جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقد توحید مفضل (4): شکار پرندگان توسط دلفین ها !

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389

    اشاره نقد توحید مفضل (4): شکار پرندگان توسط دلفین ها !




    با سلام و آرزوی سعادت برای شما

    این مطلبی که در کتاب توحید مفضل درباره ی دلفین ها گفته شده است چگونه توضیح داده می شود:


    متن عربی : و الدلفين يلتمس صيد الطير فيكون حيلته في ذلك أن يأخذ السمك فيقتله ويسرحه حتى يطفو على الماء ثم يكمن تحته ويثور الماء الذي عليه حتى لا يتبين شخصه فإذا وقع الطير على السمك الطافي وثب إليها فاصطادها.

    فانظر إلى هذه الحيلة كيف جعلت طبعا في هذه البهيمة لبعض المصلحة.

    ترجمه ی فارسی : و دلفین هم که پرنده شکار می کند . هنگامی که در میان آب است . نیرنگ او برای شکار اینگونه است : یک ماهی را می گیرد و می کشد و آن را بر روی آب می گذارد تا بر آب بماند . آنگاه بر زیر آن مخفی می شود . آب را حرکت می دهد تا از بیرون آب پیدا نباشد وقتی که پرنده بر ماهی نشست حمله می برد و آن را فرا چنگ می آورد!!!

    نگاه کن که چگونه به خاطر بعضی مصلحتها این حیله در طبع این جانور قرار داده شده است.



    در جانور شناسی جدید که خوراک دلفین ها فقط ماهی ها و موجودات آبزی شمرده شده است.

    حتی در کتابهای قدیمی جانورشناسی مسلمانان نیز خوراک دلفین ها را فقط ماهی دانسته اند مثل این منبع:

    حیاه الحیوان الکبری نوشته دمیری ( اواسط قرن هشتم هجری) جلد اول صفحه 470 ذیل مدخل دلفین : (( ولا يؤذي أحدا ولا يأكل إلا السمك. )) ترجمه : هیچکس را آزار نمی دهد و هیچ چیزی جز ماهی نمی خورد.

    حتی در صورتی که چنین چیزی درست هم باشد چرا امام صادق به مطلبی نادر و شاذ و غریب در جانوران برای اثبات حکمت خدا اشاره می کند؟ آیا استناد به امری نادر و کمیاب که خود مورد بحث است برای موضوعی چون تدبیر خدا منطقی است؟

    از طرف دیگر از اینکه دلفین دو مثقال گوشت ماهی را که راحت شکار کرده است برای به دست آوردن یک مثقال گوشت پرنده آن هم به سختی طعمه قرار دهد به جای اینکه حکمت و تدبیر خدا اثبات شود بیشتر می شود از آن به بی حکمتی و بی تدبیری خدا در طبیعت پی برد. لقمه ای که می توان راحت در دهان گذاشت را چرا باید با چرخاندن تناول کرد؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۳:۱۹

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست






    نقد توحید مفضل (4): شکار پرندگان توسط دلفین ها !








    کارشناس بحث: استاد صالح


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام و احترام به شمادوست عزيز
    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    در جانور شناسی جدید که خوراک دلفین ها فقط ماهی ها و موجودات آبزی شمرده شده است.
    درباره دلفيني كه امام صادق سلام الله عليه به نحوه شكارش اشاره كردند بيان دو نكته ضروري است:
    اول اينكه آيا دلفين در زبان عربي و در عصر امام صادق همين دلفيني است كه امروزه مي شناسيم؟
    دوم دلفين چند نوع است؟ آيا هيچكدامش در هيچ زماني اينگونه شكار نمي كرده است؟
    ابتدا پاسخ اين دو سوال روشن شود.


  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    452
    حضور
    42 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    443



    با سلام

    طبق چیزی که در این جا گفته شده، ظاهرا واژگان دلفین در عربی و dolphin در انگلیسی ریشۀ واحدی دارند و از یونانی گرفته شده‌اند. در هر حال این که در آن زمان معنای دلفین و مثلا وال متفاوت بوده یا نه نمی‌دانم.

    در مورد وال نحوۀ شکاری مشابهی ذکر شده است:

    کد:
    First, the young whale spit regurgitated fish onto the surface of the water, then sank below the water and waited. 
    
    
    If a hungry gull landed on the water, the whale would surge up to the surface, sometimes catching a free meal of his own.
    منبع: http://news.mongabay.com/2005/0907-a...qsKFg0YhGCW.99


    در مورد دلفین هم کشف چنین حقه‌ای مشاهده شده است:
    کد:
    Take Kelly. A dolphin who sadly lives in a research centre in the US, she has been trained to keep her tank clean. Every time she brings a piece of litter to her trainer, she is rewarded with a fish. So she’s built upon the idea. Now, when she finds a piece of paper, she wedges it under a stone, and tears off individual pieces, which she brings to the surface one at a time. Thus, a single piece of litter earns her several fish. She’s also noticed that gulls come to her tank, hungry for fish. So she uses one of her fish as bait, catches the unwary birds, and presents them to her trainers for even more food. She has not only created these remarkable strategies by herself, but she’s even passed them on to her calf.
    منبع: http://us.whales.org/whales-and-dolphins/brain-power
    البته در این مورد دوم (Kelly) حرف از شکار برای خوردن نیست. اما در بخش آورده شده از توحید مفضل هم سخنی از خوردن نیست. بلکه گفته شده
    لبعض المصلحة.

    در حالی که ظاهرا باید گفته می‌شد برای غذا خوردن چون اگر هدف شکار خوردن بود مصلحت همان خوردن بود و نیازی به گفتن بعض المصلحة نبود. در هر حال دلفین چنین تدبیری برای شکار دارد. اما چرا باید چنین تدبیری داشته باشد به جانورشناسی مربوط است نه به بررسی صحت حدیث.

    برای ترجمه می‌توانید از https://translate.google.com استفاده کنید.

    ======================
    چرا امام صادق به مطلبی نادر و شاذ و غریب در جانوران برای اثبات حکمت خدا اشاره می کند؟ آیا استناد به امری نادر و کمیاب که خود مورد بحث است برای موضوعی چون تدبیر خدا منطقی است؟
    ظاهر آنچه گفته شده، فقط برای خود مفضل نبوده است و مسلما این علم غریب که همه ندارند می‌تواند دلیلی بر این باشد که صاحب این گفته فردی عادی نیست. به نظر این طور نیست که امام تنها یک هدف را از آنچه می‌گوید در نظر داشته‌اند وگرنه گفتن یکی از مطالب کافی است و شاید نیازی به چهار جلسه نیست.

    نمونه‌هایی دیگر از منابع دیگر هم هست که با علم آن زمان قابل بررسی نبوده است:

    جابر: مقصود شما از دشمنان بدن چيست؟


    .امام عليه السلام: دشمنان بدن، موجوداتى كوچك هستند كه از بس كوچكند ، با چشم [ غير مسلّح ] نمى‌توان آن‌ها را ديد. آنها به بدن حمله ور مى‌شوند. در بدن هم موجودات كوچكى وجود دارند و آنها نيز از بس كوچك اند ، با چشم [ غير مسلّح] قابل رؤيت نيستند. آنها بدن را در برابر حمله [ ى ميكروب‌ها] حفظ مى‌نمايند.
    http://lib.eshia.ir/27394/1/104

    جابر: مى‌توانى حدس بزنى كه خورشيد كِى خاموش مى‌شود؟


    .امام عليه السلام: تنها خداوند مى تواند بگويد؛ ولى نظريّه من اين است كه اين واقعه به زودى اتفاق نخواهد افتاد و شايد به شماره ريگ هاى بيابان، سال بگذرد تا خورشيد خاموش شود و در آن هنگام ، دوره‌اى جديد در زندگى جهان شروع خواهد گرديد.
    http://lib.eshia.ir/27394/1/107
    ویرایش توسط the_will_to_believe : ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ در ساعت ۲۱:۳۰

  8. صلوات ها 3


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    با سلام

    طبق چیزی که در این جا گفته شده، ظاهرا واژگان دلفین در عربی و dolphin در انگلیسی ریشۀ واحدی دارند و از یونانی گرفته شده‌اند. در هر حال این که در آن زمان معنای دلفین و مثلا وال متفاوت بوده یا نه نمی‌دانم.
    سلام
    بله همانطور که گفتید واژه ی (( دلفین)) در عربی و فارسی و انگلیسی مشترک است و در اصل ریشه ی یونانی دارد و از واژگان دخیل در عربی است. البته در زبان عربی واژه ی (( دلفین)) معادل غیر یونانی هم دارد مثل (( خنزیر البحری)) یا (( دخس)) یا (( تخس)). شاید این هم بتواند یکی از ایرادهای وارده بر کتاب توحید مفضل باشد که در زمان امام صادق که به تازگی نهضت ترجمه از آثار یونانی آغاز شده بود چگونه یک واژه ی یونانی ( دلفین) می تواند به این سرعت جایگزین واژه های عربی رایج و مصطلح ( خنزیر بحری یا دخس) آن جانور بشود؟
    وال و نهنگ را هم در عربی (( حوت)) می نامند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    در مورد وال نحوۀ شکاری مشابهی ذکر شده است:

    کد:

    First, the young whale spit regurgitated fish onto the surface of the water, then sank below the water and waited.


    If a hungry gull landed on the water, the whale would surge up to the surface, sometimes catching a free meal of his own.

    منبع: http://news.mongabay.com/2005/0907-a...qsKFg0YhGCW.99


    در مورد دلفین هم کشف چنین حقه‌ای مشاهده شده است:
    کد:

    Take Kelly. A dolphin who sadly lives in a research centre in the US, she has been trained to keep her tank clean. Every time she brings a piece of litter to her trainer, she is rewarded with a fish. So she’s built upon the idea. Now, when she finds a piece of paper, she wedges it under a stone, and tears off individual pieces, which she brings to the surface one at a time. Thus, a single piece of litter earns her several fish. She’s also noticed that gulls come to her tank, hungry for fish. So she uses one of her fish as bait, catches the unwary birds, and presents them to her trainers for even more food. She has not only created these remarkable strategies by herself, but she’s even passed them on to her calf.

    منبع: http://us.whales.org/whales-and-dolphins/brain-power
    البته در این مورد دوم (Kelly) حرف از شکار برای خوردن نیست. اما در بخش آورده شده از توحید مفضل هم سخنی از خوردن نیست. بلکه گفته شده لبعض المصلحة.

    در حالی که ظاهرا باید گفته می‌شد برای غذا خوردن چون اگر هدف شکار خوردن بود مصلحت همان خوردن بود و نیازی به گفتن بعض المصلحة نبود. در هر حال دلفین چنین تدبیری برای شکار دارد.
    .اگر فقط همان وال را هم می آوردید قابل پذیرش بود زیرا هردو از خانواده ی نهنگ سانان و پستانداران دریایی هستند. انتظار نداشتم بتوانید این مطالب را پیدا کنید. پشتکارتان را تحسین می کنم. شاید بتوانید به لحن من در ابتدای موضوع انتقاد وارد کنید که به گونه ای حرف زدم که این جریان را محال می دانستم اما خب از نظر من اگر از همان اول می گفتم که چنین چیزی هست برای شروع موضوع و طرح سوال مناسب نبود. وگرنه از همان ابتدا هم اصل موضوع با مطرح کردن قضیه ی هوش دلفین ها قابل توجیه بود.

    در تایید مطالبی که آوردید این منبع نیز می گوید که گاهی برخی دلفین ها پرنده هم شکار می کنند و می خورند:

    http://www.whalefacts.org/what-do-dolphins-eat/

    Common foods dolphins consume
    (رایج تریت غذاهایی که دلفین می خورد):



    • Fish
    • ( ماهی)

    • (مرکب ماهی)
    • Squid
    • Octopus
    • (اختاپوس)
    • Sea turtles
    • (لاک پشت دریایی)

    • Plankton
    • ( پلانکتون)

    • Krill
    • ( کریل نوعی موجود کوچک دریایی)

    • Crustaceans
    • ( سخت پوستان)

    • Cephalopods
    • ( سرپایان)

    • Marine mammal (rare and species restricted
    • (پستانداران دریایی)


    While most species of dolphin are known to consume small fish, crustaceans and other forms of small prey larger dolphins such as the killer whale and false killer whale may hunt other marine mammals, large animals and marine birds when smaller prey such as fish, squid and crustaceans may not be an available choice or a sufficient food source for their needs.

    ( بیشتر گونه های شناخته شده ی دلفین ها ماهی های کوچک و سخت پوستان و دیگر شکارهای کوچک را می خورند ولی گونه های بزرگتر دلفین ها مانند نهنگ قاتل و نهنگ قاتل کاذب ممکن است وقتی که شکارهای کوچکتر مانند ماهی ها و مرکب ماهی ها و سختپوستان در دسترسشان نباشد یا وقتی که به منبع غذای کافی احتیاج دارند دیگر پستانداران دریایی و جانوران بزرگتر و پرندگان دریایی را هم شکار کنند.)

    در این دو فیلم هم نهنگ قاتل ( یکی از گونه های دلفین ها) پرنده شکار می کند:

    www.youtube.com/watch?v=WD4ELHz0gd0

    www.youtube.com/watch?v=rfbHZRO54cE



    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    اما چرا باید چنین تدبیری داشته باشد به جانورشناسی مربوط است نه به بررسی صحت حدیث.
    اینکه چرا دلفین ها این رفتار را از خود بروز می دهند بله به جانورشناسی مربوط می شود ولی برداشت دینی ای که از آن می شود به روایت مربوط است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    ظاهر آنچه گفته شده، فقط برای خود مفضل نبوده است
    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    به نظر این طور نیست که امام تنها یک هدف را از آنچه می‌گوید در نظر داشته‌اند وگرنه گفتن یکی از مطالب کافی است و شاید نیازی به چهار جلسه نیست.
    بله فقط مخاطب مفضل نیست و آیندگان هم هستند ولی به طور قطع مفضل و عوام الناس آن زمان هم مخاطب هستند و در اولویت هم قرار دارند. بنابراین استناد به امری نا آشنا برایشان منطقی به نظر نمی آید.
    از طرف دیگر از امری نادر و به ظاهر بعید هم بدون اینکه حکمت آن بیان شود نمی توان مستقیما برای تدبیر و حکمت خدا استناد کرد. مثلا همین دلفین ها هم گاهی رفتار جنون آمیزی مثل خود کشی نیز از خود بروز می دهند یا مثلا گاهی خوک ها مدفوعشان را می خورند البته نمی گویم اینها بدون حکمت است اما آیا قبل از بیان حکمت آنها می توان برای شاهد آوردن از حکمت و تدبیر خدا استفاده کرد؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    و مسلما این علم غریب که همه ندارند می‌تواند دلیلی بر این باشد که صاحب این گفته فردی عادی نیست.
    شاید تصور کنید که اینها را فقط می توان از طریق علم غیب در آن زمان فهمید. در این صورت باید به شما بگویم که در اشتباه هستید زیرا صدها سال قبل از اینکه امام صادق به دنیا بیاید هم دانشمندان یونان باستان اطلاعاتی از چگونگی زندگی و خصوصیات و نحوه ی شکار دلفین ها به ما داده اند که علم امروز هم آنها را تایید می کند:

    ارسطو (>دربارة جوانى، کهن‌سالى، زندگى و مرگ...< ، ۷۴۶ب ۱۳-۷۴۶ب ۲۹؛ >تاریخ حیوانات<، ۵۸۹الف ۳۲-۵۸۹ ب ۱۹، ۶۳۱الف ۹ ـ ۶۳۱ب ۳)، ضمن قراردادن دلفینها در گروه ماهیهاى دریایى، به وصف برخى ویژگیهاى آنها پرداخته‌است، ازجمله اینکه به‌سبب نوع تغذیه مجبور به زندگى در آب هستند، اما چون شش دارند براى تنفس مجبورند دائم به سطح آب بیایند و هنگام خواب نیز سر را بیرون از آب نگه دارند، بنابراین نه کاملا آبزى و نه خشکى‌زى‌اند و براى بیرون‌دادن آب واردشده به بدن، حفره‌اى در سر دارند.پلینیوس/ پلینى‌اکبر ( دانشمند رومی قرن اول میلادی)(ج‌۳، کتاب ۹، ص‌۶۷، ۱۷۷ـ۱۸۷) دلفینها را از دشمنان تمساحها و عمر آنها را بیش از سى سال ذکر کرده و شرح مفصلى از ویژگیهاى رفتارى آنها آورده‌است، ازجمله علاقه ویژه دلفینها به انسان و موسیقى، مسابقه با کشتیها، خودکشى آنها در ساحل، کمک به ماهیگیران در صید ماهى، هوش آنها و حس حمایتى که به یکدیگر دارند. پلینیوس (ج‌۳، کتاب ۹، ص‌۱۸۷) پرپزها را به‌سبب تمایل‌نداشتن به بازى و تفریح از دلفینها تفکیک کرده‌است. او (ج‌۵، کتاب ۱۸، ص‌۴۱۲) بازى دلفینها در دریا را نشانه اوضاع مساعد آب و هوایى و باد ملایم مى‌داند.در منابع تاریخى جانورشناسى اسلامى، با اینکه جاحظ (ج‌۱، ص‌۳۰- ۳۱) دلفینها را از موجودات شناکننده‌اى برشمرده که ماهى نیستند و به برخى ویژگیهاى زیست‌شناختى آنها نیز اشاره کرده‌است (نیز ← ج۷، ص‌۱۲۶، ۱۴۰ـ۱۴۱)، دیگران آن را از انواع ماهى دانسته‌اند (← قزوینى، ص‌۱۴۲؛ حمداللّه مستوفى، ص‌۱۴۵؛ انصارى شیرازى، ص‌۱۶۷؛ دمیرى، ج‌۲، ص‌۳۵۰، ۳۶۳-۳۶۴؛ حکیم مؤمن، ص‌۱۱۸؛ براى طبع و خواص‌درمانى ← همانجاها). براساس وصف آنها از ویژگیهاى ریخت‌شناسى دلفین، به‌نظر مى‌رسد منظور آنها هریک از گونه‌هاى وال و دلفین، به‌ویژه دلفین بینى‌بطرى و به‌احتمال زیاد پرپزها، باشد (نیز ← گژیمک، ج‌۱۵، ص‌۳۳-۳۸). ( نقل از دانشنامه جهان اسلام)


    همین حیله ی دلفین ها برای شکار پرندگان هم در یک کتاب قدیمی دیگر هم آمده است:

    زمخشری ( دانشمند اواسط قرن پنجم هجری تا اوایل قرن ششم هجری) در کتاب ((ربیع الابرار و نصوص الخیار )) می نویسد:

    متن عربی: من شأن الدلفين أن يقتل السمكة الكبيرة، فإذا طفت استجن بها مندسا تحتها، فعل الصائد بالذريعة، فيقع عليها الطير يأكلها، فيثب عليها من تحت فيأخذها. وفي المحرضات:
    لعمرك ما عبد العزيز بكافل ... تقيّ ولا عبد العزيز رضا كافي
    وإنك واستكفاء مثلك مثله ... كما استظهر الدلفين بالسمك الطافي.
    ( ربیع الابرار ج5 ص 402)

    ترجمه فارسی: یکی از خصوصیات دلفین این است که ماهی بزرگی را می کشد و حیله شکار کردنش اینگونه است که خودش را در آب زیر آن پنهان می کند سپس زمانی که پرنده بر روی آن می آید تا آن را بخورد از زیر به پرنده حمله می کند و او را می گیرد ( و همچنین شعری) در کتاب المحرضات آمده است که:

    لعمرك ما عبد العزيز بكافل ... تقيّ ولا عبد العزيز رضا كافي
    وإنك واستكفاء مثلك مثله ... كما استظهر الدلفين بالسمك الطافي ( مثل پیروزی دلفین از طریق ماهی مرده)





    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    نمونه‌هایی دیگر از منابع دیگر هم هست که با علم آن زمان قابل بررسی نبوده است:

    جابر: مقصود شما از دشمنان بدن چيست؟


    .امام عليه السلام: دشمنان بدن، موجوداتى كوچك هستند كه از بس كوچكند ، با چشم [ غير مسلّح ] نمى‌توان آن‌ها را ديد. آنها به بدن حمله ور مى‌شوند. در بدن هم موجودات كوچكى وجود دارند و آنها نيز از بس كوچك اند ، با چشم [ غير مسلّح] قابل رؤيت نيستند. آنها بدن را در برابر حمله [ ى ميكروب‌ها] حفظ مى‌نمايند.
    http://lib.eshia.ir/27394/1/104

    جابر: مى‌توانى حدس بزنى كه خورشيد كِى خاموش مى‌شود؟


    .امام عليه السلام: تنها خداوند مى تواند بگويد؛ ولى نظريّه من اين است كه اين واقعه به زودى اتفاق نخواهد افتاد و شايد به شماره ريگ هاى بيابان، سال بگذرد تا خورشيد خاموش شود و در آن هنگام ، دوره‌اى جديد در زندگى جهان شروع خواهد گرديد.
    درباره ی این مناظره قبلا در موضوع مربوطه به شما پاسخ دادم:

    http://www.askdin.com/thread50372.html#post705021


  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    452
    حضور
    42 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    443



    در زمان امام صادق که به تازگی نهضت ترجمه از آثار یونانی آغاز شده بود چگونه یک واژه ی یونانی ( دلفین) می تواند به این سرعت جایگزین واژه های عربی رایج و مصطلح ( خنزیر بحری یا دخس) آن جانور بشود؟
    به هر حال نمی‌تواند ایرادی قطعی باشد. ضمن این که کسانی که رونویسی کرده‌اند ممکن است واژه را جایگزین کرده باشند.

    هردو از خانواده ی نهنگ سانان و پستانداران دریایی هستند.
    بله و گاه هم اندازه:
    http://www.diffen.com/difference/Dolphin_vs_Whale

    انتظار نداشتم بتوانید این مطالب را پیدا کنید. پشتکارتان را تحسین می کنم.
    این مطالب را قبل از این که سوال شما ببینم پیدا کرده بودم.

    اینکه چرا دلفین ها این رفتار را از خود بروز می دهند بله به جانورشناسی مربوط می شود ولی برداشت دینی ای که از آن می شود به روایت مربوط است.
    منظور این بود که حالا که معلوم شده دلفین به این شکل شکار می‌کند اما شاید نه برای خوردن، یا توجه به این که در آنچه نقل قول کردید حرفی از خوردن نیست، دیگر ایرادی بر آن وارد نیست. اما این که منظور از «بعض المصلحه» چیست ربطی به بررسی صحت حدیث ندارد و اطلاعات جانور شناسی است.

    بنابراین استناد به امری نا آشنا برایشان منطقی به نظر نمی آید.
    با توجه به این که اکثر مطالبی که در در آن کتاب دیده‌ام قابل فهم توسط مردم زمانه بوده است وجود مواردی اندک با علم فراتر از زمانه را غیر منطقی نمی‌بینم. یعنی احتمال صحیح بودن کتاب را از نظر من پایین نمی‌آورد که شاید بالاتر هم ببرد.

    از طرف دیگر از امری نادر و به ظاهر بعید هم بدون اینکه حکمت آن بیان شود نمی توان مستقیما برای تدبیر و حکمت خدا استناد کرد. مثلا همین دلفین ها هم گاهی رفتار جنون آمیزی مثل خود کشی نیز از خود بروز می دهند یا مثلا گاهی خوک ها مدفوعشان را می خورند البته نمی گویم اینها بدون حکمت است اما آیا قبل از بیان حکمت آنها می توان برای شاهد آوردن از حکمت و تدبیر خدا استفاده کرد؟
    این ایراد شاید از مفضل باشد که شاید اهل سوال نبوده. شاید اگر به جای او دانشمند و متفکری بود از سوال کردن دست بر نمی‌داشت. در هر حال این که اسم کتاب توحید است دلیل بر این نیست که همه چیز برای اثبات توحید است.

    شاید تصور کنید که اینها را فقط می توان از طریق علم غیب در آن زمان فهمید.
    البته اگر در دانش آن زمان بوده ایرادی که قبلا بر غیر منطقی بودن گرفتید برطرف می‌شود. این ادعا نشد که فقط از طریق علم غیب می‌شده فهمید. اما بله گمان من این بود؛ هر چند وجود منابع و دانش در آن زمان دلیلی نیست که علم غیب نبوده.

    اطلاعاتی از چگونگی زندگی و خصوصیات و نحوه ی شکار دلفین ها به ما داده اند که علم امروز هم آنها را تایید می کند:

    ارسطو (>دربارة جوانى، کهن‌سالى، زندگى و مرگ...< ، ۷۴۶ب ۱۳-۷۴۶ب ۲۹؛ >تاریخ حیوانات<، ۵۸۹الف ۳۲-۵۸۹ ب ۱۹، ۶۳۱الف ۹ ـ ۶۳۱ب ۳)، ضمن قراردادن دلفینها در گروه ماهیهاى دریایى، به وصف برخى ویژگیهاى آنها پرداخته‌است، ازجمله اینکه به‌سبب نوع تغذیه مجبور به زندگى در آب هستند، اما چون شش دارند براى تنفس مجبورند دائم به سطح آب بیایند و هنگام خواب نیز سر را بیرون از آب نگه دارند، بنابراین نه کاملا آبزى و نه خشکى‌زى‌اند و براى بیرون‌دادن آب واردشده به بدن، حفره‌اى در سر دارند.پلینیوس/ پلینى‌اکبر ( دانشمند رومی قرن اول میلادی)(ج‌۳، کتاب ۹، ص‌۶۷، ۱۷۷ـ۱۸۷) دلفینها را از دشمنان تمساحها و عمر آنها را بیش از سى سال ذکر کرده و شرح مفصلى از ویژگیهاى رفتارى آنها آورده‌است، ازجمله علاقه ویژه دلفینها به انسان و موسیقى، مسابقه با کشتیها، خودکشى آنها در ساحل، کمک به ماهیگیران در صید ماهى، هوش آنها و حس حمایتى که به یکدیگر دارند. پلینیوس (ج‌۳، کتاب ۹، ص‌۱۸۷) پرپزها را به‌سبب تمایل‌نداشتن به بازى و تفریح از دلفینها تفکیک کرده‌است. او (ج‌۵، کتاب ۱۸، ص‌۴۱۲) بازى دلفینها در دریا را نشانه اوضاع مساعد آب و هوایى و باد ملایم مى‌داند.در منابع تاریخى جانورشناسى اسلامى، با اینکه جاحظ (ج‌۱، ص‌۳۰- ۳۱) دلفینها را از موجودات شناکننده‌اى برشمرده که ماهى نیستند و به برخى ویژگیهاى زیست‌شناختى آنها نیز اشاره کرده‌است (نیز ← ج۷، ص‌۱۲۶، ۱۴۰ـ۱۴۱)، دیگران آن را از انواع ماهى دانسته‌اند (← قزوینى، ص‌۱۴۲؛ حمداللّه مستوفى، ص‌۱۴۵؛ انصارى شیرازى، ص‌۱۶۷؛ دمیرى، ج‌۲، ص‌۳۵۰، ۳۶۳-۳۶۴؛ حکیم مؤمن، ص‌۱۱۸؛ براى طبع و خواص‌درمانى ← همانجاها). براساس وصف آنها از ویژگیهاى ریخت‌شناسى دلفین، به‌نظر مى‌رسد منظور آنها هریک از گونه‌هاى وال و دلفین، به‌ویژه دلفین بینى‌بطرى و به‌احتمال زیاد پرپزها، باشد (نیز ← گژیمک، ج‌۱۵، ص‌۳۳-۳۸). ( نقل از دانشنامه جهان اسلام)

    اگر سندی هست که این اطلاعات در آن زمان بوده و بعدا جعل نشده، این ادعا که دانش موجود در کتاب از علم غیب بوده بوده و لاغیر زیر سوال می‌رود (اما این ادعا نه رد می‌شود و نه تأیید). منابع انگلیسی زبان شاید جعلی نبودن را بهتر تأیید کنند.

    درباره ی این مناظره قبلا در موضوع مربوطه به شما پاسخ دادم
    بله اگر از نوشته‌های آقای منصوری گرفته شده نقل قول‌هایم را پس می‌گیرم.

    ======================

    اما در کل این که مطلب نقل قول شده در پست اول احتمال صحت کتاب را پایین می‌آورد، اثبات نشد. از نگاه من، اگر این احتمال را بالا نبرد پایین نمی‌آورد.

    اگر از همان اول می گفتم که چنین چیزی هست برای شروع موضوع و طرح سوال مناسب نبود
    این حرف من را به یاد این جملات می‌اندازد: سَلْ تَفَقُّها، ولا تَسْأل تَعَنُّتا؛ فإنّ الجاهِلَ المُتَعَلِّمَ شَبيهٌ بالعالِمِ، وإنَّ العالِمَ المُتَعَسِّفَ (المُتَعَنِّفَ) شَبيهٌ بالجاهِلِ المُتَعَنِّتِ.

    هر چند شاید ربط کمی داشته باشد.
    ویرایش توسط the_will_to_believe : ۱۳۹۴/۰۴/۲۳ در ساعت ۰۲:۱۰

  12. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود