صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) در زمان همسر اولشان ازدواج مجدد نکردند اما امامان دیگر ازدواج کردند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727

    اشاره چرا پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) در زمان همسر اولشان ازدواج مجدد نکردند اما امامان دیگر ازدواج کردند؟




    سلام
    این شبهه ای است که در تاپیک های مختلفی ضمن موضوعات دیگر مطرح شده اما چون مستقلا به آن پرداخته نشده است و پاسخ های پراکنده ای داده شده این تاپیک را زدیم تا پاسخی به این شبهه داده شود و کارشناس محترم هم نظر خودش را ذکر کند:

    طبق نظر مشهور فقها ازدواج مجدد مستحب است
    ( مسألة ) : الاستحباب لا يزول بالواحدة ، بل التعدد مستحب أيضا قال تعالى ( فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع ) والظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنكاح الدائم أو المنقطع ، بل المستحب أعم منهما ومن التسري بالإماء .
    العروه الوثقی،ج5،ص:457

    شبهه ای که مطرح می کنند این است که اگر ازدواج مجدد مستحب است پس چرا حضرت محمد در زمان حضرت خدیجه و حضرت علی در زمان حضرت فاطمه به این مستحب عمل نکردند؟!

    جوابی که بنده از منابع مختلف جمع اوری نمودم به این شرح است که اگر کارشناس محترم مطلبی اضافه بر این دارد بیان کند:

    اولاً،سایر ائمه به این مسئله عمل نکردند که در تاپیک http://www.askdin.com/thread47822.html#post662815 بررسی شد که این شیوه فقط در زندگانی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و امام علی(علیه السلام) مشاهده می شود،آنهم به این صورت بوده است که با توجه به شخصیت و جایگاه ویژه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) تا زمان حیات حضرت خدیجه(سلام الله علیها)پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) با زن دیگری ازدواج نکردند،همچنین با توجه به مقام عصمت حضرت زهرا(سلام الله علیها) امام علی(علیه السلام) هم تا زمانی که آن بانوی دو سرا زنده بودند با زن دیگری ازدواج نکردند اما مثلا امام صادق با وجود همسری مثل حمیده ازدواج مجدد داشته اند حمیده کسی است که امام صادق زنان را به برای پاسخ به سوالات به او ارجاع می داد و همچنین امام صادق(ع) نیز درباره او می فرماید: حمیده، پاکیزه از پلیدی ها و مانند شِمش طلاست. ملائکه، همواره از وی مراقبت می کردند تا کرامتی از سوی خداوند برای من و حجت بعد از من به دستم رسید.(کلینی، ج 1، ص 477) پس اگر همه امامان ما با وجود همسر اوّل همسر ديگري اختيار نمي كردند مي شد فهميد كه امامان ما هم با اين امر موافقند ؛ ولي اگر يك امام بزرگوار همچون علي عليه السلام با وجود حضرت زهرا سلام الله عليها به ازدواج دوم مبادرت نكرد حتماً شرايطشان اقتضاء نمي كرد . ولي مي دانيم كه ساير امامان ما كه عمل آنها نيز براي ما حجّت است به ازدواج دوم و سوم و ... با وجود همسر اوّل مبادرت نموده اند همچون امام حسين عليه السلام و امام كاظم عليه السلام و ساير ائمه عليهم السلام ...

    ثانیاً، ممکن است آنان در آن زمان با وجود خدیجه و فاطمه‏ علیهما السلام نیازى به این مسئله نداشته‏ اند؛ زیرا اگر زن داراى تمام کمالات و محاسن باشد، نیاز به چندهمسرى به وجود نخواهد آمد.

    ثالثاً، شاید امکانات و شرایط چندهمسرى در آن زمان براى آنها وجود نداشته است؛ زیرا همان‏گونه که گفته شد، چندهمسرى داراى شرایطى است و یکى‏ از آن شرایط، ایجاد عدالت بین آنهاست و اگر نتوان بین چند همسر عدالت برقرار نمود، باید به یک زن اکتفا کرد؛ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً. در نتیجه، ممکن است ایجاد عدالت بین شخصى مثل خدیجه و حضرت زهرا علیها السلام با سایر زنان مشکل بوده باشد و حتى در نظام خانواده، ایجاد خلل نماید؛ زیرا اگر بین آنها به تساوى برخورد شود، ظلم است (تساوى با عدالت فرق دارد). عدالت آن است که با هر کس طبق شأن خود رفتار شود و اگر به عدالت واقعى و طبق مقامات و شئونات آنان عمل شود، چه بسا زنان دیگر، تحمل نداشته، شدت حسادت زنانگى و بشرى آنها، نظام خانواده پیامبر و على‏ علیه السلام را مختل مى‏کرد.

    رابعاً، هر حکم عامى، مى‏تواند داراى تخصیص باشد؛ یعنى با وجودى که چندهمسرى به خودى خود و فى نفسه مباح است، ولى گاهى برخى موارد، خصوصیت خاص دارد؛ به عنوان مثال، خدیجه کسى بود که پیامبر در شأن او فرمود:

    خدیجه و اَینَ مثل خدیجه، صَدَّقَتْنى حینَ کَذَّبنى الناس و ازرتنى على دین‏اللَّه و اَعانَتْنى بمالها؛
    خدیجه و کجا مانند خدیجه پیدا مى‏شود؟ او در زمانى که همه مرا تکذیب مى‏کردند، تصدیقم نمود و بر دین خدا یارى‏ام کرد و با همه مال خود کمکم نمود.

    همچنین در روایت دیگرى رسول خدا صلى الله علیه وآله و سلم فرمودند: انّ جبرئیل‏ علیه السلام قال لىِ لیلةً اُسْرِىَ بى‏حین رَجَعتُ و قلت یا جبرئیل هل لک مِن حاجةٍ؟ قال حاجتى اَنْ تقرأ على خدیجه من اللَّه و مِنّى السلام؛
    هنگامى که از معراج برمى‏گشتم، به جبرئیل گفتم: آیا درخواستى دارى؟ جبرئیل گفت: درخواست من از تو این است که از طرف من و خداوند به خدیجه سلام برسانى. در تاریخ نیز ثبت شده که پیامبر در روز دوشنبه به رسالت مبعوث گشت و نماز خواند و خدیجه در آخر همان روز به نماز ایستاد. و در مورد حضرت فاطمه؛ هم که قلم از توصیف فضایل و خصوصیات حضرت زهرا علیها السلام عاجز است. او کسى است که پیامبر او را «ام ابیها» خواند و در شأنش فرمود: او سیده نساء عالمین است و سوره انسان، در شأن او و شوهر و فرزندانش نازل شد. در نتیجه، نمى‏توان زن دیگرى را پیدا کرد که شرایط شراکت در زندگى با آن دو بزرگوار را داشته باشند.


    خامساً
    شیخ طوسی در امالی از امام صادق علیه السّلام نقل کرده:«تا زمانی که حضرت فاطمه علیها السّلام زنده بود خداوند متعال زنان دیگر را برای علی علیه السّلام حرام کرده بود.»
    ابو بصیر اسدی که راوی این حدیث است، می گوید: پرسیدم: چگونه؟ امام علیه السّلام فرمود: «چون فاطمه علیها السّلام همیشه طاهر بود و هرگز حائض نمی شد»
    علامه مجلسی در باره این حدیث دو احتمال داده است:
    اوّل: چون حائض نمی شد؛ لذا علی علیه السّلام عذری برای ازدواج با زنان دیگر نداشته است.
    دوم: جلالت و عظمت شأن فاطمه مانع از ازدواج مجدّد علی علیهما السّلام بوده است.(مجلسی، بحار الأنوار، ج ‏43، ص 153)

    بنابر این با توجه به روایت می توان گفت:

    1- حضرت زهرا علیها السّلام یک زن عادی نبود. بلکه به فرموده پیامبر صلّی الله علیه و آله ایشان حوریه انسیه،(طبرسی، الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج ‏2، ص 409.) برترین زن جهان،[مجلسی، بحارالأنوار، ج 25، ص 361] برترین زن بهشتی بودند؛[مجلسی، بحار الأنوار، ج ‏43، ص 37.] از این رو علی علیه السّلام جهت احترام به حضرت فاطمه علیها السّلام با زن دیگری ازدواج نکردند. هم چنان که پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله با وجود حضرت خدیجه علیها السّلام با زن دیگری ازدواج نکردند.

    یا اینکه چون حضرت زهرا عادت زنانگی نداشتند؛ لذا حضرت علی با وجود ایشان، نیاز به همسر دیگری نداشت. و یا احتمال داشت، همسر دوم، نتواند حرمت حضرت فاطمه علیها السّلام را نگهدارد.


    سادساً روایت داریم که شیخ صدوق نقل کرده است هنگامی که خدیجه در بستر بیماری و وفات بود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بالین او فرمود: وقتی بر هووهایت وارد شدی سلام ما را به آنان برسان!
    خدیجه گفت: هووهای من چه کسانی هستند ای رسول خدا!
    پیامبر فرمود:
    مریم دختر عمران، کلثم خواهر موسی و آسیه همسر فرعون
    خدیجه گفت:
    به خیر و خوشی ای رسول خدا!
    متن روایت چنین است:
    «دخل رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) علی خدیجة و هی لما بها، فقال لها: بالرغم منّا ما نری بک یا خدیجة، فاذا قدمت علی ضرائرک فأقرئیهنّ السلام فقالت: من هنّ یا رسول اللّه ؟ قال(ص): مریم بنت عمران، و کلثم أخت موسی، و آسیة امرأة فرعون، قالت:بالرفاء یا رسول اللّه
    منبع:بحارالانوار، ج19، ص24. بیان شباهتها با استفاده از ساره، همسر ابراهیم خلیل الرحمن، احمد حیدری، پیام زن، شماره42 (سال چهارم)، ص24.


    سابعاً اگر پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله زندگي خود را با دو يا چند همسري آغاز مي كرد برخي دوستان نادان و دشمنان دانا او را انساني ( نعوذ بالله ) زن باره و هوسران معرفي مي كردند و با استفاده از اين نقطة ضعف ! علاقه مردم و مخصوصاً زنان جوامع مختلف را نسبت به دين مقدس اسلام ، كمرنگ كرده و يا از بين مي بردند . چون به خوبي از احساس ناخوشايند هوو داشتن زنان آگاهي داشتند .

    ثامناً
    اگر شرايط سالهاي آخر بعثت و سالهاي آغازين هجرت را ملاحظه كنيم خواهيم دانست كه كثرت اشتغالات علي عليه السلام در امر دفاع از اسلام اجازه و فرصتي به آن حضرت نمي داد تا به اين حكم عمل نمايد ؛ هر چند خوب مي دانيم كه تشريع حكم تعدّد زوجات در دو سال پاياني عمر حضرت زهرا سلام الله عليها بود كه آن دو سال نيز در اوج سختيها و دغدغه هاي علي عليه السلام بود ( زيرا موضوع فتح مكه و غدير خم و رحلت پيامبر اكرم پيش آمد ) . ولي وقتي آن حضرت در بيست و پنج سال سكوت تلخ ؛ فراغتي يافت با ازدواجهاي متعدد به اين حكم عملاً مبادرت فرمود و فرزندان زيادي ( مجموعاً 27 فرزند ) از خود به يادگار گذاشت .

    عاشراً مي دانيم كه حضرت خديجه سلام الله عليها در سال دهم بعثت رحلت كردند ولي آية تشريع تعدّد زوجات در اواخر سال هشتم هجري نازل شد يعني حدود يازده سال پس از رحلت حضرت خديجه سلام الله عليها . بنابراين وقتي تا زمان رحلت حضرت خديجه سلام الله عليها ، شريعت و قانوني از جانب خداوند در زمينة تعدّد زوجات بر پيامبر و مسلمانان نازل نشده بود ، پيامبر به چه چيزي مي بايست عمل مي كرد ؟
    شايد بگوييد پس چرا پيامبر صلوات الله عليه و آله قبل از نزول آيه ، به چند همسري روي آوردند ؟
    در جواب بايد گفت : هر چند آية تجويز و تشريع چند همسري در اواخر سال هشتم هجري نازل شد يعني در دو سال پاياني عمر پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله ، ولي از آنجا كه عمل پيامبر صلوات الله عليه و آله نيز به عنوان شارع مقدس براي مسلمانان حجّت است آنچنانكه خداوند مي فرمايد :
    ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ( حشر / 7 )

    آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد ( و اجرا كنيد ) ، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد ؛

    ايشان بعد از رحلت حضرت خديجه سلام الله عليها وقتي شرايط لازم به وجود آمد به چنين امري اقدام كردند و نزول اين آيه نيز به منزله تأييد عمل پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله و تشريع چنين حكمي براي همة مسلمانان بود .

    عاشرا+1(شماره کم امد):خداوند تشريع يك حكم را معلّق بر شخصيت افراد نمي كند ، بلكه اگر حكمي به مصلحت جامعه باشد همه بايد در عمل به آن يا اعتقاد به آن پايبند باشند . بر فرض اگر آية تشريع تعدّد زوجات در زمان حيات حضرت خديجه سلام الله عليها نازل مي شد و اين حكم به مصلحت جامعه مسلمانان بود پيامبر صلوات الله عليه و آله خود را ملزم مي دانست تا با عمل به اين حكم ، راه را براي عمل ساير مسلمانان هموار سازد و در اين امر شخصيت والاي حضرت خديجه و ملاحظه ايشان ، ملاك عمل نبود . همچنانكه پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله از طرف خداوند مكلّف شد با همسر مطلّقة پسرخوانده خود ازدواج كند تا توهّم حرمت ازدواج با همسر پسر خوانده كه در ميان عرب همچون فرزند شمرده مي شد از بين برود . و اين امر هر چند بر رسول خدا صلوات الله عليه و آله سخت و دشوار بود ولي به خاطر مصلحت چنين حكمي به فرمان خداوند عمل كرد .

    عاشرا+2: اکثر قریب به اتفاق انبیا تعدد زوجات شیوه آنها بوده که سنت انبیا تعدد زوجات هست در روایت صحیح السندی آمده:
    «ثلاث من سنن المرسلين العطر و اخذ الشعر و كثره الطروقه؛ محمر بن خلاد مي گويد شنيدم حضرت رضا(ع) مي فرمود: سه چيز از سنت پيامبران است: عطر زدن، زدودن موهاي زائد بدن و كثرت طروقه». طروقه در اين روايت به فتح طاء به معني همسران خواهد بود بنابراين مراد از آن كثرت همسران و ازدواج خواهد بود(بحار، ج 62، ص 5)

    و دلایل دیگر ...

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۳/۲۹ در ساعت ۲۲:۰۰

  2. صلوات ها 16


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,531
    حضور
    175 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58325



    با نام و یاد دوست






    چرا پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) در زمان همسر اولشان ازدواج مجدد نکردند اما امامان دیگر ازدواج کردند؟








    کارشناس بحث: استاد مشکور


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,514
    حضور
    34 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4017



    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    سلام
    این شبهه ای است که در تاپیک های مختلفی ضمن موضوعات دیگر مطرح شده اما چون مستقلا به آن پرداخته نشده است و پاسخ های پراکنده ای داده شده این تاپیک را زدیم تا پاسخی به این شبهه داده شود و کارشناس محترم هم نظر خودش را ذکر کند:

    طبق نظر مشهور فقها ازدواج مجدد مستحب است
    ( مسألة ) : الاستحباب لا يزول بالواحدة ، بل التعدد مستحب أيضا قال تعالى ( فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع ) والظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنكاح الدائم أو المنقطع ، بل المستحب أعم منهما ومن التسري بالإماء .
    العروه الوثقی،ج5،ص:457

    شبهه ای که مطرح می کنند این است که اگر ازدواج مجدد مستحب است پس چرا حضرت محمد در زمان حضرت خدیجه و حضرت علی در زمان حضرت فاطمه به این مستحب عمل نکردند؟!

    جوابی که بنده از منابع مختلف جمع اوری نمودم به این شرح است که اگر کارشناس محترم مطلبی اضافه بر این دارد بیان کند:
    سلام علیکم

    با تشکر از سؤال دقیق و ارائه پاسخ تفصیلی موجود، در پاسخ گفتنی است:

    اولاً پاسخ ارائه شده با دقت تمام تهیه شده و نسبتاً به همه موارد و زوایای بحث پرداخته است به عبارتی صرفنظر از بیان و افزودن هر مطلب دیگری، برای رد شبهه پاسخی تمام و کمال است.

    ثانیاً چنانکه گفته شد این مستحب،( ازدواج مجدد یا تعدد زوجات) تکلیفی نبوده بلکه پیشنهادی است بعبارتی ازدواج مجدد، یک امر واجبی نیست که بگوییم باید انجام بگیرد. از طرفی انگیزه ازدواج های بعدی پیامبر، گاهی به خاطر اداره و سرپرستی بیوه زنی و گاهی به خاطر جلب قبیله زنی، به اسلام بوده است. در برخی موارد، زنان خودشان را در معرض ازدواج با پیامبر قرار می دادند. شاید بتوان گفت که شخص پیامبر به دنبال تجدید فراش نبودند. زیرا به جز یک همسر، بقیه همسران ایشان بیوه بودند و رسول خدا در سنین کهولت، اقدام به ازدواج های متعدد کردند.

    بعلاوه عدم ازدواج مجدد پیامبر اکرم (ص) و علی (ع) در زمان حیات حضرت خدیجه و حضرت فاطمه زهرا(علیهما السلام) علاوه بر دلایلی که گفته شد چیزی از فضیلت آن دو بزرگوار کم نمی کند زیرا در اعمال مستحبی پیشنهادی شرایط افراد نیز دخالت دارد. که در پاسخ اصلی به آن شرایط اشاره گردیده است.

    ثالثاً چنانکه در شماره هفتم پاسخ اشاره شد اگر پیامبر (ص) در اوایل بعثتشان یعنی همزمان با داشتن حضرت خدیجه (س) اقدام به ازدواج دیگری می کرد شائبه ی زن بارگی و هوسرانی پیامبر اکرم (ص) در ذهن دوستان نادان و دشمنان آگاه ایجاد شده و از این طریق شخصیت پیامبر اکرم (ص) را تخریب می کردند. چنانکه برخی مستشرقان غربی آگاهانه و از سر غرض ورزی و البته بدون توجه به اموری نظیر: فلسفه تعدد زوجات پیامبر(ص)، پرهیزکاری آن حضرت در سنین جوانی، ازدواج با حضرت خدیجه 40 ساله و عدم اقدام به ازدواج مجدد در زمان حیات خدیجه (س) و .... این مسأله را "العیاذ بالله" گواه و دلیلی بر هوسران بودن پیامبر (ص) دانسته و منشأ حکم تعدد زوجات را به همین روحیه پیامبر اکرم (ص) نسبت داده اند.

    با این حال تصور کنید با وجود اینکه به دلایل روشن پیش گفته نبی اکرم (ص) در آن مقطع (جوانی تا میانسالی) و تا زمان حیات حضرت خدیجه (س) اقدام به ازدواج مجدد نکرده اند و پس از تشریع حکم تعدد زوجات (در سالهای پایانی رسالتشان) بنا به امر خداوند به این حکم جامه عمل پوشاندند چنین اقاویل و اتهامات ناشایستی را به پیامبر خاتم (ص) نسبت داده اند حال اگر مطلب بگونه ای دیگر بود در همان زمان چه نسبتهای ناروایی به نبی اکرم (ص) داده می شد؟

    رابعاً علاوه بر دلایل و شرایطی که بیان شد و وضعیت حضرت رسول (ص) و حضرت امیر (ع) را مشترک می سازد وضعیت عصمت و کفو تام و تمام بودن علی و زهرا (علیهماالسلام) به تنهایی می تواند دلیلی کافی بر چرایی عدم ازدواج مجدد علی (ع) با دیگری در زمان حیات حضرت زهرا (س) باشد زیرا وقتی حضرت علی (ع) بطور خاص و مستثنی همسری طاهره و معصوم دارد که مظهر عصمت بالغه الهی و دارنده وجه اتم کمالات انسانی است و طبق برخی روایات اگر نبود علی (ع) هیچ کس شایسته همسری حضرت زهرا (س) نبود. آیا ویژگی های تمام و کمال آن دو بزرگوار نمی تواند مسأله ی تعدد زوجات را که امری استحبابی و مباح بوده و بنا به حکمت الهی برای مصلحتهایی تشریع شده را تخصیص بزند؟ بعبارتی مادامیکه این دو در کنار هم باشند از دامنه اقتضاءات و مصالح این حکم الهی بی نیاز و مبرا باشند.

    دوستان عزیز، اگر تحقیقاً به مطلب دیگری افزون بر مطالب یاد شده رسیدند بفرمایند.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست چرا پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) در زمان همسر اولشان ازدواج مجدد نکردند اما امامان دیگر ازدواج کردند؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 16


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    351
    حضور
    19 روز 14 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1561



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    دوستان عزیز، اگر تحقیقاً به مطلب دیگری افزون بر مطالب یاد شده رسیدند بفرمایند
    جناب مشکور منم در تحقیقاتم به یه نتیجه رسیدیم
    همه ی اینها جزء افکار مردسالارانه بیش نیست مثلا اگر زنان در قدیم زتان مفسر و .. میشدن الان شاید به جای چند زنی چند شوهری بود درسته؟


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,514
    حضور
    34 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4017



    نقل قول نوشته اصلی توسط neɠïn نمایش پست ها
    جناب مشکور منم در تحقیقاتم به یه نتیجه رسیدیم
    همه ی اینها جزء افکار مردسالارانه بیش نیست مثلا اگر زنان در قدیم زتان مفسر و .. میشدن الان شاید به جای چند زنی چند شوهری بود درسته؟
    سلام و ادب

    سرکار نگین بزرگوار

    ما از حکم شریعت الهی و تفسیر و تبیین و سنت قولی و عملی معصومین (علیهم السلام) در خصوص مسأله تعدد زوجات سخن می گوییم و شما بحث را به حاشیه تفسیر مردسالارانه و زن سالارانه منحرف می کنید! بنظر خودتان که قطعاً متشرع و معتقد به احکام الهی هستید چنین سوء تفسیر و برداشتی از احکام الهی صحیح است؟.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست چرا پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) در زمان همسر اولشان ازدواج مجدد نکردند اما امامان دیگر ازدواج کردند؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  11. صلوات ها 13


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    351
    حضور
    19 روز 14 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1561



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    ما از حکم شریعت الهی و تفسیر و تبیین و سنت قولی و عملی معصومین (علیهم السلام) در خصوص مسأله تعدد زوجات سخن می گوییم و شما بحث را به حاشیه تفسیر مردسالارانه و زن سالارانه منحرف می کنید! بنظر خودتان که قطعاً متشرع و معتقد به احکام الهی هستید چنین سوء تفسیر و برداشتی از احکام الهی صحیح است؟.
    والا به خدا قسم من به سخن خودم ایمان دارم بهرحال منم به این نتیجه رسیدم
    اینجوری نیست که همه ی علمای دین درباره ایه تعدد نظر یکسانی داشته باشند یا اینکه همه به این تفاسیری که استارتر آورده ایمان داشته باشند نظرات متفاوته و ما میتونیم از بین این تفاسیر اونی که به نظرمون درست است انتخاب کنیم ولی جالبه که تا ما یه پست میزاریم میشه به حاشیه کشیدن بحث و منحرف کردن و ... ولی پست های اقایان نه!!! بهتر ه دیگه ما خانم ها پست نزاریم تا تاپیک منحرف نشود میخواستم در ادامه درباره این نتیجه ای که گرفتم بیشتر توضیح بدم ولی چون شما میگین بحث رو منحرف میکنید درباره اینکه چطور به این نتیجه رسیدیم دیگه توضیح نمیدم
    ویرایش توسط neɠïn : ۱۳۹۴/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۵:۲۸


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,415
    حضور
    42 روز 17 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6338



    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    ممکن است آنان در آن زمان با وجود خدیجه و فاطمه‏ علیهما السلام نیازى به این مسئله نداشته‏ اند؛ زیرا اگر زن داراى تمام کمالات و محاسن باشد، نیاز به چندهمسرى به وجود نخواهد آمد.
    مگر مردان امروزی همه کامل هستند که انتظار داشته باشن زنانشون از هر حیث کامل و بی نقض باشد !!!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    شاید امکانات و شرایط چندهمسرى در آن زمان براى آنها وجود نداشته است؛ زیرا همان‏گونه که گفته شد، چندهمسرى داراى شرایطى است و یکى‏ از آن شرایط، ایجاد عدالت بین آنهاست و اگر نتوان بین چند همسر عدالت برقرار نمود، باید به یک زن اکتفا کرد؛ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً. در نتیجه، ممکن است ایجاد عدالت بین شخصى مثل خدیجه و حضرت زهرا علیها السلام با سایر زنان مشکل بوده باشد و حتى در نظام خانواده، ایجاد خلل نماید؛ زیرا اگر بین آنها به تساوى برخورد شود، ظلم است (تساوى با عدالت فرق دارد). عدالت آن است که با هر کس طبق شأن خود رفتار شود و اگر به عدالت واقعى و طبق مقامات و شئونات آنان عمل شود، چه بسا زنان دیگر، تحمل نداشته، شدت حسادت زنانگى و بشرى آنها، نظام خانواده پیامبر و على‏ علیه السلام را مختل مى‏کرد.
    حسادتی که بنیان زندگی پیامبر رو مختل میکرد !!!!! یعنی یه جنگ خانمان سوز !!!! یعنی پیامبر و حضرت علی با آن همه فضایل و کمالات نمیتونستند آتش چنین فتنه ایی رو خاموش کنن ؟؟؟؟؟؟؟ آن وقت یک مرد عادی در چنین دوره ایی که تعدد باعث فروپاشی بنیان خانواده میشه این توانایی مثال زدنی رو دارند که هم کیان خانواده رو حفظ کنن و هم همزمان تعدد داشته باشند دلایلتون واقعا خنده دار است
    تا آنجایی که می دانیم همیشه مابین زنان پیامبر حسادت وجود داشته بی شک وجود بزرگوار حضرت خدیجه و حضرت زهرا که از حسادت به دور بودند میتونستند با چنین جوی کنار بیان و نزارن بنیان خانواده متزلزل شه

    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    هر حکم عامى، مى‏تواند داراى تخصیص باشد؛ یعنى با وجودى که چندهمسرى به خودى خود و فى نفسه مباح است، ولى گاهى برخى موارد، خصوصیت خاص دارد؛ به عنوان مثال، خدیجه کسى بود که پیامبر در شأن او فرمود:
    تناقض در صحبتون بدجور به چشم میخوره علی آقا
    حضرت خدیجه بی مثال بودند ولی زنان بی مثال کم نبودند مثل همون بانو حمیده پس چطور حضرت صادق با وجود چنین زنی سراغ تعدد رفته ولی پیامبر نمیتونسته بخاطر وجود حضرت خدیجه سراغ تعدد زوجات برود !!!!!
    شاید هم در کل دنیای اسلام فقط دو بانو به کمال رسیدند بقیه ول معطلند

    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    شیخ طوسی در امالی از امام صادق علیه السّلام نقل کرده:«تا زمانی که حضرت فاطمه علیها السّلام زنده بود خداوند متعال زنان دیگر را برای علی علیه السّلام حرام کرده بود.»
    ابو بصیر اسدی که راوی این حدیث است، می گوید: پرسیدم: چگونه؟ امام علیه السّلام فرمود: «چون فاطمه علیها السّلام همیشه طاهر بود و هرگز حائض نمی شد»
    علامه مجلسی در باره این حدیث دو احتمال داده است:
    اوّل: چون حائض نمی شد؛ لذا علی علیه السّلام عذری برای ازدواج با زنان دیگر نداشته است.
    دوم: جلالت و عظمت شأن فاطمه مانع از ازدواج مجدّد علی علیهما السّلام بوده است.(مجلسی، بحار الأنوار، ج ‏43، ص 153)

    بنابر این با توجه به روایت می توان گفت:

    1- حضرت زهرا علیها السّلام یک زن عادی نبود. بلکه به فرموده پیامبر صلّی الله علیه و آله ایشان حوریه انسیه،(طبرسی، الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج ‏2، ص 409.) برترین زن جهان،[مجلسی، بحارالأنوار، ج 25، ص 361] برترین زن بهشتی بودند؛[مجلسی، بحار الأنوار، ج ‏43، ص 37.] از این رو علی علیه السّلام جهت احترام به حضرت فاطمه علیها السّلام با زن دیگری ازدواج نکردند. هم چنان که پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله با وجود حضرت خدیجه علیها السّلام با زن دیگری ازدواج نکردند.

    یا اینکه چون حضرت زهرا عادت زنانگی نداشتند؛ لذا حضرت علی با وجود ایشان، نیاز به همسر دیگری نداشت. و یا احتمال داشت، همسر دوم، نتواند حرمت حضرت فاطمه علیها السّلام را نگهدارد.
    حضرت زهرا علیه اسلام حیض نمیشد دلایل زیادی در این رابطه وجود داره شاید دلیل علمی داشته بانویی که نه سال همسر حضرت علی بودند در سن نه سالگی به ازدواج حضرت درآمدند یعنی سنی که تازه دختر ممکن است حیض بینه قبل از اون محاله و چهار بار باردار شدند هر بار حدود یکسال بارداری ( نه ماه تمام ) رو تحمل کرده و دو سال حداقل شیرددهی رو بر عهده داشته خانم شیرده حیض نمی بیند پس طبیعی بوده حضرت حیض نبیند
    از اون طرف ما حضرت خدیجه رو داریم که هم حیض میشد و هم اینکه پیامبر نیز در زمان ایشان سراغ زن دیگه ایی نرفته پس این دلیل شما هم رد میشه


    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    وایت داریم که شیخ صدوق نقل کرده است هنگامی که خدیجه در بستر بیماری و وفات بود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بالین او فرمود: وقتی بر هووهایت وارد شدی سلام ما را به آنان برسان!
    خدیجه گفت: هووهای من چه کسانی هستند ای رسول خدا!
    پیامبر فرمود:
    مریم دختر عمران، کلثم خواهر موسی و آسیه همسر فرعون
    خدیجه گفت:
    به خیر و خوشی ای رسول خدا!
    متن روایت چنین است:
    «دخل رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) علی خدیجة و هی لما بها، فقال لها: بالرغم منّا ما نری بک یا خدیجة، فاذا قدمت علی ضرائرک فأقرئیهنّ السلام فقالت: من هنّ یا رسول اللّه ؟ قال(ص): مریم بنت عمران، و کلثم أخت موسی، و آسیة امرأة فرعون، قالت:بالرفاء یا رسول اللّه
    این حدیث هم فکر کنم جدیدالظهور است قبلا که چنین حدیثی به چشم نمیخورد ولی جدیدا ظاهر شده

    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    اگر پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله زندگي خود را با دو يا چند همسري آغاز مي كرد برخي دوستان نادان و دشمنان دانا او را انساني ( نعوذ بالله ) زن باره و هوسران معرفي مي كردند و با استفاده از اين نقطة ضعف ! علاقه مردم و مخصوصاً زنان جوامع مختلف را نسبت به دين مقدس اسلام ، كمرنگ كرده و يا از بين مي بردند . چون به خوبي از احساس ناخوشايند هوو داشتن زنان آگاهي داشتند .
    واقعا چه آینده نگری !!!!!
    همه ی رفتار و کردار پیامبر و امامان همواره در معرض تهمت های ناروای دشمنان بوده چطور فقط در این زمینه اینده نگری شده !!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    مي دانيم كه حضرت خديجه سلام الله عليها در سال دهم بعثت رحلت كردند ولي آية تشريع تعدّد زوجات در اواخر سال هشتم هجري نازل شد يعني حدود يازده سال پس از رحلت حضرت خديجه سلام الله عليها . بنابراين وقتي تا زمان رحلت حضرت خديجه سلام الله عليها ، شريعت و قانوني از جانب خداوند در زمينة تعدّد زوجات بر پيامبر و مسلمانان نازل نشده بود ، پيامبر به چه چيزي مي بايست عمل مي كرد ؟
    شايد بگوييد پس چرا پيامبر صلوات الله عليه و آله قبل از نزول آيه ، به چند همسري روي آوردند ؟
    یه جوری میگید باید به چه روی میاورد انگار تعدد زوجات زنا بوده پس چطور به ازدواج روی آورده ولی به تعدد نه؟ مگر خدا در مورد ازدواج قبلا وحی کرده بود ؟
    پیامبران پیشن هم تعدد زوجات داشته اند یعنی پیامبر ما آگاه به مسائل نبوده اند خاندان پیامبر خداپرست بودند ولی تعدد زوجات هم داشتند
    در ضمن هر کاری که در دروان جاهلیت صورت میگرفت که جاهلانه نبوده که پیامبر منتظر دستور دادن خداوند باشه
    دیگه گفتیم دلیل بیار نیازی نیست هر مسئله خنده داری رو بعنوان دلیل ارائه بدی

    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    خداوند تشريع يك حكم را معلّق بر شخصيت افراد نمي كند ، بلكه اگر حكمي به مصلحت جامعه باشد همه بايد در عمل به آن يا اعتقاد به آن پايبند باشند . بر فرض اگر آية تشريع تعدّد زوجات در زمان حيات حضرت خديجه سلام الله عليها نازل مي شد و اين حكم به مصلحت جامعه مسلمانان بود
    الان به مصلحت جامعه ی مسلمانان است ؟ الان جوانان از ازواج فراری هستند شما تعدد رو تبلیغ میکنی ؟
    خانواده ها از عهده گرفتن یه زن برای پسرشون برنمیان انتظار داری سراغ تعدد همسر برای فرزندشون برن
    مردان در سیر کردن شکم یه زن و یه بچه ( دقت کن یه بچه ) مانده اند انتظار داری شکم غریبه ها رو سیر کن
    اولا شرایط رو بسنج بعد تبلیغ کن
    الان مصلحت در سهولت شرایط ازدواج و تشویق جوانان به تن دادن به ازدواج است که تازه این هم بر عهده دولت است نه من و شما زن دوم و سوم گرفتن پیشکششون
    ویرایش توسط شبـنم : ۱۳۹۴/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۵:۳۲


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,415
    حضور
    42 روز 17 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6338



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    ما از حکم شریعت الهی و تفسیر و تبیین و سنت قولی و عملی معصومین (علیهم السلام) در خصوص مسأله تعدد زوجات سخن می گوییم و شما بحث را به حاشیه تفسیر مردسالارانه و زن سالارانه منحرف می کنید! بنظر خودتان که قطعاً متشرع و معتقد به احکام الهی هستید چنین سوء تفسیر و برداشتی از احکام الهی صحیح است؟.
    جناب مشکور هر کسی برداشتی میکنه نمیشه که همه با برداشت های هم موافق باشیم مثلا ما اصلا برداشت های شما و استاتر رو قبول نداریم بیشتر دلیل تراشیه تا جوابی منطقی
    قبلا هم گفتم با شاید و احتمال و گمان نمیشه مسئله ایی رو توجیه کرد
    استدلال های شما در بیان عدم تعدد و صیغه امام علی و پیامبر در زمان حیات حضرت زهرا و حضرت خدیجه فقط بر پایه حدس و گمانه این استدلال قوی نیست و نبوده و هیچ وقت هم نمیتونه صورت مسئله رو عوض کنه
    قبلا در اینکه چرا نذر مادر حضرت مریم بدون اجازه شوهر بوده مگر نه اینکه بدون اجازه شوهر نذر زن باطله باز از حدس و گمان استفاده کردید شاید قبل از وفات شوهرش با ایشان مشورت کرده و کسب تکلیف کرده و .... در حالی که در قرآن اسمی از مشورت و کسب تکلیف از شوهر برده نشده فقط نوشته شده مادر حضرت مریم نذر میکنه اگه فرزندش دختر بوده به معبد بسپارد
    به نظر من این فقط یه دلیل تراشیه وگرنه همه خود می دونیم هیچ یک از ما در آن زمان نبودیم بدونیم اصل ماجرا چی بوده


  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727



    نقل قول نوشته اصلی توسط شبـنم نمایش پست ها
    مگر مردان امروزی همه کامل هستند که انتظار داشته باشن زنانشون از هر حیث کامل و بی نقض باشد !!!!!
    سلام
    شرط ازدواج مجدد کامل بودن مرد در تمام امور نیست بلکه شرط ازدواج مجدد وجود عدالت در نفقه و رعایت حق هم خوابی است یعنی پیامبر نه از این حیث که پیامبر است و انسان کامل است و حضرت علی و سایر ائمه به دلیل کامل بودنشان اقدام به ازدواج مجدد نکرده اند بلکه به دلیل اینکه واجد شرط عدالت بوده اند (البته عدالت تام داشته اند اما شرع عدالت تامه را برای ازدواج مجدد شرط نمی داند بلکه عدالت به معنای خاص ان آمده) پس اصلا شرط نیست که مرد کامل باشد بلکه عدالت به معنایی که خواهیم گفت را اگر مرد داشت می تواند ازدواج مجدد داشته باشد
    فقهاء عظام امامیه در طول تاریخ 2 وظیفه واجب را برای مرد در تعدد زوجات برشمرده اند: اولی اینکه نفقه همه زنها را به نحو متعارف بپردازد. حتی مساوی بودن نفقه ها واجب نیست هر چند مستحب است. و دیگری رعایت حق همخوابگی است بدین معنی که از هر 4 شب یک شب را پیش یکی از زنها باشد. به عنوان مثال اگر مردی 2 همسر دارد از هر 4 شب باید یک شب را پیش یکی باشد یک شب را پیش دیگری و 2 شب دیگر آزاد است هر جا می خواهد باشد؛ یعنی فرضاً می تواند یک شب را پیش یکی باشد و 3 شب را پیش یکی دیگر. هر چند مستحب است که بطور مساوی بین زنها باشد. برای نمونه حضرت امام(ره) در قسمتی مسأله 1 باب قسم و نشوز تحریرالوسیله می فرماید: «پس اگر چهار زن باشند و پیش یکى از آن‏ها بخوابد باید هر کدام از غیر او را یک شب دور بزند و بعضى از آن‏ها را بر بعضى دیگر برترى ندهد. و اگر چهارتا نباشند برایش جایز است که بعضى از آن‏ها را برترى دهد پس‏ اگر دو زن داشته باشد جایز است که پیش یکى از آن‏ها سه شب و پیش دیگرى یک شب باشد و اگر سه زن داشته باشد پس برایش جایز است که پیش یکى از آن‏ها دو شب و دو شب دیگر را نزد دو زن دیگر بماند.» همچنین در مسأله 7 می فرماید: «مسأله 7- رعایت مساوات بین زن‏ها در انفاق و در توجه به آن‏ها و در گشاده‏رویى و در نزدیکى کردن با آن‏ها مستحب است و مستحب است اینکه در صبح هر شبى نزد صاحب آن شب باشد و مستحب است که به زن اذن بدهد که در فوت پدر و مادرش حضور پیدا کند اگر چه او حق دارد که زن را از حضور نزد آن‏ها و از عیادتشان تا چه رسد به عیادت غیر آن‏ها و از بیرون رفتن از منزلش جلوگیرى نماید مگر براى حق واجب.» حضرت آیت الله سیستانی نیز در مسأله 342 جلد 3 منهاج الصالحین می فرماید: «مسألة 342 : إذا کان للرجل زوجتان أو أزید فبات عند إحداهن لیلة یجب علیه ان یبیت عند غیرها ایضاً، فاذا کنّ أربع وبات عند إحداهن طاف علیهن فی أربع لیالٍ لکل منهن لیلة ولا یفضّل بعضهن على بعض. وإذا کانت عنده ثلاث فاذا بات عند إحداهن لیلة یجب علیه ان یبیت عند الاُخریین فی لیلتین وله ان یفضل احداهن باللیلة الرابعة. وإذا کانت عنده زوجتان وبات عند احداهما فی لیلة لزمه المبیت فی لیلة اخرى عند الاخرى، وله ان یجعل لاِحداهما ثلاث لیال وللثانیة لیلة واحدة، وبعد ذلک ان شاء ترک المبیت عند الجمیع وان شاء شرع فیه على النحو المتقدّم.» در مسأله 349 نیز می فرماید: «مسألة 349 : تستحب التسویة بین الزوجات فی الاِنفاق والاِلتفات وطلاقة الوجه والمواقعة وان یکون فی صبیحة کل لیلة عند صاحبتها.» پس مساوی بودن نفقه و میزان ماندن نزد همسران و سایر مسائل مستحب است و واجب نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط شبـنم نمایش پست ها
    حسادتی که بنیان زندگی پیامبر رو مختل میکرد !!!!! یعنی یه جنگ خانمان سوز !!!! یعنی پیامبر و حضرت علی با آن همه فضایل و کمالات نمیتونستند آتش چنین فتنه ایی رو خاموش کنن ؟؟؟؟؟؟؟ آن وقت یک مرد عادی در چنین دوره ایی که تعدد باعث فروپاشی بنیان خانواده میشه این توانایی مثال زدنی رو دارند که هم کیان خانواده رو حفظ کنن و هم همزمان تعدد داشته باشند دلایلتون واقعا خنده دار است تا آنجایی که می دانیم همیشه مابین زنان پیامبر حسادت وجود داشته بی شک وجود بزرگوار حضرت خدیجه و حضرت زهرا که از حسادت به دور بودند میتونستند با چنین جوی کنار بیان و نزارن بنیان خانواده متزلزل شه
    به اصل مسئله دقت نکردید بعضی از همسران پیامبر بودند که حتی پس از فوت حضرت خدیجه به ایشان حسادت می کردند مثلا از خود
    عایشه که از همسران پیامبر صلی الله علیه واله است و رسول خدا سال ها پس از وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها با وی ازدواج کرد، می گوید: «من آن قدر که به خدیجه حسادت می ورزیدم به هیچ یک از زن های پیامبر حسادت نمی‌ورزیدم.»(1) سپس او علت آن را چنین بیان می کند:

    « زیرا رسول خدا از او بسیار یاد می کرد. او قبل از ازدواج پیامبر با من، از دنیا رفت و خداوند به پیامبر دستور داد که خدیجه را به منزلی از لولو بشارت دهد. آن حضرت هر گاه گوسفندی می کشت، از آن به دوستان حضرت خدیجه هدیه می کرد. گاهی به پیامبر می گفتم: گویا در دنیا زنی غیر از خدیجه نبود! آن حضرت می فرمود: «به درستی که محبت او روزی من شده است.»(2)

    روزی از روزها عایشه که نمی توانست خویشتن داری کند، خطاب به رسول خدا صلی الله علیه واله فریاد زد:
    «همیشه با حسرت و درد از عجوزه ای از پیرزنان قریش که از شدّت فرسودگی گونه هایش سرخ شده بود، یاد می کنی؛ در حالی که سال هاست که او مرده و خداوند بهتر از او را نصیب تو کرده است!»
    نبیّ اکرم صلی الله علیه واله سخت خشمناک شد و سپس فرمود:

    «نه، به خدا سوگند که هرگز بهتر از او نصیبم نشده! وی هنگامی به من گروید که دیگران تکفیرم کردند و هنگامی مرا تصدیق کرد که دیگران به تکذبیم پرداختند و هنگامی با دارایی اش به یاری من شتافت که دیگران محرومم ساختند. و خداوند از او، نه از زنی دیگر، به من فرزند عنایت کرد».
    عایشه از سخن باز ایستاد و گفت:

    «به خدا سوگند! بعد از این دیگر از وی سخنی به میان نمی آورم.»(3)


    [1] - فتال نیشابوری، محمد بن حسن؛ روضه الواعظین، قم، انتشارات رضی، بی­تا، ج 2 ص 269 و عسقلانی، ابن حجر؛ الاصابة، بیروت، دارالکتب العلمیة، اول، 1415هـ ق، ج 8 ص103و حلبی شافعی، ابوالفرج؛ السیره الحلبیه، بیروت، دارالکتب العلمیه، دوم، 1427هـ ق، ج 3، ص 440
    [2] - عسقلانی، ابن حجر؛ الاصابة، بیروت، دارالکتب العلمیة، اول، 1415هـ ق، ج 8،ص 339 و دمشقی، ابن کثیر؛ البدایه و النهایه، بیروت، دارالفکر، بی­تا، ج 3 ، ص 128
    [3] - نویری، شهاب الدین؛ پیشین، ج 18، ص 172و 261 و ابن­طاوس، علی بن موسی؛ الطرائف، قم، چابخانه خیام، 1400هـ ق، ج1، ص 291

    همانطور که واضح است حتی پس از وفات ایشان همسران پیامبر به ایشان حسادت می کردند حال چه رسد به زمانی که ایشان زنده باشند و پیامبر بخواهد مطابق شان حضرت خدیجه با ایشان برخورد کند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط شبـنم نمایش پست ها
    حضرت خدیجه بی مثال بودند ولی زنان بی مثال کم نبودند مثل همون بانو حمیده پس چطور حضرت صادق با وجود چنین زنی سراغ تعدد رفته ولی پیامبر نمیتونسته بخاطر وجود حضرت خدیجه سراغ تعدد زوجات برود !!!!!
    هیچ زنی در فضیلت حتی بانو حمیده به مقام حضرت فاطمه و حضرت خدیجه نمی رسند و افضل زنان اول حضرت فاطمه بوده و سپس ظاهرا حضرت خدیجه باشند.
    در کتاب «ذخائر العقبى» از ابن عباس از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) چنین نقل شده است:
    «اَرْبَعُ نِسْوَة سَیِّداتُ ساداتِ عالَمِهِنَّ: مَرْیَمُ بِنْتُ عِمْرانَ، وَ آسِیَةُ بِنْتُ مُزاحِم، وَ خَدیجَةُ بِنْتُ خُوَیْلِد، وَ فاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد، وَ اَفْضَلُهُنَّ فاطِمَةُ» ؛ (چهار زن بانوى بانوان جهان خود بودند: مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم و خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمّد(صلى الله علیه وآله) و از همه آنها برتر فاطمه(علیها السلام) بود)
    ذخائر العقبی ص44 ؛ الدر المنثور في تفسير المأثور، ج‏ 2، ص 23
    یا در روایت دیگری هست
    در یک جا مى فرماید: «اِنَّ اَفْضَلَ نِساءِ اَهْلِ الْجَنَّةِ خَدیجَةُ بِنْتُ خُوَیْلِد، وَ فاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد، وَ مَرْیَمُ بِنْتُ عِمْرانَ، وَ آسِیَةُ بِنْتُ مُزاحِم» ؛ (برترین زنان بهشت خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمّد، و مریم دختر عمران، و آسیه دختر مزاحم [همسر فرعون می باشند]).
    این حدیث در «مستدرک الصحیحین»، جلد 2، صفحه 497 نقل شده و سپس تصریح مى کند که اسناد این حدیث صحیح است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط شبـنم نمایش پست ها
    حضرت زهرا علیه اسلام حیض نمیشد دلایل زیادی در این رابطه وجود داره شاید دلیل علمی داشته بانویی که نه سال همسر حضرت علی بودند در سن نه سالگی به ازدواج حضرت درآمدند یعنی سنی که تازه دختر ممکن است حیض بینه قبل از اون محاله و چهار بار باردار شدند هر بار حدود یکسال بارداری ( نه ماه تمام ) رو تحمل کرده و دو سال حداقل شیرددهی رو بر عهده داشته خانم شیرده حیض نمی بیند پس طبیعی بوده حضرت حیض نبیند
    این علت هایی که ذکر کرده اید دلیل نیست زیرا دختران سایر انبیاء هم به همین شیوه بوده اند و حیض نمی شدند پیامبر صلی الله علیه و آله در نامه ای که به نجاشی می نویسد از مریم با صفت طیبه بتول یاد می کند(تاریخ ابن خلدون، ص 434) طبق سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله ، مریم مانند فاطمه علیهاالسلام بتول بود: «عن علی علیه السلام أن النبی صلی الله علیه و آله سئل ما البتول؟ فانا سمعناک یا رسول اللّه تقول: إن مریم بتول و فاطمة بتول، فقال: البتول لم تر حمرة قطّ، ای لم تحض، فانّ الحیض مکروه فی بنات الأنبیاء» بحارالأنوار، ج 43، ص 15.

    از رسول خدا درباره کلمه بتول سؤال شد که ای رسول خدا، شما فرموده اید: مریم بتول است و فاطمه نیز بتول است، فرمودند: بتول کسی است که هرگز خون ندیده؛ زیرا خونریزی ماهیانه در دختران انبیاء ناپسند است.

    در باره فاطمه زهرا علیهاالسلام احادیث صحیحی بر این معنی تصریح می کند. دانشمندان بزرگ اهل سنّت نیز به این ویژگی حضرت فاطمه اقرار کرده اند
    (قندوزی در ینابیع الموده، ص 260، محمّد صالح کشفی در مناقب، امرتسوی در ارجح المطالب، حافظ ابوبکر شافعی در تاریخ بغداد، ج 13، ص 331، ابن عساکر در تاریخ کبیر، ج 1، ص 319، حافظ سیوطی و رافعی در التدوین، طبری در ذخائر العقبی، و صفوری در نزهة المجالس، ص 227)، به نقل از: فاطمه از ولادت تا شهادت، ص 121.

    که این موضوع و روایتی که وارد شده نشان از این دارد که این صفت خاص دختران انبیاء بوده و از انجا که دختران انبیا تماما این مطالبی که گفتید در مورد آنها صادق نبوده نمی توان چنین چیزی را برداشت نمود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط شبـنم نمایش پست ها
    از اون طرف ما حضرت خدیجه رو داریم که هم حیض میشد و هم اینکه پیامبر نیز در زمان ایشان سراغ زن دیگه ایی نرفته پس این دلیل شما هم رد میشه
    اولا این سخن بنده و دلیل بنده نبود که رد شود بلکه دلیل امام معصوم در روایت بود که ذکر شد
    ثانیا ما دلایل مختلف و حداگانه ذکر کردیم یعنی دلیل برای ازدواج حضرت خدیجه دلایل مختلفی بود و همچنین دلایلی که برای حضرت فاطمه ذکر شد مختلف بود بنا بر این صرف اینکه دلیلی در مورد دیگری ثابت نباشد دلیل بر این نیست که برای فردی که ما استدلال آوردیم ثابت نباشد
    ثالثا در مورد حضرت خدیجه ذکر شد که اگر شرایط سخت سالهای ابتدایی که حتی ذکر شده که اوضاع در شعب ابی طالب به گونه ای وخیم بوده و تحریم‌ها به قدری شدید بود که حتی اولیات زندگی و حیات یک انسان برای بنی هاشم در دسترس نبود. طوری که گفته شده است یک دانه خرما را بین خودشان تقسیم می‌کردند. سران مخالف دستور داده بودند به قبایل و طوایفی که از بیرون به مکه آمدند، قبل ورود به مکه گفته شود که حق هیچگونه مراوده‌ای به ویژه معاملات اقتصادی با بنی هاشم را ندارید. کار به جایی رسیده بود که تجار و بازرگانان را تهدید می‌کردند که اگر به بنی هاشم ذره‌ای موارد غذایی بفروشید، شما را تحریم می‌کنیم و دیگر اجازه نمی‌دهیم در مکه به داد و ستد بپردازید. در آن زمان، برای تجار و بازرگانان عدم اجازه فعالیت در مکه مساوی بود با ورشکستگی. و پیامبر مشغول دعوت و مسائل دیگری بوده فرصت ازدواج مجدد نداشته اند و دلایل دیگری که درمورد ایشان ذکر کردیم از جمله روایتی که پیامبر به ایشان می فرماید که به هووهایت سلام برسان که برای شما تازه بود و ... که مفصل بیان شد اما پس از اینکه شرایط بهتر شد پیامبر ازدواج های دیگری را شروع کردند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط شبـنم نمایش پست ها
    واقعا چه آینده نگری !!!!!همه ی رفتار و کردار پیامبر و امامان همواره در معرض تهمت های ناروای دشمنان بوده چطور فقط در این زمینه اینده نگری شده !!!!
    از جمله مباحث مهم در زندگی اجتماعی و آداب معاشرت و اخلاق جمعی پرهیز از موضع تهمت است. انسان در زندگی اجتماعی و روابط خود با دیگران باید به گونه‌ای رفتار كند كه موجب سوء ظن نشود و به تعبیر بهتر نباید با اعمال نسنجیده و رفتار‌های بی مورد خودش را در موضع اتهام قرار دهد و اسباب سوء ظن دیگران را فراهم سازد؛ یعنی در حالی كه آدمی نباید بیش از حد به نظر دیگران و قضاوت مردم اهمیت بدهد و در اعمال و رفتارش باید ملاك اصلی را رضایت خداوند قرار دهد، در عین حال نباید رفتارش به گون‌های باشد كه زمینه سوء ظن دیگران را فراهم سازد.

    باید توجه داشت كه بین قضاوت مردم، كه سوء ظن نوعی از آن است، و بین تحصیل خواست مردم تفاوت فاحش و روشنی وجود دارد. آدمی نباید موجبات قضاوت نابجای مردم را فراهم كند و خود را در موضع سوء ظن قرار دهد و از سوی دیگر نیز نباید درصدد تحصیل رضایت مردم باشد؛ بلكه می‌باید تنها در جلب رضایت خداوند بكوشد. به عبارت دیگر گاهی مردم چیزی از انسان می‌خواهند كه خداوند متعال نمی‌خواهد و نمی‌پسندد و گاه نیز مردم دست به قضاوت‌های نسنجیده می‌‌زنند و بی‌جهت كسی را مدح یا ذم می‌‌كنند. اكنون با توجه به این دو مسئله، سخن این است كه آدمی نباید ضابطه اعمال و رفتار خود را جلب نظر مردم قرار دهد، ولی می‌‌باید مراقب باشد كاری نكند كه مردم نسبت به او بدبین شوند. به عبارت دیگر در حالی كه نباید در كار‌های خود صرفاً درصدد تحصیل رضایت مردم باشد، اجتناب از ایجاد سوء ظن نیز لازم است. در یك كلام تحصیل رضایت خداوند متعال در هر حال ضروری است و انسان باید ببیند كه خداوند از او راضی است یا نه؟ ‏
    امام علی (ع) : مَن‌ْ وَضَع‌َ نَفْسَه‌ُ مَواضِع‌َ التُّهَمَة‌ِ فَلا یَلوُمَن‌َّ مَن‌ْ اَساءَ بِه‌ِ الظَّن‌َّ. (نهج‌البلاغه‌ ـحکمت‌159) کسی‌ که‌ خود را در معرض‌ و در موارد تهمت‌ قرار دهد، نباید کسانی‌ راکه‌ به‌ او سوءظن‌ پیدا می‌کنند، سرزنش‌ کند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط شبـنم نمایش پست ها
    یه جوری میگید باید به چه روی میاورد انگار تعدد زوجات زنا بوده پس چطور به ازدواج روی آورده ولی به تعدد نه؟ مگر خدا در مورد ازدواج قبلا وحی کرده بود ؟
    پیامبران پیشن هم تعدد زوجات داشته اند یعنی پیامبر ما آگاه به مسائل نبوده اند خاندان پیامبر خداپرست بودند ولی تعدد زوجات هم داشتند
    در ضمن هر کاری که در دروان جاهلیت صورت میگرفت که جاهلانه نبوده که پیامبر منتظر دستور دادن خداوند باشه
    تمام افعال پیامبر از روی وحی بوده حتی حرف زدن ایشان به تعبیر قرآن وحی بوده تا چه رسد به عمل یعنی حتی سنتی که رایج بوده است تا وحی نشود پیامبر انجام نمی داده زیرا عمل پیامبر خودش سنت می شده و سنت بدون وحی به وجود نمی آید بنا بر این لازم است تمام افعال پیامبر مطابق وحی باشد عبدالرزاق لاهیجی در این باره می گوید: کسی اگر گمان کند که پیامبر (ص) در امری از امور، به رأی خود عمل کرده و منتظر وحی نبوده، هر آینه به غایت به امر نبوت و به حقیقت نبی، جاهل باشد و چنین کسی در نزد عقل خارج بودنش از مرتبه ی دین داری اقرب است، سیما که مخالف نص قرآن است (و ما ینطق عن الهوی، ان هو الا وحی یوحی) و تخصیص این به بعضی امور در نهایت رکاکت است، چه جمیع امور متعلقه به دین، در حاجت به اذن الاهی و وحی ربانی، علی السویه است و هرگاه پیامبر (ص) عمل به رأی خود نکند دیگری را چه یارای آن باشد.



    از تفسیر نمونه نیز چنین بر می آید که: این سخن قرآن "ان هو الا وحی یوحی" تنها در مورد آیات قرآن نیست، بلکه به قرینه ی آیات گذشته سنت پیامبر را نیز شامل می شود که نه تنها گفتار آن حضرت بلکه رفتار و کردار آن جناب نیز بر طبق وحی الاهی است؛ زیرا در آیات 3 و 4 سوره ی نجم، به صراحت بیان شده است: او از روی هوا سخن نمی گوید، هر چه می گوید وحی است.



    علامه طباطبائی در تفسیر آیه ی (و ما ینطق عن الهوی) می گوید: "ماینطق" مطلق است و مقتضای این اطلاق آن است که هوای نفس از تمام سخنان پیامبر نفی شده باشد، اما از آن جایی که در این آیات خطاب "صاحبکم" به مشرکین است به خاطر این قرینه ی مقامی باید گفت که منظور این است که آن جناب در آنچه شما مشرکین را به سوی آن می خواند و آنچه از قرآن برایتان تلاوت می کند، سخنانش ناشی از هوای نفس نیست، بلکه هرچه در این باب می گوید، وحیی است که خدای متعال به او نازل می کند.


    یعنی این آیه وحی بودن همه ی گفته های دینی آن حضرت در مسائل ارشادی و جهان بینی و هدایت را اثبات می نماید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط شبـنم نمایش پست ها
    الان به مصلحت جامعه ی مسلمانان است ؟ الان جوانان از ازواج فراری هستند شما تعدد رو تبلیغ میکنی ؟
    ما در صدد تبلیغ نیستیم بلکه این شبهه ای که الان پاسخ دادیم عین شبهه ای بود که شما در تاپیک دیگری مطرح کردید و اگر بخواهید لینک مربوط به ان را می دهم و بنده برای پاسخ به شبهه شما این تاپیک را اینجاد کردم و در صدد تبلیغ کاری نیستم هر چند که تبلیغ احکام الهی فی حد نفسه نه تنها بد نبوده بلکه مطلوب هم هست.


  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    طبق نظر مشهور فقها ازدواج مجدد مستحب است
    این حرف شما کلا غلط و اشتباه است
    زیرا ازدواج نکردن پیامبر و علی ع در زمان همسران اولشان و اینکه اکثر علما تک همسر هستند و اینکه اقای قرائتی گفته ازدواج مجدد برای من حرام است
    نشان می دهد ازدواج مجدد گاهی مستحب و گاهی مکروه و گاهی هم حرام است
    بسته به شرایط وضعیت فرق می کند
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  21. صلوات


صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 10

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود