جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اخلاص عمل در آیات قران

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561

    اشاره اخلاص عمل در آیات قران




    با سلام و قبولی همگی در ماه رمضان

    پیش از این در تاپیک

    اخلاص عمل


    پرداخته شد . که نکاتی که رییس سینا اشاره کردند به قدری شیرین بود که غرق جواب انها شدیم
    و از پرسیدن برخی سوالات جا ماندم.

    حال سوال این است
    در جمع بندی تاپیک قبلی در جواب سوال
    سوال:
    عمل و عبادت ما باید برای خدا باشد؟؟؟یا برای تقرب به خدا؟؟؟یا برای رضایت خدا؟؟؟یا در راه خدا؟؟؟برای قبول خدا؟؟؟


    پاسخ:

    آنچه که شما در رابطه با عمل فرموده اید تنها ازحیث واژه ها متفاوتند وگرنه در معنا مشابه می باشند . وقتی می گوییم عملی برای خداوند انجام گیرد منظور همان قصد تقرب است و چنانچه عمل انسان با قصد تقرب باشد نتیجه ی این عمل رضایت الهی و قبولی عمل خواهد بود پس قطعا عملی که در راه خدا باشد چنین ویژگی هایی را دارد.
    البته باید توجه کنیم که نیت و انگیزه ی انسان از انجام عمل به میزان خلوص او برمی گردد و اخلاص در عمل امری است که دارای مراتب می باشدو عالى‌ترين مرتبه آن، خلوص محض و كامل براى خداوند است كه هيچ انگيزه و خواست نفسانى با آن آميخته نيست‌؛ مرتبه‌اى كه براى رسيدن به آن راه طولانى و سختى را بايد طى كرد.


    اگر اختلاف فقط در واژهاست و معنای همه و نتیجه همه یکی است

    چرا در قران در مواردی به فی سبیل الله اشاره شده
    در مواردی به لله

    استدلال قانع کننده شما در مورد یکی بودن معنا حتی با وجود اختلاف کلمات چیست؟؟؟

    باز هم میگم
    من بدنبال این هستم که گزینه ای را برگزینم که 100 باشد و وقتی 100 پیش ما باشد 99 هم پیش ماست.

       
    خودم را نمیگم اما فرض سوال در مورد یک ادم باتقوا است که در مورد نیت اعمالش سوال دارد


    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۶/۱۱ در ساعت ۱۸:۳۵

    یا کسی اربعین می آید
    یا نمی خواهد بیاید


    نتونستم و نشد و دلم میخواست اما نشد
    نداریم.


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58336



    با نام و یاد دوست






    اخلاص عمل در آیات قران








    کارشناس بحث: استاد بصیر


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط پابوس زوار اربعین نمایش پست ها
    اگر اختلاف فقط در واژهاست و معنای همه و نتیجه همه یکی است

    چرا در قران در مواردی به فی سبیل الله اشاره شده
    در مواردی به لله

    استدلال قانع کننده شما در مورد یکی بودن معنا حتی با وجود اختلاف کلمات چیست؟؟؟

    باز هم میگم
    من بدنبال این هستم که گزینه ای را برگزینم که 100 باشد و وقتی 100 پیش ما باشد 99 هم پیش ماست.
    باسلام و عرض ادب
    همانطور که استاد سینا فرموده بودند، غالب این واژگان یک نتیجه را می خواهند برسانند وآن تقرب و نزدیکی به خداوند متعال و شبیه او شدن، است.
    فی سبیل الله را معمولا در جایی به کار می برند که سخن از مسیر و جهت باشد، مثلا از شما می پرسند این را در چه مسیر و جهتی انجام دادی؟ شما پاسخ می دهید در مسیر الهی. یعنی برای رسیدن به خدا.
    اما اگر بپرسند برای که انجام دادی؟ می گویید برای خدا.
    اگر بپرسند چرا انجام دادی؟ می گویید برای تقرب و نزدیکی به خدا. یا رضایت و خشنودی خدا.
    این واژگان، تعابیری است که در جواب سوالهای مختلف داده می شود، اما ثمره و نتیجه اش یکی است، یعنی همه اعمال خیر را انجام می دهیم به قصد خدایی شدن.
    حالا ممکن است در این بین از تعابیری چون،
    لوجه الله، لله، قربه الی الله، فی سبیل الله، لمرضات الله و از این قبیل استفاده نموده که در همه ی اینها «الله» قصد شده است و ما را به خود خدا می رساند، حال یا با بکاربردن واژگانی چون، راه، وجه، رضایت، تقرب و غیره که همه در نهایت «الله» را نشان می دهند.
    در قرآن هم بسته به فراخور شرایط و حال، تعابیر گوناگونی به کار برده شده که همه یک چیز را می رساند. مثل اینکه در جایی برای بردن نام خدا از واژه «الله» استفاده شده، در جایی دیگر «
    رحمن»، در جایی «رب» در جایی «خالق» و ... که همه منظور همان ذات بی نهایت است.

    ویرایش توسط بصیر : ۱۳۹۴/۰۴/۱۲ در ساعت ۰۴:۴۸
    اخلاص عمل در آیات قران

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713

    جمع بندی




    سوال

    چرا در قران در مواردی به فی سبیل الله اشاره شده در مواردی به لله. استدلال قانع کننده شما در مورد یکی بودن معنا حتی با وجود اختلاف کلمات چیست؟


    جواب

    باسلام و عرض ادب
    غالب این واژگان یک نتیجه را می خواهند برسانند وآن تقرب و نزدیکی به خداوند متعال و شبیه او شدن، است.
    فی سبیل الله را معمولا در جایی به کار می برند که سخن از مسیر و جهت باشد، مثلا از شما می پرسند این را در چه مسیر و جهتی انجام دادی؟ شما پاسخ می دهید در مسیر الهی. یعنی برای رسیدن به خدا.
    اما اگر بپرسند برای که انجام دادی؟ می گویید برای خدا.
    اگر بپرسند چرا انجام دادی؟ می گویید برای تقرب و نزدیکی به خدا. یا رضایت و خشنودی خدا.
    این واژگان، تعابیری است که در جواب سوالهای مختلف داده می شود، اما ثمره و نتیجه اش یکی است، یعنی همه اعمال خیر را انجام می دهیم به قصد خدایی شدن.
    حالا ممکن است در این بین از تعابیری چون،
    لوجه الله، لله، قربه الی الله، فی سبیل الله، لمرضات الله و از این قبیل استفاده نموده که در همه ی اینها «الله» قصد شده است و ما را به خود خدا می رساند، حال یا با بکاربردن واژگانی چون، راه، وجه، رضایت، تقرب و غیره که همه در نهایت «الله» را نشان می دهند.
    در قرآن هم بسته به فراخور شرایط و حال، تعابیر گوناگونی به کار برده شده که همه یک چیز را می رساند. مثل اینکه در جایی برای بردن نام خدا از واژه «الله» استفاده شده، در جایی دیگر «
    رحمن»، در جایی «رب» در جایی «خالق» و ... که همه منظور همان ذات بی نهایت است.

    ویرایش توسط بصیر : ۱۳۹۴/۰۵/۰۷ در ساعت ۱۳:۴۰
    اخلاص عمل در آیات قران

  9. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود