صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیروی از قوانین و مقرارت حکومت اسلامی فعلی، شرعاً واجب است اما امکانپذیر نیست

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    452
    حضور
    42 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    443

    اشاره پیروی از قوانین و مقرارت حکومت اسلامی فعلی، شرعاً واجب است اما امکانپذیر نیست




    سلام
    طبق فتواهایی که از مراجع تقلید فعلی دیده‌ام عمل به همۀ قوانین جمهوری اسلامی از اداری تا راهنمایی رانندگی واجب است.
    برداشت من این است که احکام رساله‌های عملیه به کنار، در حکومت اسلامی فعلی به همۀ قانونی‌های مجلس و دولت و دستورات رؤسا نیز باید عمل کرد وگرنه فرد گناهکار است و باید پس از مرگ جواب پس بدهد. به این ترتیب مسلمان بی گناه بودن در این حکومت بسیار سختت‌تر است.

    احکام رساله که برگرفته از احکام الهی است خیلی سخت نیستند: اگر آب نبود تیمم اگر ایستاده نشد نشسته، نشسته نشد، خوابیده. استطاعت اگر بود حج واجب است. مریض اگر نبودی روزه واجب است و...
    اما قوانین حکومت توسط انسان‌هایی نه چندان همه جانبه نگر تدوین شده‌اند و عمل دقیق به آن‌ها خیلی هم ساده نیست و هیچ یک از ساده گرفتن‌های احکام اولیه را ندارند. مثلاً ظاهرا طبق قوانین راهنمایی رانندگی عابر پیاده باید از پل یا از خط عابر پیاده عبور کند. فرض کنید بخواهید به مغازۀ رو به روی آن طرف خیابان بروید و خیابان هم خلوت باشد اما نزدیک‌ترین خط عابر پیاده 2 کیلومتر آن ور تر باشد. حالا فرد مسلمان مؤمن باید زحمت بکشد 8 کیلومتر پیاده روی کند تا از مغازه چیزی بخرد و برگردد تا خدای نکرده مرتکب گناه شکستن قوانین نشود و اگر کسی هم بفهمد حتما مورد تمسخر هم قرار بگیرد.

    یا مثلا بستن کمبربند ایمنی برای سرنشینان عقب هم طبق قوانین جدید الزامی است. حالا اگر سوار تاکسی شوید و بخواهید کمبر بند عبق ببنید و ببنید همچین چیزی نیست و به رااننده بگویید «چون کمبربند ندارد پیاده می‌شوم»، علاوه برای تحمل خندۀ دیدگران راهتان را باید پیاده طی کنید چون خیلی از تاکسی‌ها کمبرند عقب ندارند یا اگر هم داشته باشند نمی‌شود بست. به هر حال این پیاده روی، هزینۀ گناه نکردن در حکومت اسلامی است.

    یا فرض کنید به اداره‌ای رفته‌اید و می‌دانید طبق قوانین اداری سهمیۀ چای مخصوص کارمندان است و شما ارباب رجوع اما کارمند تعارف می‌کند و یک چای هم برای شما می‌گیرد. حالا طبق قوانین شما نباید چای را بخورید اما اگر نخورید خیلی خوب نیست. «آقا این چای که شما تعارف می‌کنید طبق قوانین ادارۀ خود شما مخصوص ارباب رجوع نیست و من متأسفنه نمی‌توانم لب به آن بزنم» این را بگویید و بعد هم انتظار داشته باشید کارتان راه بیفتد.

    یا می‌روید بانک پول بگذارید و می‌دانید مصوبۀ جدید هیئت دولت به همۀ بانک این است که نرخ سود زیر 17 درصد باشد و می‌دانید این بانک سود 21 درصد می‌دهد و خلاف مقرارات عمل می‌کند و به حرف هیچ کس توجه نمی‌کند. فکر می‌کنید این که 4 درصد سود غیر قانونی می‌دهد و این 4 درصد غیر قانونی و حرام است و شما که م‌ؤمن هستید نمی‌توانید مال حرام بخورید.

    یا در اداره‌ای کار می‌کنید و اسکنر فلان بخش اداری خراب شده ولی اسکنر شما سالم و بلا استفاده است و می‌توانید کار ارباب رجوع‌های آن بخش را راه بیندازید اما ناگهان یاد مقررات اداری می‌افتید که این اسکنر را به این بخش داده‌اند و من حق ندارم آن را در امور دیگری استفاده کنم و نتیجه معطل ماندن ارباب رجوع‌های می‌شود.

    یا می‌خوهید کارآفرینی کنید اما آنقدر مقررات زیاد است که بدون زیر پا گذاشتن برخی نمی‌توانید کار آفرینی کنید.

    یا وارد سایت سازمان سنجش می‌شوید تا برای کنکور ثبت نام کنید در حالی که ساعات پایانی ثبت نام است. ثبت نام را شروع می‌کنید و در قسمتی که باید عکس خودتان را آپلود کنید عکس پارسالتان را بر می‌دارید اسکن می‌کنید تا آپلود کنید که ناگهان می‌بینید زیر عکس نوشته «طبق مقررات ثبت نامی عکس باید مربوط به یک سال اخیر باشد» و یادتان می‌آید که عکسی که اسکن کرده‌اید مربوط به یک سال و یک ماه پیش است و عکس دیگری ندارید و فرصتی هم برای عکس گرفتن نیست. اما شما مسلمان مؤمن هستید و نباید گناه تخلف از مقررات را مرتکب شوید پس تصمیم می‌گیرید گناه نکنید و تا ثبت نام سال دیگر کنکور صبر کنید.

    در لوله کشی ساختمان، ساخت و ساز و ده‌ها مسألۀ دیگر همین مسائل پیش می‌آید.

    -------------------


    نکتۀ دیگر این که اصلا قوانین روشن نیستند و اگر قرار باشد مردم واقعا به آن‌ها عمل کنند در کنار مرجع تقلید فعلی باید نوعی مرجع تقلید مقرراتی و قانونی داشته باشند و از او در اجرای قوانین استفتا کنند چرا که مراجع تقلید از قوانین اطلاع کافی ندارند که تکلیف را مشخص کنند و روشن است که چین مرجعی باید اعلم هم باشد و شاید عادل، بالغ و... هم باید باشد...

    اما مردم حتی به این فکر هم نمی‌کنند اما ظاهرا طبق فتواهای که می‌گوید تخلف از قوانین جایز نیست باید فکر کنند.

    آیا برای یک مسلمان مؤمن بهتر نبود که همان حکومت قبلی باشد تا مجبور به این همه گناه نشود؟ در آن حکومت حتی اگر از زیر مالیات در می‌رفت گناه نبود که هیچ، ثواب هم داشت.

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۷:۰۳

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست






    پیروی از قوانین و مقرارت حکومت اسلامی فعلی، شرعاً واجب است اما امکانپذیر نیست








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    در مورد این سوال باید به چند نکته توجه کرد.

    نکته اول: اینکه تبعیت از قوانین اجتماعی لازم است، نیاز به تفسیر و تفکیک و تعیین مصادیق دارد. البته این تاپیک مربوط به بحثهای فقهی نیست، اما برای روشن تر شدن بحث، چند مورد از پاسخهایی که توسط کارشناسان محترم گروه فقه و احکام ارائه شده است را بیان میکنم.

    مقام معظم رهبری: مخالفت با دو دسته قوانین و مقررات ممنوع است:
    1. قوانین و مقرراتی که یا مستقیما توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و موردتایید شورای نگهبان است،
    2. آنهایی که به حکم و اجازه قانونی توسط نهادهای مربوطه وضع شده است.(۱)
    در استفتای دیگر از دفتر معظم له در قم به صورت واضح تری این بحث بیان شده است:
    رعایت مقرراتی که سبب تضییع حق دیگران گردد لازم است و تخلف از مقرراتی که سبب اختتلال در نظام شود و یا مفسده داشته باشد و یا سبب از بین رفتن حق دیگران شود جایز نیست و گناه محسوب میشود.
    بنابراین اگر در خیابانی که سرعت حرکت مجاز در آن ۵۰ کیلومتر باشد چنانچه سرعت بیشتر سبب راه بندان و اختلال در نظم رانندگی باشد جایز نیست. اما اگر خیابان خلوت باشد و حق کسی ضایع نشود و اختلال در نظرم هم پیش نیاید در این فرض گناه به معنای عقوبت اخروی نخواهد داشت. (۲)

    آیت الله سیستانی: قوانینی که برای حفظ نظم و به مصلحت جامعه است.

    آیت الله وحید خراسانی: قوانینی دولتی به دو شرط لازم است: اینکه خلاف شرع نباشد و مخالفت با آنها موجب هرج و مرج نباشد.(۳)

    همانطور که مشاهده کردید غالب فتاوا بیان کننده این شرط بود که تخلف از قوانین در صورتی که مخل نظام جامعه و تضییع حق دیگران باشد ایراد دارد. بنابراین هر قانونی و از جانب هر نهاد و سازمان و اداره ای این جنبه را ندارد.

    نکته دوم: در مورادی که به نظر مراجع تقلید(همگی یا برخی) پیروی از مقررات لازم واجب است، فلسفه تبعیت از قوانین به صورتی است که هر عاقلی متوجه آن میشود. به همین جهت، حتی در جوامع لائیک نیز برای توجه داشتن مردم به این مقررات، هم فرهنگ سازی میشود و هم جریمه های سنگینی برای متخلفان گذاشته شده است.

    نکته سوم: حرام نبودن یک عمل مربوط به فقه است و ربطی به قانون ندارد. یعنی اگر یک عمل و تخلفی از نظر فقهی ایراد شرعی ندارد و گناه نبود،لزوما انجامش از نظر قانونی مجاز نیست. همانطور که تخلف از برخی قوانین داخلی ادارات و سازمانها که عمل نکردن به آن مستلزم تضییع حق دیگران نیست، گرچه ممکن است از نظر شرعی ایرادی نداشته باشد ولی از نظر قانون آن اداره محکوم بوده و عدم انجامش مستلزم جریمه و حتی اخراج است.


    با توجه به این نکات:
    اولا: هر قانون و مقرراتی شرعا لازم و واجب نیست. بلکه تنها قوانینی که توسط مجلس و نهادهای قانون گذار(که از نظر قانونی مجاز به قانون گذاری هستند) لازم الاتباع است.

    ثانیا: قوانینی که تبعیت از آن شرعا لازم است مربوط به حفظ نظام جامعه و جلوگیری از اختلال در نظم جامعه و نیز جلوگیری از تضییع حق دیگران است. این قبیل قوانین در هر جامعه ای لازم الاتباع است و منحصر در جوامع دینی نیست.

    ثالثا: در چنین مواردی تمسخر دیگران مجوزی برای انجامش نیست. مثلا فرض کنید بستن کمربند ایمنی که برای حفظ امنیت ساکنان خودرو است، باعث تمسخر یک عده ای شود، آیا کسی به این تمخسر توجه میکند و آیا قانون به این بهانه توجهی می‌کند؟

    موفق باشید.

    ـــــــــــــــــــــ
    ۱.
    آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س1987
    ۲ .استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری
    ۳.
    تخلف از قوانین






  7. صلوات ها 8


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    452
    حضور
    42 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    443



    با تشکر

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    اولا: هر قانون و مقرراتی شرعا لازم و واجب نیست. بلکه تنها قوانینی که توسط مجلس و نهادهای قانون گذار(که از نظر قانونی مجاز به قانون گذاری هستند) لازم الاتباع است.
    البته این شرایط رو بهتر می‌کنه. هر چند من این استثنائات رو در جای رسمی‌ای پیدا نکردم. مثلا:
    > واجب است مسئولين فروشگاه، کالاها را با همان شرايطى که از مسئولين مربوطه گرفته‏اند به مشتريان عرضه نمايند
    > اگر نانوا از طرف دولت مجاز در فروش آرد نباشد، جايز نيست
    > مخالفت با قوانين نظام جمهورى اسلامى، جايز نيست.
    > کسى حق عمل نکردن به قوانين و مقررات حاکم بر اداره‏‌هاى دولتى و عمل بر خلاف آنها را ندارد
    و...
    منبع:
    http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=11
    هیچ استثنائی ندیده‌ام.

    «واجب است» یعنی عدم پیروی از آن گناه است وگرنه وجوب چه معنایی دارد؟ و گناه بودن چه معنایی دارد جز این که عقوبت دارد؟

    و من تردید ندارم که حتی خود نمایندگان مجلس هم همۀ قوانین را کامل نمی‌دانند چه برسد به عامۀ مردم و من شاهد بوده‌ام که مسئولان اداری از قوانین مربوط به خودشان بی اطلاع هستند. همچنین می‌دانم در راهنمایی رانندگی کسانی برگ یا دستگاه جریمه به دست دارند که حتی گواهینامۀ رانندگی ندارند. یا مثلا کسی می‌داند که سیم کشی برق یا لوله کشی آب و کار خانه‌اش کاملا قانونی است یا نه؟

    آیا مردم در نظام اسلامی همۀ قوانین را با جزئیات رعایت می‌کنند؟ خیر، چون نمی‌شود این همه قانون ریز و درست را دانست و مو به مو انجام داد. بدون شک این همه قانون به نوعی مرجع تقلید قانونی نیاز دارند چون همه نمی‌توانند وقت بگذارند قانون بخوانند. همچین مرجعی وجود ندارد که این می‌شود یک ایراد اساسی به یک حکومت اسلامی که قرار است مردم را از گناه دور کند.
    نتیجه این که در حکومت اسلامی همه خواه ناخواه بیش از حکومت قبل گناهکارند (لااقل از نظر تعداد گناه). و نیز اگر کسی گناهی را کوچک بشمارد ظاهرا گناه کبیره می‌شود. پس چون مردم این جور گناه‌ها را گناه نمی‌بینند، کوچک شمرده‌اند و گناهشان کبیره می‌شود!

    شاید بگویید قشر دیندار رعایت می‌کنند که در این صورت اعتراف بعضی از آقایان روحانی را که در برنامۀ زنده می‌گویند ما با سرعت زیاد می‌رفتیم و پلیس ما را گرفت یا روحانیونی را که بدون کلاه ایمنی (در برخی شهرها) یا بدون بستن کمبرند ایمنی حرکت می‌کنند چه می‌گویید؟ آیا رعایت می‌کنند؟ نه؟ چرا؟ چون نمی‌شود. مگر می‌شود این همه قانون ریز و درشت سختگیرانه را رعایت کرد؟

    شاید بگویید هر جا که نشد تکلیف ساقط اما این طور نیست چون این طور نیست که واقعا نشود. می‌شود. اما با سختی و گاه پیشامدهای غیر قابل قبول (که در بالا چند مثال زدم).
    حتی خود دولت قوانین مجلس را رعایت نمی‌کند. از این‌ها گذشته آیا عاقلانه است که قوانین نمایندگانی که به قول خودشان زیر تابلو سیگار ممنوع سیگار می‌شکند و این همه نامنظمند و به وقت سر کارشان نمی‌آیند و وقتی می‌آیند پراکنده و بی نظمند، گاهی برای رأی آوردن تیم فوتبال جا به جا می‌کنند و... همپای قوانین الهی باشد؟


    در چنین مواردی تمسخر دیگران مجوزی برای انجامش نیست.
    وقتی هیچ کس رعایت نمی‌کند، رعایت دقیق قوانین (به شکلی که بالا مثال زدم) انسان عادی را دیوانه جلوه می‌دهد و ممکن است فرد را از اجتماع دور کند و اسلام دین رهبانیت نیست که هر کس در خانه بنشیند و قوانین را رعایت کند. یک انسان عادی فرق می‌کند با یک مرجع تقلید که هر کاری بکند مرید و تحسین کننده دارد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    این قبیل قوانین در هر جامعه ای لازم الاتباع است و منحصر در جوامع دینی نیست.

    بله. اما قوانین خیلی از جوامع غربی دقیق‌ترند و ظاهرا جوانبش بیش‌تر سنجیده شده است و در نتیجه قابلیت اجرای بیش‌تری دارند و اغلب هم رعایت می‌شوند. ضمن این که قوانین شرعی به حساب نمی‌آیند که نگرانی اخروی برای انسان‌ها داشته باشند. برای مثالی که نشان دهد قوانین آن‌ها دقیق‌ترند آن حادثۀ ریلی بزرگ که10، 15 سال پیش در انگلستان افتاد را به یاد بیاورید ضمن محاکمۀ هر کس که نقش داشت، سیستم و قوانین ریلی به گونه‌ای عوض شد که امکان بروز آن حادثه نباشد. اما در ایران بعد از حادثۀ بم فقط یک دسته قوانین دست و پاگیر به ساختمان سازی اضافه شد که ضمن دردسرسازی‌ها وضعیت ساختما‌ن‌ها بهتر شدند اما آیا واقعا ضد زلزله شدند؟ آیا تحول بزرگی بود یا فقط فرایند اداری را پیچیده‌تر کرد؟ به نظر تنها تغییری که وجود آمد این بود که مردم فهمیدند ساختمان باید در برابر زلزله مقاوم باشد که این تغییر بیش‌تر احساسی است نه بر اساس قانونگرایی. یا با این آمار تصادف بالا کاری صورت گرفت؟ قانون جدیدی (غیر از بالا بردن روز افزون و ملایم جریمه‌ها) پدید آمد؟ ارتباط این با موضوع این است که قوانین دقیق‌تر شاید شایستۀ اطاعت شرعی باشند، اما قوانینی که روشن است کارشناسی دقیق پشت آن‌ها نیست، آیا در سطح قوانین الهی است.





    اما سوال من در حقیقت این بود:
    مگر حکومت اسلامی برای رستگاری دنیوی و اخروی نیست؟ حکومت اسلامی برای این است که هم دنیای مردم تأمین شود هم عقبا.
    روشن است که حکومت فعلی رستگاری دنیوی به وجود نیاورده است.
    این حکومت اسلامی اگر قرار باشد با این همه قوانین دست و پا گیر که همه واجبند؛ مردم را به عده‌ای گناهکار تبدیل کند، رستگاری اخروی آن‌ها را نیز تباه کرده است.
    پس چنین حکومتی که نه دنیا را ساخته نه آخرت، به چه درد می‌خورد؟

    و سوال حاشیه‌ای این که مگر اسلام دینی آسان نیست؟ در حکومت اسلامی با این همه قوانین واجب الاجرا که اسلام واقعا سخت است!

    و سوال دیگر آن که چرا باید قوانین حکومتی را پاس داشت و واجب الاجرا دانست که با حمایت از بانکداری ربوی و داشتن اقتصادی (به قول خودشان) بر پایۀ ربا (بر حسب ظاهر) اجتهاد در مقابل نص (قرآن) می‌کند؟ یا قوانین نمایندگانی که به گفتۀ برخی مقامات از پول بیت المال برای رأی آوردن استفاده کرده‌اند؟ و آنگاه خود را در اطلاعت از این قوانین مأجور بدانیم.

    ویرایش توسط the_will_to_believe : ۱۳۹۴/۰۳/۲۲ در ساعت ۱۵:۵۰

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    562
    حضور
    82 روز 18 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2001



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    در استفتای دیگر از دفتر معظم له در قم به صورت واضح تری این بحث بیان شده است:
    رعایت مقرراتی که سبب تضییع حق دیگران گردد لازم است و تخلف از مقرراتی که سبب اختتلال در نظام شود و یا مفسده داشته باشد و یا سبب از بین رفتن حق دیگران شود جایز نیست و گناه محسوب میشود.
    بنابراین اگر در خیابانی که سرعت حرکت مجاز در آن ۵۰ کیلومتر باشد چنانچه سرعت بیشتر سبب راه بندان و اختلال در نظم رانندگی باشد جایز نیست. اما اگر خیابان خلوت باشد و حق کسی ضایع نشود و اختلال در نظرم هم پیش نیاید در این فرض گناه به معنای عقوبت اخروی نخواهد داشت. (۲)
    سلام علیکم
    در لینکی که به عنوان مرجع برای نظر آیت الله خراسانی قرار دادید (http://www.askdin.com/thread38273.html) حکمی که بیان شده کاملا متناقض با این حکم است.
    نتیجه ای هم که من از سوال وجواب های تاپیک http://www.askdin.com/thread19458.html گرفتم این بود که قوانین برای نظم دادن به جامعه وضع شده اند، پس هرگونه تخلف از هر قانونی موجب اختلال در نظم جامعه می شود.

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    واجب است مسئولين فروشگاه، کالاها را با همان شرايطى که از مسئولين مربوطه گرفته‏اند به مشتريان عرضه نمايند
    > اگر نانوا از طرف دولت مجاز در فروش آرد نباشد، جايز نيست
    > مخالفت با قوانين نظام جمهورى اسلامى، جايز نيست.
    > کسى حق عمل نکردن به قوانين و مقررات حاکم بر اداره‏‌هاى دولتى و عمل بر خلاف آنها را ندارد
    با سلام
    خب این قوانین ممکن است بر اساس قوانین وضع شده مجلس باشد و یا از جانب نهادهایی که از قانون گذاری آنها از سوی مجلس مجاز دانسته شده است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    و من تردید ندارم که حتی خود نمایندگان مجلس هم همۀ قوانین را کامل نمی‌دانند چه برسد به عامۀ مردم و من شاهد بوده‌ام که مسئولان اداری از قوانین مربوط به خودشان بی اطلاع هستند. همچنین می‌دانم در راهنمایی رانندگی کسانی برگ یا دستگاه جریمه به دست دارند که حتی گواهینامۀ رانندگی ندارند. یا مثلا کسی می‌داند که سیم کشی برق یا لوله کشی آب و کار خانه‌اش کاملا قانونی است یا نه؟
    آیا مردم در نظام اسلامی همۀ قوانین را با جزئیات رعایت می‌کنند؟ خیر، چون نمی‌شود این همه قانون ریز و درست را دانست و مو به مو انجام داد. بدون شک این همه قانون به نوعی مرجع تقلید قانونی نیاز دارند چون همه نمی‌توانند وقت بگذارند قانون بخوانند. همچین مرجعی وجود ندارد که این می‌شود یک ایراد اساسی به یک حکومت اسلامی که قرار است مردم را از گناه دور کند.
    گناه در صورتی است که علم و قصد در کار باشد و اضطراری نیز نباشد.
    اما در مواردی که کسی از قانون اطلاع ندارد و البته بی اطلاعی ناشی از تقصیر خود فرد نبوده بلکه از جانب نهادهای مسئول خوب اطلاع رسانی نشده است، هیچ گناهی صورت نگرفته است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    شاید بگویید قشر دیندار رعایت می‌کنند که در این صورت اعتراف بعضی از آقایان روحانی را که در برنامۀ زنده می‌گویند ما با سرعت زیاد می‌رفتیم و پلیس ما را گرفت یا روحانیونی را که بدون کلاه ایمنی (در برخی شهرها) یا بدون بستن کمبرند ایمنی حرکت می‌کنند چه می‌گویید؟ آیا رعایت می‌کنند؟ نه؟ چرا؟ چون نمی‌شود. مگر می‌شود این همه قانون ریز و درشت سختگیرانه را رعایت کرد؟
    شاید آن شخص روحانی مقلد مرجعی است که رعایت اینگونه قوانین که ضرر قابل توجهی به خود شخص و دیگران ندارد را لازم نمیداند. شاید هم تخلف دارد میکند. مگر یک روحانی امکان ندارد گناه کند؟ مگر روحانی، معصوم است؟
    همانطور که عرض شد، دایره لزوم تبعیت از قوانین از نظر مراجع تقلید به یک صورت نیست.


    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    شاید بگویید هر جا که نشد تکلیف ساقط اما این طور نیست چون این طور نیست که واقعا نشود. می‌شود. اما با سختی و گاه پیشامدهای غیر قابل قبول (که در بالا چند مثال زدم).
    حتی خود دولت قوانین مجلس را رعایت نمی‌کند. از این‌ها گذشته آیا عاقلانه است که قوانین نمایندگانی که به قول خودشان زیر تابلو سیگار ممنوع سیگار می‌شکند و این همه نامنظمند و به وقت سر کارشان نمی‌آیند و وقتی می‌آیند پراکنده و بی نظمند، گاهی برای رأی آوردن تیم فوتبال جا به جا می‌کنند و... همپای قوانین الهی باشد؟
    در مسائل دولتی که ملاک نظر ولی فقیه است و درصورت تخلف هم تخلف قانونی صورت گرفته و هم گناه.
    در مسائل غیر دولتی و غیر کلان جامعه، هر کسی باید از مرجع تقلید خودش کسب تکلیف کند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    وقتی هیچ کس رعایت نمی‌کند، رعایت دقیق قوانین (به شکلی که بالا مثال زدم) انسان عادی را دیوانه جلوه می‌دهد و ممکن است فرد را از اجتماع دور کند و اسلام دین رهبانیت نیست که هر کس در خانه بنشیند و قوانین را رعایت کند. یک انسان عادی فرق می‌کند با یک مرجع تقلید که هر کاری بکند مرید و تحسین کننده دارد.
    این نتیجه گیری واقعا جایی نداشت.
    اینکه انسان برای جان خود کلاه ایمنی بگذارد، کمربند ایمنی ببندد، از سرعت مجاز تخلف نکند مایه تمسخر دیگران است؟
    سوال: اگر در یک جایی قرار بگیرید که مثلا چیزهایی میخورند که شما حتی فکر خوردن آنرا نمیتوانید بکنید(مثلا سوسک)، اگر شما نخورید هم شما را مسخره میکنند. در این حال، آیا شما به خاطر رهایی از تمسخر دیگران و منزوی نشدن آن سوسک را میخورید؟
    بعلاوه تمامی احکام فردی و اجتماعی اسلام و ادیان اینگونه است. نماز خواندن در بین کسانی که نماز را قبول ندارند ممکن است مایه تمسخر شود، آیا این مجوز میشود که انسان در آنجا کسی نماز نخواند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    بله. اما قوانین خیلی از جوامع غربی دقیق‌ترند و ظاهرا جوانبش بیش‌تر سنجیده شده است و در نتیجه قابلیت اجرای بیش‌تری دارند و اغلب هم رعایت می‌شوند. ضمن این که قوانین شرعی به حساب نمی‌آیند که نگرانی اخروی برای انسان‌ها داشته باشند. برای مثالی که نشان دهد قوانین آن‌ها دقیق‌ترند آن حادثۀ ریلی بزرگ که10، 15 سال پیش در انگلستان افتاد را به یاد بیاورید ضمن محاکمۀ هر کس که نقش داشت، سیستم و قوانین ریلی به گونه‌ای عوض شد که امکان بروز آن حادثه نباشد. اما در ایران بعد از حادثۀ بم فقط یک دسته قوانین دست و پاگیر به ساختمان سازی اضافه شد که ضمن دردسرسازی‌ها وضعیت ساختما‌ن‌ها بهتر شدند اما آیا واقعا ضد زلزله شدند؟ آیا تحول بزرگی بود یا فقط فرایند اداری را پیچیده‌تر کرد؟ به نظر تنها تغییری که وجود آمد این بود که مردم فهمیدند ساختمان باید در برابر زلزله مقاوم باشد که این تغییر بیش‌تر احساسی است نه بر اساس قانونگرایی. یا با این آمار تصادف بالا کاری صورت گرفت؟ قانون جدیدی (غیر از بالا بردن روز افزون و ملایم جریمه‌ها) پدید آمد؟ ارتباط این با موضوع این است که قوانین دقیق‌تر شاید شایستۀ اطاعت شرعی باشند، اما قوانینی که روشن است کارشناسی دقیق پشت آن‌ها نیست، آیا در سطح قوانین الهی است.
    کار شرع و شارع بیان موضوع و حکم است. ولی انجام آن مربوط به حکومت است.
    مثلا اینکه انسان مسلمان در صورت استطاعت یک مرتبه باید به مکه برود. این حکم شرعی است. اما اینکه چگونه برود پای پیاده یا با هواپیما یا اسب و ... اینها دخلی در موضوع ندارد. اینکه چطور با هواپیما به مکه برود دخلی به شارع ندارد. شارع میگوید اگر از تمام جهات استطاعت ایجاد شد یک مرتبه به مکه بروید. حال اگر راه بسته بود یا پر خطر و ... خب دیگر موضوعی محقق نیست و استطاعتی نیست تا لزومی باشد.
    اینها را گفتم تا به این نکته برسم که وقتی حکومت دینی شد بر اساس نظر برخی مراجع تبعیت از قوانین(با توسعه و ضیق مصادیق) لازم است. اما قوانین خاص هر اداره و هر انسان خاصی مد نظر نیست. بلکه قوانینی که از مجاری قانونی خود وضع شده باشد و تمام شرایط و لوازمش دیده شده باشد.
    البته پر واضح است که انسان جایز الخطاست و این امر منحصر در ایران هم نیست. در کشورهای توسعه یافته نیز هر روز شاهد هستیم که قوانین تغییر میکند و برای اصلاح زندگی فردی و اجتماعی افراد قوانین گسترش می یابد.
    در مورد سوء استفاده از قوانین نیز باز این امر منحصر در ایران نیست و سوء استفاده از قدرت در ژاپن و آمریکا و انگلیس و ... وجود دارد. منتها در برخی موارد که افشای تخلف به ضرر مصلحت جامعه نیست تخلف علنی میشود و حتی گاهی محاکمه ای صورت میگیرد. باز هم این موارد ربطی به حکم شرعی ندارد.


  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    مگر حکومت اسلامی برای رستگاری دنیوی و اخروی نیست؟ حکومت اسلامی برای این است که هم دنیای مردم تأمین شود هم عقبا.
    روشن است که حکومت فعلی رستگاری دنیوی به وجود نیاورده است.
    این حکومت اسلامی اگر قرار باشد با این همه قوانین دست و پا گیر که همه واجبند؛ مردم را به عده‌ای گناهکار تبدیل کند، رستگاری اخروی آن‌ها را نیز تباه کرده است.
    پس چنین حکومتی که نه دنیا را ساخته نه آخرت، به چه درد می‌خورد؟
    اینکه حکومت جمهوری اسلامی نتوانسته سعادت دنیوی را فراهم کند نیاز به بررسی دارد که در چه ابعادی و چرا.
    اما اینکه قوانین این حکومت عقبای مردم را خراب میکند مغالطه است.
    اگر این حرف درست باشد پس خداوند نیز نباید حکم شرعی ارسال میکرد چون مردم از احکام تبعیت نمیکنند و در نهایت جهنمی میشوند.
    قوانینی که حکومت میگذارد، خودش برای زندگی بهتر جامعه و ایجاد شرایط مساعد برای سعادتمندی بهتر دنیا و آخرت است. بنابراین از این جهت شبیه احکام شرعی میشود و به همین جهت باید تبعیت شود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    و سوال حاشیه‌ای این که مگر اسلام دینی آسان نیست؟ در حکومت اسلامی با این همه قوانین واجب الاجرا که اسلام واقعا سخت است!
    همانطور که عرض شد این قوانین مربوط به زندگی اجتماعی است و به خودی خود در هر جامعه ای با کم و زیادش وجود دارد. فرق تنها در این است که در جوامع دیگر تخلف از این قوانین صرفا تخلف قانونی است و در حکومت دینی، علاوه بر قانون، تعهد دینی نیز ضمانت اجرایی آن میتواند باشد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    و سوال دیگر آن که چرا باید قوانین حکومتی را پاس داشت و واجب الاجرا دانست که با حمایت از بانکداری ربوی و داشتن اقتصادی (به قول خودشان) بر پایۀ ربا (بر حسب ظاهر) اجتهاد در مقابل نص (قرآن) می‌کند؟ یا قوانین نمایندگانی که به گفتۀ برخی مقامات از پول بیت المال برای رأی آوردن استفاده کرده‌اند؟ و آنگاه خود را در اطلاعت از این قوانین مأجور بدانیم.
    این مسئله کاملا خروج از بحث است و نیازمند به تاپیک مستقل.
    لطفا این قبیل سوالات را در تاپیک مستقلی مطرح کنید.
    موفق باشد.


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط kobram نمایش پست ها
    در لینکی که به عنوان مرجع برای نظر آیت الله خراسانی قرار دادید (تخلف از قوانین) حکمی که بیان شده کاملا متناقض با این حکم است.
    نتیجه ای هم که من از سوال وجواب های تاپیک طریقه اطمینان پیدا کردن به عدالت نماز جماعت گرفتم این بود که قوانین برای نظم دادن به جامعه وضع شده اند، پس هرگونه تخلف از هر قانونی موجب اختلال در نظم جامعه می شود.
    باسلام
    این مطلب را دقیقا از پست هفتم از کارشناس احکام جناب استاد شفا نقل کردم:

    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    4-آيت الله وحيد خراساني:

    سوال 731 : آیا رعایت قوانین دولتی واجب است؟ ج:قوانین دولتی در صورتی‌که خلاف شرع نبوده و مخالفت با آنها موجب هرج و مرج شود باید رعایت شود و تخلّف از آن جایز نیست.


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    50
    حضور
    2 روز 12 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    215



    سلام

    استارتر یه جوری شروع کردن به بحث که من یه لحظه غالب تهی کردم از اینکه اینهمه گناهکارم!

    از پاسخ کارشناس ممنونم
    اما یک سوال نهادهایی که از طرف نهاد مربوطه حکم و مجوز قانونگذاری های لازم الاتباع(که تخلف ازش گناه و عقوبت اخروی داره) دارن رو چطور میشه تشخیص داد؟

    رب زدنی علماً و عملاً و الحقنی بالصالحین



  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    562
    حضور
    82 روز 18 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2001



    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    باسلام
    این مطلب را دقیقا از پست هفتم از کارشناس احکام جناب استاد شفا نقل کردم:
    بله درسته. منظور من این پست نبود

    پست های ابتدایی اون تاپیک درباره فتوای آیت الله خامنه ای هستن که با استفتایی که شما از ایشان (رهبری) قرار دادید تناقض داره


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    اینکه حکومت جمهوری اسلامی نتوانسته سعادت دنیوی را فراهم کند نیاز به بررسی دارد که در چه ابعادی و چرا.
    اما اینکه قوانین این حکومت عقبای مردم را خراب میکند مغالطه است.
    اگر این حرف درست باشد پس خداوند نیز نباید حکم شرعی ارسال میکرد چون مردم از احکام تبعیت نمیکنند و در نهایت جهنمی میشوند.
    قوانینی که حکومت میگذارد، خودش برای زندگی بهتر جامعه و ایجاد شرایط مساعد برای سعادتمندی بهتر دنیا و آخرت است. بنابراین از این جهت شبیه احکام شرعی میشود و به همین جهت باید تبعیت شود.
    احکامی که خداوند ارسال کرده با یک نگرش همه جانبه و بر اساس مصالح و مفاسد واقعی هستند،
    اما قوانین حکومتی توسط انسان های غیر معصوم وضع میشن که امکان اشتباه و خطا و نقص دارن و اینکه استثنائات لازم در اون ها اندیشیده نشده باشه خیلی محتمله


    نقل قول نوشته اصلی توسط mortaz1450 نمایش پست ها
    استارتر یه جوری شروع کردن به بحث که من یه لحظه غالب تهی کردم از اینکه اینهمه گناهکارم!
    دقیقا آدم وقتی تاپیک های انجمن احکام رو میخونه به این حس می رسه
    ویرایش توسط الرحیل : ۱۳۹۴/۰۳/۲۵ در ساعت ۱۴:۵۹

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی حجیت شهود عرفانی، از کجا می آید و آیا قابل انتقال به غیر نیز هست؟
    توسط مسلمان ایرانی در انجمن مسائل عرفان نظری
    پاسخ: 121
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۰/۱۸, ۱۵:۵۴
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۲۰, ۱۷:۲۱
  3. جمع بندی مسلمان واقعی، خوشحال است یا غمگین؟
    توسط لبیک یا علی النقی در انجمن اخلاق اجتماعی
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۲۹, ۱۸:۵۸
  4. اما تو اگر قاسم نیستی، اگرعلی اکبرنیستی؛ لااقل حرمله مباش!
    توسط عمار رهبری در انجمن پیام و وصیت نامه شهدا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۱۸, ۲۰:۴۸
  5. پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۰۱, ۲۱:۴۲

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۴/۰۱, ۲۲:۰۳ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود