صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بازگشت انسان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809

    بازگشت انسان




    سلام
    درسوره شوری ایه 13خداوند میفرمایند هرکس راکه بخواهد به سوی خویش بازمیگرداند سپس هدایت میکند به سوی خویش هرکس ( تمام ) کسانی که بازگردانده شدند
    خب واضحه که درایات زیادی داریم همه ما میمیریم ودوباره به سوی حق بازگشت داریم براین اساس همه ما به سوی خداهدایت میشویم به عبارت ساده ترایه بیاراین است که هدایت به سوی حق درمورد افرادی است که مایل به پیروی دین خداهستند وازانجا که همه بازمیگردند پس ایا همه هدایت میشن که براین اساس ماخالد جهنم نخواهیم داشت
    یاحق
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۸:۳۱

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    175 روز 1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58313



    با نام و یاد دوست






    بازگشت انسان








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    «اللَّهُ يجْتَبىِ إِلَيْهِ مَن يَشَاءُ وَ يهْدِى إِلَيْهِ مَن يُنِيب‏»
    خداوند هر كس را بخواهد بر مى ‏گزيند، و كسى را كه به سوى او بازگردد هدايت مى ‏كند.(شوری، 13)


    با سلام و درود

    «ینیب» و «إنابه» به معنای رجوع و بازگشت پی در پی است؛ و انابه به خداوند یعنی برگشتن به سوی او از روی توبه و اخلاص در عمل.(المفردات في غريب القرآن، ص 827؛ قاموس قرآن، ج ‏7، ص 118)

    لذا بازگرداندن در این جا به معنای ایمان آوردن و عمل صالح انجام دادن است که همان هدایت شدن است. خصوصا با توجه به سیاق آیه که اصلا اشاره به ارسال پیامبران و ادیان الهی برای هدایت انسان ها است.

    به بیان دیگر؛ خداوند کسانی را که به دین الهی روی می آورند هدایت می کند؛ مانند آیه شریفه «وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً»؛ يعنى كسانى كه هدايت یافته اند، خداوند بر هدايتشان می افزاید.(محمد، 17)

    کما این که در حديث قدسی آمده است: «مَن تَقَرَّبَ مِنِّی شِبْرًا تَقَرَّبْت مِنْهُ ذِرَاعًا وَ مَن أتانی یَمشَى أتیتُهُ هَرْوَلَةً»؛ كسى كه يک وجب به سوى من آيد من يک ذراع به سوى او مى‏ روم، و كسى كه آهسته به سوى من بيايد من شتابان به سوى او مى‏ روم.(مفاتيح الغيب، فخزرازی، ج ‏27، ص 588)

    نکته: «مَن يُنِيب» که به صورت فعل مضارع است بر دوام و تکرار استمرار دلالت دارد، یعنی کسی که همیشه در حال بازگشت به خدا و توبه و عمل خالصانه است.

    اما آیه استرجاع «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون‏»، مطلق بازگشت (مردن برای حسابرسی) را اشاره دارد.

    لذا اشاره اش مطلق است یعنی همه انسان ها اعم از مؤمن و غیر مؤمن، مسلمان و کافر، و ... را شامل می شود. یعنی بدانید دنیا محل ماندن نیست بلکه محل گذر است.

    امير مؤمنان حضرت علی علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند:

    "إن قولنا «إِنَّا لِلَّهِ» اقرار على انفسنا بالملك، و قولنا «إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» اقرار على انفسنا بالهلك‏"؛ يعنى اين كه مى ‏گوييم «إِنَّا لِلَّهِ» اين، اقرار و اعتراف ما به اين است كه مملوک خداييم، و اين كه مى ‏گوييم «إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» اعتراف به مردن است.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏1، ص 437)

    بیانی دیگر؛ اين جمله اعتراف به مبدأ و معاد و بيانگر مسير حركت انسان در نظام هستى است و اين كه وجود انسان ناشى از وجود خداوند است و سرانجام نيز پس از طى مراحلى به او بازخواهد گشت. مانند حرکت دایره وار، همان گونه که از خدا شروع مى ‏شود، با خدا پايان مى ‏يابد؛ و انسان چه بداند و چه نداند عاقبت به همان جا خواهد رسيد كه حركت را از آن جا شروع كرده بود.(كوثر، ج ‏1، ص 408)

    بنابر این آیه استرجاع ناظر به این نیست که همه با ایمان به سوی خدا می روند و دیگر کسی جهنمی نیست.

    بازگشت انسان

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    خــــــدا
    نوشته
    6
    حضور
    17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26




    خدایا!


    توی «اِنّا لِله و اِنّا اِلیهِ راجعون»

    «اِلیهِ راجعون» یعنی پیش خودت؛ درست است؟
    پیش خودت که جهنم نمی‌شود ! می‌شود...؟؟


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    خدایا! توی «اِنّا لِله و اِنّا اِلیهِ راجعون» «اِلیهِ راجعون» یعنی پیش خودت؛ درست است؟ پیش خودت که جهنم نمی‌شود ! می‌شود.

    ..؟؟ ثُمَّ إِنَّ مَرْجِعَهُمْ لَإِلَى الْجَحِیمِ«الصافات/68»
    سپس بازگشت آنها به سوی جهنم است!

    بازگشت بسوی خدا مانند رفتن پیش قاضی است و کسی که پیش قاضی میرود دلیلی ندارد که پیش او بماند .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط parvaz1994 نمایش پست ها

    خدایا!


    توی «اِنّا لِله و اِنّا اِلیهِ راجعون»

    «اِلیهِ راجعون» یعنی پیش خودت؛ درست است؟
    پیش خودت که جهنم نمی‌شود ! می‌شود...؟؟
    سلام پرواز عزیز

    خداوند دارای دو دسته صفات جمال:"رحمان-رحیم-غفور-شفیق-تواب-وفی-ولی..."و جلال:"منتقم-قهار-مهیمن-ذوانتقام...."است

    بهشت تجلی صفات جمال و جهنم مظهر صفات جلال خداوند هستند،پس چه بهشتی باشی چه جهنمی نزد خدایی!


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    خب واضحه که درایات زیادی داریم همه ما میمیریم ودوباره به سوی حق بازگشت داریم براین اساس همه ما به سوی خداهدایت میشویم به عبارت ساده ترایه بیاراین است که هدایت به سوی حق درمورد افرادی است که مایل به پیروی دین خداهستند وازانجا که همه بازمیگردند پس ایا همه هدایت میشن که براین اساس ماخالد جهنم نخواهیم داشت
    با سلام

    در خصوص ایه ای که ذکر فرمودید استاد بزرگوار توضیح دادند

    ولی هیچ استبعادی ندارد حتی اگر بگوییم گناهکاران به سوی جهنم هدایت می شوند:

    آیه:"و سیق الذین کفروا الی جهنم زمرا"و کافران به سوی جهنم رانده می شوند

    آیه:"و سیق الذین اتقوا الی الجنة زمرا"و پرهیزگاران به سوی بهشت هدایت می شوند.

    منتهی رانده شدن گناهکاران به سوی جهنم همان اضلال است یعنی گمراهی که به واسطه اعمال خودشان تحقق می پذیرد.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    312
    حضور
    17 روز 10 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1181



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    خدایا! توی «اِنّا لِله و اِنّا اِلیهِ راجعون» «اِلیهِ راجعون» یعنی پیش خودت؛ درست است؟ پیش خودت که جهنم نمی‌شود ! می‌شود.

    ..؟؟ ثُمَّ إِنَّ مَرْجِعَهُمْ لَإِلَى الْجَحِیمِ«الصافات/68»
    سپس بازگشت آنها به سوی جهنم است!

    بازگشت بسوی خدا مانند رفتن پیش قاضی است و کسی که پیش قاضی میرود دلیلی ندارد که پیش او بماند .
    آری دیگر او الله است و باید بیشتر ما بیچاره ها را به جهنم بفرستد!

    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    خداوند دارای دو دسته صفات جمال:"رحمان-رحیم-غفور-شفیق-تواب-وفی-ولی..."و جلال:"منتقم-قهار-مهیمن-ذوانتقام...."است

    بهشت تجلی صفات جمال و جهنم مظهر صفات جلال خداوند هستند،پس چه بهشتی باشی چه جهنمی نزد خدایی!
    میگفتم من چرا از جمال اینقد خوشم میادها بگو برای این بوده نمیدونستم
    زنده باد جمال
    جلال هم امیدواریم کاری بما نداشته باشه... ان شاءالله
    ویرایش توسط تسنیـم : ۱۳۹۴/۰۴/۱۹ در ساعت ۱۱:۲۳
    دنیا، سرنوشت، سرگذشت یا خلاصه هر چیزی که اسمش هست
    آنچه بر من گذشت مرا به اینجا رساند؛

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط تسنیـم نمایش پست ها
    آری دیگر او الله است و باید بیشتر ما بیچاره ها را به جهنم بفرستد!



    میگفتم من چرا از جمال اینقد خوشم میادها بگو برای این بوده نمیدونستم
    زنده باد جمال
    جلال هم امیدواریم کاری بما نداشته باشه... ان شاءالله
    مؤمن بین دو حال خوف و رجاء به سر می برد نه می توان از خداوند نا امید شد

    و نه می توان از مکر او ایمن بود.

    باید به فضل خدا امیدوار و از قهر و غضب او به خودش پناهنده شد.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط تسنیـم نمایش پست ها
    آری دیگر او الله است و باید بیشتر ما بیچاره ها را به جهنم بفرستد!
    وَاتَّقُوا یوْمًا تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا یظْلَمُونَ«البقرة/281»
    و از روزی بپرهیزید (و بترسید) که در آن روز، شما را به سوی خدا بازمی‌گردانند؛ سپس به هر کس، آنچه انجام داده، به طور کامل باز پس داده می‌شود، و به آنها ستم نخواهد شد. (چون هر چه می‌بینند، نتایج اعمال خودشان است.)

    فَكَیفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِیوْمٍ لَا رَیبَ فِیهِ وَوُفِّیتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا یظْلَمُونَ«آل عمران/25»
    پس چه گونه خواهند بود هنگامی که آنها را برای روزی که شکی در آن نیست [= روز رستاخیز] جمع کنیم، و به هر کس، آنچه (از اعمال برای خود) فراهم کرده ، بطور کامل داده شود؟ و به آنها ستم نخواهد شد (زیرا محصول اعمال خود را می‌چینند).

    مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیئَةِ فَلَا یجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا یظْلَمُونَ«الأنعام/160»
    هر کس کار نیکی بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر کس کار بدی انجام دهد، جز بمانند آن، کیفر نخواهد دید؛ و ستمی بر آنها نخواهد شد.

    وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیوْمِ الْقِیامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیئًا وَإِنْ كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَینَا بِهَا وَكَفَى بِنَا حَاسِبِینَ«الأنبیاء/47»
    ما ترازوهای عدل را در روز قیامت برپا می‌کنیم؛ پس به هیچ کس کمترین ستمی نمی‌شود؛ و اگر بمقدار سنگینی یک دانه خردل (کار نیک و بدی) باشد، ما آن را حاضر می‌کنیم؛ و کافی است که ما حساب‌کننده باشیم!

    إِنَّ الَّذِینَ یشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَیمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِیلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ وَلَا یكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا ینْظُرُ إِلَیهِمْ یوْمَ الْقِیامَةِ وَلَا یزَكِّیهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ«آل عمران/77»
    کسانی که پیمان خدا و سوگندهای خود را به بهای ناچیزی می‏فروشند آنان را در آخرت بهره‏ای نیست و خدا روز قیامت با آنان سخن نمی‏گوید و به ایشان نمی‏نگرد و پاکشان نمی‏گرداند و عذابی دردناک خواهند داشت
    ویرایش توسط فتا 1 : ۱۳۹۴/۰۴/۱۹ در ساعت ۱۴:۲۰
    خدایا مرا آن ده که آن به

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 7

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود