صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطه عین ثابت و لسان استعداد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819

    اشاره رابطه عین ثابت و لسان استعداد




    به نام خدا

    با عرض سلام و ادب و احترام

    لطفا بفرمایید رابطه عین ثابت انسان با دعا به لسان استعداد چیست؟

    و سؤال دیگر اینکه آیا لسان استعداد برای نوع واحد،واحد است یا به تعداد افراد متفاوت می شود؟

    سؤالات فوق بعد از مطالعه متن ذیل برایم پیش آمد:


    "عین ثابت هر کس به زبان استعداد می گوید که چه می طلبد و خداوند از این راه علم حاصل می کند که خواهش بنده چیست و از این رو علم خدا درباره هر کس تابع چیزی است که پیش از آمدن به این عالم در عین ثابت بوده ، و چون چنین است خداوند به هر کسی همان را می دهد که عین ثابت او خواستارِ آن است.
    راز سرنوشت یا سرِّ قدَر همین است و عارفی که به سرِّ قدَر آشناست و زبان استعداد خود را درک می کند، علم او درباره احوال خود با علم خدا برابری می نماید، زیرا که منشأ هر دو علم چیزی است که بر لوح عین ثابت او نگاشته است. "
    منبع : فصوص الحکم

    با سپاس

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۷/۰۷ در ساعت ۲۱:۵۸


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58300



    با نام و یاد دوست






    رابطه عین ثابت و لسان استعداد








    کارشناس بحث: استاد اویس

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۴/۱۷ در ساعت ۱۰:۲۱ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    با عرض سلام و ادب خدمت همه عزیزان خصوصا سرکار خانم حبیبه و با تشکر از ایشان بخاطر سوال عالمانه شان.
    خوشحالم که در آستانه لیله القدر افتخار پاسخگویی بدین سوال متعالی را دارم.



    در بدو کلام لازم است این توضیح را در مورد عین ثابت به محضر طالبان علم تقدیم نمایم که عین ثابت عبارت از حد وجودی شی و صورت علمیه آن است که در ذات اقدس الهی در مرتبه واحدیت حق موجود است.
    به عبارت دیگر عین ثابت همان حقیقت اولیه هر موجودی است که خداوند متعال بر اساس آن فیوضات وجودیه را به اشیا عطا می نماید در حقیقت اصل فیض وجود حق حقیقی صمدی و نامنتهای و خالی از شوائب کثرات است که بواسطه قَدَر و اندازه مقرر اشیا که همان عین ثابت ایشان است تقدیر و تکثیر می شود.
    از این روی محققان از باب تشبیه معقول به محسوس، اصل حقیق فیض وجود را به نور محسوس و اعیان ثابته را به شیشه های گوناگون تشبیه کرده که وقتی نور به آنها میتابد بر حسب قابلیت و استعدادات خود از صاف بودن، کدر بودن و ... نور را بازتابش میکنند.



    بر این ساس می توان گفت اعیان ثابته همان لسان استعداد و قابلیت اشیا است که از عالم واحدیت حق سبحانه و تعالی اقتضای کمال وجود به حسب ماهیت خود می کند. و آنکه حق سبحانه و تعالی در قرآن کریم فرمود: «إنما قولنا لشیء إذا أردناه أن نقول له کن فیکون»(نحل/40) اشاره به همین حقیقت اعیان ثابته است زیرا موجود معدوم هرگز نمیتواند مورد خطاب واقع شود زیرا معدوم لا شیء است و چون در این آیه خطاب «کن» صورت گرفته است، باید قبل از خلق، شیئی باشد تا به او خطاب شود و بعد از آن تحقق یابد. و آن همان عین ثابت شیء در مرتبه ی علم الهی است که به واسطه ی خطاب ارادی خداوند و به همان اراده تحقق خارجی پیدا میکند.

    همچنین آن که فرمود: «ما یبدل القول لدی و ما أنا بظلام للعبید»(ق/29) -در نزد من آن حکم دگرگون نشود، و (در عین حال) من در حق بندگان ستمگر نیستم.- اشاره به همین حقیقت اعیان ثابته است زیراقول خداوند بر طبق علم اوست و خداوند کسی را شقی نکرده تا به او ظلم کرده باشد؛ بلکه عمل خداوند بر حسب علم به اشیاء و اشخاص است و علم به اشیاء نیز به حسب استعداد و قابلیت وجودی اشیا در حضرت علمیه ی حق سبحانه و تعالی است. از این رو در جای دیگر فرمود: «و ما ظلمناهم و لکن کانو أنفسهم یظلمون»(نحل/118)

    بر این اساس مقدرات شب قدر نیز به حسب لسان استعداد موجود در عین ثابت اشیا است و اگر به ما گفته اند شب قدر را به انجام اعمالی چون دعا و مناجات و صلوه و تفکر اشتغال یابید به جهت ازدیاد لسان استعداد و قابلیت خودمان برای بهره مندی از فیوضات بیکران حق سبحانه و تعالی است.

    با توضیحاتی که محضر انورتان تقدیم شد روشن می شود که عین ثابت امری نوعی نیست بلکه قائم به شخص بود و هرکسی به وفق لسان نیازمندی خود، عین ثابتی مغایر با اعیان ثابت دیگران دارد.


    در ذیل نگاه متفکرانه شما سروران گرامی ام را به تامل و اندیشه در برخی آیاتی که مشیر به حقیت اعیان ثابته اند دعوت میکنم خصوصا که امشب(شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان) یکی از با فضیلت ترین اعمال، تفکر است:

    {إن الذین سبقت لهم منا الحسنی اولئک عنها مبعدون}(انبیا/101)کسانی که از پیش از جانب ما در حق آنان نیکی مقرر شده است، آنان از آن (آتش جهنم) دور داشته شوند.

    {إن ربک هو أعلم من یظل عن سبیله و هو أعلم بالمهتدین} (انعام/117) بی گمان پروردگارت داناتر است که چه کسانی از راه او به در افتاده اند و هم او به ره یافتگان داناتر است.

    {و ءاتاکم من کل ما سألتموه و إن تعدوا نعمة الله لا تحصوها}(ابراهیم/34) و از هر آنچه از او خواسته اید به شما بخشیده است و اگر نعمت الهی را بشمارید، نمیتوانید آن را چنان که هست شمارش کنید.

    {قل کل یعمل علی شاکلته }(اسراء/84) بگو هرکس فراخور خویش عمل می¬کند؛

    {هل أتی علی الانسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذکورا}(دهر/1) آری مدتی از روزگار بر انسان گذشت که هنوز چیزی قابل ذکر نبود.


    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۴/۰۴/۱۸ در ساعت ۰۸:۱۶

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    عین ثابت عبارت از حد وجودی شی و صورت علمیه آن است که در ذات اقدس الهی در مرتبه واحدیت حق موجود است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    بر این اساس مقدرات شب قدر نیز به حسب لسان استعداد موجود در عین ثابت اشیا است و اگر به ما گفته اند شب قدر را به انجام اعمالی چون دعا و مناجات و صلوه و تفکر اشتغال یابید به جهت ازدیاد لسان استعداد و قابلیت خودمان برای بهره مندی از فیوضات بیکران حق سبحانه و تعالی است.
    به نام خدا

    با سلام و عرض ادب و احترام

    استاد گرامی با توجه به اینکه عین ثابت صورت علمیه شیء در مقام واحدیت است و با توجه به کلام فوق،آیا در شب قدر حد وجودی داعی

    قابلیت ازدیاد می یابد؟ در این صورت ثابت بودن عین به چه معناست؟

    یا اینکه منظورتان از ازدیاد قابلیت این است که با اشتغال به فکر و ذکر و عبادات شخص داعی از منقصت حدود مادی رهیده و به اصل خویش

    و عین ثابت خویش در حضرت علمی ارتقاء می یابد؟

    با سپاس


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    به نام خدا

    با سلام و عرض ادب و احترام

    استاد گرامی با توجه به اینکه عین ثابت صورت علمیه شیء در مقام واحدیت است و با توجه به کلام فوق،آیا در شب قدر حد وجودی داعی

    قابلیت ازدیاد می یابد؟ در این صورت ثابت بودن عین به چه معناست؟

    یا اینکه منظورتان از ازدیاد قابلیت این است که با اشتغال به فکر و ذکر و عبادات شخص داعی از منقصت حدود مادی رهیده و به اصل خویش

    و عین ثابت خویش در حضرت علمی ارتقاء می یابد؟

    با سپاس
    مراد از ثابت در اصطلاح عین ثابت، عین بدون تغییر و تحول نیست بلکه مراد، موطن ثبوت است یعنی مراد از عین ثابت، ثبوت این اعیان در موطن حضرت علمیه حق سبحانه و تعالی است بر خلاف اعیان خارجی اشیا که موطن ظهورشان در خارج از موطن حضرت علمیه است.
    از منظر اعلای عارف انقلاب در ذات محال نیست چگونه محال باشد در حالی که در ابتدای خلقت انسان، نطقه ای برخواسته از مرتبه جمادیت به یمن و برکت حرکت جوهری چنان اشتداد وجودی می باید که به منقبت « وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا» نائل می شود آیا این انقلاب در ذات نیست که از متن خاک، وجودی سر به آستان افلاک می نهد که فخر همه ملائک می گردد؟! اگر انقلاب در ذات و تحول وجودی شئی در مرتبه جمادات به عالیترین مرتبه ممکنات مقبول حضرتتان است پس چه باک از این که صورت علمیه شئی در مرتبه ذات به برکت دعا و مناجات، قابلیت افزون تری یافته و لسان استعداد شی ازدیاد گردد.



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها

    مراد از ثابت در اصطلاح عین ثابت، عین بدون تغییر و تحول نیست بلکه مراد، موطن ثبوت است یعنی مراد از عین ثابت، ثبوت این اعیان در موطن حضرت علمیه حق سبحانه و تعالی است بر خلاف اعیان خارجی اشیا که موطن ظهورشان در خارج از موطن حضرت علمیه است.
    از منظر اعلای عارف انقلاب در ذات محال نیست چگونه محال باشد در حالی که در ابتدای خلقت انسان، نطقه ای برخواسته از مرتبه جمادیت به یمن و برکت حرکت جوهری چنان اشتداد وجودی می باید که به منقبت « وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا» نائل می شود آیا این انقلاب در ذات نیست که از متن خاک، وجودی سر به آستان افلاک می نهد که فخر همه ملائک می گردد؟! اگر انقلاب در ذات و تحول وجودی شئی در مرتبه جمادات به عالیترین مرتبه ممکنات مقبول حضرتتان است پس چه باک از این که صورت علمیه شئی در مرتبه ذات به برکت دعا و مناجات، قابلیت افزون تری یافته و لسان استعداد شی ازدیاد گردد.

    سلام و عرض ادب

    استاد گرامی اما این موطن مقام واحدیت و حضرت علمی حق است و لازمه تغییر و تحول در عین ثابت در آن موطن تغییر در حضرت علمی است

    و این با موطن ثبوت بودن آن مقام منافات دارد.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب

    استاد گرامی اما این موطن مقام واحدیت و حضرت علمی حق است و لازمه تغییر و تحول در عین ثابت در آن موطن تغییر در حضرت علمی است

    و این با موطن ثبوت بودن آن مقام منافات دارد.
    نکته ای را که در مورد اعیان ثابته باید توجه داشت این است که اعیان ثابته مظاهر اسماء و صفاتند به عبارت دیگر اسماء و صفات الهی همچون ارواحند و اعیان ثابته همچون ابدان آنها چنان که اعیان ثابته ارواح اعیان خارجیه به شمار می آیند. لذا اعیان ثابته که لسان حال و زبان استعدادی اعیان خارجی هستند مرتبه ای موخر از اسماء و صفات الهیه هستند و اسماء و صفات الهی نیز مرتبه ای موخر از مقام احدیت و مقام احدیت مرتبه ای مادون مقام ذات اقدس تعالی می باشند. علم حق سبحانه به تعالی به جمیع ممکنات در مرتبه احدیت است که اقرب مراتب به ذات الهی می باشد و این مرتبه به دو رتبه مقدم بر مرتبه اعیان ثابته می باشد. اعیان ثابته اگرچه در حضرت علمیه حق سبحانه و تعالی متقررند ولی این مرتبه که مجعول بالتبع اعیان خارجیه است متاثر از نحوه وجود اعیان خارجیه است. از این روی اگر اعیان خارجیه به مقارنت اعمالی چون تحصیل علم یا تهذیب نفس مزین شود موجب ازدیاد لسان حال و زبان استعدادی خود در مرتبه اعیان ثابته گشته و همین موجبات حرکت استکمالی وی را فراهم خواهد ساخت.
    بنابراین ازدیاد لسان حال و زبان استعدادی اعیان خارجیه در مرتبه اعیان ثابته نیز متفرع بر علم ذاتیه حق در مرتبه احدیت است . فافهم!


  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    به نام خدا

    با سلام و عرض ادب

    در واقع دعا و مناجات مرقات سیر عبد در قوس صعود به سوی حقایق اسماء الهی است

    و برای هر کس بسته به آن است که مظهریت کدام اسم از اسماء الهی را داشته باشد؟

    و ازدیاد لسان استعداد به معنای گسترش سعه ی وجودی انسان برای رسیدن به جامعیت در اسماء الهی است؟

    با توجه به اینکه انسان کامل مظهریت اسم الله را دارد؟اسمی که جامع جمیع اسماء و صفات الهی است؟

    و در واقع هر چه لسان استعداد زیادتر شود عبد به جامعیت بیشتری برای احراز مظهریت اسماء و صفات دست می یابد؟
    ویرایش توسط حبیبه : ۱۳۹۴/۰۴/۱۹ در ساعت ۰۹:۰۰


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    به نام خدا

    با سلام و عرض ادب

    در واقع دعا و مناجات مرقات سیر عبد در قوس صعود به سوی حقایق اسماء الهی است

    و برای هر کس بسته به آن است که مظهریت کدام اسم از اسماء الهی را داشته باشد؟

    و ازدیاد لسان استعداد به معنای گسترش سعه ی وجودی انسان برای رسیدن به جامعیت در اسماء الهی است؟

    با توجه به اینکه انسان کامل مظهریت اسم الله را دارد؟اسمی که جامع جمیع اسماء و صفات الهی است؟

    و در واقع هر چه لسان استعداد زیادتر شود عبد به جامعیت بیشتری برای احراز مظهریت اسماء و صفات دست می یابد؟

    اگر به جای همه علامات سوال در عبارات فوق، نقطه می آمد بهتر بود زیرا آنچه گفته شده بیان اسراری پیرامون حقیقت انسان است.


  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    استاد گرامی منظور حضرتعالی این است که این برداشت صحیح است؟

    اگر اینگونه باشد شب قدر شب رقم خوردن حیات ابدی انسان است

    و نه تنها یک سال از عمر محدود دنیائیش! درست است؟
    ویرایش توسط حبیبه : ۱۳۹۴/۰۴/۱۹ در ساعت ۰۹:۳۱


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود