صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ***** فلسفه روزه ؟ *****

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781

    ***** فلسفه روزه ؟ *****




    باتبریک ایّام ضیافت الهی شما به استفاده از این مایده آسمانی دعوت می شوید :

    روزه همانند ساير عبادات اسرار و آثار فراوان دارد ، فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها تمام آن اسرار و آثار را در يك جمله خلاصه نموده و فرمود:
    «و جعل الله ... و الصيام تثبيتا للاخلاص»[1] و نظير اين سخن از همتا و همسرش اميرمؤمنان علیه السلام . نيز نقل شده كه فرمود:«و فرض الله ... و الصيام ابتلاء لاخلاص الخلق»[2]



    [1]. خداوند روزه را براي تثبيت اخلاص بندگان قرار داده است. الاحتجاج، ج1، ص258.

    [2]. خداوند روزه را به عنوان آزموني براي امتحان مردم واجب نموده است. نهج‌البلاغه، حكمت136.

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    ممكن است معناي سخن حضرت اين باشد كه دين باوران اهل ايمان كه پيوسته در مسير بندگي خالصانه و تأمين رضاي حضرت دوست تلاش مي‌كنند، روزه گرفتن اخلاص آن‌ها را محكم و خلوص‌شان را تثبيت مي‌كند، چون روزه عبادتي است كه هيچ يكي از عبادات با آن قابل مقايسه نيست از اين روست كه در روايتي آمده «كل حسنة بعشر امثالها الي سبعمائة ضعف الّا الصيام، فانّه لي و انا اجري به»[1]

    [1]. براي هر عملي نيك ده تا هفت صد برابر پاداش مقرر شده مگر روزه، زيرا روزه براي من است و من جزاء و پاداش روزه هستم. محجة البيضاء، ج2، ص121.

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    روزه انسان را به صفت صمديت متصف مي‌كند و انسان از طريق روزه مظهر اسم «الصمد» مي‌شود، زيرا چنان كه اشاره شد صمد كسي است كه منزّه از تغذيه و غذا خوردن است.[1] و امام حسين درباره معناي صمد فرمود:«الصمد الذي لاجوف له، الصمد الذي لايأكل و لايشرب الصمد الذي لاينام»[2] براساس اين حديث نوراني روزه زمينه ظهور و تجلي اسم الصمد را در وجود انسان فراهم مي‌سازد، و انسان را فرشته منش مي‌سازد يعني همان طور كه فرشتگان به عنوان مظاهر اسم الصمد منزه از جوف، خوردن، آشاميدن و خواب‌اند، انسان روزه دار نيز به مشرب فرشتگان تلاش مي‌كند كه با روزه خود زمينه تجلي صفت صمديت را در خود بوجود آورد. و با اين رويكرد است كه معناي دقيق از سخن فاطمه‌زهرا(س) بدست مي‌آيد كه روزه چگونه موجب تثبيت خلوص انسان مي‌گردد انسان با روزه به گونه‌اي خالص مي‌شود كه چون فرشتگان مظهر اسم الصمد شده و از تغذيه تنزيه و پاك مي‌شود.

    [1]. ر،ك: فتوحات مكيه، ج9، ص102. (با تحقيق عثمان يحيي)

    [2]. صمد موجودي است كه جوف و ميان تهي نيست، صمد موجودي است نمي‌خورد و نمي‌آشامد، صمد موجودي است كه خواب ندارد. بحارالانوار، ج3، ص223.

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    گر تو اين انبان زنان خالي كني
    طفل جان از شير شيطان باز كن
    تا تو تاريك و ملول و تيره‌اي



    پر ز گوهرهاي اجلال كني
    بعد از آنش با ملك انباز كن
    دان كه با ديو لعين همشيره‌اي
    [1]




    [1]. مثنوي معنوي، دفتر اول، ص76. (كلمه انباز به معناي شريك و همسان است.)

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    چنان كه در جاي خود به تفصيل بيان شده[1] عبادت در حقيقت نقشة تجليات محبوب و رفرق معراج وصال است، و هر اندازه تجليات معشوق بر عاشق بيشتر جلوه كند عاشق سوزمندانه‌تر نغمه سرايي نموده و در پي وصال و تقرب كامل‌تر مي‌كوشد از اين رو آن عارف نكته‌آموز مي‌گويد:
    بلبلي برگ گلي خوش رنگ در منقار داشت




    و اندر آن برگ و نوا خوش ناله‌هاي زار داشت


    گفتمش در عين وصل اين ناله و فرياد چيست




    گفت ما را جلوة معشوق بر اين كار داشت[2]



    [1]. درس‌نامه عرفان امام خميني، ص215. (به همين قلم)

    [2]. ديوان حافظ، ص79.

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,990
    حضور
    133 روز 12 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    «كل حسنة بعشر امثالها الي سبعمائة ضعف الّا الصيام، فانّه لي و انا اجري به»[1]
    با سلام و ادب

    استاد گرامی گوینده این سخن کیست؟ایا حدیث قدسی است؟


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  13. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    با سلام و ادب

    استاد گرامی گوینده این سخن کیست؟ایا حدیث قدسی است؟
    باسلام و تقدیر .
    حدیث قدسی است . گوینده حدیث قدسی خداوند است . دو گزینه درتوضیحش قابل طرح است :
    الف) ممكن است معناي سخن حضرت اين باشد كه دين باوران اهل ايمان كه پيوسته در مسير بندگي خالصانه و تأمين رضاي حضرت دوست تلاش مي‌كنند، روزه گرفتن اخلاص آن‌ها را محكم و خلوص‌شان را تثبيت مي‌كند، چون روزه عبادتي است كه هيچ يكي از عبادات با آن قابل مقايسه نيست از اين روست كه در روايتي آمده «كل حسنة بعشر امثالها الي سبعمائة ضعف الّا الصيام، فانّه لي و انا اجري به»
    [1] معناي اين حديث نوراني آن است كه روزه در واقع وصال دوست و شهود جمال محبوب است و اين وصال و لقاء معنوي پاداش روزه است. از اين رو هر عملي نيك ده تا هفت صد برابر پاداش دارد، ولي پاداش روزه خود خدا و وصال و شهود جمال اوست لذا برخي از عارفان مي‌گويد:«گرسنگي را ثمره مشاهدت بود، و مشاهده معركه گاه مردان است»[2] چه اين كه صاحب فتوحات در معناي فراز حديث حديث ياد شده كه فرمود:«الا الصيام فانه لي» گفته است: روزه و صوم صفت صمداني است از اين رو خداوند با تعبير «فانّه لي» آن را توصيف كرده. و چون صوم صفت صمداني است پس اگر بنده به آن صفت يعني تنزيه از غذا توصيف شده به اعتبار تقييد است، زيرا تنزيه از تغذيه و صمدانيت به صورت مطلق وصف خداوند است، و به صورت مقيد بندة صائم به آن متصف مي‌شود. از اين روست كه فرمود:«انا اجزي به» حق تعالي جزاء صوم براي صائم است.[3] چه اين كه به گفته حكيم متأله استاد جوادي آملي، هيچ يكي از مشركان بت‌پرست، براي بت شان روزه نمي‌گرفته است، گرچه ساير اعمال و عبادات را به نحوي در برابر بت‌هاشان انجام مي‌داده اند، از اين رو روزه تنها عبادتي است كه خالص براي معبود حقيقي بجا آورده شده و مي‌شود.[4]
    ب) روزه انسان را به صفت صمديت متصف مي‌كند و انسان از طريق روزه مظهر اسم «الصمد» مي‌شود، زيرا چنان كه اشاره شد صمد كسي است كه منزّه از تغذيه و غذا خوردن است.
    [5] و امام حسين درباره معناي صمد فرمود:«الصمد الذي لاجوف له، الصمد الذي لايأكل و لايشرب الصمد الذي لاينام»[6] براساس اين حديث نوراني روزه زمينه ظهور و تجلي اسم الصمد را در وجود انسان فراهم مي‌سازد، و انسان را فرشته منش مي‌سازد يعني همان طور كه فرشتگان به عنوان مظاهر اسم الصمد منزه از جوف، خوردن، آشاميدن و خواب‌اند، انسان روزه دار نيز به مشرب فرشتگان تلاش مي‌كند كه با روزه خود زمينه تجلي صفت صمديت را در خود بوجود آورد.



    [1]. براي هر عملي نيك ده تا هفت صد برابر پاداش مقرر شده مگر روزه، زيرا روزه براي من است و من جزاء و پاداش روزه هستم. محجة البيضاء، ج2، ص121.

    [2]. كشف المحجوب، ص278.

    [3]. ر،ك: فتوحات مكيه، ج9، ص103. (با تحقيق عثمان يحيي)

    [4]. ر،ك: حكمت عبادات، ص134.

    [5]. ر،ك: فتوحات مكيه، ج9، ص102. (با تحقيق عثمان يحيي)

    [6]. صمد موجودي است كه جوف و ميان تهي نيست، صمد موجودي است نمي‌خورد و نمي‌آشامد، صمد موجودي است كه خواب ندارد. بحارالانوار، ج3، ص223.

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,990
    حضور
    133 روز 12 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    به نام خدا

    با سلام و احترام:

    از توضیحات بسیار مفید و زیبای حضرتعالی متشکرم.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,043
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْه؛ ( 1)
    ماه رمضان ماهی است که قرآن که دارای آیات هدایت و دلایل روشن است، برای هدایت در آن نازل شده ،پس با رویت آن ماه، روزه بگیرد .
    در آیه زمان روزه گرفتن را ماه رمضان و تعداد روزهای آن را یک ماه تمام بیان می­کند.
    غیر از اسرار نهفته در این باب ، فلسفه وجوب روزه در اسلام این است که ماه رمضان ماه نزول قرآن است که از با برکت ترین ماه های سال است .خداوند امت اسلام را در چنین ماهی به مهمانی خود دعوت نموده است. افتخار داده که در برترین ماه ، مهمان خدا باشند .


    1.بقره آیه 185 .

  18. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    سلام
    معمولا دلایلی به نفع روزه میگن که اغلب مثال لغوشم هست! از کارشناس محترم میخوام که اگه ممکنه دلایل واجب بودن روزه، به ترتیب اولویت رو بیان کنن!(البته اگه تاپیک از مسیرش منحرف نمیشه!)

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود