صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نحوه برخورد پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) با فرد زناکار چگونه بوده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561

    نحوه برخورد پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) با فرد زناکار چگونه بوده است؟




    با سلام

    برخورد پیامبر اسلام و ائمه با زناکاران چطور بوده است؟


    با تشکر

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۶:۲۷ دلیل: حذف سوالاتی که باید در تاپیک دیگری مطرح شوند

    یا کسی اربعین می آید
    یا نمی خواهد بیاید


    نتونستم و نشد و دلم میخواست اما نشد
    نداریم.


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    174 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58297



    با نام و یاد دوست






    نحوه برخورد پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) با فرد زناکار چگونه بوده است؟








    کارشناس بحث: استاد مقداد


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط BABY نمایش پست ها
    با سلام

    برخورد پیامبر اسلام و ائمه با زناکاران چطور بوده است؟


    با تشکر
    با عرض سلام و ادب
    گزارشات تاریخی و روایاتی که از معصومین(ع) رسیده نیز دال بر این موضوع است که حد شرعی را بر زناکاران جاری می کردند.از جملهاجرای حکم سنگسار است که اگر زنای فرد متأهل با شرایط ویژه ای که در فقه بیان شده، ثابت می شد ایشان حکم به سنگسار می دادند. البته باید توجه داشت که به دلیل اینکه به جز حضرت علی(ع) و مدت کوتاهی امام حسن(ع)، حکومت به دیگر ائمه اطهار(ع) واگذار نشد، اغلب شواهد تاریخی صدور یا عدم صدور حکم سنگسار در زمان امام علی(ع) گزارش شده است، اما روایات موجود بر دیدگاه ائمه(ع) بر اجرای حکم سنگسار در صورت وجود شرایط، دلالت دارد.
    به چند نمونه اشاره می کنیم:
    - روایتی در کتب شیعه و سنی نقل شده است (1) که شخصی بنام ماعز بن مالك خدمت پيامبر(ص) رسيد و گفت: من زنا كرده‏ ام. نبى مكرم اسلام صورت از او برتافتند، ماعز از طرف ديگر آمد و دوباره اقرار كرد، پيامبر دوباره صورتشان را برگرداندند و اعتنا نكردند. سپس براى بار سوم رو به پيامبر كرد و گفت: يا رسول‏الله من زنا كرده‏ام، عذاب دنيا آسان‏تر از عذاب آخرت است. پيامبر مكرم اسلام از مردم پرسيدند: آيا بيمارى يا جنونى بر اين شخص مستولى نيست، در جواب گفتند: نه، ماعز براى بار چهارم بر زناى خويش اقرار كرد. با تمام شدن چهار اقرار، حضرت حكم رجم او را صادر كردند. اصحاب حفره‏اى حفر كرده و شروع به سنگسار كردند. بعد از برخورد سنگ، ماعز از حفره خارج شده و فرار كرد كه زبير با استخوان شترى به او زد و او را دست بسته براى سنگسار برگردانيد. قضيه را به پيامبر مكرم اسلام خبر دادند. ايشان فرمودند: بعد از فرار از حفره چرا رهايش نكرديد؟ سپس فرمودند: اگر گناه خويش را پنهان مى‏داشت و توبه مى‏كرد، براى او بهتر بود.

    - همچنین روایت شده است که پیامبر (ص) همان طور که ماعز را با اقرارش سنگسار کردند، این حکم را در مورد دو زن از قبیله های بنی غامد و جهینه نیز با اقرارشان اجرا نمود.(2)


    - اميرالمؤمنين على(ع) درباره زنى كه زنا كرده بود و حامله شده و فرزندش را به طور پنهانى به قتل رسانده بود، به صد ضربه شلاق حكم نموده و سپس او را سنگسار كردند. گویی اين اولين موردى بود كه اميرالمؤمنين على(ع) رجم را اجرا نمودند.(3)

    - زنى به نام شراحه همدانى نزد امام على(ع) آمد و به زناى خويش با اصرار اقرار مى‏كرد. امام على(ع) دلایلی آوردند تا او را از 4 مرتبه اقرار منع کنند، مثلاً فرمودند: شايد در خواب بوده‏اى كه يك مرد ناشناسى به تو تجاوز كرده است. جواب داد: نه، حضرت فرمودند: شايد تو را به اين كار مجبور كرده‏اند؟جواب داد: نه و ... تا 4 مرتبه اقرار کامل شد و اميرالمؤمنين عليه السلام براى رجم شراحه همدانيه حاضر شدند. ازدحام به قسمى بود كه نزديك بود برخی، برخی ديگر را از فشار هلاك كنند. حضرت دستور دادند او را به صحن خانه آوردند و سنگسارش كردند تا جان سپرد. سپس مردم وارد شدند و هر كس مي رسيد زبان به لعن مرحوم می گشود. چون آن حضرت چنين ديد منادى را فرمان داد ندا كند: اى گروه مردم! زبان سوء را از اين شخص برگيريد، چرا كه هر كس بر او حد الهى جارى شود، همان حد، كفاره گناه اوست در دنيا، همچنان كه بدهى در برابر بدهى است.(4)

    پی نوشت
    (1). مصنف ابن ابی شیبه، (به نقل از حقوق زندانی و موارد زندان در اسلام، ص28 )، ج10، ص72. شیخ طوسی، الخلاف، ج5، ص366 . کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ۷، ص ۱۸۵، ح ۵، دار الکتب الإسلامیة، تهران، ۱۳۶۵ هـ ش.
    (2). حسائی، ابن ابی جمهور، عوالی اللئالی، ج3، ص441، انتشارات سیدالشهداء، قم، ۱۴۰۵ هـ ق.
    (3). حر عاملى، وسائل الشيعه، ج28، ص65
    (4).قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه، من لا يحضره الفقيه، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم - ايران، دوم، 1413 ه. ق، 4 جلد،ص 25. مغربى، ابو حنيفه، نعمان بن محمد تميمى، دعائم الإسلام، مؤسسه آل البيت عليهم السلام، قم - ايران، دوم، 1385 ه. ق، 2 جلد،ص 445 .

    نحوه برخورد پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) با فرد زناکار چگونه بوده است؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561



    یک داستانی شنیدم
    که یک بار به پیامبر میگویند در فلان خانه دو نفر در حال فعل زنا هستند
    بعد حضرت امیر را میفرستند انجا
    حضرت امیر اول شروع میکند به در زدن
    بعد که کسی جواب نمیدهد وارد میشود و کلی یاالله یا الله میگوید
    و میگوید نامحرم مراقب باشد که دارم وارد میشوم پوشش را رعایت کند
    و با چشمان بسته پیش میرفته
    و کلا چند دقیقه ای وسط خانه میایستد با چشمان بسته
    بعد هم چند دقیقه میگوید میخواهم چشمانم را باز کنم نامحرم پوشش را رعایت کند

    بعد چشمانش باز میکند و کسی نمیبیند و به حضرت محمد گزارش میدهد رفتم کسی را ندیدم

    همه سر و صدا میکنند این که بود فرستادی برای اجرای حکم زناکار
    و
    حضرت محمد جوابی میفرمایند که دفاع از عمل حضرت علی بوده است.

    ایا چنین داستانی صحت دارد؟؟؟(نقل به مضمون کردم و شاید جزییات این نباشد و منبعش را هم به یاد ندارم)


    یا کسی اربعین می آید
    یا نمی خواهد بیاید


    نتونستم و نشد و دلم میخواست اما نشد
    نداریم.


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط BABY نمایش پست ها
    یک داستانی شنیدم
    که یک بار به پیامبر میگویند در فلان خانه دو نفر در حال فعل زنا هستند
    بعد حضرت امیر را میفرستند انجا
    حضرت امیر اول شروع میکند به در زدن
    بعد که کسی جواب نمیدهد وارد میشود و کلی یاالله یا الله میگوید
    و میگوید نامحرم مراقب باشد که دارم وارد میشوم پوشش را رعایت کند
    و با چشمان بسته پیش میرفته
    و کلا چند دقیقه ای وسط خانه میایستد با چشمان بسته
    بعد هم چند دقیقه میگوید میخواهم چشمانم را باز کنم نامحرم پوشش را رعایت کند

    بعد چشمانش باز میکند و کسی نمیبیند و به حضرت محمد گزارش میدهد رفتم کسی را ندیدم

    همه سر و صدا میکنند این که بود فرستادی برای اجرای حکم زناکار
    و
    حضرت محمد جوابی میفرمایند که دفاع از عمل حضرت علی بوده است.

    ایا چنین داستانی صحت دارد؟؟؟(نقل به مضمون کردم و شاید جزییات این نباشد و منبعش را هم به یاد ندارم)
    با عرض سلام و ادب

    در منابع تاریخی و حدیثی به چنین موردی برخورد نکرده ایم.

    نحوه برخورد پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) با فرد زناکار چگونه بوده است؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها


    با عرض سلام و ادب

    در منابع تاریخی و حدیثی به چنین موردی برخورد نکرده ایم.
    اگر اشتباه نکنم در علم دینی بعضی مواقع که سندی نباشد از طریق بحث های عقلی به نتیجه میرسند که ممکن است این حدیث یا داستان صحیح باشد
    ایا مطلبی که در مورد حضرت علی گفتم با بحث های عقلی دینی جور در میاد؟؟؟


    یا کسی اربعین می آید
    یا نمی خواهد بیاید


    نتونستم و نشد و دلم میخواست اما نشد
    نداریم.


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط پابوس زوار اربعین نمایش پست ها


    اگر اشتباه نکنم در علم دینی بعضی مواقع که سندی نباشد از طریق بحث های عقلی به نتیجه میرسند که ممکن است این حدیث یا داستان صحیح باشد
    ایا مطلبی که در مورد حضرت علی گفتم با بحث های عقلی دینی جور در میاد؟؟؟
    با عرض سلام و ادب

    مطابقت با عقل و دلایل عقلی در بررسی درستی یا نادرستی احادیث مطرح است،یعنی حدیثی که نقل شده است اگر از نظر سندی مشکل نداشت ولی با دلایل عقلی سازگار نبود،مورد نقد قرار می گیرد،ولی در داستان مورد بحث،فعلاً در منابع چنین چیزی یافت نشد تا آن را از نظر سندی یا دلایل دیگر بررسی کنیم.

    نحوه برخورد پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) با فرد زناکار چگونه بوده است؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها


    با عرض سلام و ادب

    مطابقت با عقل و دلایل عقلی در بررسی درستی یا نادرستی احادیث مطرح است،یعنی حدیثی که نقل شده است اگر از نظر سندی مشکل نداشت ولی با دلایل عقلی سازگار نبود،مورد نقد قرار می گیرد،ولی در داستان مورد بحث،فعلاً در منابع چنین چیزی یافت نشد تا آن را از نظر سندی یا دلایل دیگر بررسی کنیم.

    در فوق اشاره کردید به مواردی که طرف خودش بانی اعتراف شده.
    ایا موردی هم هست که گزارش مردمی داده شود و ایمه بخواهند دست به کار شوند؟؟؟

    ..............

    ان شخصی که در بالا گفته بود عذاب دنیویش بالاتر است تا عذاب اخروی
    چرا دست به توبه نبرد تا امرزیده شود و عذاب اخروی هم ازش برداشته شود؟؟؟


    یا کسی اربعین می آید
    یا نمی خواهد بیاید


    نتونستم و نشد و دلم میخواست اما نشد
    نداریم.


  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    با سلام

    البته که اسلام رحمانی علوی ، حد اکثر تسامح وتساهل را در مورد عقوبات و حدود دارد و مجازاتهایی از قبیل رجم یا سنگسار جنبه بازدارندگی وهشدار دارند و عملا اثبات شهود اربعه در زنا در تاریخ گزارش نشده است .

    اشخاصی که در نزد علی (ع) و یا پیغمبر (ص) به جهت اقرار به گناه مراجعه مینمودند، حضرات به بهانه ها و سوالهای مختلفی آنان را به منزلشان میفرستادند تا اقرار آنها به اندازه 4 دفعه نگردد مگر آنکه اشخاص، خود بر مجازات خویش تاکید مینمودند!!

    در مورد شهود نیز بسیار سختگیری وجود داشت:

    روایت است 3 نفر نزد علی (ع) رفته و شهادت دادند عمل زنا و دخول دونفر را در حال زنا دیده اند و هر 3 نفر صحنه را به مانند هم تعریف نمودند. حضرت بعد از شنیدن شهادت شهود فرمودند نفر چهارم کجاست؟ آن 3 نفر گفتند در راه است!! حضرت دستور دادند هر سه نفر را شلاق زدند!!



    (براساس روایت (شهید دستغیب در کتاب گناهان کبیره ) امام صادق (ع): در زمان علی (ع) شخصی از فرمانده هان ایشان آمده و گفت در فلان جا عمل زنا انجام میدهند. علی (ع) خود به آن مکان رفته و از دور گناه را مشاهده نمودند، ایشان بلافاصله چشمان خود را بسته و با سرو صدای بلند فریاد زدند: شنیده ام که در این مکان گناه میکنند و خدا را در نظر نمیگیرند!! آن دو نفر که در حال انجام گناه بودند صدا را شنیده و از منطقه گریختند! حضرت برگشت و وقتی فرمانده پرسید یا علی (ع) آن گناه کاران را به سزای عملشان رساندید؟ جواب دادند: من گناهکاری ندیدم! فقط دونفر را در حال فرار دیدم!!)


    امام صادق (ع) میفرماید اگر شاهد زنا باشم هرگز جزو 3 نفر اول شهادت نخواهم داد زیرا بیم آن دارم یکی از آن سه نفر پشیمان شود و یا ضد و نقیض تعریف کند من هم شلاق بخورم!


    حضرت علی (ع) میفرماید تجسس در زندگی دیگران نکنید و هرگاه از دور عمل گناهی را شاهد هستید با سرو صدا مرتکب را ازحضورتان مطلع نمایید تا مرتکب گناه بلافاصله گناه خویش را بدون اینکه شرمنده شود و متوجه شود شما میدانید بپوشاند!!

    http://forum.ghorany.com/thread-2541.html





  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط پابوس زوار اربعین نمایش پست ها
    ان شخصی که در بالا گفته بود عذاب دنیویش بالاتر است تا عذاب اخروی
    چرا دست به توبه نبرد تا امرزیده شود و عذاب اخروی هم ازش برداشته شود؟؟؟
    با عرض سلام.

    در متن بالا عبارتی مبنی بر اینکه عذاب دنیویش بالاتر است تا عذاب اخروی نیامده است،بلکه شخص گناهکار اینگونه دلیل می آورد که عذاب دنیایی آسانتر از عذاب اخروی است،لذا اصرار بر اجرای حد داشته اند. شاید بتوان علت اینکه شخص بجای توبه،بر اجرای حد شرعی اصرار دارد این باشد که هر چند شخص توبه هم بکند باز این نگرانی وجود دارد که شاید توبه اش پذیرفته نشود.

    نحوه برخورد پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) با فرد زناکار چگونه بوده است؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود