صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درخواست فلسفه ی چند مورد از مکروهات در آمیزش جنسی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    6
    حضور
    9 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23

    اشاره درخواست فلسفه ی چند مورد از مکروهات در آمیزش جنسی




    سلام و عرض احترام
    مسئله ای در یک مباحثه برای من پیش اومده
    خودم علم کمی در این رابطه دارم اما نخواستم جواب بدم تا فلسفه دقیق این موارد رو بدونم و سپس به فرد مورد نظر پاسخ بدم.
    مسئله راجب مکروحات آمیزش جنسی بود و این موارد زیر رو ایشون قبول ندارند و میگند در اسلام واقعی این موارد وجود نداره :

    1-آمیزش بین اذان صبح تا طلوع آفتاب
    2-آمیزش بین غروب آفتاب تا اذان مغرب
    3-آمیزش در ساعات اولیه شب
    4-آمیزش در زمان کسوف و خسوف
    5-آمیزش در اول ، وسط و آخر هر ماه ( قمری ) به استثناء شب اول ماه رمضان
    6-آمیزش در شب نیمه شعبان ، شب عید فطر ، شب عید قربان ، شب اول صفر
    7-آمیزش درشب قبل از سفر
    8-رو به قبله و یا پشت به قبله بودن
    9-آمیزش زیر درخت میوه دار
    10-آمیزش در برابر خورشید


    لطفا فلسفه تمام این موارد رو ذکر کنید
    ممنون
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۱۸ در ساعت ۱۴:۱۴

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست






    درخواست فلسفه ی چند مورد از مکروهات در آمیزش جنسی








    کارشناس بحث: استاد صدیقین


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    خدای متعال حکیم است و هیچ حکمی را بدون علت و حکمت تشریع نمی کند. نوع احکام دین مبین اسلام به گونه ای است که در تشریع آنها «جلب مصلحت و یا دفع مفسده و یا هر دو» لحاظ شده است؛ مثلا وقتی خدای متعال حکم قصاص را بیان می کند، فلسفه آن را هم با کوتاه ترین و رساترین بیان، چنین ذکر می فرماید:

    وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (بقره/179)
    واى خردمندان، برايتان در قصاص [مايه‏] زندگانى است باشد كه شما تقوى پيشه كنيد

    یا مثلا درباره شراب و قمار می فرماید:

    يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فيهِما إِثْمٌ كَبيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما ... (بقره/219)
    از تو درباره شراب و قمار مى‏ پرسند، بگو: در هر دوى آنها گناهى بزرگ و [نيز] براى مردم سودهايى است و گناه هر دوى آنها از نفعشان بيشتر است ...

    فلسفه یا حکمت احکام متعددی در روایات بیان شده که بخشی از آنها را شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع جمع آوری کرده است و ان شاء الله مراجعه و مطالعه می فرمایید.

    در عین حال، فلسفه یا حکمت همه احکام بیان نشده و احکام متعددی هست که علت یا فلسفه یا حکمتش را نمی دانیم؛ حالا یا مردمان عصر حضور، از پیامبر اکرم یا امامان (علیهم السلام) نپرسیده اند، و یا هر علت دیگری داشته، ما ممکن است احیانا با احکامی مواجه شویم که به علت یا فلسفه یا حکمت تشریعش اشاره ای نشده باشد. به نظر می رسد در مورد مسایل مربوط به جماع و آثارش، در برخی احکام با چنین مطلبی مواجه هستیم و تمام علت و فلسفه حکم بیان نشده، مثلا می فرمایند در فلان اوقات خاص (1) جماع کردن مکروه است یعنی بهتر است در آن وقت جماع ترک شود زیرا ممکن است بچه ای که متولد می شود، فلان نقص را داشته باشد. در چنین روایاتی به نتیجه کار اشاره شده که چنین نتیجه ناگواری محتمل است پس برای در امان ماندن از آن، این پیشگیری را بکنید.

    اگر روایت معتبر باشد، ما این طور مسایل را از باب تعبد می پذیریم چون با اعتبار قابل قبول، از قول پیامبر یا امام معصوم نقل شده و آنها در گفتارشان صادق هستند. حالا علم امروز یا فردا، بتواند گوشه ای از برکات آن احکام را بیان کند مطلب دیگری است و اگر دستاوردهای علمی در این زمینه قابل اعتماد باشد، می توان از آنها در توضیح حکمت آن حکم استفاده کرد. اگر هم علم نتوانست بفهمد، مطلب را از باب تعبد و پذیرش گفتار معصوم که به منبع وحی متصل است، می پذیریم.

    نکته ای در اینجا وجود دارد که ممکن است مورد غفلت قرار گیرد و آن اینکه تاثیرات مادی، بخشی از علل مؤثر در نتیجه احکام است. ای بسا تاثیرات معنوی _مخصوصا در موضوع جماع و انعقاد نطفه که با مساله پیدایش یک انسان در ارتباط است_ تاثیر بیشتری داشته باشند؛ مثلا در روایات وارد شده که برای شرکت نکردن شیطان در امر آمیزش فلان دعا را بخوانید. (2) روشن است که این مساله تنها درباره امور معنوی و غیر مادی سخن می گوید و ارتباطی با مسایل مادی ندارد، یا مثلا نتایجی که در باب آثار لقمه حرام وارد شده ناظر به تاثیرات معنوی است و الا در ظاهر، لقمه حلال و حرام به یک اندازه انرژی و کالری تولید می کنند، اما از جهت معنوی یکی تاریکی روحی به دنبال دارد و قلب را از درک و قبول سخن حق باز می دارد اما دیگری منجر به صفای باطن می شود. منظورم اینست که در بررسی احکام، تاثیرات معنوی را هم باید لحاظ کرد و نباید از انها غفلت نمود.


    -------------------------
    1- به رساله عملیه، بخش آداب نکاح مراجعه شود.
    2- به کتاب شریف حلیة المتقین، باب آداب جماع مراجعه شود
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۷:۰۸

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    6
    حضور
    9 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    خدای متعال حکیم است و هیچ حکمی را بدون علت و حکمت تشریع نمی کند. نوع احکام دین مبین اسلام به گونه ای است که در تشریع آنها «جلب مصلحت و یا دفع مفسده و یا هر دو» لحاظ شده است؛ مثلا وقتی خدای متعال حکم قصاص را بیان می کند، فلسفه آن را هم با کوتاه ترین و رساترین بیان، چنین ذکر می فرماید:

    وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (بقره/179)
    واى خردمندان، برايتان در قصاص [مايه‏] زندگانى است باشد كه شما تقوى پيشه كنيد

    یا مثلا درباره شراب و قمار می فرماید:

    يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فيهِما إِثْمٌ كَبيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما ... (بقره/219)
    از تو درباره شراب و قمار مى‏ پرسند، بگو: در هر دوى آنها گناهى بزرگ و [نيز] براى مردم سودهايى است و گناه هر دوى آنها از نفعشان بيشتر است ...

    فلسفه یا حکمت احکام متعددی در روایات بیان شده که بخشی از آنها را شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع جمع آوری کرده است و ان شاء الله مراجعه و مطالعه می فرمایید.

    در عین حال، فلسفه یا حکمت همه احکام بیان نشده و احکام متعددی هست که علت یا فلسفه یا حکمتش را نمی دانیم؛ حالا یا مردمان عصر حضور، از پیامبر اکرم یا امامان (علیهم السلام) نپرسیده اند، و یا هر علت دیگری داشته، ما ممکن است احیانا با احکامی مواجه شویم که به علت یا فلسفه یا حکمت تشریعش اشاره ای نشده باشد. به نظر می رسد در مورد مسایل مربوط به جماع و آثارش، در برخی احکام با چنین مطلبی مواجه هستیم و تمام علت و فلسفه حکم بیان نشده، مثلا می فرمایند در فلان اوقات خاص (1) جماع کردن مکروه است یعنی بهتر است در آن وقت جماع ترک شود زیرا ممکن است بچه ای که متولد می شود، فلان نقص را داشته باشد. در چنین روایاتی به نتیجه کار اشاره شده که چنین نتیجه ناگواری محتمل است پس برای در امان ماندن از آن، این پیشگیری را بکنید.

    اگر روایت معتبر باشد، ما این طور مسایل را از باب تعبد می پذیریم چون با اعتبار قابل قبول، از قول پیامبر یا امام معصوم نقل شده و آنها در گفتارشان صادق هستند. حالا علم امروز یا فردا، بتواند گوشه ای از برکات آن احکام را بیان کند مطلب دیگری است و اگر دستاوردهای علمی در این زمینه قابل اعتماد باشد، می توان از آنها در توضیح حکمت آن حکم استفاده کرد. اگر هم علم نتوانست بفهمد، مطلب را از باب تعبد و پذیرش گفتار معصوم که به منبع وحی متصل است، می پذیریم.

    نکته ای در اینجا وجود دارد که ممکن است مورد غفلت قرار گیرد و آن اینکه تاثیرات مادی، بخشی از علل مؤثر در نتیجه احکام است. ای بسا تاثیرات معنوی _مخصوصا در موضوع جماع و انعقاد نطفه که با مساله پیدایش یک انسان در ارتباط است_ تاثیر بیشتری داشته باشند؛ مثلا در روایات وارد شده که برای شرکت نکردن شیطان در امر آمیزش فلان دعا را بخوانید. (2) روشن است که این مساله تنها درباره امور معنوی و غیر مادی سخن می گوید و ارتباطی با مسایل مادی ندارد، یا مثلا نتایجی که در باب آثار لقمه حرام وارد شده ناظر به تاثیرات معنوی است و الا در ظاهر، لقمه حلال و حرام به یک اندازه انرژی و کالری تولید می کنند، اما از جهت معنوی یکی تاریکی روحی به دنبال دارد و قلب را از درک و قبول سخن حق باز می دارد اما دیگری منجر به صفای باطن می شود. منظورم اینست که در بررسی احکام، تاثیرات معنوی را هم باید لحاظ کرد و نباید از انها غفلت نمود.


    -------------------------
    1- به رساله عملیه، بخش آداب نکاح مراجعه شود.
    2- به کتاب شریف حلیة المتقین، باب آداب جماع مراجعه شود
    سلام
    ممنون از پاسخ شما
    راستش بنده من از فرمایش های شما متوجه حکمت و فلسفه موارد ذکر شده نشدم
    خود من وقتی با این مسایل مواجه میشم ، میگم حتما حکمتی در این امر بوده و به فرمایش معصوم (ع) احترام گذاشته و عمل میکنم چون میدونم الان وجود حدیث های جعلی خیلی درصدش نزدیک صفره، هرچند که فلسفه اش رو ندونم
    اما شخص مورد نظر من که این بحث رو باهاش دارم، قبول نمیکنه که از روی تعبد باید این موارد رو انجام داد و میگه الان برای هرچیزی یه فلسفه ای هست
    من در جواب اون شخص نمیدونم چی بگم تا قبول کنند

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    619
    حضور
    12 روز 16 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3035



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohamad26 نمایش پست ها
    من در جواب اون شخص نمیدونم چی بگم تا قبول کنند
    سلام علیکم
    اینکه احکام به طور مطلق( حتی احکامی که امکان دارد بر اساس روایت واحد یا به خاطر فقدان روایت و دلیل استنباط شده باشد) دارای مصلحت هست هیچ شکی در آن نیست,
    منتهی درک علت تشریع و فلسفه تشریع همه احکام فرع درک احکام واقعی است که در زمان ما که دسترسی به معصوم نداریم ممکن نیست,
    در ثانی اگر هم امام زمان باشند یا در زمان حضور هم سوال می شد, فرع داشتن درک بالایی بوده که به احتمال زیاد نه در عصر حضور و نه در عصر غیبت معظم مسلمین چنین درکی رو ندارند.
    لذا در هر حال نپرداختن به فلسفه احکام و شرایع به خاطر ضعف مبانی و یا نداشتن حکمت و علت نیست, بلکه عمدتا به خاطر نبود درک قوی از جامعیت و رابطه سازمانی و زنجیره ای احکام هست که برای عموم مسلمین و حتی خواص آن در حالت عادی میسر نیست.
    ما لیلی ها را
    مجنون ساخته ایم.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    6
    حضور
    9 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23



    لطفا دوستان نظراتشون رو بنویسند

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    229
    حضور
    8 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    617



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohamad26 نمایش پست ها
    سلام و عرض احترام
    1-آمیزش بین اذان صبح تا طلوع آفتاب
    2-آمیزش بین غروب آفتاب تا اذان مغرب
    3-آمیزش در ساعات اولیه شب
    4-آمیزش در زمان کسوف و خسوف
    5-آمیزش در اول ، وسط و آخر هر ماه ( قمری ) به استثناء شب اول ماه رمضان
    6-آمیزش در شب نیمه شعبان ، شب عید فطر ، شب عید قربان ، شب اول صفر
    7-آمیزش درشب قبل از سفر
    8-رو به قبله و یا پشت به قبله بودن
    9-آمیزش زیر درخت میوه دار
    10-آمیزش در برابر خورشید

    لطفا فلسفه تمام این موارد رو ذکر کنید ممنون
    باسلام

    ما به همه موجودات و عوالم و قوانین این دنیا آگاهی کامل نداریم. بعضی از این احکام ممکن است به شیاطین جنّی مربوط شود بعضی دیگر به عوالم پنهان از چشم ما و قوانین، نحسی زمانها مثل روزهای نحس و...


    بنظر بنده بعضی از این قبیل احکام مثل آمیزش در برابر خورشید، درخت و... شدیدا مکروه است اما بعضی دیگر اگر قصد افراد از آمیزش، بچه دار شدن نباشد چه بسا مکروه نباشد که باید در این موارد به خود حدیث و روایت مراجعه کرد!

    توصیه های زیر میتواند تا حدودی از بعضی مشکلاتی که ممکن است در این زمانها پیش بیاید جلوگیری کند.

    توصیه مهم برای عموم: همیشه بعد نماز صبح، موقع غروب (یا بعد نمازمغرب) و قبل خواب، سه یا هفت بار سوره فلق و ناس را برای حفظ خود و خانواده تان بخوانید!

    بعد نماز صبح و عصر هم صد بار استغفار و صلوات بگویید!

    به جای خواندن سوره فلق و ناس، میتوانید تعویذی همراه خود داشته باشید!


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    895
    حضور
    12 روز 19 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3646



    نقل قول نوشته اصلی توسط "قلب سلیم" نمایش پست ها
    باسلام

    ما به همه موجودات و عوالم و قوانین این دنیا آگاهی کامل نداریم. بعضی از این احکام ممکن است به شیاطین جنّی مربوط شود بعضی دیگر به عوالم پنهان از چشم ما و قوانین، نحسی زمانها مثل روزهای نحس و...


    بنظر بنده بعضی از این قبیل احکام مثل آمیزش در برابر خورشید، درخت و... شدیدا مکروه است اما بعضی دیگر اگر قصد افراد از آمیزش، بچه دار شدن نباشد چه بسا مکروه نباشد که باید در این موارد به خود حدیث و روایت مراجعه کرد!

    توصیه های زیر میتواند تا حدودی از بعضی مشکلاتی که ممکن است در این زمانها پیش بیاید جلوگیری کند.

    توصیه مهم برای عموم: همیشه بعد نماز صبح، موقع غروب (یا بعد نمازمغرب) و قبل خواب، سه یا هفت بار سوره فلق و ناس را برای حفظ خود و خانواده تان بخوانید!

    بعد نماز صبح و عصر هم صد بار استغفار و صلوات بگویید!

    به جای خواندن سوره فلق و ناس، میتوانید تعویذی همراه خود داشته باشید!
    ی سوال...
    شما ب نحسی روز ها اعتقادی دارید؟

    اصولا زمان پادشاه هامنجمین از روی ستاره ها میگفتن فلان روز خوبه فلان روز نحسه ک یک سودی میبردن از این طریق!
    یک داستان:

    یک جاده در یکی از کشور های خارجی بود داستانو کامل یادم نیست....توی اون روز هرکی از اونجا رد میشد تصادف میکرد از 10 تا 7 تاش!
    بعد ب اون روز از ماه میرسیدن همچنان قربانی میگرفت!
    تحقیق کردن دیدن طرف موقع رانندگی هی میگفته امروز نحسه من تصادف میکنم موقع رانندگی حواسش پرت میشده و تصادف میکرده!
    بگو چند جمعه گذشتی ز خوابت؟ چه اندازه در ندبه ها زاری یابی؟
    به شانه کشیدی غم سینه اش را؟ و یا چون بقیه تو سربار یاری؟





  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط monji-sec نمایش پست ها
    ی سوال...
    شما ب نحسی روز ها اعتقادی دارید؟
    سلام
    دوستان، لطفا از موضوع بحث خارج نشوید! موضوع سعد و نحس ایام، خارج از بحث این تاپیک است. در صورت تمایل، می توانید موضوع جدیدی در این باره در بخش کلام ایجاد نمایید. پاسخ کوتاه این مساله این است که:
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    تفكر اسلامى درباره زمان آن است كه اين پديده، ذاتاً سعد يا نحس نيست و نمى تواند عامل سعادت و نحوست يا سبب فاعلىِ نشاط يا اندوه باشد; بلكه تنها به منزله ظرف و موقعيتى است كه در آن رويدادها و حوادث تلخ و شيرين روى مى دهد. اگر هم در برخى موارد سعادت يا نحوست به ايام نسبت داده مى شود، به سبب حوادث تلخ يا شيرينى است كه در آن روزها رخ داده است; وگرنه زمان از حيث زمان بودن، به شومى و بركت توصيف نمى شود.
    برای مطالعه بیشتر: روزهاى نحس

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    30
    حضور
    2 روز 12 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    168



    سلام ببخشید منم برام سوالی در این زمینه هست.
    البته شما فرمودین علت رو نمیشه گفت اما من برام خیلی عجیبه چرا جماع بدون لباس مکروهه؟
    آیا اگر نشه غیر این باشه و اصرار بر مکروه کاری حرامه؟ کلا اصرار بر مکروه بدون قصد سرکشی از دستور خدا چه حکمی داره؟
    ممنونم

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۴/۰۷, ۱۶:۱۳ : 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود