صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عدل الهی و محرومیت ازحق

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    اشاره عدل الهی و محرومیت ازحق




    سلام
    میدانیم که طبق قاعده 《استعداد مساوی است با استحقاق》 نعمت دنیا حق طبیعی همه انسانهاست ولی طبق آیه قرآن نعمت آخرت فقط متوجه مومنین و عمل صالح است
    سوال:
    عدل الهی در مورد اشخاصی که از حق طبیعی و همگانی دنیا محروم بوده اند و عمل صالح هم ندارند چگونه است؟

    چرا نعمت آخرت منحصر در عمل صالح است؟ در حالی که عقلا محرومیت از نعمت دنیا به تنهایی میتواند این حق را در آخرت ایجاد کند
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۴/۰۹ در ساعت ۲۱:۱۲

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست






    عدل الهی و محرومیت ازحق








    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28777



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    میدانیم که طبق قاعده 《استعداد مساوی است با استحقاق》 نعمت دنیا حق طبیعی همه انسانهاست ولی طبق آیه قرآن نعمت آخرت فقط متوجه مومنین و عمل صالح است
    سوال:
    عدل الهی در مورد اشخاصی که از حق طبیعی و همگانی دنیا محروم بوده اند و عمل صالح هم ندارند چگونه است؟

    چرا نعمت آخرت منحصر در عمل صالح است؟ در حالی که عقلا محرومیت از نعمت دنیا به تنهایی میتواند این حق را در آخرت ایجاد کند
    باسلام وتشکر .
    در ابتدا باید اشاره شود آن کس که از نعمت زیاد برخوردار است ، مسئولیت پاسخ گویی بیشتری در مقابل پروردگار و نعمت هایی که به او داده شده ، خواهد داشت.
    چه بسا شخص ثروتمند در آخرت آرزو کند که ای کاش از این همه ثروت دنیوی برخوردار نبود ؛ زیرا برای هر نعمتی که به او داده شد ، حساب خواهد شد و کفران هر نعمت عذاب پرودگار را خواهد داشت . این حکم حتی در مورد مومنان جاری است. مومنانی که از نعمت های دنیوی بیشتر برخوردار باشند ، حساب آنان نیز سنگین تر است.
    از طرف دیگر فقرا دو گروهند، مؤمن و غیر مؤمن‌.
    فقرای مؤمن اگر به دلیل جنبة بشری مرتکب معصیت شوند بعید نیست که خداوند در قیامت تخفیفی در کیفر آنها بفرماید، ولی فقیر غیر مؤمن با گناهکاران ثروتمند در کیفر تفاوتی نخواهند داشت مگر به این که ثروتمندان به دلیل برخورداری از امکانات، گناه بیشتر انجام دهند،از این رو کیفرشان نیز سنگین‌تر است ولی گناهکار فقیر چون زمینه گناه برایش کمتر فراهم است ،کمتر خلاف می کند و کیفر او نسبتاً سبک‌تر خواهد بود.
    اما در خصوص فقرای مؤمن روایاتی نقل شده که بر اساس آنها ممکن است خداوند برخی از نافرمانی آنان را مورد عفو قرار دهد مثلاً در روایتی آمده: «إنّ الله یلتفت یوم القیامه إلى فقراء المؤمنین شبیهاً بالمعتذر إلیهم؛(1) خداوند در روز قیامت به سوی فقرای مؤمن شبیه افراد عذرخواه نگاه می‌کند و عذرخواهانه بدان ها بذل توجه می‌کند».
    در روایت دیگر آمده: «إنّ الله لیعتذر إلى عبده المؤمن المحوجّ فی الدنیا، فیقول فانظر إلى ما عوّضتک من الدنیا؛(2) خداوند از بنده نیازمند خود در دنیا عذر می پذیرد و می فرماید: نگاه کنید به عوض آنچه در دنیا به شما داده نشده بود».
    بر اساس این گونه روایات معلوم می شود که خداوند ممکن است رنج فقر مؤمنان گناهکار را در آخرت از طریق عفو و بخشش خود جبران کند.

    امام در بار فقرای بدون عمل صالح باید گفت که ثواب وبهشت در واقع پی امد عمل انسان است اگر کسی کاری نکرده باشد طبیعی است که مزیدی نخواهد داشت چون :
    مزید آن گرفت جان برادر که کار کرد .

    پی‌نوشت‌ها:
    1. میزان الحکمه، ج 7، ص 518، نشر الاعلام الاسلامی، قم 1404ق.
    2. همان.

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر .
    در ابتدا باید اشاره شود آن کس که از نعمت زیاد برخوردار است ، مسئولیت پاسخ گویی بیشتری در مقابل پروردگار و نعمت هایی که به او داده شده ، خواهد داشت.
    چه بسا شخص ثروتمند در آخرت آرزو کند که ای کاش از این همه ثروت دنیوی برخوردار نبود ؛ زیرا برای هر نعمتی که به او داده شد ، حساب خواهد شد و کفران هر نعمت عذاب پرودگار را خواهد داشت . این حکم حتی در مورد مومنان جاری است. مومنانی که از نعمت های دنیوی بیشتر برخوردار باشند ، حساب آنان نیز سنگین تر است.
    از طرف دیگر فقرا دو گروهند، مؤمن و غیر مؤمن‌.
    فقرای مؤمن اگر به دلیل جنبة بشری مرتکب معصیت شوند بعید نیست که خداوند در قیامت تخفیفی در کیفر آنها بفرماید، ولی فقیر غیر مؤمن با گناهکاران ثروتمند در کیفر تفاوتی نخواهند داشت مگر به این که ثروتمندان به دلیل برخورداری از امکانات، گناه بیشتر انجام دهند،از این رو کیفرشان نیز سنگین‌تر است ولی گناهکار فقیر چون زمینه گناه برایش کمتر فراهم است ،کمتر خلاف می کند و کیفر او نسبتاً سبک‌تر خواهد بود.
    اما در خصوص فقرای مؤمن روایاتی نقل شده که بر اساس آنها ممکن است خداوند برخی از نافرمانی آنان را مورد عفو قرار دهد مثلاً در روایتی آمده: «إنّ الله یلتفت یوم القیامه إلى فقراء المؤمنین شبیهاً بالمعتذر إلیهم؛(1) خداوند در روز قیامت به سوی فقرای مؤمن شبیه افراد عذرخواه نگاه می‌کند و عذرخواهانه بدان ها بذل توجه می‌کند».
    در روایت دیگر آمده: «إنّ الله لیعتذر إلى عبده المؤمن المحوجّ فی الدنیا، فیقول فانظر إلى ما عوّضتک من الدنیا؛(2) خداوند از بنده نیازمند خود در دنیا عذر می پذیرد و می فرماید: نگاه کنید به عوض آنچه در دنیا به شما داده نشده بود».
    بر اساس این گونه روایات معلوم می شود که خداوند ممکن است رنج فقر مؤمنان گناهکار را در آخرت از طریق عفو و بخشش خود جبران کند.

    امام در بار فقرای بدون عمل صالح باید گفت که ثواب وبهشت در واقع پی امد عمل انسان است اگر کسی کاری نکرده باشد طبیعی است که مزیدی نخواهد داشت چون :
    مزید آن گرفت جان برادر که کار کرد .

    پی‌نوشت‌ها:
    1. میزان الحکمه، ج 7، ص 518، نشر الاعلام الاسلامی، قم 1404ق.
    2. همان.
    سلام
    این عدالت نیست که مزد در برابر عمل است
    مگر نعمت های دنیا در برابر عمل بوده؟ خیر در برابر حق یوده
    محرومیت از حق عقلا برگردن خدا حق ایجاد میکند و این ربطی به ایمان و عمل صالح ندارد

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28777



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    این عدالت نیست که مزد در برابر عمل است
    مگر نعمت های دنیا در برابر عمل بوده؟ خیر در برابر حق یوده
    محرومیت از حق عقلا برگردن خدا حق ایجاد میکند و این ربطی به ایمان و عمل صالح ندارد
    باسلام وتبریک فرا رسیدن زاد روز موعود موجود حضرت بقیه الله الاعظم .
    وتسلیت سالروز رحلت نایبش روح خدا خمینی محبوب دل ها .
    _ شگفتا مزد در برابر عمل عدالت نیست پس چه عدالت است ؟!!
    _ اولا : نعمت های دنیا برخی پاداشی و برخی موهبتی اند .
    ثانیا : قیاس دنیا با اخرت مصداق سخن جناب مولوی است که گفت :
    از قیاسش خنده آمد خلق را ....
    ثالثا : خیر در برابر حق نیست چون رابط بنده با خدا بر محور تکلیف است ونه بر اساس حق چون بنده حقی بر خدا ندارد تا طلب گار ان باشد .
    _ فراموش نکنید : در روایتی آمده: «الدنیا مزرعه الاخره»(1) یعنی دنیا کشتزار آخرت است.
    پیامد این کلام دقت نماید زیرا اولا: اعمال آدمی در دنیا ظاهری دارد که در بستر زمان انجام می‌گیرد و همانند خود زمان جزء اعراض است . محدود و زود گذر است . باطن و روح دارد که فراتر از بستر زمان و از مقوله جوهر و ماندگار و ابدی است . هیچ گاه پایان نمی‌پذیرد . عمل آدمی در واقع آن ساحت باطنی اوست که در آخرت نتیجه بخش است. استاد حسن زاده آملی در این باب ضمن بیان مبسوط می‌گوید:
    آن تخم‌ها و بذرهایی که در مزرعه جان انسان کاشته می‌شود ، بالاخره به فعلیت می‌رسد، هر چند صورت ظاهر عمل در این عالم حرکت است یا راه می‌رود،حرکت است. فکر حرکت است. می نویسد ،حرکت است. طواف می‌کند، جهاد می‌رود، تعلیم می‌دهد ، همه حرکت است، و همه احوال و اطوار او در این نشئه حرکت است. حرکت عرضی است و متصرم و گذرا است . دوام ندارد و پایدار نیست، لکن از همین عرض ها در سر و باطن انسان، اخلاق ثابتی به نام ملکات تقرر می‌یابد و ساخته می‌شود که حقیقت و هویت انسان و قدر و ارزش آن همان و همان ملکات او است، یعنی این که گفته می‌شود علم و عمل انسان سازند، منظور از عمل صرف همین حرکات ظاهر نیست. نوری که در دل این اعمال قربه الی الله است، انسان ساز است. (1) در این باب مولوی نیز سخن شنیدنی دارد:
    گر نبودی مر عرض را نقل و حشر فعل بودی باطل و اقوال قشر
    این عرض ها نقل شدن لون دیگر حشر هر فانی بود کون دیگر
    روز محشر هر عرض را صورتیست صورت هر یک عرض را نوبتیست. (2)

    پی‌نوشت‌ها:
    1. علم الیقین ،ج 1 ،ص 347.
    2. مجموعه مقالات ،ص 41.

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتبریک فرا رسیدن زاد روز موعود موجود حضرت بقیه الله الاعظم .
    وتسلیت سالروز رحلت نایبش روح خدا خمینی محبوب دل ها .
    _ شگفتا مزد در برابر عمل عدالت نیست پس چه عدالت است ؟!!
    _ اولا : نعمت های دنیا برخی پاداشی و برخی موهبتی اند .
    ثانیا : قیاس دنیا با اخرت مصداق سخن جناب مولوی است که گفت :
    از قیاسش خنده آمد خلق را ....
    ثالثا : خیر در برابر حق نیست چون رابط بنده با خدا بر محور تکلیف است ونه بر اساس حق چون بنده حقی بر خدا ندارد تا طلب گار ان باشد .
    _ فراموش نکنید : در روایتی آمده: «الدنیا مزرعه الاخره»(1) یعنی دنیا کشتزار آخرت است.
    پیامد این کلام دقت نماید زیرا اولا: اعمال آدمی در دنیا ظاهری دارد که در بستر زمان انجام می‌گیرد و همانند خود زمان جزء اعراض است . محدود و زود گذر است . باطن و روح دارد که فراتر از بستر زمان و از مقوله جوهر و ماندگار و ابدی است . هیچ گاه پایان نمی‌پذیرد . عمل آدمی در واقع آن ساحت باطنی اوست که در آخرت نتیجه بخش است. استاد حسن زاده آملی در این باب ضمن بیان مبسوط می‌گوید:
    آن تخم‌ها و بذرهایی که در مزرعه جان انسان کاشته می‌شود ، بالاخره به فعلیت می‌رسد، هر چند صورت ظاهر عمل در این عالم حرکت است یا راه می‌رود،حرکت است. فکر حرکت است. می نویسد ،حرکت است. طواف می‌کند، جهاد می‌رود، تعلیم می‌دهد ، همه حرکت است، و همه احوال و اطوار او در این نشئه حرکت است. حرکت عرضی است و متصرم و گذرا است . دوام ندارد و پایدار نیست، لکن از همین عرض ها در سر و باطن انسان، اخلاق ثابتی به نام ملکات تقرر می‌یابد و ساخته می‌شود که حقیقت و هویت انسان و قدر و ارزش آن همان و همان ملکات او است، یعنی این که گفته می‌شود علم و عمل انسان سازند، منظور از عمل صرف همین حرکات ظاهر نیست. نوری که در دل این اعمال قربه الی الله است، انسان ساز است. (1) در این باب مولوی نیز سخن شنیدنی دارد:
    گر نبودی مر عرض را نقل و حشر فعل بودی باطل و اقوال قشر
    این عرض ها نقل شدن لون دیگر حشر هر فانی بود کون دیگر
    روز محشر هر عرض را صورتیست صورت هر یک عرض را نوبتیست. (2)

    پی‌نوشت‌ها:
    1. علم الیقین ،ج 1 ،ص 347.
    2. مجموعه مقالات ،ص 41.
    سلام

    سوال اینه که چرا محرومیت از حقوق دنیایی باعث پاداش در آخرت نیست
    این چگونه با عدالت سازگار است؟

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28777



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام

    سوال اینه که چرا محرومیت از حقوق دنیایی باعث پاداش در آخرت نیست
    این چگونه با عدالت سازگار است؟
    باسلام وتشکر .
    چرا براساس آموزه های دینی کسانی که به هر دلیل در دنیا محروم اند در اخرت خداوند برای آنها جبران می کند لذا
    از حضرت علی(ع) نقل شده: «هر کس از شیعیان ما به بلایی مبتلا شود و صبر کند، برای او اجر هزار شهید است.»(1)
    از امام باقر(ع) حکایت شده: «اگر مؤمن می دانست که خداوند در مقابل بلاها چه اجری به او می دهد، آرزو می کرد گوشت های بدنش را قیچی می کردند تا او به اجر آن برسد.»(2)
    هر چه بلا سخت تر و تحملش مشکل تر باشد، اجر آن هم بیشتر خواهد بود . تحمل کردن مشکلات زندگی محدود دنیا و رسیدن به اجر ابدی ارزشمند است.بعضی از درجات اخروی را فقط به کسانی می دهند که بلاهای خاصی را تحمل کرده باشند. از امام صادق(ع) حکایت شده: «در بهشت درجه ای هست که فقط با صبر کردن بر مریضی های جسمی می توان به آن درجه رسید.»(3)


    1-بحارالانوار، ج 67، ص 24
    2-همان، ص 212
    3. همان، ج 78، ص 374

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن و نهج البلاغه - تفریح (بیشتر با خانواده)
    نوشته
    927
    حضور
    18 روز 8 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    عدل الهی در مورد اشخاصی که از حق طبیعی و همگانی دنیا محروم بوده اند و عمل صالح هم ندارند چگونه است؟
    کی این حق را تعریف کرده و اون رو برای شما قائل شده؟
    شما قوه اختیار دارید. خیلی راحت فرضاً یک پروانه با حشره یا حیوان را می کشید. خب حق اون پروانه یا حیوان چی میشه؟
    اون دنیا باید شمایی که فرضاً حیوان را کشته اید حساب پس دهید

    خداوند نیز به دلیل قوه اختیاری که به شما داده چندان دخالتی در امر ظالمانه شما نمی کند. شما که میگم فرضی بود

    به همین دلیل گاهی ازدواج فامیلی اعث میشه فرزند ناقص به دنیا بیاید. مقصر کیست؟ پدر مادر
    گاهی ممکن کسی حق مالی هزاران نفر را بخورد. که تو ایران ازینا زیاد داریم

    این پرداخت هزینه قوه اختیار انسان است
    اما حساب و کتاب اون دنیاست
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهل بیت محمد

    اللهم عجل لوليك الفرج والعافية والنصر وجعلنا من خير اعوانه وانصاره والمستشهدين بين يديه

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهل بیت محمد

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    سلام

    میدانیم که طبق قاعده 《استعداد مساوی است با استحقاق》
    نعمت دنیا حق طبیعی همه انسانهاست
    خیر این طور نیست.
    نعمت هایی که خداوند به کسی می دهد از روی فضل و احسان است.
    و در صورتی مستحق چیزی خواهد بود که مطابق خواست خداوند عمل کرده باشد.

    پس مخلوقات حق استفاده از نعمت های دنیا را ندارد
    مگر اینکه طبق خواست خدا عمل کنند. و ایمان و عمل صالح و ... داشته باشند.

    و الا همه ی نعمت ها بر آنها حرام است و می توان از انها باز خواست کند گرچه به رحمت خودش ممکن است همه را بر کافران حلال کرده باشد.
    یا مهلت دهد و اختیار بدهد تا خود راه و مقام جهنمی شان را انتخاب کنند.
    یا ممکن است به خاطر لحظه لحظه ای که به انکار خدا دست زده اند و بدون اجازه و رضایت او در نعمت های او تصرف کرده اند مورد بازخواست قرار بگیرند.

  19. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن و نهج البلاغه - تفریح (بیشتر با خانواده)
    نوشته
    927
    حضور
    18 روز 8 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    خیر این طور نیست.
    نعمت هایی که خداوند به کسی می دهد از روی فضل و احسان است.
    و در صورتی مستحق چیزی خواهد بود که مطابق خواست خداوند عمل کرده باشد.

    پس مخلوقات حق استفاده از نعمت های دنیا را ندارد
    مگر اینکه طبق خواست خدا عمل کنند. و ایمان و عمل صالح و ... داشته باشند.
    خیر اینطور هم نیست
    روایتی از پیامبر اکرم ص خوانده بودم که فرمودنده بودند دنیا پست ترین مخلوق خداست. نه دادن آنرا پاداش برای کسی محسوب کرده و نه گرفتن آنرا عذاب برای کسی

    یجا دیگه هم روایتی خونده بودم اگر مسلمانان بی دین نمیشدند خداوند آنقدر به کافران مال و ثروت می داد که دیوارهای آنها و سقف خانه هاشان از طلا و نقره و سنگ ها قیمتی می بود
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهل بیت محمد

    اللهم عجل لوليك الفرج والعافية والنصر وجعلنا من خير اعوانه وانصاره والمستشهدين بين يديه

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهل بیت محمد

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود