صفحه 1 از 33 123112131 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند همسری ، غیرت ، حسادت و مسأله مالکیت در عقد ازدواج

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767

    اشاره چند همسری ، غیرت ، حسادت و مسأله مالکیت در عقد ازدواج





    سلام

    چند همسری، غیرت ، حسادت و مسئله مالکیت در عقد ازدواج ؟


    غیرت ، یعنی تلاش در نگهداری آنچه كه حفظش ضروری است و یک مصداق ضرورت، می تواند حفاظت از ملک و دارایی باشد.
    حسد یعنی مانع شدن از به دست آوردن یک نعمت یا تمنای زوال یک نعمت از دیگران.

    غیرت :
    زن : من نسبت به چند همسری شوهرم، غیرت می ورزم. و میخواهم او را در مقابل سایر زن ها حفاظت کنم.
    مرد : من نسبت به چند شوهری زنم، غیرت می ورزم. و میخواهم او را در مقابل سایر مرد ها حفاظت کنم.

    حسادت:
    زن : مرد حسود است چون میخواهد مانع شود من از نعمت مردان دیگر برخوردار شوم.
    مرد : زن حسود است چون میخواهد مانع شود من از نعمت زنان دیگر برخودار شوم.

    چرا حسادتِ مرد، غیرت است و غیرتِ زن ، حسادت ؟
    چرا هر دو غیرت و یا هر دو حسادت نیستند ؟
    آیا تنها یک مسئله تعبدی است و ملاک آن را نمیدانیم ؟

    مالکیت مبنای تعریف غیرت و حسادت است.

    در ازدواج ، شما منافع جنسی و منافع رحم ( نه خود زن یا خود رحم ) را از زن می خرید که به آن حق بضع گفته میشود.
    و به همین دلیل است که می توانید نسبت به چند شوهری، اعتراض کنید. چون کس دیگری حق ندارد در منافع شما دست ببرد. و به همین دلیل به این کار غیرت می گویند.
    اما کار زن، حسادت است چون حقی نسبت به افعال مرد ندارد. و مالک منافع مرد نیست تا نسبت به چند همسری او، اعتراضی بکند.
    بر مبنای مالکیت است که مرد ، ولی و سرپرست کودک است. چون منافع حاصل از رحم را مالک می شود.
    و به دلیل همین مالکیت است که مرد، موظف به تامین معاش کودک است.
    و به همین دلیل است که مرد باید نفقه ی زن و فرزند را تامین کند.
    و به همین دلیل است که زن، حق دارد در مقابل شیری که به فرزند میدهد اجرت دریافت کند.

    و به همین دلیل است که زن، می تواند برای کاری که در منزل انجام میدهد اجرت بخواهد.
    چون مرد تنها مالک منافع جنسی و منافع رحم شده است و نه چیز دیگر. و در هر موردی غیر از منافع جنسی و منافع رحم، زن می تواند بابت کاری که انجام میدهد ، اجرتی دریافت کند.
    شاید اگر زن اجازه داشت منافع جنسی خودش را نفروشد و بر عکس منافع جنسی مرد را بخرد، میتوانست چند شوهری اختیار کند.

    اما چرا مرد می تواند مالک بشود ولی زن نمی تواند ؟ باز سوال دیگری مطرح میشود.

    شاید پاسخ آن ، وجودصفت قوام برای مرد و صفت قانت برای زن است.
    شاید یک دلیل این منع برای زن ، وجود این صفات در این دو جنسیت است که مورد اشاره قرآن قرار گرفته است.

    یعنی اگر قرار باشد زن مانند مرد بتواند منافع جنسی مرد را بخرد، در تضاد با صفت قوامیت مرد خواهد بود.
    البته سوال دیگری مطرح میشود که فرضا، این امور موافق طبع و فطرت باشد ایا هر امر فطری لزوما، الزام اور خواهد بود ؟
    اما اگر این حق مالکیت برای زن وجود داشته باشد. می توان گفت زن حق نفقه شوهر و فرزند و سرپرستی فرزند را به دوش می کشد. و حسادت او حسادت نیست بلکه غیرت خواهد بود.

    سوال اصلی : غیرت و حسادت را تعریف کنید و بر مبنای آن توضیح بدهید که
    چرا غیرت مرد ( خصوصا در مورد چند شوهری زن)، غیرت است اما غیرت زن ( خصوصا در مورد تعدد زوجات مرد)، حسادت است ؟
    ( مبنا و ملاک چیست ؟)

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۳/۲۲ در ساعت ۱۱:۲۴

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,539
    حضور
    175 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58325



    با نام و یاد دوست






    چند همسری ، غیرت ، حسادت و مسأله مالکیت در عقد ازدواج








    کارشناس بحث: استاد محراب



  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    غیرت و حسادت را تعریف کنید و بر مبنای آن توضیح بدهید که
    چرا غیرت مرد ( خصوصا در مورد چند شوهری زن)، غیرت است اما غیرت زن ( خصوصا در مورد تعدد زوجات مرد)، حسادت است ؟ ( مبنا و ملاک چیست ؟)


    با سلام
    عرض ادب و احترام
    بزرگوار اگر بخواهیم خیلی خلاصه پاسخی به این سوال مهم داده باشیم باید عرض نمایم که همه این تفاوت ها بر می گردد به تفاوت ذاتی بین دو نوع از انسان که همانا جنس مونث و مذکر است


    تفاوت هایی ذاتی بین این دو جنس است که یک مولفه را در بین دو نوع انسانی به دو صورت معنا می نماید.
    جنس مذکر و مونث هر چند هر دو انسان اند ولی تفاوت هایی ذاتی باهم دارند این تفاوت ها از نوع خلقت در بدنشان گرفته تا عواطف و احساسات و درک و تعقل و برداشت ها از یک حادثه و حرف زدن و شنیدن و توانایی و استعداد و.......همه و همه ناظر بر تفاوت های بی شمار بین دو جنس از یک انسان است


    شما نباید انتظار داشته باشید که از یک مولفه در مورد دو نوع کاملا متفاوت انسانی معنای واحدی داشته باشیم
    اصلا نوع خلقت ایشان بیان می نماید که این دو جنس از هم متفاوت اند و نباید اصل مشترکی بین این دو قایل شویم به عبارتی نباید تساوی را بین این دو جنس برقرار نماییم

    و بگوییم چون هر دو یک انسان اند پس هر مولفه ای باید درموردشان یک جور معنا شود نخیر این گونه نیست و نخواهد بود تساوی به هیچ عنوان در مورد این دو جنس نتیجه نخواهد داد.

    وقتی یک جنس انسان ناز کننده است و یک جنش نازکش
    وقتی یک جنس دوست دارد تحت حمایت کسی باشد و یک جنس دوست دارد کسی را حمایت خود دراورد
    وقتی جنسی دوست دارد دوست داشته شود و جنسی دوست دارد کسی را دوست بدارد
    وقتی جنسی جزیی نگراست و جنسی کلی نگر
    و................
    شما چطور می توانید مولفه ای واحد را در مورد این دو جنس یکی معنا نمایید.


    دوستان دقت داشته باشند بنده به هیچ عنوان در صدد خوب و بد کردن این مولفه ها نیستیم که هیچ
    شدیدا هم اعتقاد داریم که هر دو این نگریش ها لازم است و مکمل یکدیکر و اگر یکی نباشد طرفین ناقص اند و به مشکل بر می خورند و لذا دوجنس انسانی به هم نیازمند اند و در کنار هم به کمال می رسند
    دوست داشته شدن در کنار دوست داشتن معنا پیدا می کند جزیی نگری یک جنس در کنار کلی نگری جنس دیکر معنا پیدا می کند و.......


    ما نمی توانیم با این همه اختلاف بین این دو جنس غیرت و حسادت و یا هر مولفه دیگری را در دو جنس یکی معنا بکنیم و انتظار داشته باشیم که معنای واحدی از این مولفه ها در هر دو جنس به دست اوریم
    وقتی دو انسان متفاوت است ایا معقول است که یک مولفه را در دو نوع انسان معنای واحدی بکنیم


    پس وقتی تفاوت ها را قبول داریم تعارف مولفه ها در دو جنس مختلف را هم باید قبول بکنیم
    ووقتی تعاریف در دو جنس انسانی متفاوت شد غیرت در یک جنس یک معنا می تواند داشته باشد و در جنس دیگر تعریف دیگری و همچنین حسادت و مالکیت و غریزه جنسی و .....هم تعارفی متفاوتی خواهند داشت.


  7. صلوات ها 12


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    البته این را عرض کنم که تعبیر مالکیت تعبیر خوب و دقیقی نیست.


    مضافا اینکه


    این چند تا پست برای کسانی که دوست دارند چند تا پست توضیحی من رو بخونن


    http://www.askdin.com/thread49190-2.html#post684024

    http://www.askdin.com/thread49190-2.html#post684082

    http://www.askdin.com/thread49190-3.html#post684106


    اینم نمک گفتگو

    http://www.askdin.com/thread49190-23.html#post684865

    نمک دوم
    http://www.askdin.com/thread49190-32.html#post685509

    نمک سوم
    http://www.askdin.com/thread49190-30.html#post685205

    نمک چهارم

    http://www.askdin.com/thread49190-32.html#post685522
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۰:۰۵ دلیل: لینک

  9. صلوات ها 3


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها


    با سلام
    عرض ادب و احترام
    بزرگوار اگر بخواهیم خیلی خلاصه پاسخی به این سوال مهم داده باشیم باید عرض نمایم که همه این تفاوت ها بر می گردد به تفاوت ذاتی بین دو نوع از انسان که همانا جنس مونث و مذکر است


    تفاوت هایی ذاتی بین این دو جنس است که یک مولفه را در بین دو نوع انسانی به دو صورت معنا می نماید.
    جنس مذکر و مونث هر چند هر دو انسان اند ولی تفاوت هایی ذاتی باهم دارند این تفاوت ها از نوع خلقت در بدنشان گرفته تا عواطف و احساسات و درک و تعقل و برداشت ها از یک حادثه و حرف زدن و شنیدن و توانایی و استعداد و.......همه و همه ناظر بر تفاوت های بی شمار بین دو جنس از یک انسان است


    شما نباید انتظار داشته باشید که از یک مولفه در مورد دو نوع کاملا متفاوت انسانی معنای واحدی داشته باشیم
    اصلا نوع خلقت ایشان بیان می نماید که این دو جنس از هم متفاوت اند و نباید اصل مشترکی بین این دو قایل شویم به عبارتی نباید تساوی را بین این دو جنس برقرار نماییم

    و بگوییم چون هر دو یک انسان اند پس هر مولفه ای باید درموردشان یک جور معنا شود نخیر این گونه نیست و نخواهد بود تساوی به هیچ عنوان در مورد این دو جنس نتیجه نخواهد داد.

    وقتی یک جنس انسان ناز کننده است و یک جنش نازکش
    وقتی یک جنس دوست دارد تحت حمایت کسی باشد و یک جنس دوست دارد کسی را حمایت خود دراورد
    وقتی جنسی دوست دارد دوست داشته شود و جنسی دوست دارد کسی را دوست بدارد
    وقتی جنسی جزیی نگراست و جنسی کلی نگر
    و................
    شما چطور می توانید مولفه ای واحد را در مورد این دو جنس یکی معنا نمایید.


    دوستان دقت داشته باشند بنده به هیچ عنوان در صدد خوب و بد کردن این مولفه ها نیستیم که هیچ
    شدیدا هم اعتقاد داریم که هر دو این نگریش ها لازم است و مکمل یکدیکر و اگر یکی نباشد طرفین ناقص اند و به مشکل بر می خورند و لذا دوجنس انسانی به هم نیازمند اند و در کنار هم به کمال می رسند
    دوست داشته شدن در کنار دوست داشتن معنا پیدا می کند جزیی نگری یک جنس در کنار کلی نگری جنس دیکر معنا پیدا می کند و.......


    ما نمی توانیم با این همه اختلاف بین این دو جنس غیرت و حسادت و یا هر مولفه دیگری را در دو جنس یکی معنا بکنیم و انتظار داشته باشیم که معنای واحدی از این مولفه ها در هر دو جنس به دست اوریم
    وقتی دو انسان متفاوت است ایا معقول است که یک مولفه را در دو نوع انسان معنای واحدی بکنیم


    پس وقتی تفاوت ها را قبول داریم تعارف مولفه ها در دو جنس مختلف را هم باید قبول بکنیم
    ووقتی تعاریف در دو جنس انسانی متفاوت شد غیرت در یک جنس یک معنا می تواند داشته باشد و در جنس دیگر تعریف دیگری و همچنین حسادت و مالکیت و غریزه جنسی و .....هم تعارفی متفاوتی خواهند داشت.
    با سلام و عرض ادب خدمت شما کارشناس بزرگوار

    با توجه به اینکه شما می فرمایید برای هر کدام باید به گونه ای مجزا، غیرت و حسادت تعریف شود.
    پس ابتدا مبنا را تبیین کنید و تعریف حسادت را برای زن و مرد بفرمایید.

    اگر شما غیرت را در هر جنس به صورت خاص خودش تعریف کنید من تصور روشن تری خواهم داشت. چون اصل سوال مبتنی بر ارائه یک تعریف است.

    با سپاس

  11. صلوات ها 3


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3767



    با یک نگاه کلی و ساده، تعریف حسد خیلی روشن است. و در کتاب های اخلاقی نیز آمده است.

    غیرت و حسادت را تعریف کنید و بر مبنای آن توضیح بدهید که
    چرا غیرت مرد ( خصوصا در مورد چند شوهری زن)، غیرت است اما غیرت زن ( خصوصا در مورد تعدد زوجات مرد)، حسادت است ؟ ( مبنا و ملاک چیست ؟)


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    پس ابتدا مبنا را تبیین کنید و تعریف حسادت را برای زن و مرد بفرمایید.


    با سلام
    بزرگوار متوجه منظورتان از مبنی نمی شوم
    مبنای چی؟؟

    تعریف یکی است و ان چه علمای اخلاق بیان نموده اند

    غیرت و حمیّت؛ یعنی تلاش در نگهداری آنچه حفظش ضروری است. این صفت در قالب مطلوبش، از شجاعت، بزرگ منشی و قوت نفس انسان سرچشمه می ‏گیرد و یکی از «ملکه»های شریفه نفسانی ‏است.(1)
    ولی این تعریف در مورد مصادیق متعدد اعمال دوجنس انسان به علت تفاوت ذاتی انها یکی نیست.


    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    اگر شما غیرت را در هر جنس به صورت خاص خودش تعریف کنید من تصور روشن تری خواهم داشت. چون اصل سوال مبتنی بر ارائه یک تعریف است.


    ببینید بزرگوار
    تعریف یکی است ولی این تعریف در مورد دوجنس مونث و مذکر در مصادیق متعددی متفاوت است مثلا اگر زنی در مواجهه با منکری دراجتماع با شجاعت می ایستد و بدون ترس و لرز از مولفه دینی دفاع می کند و نهی از منکر می کند این یعنی غیرت دینی یک زن و همچنین در مورد مرد می تواند این گونه باشد
    ولی در برخی مصادیق این تعریف در مورد یک زن به خاطر همان تفاوت های ذاتی اش نمی تواند درست باشد



    پی نوشت:
    1-نراقی، مهدی، جامع السعادات، ج ۱، ص 301



  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    چرا غیرت مرد ( خصوصا در مورد چند شوهری زن)، غیرت است اما غیرت زن ( خصوصا در مورد تعدد زوجات مرد)، حسادت است ؟


    باز سلام
    خب بزرگوار عرض شد که
    این به خاطر تفاوت ذاتی زن و مرد است به عبارتی زن به خاطر سیستم بدنی و غرایز و عواطف و احساسات و روحیات جنس مونث و نوع خلقت به هم خوردن نسل انسانی و از هم پاشیدگی کانون خانواده و ......در اخر بنابر حکم شارع مقدس که خالق همین جنس انسانی است و مدون کننده برنامه سعادت اوست ارتباط جنسی بیش از یک نفر را برای این جنس حرام می داند.

    و محافظت از جنس مونث در مورد تجاوزات و دسترسی دیکران و..... برعهده جنس مذکر است و این محافظت و صیانت غیرت برای مرد می شود و این مولفه در این مورد صحیح است و درست
    ولذا ازدواج یک مرد با دو جنس مونث به خاطر روحیات و نوع سیستم بدنی و عواطف و منبع درامد و....... خالق این نوع جنس انسانی با حفظ شرایط و رعایت مصالح و مفاسد ازدواج مجدد را برای جنس مذکر حلال می داند


    و در این صورت غیرت برای زنان را جایز نمی شمارد زیرا بیان شد که این دو جنس تفاوت های اساسی باهم دارند


  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    آیا تنها یک مسئله تعبدی است و ملاک آن را نمیدانیم ؟
    سلام
    دوستان در تاپیک های دیگه این متن را از تفسیر المیزان آورده اند که مرتبط به بحث است:


    و در کافى از امام صادق (علیه السلام ) روایت کرده که در ضمن حدیثى فرمود: و غیرت را به مردان داد و به همین جهت بر زنان تحریم کرد که با غیر همسرش رابطه داشته باشد، ولى براى مردان چهار زن را حلال کرد براى اینکه خداى عزوجل ، کریم تر و بزرگوارتر از آن است که زنان را از یک سو گرفتار غیرت کند و از سوى دیگر به شوهران اجازه دهد که به غیر ایشان سه زن دیگر بگیرند.
    غیرت یکى از فضایل اخلاقى است
    مؤ لف قدس سره : از روایت مذکور روشن مى شود که غیرت یکى از اخلاق حمیده و ملکات فاضله است و آن عبارت است از دگرگونى حالت انسان از حالت عادى و اعتدال ، بطورى که انسان را براى دفاع و انتقام از کسى که به یکى از مقدساتش اعم از دین ، ناموس و یا جاه و امثال آن تجاوز کرده ، از جاى خود مى کند و این صفت غریزى ، صفتى است که هیچ انسانى به طور کلى از آن بى بهره نیست هر انسانى را که فرض کنیم _ هر قدر هم که از غیرت بى بهره باشد _ باز در بعضى از موارد غیرت را از خود بروز مى دهد پس غیرت یکى از فطریات آدمى است و اسلام هم دینى است که بر اساس فطرت تشریع شده و در آن امور فطرى را گرفته و تعدیل مى کند آن مقدارش را که در حیات بشر لازم و ضرورى است معتبر و واجب مى سازد و آنچه نقص و خلل که در آن هست و بشر در زندگیش نیازى بدان ندارد حذف نموده و از اعتبار مى اندازد و همچنانکه مى بینیم همین روش را در فطریاتى چون علاقه به جمع مال و به دست آوردن خوراک و شراب و لباس و همسران و غیره معمول داشته است .
    اگر ما مى بینیم که خداى عزوجل براى مردان با داشتن یک زن ، سه زن دیگر را حلال کرده _ با در نظر گرفتن اینکه اسلام رعایت حکم فطرت را نموده است _ لازمه اش این مى شود که نفرت و انزجارى که از زنان نسبت به هو و مشاهده مى کنیم حسد باشد، نه غیرت و به زودى در بحث آینده که راجع به تعدد زوجات است توضیح بیشترى مى دهیم و اثبات مى کنیم این حالت در زنان امرى است عرضى و حالتى است غیر فطرى ، که به آنان دست مى دهد (و زنان موظفند با آن مبارزه کنند، آنچنانکه با هر هوائى نفسانى دیگر باید مبارزه کنند.)

    http://makarem.ir/compilation/Reader...id=0&pid=72361

    بنده در قسمت های بعدی المیزان جستجو کردم که کجا علامه در مورد تعدد زوجات صحبت کرده اند و این چیزی را که می فرمایند بزودی توضیح بیشتری می دهیم و ثابت می کنیم که این حالت عرضی است کجاست اما پیدا نکردم ان شاء الله از دوستان سوال می کنم و اگر ادامه آن معلوم شد در کجا بحث شده در همین تاپیک قرار خواهم داد.


  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    سلام علیکم
    طبق آنچه از کتاب شریف تفسیر المیزان علامه نقل نمودند:
    با بررسی احکام اسلامی به این نتیجه می رسیم که فطرت انسانی این احکام را تأیید می کند.
    وقتی تردید می کنیم که حس محافظت از همسر برای هریک از دو طرف حسادت است یا غیرت، به اسلام مراجعه می کنیم می بینیم اسلام تعدد زوجات را به مرد اجازه داده است و برای زن ممنوع نموده است، پی می بریم حس محافظت ار همسر، برای مرد غیرت است و برای زن حسادت است.
    بله اسلام دینی فطری است. و خداوند می داند که چه چیز وسوسه است و چه چیز فطرت است:
    وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ (ق: 16)
    ما انسان را آفريديم و وسوسه‏ هاى نفس او را مى‏دانيم، و ما به او از رگ قلبش نزديكتريم!
    با این که خداوند فجور و تقوا را به نفس انسانی الهام نموده است (شمس: 8) اما مع ذلک بخاطر غلبه غفلت بر فطرت، بسیاری از انسانها از محتوای فطرت ناآگاه هستند لذا است که دین آمده است تا راه را نشان دهد و انسان بتواند از طریق دین، فطرت را از غیر آن، حق را از باطل، هوس را از عقل، باز شناسد.
    برای بررسی حقانیت اسلام باید سراغ محکمات رفت. دشمنان اسلام که اصلا در پی تحقیق و پی بردن به حقیقت نیستند، از اول سراغ متشابهات می روند. آنها بدنبال تابش نور حقیقت در درون زنگار گرفته اشان نیستند. (آل عمران: 7)
    استدلالی که علامه بزرگوار مطرح کردند بسیار کارگشا در دیگر امور سؤال برانگیز است.
    ایراداتی که به احکام اسلامی می شود، دقیقا مربوط به موارد متشابه است. و استدلال ما برای حقانیت این دسته از احکام، تشریع آنها توسط دین اسلام است و دین اسلام حقانیتش توسط هزاران حکم مترقی و بدون شبهه، تأیید شده است.


  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 33 123112131 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود