صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطه رحمت خدا با انسان و عذاب

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,145
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    اشاره رابطه رحمت خدا با انسان و عذاب




    سلام
    خداوند در قرآن نسبت به عذاب دوزخیان فرموده ما ذره ایی به کسی ستم نمیکنیم..
    این عذاب ها اعمال خود شماست...

    سوال اینه که نصیب انسانی که به اعمالش و عقل ناکاملش واگذار شده از صفات خوب خدا مثل ارحم الراحمینی...چیست؟

    خب این مسلم است که اگر انسان مانند انبیا یقین به عذاب جاوید داشتند..
    هیچ وقت خود را به آن نمی انداختند
    دقیقا همانطور که در دنیا برخلاف منافعشون عمل نمیکنند

    خلاصه اینکه ارحم الراحمینی خداوند چگونه با واگذار بودن انسان نادان به اعمالش و نهایتا عذاب قابل جمع است؟
    ویرایش توسط mousavi928 : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ در ساعت ۲۰:۰۸

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,565
    حضور
    175 روز 14 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58351



    با نام و یاد دوست






    رابطه رحمت خدا با انسان و عذاب








    کارشناس بحث: استاد رئوف


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,333
    حضور
    28 روز 20 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    خداوند در قرآن نسبت به عذاب دوزخیان فرموده ما ذره ایی به کسی ستم نمیکنیم..
    این عذاب ها اعمال خود شماست...

    سوال اینه که نصیب انسانی که به اعمالش و عقل ناکاملش واگذار شده از صفات خوب خدا مثل ارحم الراحمینی...چیست؟

    خب این مسلم است که اگر انسان مانند انبیا یقین به عذاب جاوید داشتند..
    هیچ وقت خود را به آن نمی انداختند
    دقیقا همانطور که در دنیا برخلاف منافعشون عمل نمیکنند

    خلاصه اینکه ارحم الراحمینی خداوند چگونه با واگذار بودن انسان نادان به اعمالش و نهایتا عذاب قابل جمع است؟


    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    رحمت خداوند سطوح مختلف دارد. برخی شامل همه موجودات می شود و برخی شامل موجودات خاص می شود. برخی از مفسرین رحمت عام خداوند را تحت عنوان "رحمان" معنا کرده اند و رحمت خاص خداوند را تحت عنوان "رحیم"، که هر دوی این اوصاف در بسم الله الرحمن الرحیم که در ابتدای سوره های قرآن به کار می رود، بیان شده است.

    با این حال از جمله عنایات عام خداوند نسبت به همه انسان ها، بحث هدایت است. همان طور که می دانید خداوند دو نوع هدایت دارد. هدایت عامه، که شامل هدایت انسان ها، حیوانات و گیاهان می شود و هدایت خاصه که تنها شامل انسان ها می شود. هر دوی آنها مظهر رحمت الهی هستند. با این حال هدایت خاصه که تنها شامل انسان ها می شود، امری است که در آن خداوند همه انسان ها را به خیر هدایت کرده و از شر باز می دارد، راه صحیح را به آنها نشان می دهد و زمینه ساز کمال و سعادت انسان ها می شود. بنابراین رحمت خداوند در این زمینه شامل حال همه انسان ها می شود، اما عکس العمل انسان ها در مورد مواجه با آن یکسان نیست. آنچنان که قرآن می فرماید: إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا (1) ما راه را بدو نموديم يا سپاسگزار خواهد بود و يا ناسپاسگزار. برخی از این نعمت و رحمت الهی حُسن استفاده را می کنند و از آن بهره می برند و برخی نیز آن را انکار می کنند. بنابراین رحمت الهی شامل حال هر دو شده است ولی گروهی از آن استقبال می کنند و گروهی آن را انکار می کنند.

    با در نظر گرفتن مطلب قبل، این چنین نیست که خداوند بدون اینکه نسبت به برخی از بندگانش رحمت و عطوفت داشته باشد، آنها را راهی عذاب کند بلکه خداوند باران رحمتش را همواره و برای همه می باراند، این ما هستیم که نباید بین خود و باران، فاصله بیندازیم.

    نکته دیگر این است که اساسا از عدل خداوند به دور است که بدون ارسال پیام الهی، بدون ارائه الگو و اسوه خوبی، بدون ارائه آیات و نشانه های کافی، فردی را دچار عذاب کند. اگر کسی دچار چنین عذاب هایی شده است، مطمئنا به جهت رفتار خودش بوده است و اینکه نسبت به نشانه های رحمت و عنایت الهی، بی تفاوت بوده است.

    در پایان، دوست دارم این پاسخ را با یک حدیث قدسی به پایان ببرم:
    لو علم المدبرون کیف اشتیاقی بهم لماتوا شوقا (2)؛ اگر گناهکاران،که با گناه کردن به من پشت کردند، می دانستند که چقدر دوست شان دارم و مشتاق آنان هستم،آن قدر شعف و شادی وجودشان را فرا می گرفت که از شدت شوق و شادمانی جان می سپردند!
    این حدیث و امثال آن نشانگر آن است که اگر ذره ای حرکت از سوی بنده وجود داشته باشد، خداوند همواره با آغوش باز در انتظار او خواهد بود.

    موفق باشید

    1. انسان 3
    2. شیخ محمد بهاری، تذکره المتقین، ص101.


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,145
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    رحمت خداوند سطوح مختلف دارد. برخی شامل همه موجودات می شود و برخی شامل موجودات خاص می شود. برخی از مفسرین رحمت عام خداوند را تحت عنوان "رحمان" معنا کرده اند و رحمت خاص خداوند را تحت عنوان "رحیم"، که هر دوی این اوصاف در بسم الله الرحمن الرحیم که در ابتدای سوره های قرآن به کار می رود، بیان شده است.

    با این حال از جمله عنایات عام خداوند نسبت به همه انسان ها، بحث هدایت است. همان طور که می دانید خداوند دو نوع هدایت دارد. هدایت عامه، که شامل هدایت انسان ها، حیوانات و گیاهان می شود و هدایت خاصه که تنها شامل انسان ها می شود. هر دوی آنها مظهر رحمت الهی هستند. با این حال هدایت خاصه که تنها شامل انسان ها می شود، امری است که در آن خداوند همه انسان ها را به خیر هدایت کرده و از شر باز می دارد، راه صحیح را به آنها نشان می دهد و زمینه ساز کمال و سعادت انسان ها می شود. بنابراین رحمت خداوند در این زمینه شامل حال همه انسان ها می شود، اما عکس العمل انسان ها در مورد مواجه با آن یکسان نیست. آنچنان که قرآن می فرماید: إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا (1) ما راه را بدو نموديم يا سپاسگزار خواهد بود و يا ناسپاسگزار. برخی از این نعمت و رحمت الهی حُسن استفاده را می کنند و از آن بهره می برند و برخی نیز آن را انکار می کنند. بنابراین رحمت الهی شامل حال هر دو شده است ولی گروهی از آن استقبال می کنند و گروهی آن را انکار می کنند.

    با در نظر گرفتن مطلب قبل، این چنین نیست که خداوند بدون اینکه نسبت به برخی از بندگانش رحمت و عطوفت داشته باشد، آنها را راهی عذاب کند بلکه خداوند باران رحمتش را همواره و برای همه می باراند، این ما هستیم که نباید بین خود و باران، فاصله بیندازیم.

    نکته دیگر این است که اساسا از عدل خداوند به دور است که بدون ارسال پیام الهی، بدون ارائه الگو و اسوه خوبی، بدون ارائه آیات و نشانه های کافی، فردی را دچار عذاب کند. اگر کسی دچار چنین عذاب هایی شده است، مطمئنا به جهت رفتار خودش بوده است و اینکه نسبت به نشانه های رحمت و عنایت الهی، بی تفاوت بوده است.

    در پایان، دوست دارم این پاسخ را با یک حدیث قدسی به پایان ببرم:
    لو علم المدبرون کیف اشتیاقی بهم لماتوا شوقا (2)؛ اگر گناهکاران،که با گناه کردن به من پشت کردند، می دانستند که چقدر دوست شان دارم و مشتاق آنان هستم،آن قدر شعف و شادی وجودشان را فرا می گرفت که از شدت شوق و شادمانی جان می سپردند!
    این حدیث و امثال آن نشانگر آن است که اگر ذره ای حرکت از سوی بنده وجود داشته باشد، خداوند همواره با آغوش باز در انتظار او خواهد بود.

    موفق باشید

    1. انسان 3
    2. شیخ محمد بهاری، تذکره المتقین، ص101.
    سلام
    صحبت اینجاست که اگر واقعا انسانها از عواقب اعمالشون بصورت یقینی خبر داشتند هیچ وقت گرفتار ابدی عذاب نمیشدند...
    همانطور که در دنیا برخلاف منافعشون عمل نمیکردند

    و این با صفت مهربانی خدا در تضاد است

  9. صلوات ها 3


  10. #5
    اناالعبد آنلاین نیست. همکار اجرایی بخش آرشیو و عرفانهای کاذب

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    هیچی ... کاش بتونم بنده باشم..هیچی نمیخوام دیگه
    نوشته
    1,049
    حضور
    37 روز 11 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    47
    صلوات
    7340



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    صحبت اینجاست که اگر واقعا انسانها از عواقب اعمالشون بصورت یقینی خبر داشتند هیچ وقت گرفتار ابدی عذاب نمیشدند...
    همانطور که در دنیا برخلاف منافعشون عمل نمیکردند

    و این با صفت مهربانی خدا در تضاد است
    سلام
    اول اینکه 124000 پیامبر اومدند و گفتند قیامتی هست .اعمال سنجیده میشن و از بهشت و جهنم گفتن .
    یعنی با خودمون حتی نمیگیم شاید درست باشه ؟؟؟ احتمال نمیدی؟

    خب اگر شما خواستار هدایت شدی و سمت خدا رفتی ، کم کم به همون یقین میرسی . اما اگر همون اول راه پشت کردی معلومه که به یقین نمیرسی.


    بزار یه مثال بزنم:

    افراد مومن و اولیاء الله همون اول به مرتبه حق الیقین که نرسیدند .((ما
    علم والیقین ، عین الیقین و حق الیقین داریم که بالاترین مرتبه یقینه))
    الان من و شما دارای علم الیقین هستیم . یعنی علم داریم به اینکه عذاب و بهشت و جهنمی هست. حالا اگر طبق این علم به
    دستورات خدا عمل کردی به مرتبه ی عین الیقین میرسی یعنی چشم برزخیت باز میشه و بهشت و جهنم و میبینی و در نهایت به مرتبه حق الیقین
    میرسی.

    پس باید پله پله بریم . هرکی همون اول جا بزنه ، خودش مشکل داشته

    طرح ترک رذائل اخلاقی و انجام فضائل اخلاقی برای نزدیکتر کردن ظهور امام زمان (عج) ... این هفته قرائت یک صفحه قرآن هر روز http://www.askdin.com/showthread.php...356#post819356

    انسان
    هرچند هم که عبادتش بسیار باشد، نباید مغرور گشته و خیال کند که به کمال نهایی خویش راه یافته است، بلکه باید بداند که انسان تا زنده است، هدف تیر شیطان و نفس اماره است و درهرحال باید خود را ضعیف و محتاج به مدد و کمک حضرت حق ببیند.

  11. صلوات ها 4


  12. #6
    اناالعبد آنلاین نیست. همکار اجرایی بخش آرشیو و عرفانهای کاذب

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    هیچی ... کاش بتونم بنده باشم..هیچی نمیخوام دیگه
    نوشته
    1,049
    حضور
    37 روز 11 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    47
    صلوات
    7340



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    اگر واقعا انسانها از عواقب اعمالشون بصورت یقینی خبر داشتند هیچ وقت گرفتار ابدی عذاب نمیشدند...
    همانطور که در دنیا برخلاف منافعشون عمل نمیکردند

    خیر ... در همین دنیا خیلی از انسان ها بر خلاف منافعشون عمل می کنند .

    مگر همه نمیدونیم سیگار ضرر داره ؟

    پس برای چی بازم سیگار میکشن؟ برای چی طرف مشروب میخوره ؟ برای چی شیشه میکشه ؟ مگه نمیدونه ضرر داره؟
    طرح ترک رذائل اخلاقی و انجام فضائل اخلاقی برای نزدیکتر کردن ظهور امام زمان (عج) ... این هفته قرائت یک صفحه قرآن هر روز http://www.askdin.com/showthread.php...356#post819356

    انسان
    هرچند هم که عبادتش بسیار باشد، نباید مغرور گشته و خیال کند که به کمال نهایی خویش راه یافته است، بلکه باید بداند که انسان تا زنده است، هدف تیر شیطان و نفس اماره است و درهرحال باید خود را ضعیف و محتاج به مدد و کمک حضرت حق ببیند.

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,145
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    چه طوری میتونیم بگیم خداوند ارحم الراحمینه در حالی همه انسانها این استعداد و دارند دوزخی شوند؟
    اصلا همین که خدا فقط در صورت توبه ..انسان را میبخشد و یا شفاعت میکند..گویای این است که همه چیز به اعمال و حال ما بستگی دارد..نه چیز دیگر

    این در حالی است که بندگان خدا در دنیا افراد را بخشیده اند بدون اینکه حتی بحث عذرخواهی باشد...
    اما بخشش و عفو خداوند فقط در گرو اعمال و عقاید است...
    اصلا چرا باید برای این چنین موجودی که همه چیزش(بهشت،جهنم) خودش و اعمالش است..خدایی تعریف کرد؟

  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,333
    حضور
    28 روز 20 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    صحبت اینجاست که اگر واقعا انسانها از عواقب اعمالشون بصورت یقینی خبر داشتند هیچ وقت گرفتار ابدی عذاب نمیشدند...
    همانطور که در دنیا برخلاف منافعشون عمل نمیکردند

    و این با صفت مهربانی خدا در تضاد است
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    منظور شما از "به صورت یقینی" چیست؟
    در واقع مراد شما از یقین چیست؟ ما در زندگی روزمره خود بر اساس چه میزان از علم و دانش عمل می کنیم؟ مثلا اگر جمعیت پزشکان کشور بگویند که سیگار سرطان زاست، آیا برای یقین ما کافی است؟
    اگر این مقدار از یقین به نظر شما کافی است، باید عرض کنم که تعداد بسیار زیادی از پیامبران، امامان، صلحا و اولیاء الله، آمده اند و پیام ها، تذکرات و آموزه هایی را به ما داده اند، اگر ما به آنها توجه نکنیم، به معنای آن نیست که یقین نداشته ایم بلکه بدان معناست که خواسته ایم در پی خواست های خود بریم و هوای نفس را بر خبر یقینی که به ما رسیده است، مقدم داریم.

    موفق باشید

  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,333
    حضور
    28 روز 20 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    چه طوری میتونیم بگیم خداوند ارحم الراحمینه در حالی همه انسانها این استعداد و دارند دوزخی شوند؟
    اصلا همین که خدا فقط در صورت توبه ..انسان را میبخشد و یا شفاعت میکند..گویای این است که همه چیز به اعمال و حال ما بستگی دارد..نه چیز دیگر

    این در حالی است که بندگان خدا در دنیا افراد را بخشیده اند بدون اینکه حتی بحث عذرخواهی باشد...
    اما بخشش و عفو خداوند فقط در گرو اعمال و عقاید است...
    اصلا چرا باید برای این چنین موجودی که همه چیزش(بهشت،جهنم) خودش و اعمالش است..خدایی تعریف کرد؟
    با سلام مجدد

    باید تصویر جامع را مد نظر داشت تا این جزئیات معنای بهتری داشته باشد.

    مقدمه اول: خداوند انسان ها را خلق کرده است تا زمینه ساز کمال آنها شود.

    مقدمه دوم: کمال هنگامی قابل دسترس است که انسان با اختیار خود بدان دست یابد. به عبارت دیگر، کمال با اجبار به دست نمی آید و فرد باید با اختیار خود برای رسیدن به آن تلاش کند.

    مقدمه سوم: داشتن اختیار به معنای آن است که فرد هم قادر به انجام کار خیر و هم قادر به انجام کار بد (که دارای عواقب بد می باشد) باشد.

    نتیجه: ممکن است انسان ها بر اثر رفتار سوء خود، آن هم در حالتی که علم به عواقب آن دارند، دچار عذاب شوند.

    با این حال باید توجه کرد که اساس خلقت انسان، ارسال رسل، قرار دادن راهنمایان و نشانه های آفاقی و انفسی، همگی نشانگر رحمت الهی است برای اینکه انسان ها به کمال و رستگاری برسند. اما از آنجایی که کمال، راهی است که انسان ها باید با اختیار خود وارد آن بشوند، خداوند نمی توان این تصمیم را به جای انسان ها بگیرد، بلکه این خود ما هستیم که باید چنین کنیم.

    موفق باشید

  18. صلوات ها 3


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,145
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    منظور شما از "به صورت یقینی" چیست؟
    در واقع مراد شما از یقین چیست؟ ما در زندگی روزمره خود بر اساس چه میزان از علم و دانش عمل می کنیم؟ مثلا اگر جمعیت پزشکان کشور بگویند که سیگار سرطان زاست، آیا برای یقین ما کافی است؟
    اگر این مقدار از یقین به نظر شما کافی است، باید عرض کنم که تعداد بسیار زیادی از پیامبران، امامان، صلحا و اولیاء الله، آمده اند و پیام ها، تذکرات و آموزه هایی را به ما داده اند، اگر ما به آنها توجه نکنیم، به معنای آن نیست که یقین نداشته ایم بلکه بدان معناست که خواسته ایم در پی خواست های خود بریم و هوای نفس را بر خبر یقینی که به ما رسیده است، مقدم داریم.

    موفق باشید
    بله پی هوای نفس میرویم اما باور به بدی آن نداریم
    علم و دانش به چیزی فرق دارد با باور
    چه کسی مقصودش از گناه گرفتار شدن در دوزخ است؟ هیچکس

صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود