صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کاتبان وحی، تفاوت مصاحف، تاویل و شأن نزول در مصاحف

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767

    کاتبان وحی، تفاوت مصاحف، تاویل و شأن نزول در مصاحف




    با سلام

    آیا مستندات کافی و معتبر در منابع شیعه و سنی ( یا مستندات عقلی یا ... ) بر درستی این جملات وجود دارد ؟

    چه مستندات معتبری ؟
    قسمت اول برایم مهم تر است. خصوصا قسمت های آبی رنگ.

    قسمت اول :

    کاتبان وحی، تحت نظر رسول خدا بوده اند. ( لااقل کاتبان درجه ی اول )
    این کاتبان، غیر از آیات قرآن، کلمات و جملات دیگری نیز در مصاحف نوشته اند مانند شان نزول، تعیین مصداق، تاول و تفسیر.
    از جمله مصاحفی که اینگونه بودند ، مصحف امیر المومنین علیه السلام و مصحف ابن مسعود بود.
    این کلمات و افزوده ها، مانند آیات قرآن، تحت نظارت رسول خدا بوده اند یعنی یا به املاء رسول خدا اضافه شده اند و یا به رسول خدا عرض شده و به تایید ایشان رسیده است.
    از جمله اضافات، تعیین مصداق و شان نزول آیاتی است که در باب ولایت و اهل بیت می باشد.

    قسمت دوم :

    بعد از فوت پیامبر،
    افرادی دست به دست هم دادند تا مصاحف اصلی که در دست کاتبان درجه اول بود را طرد کنند و به حاشیه برانند ( مثلا مصحف ابن مسعود و مصحف علی علیه السلام ) و در مقابل ، به گسترش مصاحفی بپردازند که خالی از این افزونه ها باشد. ( مثلا مصحف حفصه )
    و در مرحله ی بعد، احادیث مکتوب که خارج از مصحف بود را طرد و نابود کردند و سپس قرائت آن مصاحف را ممنوع و خود آن مصاحف اصلی را سوزاندند. یعنی تفسیر و تاویل مکتوب را چه در خود مصاحف و چه در خارج از آنها نابود کردند.
    علت اصلی این کار ترس از حقایقی بود که با تایید رسول خدا در کنار آیات افزوده شده بود. و عده ای با بهانه ی پیرایش قرآن از سخنان پیامبر و جلوگیری از اشتباه شدن سخنان پیامبر با قرآن، دست به نابودی مصاحف اصلی و ممنوعیت قرائتشان زدند.


    برای روشن تر شدن سوال، چند نمونه گفته میشود :

    در جریان گردآوری قرآن و فراهم آوردن مصحف رسمی توسط عثمان و به مباشرت زید بن ثابت،
    در روایات سخن از نسخه‌ای با عنوان
    «‌مصحف ابن مسعود‌» به میان آمده که مورد توجه قرار نگرفته و عثمان او را امر کرده مصحف خود را تحویل نماید تا به همراه دیگر مصاحف از بین برده شود.
    به گفته روایات، ابن مسعود به این امر تن در نداد و به همین سبب به امر عثمان مضروب شد
    .[۳۷]
    اما بنا به برخی روایات ابن مسعود از این موضع خود عدول و مصحف عثمانی را تأیید کرد.[۳۸]

    ...........
    حفصه (۱۸ قبل از هجرت- ۴۵ق) همسر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وس ّم و دختر عمر بن خطاب که خواندن و نوشتن را آموخته، دارای مصحف است.
    برخی احتمال داده‌اند حفصه مصحف مستقلی نداشته و آنچه به نام مصحف حفصه معروف است همان مصحفی است که
    ابوبکر گرد آورده و بعد از وی به عمر، و سپس به حفصه رسیده بود.

    ...............
    این سه نمونه از نوشته های ارزنده ی جناب خیر البریة است :


    حدثنا أبو العباس محمد بن يعقوب أنبأ محمد بن عبد الله بن عبد الحكم أنبأ ابن وهب قال :
    سمعت سفيان بن عيينة يحدث عن بيان عن عامر الشعبي عن قرظة بن كعب قال :
    خرجنا نريد العراق فمشى معنا عمر بن الخطاب إلى صرار فتوضأ ثم قال :
    أتدرون لم مشيت معكم ؟ قالوا : نعم نحن أصحاب رسول الله صلى الله عليه و سلم مشيت معنا قال :
    إنكم تأتون أهل قرية لهم دوي بالقرآن كدوي النحل فلا تبدونهم بالأحاديث فيشغلونكم جردوا القرآن
    و أقلوا الرواية عن رسول الله صلى الله عليه و سلم و أمضوا و أنا شريككم فلما قدم قرظة قالوا : حدثنا قال : نهانا ابن الخطاب

    هذا حديث صحيح الإسناد له طرق تجمع و يذاكر بها و قرظة بن كعب الأنصاري : صحابي سمع من رسول الله صلى الله عليه و سلم
    و من شرطنا في الصحابة أن لا نطويهم و أما سائر رواته فقد احتجا به

    تعليق الذهبي قي التلخيص : صحيح وله طرق
    وصححه الالبانی فی ابن ماجه ..
    ................
    بخاري أورده :
    حدثنا يحيى ، قال : حدثنا أبو معاوية عن الأعمش عن أبي ظبيان عن ابن عباس قال :
    أي القراءتين تعدون أول ؟
    قلنا : قراءة عبدالله .
    قال : لا ، إِنَّ رسول الله كان يُعرَضُ عليه القرآنُ في كل رمضان مرةً إلا العام الذي قُبض فيه فإِنَّه عُرِضَ عليه القرآنُ مرتين فحَضَرَهُ عبدُالله فشهدَ ما نُسِخَ وما بُدِّلَ .
    حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَيُّوبَ، عَنِ ابْنِ سِيرِينَ، قَالَ:
    نُبِّئْتُ أَنَّ الْقُرْآنَ كَانَ يُعْرَضُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُلَّ عَامٍ مَرَّةً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ،
    فَلَمَّا كَانَ الْعَامُ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ عُرِضَ عَلَيْهِ مَرَّتَيْنِ. قَالَ ابْنُ سِيرِينَ: فَيَرَوْنَ، أَوْ فَيَرْجُونَ أَنْ تَكُونَ قِرَاءَتُنَا هَذِهِ أَحْدَثَ الْقِرَاءَتَيْن ِ عَهْدًا بِالْعَرْضَةِ الْأَخِيرَةِ

    أخرجه أبو عبيد في فضائل القرآن ، وابن شبة في تاريخ المدينة .
    قال ابو عبيد : حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَيُّوبَ، عَنِ ابْنِ سِيرِينَ، به .
    وهذا إسناد صحيح .
    أن القرآن في رمضان الأخير تمت قراءته أربع مرات ، من نبينا محمد مرتين ومن جبريل مرتين ،
    كل واحد يقرأ على الآخر مرة ، ولا أعلم في ذلك خلافا . ولا يظن بالنبي
    ولا بجبريل أنهما كانا يقرآن من العسب واللخاف ، بل من الصدور .
    ..............
    وفي رواية أبي بكر بن عياش عن عاصم عن زر عن عبد الله بن مسعود قال :
    كنا نقرأ على عهد رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم " يا أيها الرسول بلغ ما أنزل
    إليك من ربك إن عليا مولى المؤمنين وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله
    يعصمك من الناس " .
    توضيح الدلائل على تصحيح الفضائل ، تأليف شهاب الدين أحمد بن جلال الدين عبداللّه بن قطب الدين محمّد بن جلال الدين عبداللّه
    بن قطب الدين محمّد بن معين الدين عبداللّه بن هادي بن محمّد الحسيني الإيجي الشافعي من أعلام
    #‏القرن التاسع


    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۵/۰۷ در ساعت ۱۷:۴۶

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58308



    با نام و یاد دوست






    کاتبان وحی، تفاوت مصاحف، تاویل و شأن نزول در مصاحف








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    این که برخی کاتبان قرآن، همراه آیات نازل شده، تفسیر و یا شأن نزول آن را نیز می نوشتند، صحیح است.

    این که توسط خلیفه دوم، نقل احادیث رسول خدا صلی الله علیه وآله، ممنوع شدن، این نیز صحیح است.

    این که در توحید و یکسان سازی مصاحف، پس از اتمام کار، مصحف های دیگر سوزنده شد نیز صحیح است. اگر چه برخی صحابه با سوزاندن قرآن ها مخالف بودند.

    این هم که در یکسان سازی مصاحف از مصحفی که نزد حفصه بود (مصحفی که توسط خلیفه اول جمع آوری شده بود) استفاده شد نیز صحیح است.

    این که قرآن علاوه بر نزول تدریجی، در هر سال و در ماه رمضان بر قلب مبارک پیامبر صلی الله علیه وآله به یکباره نازل می شد نیز صحیح است.

    این مطالب در اکثر کتب علوم قرآنی موجود است.


    مطلب مهم:

    قرآنی که توسط جبرائیل بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نازل شده است همین قرآن موجود، بدون کم و کاست است؛ زیرا قرائت مشهور و رائج بین مسلمانان، از صدر اسلام تاکنون و نسل به نسل، منتقل شده و این قرآن موجود نیز مطابق با همان قرائت مشهور و رائج است؛ لذا است که گفته می شود این قرآن موجود همان قرآن نازل شده است.

    اگر مصحف یا قرائتی مخالف با قرآن موجود است، به دلیل مخالف بودن با قرائت رائج و مشهور، غیر مشهور محسوب می شود و اعتبار لازم را ندارد.

    لازم به ذکر است قرآن موجود به تایید اهلبیت علیهم السلام نیز رسیده و ایشان همگان را به همین قرآن موجود، راهنمایی و ارجاع می دادند.

    کاتبان وحی، تفاوت مصاحف، تاویل و شأن نزول در مصاحف

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    اگر مصحف یا قرائتی مخالف با قرآن موجود است، به دلیل مخالف بودن با قرائت رائج و مشهور، غیر مشهور محسوب می شود و اعتبار لازم را ندارد.
    با سلام

    بحث سر همین مشهور ومتواتر و... است که ملاک چیست ؟ آیا دلخواه وسلیقه ایست ؟ مثلا قرائت ابن مسعود تا قرن دوم مشهور بوده حتی امام ابوحنیفه براساس قرائت وی فتوا میداده است

    تا قرن 4 هجری که ابوبکر مجاهد با توسل به زور خلیفه عباسی الراضی بالله قرائاتیکه خلاف میلش بود را شاذ وغیر مشهور اعلام نمود که با مخالفت هم کیشانش هم مواجه شد .


    أبوالخير بن‌ جَزَريّ که سیوطی نظرش را درست تر میداند ، او در اوّل‌ كتابش‌ كه‌ كتاب‌ « نَشْر » نام‌ دارد ميگويد:
    هر قرائتي‌ كه‌ با قواعد عربيّت‌ گرچه‌ به‌ وجهي‌ از وجوه‌ باشد موافق‌ باشد، و با يكي‌ از مصاحف‌ عثمانيّه‌ گرچه‌ به‌ نحو احتمال‌ باشد موافق‌ باشد، و نيز سند روايت‌ آن‌ صحيح‌ باشد؛ آن‌ قرائت‌ صحيحه‌اي‌ است‌ كه‌ جائز نيست‌ ردّ آن‌، و حلال‌ نيست‌ انكار آن‌؛ بلكه‌ آن‌ از أحرُفِ سبعه‌ (وجوه‌ هفتگانه‌) اي‌ است‌ كه‌ قرآن‌ بدان‌ نازل‌ شده‌ است‌. و بر مردم‌ واجب‌ است‌ آنرا قبول‌ كنند. خواه‌ از امامان‌ سبعه‌ باشد و خواه‌ از امامان‌ عشره‌ و خواه‌ از غيرشان‌ از ائمّه‌ايكه‌ گفتارشان‌ مورد قبول‌ است‌. و هر گاه‌ ركني‌ از اين‌ اركان‌ سه‌ گانه‌ مختلّ شود، بدان‌ قرائت‌ ضعيف‌ يا شاذّ و يا باطل‌ گفته‌ مي‌شود. خواه‌ از قرّاءِ سبعه‌ باشد و خواه‌ از كسي‌ كه‌ از آنها بزرگتر باشد.انتهی


    قال ابن مجاهد: وكان ممن تجرد للقراءة وقام بها في عصر ابن كثير محمد بن عبد الرحمن بن محيصن. قلت: وقراءته في المبهج والروضة، وقرأت بها القرآن، ولولا ما فيها من مخالفة المصحف لألحقت بالقراءات المشهورة !
    الإمام محمد بن عبد الرحمن بن محيصن
    أول الشواذ في القراءة، وقد اشتهر بالرواية عنه ابن شنبوذ، والبزي

    ابوبكر مجاهد چون قرائت ابن محيصن را خارج از مصحف عثمان ميداند قرائت وي را شاذ ميكند وجزو سبعه اش نمي آورد ! البته بايد ديد كه قرائت وي كه مستند به اسنادي صحيح ومتواتراست چرا شاذ ميشود ؟ جوابش را در علت سوزاندن مصحف ابن مسعود بروايت ابن كثير و ابن الجوزي در حوادث سال 398 بيابيد !
    و
    هو يعقوب بن إسحاق بن زيد بن عبد الله بن أبي إسحاق، أبو محمد الحضرمي، مولاهم البصري.
    قال الأهوازي: أنشدني فيه أبو عبد الله محمد ابن أحمد اللالكائي لنفسه: أبوه من القرءان كان وجده ويعقوب في القراء كالكوكب الدري تفرده محض الصواب ووجهه فمن مثل في وقته وإلي الحشر أخبرني الحافظ أبو عبد الله بن خليل، إذنا، عن أبي عمرو المالكي، عن إبراهيم بن محمد، عن محمد بن سعيد، عن أحمد بن محمد بن عبد الحافظ أبي عمرو، حدثنا الخاقاني، حدثنا محمد بن محمد بن عبد الله الأصفهاني، قال: تفرق أهل البصر ة أيام الزنج، وأهل المسجد يجردون ليعقوب، وأهل القبائل لأيوب، وعلى قراءة يعقوب إلى هذا الوقت أئمة المسجد الجامع بها، وكذلك أدركناهم.
    قلت: ومن أعجب العجب، بل من أكبر الخطأ جعل قراءة يعقوب من الشواذ التي لا تجوز القراءة بها ولا الصلاة، وهذا شيء لا نعرفه إلا في هذا الزمان ، ممن لا يعول على قوله، ولا يلتفت إلى اختياره. وللأئمة المتقدمين في ذلك ما يبين الحق ويهدي السبيل. ويقول المحقق: فليعلم أنه لا فرق بن قراءة يعقوب وقراءة غيره من السبعة عن أئمة الدين المحققين، وهو الحق الذي لا محيد عنه .

    قراءة يعقوب من القراءات العشر المتواترة. وقد أخطأ من جعل قراءة يعقوب من القراءات الشاذة، قال ابن الجزري "قلت: ومن أعجب، بل من أكبر الخطأ، جعل قراءة يعقوب من الشواذ الذي لا تجوز القراءة به ولا الصلاة، وهذا شيء لا نعرفه قبل، إلا في هذا الزمان، ممن لا يعول على قوله، ولا يلتفت إلى اختياره ... فليعلم أنه لا فرق بين قراءة يعقوب وقراءة غيره من السبعة عن أئمة الدين المحققين

    وابن جزري هم بشدت از قرائت يعقوب دفاع نموده و شاذ دانستن قرائت وي را از اكبر خطا آت ميداند .


    وهذا مالك في جلالته وفقهه كان يرى أبا جعفر يقرئ بحروفه ولا ينكر عليه؛ بل قد حدث عنه ولولا عدالته عنده لما روى عنه شيئا؛ وابن مجاهد وغيره من العلماء لم ينكروا على ابن شنبوذ قط قراءته بحرف أبي جعفر ولا بحرف يعقوب وإنما نقموا عليه إقراءه بحروف خالفت المصحف كما أوضحناه في ترجمته والله أعلم. (معرفة القراء الكبار ص:55).

    وقال ابن الجزري: والعجب ممن يطعن في هذه القراءة أو يجعلها من الشواذ وهي لم يكن بينها وبين غيرها من السبع فرق كما بيناه في كتابنا المنجد. (غاية النهاية ص 446)



    عثمان مصحف ابي بكر را كه ضخيم و مشتمل بر حروف سبعه بود سوزاند .

    پس موضوع به این سادگیها نبوده و نیست .


  9. صلوات ها 4


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    با سلام و درود
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها


    با سلام و عرض ادب

    ضمن سپاس

    بگذارید گفتگو را از همان دو خط حیاتی شروع کنیم :

    جمله ی اول :
    این کاتبان، غیر از آیات قرآن، کلمات و جملات دیگری نیز در مصاحف نوشته اند مانند شان نزول، تعیین مصداق، تاول و تفسیر.

    جمله ی دوم :
    این کلمات و افزوده ها، مانند آیات قرآن، تحت نظارت رسول خدا بوده اند یعنی یا به املاء رسول خدا اضافه شده اند و یا به رسول خدا عرض شده و به تایید ایشان رسیده است.

    به نظر می رسد جمله ی اول فی الجمله یا بالجمله پذیرفته شد.
    و مصداق آن را می توان مصحف امیرالمومنین دانست.

    اما نسبت به جمله ی دوم موضع مشخص نشد.

    آیا مصحف امیر المومنین یا بن مسعود که دارای افزوده بودند، به املاء رسول خدا یا به تایید رسول خدا نبودند ؟



    مطلب مهم:

    قرآنی که توسط جبرائیل بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نازل شده است همین قرآن موجود، بدون کم و کاست است؛ زیرا قرائت مشهور و رائج بین مسلمانان، از صدر اسلام تاکنون و نسل به نسل، منتقل شده و این قرآن موجود نیز مطابق با همان قرائت مشهور و رائج است؛ لذا است که گفته می شود این قرآن موجود همان قرآن نازل شده است.

    اگر مصحف یا قرائتی مخالف با قرآن موجود است، به دلیل مخالف بودن با قرائت رائج و مشهور، غیر مشهور محسوب می شود و اعتبار لازم را ندارد.

    لازم به ذکر است قرآن موجود به تایید اهلبیت علیهم السلام نیز رسیده و ایشان همگان را به همین قرآن موجود، راهنمایی و ارجاع می دادند.


    مطلب مهم :

    فرض ما در این سوال این بود که قرآن تحریف نشده است.

    البته باید توضیحی داده شود :

    وحی ، اختصاص به قرآن ندارد.
    پس اگر تفسیری یا تاویل یا چیز دیگری در کنار آیات گذاشته میشود. منافاتی با قرآن ندارد.
    قرآن موجود، مورد تحدی قرار گرفته است. اما این منافاتی ندارد با اینکه بپذیریم پیامبر مطالبی را در کنار آیات به صورت املاء یا تاییدیه، افزوده اند.


    مطلب مهم دیگر :

    اینکه قرائت موجود، متواتر است با متواتر بودن قرائات دیگر منافاتی ندارد. چون وحی اعم از قرآن مورد تحدی و معجزه است.

    بله اگر قرائات دیگر را چه از باب اخبار غیر متواتر ( که ظاهرا شما می گویید ) و چه از باب اخبار متواتر ( کما اینکه جناب خیرالبریه این طور می گویند )

    به این عنوان بپذیریم که قرآنی که مورد تحدی قرار گرفته است، تحریف شده و کم وکاستی در آن رخ داده است

    بله مسئله فرق می کند.

    اما اگر قرآن را با تعریفی گسترده تر تعریف کنیم و وحی را به دو قسم معجزه و غیر معجزه تقسیم کنیم.
    این مشکل پیش نمی آید.

    کما اینکه مخالفان با توجه به اینکه شیعه سخن از مصحف علی میزند، شیعه را متهم می کنند که معتقد به تحریف قرآن است.

    اما شیعه پاسخ در خور می دهد.

    پس لزوما نباید تصور کرد که اعتقاد به مصحفهایی با افزوده هایی که مورد تایید رسول خدا بوده اند، به این معناست که خود قران ، تحریف شده است.


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    جمله ی دوم :
    این کلمات و افزوده ها، مانند آیات قرآن، تحت نظارت رسول خدا بوده اند یعنی یا به املاء رسول خدا اضافه شده اند و یا به رسول خدا عرض شده و به تایید ایشان رسیده است.

    با سلام و درود

    این کتابت قرآن است که تحت نظارت پیامبر بوده ولی این گونه نبوده که شأن نزول ها و تفسیرها و ... نیز تحت نظر ایشان و به تایید آن حضرت بوده است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    مطلب مهم :

    فرض ما در این سوال این بود که قرآن تحریف نشده است.

    البته باید توضیحی داده شود :

    وحی ، اختصاص به قرآن ندارد.
    پس اگر تفسیری یا تاویل یا چیز دیگری در کنار آیات گذاشته میشود. منافاتی با قرآن ندارد.
    قرآن موجود، مورد تحدی قرار گرفته است. اما این منافاتی ندارد با اینکه بپذیریم پیامبر مطالبی را در کنار آیات به صورت املاء یا تاییدیه، افزوده اند.

    درست است که وحی اختصاص به قرآن ندارد ولی بین وحی قرآنی و وحی غیر قرآنی تفاوت است.

    در وحی قرآنی لفظ و معنا از خداوند متعال است ولی در وحی غیر قرآنی چنین نیست زیرا معنا از خداوند است ولی الفاظ از پیامبر است.

    قرآن کریم وحی قرآنی است ولی تفسیر و تاویل پیامبر صلی الله علیه وآله وحی غیر قرآنی است.



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    چون وحی اعم از قرآن مورد تحدی و معجزه است.

    ..........

    پس لزوما نباید تصور کرد که اعتقاد به مصحفهایی با افزوده هایی که مورد تایید رسول خدا بوده اند، به این معناست که خود قران ، تحریف شده است.

    همان طور که گفته شد وحی قرآنی با وحی غیر قرآنی متفاوت است. لذا قرآن موجود همه اش وحی قرآنی است و هیچ غیر قرآنی ـ ولو وحی نبوی و کلام پیامبر ـ در آن راه ندارد و مصون از تحریف است.

    کاتبان وحی، تفاوت مصاحف، تاویل و شأن نزول در مصاحف

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    با سلام

    بحث سر همین مشهور ومتواتر و... است که ملاک چیست ؟ آیا دلخواه وسلیقه ایست ؟ مثلا قرائت ابن مسعود تا قرن دوم مشهور بوده حتی امام ابوحنیفه براساس قرائت وی فتوا میداده است
    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    پس موضوع به این سادگیها نبوده و نیست .

    با سلام و درود

    قرآن به تواتر به ما رسیده است یعنی همه مسلمانان با اهتمام زیادی که به قرآن و کتاب آسمانی داشتند، به حفظ آن می پرداختند و حفظ و قرائت قرآن از زمان نزول و سپس در همه جا رایج بود و مردم عادی هم از سایر قراء و صحابه یاد می گرفتند.

    به همین جهت، قرآن توسط مسلمانان و نسل به نسل منتقل شده است تا به ما رسیده است. این تواتر قرآن است.

    در این بین برخی قائلند که مهم همین متواتر بودن قرآن است. اما قرائات، این قرائات، مشهور هستند ولی متواتر نیستند. عده ای دیگر می گویند بین تواتر قرآن و تواتر قرائت ملازمه است و همان طور که قرآن به تواتر به ما رسیده است، همان قرائتی که مطابقت بیشتری با این قرآن دارد نیز متواتر محسوب می شود.

    در بین قرائت ها، قرائتی که با قرائت این قرآن کنونی ـ که متواتر و شایع بین مسلمانان بوده ـ کمترین مخالفتی را دارد، قرائت حفص از عاصم است.


    آیت الله معرفت در معیار، قرائت رایج و متواتر چنین می آورد:

    قرائت صحيح كه در شريعت بدان امر شده، همان قرائتى است كه هر نسلى از نسل پيش تا از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و او از جبرئيل و او از خداى عزّ و جل، اخذ كرده است.

    قرآن به طريقه مردمى، كه مسلمانان سينه به سينه از پدران و اجداد خود، از شخص شخيص پيامبر صلّى اللّه عليه و آله تلقى نموده و اخذ كرده‏ اند و براى هميشه دست به دست داده تا به امروز براى ما رسانده‏ اند.

    نمايان‏ گر این قرائت، قرائت حفص از عاصم است، زيرا حفص همان قرائت جمهور را قرائت كرده و حضرت على عليه السلام نيز همان را قرائت كرده كه توده عظيم مردمى از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله شنيده ‏اند. اين مسير، مسير تواتر است و قرآن به ‏گونه تواتر به ما رسيده است. (ر.ک: علوم قرآنی، معرفت، ص 218)

    کاتبان وحی، تفاوت مصاحف، تاویل و شأن نزول در مصاحف

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    در تاپیک دیگری در همین زمینه قبلا گفتگویی انجام شده که مطالعه آن مفید است:


    http://www.askdin.com/thread37524-3.html#post507251

    کاتبان وحی، تفاوت مصاحف، تاویل و شأن نزول در مصاحف

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  16. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    در این بین برخی قائلند که مهم همین متواتر بودن قرآن است. اما قرائات، این قرائات، مشهور هستند ولی متواتر نیستند. عده ای دیگر می گویند بین تواتر قرآن و تواتر قرائت ملازمه است و همان طور که قرآن به تواتر به ما رسیده است، همان قرائتی که مطابقت بیشتری با این قرآن دارد نیز متواتر محسوب می شود.
    با سلام وتشکر

    بعقیده من قران متواتر است بمجموع قرائات چه شاذ و چه خارج مصحف . یعنی قران قبل از جمع عثمان که شامل همه حروف بود و در راس آنها قران امام علی ع و شاگردش ابن مسعود رض .

    بزبان دیگر تواتر قران از طریق تواتر قرائات سبعه وعشره و.... اثبات نمیشود و بزرگان این فن مانند ابن جزری هم در آخر از نظر اولش عدول کرد وشرط تواتر را برداشت . وجناب سیوطی ورازی و خویی وطباطبایی رحمه الله علیه هم به تواتر قرائات اعتقادی ندارند .

    پس قران اگر به معنی قرائات باشد باید همه قرائات مخصوصا قرائتیکه صحت ودقت بالاتری دارند مانند عاصم ونافع و شواذ مصاحف را هم در نظر گرفت مانند مصحف ابن مسعود .

    اگر قران را به معنی اولش که شامل وحی متلو یامعجز + وحی غیر متلو یا بیانی بگیریم که موضوع فرق میکند .

    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۴/۰۴/۰۷ در ساعت ۱۶:۵۳

  17. صلوات ها 2


  18. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها



    با سلام و درود


    با سلام و ادب

    این کتابت قرآن است که تحت نظارت پیامبر بوده ولی این گونه نبوده که شأن نزول ها و تفسیرها و ... نیز تحت نظر ایشان و به تایید آن حضرت بوده است.
    مگر میشود کتابت قرآن تحت نظارت باشد اما پیامبر متوجه نشوند تاویل یک آیه همانطوری بین آیات قرار گرفته است ؟

    با این گفته ی شما، مصحف علی، تحت نظر رسول خدا نبوده است. و مورد تایید رسول الله نیست.

    البته هنوز به روایات بسیاری که در کتب روایی شیعه وجود دارد نرسیده ایم.


    درست است که وحی اختصاص به قرآن ندارد ولی بین وحی قرآنی و وحی غیر قرآنی تفاوت است.

    در وحی قرآنی لفظ و معنا از خداوند متعال است ولی در وحی غیر قرآنی چنین نیست زیرا معنا از خداوند است ولی الفاظ از پیامبر است.
    تفاوت قرآن با غیر قرآن در اعجاز است.
    یعنی وحی می تواند با الفاظ خاصی به پیامبر القاء شود اما معجزه نباشد.

    ضمن اینکه سوال اختصاصی به اینها ندارد.
    پس چه این افزوده ها از جهت لفظ نیز وحی باشند و چه نباشند، به هر حال وحی هستند و در کنار آیات معجز قرآن قرار گرفته اند.


    قرآن کریم وحی قرآنی است ولی تفسیر و تاویل پیامبر صلی الله علیه وآله وحی غیر قرآنی است.
    به معنای غیر معجز.


    همان طور که گفته شد وحی قرآنی با وحی غیر قرآنی متفاوت است. لذا قرآن موجود همه اش وحی قرآنی است و هیچ غیر قرآنی ـ ولو وحی نبوی و کلام پیامبر ـ در آن راه ندارد و مصون از تحریف است.

    باز همان بحثی که گذشت. کسی قائل به تحریف وحی معجز و مورد تحدی نیست.

    به هر حال موضع شما در مورد مصحف علی و ابن مسعود مشخص نشد.

    آیا آنچه در مصحف علی آمد، تنها همین آیات معجز قرآن است که اکنون وجود دارد ؟ آیا تاویل و تفسیر و شان نزولی نبود ؟
    آیا این مصحف مورد تایید رسول خدا نبود ؟
    چگونه امکان دارد مصحف علی و ابن مسعود دارای افزوده هایی باشد اما مورد تایید رسول خدا نباشد ؟ چگونه می توان نظارت رسول خدا بر مصاحف را پذیرفت اما این افزوده ها به چشم رسول خدا نیامده باشند و خداوند رسولش را آگاه نکند ؟


  19. صلوات


صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی حجیت شهود عرفانی، از کجا می آید و آیا قابل انتقال به غیر نیز هست؟
    توسط مسلمان ایرانی در انجمن مسائل عرفان نظری
    پاسخ: 121
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۰/۱۸, ۱۵:۵۴
  2. جمع بندی دیدگاه امام خمینی، درباره‌ی «حق رأی زنان»؟
    توسط هــُــژبـــــر در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 20
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۲, ۰۷:۱۷
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۲۰, ۱۷:۲۱
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۱۴, ۱۹:۳۹

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۶/۱۲, ۱۸:۰۰ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود