جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حرف مراجع تقلید سخن خداست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالب جديد در هر زمينه
    نوشته
    368
    حضور
    3 روز 8 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914

    اشاره آیا حرف مراجع تقلید سخن خداست؟




    سلام

    نمی دانستم کجا باید سوال کنم :

    حکم مراجع تقلید حکم خداست؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۳/۳۰ در ساعت ۱۴:۳۵

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58304



    با نام و یاد دوست






    آیا حرف مراجع تقلید سخن خداست؟








    کارشناس بحث: استاد صادق

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۳/۱۲ در ساعت ۱۵:۰۶ دلیل: تغییرکارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,030
    حضور
    192 روز 12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28764



    نقل قول نوشته اصلی توسط محدثه83 نمایش پست ها
    سلام

    نمی دانستم کجا باید سوال کنم :

    حکم مراجع تقلید حکم خداست؟
    باسلام وتشکر .
    باتوجه به این نکته که فتو ا در اصطلاح فقهاء اخبار از حکم اللّه به وسیله مستنبط فقیه است
    و مفتی فقیهی است که با توجه به ادلّه شرعیه رأی و نظر خود را در احکام شرعی اظهار می کند.
    در تبین مسله باید گفت : عقل و نقل (دین) هر دو حجت خدا است. یکی از باطن و دیگری از ظاهر و بیرون، آدمی را به سوی خدا و معارف الهی هدایت می‌کنند. امام صادق فرمود:
    «إنّ للهِ علی الناس حجّتین، حجّة ظاهرة و حجة باطنة، فأمّا الظاهرة فالرسُل والأنبیاء والأئمّة علیهم السلام، وأمّا الباطنة فالعقول؛(1) برای خداوند بر مردم دو حجت است: یکی حجت ظاهری و دیگر باطنی. حجت ظاهری انبیای الهی و ائمه‌اند، اما حجت باطنی خرد و عقل آدمی است».
    اساساً دین برای شکوفایی عقل است. امیرمؤمنان(ع) بیان فلسفه بعثت انبیا فرمود:
    «... فبعثَ فیهم رُسُله لیستأدوهم میثاق فطرته ویُثیروا لهم دفائن العقول؛(2) خداوند میان مردم پیامبرانش را فرستاد تا عهد فطرت الهی را ادا نمایند، و توانمندی‌های نهفته عقل‌های آنان را شکوفا نمایند».
    طبق این کلام نورانی معلوم می‌شود که دین و عقل در جهت شناخت معارف الهی همیاری دارد.
    توانایی عقل در پرتوی نور هدایت دین برای شناخت معارف به ثمر می‌رسد، ولی گاهی هوای نفس، عقل را (که فرمانروای وجود انسان است) به اسارت می‌گیرد.(3)
    پس عقل بدون هدایت دین کارساز نیست. عقل آن‌گاه برای شناخت حقایق خوب عمل می‌کند که در سایه رهنمود وحی قرار گیرد.(4)
    دین بزرگراه است، از این جهت در آموزه‌های وحیانی از دین به «صراط مستقیم» یاد شده و احکام دینی «شریعت» خوانده شده، ولی عقل چراغ است.
    آدمی به کمک چراغ می‌تواند مسیر کمال را طی کند، پس رابطه عقل و دین رابطة روشنایی و مسیر است و انسان در رسیدن به سعادت به هر دو نیاز دارد.
    به گفتة استاد جوادی آملی چون برهان عقلی حجت خداست، هر کس با سرمایه‌های عقلی به سراغ متون مقدس برود تا علوم مقدس نصیب و بهرة او می‌شود، هم از متن نقلی و هم از برهان عقلی.
    برهان عقلی همانند دلیل معتبر نقلی از الهامات الهی در ظرف اندیشة بشر تجلی یافته، بنابر این چون دلیل عقلی همتای دلیل نقلی، حجت خدا و نیز الهام است، اگر کسی با سرمایة عقلی به سراغ متون مقدس نقلی برود و چیزی را از آن برداشت کند،‌مانند آن است که به کمک آیه‌ای معنای آیة دیگر یا به کمک روایتی معنای آیه‌ای معلوم شود، از این رو هیچ یک از این امور از متن نقلی بیگانه نیست.
    بنابر این عقل برهانی منبع دین است با ملاحظة دلیل معتبر نقلی، فتوایش همان فتوای دین است، مانند دلیل معتبر نقلی که هر آنچه را با ملاحظه برهان عقلی ثابت کند، همان به حسب دین می‌آید.(5) در نتیجه آنچه را یک فقیه ومجتهید از منابع عقلی ونقلی به عنوان حکم دین استنابط می کند حکم الله است .

    پی‌نوشت‌ها:
    1. اصول کافی، ج 1، ص 16، کتاب العقل و الجهل.
    2. نهج البلاغه، خطبه 1.
    3. همان، حکمت 211.
    4. پیامبر اعظم در نگاه عرفانی امام خمینی، ص 263، نشر مؤسسه آثار امام خمینی‌ـ 1386ش.
    5. دین‌شناسی، ص 127 و 130.

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    412
    حضور
    8 روز 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1095



    یک سوال دیگه من در ادامه سوال شروع کننده تاپیک عنوان کنم که اگه حکم مرجع تقلید حکم خدا است پس چرا مراجع در بعضی نظرات باهم اختلاف دارند؟مگرمی شود حکم خدا دو تا باشد؟

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    سلام

    من در ماه رمضون یکی دوسال پیش بود که شنیدم اقای مکارم گفتن اگه به انچه ما مراجع گفتیم عمل کردید (یعنی نماز و روزه و خمس و زکات و ...) و در شب اول قبر تون دیدین ولتون نمیکنن و دائم سوال می شوید بگویید اینها را اقای مکارم گفت رهاتون می کنن!!


  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    619
    حضور
    12 روز 13 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1766



    نقل قول نوشته اصلی توسط محدثه83 نمایش پست ها
    سلام

    نمی دانستم کجا باید سوال کنم :

    حکم مراجع تقلید حکم خداست؟
    سلام
    ما ناچاریم برای دین دار بودن به کارشناس دین مراجعه کنیم همانطور که برای مریضی به پزشک مراجعه میکنیم
    اسمش رو هر چی میخواین بزارین
    مادامیکه هزینه وارد کننده (‌قیمت دلار ) ثابت میماند و هزینه تولید کننده افزایش می یابد ( تورم جامعه ) تولید کننده ورشکست خواهد شد و بیکاری رشد میکند (‌این یعنی یارانه دادن به تولید کننده خارجی ) . تجربه نشان میدهد هر راهی غیر از این (‌ افزایش قیمت ارز همگام با تورم ) بیراهه است و نتیجه نخواهد داد و روز به روز تولید کنندگان ضعیف تر میشوند . بر اساس این منطق و با نگاهی به رویکرد دولت فعلی نتیجه گیری میشود مادامیکه این دولت سر کار باشد شرائط اشتغال جامعه بدتر خواهد شد .
    افتخار به افزایش فروش نفت !

  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,030
    حضور
    192 روز 12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28764

    جمع بندی




    سوال :
    آیا حرف مراجع تقلید سخن خداست؟



    پاسخ :
    باتوجه به این نکته که فتوا در اصطلاح فقهاء اِخبار ازحکم اللّه به وسیله مستنبط فقیه است
    ومفتی فقیهی است که باتوجه به ادلّه شرعیه رأی ونظرخودرا دراحکام شرعی اظهار می کند.
    درتبیین مسئله بایدگفت:عقل ونقل(دین)هردو حجت خدا است.یکی از باطن ودیگری از ظاهر و بیرون،آدمی را به سوی خدا ومعارف الهی هدایت می‌کنند.
    امام صادق(علیه السلام) فرمود: «إنّ للهِ علی الناس حجّتین، حجّة ظاهرة و حجة باطنة، فأمّا الظاهرة فالرسُل والأنبیاء والأئمّة {علیهم السلام}، وأمّا الباطنة فالعقول؛(1)
    برای خداوند بر مردم دو حجت است:یکی حجت ظاهری و دیگر باطنی.حجت ظاهری انبیاء الهی و ائمه‌اند،اما حجت باطنی خرد و عقل آدمی است».
    اساساًدین برای شکوفایی عقل است.امیرمؤمنان(علیه السلام) بیان فلسفه بعثت انبیاء فرمود:
    «... فبعثَ فیهم رُسُله لیستأدوهم میثاق فطرته ویُثیروا لهم دفائن العقول؛(2)
    خداوند میان مردم پیامبرانش را فرستاد تاعهد فطرت الهی را ادا نمایند،و توانمندی‌های نهفته عقل‌های آنان را شکوفا نمایند».
    طبق این کلام نورانی معلوم می‌شود که دین و عقل در جهت شناخت معارف الهی همیاری دارد.
    توانایی عقل در پرتوی نور هدایت دین برای شناخت معارف به ثمر می‌رسد،ولی گاهی هوای نفس، عقل را (که فرمانروای وجودانسان است)به اسارت می‌گیرد.(3)
    پس عقل بدون هدایت دین کارساز نیست.عقل آن‌گاه برای شناخت حقایق خوب عمل می‌کند که در سایه رهنمود وحی قرار گیرد.(4)
    دین بزرگراه است،از این جهت در آموزه‌های وحیانی از دین به «صراط مستقیم» یاد شده و احکام دینی «شریعت» خوانده شده،ولی عقل چراغ است.
    آدمی به کمک چراغ می‌تواند مسیر کمال را طی کند،پس رابطه عقل و دین رابطه روشنایی و مسیر است وانسان در رسیدن به سعادت به هر دو نیاز دارد.
    به گفته استاد جوادی آملی چون برهان عقلی حجت خداست،هر کس باسرمایه‌های عقلی به سراغ متون مقدس برودتاعلوم مقدس نصیب وبهره او می‌شود،هم ازمتن نقلی وهم ازبرهان عقلی.
    برهان عقلی هماننددلیل معتبرنقلی ازالهامات الهی در ظرف اندیشه بشرتجلی یافته،بنابراین چون دلیل عقلی همتای دلیل نقلی،حجت خداو نیز الهام است،اگر کسی با سرمایه عقلی به سراغ متون مقدس نقلی برود و چیزی را از آن برداشت کند،‌مانند آن است که به کمک آیه‌ای معنای آیه دیگر یا به کمک روایتی معنای آیه‌ای معلوم شود،ازاین رو هیچ یک از این امور ازمتن نقلی بیگانه نیست.
    بنابراین عقل برهانی منبع دین است باملاحظه دلیل معتبر نقلی،فتوایش همان فتوای دین است، مانند دلیل معتبرنقلی که هر آنچه را باملاحظه برهان عقلی ثابت کند،همان به حسب دین می‌آید.(5) در نتیجه آنچه را یک فقیه ومجتهد از منابع عقلی ونقلی به عنوان حکم دین استنابط می کندحکم الله است .


    منابع:
    1. اصول کافی، ج 1، ص 16، کتاب العقل و الجهل.
    2. نهج البلاغه، خطبه 1.
    3. همان، حکمت 211.
    4. پیامبر اعظم در نگاه عرفانی امام خمینی، ص 263، نشر مؤسسه آثار امام خمینی‌ـ 1386ش.
    5. دین‌شناسی، ص 127 و 130.
    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ در ساعت ۱۲:۵۸ دلیل: ویرایش ویراستتار جمع بندی ها

  14. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود