوند است آنوقت میتوان از آن برای فهم کلام دیگر خداوند در قران کریم استفاده کرد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    ثالثا وقتی قرینه هایی در خود قرآن هم وجود دارد که معاد روحانی است ...احتمال تحریفی بودن اون مطلب انجیل منتفی میشود
    این دیگر تعیین نرخ وسط دعواست.
    ابتدا ثابت بکنید بعد از آن برای تحریفی نبودن فراز مورد نظرتان از انجیل تمسک کنید.
    لطفا دقت کنید، استدلالتان دوری شد.
    خواستید از انجیل کلامی بیاورید که قرینه بر روحانی بودن معاد باشد.
    آنگاه تحریفی نبودن ظاهر آن فراز از انجیل را بر اساس فرازهای قرآن کریم که دال بر روحانی بودن معاد است(البته به نظر شما) اثبات میکنید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    مطلب صرفا نیامده که در بهشت ازدواج نیست بلکه در ادامه ذکر شده همه انسانها به ملایکه تبدیل میشوند
    در این فراز عیسی مسیح میفرماید:
    «گمراه هستید، .... زیرا که در قیامت نه نکاح میکنند و نه نکاح کرده میشوند...»
    خب این به چه معنایی است؟
    درست است که در ادامه انسانها را به ملائکه تشبیه میکند اما تشبیه به ملائکه بدین معناست که ازدواجی نیز در کار نیست زیرا ملائکه ازدواجی ندارند.


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,143
    حضور
    59 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    و اما از دیگر دلایلی که نظریه معاد روحانی را تقویت میبخشد این است که:
    در قرآن آمده که در بهشت نه گرسنه میشوید و نه تشنه...نه سرمایی است و نه آفتابی..در روایت هم داریم که دار آخرت روز و شب ندارد و جابه جایی و هجرتی در آن نیست...
    همه اینها با کمی تامل نشان از یک جایگاه فرا بدنی ،فرازمانی و فرامکانی(یعنی معاد روحانی) میدهد نه معاد جسمانی(و نه حتی مثالی)

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,143
    حضور
    59 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها

    سلام
    اگر واقعا به این ادعا ملتزم باشید، دیگر نمیتوانید به هیچ آیه ای از قرآن کریم تمسک کنید.
    زیرا به نظر شما، هر آیه ای بر اساس اینکه لحن خداوند کنایه ای سخن گفتن و غیر صریح بودن است!!! احتمال استعاره ای بودن را دارد.
    درحالیکه بر اساس یک اصل عقلایی که هر انسانی دارد و بر اساس قواعد ادبی هر زبانی، اصل در هر کلامی که گوینده به کار میبرد، معنای ظاهری آن است مگر در مواردی که قرینه ای برخلافش باشد. به همین جهت، استعاره و تشبیه نیاز به قرینه دارد برخلاف ظاهر کلام و دلالت تصوری.

    .
    اولا بحث در مورد معاد است که به خودی خود در تیررس درک و علم آدمی نیست
    نه امور دنیایی
    ثانیا قرآن محکماتی دارد و متشابهاتی
    عرض بنده این است که آیات کیفیت معاد از محکمات نیستند
    که اگر بود درب تاویل در طول تاریخ توسط مسلمانان شیعه به رویش باز نمیشد

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود