صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عزاداری یا خرافات؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    28
    حضور
    8 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    44

    اشاره عزاداری یا خرافات؟




    سلام
    در ماه محرم عزاداری خوبه و سخنرانی اش هم مطالب آموزنده داره
    1-چه دلیلی داره در این ماه یکی بیاد داستان عاشورا را مانند هر سال تکرار کند و با لحن خیلی اندوهناک و مردم را به گریه بیندازد؟
    2-من تا حالا گریم نیومده در این مجالس و فقط قیافه ناراحت گرفتم . چه دلیلی داره که به این کار سفارش شده؟
    3- مداحی واقعا خرافات نیست؟ این که یه نفر میاد مداحی می کنه و یکی هم اونور حسین حسین می گه و بقیه مردم هم سینه میزنند چه فرقی با مجالس رقص اروپایی داره؟ جدا از این که هدف فرق می کنه! اونا هم میخونند و یه حرکت بدنی انجام میدند و ما هم همین طور!
    4- سینه زنی و قمه و زنجیر که دیگه بدتر! زنجیر و قمه که واضحه . در مورد سینه زنی ؛ما داریم به قفسه سینه خود که قلبمون توشه ضربه می زنیم برای امام حسین ! چه سودی برای امام یا ما داره ؟ اگه دقت کنید مراجع و روحانیون بزرگ این کار رو انجام نمیدند و فقط مانند یه نماد دستهایشان را به آرامی به سینه هایشان میزنند که منم فکر می کنم نمیخواهند این کار را تکذیب کنند چون با مخالفت شدید مردم مواجه میشند



    در آخر بگم من در مجالس عزاداری چند وقته فقط سخنرانی میرم . موقع سینه زنی میرم آشپز خونه حداقل یه سودیم به یکی برسه ! آیا این همه انرژی و وقتی که برای قسمت های خرافی و اشتباه عزاداری صورت میگیره رو بذاریم پول جمع کنیم و با یه نماد یا حسین به مردم تشنه آفریقا آب برسونین امام رو خوشحالتر نمی کنیم ؟ واقعا مظلومیت اماممون رو داریم با چی جواب میدیم؟لطفا جوابا منطقی باشه!
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۴:۴۰

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,567
    حضور
    175 روز 16 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58362



    با نام و یاد دوست






    عزاداری یا خرافات؟








    کارشناس بحث: استاد مشکور


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,523
    حضور
    34 روز 6 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما فلسفه و فایده عزاداری و آشنایی با آسیبهای آن




    نقل قول نوشته اصلی توسط realsearcher نمایش پست ها
    سلام
    در ماه محرم عزاداری خوبه و سخنرانی اش هم مطالب آموزنده داره
    1-چه دلیلی داره در این ماه یکی بیاد داستان عاشورا را مانند هر سال تکرار کند و با لحن خیلی اندوهناک و مردم را به گریه بیندازد؟
    2-من تا حالا گریم نیومده در این مجالس و فقط قیافه ناراحت گرفتم . چه دلیلی داره که به این کار سفارش شده؟
    3- مداحی واقعا خرافات نیست؟ این که یه نفر میاد مداحی می کنه و یکی هم اونور حسین حسین می گه و بقیه مردم هم سینه میزنند چه فرقی با مجالس رقص اروپایی داره؟ جدا از این که هدف فرق می کنه! اونا هم میخونند و یه حرکت بدنی انجام میدند و ما هم همین طور!
    4- سینه زنی و قمه و زنجیر که دیگه بدتر! زنجیر و قمه که واضحه . در مورد سینه زنی ؛ما داریم به قفسه سینه خود که قلبمون توشه ضربه می زنیم برای امام حسین ! چه سودی برای امام یا ما داره ؟ اگه دقت کنید مراجع و روحانیون بزرگ این کار رو انجام نمیدند و فقط مانند یه نماد دستهایشان را به آرامی به سینه هایشان میزنند که منم فکر می کنم نمیخواهند این کار را تکذیب کنند چون با مخالفت شدید مردم مواجه میشند
    سلام علیکم

    ضمن تشکر از سؤال دقیق شما در باب عزاداری و پرهیز از خرافات و آسیبهای عزاداری در پاسخ نکاتی را بحضورتان تقدیم می کنیم:

    اولاً: بدون ترديد اصل عزاداري و اقامه ماتم براي شهداء و آزاد مردان تاريخ، در اسلام سابقه ديرين دارد و از اخبار بر مي آيد كه پيامبر (ص) نيز آن را تأييد كرد و در برگزاري آن همت مي گماشت. اما در رابطه با كيفيت و شيوه برگزاري عزاداري (سينه زني، زنجير زني، علم و كتل، تعزيه، نخل گرداني و ... ) برنامه خاص، حديث و روايت معتبري وجود ندارد و مشخصه هاي عزاداري در زمان پيامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) محدود بود به مرثيه سرائي، گريستن و گرياندن در قالب شعر و مرثيه، جز اين كه هنگام رحلت پيامبر اكرم (ص) بنا بر نقل عايشه زنان به عزاداري پرداختند (و به سينه و صورت خود مي زدند) (1) در شهادت علي (ع) فرزندان آن حضرت (ع) و مردم كوفه به شدت گريه كردند (2) و هنگامي كه امام حسن (ع) به شهادت رسيد، برادرش محمد حنفيه مرثيه و نوحه سرايي كرد (3) و بي شك نخستين كساني كه در شهادت امام حسين (ع) به عزاداري پرداختند، اهل بيت آن حضرت (ع) و بني هاشم بودند. و بعد از آن در كوفه و مدينه و در زمان امام صادق (ع) و ... عزاداري سالار شهيدان حسين ابن علي (ع) به همين صورت انجام مي گرفت (4). البته از برخي وعاظ محترم و مورد اعتماد شنيده شده است كه آنها به نقل از امام صادق (ع) مي گفتند كه آن حضرت (ع) جوانان را ترغيب مي نمودند كه در كوي و برزن ها با صداي رسا نداي «يا حسين، يا حسين» و فرياد مظلوميت بر آن حضرت (ع) سر دهند. و همان طور كه آيت الله مصباح يزدي در كتاب نفيس «آذرخشي ديگر در آسمان كربلا» آورده اند وقتي معارف (حاصل شده از منبرها و جلسه هاي ديني) با احساسات روحي و هيجانان قلبي توأم شود و ميزان تأثير گذاري به مراتب بيشتر است و اين يك مطلب علمي و روان شناختي است لذا از قديم هم منبر علما دو قسمت بود، يك بحث علمي و سپس جلسه روضه خواني.

    از اینرو با توجه به اینکه برای زنده نگهداشتن جریان فکری اهل بیت (ع) که مورد ستم حاکمان جور اموی و عباسی قرار گرفتند و خصوصاً برای پاسداشت دستاوردهای قیام خونین اباعبدالله الحسین (ع) باید از همه جهات و ظرفیتهای موجود در این راستا بهره جست فلذا لازم است تمام وجودِ جوامع انسانی از فکر و اندیشه گرفته تا روح و احساسات پاک ایشان و قلوب انسانهای آزاده را درگیر نمود تا فکر و اندیشه؛ مکتب و جریان و راه و هدف امام حسین (ع) در پیچ و خم تاریخ به دست فراموشی سپرده نشود.

    ثانیاً: عزاداري به شكل معين، مثلا در قالب سينه زني و زنجير زني و ... به نحو مستقيم ريشه روايي ندارد و گويا شكل برپايي مراسم عزاداري، به خود مردم واگذار شده است تا با انطباق اصول كلي دين و راهنمايي ائمه اطهار (ع) و بزرگان دين با عرف محلي، تكريم و تجليل شايسته از ائمه معصومين (ع) بجا آورند، و گفته اند راه افتادن دسته هاي سينه زني از زمان آل بويه در ميان شيعيان رايج گرديد. در عصر صفوي نيز دسته هاي سينه زني همراه با خواندن اشعار با آهنگ يك نواخت -كه در سوگ امام حسين (ع) سروده شده بود- در كوچه ها و خيابان مي گشتند. دراين عصر براي افزايش هيجان مردم و هر چه شكوهمندتر شدن دسته هاي عزاداري، نواختن طبل و كوبيدن سنج معمول گرديد و ادوات جنگي -كه در ميدان رزم كاربرد داشت- به اين گونه مجالس راه يافت. شيپورزني، علم گرداني، حركت دادن كتل، مورد استفاده سوگواران قرار گرفت (5). از جمله چيزهايي كه بعد از اين عصر به دسته هاي سينه زني اضافه شد، عبارت بود از خون آلود كردن سر و صورت با تيغ زدن و قمه زدن به فرق سر با توجه به گزارش هايي كه در عصر قاجار موجود است، اين عمل در آن زمان معمول و رايج بوده است (6). که گفته می شود برخی جلوه های خشن عزاداری ابتداءاً در هندوستان و در بین شیعیان آن مناطق رایج بوده و سپس به دیگر مناطق سرایت کرده است.

    آنچه مشخص است در طول تاریخ، عالمان و فقهای تشیع معمولاً با افراط و تفریط در همه مسائل از جمله در عزاداریها مقابله کرده و در قالب نظرات فقهی و توصیه و تذکر به عزاداران و بانیان مجالس و محافل عزای اهل بیت (ع) خصوصاً از افراط گری در عزاداری منع نموده و با جریانات انحراف و تحریف بشدت مبارزه کرده اند. اما متأسفانه از انجاییکه دستهایی ناپاک، مترصد آسیب زدن به اصل جریان عزاداری اهل بیت (ع) و احیای دستاوردهای عاشورا و قیام امام حسین (ع) بوده و هستند از هیچ تلاشی برای القاء و جایگزینی دو مسیر افراط و تفریط به جای اعتدال در عزاداری فروگذار نمی کنند. از اینرو باید خواص جامعه و دوستان و شیعیان بصیر با چشمانی باز و هوشیار، بدنبال شناسایی متولیان و متصدیان افراط و تفریط، شیوه ها و روشهای ایشان و اهداف و اغراض آشکار و پنهان شان در مسأله عزاداری باشند تا بموقع و در اولین فرصت با آنها مبارزه کنند.

    ثالثاً: از تحول در شيوه هاي سينه زني و زنجير زني، استفاده مي شود كه اين مسأله از خواست هاي اجتماعي و بافت هاي جامعه، فرهنگ و آداب آنها سرچشمه مي گيرد، البته سزاوار است كه اصل و اساس اين نوع سينه زدن ها پذيرفته شود، زيرا در جوشش احساسات و عواطف و تحريك هيجان اثرات مثبت دارد، اما هيأت هاي مذهبي توجه داشته باشند كه سينه زني و زنجير زني، علم برداري و ... ، به حركت هاي نمايشي، اضافي، بالا و پائين پريدن با خرافات و اوهام و همچنین به آسیب رساندن به جسم و جان آلوده نگردد، كه اين گونه حركات عزاداري را از سادگي و محتوي تهي ساخته، نه تنها اجر و ثوابی بر آن مترتب نیست بلکه بدلیل آنکه به جسم و جان و عزت و شرف تشیع آسیب رسانده و موجب وهن مذهب تشیع در اذهان جهانی می شود حرام و غیرشرعی بوده شائبه گناه داشته باشد.

    در این مجال، به چند نمونه از احکام فقها در باب شیوه های عزاداری اشاره می کنیم:

    حكم سينه زني و زنجير زني: سينه‏ زنى و عزادارى اگر به صورت متعارف و به گونه‏ اى كه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود اشكال ندارد و هر كارى كه براى انسان ضرر بدني قابل توجهي داشته و يا باعث وهن دين و مذهب گردد حرام است (ترجمه اجوبة‏الاستفتاآت، قطع وزيري، ص 525).

    زنجير تيغ دار: حضرت امام خميني، آيات عظام خامنه‏ اى، تبريزى، مكارم و فاضل: اگر استفاده از زنجيرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جايز نيست.امام، استفتاءات، ج 3، سؤالات س 34 و 37؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1441؛ تبريزى، استفتاءات، س 2003 و 2012؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 574 و ج 2 و makaremshirazi.org، قمه‏ زنى؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2162 و 2166 و 2173.

    رابعاً: اما در باره گريستن و گرياندن، لازم بذکر است این عمل، زماني ارزش دارد و اثرش بيشتر خواهد بود كه از گفتار امام حسين (ع) و فلسفه قیام عاشورا تأثير پذيرفته باشد، نه از صوت زيباي مداحان و دلتنگي دنيا، كه متأسفانه گاهي ديده مي شود مردم دنبال صوت زيبا هستند و علاقه زيادي به خطابه ندارند، و آن چه كه بايد در عزاداري امام حسين (ع) بيشتر مورد عنايت قرار گيرد، آشنايي با اهداف بلند امام (ع) و فرهنگ عاشورا و عبرت آموزي از اين حادثه دردناك تاريخي است كه اگر اين مهم مورد غفلت قرار نگيرد، هم اشك خواهد بود و هم شكوه و هيجان و هم كوهي از احساسات و نفرت عليه بيدادگري.

    بنابراين هر چند در مورد كيفيت عزاداري (سينه زني و زنجير زني) حديث و يا روايتي نداشته باشيم و ضرورت هم ندارد كه در تمامي موارد جزئي، حديث و دستور خاص وارد شده باشد زيرا اصل و كليت آن از سوي ائمه (ع) بيان شده است. اما از مجموع احاديثي كه در رابطه با اصل عزاداري امام حسين (ع) و نيز از سيره مستمره ائمه (ع)، مي توان استفاده كرد، اين است كه عزاداري امام حسين (ع) بايستي توأم با شكوه، فرياد، هيجان، اشك و ناله برخواسته از مكتب عاشورا باشد و طبيعي است ك لباس سياه پوشيدن، راه اندازي دستجات، دسته هاي سينه زني و زنجير زني به شكل معقول و متعارف و همراه با وقار، حزن، اندون و ماتم، تا حدي كه موجب وهن اسلام و اضرار بر نفس نباشد نقش مثبت و سازنده در شكوه و شور مجالس عزا دارد و نمي توان آن را نفي كرد.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ ______________
    1. ابن هشام، سيره النبويه، ج 2، ص 428.
    2. شيخ عباس قمي، منتهي الآمال، احمدي، 1368 ش، ج 1 و 2، صص 211، 220 و 223.
    3. ابوالحسن علي بن حسين مسعودي، مروج الذهب، ترجمه ابوالقاسم پاينده، تهران، بنگاه، 1360، ج 2، ص 3.
    4. سيد بن طاووس، اللهوف، ترجمه عبدالرحيم عقيقي بخشايشي، قم، نويد، 1378 ش.
    5. ر.ك: پشرو چلكووسكي، تعزيه هنر بومي ايران، ترجمه داوود حاتمي، علمي هرهنگي، ج 1، 1367 ش، ص 10.
    6. بنجامين، ايران و ايرانيان، ترجمه محمد حسين كرد، جاويدان، ج 1، 1363، ص 248.

    بنام حضرت دوست عزاداری یا خرافات؟

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    28
    حضور
    8 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    44



    سلام ممنون سوال 2 و 3 من رو جواب ندادید

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,523
    حضور
    34 روز 6 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038



    نقل قول نوشته اصلی توسط realsearcher نمایش پست ها
    2-من تا حالا گریم نیومده در این مجالس و فقط قیافه ناراحت گرفتم . چه دلیلی داره که به این کار سفارش شده؟
    سلام مجدد

    علاوه بر اینکه گریه بر عزیزان امری فطری است و همه بر عزیزانشان می گریند و هرچه آن فرد مجبوب و عزیزتر و در انسانیت کاملتر باشد حزن و اندوه از دست دادن آن نیز شدیدتر می شود و چه کسی در محبوبیت و عزیز بودن و کمالات انسانی اهل بیت علیهم السلام و حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ذره ای تردید دارد؟ اصولاً سؤال از چرائی گریه بر عزیزان و عزیزترین خلایق یعنی حسین (ع) سؤال ناواردی است! با این وجود در پاسخ گقتنی است:

    حكمت گريه بر اباعبدالله (ع) تنها به جهت قربانى شدن، مظلوميت و به اسارت درآمدن خانواده ي ايشان نبود؛ تا گفته شود كه آن حضرت با شهادت خويش به مقامات عالي رسيده‏ اند و ديگر اشك ريختن براى او چه معنا دارد؟ گرچه حتّي اگر هيچ حكمت ديگري هم نداشت باز گريه بر او سزاوار بود؛ چون اين گريه يك واكنش عاطفي و عاشقانه است كه دليلش حبّ است؛ نه حبّ فاميلي كه كهنه مي شود؛ بلكه حبّ ايماني كه تا ايمان هست تازه است. ائمه(ع) حقيقتاً براي آن بزرگوار مي گريستند؛ و گريه ي آنها گريه عشق بوده؛ سوز دل بوده است. لازمه ي انسانيّت آنهاست. شرط عاشقي است. امّا در ضمن همين گريه ي عاشقانه و فطري، اهدافي سياسي و اجتماعي و تربيتي و ... نيز وجود دارد. لذا آن بزرگواران براي آنهايي هم كه چنين عشقي را نمي فهمند تا ناخودآگاه اشك بريزند، توصيه مي كنند كه گريه كنيد! به اميد ثواب هم شده گريه كنيد!

    امّا راز اینهمه توصيه، به خاطر فوايد فراواني است كه در اين گريه وجود دارد؛ كه به پاره اي از آنها اشاره مي شود:

    1ـ در روانشانسي ثابت شده كه اگر كسي رفتار ناشي از يك حالت روحي را تقليد كند، آن حالت روحي در او نيز نمودار مي شود. عشق ايماني به امام حسين(ع) شخص عاشق را از درون وا مي دارد كه بر مظلوميّت معشوق خود بگريد؛ و هر چه معرفتش به مراتب وجودي معشوقش فرزونتر و ايمانش به او بيشتر شود، اين عشق نيز شديدتر و به تَبَعش، آن گريه هم شديدتر مي شود. گريه اي كه دست خود شخص نيست؛ گريه اي كه به صورت خودكار از دل عاشق مي جوشد؛ و تا آن عشق هست، آن جوشش هم وجود خواهد داشت. حال كسي كه عاشق امام حسين(ع) نيست، اگر مثل عاشقان آن حضرت گريه نمايد؛ و از گريه ي آنها تقليد كند، كم كم او نيز آن حالت عاشقي و شيدايي نسبت به امام حسين(ع) را تجربه خواهد نمود. و غرض اهل بيت(ع) از اين همه توصيه آن است كه اين حالت در شيعيان پديدار گردد. چرا كه فوايد فرواني در اين حالت عاشقانه است. همين حالت عاشقانه است كه شهداي كربلا را در برابر لشكري سي هزار نفره پايدار كرده بود. همين حالت است كه باعث مي شد سربداران شعار دهند:« سر به دار مي دهيم، تن به ذلّت نمي دهيم». همين حالت است كه باعث مي شود حسين فهميده نارنجك به خود ببندد و زير تانك دشمن رود. همين حالت است كه امثال شهيد چمران و صدها و هزاران سردار شهید و بسیجی جان برکف درست مي كند. شما اگر كتابهاي شهيد چمران را بخوانيد، اين شيدايي را به وضوح در نوشته هاي او مي بينيد. آنچه يك دكتراي فيزيك پلاسما را از آمريكا به لبنان و از لبنان به ايران، و از مجلس شوراي اسلامي به جبهه هاي حقّ عليه باطل مي كشد همين شيدايي شگفتي ساز است. آنچه باعث مي شود بسيجي ما با اختيار خويش پا در ميدان مين بگذارد تا راه باز كند، همين حالت عاشقي و شيدايي است. آنچه باعث مي شود مادر دو شهيد، فرزند سومش را هم به جبهه بفرستد، همين حالت عاشقي است. آنچه گروه اندكي به نام حزب الله لبنان را در برابر قوي ترين ارتش منطقه شير غرّان كرده، همين حالت عاشقي است. و ... .

    2ـ وقتي كسي اين حالت عاشقانه را در خود زنده نمود پيوند عميق عاطفى ميان او و الگوى راستين هدايت و مبارزه با ظلم و ذلّت ناپذيري پديدار خواهد شد. در نتيجه او نيز چنين روحيّه اي را پيدا خواهد نمود. بعلاوه اين گريه ها در صحنه ي جمعي، نوعي اعلام وفادارى نسبت به رهبران و پيشوايان دينى و مكتبي نيز هست. لذا مؤمنان شيعه در هر زماني با نام امام حسين(ع) با رهبر ديني خود اعلام وفاداري مي كنند؛ كه نمونه اش را در انقلاب اسلامي ديديم و مي بينيم؛ كه واضحترين نمودش در دفاع مقدّس بود. شعار « ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند» كه يك شعار توأم با شعور سياسي است، برآيند همين گريه هاست.

    3ـ در اين مراسمات و گريه ها، تاريخ كربلا نيز به عنوان نماد ذلّت ناپذيري و ظلم ستيزي زنده مي ماند. و عاقلان دانند كه نمادها چه نقش عظيمي در اشاعه ي يك فرهنگ و سمت و سو دادن به حركتهاي اجتماعي دارند. لذا ملاحظه مي كنيد كه غربي ها با چه حجم عظيمي از نمادها استفاده مي كنند براي اشاعه ي فرهنگ خودشان. دقيقاً به همين سبب هم بود كه در طول تاريخ، حكّام ظالم، سعي داشتند قبر امام حسين(ع) را محو سازند. چون متوجّه شده بودند كه كربلا و عاشورا تبديل شده است به نماد مبارزه با ظلم؛ آن هم از نوع مبارزه ي شهادت طلبانه كه ستمگران عالم هيچ راه مقابله اي براي آن ندارند. چون راه سركوب مردم، ترساندن آنها از مرگ است؛ امّا با كسي كه شعار مي دهد يا پيروز مي شويم يا شهيد، چه مي توان كرد؟ لذا جبّاران زمان بارها قبر شريف آن حضرت را شخم زدند و در آن گندم كاشتند؛ ولي مردم آن گندم ها را به تبرّك بردند. پس چاره را در آن ديدند كه بخشي از فرات را به سمت كربلا باز كنند تا قبر شريف زير آب رود. مردم آمدند و آب آن منطقه را به تبرّك بردند. امروز هم ملاحظه مي كنيد كه مذهب دست ساز انگليس، يعني وهّابيّت، دقيقاً همان شيوه را در پيش گرفته و مي خواهد اين نمادها را نابود سازد. لذا يا به حرمهاي شريف حمله مي كنند يا به مجالس عزاداري. اسرائيلي ها هم بارها گفته اند كه قوّت و قدرت شيعه در سه چيز است. در يادآوري جريان كربلا، در فرهنگ مهدويّت و انتظار و در تبعيّت از فقهاي زمان شناس.(برگرفته از پایگاه پرسمان، با کمی دخل و تصرف)

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست عزاداری یا خرافات؟

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,523
    حضور
    34 روز 6 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط realsearcher نمایش پست ها
    3- مداحی واقعا خرافات نیست؟ این که یه نفر میاد مداحی می کنه و یکی هم اونور حسین حسین می گه و بقیه مردم هم سینه میزنند چه فرقی با مجالس رقص اروپایی داره؟ جدا از این که هدف فرق می کنه! اونا هم میخونند و یه حرکت بدنی انجام میدند و ما هم همین طور!
    سلام مجدد

    زنده نگه داشتن یاد و خاطره و اندیشه و راه و اهداف مقدس اهل بیت (ع) خصوصاً قیام امام حسین (ع) و شهدای کربلا از طریق مجالس عزاداری، ذکر مصائب و مناقب و مدح اهل بیت (ع) انجام می گیرد و این شیوه در روایات معصومین (علیه السلام) نیز توصیه شده است. دلیل اینهمه توصیه آنست که:اين حادثه هم از نظر كيفيّت وقوع و هم از جهت عظمت مصيبت و هم از نظر ماندگاري و آثار اجتماعي آن، با هيچ جريان ديگري قابل قياس نيست؛ قیاس شما چگونه قیاسی است؟ چگونه می توان، نوحه سرائی و مدح و ثنا و ذکر اهل بیت (ع) که برای سازندگی روح و بقاء راه و اهداف الهی اهل بیت (ع) سفارش شده را با مجالس و محافل گناه و معصیت (رقص و ...) مقایسه کنید. برای بیشتر روشن شدن مطلب و تفاوت بین آن دو نکاتی را در ادامه می افزاییم:

    همچنین در باره پیشینه و علت نوحه سرائی و عزاداری بايد گفت كه به شهادت تاريخ و روايات، حضرت يعقوب سال‎هاي طولاني در فراق يوسف با اين كه مي‌دانست زنده است، اشك مي‌ريخت و گريه مي‌كرد و يوسف را از ياد نمي‌برد. حضرت سيدالساجدين(ع) نيز تا در حيات بود (حدود چهل سال) صحنه كربلا را با گريه جلوي چشمش مجسّم مي‌داشت و مي‌فرمود: قتل اباعبدالله عطشاناً بجنب الفرات و هو يذبح كما يذبح الكبش. حضرت اباعبدالله با تشنگي شهيد شد، در حالي كه كنار رود فرات بود و سر مبارك او را همانند گوسفند بريدند.»

    همين‌طور تشكيل مجالس عزاداري از سوي حضرات معصومين(ع) ديگر، همانند امام باقر، امام صادق، امام‎ رضا(ع) و خصوصاً گريه‌هاي طولاني حضرت ولي‌عصر(ع) براي جد بزرگوارش به طوري كه در باره گريه و عزاداري و نوحه سرائی نسبت به اباعبدالله مي‌فرمايد: «اي جد بزرگوار من! در تمام حالات براي تو گريه مي‌كنم و اگر اشك چشمم تمام شود، سزاوار است كه در مصيبت تو خون بگريم.»(1) و از آن‎جا كه به حكم قرآن: و لقد كان لكم في رسول‎الله اسوة حسنة.(2) ما بايد در تمام امور از حضرت رسول(ص) و جانشينان ايشان، درس و الگو بگيريم.

    به درستي گريه و عزاداري بر سالار شهيدان و توسل به ائمه‎ي اطهار(ع) پالايش دهنده‎ي روح و تزكيه كننده‎ي نفس است، چنان‎كه روايات گوناگوني بر فضيلت گريه و عزاداري براي امام حسين و ساير ائمه‎ي معصومين(ع) وارد شده است؛ از جمله روايتي از امام صادق(ع) كه مي‎فرمايد: من انشد في الحسين بيت شعر فبكي و ابكي عشرة فله و لهم الجنة.(3) يعني هر كس كه درباره‎ي امام حسين(ع) يك بيت شعر سروده و گريه نمايد و ده نفر را به گريه در آورد، اجر و پاداش آن‎ها بهشت است.

    و نیز روايتي كه يونس بن‌يعقوب از امام صادق(ع) نقل مي‌كند كه حضرت(ع) فرمودند: قال لي ابو‌‌جعفر اوقف لي مالي كذا و كذا لنوادب تندبني عشر سنين ايام مني.(4) پدرم امام باقر(ع) به من وصيت كرد قسمتي از مال او را وقف كنم و در اختيار نوحه‌گران قرار دهم تا آنان مدت ده سال در روزهاي مني براي حضرت نوحه و ندبه برپا كنند.

    موفق باشید ...

    پی نوشتها______________________________________ ________________
    1. بحارالانوار، ج 45، ص 65 ـ 72.
    2. سوره‎ي احزاب، آيه‎ي 21.
    3. كامل الزيارات، ص 105، ابن قولويه قمي، انتشارات مرتضويه، نجف.
    4. اصول‎كافي، كليني، ج 5، ص 117، دارالكتاب الاسلامية، تهران.


    ویرایش توسط مشکور : ۱۳۹۴/۰۴/۱۷ در ساعت ۱۰:۴۴
    بنام حضرت دوست عزاداری یا خرافات؟

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    111
    حضور
    6 روز 10 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    350



    نقل قول نوشته اصلی توسط realsearcher نمایش پست ها
    2-من تا حالا گریم نیومده در این مجالس و فقط قیافه ناراحت گرفتم . چه دلیلی داره که به این کار سفارش شده؟
    خب همه که گریشون نمیگیره ، تو مجلس ختم هم شما دقت کنی همه گریه نمیکنن ، یه سری افراد نزدیک به شخصی که فوت شده گریه میکنن ، ما هم هر قدر به شخصی که براش روضه میخونن احساس نزدیک بودن داشته باشیم به همون اندازه حس غم توی دلمون بوجود میاد .
    اگه به شما بگن امروز سر کوچتون یه مردی رو چند تا دزد زدن و بعد هم پولهاشو بردن ناراحت میشی ، اما اگه بگن اون مرد پدر شما بوده باز هم فقط ناراحت میشی ؟!
    احساس ما در رابطه با اتفاقات و حوادث به نسبت سنخیتی که با ما دارن متفاوته . اونی که توی روضه گریش نمیگیره آدم بدی نیست ولی آشناییش با اهل بیت کمه . کسی توی مجلس فوت یک شخص نمیگه چرا مردم گریه میکنن یا به سر و صورتشون میزنن ، اونوقت برای روضه که در واقع مجلس ترحیم دردانه ی خدا و عزیزترین بندگان خدا هست گریه کردن و عزاداری علت میخواد ؟ !
    حالا اینا دلایل خیلی ساده و پیش پا افتاده هست وگرنه دلایل خیلی خیلی والاتر و عظیم تر توی روضه و گریه وجود داره . به طوری که عرفا گفتن برای رشد روحی و تزکیه ی نفس هیچ چیزی مثل گریه بر اهل بیت خصوصا سیدالشهدا نیست و اثر این گریه بسیار بسیار در رشد و تعالی روح انسان تاثیر داره . قصه ، قصه ی عشقه ، شخصی که کسی رو دوست داره با غمش غمگین و با شادیش شاد میشه دلیل از این واضح تر ؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط realsearcher نمایش پست ها
    3- مداحی واقعا خرافات نیست؟ این که یه نفر میاد مداحی می کنه و یکی هم اونور حسین حسین می گه و بقیه مردم هم سینه میزنند چه فرقی با مجالس رقص اروپایی داره؟ جدا از این که هدف فرق می کنه! اونا هم میخونند و یه حرکت بدنی انجام میدند و ما هم همین طور!
    شما یه 3 .. 4 تا سوال رو با هم مطرح کردی که هر کدومش کلی جواب داره مثل این میمونه که بگی موشک ماهواره بر چطور کار میکنه و از جو زمین خارج میشه ؟ خب هر بحثی یه ملزوماتی داره ، یه مقدماتی داره ، شما اگه بدنبال جواب واقعی این سوالها هستی به همون اندازه باید براش وقت بذاری و مطالعه و تحقیق کنی . برای شروع به این سوال فکر کن که وقتی میگن "اگه قیام امام حسین نبود اسلام هم نبود" یعنی چی ؟ این دو تا چه ربطی به هم داره ؟ پیش خودت بشین فکر کن ببین با اطلاعاتی که داری به چه جوابی میرسی ؟ بعد هم یکم در مورد اوضاع تاریخی و سیاسی اون زمان تحقیق کن که ایشالا به جواب کامل تر برسی .

    انسان برای هر موضوعی که براش مهمه وقت میذاره مثل کسی که نقاشی رو دوست داره و سالها میره دنبالش و وقت میذاره تا یاد بگیره ، شما هم رو این موضوع وقت بذار تا شبهاتی که هست برات روشن بشه اول هم از خود خدا بخواه تا این توفیق رو بهت بده مطمئن باش در برابر این وقتی که میذاری چندین برابر برداشت خواهی کرد . تو دوره و زمونه ای زندگی میکنیم که از هر طرف ، از دوست و دشمن ، شبهات و تردید ها در مورد دیانت و اهل بیت داره وارد میشه اگه برای یادگیری معارف دینمون وقت نذاریم مثل سربازی میمونیم که هیچ سلاحی نداره و میخواد بجنگه ، دقیقه ی اول هلاک میشه .

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    28
    حضور
    8 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    44



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها

    سلام مجدد

    زنده نگه داشتن یاد و خاطره و اندیشه و راه و اهداف مقدس اهل بیت (ع) خصوصاً قیام امام حسین (ع) و شهدای کربلا از طریق مجالس عزاداری، ذکر مصائب و مناقب و مدح اهل بیت (ع) انجام می گیرد و این شیوه در روایات معصومین (علیه السلام) نیز توصیه شده است. دلیل اینهمه توصیه آنست که:اين حادثه هم از نظر كيفيّت وقوع و هم از جهت عظمت مصيبت و هم از نظر ماندگاري و آثار اجتماعي آن، با هيچ جريان ديگري قابل قياس نيست؛ قیاس شما چگونه قیاسی است؟ چگونه می توان، نوحه سرائی و مدح و ثنا و ذکر اهل بیت (ع) که برای سازندگی روح و بقاء راه و اهداف الهی اهل بیت (ع) سفارش شده را با مجالس و محافل گناه و معصیت (رقص و ...) مقایسه کنید. برای بیشتر روشن شدن مطلب و تفاوت بین آن دو نکاتی را در ادامه می افزاییم:

    همچنین در باره پیشینه و علت نوحه سرائی و عزاداری بايد گفت كه به شهادت تاريخ و روايات، حضرت يعقوب سال‎هاي طولاني در فراق يوسف با اين كه مي‌دانست زنده است، اشك مي‌ريخت و گريه مي‌كرد و يوسف را از ياد نمي‌برد. حضرت سيدالساجدين(ع) نيز تا در حيات بود (حدود چهل سال) صحنه كربلا را با گريه جلوي چشمش مجسّم مي‌داشت و مي‌فرمود: قتل اباعبدالله عطشاناً بجنب الفرات و هو يذبح كما يذبح الكبش. حضرت اباعبدالله با تشنگي شهيد شد، در حالي كه كنار رود فرات بود و سر مبارك او را همانند گوسفند بريدند.»

    همين‌طور تشكيل مجالس عزاداري از سوي حضرات معصومين(ع) ديگر، همانند امام باقر، امام صادق، امام‎ رضا(ع) و خصوصاً گريه‌هاي طولاني حضرت ولي‌عصر(ع) براي جد بزرگوارش به طوري كه در باره گريه و عزاداري و نوحه سرائی نسبت به اباعبدالله مي‌فرمايد: «اي جد بزرگوار من! در تمام حالات براي تو گريه مي‌كنم و اگر اشك چشمم تمام شود، سزاوار است كه در مصيبت تو خون بگريم.»(1) و از آن‎جا كه به حكم قرآن: و لقد كان لكم في رسول‎الله اسوة حسنة.(2) ما بايد در تمام امور از حضرت رسول(ص) و جانشينان ايشان، درس و الگو بگيريم.

    به درستي گريه و عزاداري بر سالار شهيدان و توسل به ائمه‎ي اطهار(ع) پالايش دهنده‎ي روح و تزكيه كننده‎ي نفس است، چنان‎كه روايات گوناگوني بر فضيلت گريه و عزاداري براي امام حسين و ساير ائمه‎ي معصومين(ع) وارد شده است؛ از جمله روايتي از امام صادق(ع) كه مي‎فرمايد: من انشد في الحسين بيت شعر فبكي و ابكي عشرة فله و لهم الجنة.(3) يعني هر كس كه درباره‎ي امام حسين(ع) يك بيت شعر سروده و گريه نمايد و ده نفر را به گريه در آورد، اجر و پاداش آن‎ها بهشت است.

    و نیز روايتي كه يونس بن‌يعقوب از امام صادق(ع) نقل مي‌كند كه حضرت(ع) فرمودند: قال لي ابو‌‌جعفر اوقف لي مالي كذا و كذا لنوادب تندبني عشر سنين ايام مني.(4) پدرم امام باقر(ع) به من وصيت كرد قسمتي از مال او را وقف كنم و در اختيار نوحه‌گران قرار دهم تا آنان مدت ده سال در روزهاي مني براي حضرت نوحه و ندبه برپا كنند.

    موفق باشید ...

    پی نوشتها______________________________________ ________________
    1. بحارالانوار، ج 45، ص 65 ـ 72.
    2. سوره‎ي احزاب، آيه‎ي 21.
    3. كامل الزيارات، ص 105، ابن قولويه قمي، انتشارات مرتضويه، نجف.
    4. اصول‎كافي، كليني، ج 5، ص 117، دارالكتاب الاسلامية، تهران.

    من درباره سینه زنی ها با شعر های تند و ... دارم صحبت میکنم نه درباره نوحه های آروم که هدفش نشان دادن مظلومیت است ! احساس میکنم شما دارید از جواب دادن عقب نشینی میکنید . امسال محرم شعرهای محسن یگانه رو برای عاشورک میخوندند!

  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    28
    حضور
    8 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    44



    نقل قول نوشته اصلی توسط Zaker نمایش پست ها
    خب همه که گریشون نمیگیره ، تو مجلس ختم هم شما دقت کنی همه گریه نمیکنن ، یه سری افراد نزدیک به شخصی که فوت شده گریه میکنن ، ما هم هر قدر به شخصی که براش روضه میخونن احساس نزدیک بودن داشته باشیم به همون اندازه حس غم توی دلمون بوجود میاد .
    اگه به شما بگن امروز سر کوچتون یه مردی رو چند تا دزد زدن و بعد هم پولهاشو بردن ناراحت میشی ، اما اگه بگن اون مرد پدر شما بوده باز هم فقط ناراحت میشی ؟!
    احساس ما در رابطه با اتفاقات و حوادث به نسبت سنخیتی که با ما دارن متفاوته . اونی که توی روضه گریش نمیگیره آدم بدی نیست ولی آشناییش با اهل بیت کمه . کسی توی مجلس فوت یک شخص نمیگه چرا مردم گریه میکنن یا به سر و صورتشون میزنن ، اونوقت برای روضه که در واقع مجلس ترحیم دردانه ی خدا و عزیزترین بندگان خدا هست گریه کردن و عزاداری علت میخواد ؟ !
    حالا اینا دلایل خیلی ساده و پیش پا افتاده هست وگرنه دلایل خیلی خیلی والاتر و عظیم تر توی روضه و گریه وجود داره . به طوری که عرفا گفتن برای رشد روحی و تزکیه ی نفس هیچ چیزی مثل گریه بر اهل بیت خصوصا سیدالشهدا نیست و اثر این گریه بسیار بسیار در رشد و تعالی روح انسان تاثیر داره . قصه ، قصه ی عشقه ، شخصی که کسی رو دوست داره با غمش غمگین و با شادیش شاد میشه دلیل از این واضح تر ؟





    شما یه 3 .. 4 تا سوال رو با هم مطرح کردی که هر کدومش کلی جواب داره مثل این میمونه که بگی موشک ماهواره بر چطور کار میکنه و از جو زمین خارج میشه ؟ خب هر بحثی یه ملزوماتی داره ، یه مقدماتی داره ، شما اگه بدنبال جواب واقعی این سوالها هستی به همون اندازه باید براش وقت بذاری و مطالعه و تحقیق کنی . برای شروع به این سوال فکر کن که وقتی میگن "اگه قیام امام حسین نبود اسلام هم نبود" یعنی چی ؟ این دو تا چه ربطی به هم داره ؟ پیش خودت بشین فکر کن ببین با اطلاعاتی که داری به چه جوابی میرسی ؟ بعد هم یکم در مورد اوضاع تاریخی و سیاسی اون زمان تحقیق کن که ایشالا به جواب کامل تر برسی .

    انسان برای هر موضوعی که براش مهمه وقت میذاره مثل کسی که نقاشی رو دوست داره و سالها میره دنبالش و وقت میذاره تا یاد بگیره ، شما هم رو این موضوع وقت بذار تا شبهاتی که هست برات روشن بشه اول هم از خود خدا بخواه تا این توفیق رو بهت بده مطمئن باش در برابر این وقتی که میذاری چندین برابر برداشت خواهی کرد . تو دوره و زمونه ای زندگی میکنیم که از هر طرف ، از دوست و دشمن ، شبهات و تردید ها در مورد دیانت و اهل بیت داره وارد میشه اگه برای یادگیری معارف دینمون وقت نذاریم مثل سربازی میمونیم که هیچ سلاحی نداره و میخواد بجنگه ، دقیقه ی اول هلاک میشه .
    در مورد 2 باید بگم من نه آدم بی احساسیم نه آدم بدی! فقط نمیدونم چرا گریم نمیگیره!
    در مورد 3و4 بگم آقا من تا آخرشو رفتم . یه معلم تاریخ مذهبی داشتیم دقیقا با زمان و مکان و علت میگفت چرا مثلا قمه یا سینه زنی اومده و ضرراش چیه!من علتا و داستانا رو یادمه ولی مکان و زمانا رو نه ! خیلی واضحه ! شما همین انرژی که برای سینه زنی که بهترین و کم خطر ترین نوع عذاداری باب شده است رو بذارید وبه چند تا فقیر غذا بدید برا امام حسین! یا بطری های آب معدنی مردم بخرند با یه برچسب یا حسین بفرستند برای مناطق محروم آفریقا! یکم به خودتون بیاید ! امام حسین نمیخواد که یکی شعر بخونه بقیه بالا پایین بپرند!الان باور کنید هر قرطی که آهنگ های آنچنانی گوش میده کلی مداحی تند هم داره !اگه اون آهنگا حرومند پس اینا هم حرومند ! شما کارشناسا شما قراره جواب ما ها رو بدید ممنون ولی فکر کنید شاید جوابتون جواب درست نباشه ! امام زمان بیاد بگه برا جدم چه کردید چی میگید؟ میگید کلی سینه زدیم بالا پایین پریدیم تو سر خودمان زدیم؟ یا میگید با فلسفه اش آشنا شدیم به اسم امام و به یادش به فقیر و یتیم و ... کمک کردیم؟
    خوشحال میشم بدون حاشیه رفتن و کلی متن اضافه جواب بدید!

  18. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    169
    حضور
    8 روز 20 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    480



    نقل قول نوشته اصلی توسط realsearcher نمایش پست ها
    من درباره سینه زنی ها با شعر های تند و ... دارم صحبت میکنم نه درباره نوحه های آروم که هدفش نشان دادن مظلومیت است ! احساس میکنم شما دارید از جواب دادن عقب نشینی میکنید . امسال محرم شعرهای محسن یگانه رو برای عاشورک میخوندند!
    هر سه قسمت مستند شفاعت یا شکایت رو دانلود کنید و ببینید چه انحرافاتی توی عزاداری ها اومده
    واقعا دل آدم به درد میاد
    اگه کسی اشتباه عزاداری میکنه نباید به کل مقوله عزاداری نسبت داد

    در مورد خرافات هم توضیح داده
    خیلی جالبه توصیه میکنم همه ببینن
    کارشناس محترم هم لطفا نظرشونو بفرمایند

    http://shefaat-shekayat.ir/fa/?cat=2


    قسمت اول و دوم: http://shefaat-shekayat.ir/fa/?p=69
    قسمت سوم: http://dl.vfsh.ir/400/video/shefaat3.mp4

  19. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود