صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا صفات خدای ادیان با خدای فلسفه متفاوت است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465

    اشاره چرا صفات خدای ادیان با خدای فلسفه متفاوت است؟




    سلام

    چرا صفات خدای ادیان با صفات خدا در فلسفه متفاوت است ؟

    متشکرم
    ویرایش توسط مرید الحسین (ع) : ۱۳۹۴/۰۶/۱۰ در ساعت ۰۹:۲۴
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست






    چرا صفات خدای ادیان با خدای فلسفه متفاوت است؟








    کارشناس بحث: استاد طاها


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    لطفا به مورد یا مواردی از این اختلاف اشاره نمایید؛

    زیرا تا آنجا که بنده میدانم دستاورد فلاسفه اسلامی در باب صفات الهی موید صفاتی است که در دین حقه اسلام به خدا نسبت داده شده است؛

    البته ممکن است الفاظ بکار رفته در ادبیات فلسفه متفاوت از الفاظ بکار رفته در دین اسلام باشد اما این به معنای اختلاف فلسفه و اسلام در بیان حقیقت صفات الهی نیست.

    از بیان بالا این نکته نیز روشن میشود که ادعایمان این است که دینی که فلسفه کاملا با آن همسو است تنها دین اسلام است نه ادیان موجود دیگر.

    در پناه حق

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    لطفا به مورد یا مواردی از این اختلاف اشاره نمایید؛

    زیرا تا آنجا که بنده میدانم دستاورد فلاسفه اسلامی در باب صفات الهی موید صفاتی است که در دین حقه اسلام به خدا نسبت داده شده است؛

    البته ممکن است الفاظ بکار رفته در ادبیات فلسفه متفاوت از الفاظ بکار رفته در دین اسلام باشد اما این به معنای اختلاف فلسفه و اسلام در بیان حقیقت صفات الهی نیست.

    از بیان بالا این نکته نیز روشن میشود که ادعایمان این است که دینی که فلسفه کاملا با آن همسو است تنها دین اسلام است نه ادیان موجود دیگر.

    در پناه حق
    سلام بر شما

    ببینید خدای فلسفه که به ان واجب الوجود هم می گویند موجودی خشک و بی روح است
    که حتی جز صادر اول چیز دیگری را نمی تواند مستقیما خلق کند
    این خدا با خدایی که در قران با صفاتی بی شمار معرفی می شود ظاهرا متفاوت است
    خدای قران احساس دارد
    محبت دارد و رحم می کند و خشمگین می شود و مجازات می کند
    این صفات با خدای فلسفه که حتی مستقیم نمی تواند چیزی بیافریند
    و ذاتش تغییر ناپذیر است فرق دارد
    چگونه می توان خدای تغییر ناپذیر فلسفه را با خدای به ظاهر احساساتی قران یکی دانست ؟
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی


    نه فلسفه و فلاسفه قایلند که واجب الوجود:

    موجودی خشک و بی روح است
    ناتوان از خلق مستقیم مخلوقات دیگر غیر از صادر اول است
    فاقد صفات بیشماری است که در قران شمرده شده است

    و نه قرآن میگوید که خدا:

    ذات خدا تغییر پذیر و احساساتی است.

    به نظرم در هر دو مورد (فلسفه و قرآن) دچار جزئی نگری شده اید؛ یعنی برخی از شواهد را دیده اید و برخی دیگر را ملاحظه نکرده اید.

    به عنوان مثال:

    این مطلب را که فلاسفه به خداوند «واجب الوجود بالذات» میگویند را دیده اید

    اما این کلام فلاسفه را که:

    «إن واجب الوجود بذاته واجب الوجود في جميع صفاته‏‏» (الاشارات و التنبیهات/ابن سینا/ص109)

    و

    «فالواجب الوجود بالذات يجب أن يكون من فرط الفعلية و كمال التحصيل جامعا لجميع النشئات الوجودية فلا مكافئ له في الوجود و لا ند و لا شبه بل ذاته من تمام الفضيلة يجب أن يكون مستند جميع الكمالات و منبع كل الخيرات فيكون بهذا المعنى تاما فوق التمام» (شواهد الربوبیه/ملاصدرا/شاهد ثالث/ اشراق ثانی)

    را ملاحظه نکرده اید.

    همچنین، این مطلب را که مخلوق مستقیم واجب الوجود، صادر اول است را دیده اید

    اما توضیح و استدلال فلاسفه در این باره را ملاحظه نکرده اید و از اینرو کلام ایشان را بر ناتوانی خدا حمل نموده اید:

    «فقد عرفت انه واجب الوجود و انه واحد و انه ليس له صفة زائدة على ذاته تقتضى الافعال المختلفة بل الفعل آثار كمال ذاته و اذا كان كذلك ففعله الأول واحد لانه لو صدر عنه اثنان لكان ذلك الصدور على جهتين مختلفتين لان الاثنينية فى الفعل تقتضى الاثنينية فى الفاعل و الذي يفعل لذاته ان كانت ذاته واحدة فلا يصدر منها الا واحد و ان كانت فيه اثنينية فيكون مركبا و قد بينا استحالة ذلك فيلزم ان لا يكون الصادر الأول عنه جسما لان كل جسم مركب من الهيولى و الصورة و هما محتاجان الى علتين او الى علة ذات اعتبارين و اذا كان كذلك استحال صدورهما من اللّه تعالى لما ثبت انه ليس فيه تركيب اصلا فاذا الصادر الأول منه غير جسم فهو اذا جوهر مجرد و هو العقل الاولى و الشرع الحق قد ورد بتقرير ذلك فانه عليه السلام قال (اول ما خلق اللّه العقل).» (رسائل ابن سینا/ص255)

    همین جزئی نگری در آیات قرآن، باعث شده است آیاتی را که بر رحمت و غضب الهی دلالت دارد را به معنای احساسات و عواطف منفعلانه نظیر آنچه در انسان وجود دارد قلمداد کنید این در حالی است که هیچ ملازمه ای میان «رحمت و غضب الهی» و «احساسات منفعلانه» وجود ندارد همانطور که در کلام معصومین نیز آمده است:

    عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَقُلْتُ لَهُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنِ اللَّهِ، لَهُ رِضًا وَ سَخَطٌ؟ فَقَالَ: نَعَمْ وَ لَكِنْ لَيْسَ عَلَى مَا يُوجَدُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ وَ لَكِنْ غَضَبُ اللَّهِ، عِقَابُهُ وَ رِضَاهُ، ثَوَابُهُ. ( شیخ حر عاملی/ الفصول المهمة في أصول الأئمة (تكملة الوسائل)، ج‏1، ص: 196)

    در پناه حق


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    سلام

    چرا صفات خدای ادیان با صفات خدا در فلسفه متفاوت است ؟

    متشکرم
    سلام
    من گمونم همینجا خونده بودم که در فلسفه نظریه ها حدسی هست مثل نطریه ای هایی که در مورد فیزیک و ذرات داده میشه ولی به مرور زمان معلوم میشه غلط هست

    اما در مکتب دین انسان کامل داریم که روحش تمام عوالم بعد از عالم ماده رو دید و قوانین منطبق عالم های بعد را بر عالم ماده کامل می دونه!

    گمون کنم


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21810



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    سلام بر شما

    ببینید خدای فلسفه که به ان واجب الوجود هم می گویند موجودی خشک و بی روح است
    که حتی جز صادر اول چیز دیگری را نمی تواند مستقیما خلق کند
    این خدا با خدایی که در قران با صفاتی بی شمار معرفی می شود ظاهرا متفاوت است
    خدای قران احساس دارد
    محبت دارد و رحم می کند و خشمگین می شود و مجازات می کند
    این صفات با خدای فلسفه که حتی مستقیم نمی تواند چیزی بیافریند
    و ذاتش تغییر ناپذیر است فرق دارد
    چگونه می توان خدای تغییر ناپذیر فلسفه را با خدای به ظاهر احساساتی قران یکی دانست ؟
    سلام و عرض ادب

    در قران هم آیاتی داریم که نشان دهنده وصف ناپذیر بودن خداوند

    و عدم مشابهت ذات مقدسش در ذات و صفات با خلق است

    "لا تدرکه الابصار و هو یدرک الابصار"

    "سبحان ربّک ربّ العزة عما یصفون"

    "لیس کمثله شیء"

    "تعالی الله عما یصفون"


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    با عرض سلام به شما دوست گرامی


    نه فلسفه و فلاسفه قایلند که واجب الوجود:

    موجودی خشک و بی روح است
    ناتوان از خلق مستقیم مخلوقات دیگر غیر از صادر اول است
    فاقد صفات بیشماری است که در قران شمرده شده است

    و نه قرآن میگوید که خدا:

    ذات خدا تغییر پذیر و احساساتی است.

    به نظرم در هر دو مورد (فلسفه و قرآن) دچار جزئی نگری شده اید؛ یعنی برخی از شواهد را دیده اید و برخی دیگر را ملاحظه نکرده اید.

    به عنوان مثال:

    این مطلب را که فلاسفه به خداوند «واجب الوجود بالذات» میگویند را دیده اید

    اما این کلام فلاسفه را که:

    «إن واجب الوجود بذاته واجب الوجود في جميع صفاته‏‏» (الاشارات و التنبیهات/ابن سینا/ص109)

    و

    «فالواجب الوجود بالذات يجب أن يكون من فرط الفعلية و كمال التحصيل جامعا لجميع النشئات الوجودية فلا مكافئ له في الوجود و لا ند و لا شبه بل ذاته من تمام الفضيلة يجب أن يكون مستند جميع الكمالات و منبع كل الخيرات فيكون بهذا المعنى تاما فوق التمام» (شواهد الربوبیه/ملاصدرا/شاهد ثالث/ اشراق ثانی)

    را ملاحظه نکرده اید.

    همچنین، این مطلب را که مخلوق مستقیم واجب الوجود، صادر اول است را دیده اید

    اما توضیح و استدلال فلاسفه در این باره را ملاحظه نکرده اید و از اینرو کلام ایشان را بر ناتوانی خدا حمل نموده اید:

    «فقد عرفت انه واجب الوجود و انه واحد و انه ليس له صفة زائدة على ذاته تقتضى الافعال المختلفة بل الفعل آثار كمال ذاته و اذا كان كذلك ففعله الأول واحد لانه لو صدر عنه اثنان لكان ذلك الصدور على جهتين مختلفتين لان الاثنينية فى الفعل تقتضى الاثنينية فى الفاعل و الذي يفعل لذاته ان كانت ذاته واحدة فلا يصدر منها الا واحد و ان كانت فيه اثنينية فيكون مركبا و قد بينا استحالة ذلك فيلزم ان لا يكون الصادر الأول عنه جسما لان كل جسم مركب من الهيولى و الصورة و هما محتاجان الى علتين او الى علة ذات اعتبارين و اذا كان كذلك استحال صدورهما من اللّه تعالى لما ثبت انه ليس فيه تركيب اصلا فاذا الصادر الأول منه غير جسم فهو اذا جوهر مجرد و هو العقل الاولى و الشرع الحق قد ورد بتقرير ذلك فانه عليه السلام قال (اول ما خلق اللّه العقل).» (رسائل ابن سینا/ص255)

    همین جزئی نگری در آیات قرآن، باعث شده است آیاتی را که بر رحمت و غضب الهی دلالت دارد را به معنای احساسات و عواطف منفعلانه نظیر آنچه در انسان وجود دارد قلمداد کنید این در حالی است که هیچ ملازمه ای میان «رحمت و غضب الهی» و «احساسات منفعلانه» وجود ندارد همانطور که در کلام معصومین نیز آمده است:

    عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَقُلْتُ لَهُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنِ اللَّهِ، لَهُ رِضًا وَ سَخَطٌ؟ فَقَالَ: نَعَمْ وَ لَكِنْ لَيْسَ عَلَى مَا يُوجَدُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ وَ لَكِنْ غَضَبُ اللَّهِ، عِقَابُهُ وَ رِضَاهُ، ثَوَابُهُ. ( شیخ حر عاملی/ الفصول المهمة في أصول الأئمة (تكملة الوسائل)، ج‏1، ص: 196)

    در پناه حق
    سلام بر شما بزرگوار

    مثل اینکه باید سوالم و ریز تر کنم تا شما هم در پاسخ گویی انشالله بیشتر توضیح بدهید
    مورد اول
    در فلسفه فیسوف می گوید از خدای مجرد تام فقط به طور مستقیم یک مجرد به نام صادر اول
    صادر می شود
    این یعنی خداوند علت مستقیم پدید های دیگر نیست بلکه علت العلل است
    در حالی که در قران داریم خداوند هرگاه بخواهد چیزی خلق کند می گوید باش
    یعنی خداوند بطور مستقیم خالق است
    حالا این دو نظر مختلف چگونه بر هم قابل انطباق هستند ؟

    با تشکر
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب

    در قران هم آیاتی داریم که نشان دهنده وصف ناپذیر بودن خداوند

    و عدم مشابهت ذات مقدسش در ذات و صفات با خلق است

    "لا تدرکه الابصار و هو یدرک الابصار"

    "سبحان ربّک ربّ العزة عما یصفون"

    "لیس کمثله شیء"

    "تعالی الله عما یصفون"
    سلام و همچنین عرض ادب

    منظور شما این است که هیچ مشابهتی بین صفات خدا و دیگر موجودات نیست

    به این ایه دقت کنید


    در ایه 160 سوره نسا می فرماید :

    بخاطر ظلمی که از یهود صادر شد و بخاطر جلوگیری بسیار انها از راه خدا
    بخشی از چیزهای پاکیزه را که بر انها حلال بود حرام کردیم

    در اینجا به نظر می رسد خدا بخاطر گناهان یهود انها را مجازات می کند

    خود مجازات کردن کسی از احساس نشات می گیرد

    ایا خدا دارای احساسات است ؟
    اگر نیست پس مجازات چرا ؟
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21810



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    سلام و همچنین عرض ادب

    منظور شما این است که هیچ مشابهتی بین صفات خدا و دیگر موجودات نیست

    به این ایه دقت کنید


    در ایه 160 سوره نسا می فرماید :

    بخاطر ظلمی که از یهود صادر شد و بخاطر جلوگیری بسیار انها از راه خدا
    بخشی از چیزهای پاکیزه را که بر انها حلال بود حرام کردیم

    در اینجا به نظر می رسد خدا بخاطر گناهان یهود انها را مجازات می کند

    خود مجازات کردن کسی از احساس نشات می گیرد

    ایا خدا دارای احساسات است ؟
    اگر نیست پس مجازات چرا ؟
    سلام خواهر عزیزم:

    ببینید ما از طریق حواسمان با جهان خارج ارتباط داریم و ادراکات هر حسی

    حالات نفسانی مقتضی آن حس را در ما ایجاد می کند،مثل همان مثالی

    که خودتان در تاپیک روزه....زدید حس بویایی انسان در او ایجاد اشتها و

    تمایل نسبت به غذا را ایجاد می کند و از آنجایی که ما با این حواس

    مأنوس هستیم تصور اینکه به عنوان مثال خشم معنای دیگری جز حس

    انتقام و اعمال نیروی غضب باشد را نداریم،در حالیکه این معنا اگر عینا

    در مورد خشم و انتقام خدا لحاظ شود آنوقت او شبیه به مخلوقاتش

    و در نتیجه دچار انفعال و تاثیر پذیری از آنها خواهد شد و به اصطلاح

    فلسفیون محل حوادث واقع می شود در حالیکه نه ذات خدا و نه صفاتش

    حادث نیستند و دچار دگرگونی و تغییر نمی شوند که دگرگونی و تغییر

    از خواص ماده و جسم است و خداوند منزه از جسمانیت است.

    بلکه مجازات رسیدن شخص عاصی و مجرم به غایت و نتیجه عمل خویش است

    در سنت لا یتغیر الهی هر عملی بازتاب و آثاری دارد که در صورت فراهم شدن

    همه معدات آن به انجام خواهد رسید.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود