صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تبعیض در مجازات قتل میان مسلمان و غیر مسلمان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311

    اشاره تبعیض در مجازات قتل میان مسلمان و غیر مسلمان




    سلام.

    مطابق با دستورات اسلام: اگر مرتدّ، ذمّی را بکشد، در قصاص او اختلاف است، (جواهر الکلام، ج۴۲، ص۱۶۳) ولی در صورت توبه و بازگشت به اسلام، قصاص نمی‌شود؛ هرچند باید دیه را پرداخت کند. (جواهر الکلام، ج۴۲، ص۱۶۴)
    اگر ذمّی، مرتدّ را بکشد، قصاص می‌شود، ولی اگر مسلمان او را بکشد، قصاص نمی‌شود و در لزوم پرداخت دیه، اختلاف است. (جواهر الکلام، ج۴۲، ص۱۶۵)


    با توجه به این مسائل، تبعیض زیادی بین مسلمان و نامسلمان و حتی بین مرتد و کافر ذمی هست. دلیل این تبعیضها چیست؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۳/۲۲ در ساعت ۰۸:۵۶

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58298



    با نام و یاد دوست






    تبعیض در مجازات قتل میان مسلمان و غیر مسلمان








    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,030
    حضور
    192 روز 12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28759



    نقل قول نوشته اصلی توسط rejection نمایش پست ها
    سلام.

    مطابق با دستورات اسلام: اگر مرتدّ، ذمّی را بکشد، در قصاص او اختلاف است، (جواهر الکلام، ج۴۲، ص۱۶۳) ولی در صورت توبه و بازگشت به اسلام، قصاص نمی‌شود؛ هرچند باید دیه را پرداخت کند. (جواهر الکلام، ج۴۲، ص۱۶۴)
    اگر ذمّی، مرتدّ را بکشد، قصاص می‌شود، ولی اگر مسلمان او را بکشد، قصاص نمی‌شود و در لزوم پرداخت دیه، اختلاف است. (جواهر الکلام، ج۴۲، ص۱۶۵)


    با توجه به این مسائل، تبعیض زیادی بین مسلمان و نامسلمان و حتی بین مرتد و کافر ذمی هست. دلیل این تبعیضها چیست؟
    باسلام وتشکر .
    اولا _ فلسفه احکام مقدس برای کسی جز صاحب شریعت به طور دقیق مشخص نیست ولی به طور کلی هر حکمی از احکام الهی بر اساس مصلحت نفس الامری خاص خود وضع شده است که حکمت آن برای ما معلوم نیست .
    ثانیا _ این گونه موارد از باب تبعیض نیست، بلکه تفاوت‌ است .
    تفاوت‏ها به لحاظ شرایط خاص موضوعات تنظیم و تشریع شده است تفاوت غیر از تبعیض است. تفاوت‏ها بر اساس ویژگى‏ها و استعدادها تنظیم مى‏شود و تبعیض بى عدالتى است، اما تفاوت در ویژگى‏ها بر اساس حکمت تنظیم شده تا هر یک وظایف خاصى را بر عهده گرفته و مکمل یکدیگر باشند.
    ثالثا _ آنچه به انسان ارزش می دهد ایمان وباور است طبعی است که معاندان با خلق هستی با معتقدان به آفریدگار عالم متفاوت اند ونمی توانند یکسان باشد ویک سانی آنها خلاف عدل است
    ونه تفاوت شان . البته موارد فرق می کند گاهی ممکن است نسبت به تفاوت ها مسا محه گردد اما در مقام تعارض آن تفاوتها عملی می شود .


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر .
    اولا _ فلسفه احکام مقدس برای کسی جز صاحب شریعت به طور دقیق مشخص نیست ولی به طور کلی هر حکمی از احکام الهی بر اساس مصلحت نفس الامری خاص خود وضع شده است که حکمت آن برای ما معلوم نیست .
    ثانیا _ این گونه موارد از باب تبعیض نیست، بلکه تفاوت‌ است .
    تفاوت‏ها به لحاظ شرایط خاص موضوعات تنظیم و تشریع شده است تفاوت غیر از تبعیض است. تفاوت‏ها بر اساس ویژگى‏ها و استعدادها تنظیم مى‏شود و تبعیض بى عدالتى است، اما تفاوت در ویژگى‏ها بر اساس حکمت تنظیم شده تا هر یک وظایف خاصى را بر عهده گرفته و مکمل یکدیگر باشند.
    ثالثا _ آنچه به انسان ارزش می دهد ایمان وباور است طبعی است که معاندان با خلق هستی با معتقدان به آفریدگار عالم متفاوت اند ونمی توانند یکسان باشد ویک سانی آنها خلاف عدل است
    ونه تفاوت شان . البته موارد فرق می کند گاهی ممکن است نسبت به تفاوت ها مسا محه گردد اما در مقام تعارض آن تفاوتها عملی می شود .
    با سلام، سؤال بر سر واژه ها مطرح نشده است، که بخواهیم بگوییم تبعیض نیست بلکه تفاوت است. به هر حال تفاوت وقتی که به معنای دادن چیزی به کسی و ندادنش به دیگری بدون هیچ جبرانی باشد، نام تبعیض به خودش می گیرد.

    حال تمام کافران که معاند نیستند، شاید مستضعف فکری باشند؛ آیا باید قاتلشان اگر مسلمان بود قصاص نشود ولی اگر مسلمانی را کشتند قصاص شوند؟

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,030
    حضور
    192 روز 12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28759



    نقل قول نوشته اصلی توسط rejection نمایش پست ها
    با سلام، سؤال بر سر واژه ها مطرح نشده است، که بخواهیم بگوییم تبعیض نیست بلکه تفاوت است. به هر حال تفاوت وقتی که به معنای دادن چیزی به کسی و ندادنش به دیگری بدون هیچ جبرانی باشد، نام تبعیض به خودش می گیرد.

    حال تمام کافران که معاند نیستند، شاید مستضعف فکری باشند؛ آیا باید قاتلشان اگر مسلمان بود قصاص نشود ولی اگر مسلمانی را کشتند قصاص شوند؟
    باسلام وتشکر .
    اگر در بند اول پاسخ دقت بفرماید نکته ی مطرح شده است .
    از این روست جناب حافظ گفته است :
    حدیث از مطرب ومی گو وراز از دهر کمتر جو
    کسی نگشود ونگشاید به حکمت این معما را


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر .
    اگر در بند اول پاسخ دقت بفرماید نکته ی مطرح شده است .
    از این روست جناب حافظ گفته است :
    حدیث از مطرب ومی گو وراز از دهر کمتر جو
    کسی نگشود ونگشاید به حکمت این معما را
    سلام. جناب کارشناس، فرض بفرمایید ما بخواهیم در برابر یک نامسلمان در برابر ایمانمان دفاع کنیم. آیا منطقی است که بگوییم اینجوری است زیرا خدا اینجوری گفته است؟!

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,030
    حضور
    192 روز 12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28759



    نقل قول نوشته اصلی توسط rejection نمایش پست ها
    سلام. جناب کارشناس، فرض بفرمایید ما بخواهیم در برابر یک نامسلمان در برابر ایمانمان دفاع کنیم. آیا منطقی است که بگوییم اینجوری است زیرا خدا اینجوری گفته است؟!

    باسلام وتشکر .
    بلی درست ومنطقی است چون فلسفه واسرار احکام وشریعت برای غیر صاحب شریعت معلوم نیست .
    ما بنده وآفریده ودر برابر دستورات او متعبد هستیم .
    از باب مثال وقتی مریضی به پزشک مراجعه می کند وپزشک برای درمان او نسخه ی تجویز ونسبت به برخی خوراکی ها پرهیز می دهدآیا او مجاز به تحقیق وپرس و جو از پزشک است که چرا چنین نسخه ی به او داده است ؟
    پس چرا وچطور در برابر نسخه های شفا بخش طبیب دلها این گونه طلب گارانه از فلسفه تجویز نسخه درمانی سوال می کند ؟؟!!
    البته ممکن است برخی احکام دینی در برخی روایات فلسفه حکمش بیان شده باشد ولی در مجموع باید توجه داشت که ما ( بشر = بندگان ) از حکمت های نهفته احکام دین الهی اطلاعی نداریم هر چه او گفته همان به نفع ما است وعمل باید نمود .
    هرچه آن خسرو کند شرین بود .


  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها

    باسلام وتشکر .
    بلی درست ومنطقی است چون فلسفه واسرار احکام وشریعت برای غیر صاحب شریعت معلوم نیست .
    ما بنده وآفریده ودر برابر دستورات او متعبد هستیم .
    از باب مثال وقتی مریضی به پزشک مراجعه می کند وپزشک برای درمان او نسخه ی تجویز ونسبت به برخی خوراکی ها پرهیز می دهدآیا او مجاز به تحقیق وپرس و جو از پزشک است که چرا چنین نسخه ی به او داده است ؟
    پس چرا وچطور در برابر نسخه های شفا بخش طبیب دلها این گونه طلب گارانه از فلسفه تجویز نسخه درمانی سوال می کند ؟؟!!
    البته ممکن است برخی احکام دینی در برخی روایات فلسفه حکمش بیان شده باشد ولی در مجموع باید توجه داشت که ما ( بشر = بندگان ) از حکمت های نهفته احکام دین الهی اطلاعی نداریم هر چه او گفته همان به نفع ما است وعمل باید نمود .
    هرچه آن خسرو کند شرین بود .

    با سلام. جناب کارشناس، خب آنها که قبول ندارند که اینها احکام خداست. در بحث برون دینی که نمی شود بگوییم «چون خدا گفته» می شود؟

  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,030
    حضور
    192 روز 12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28759



    نقل قول نوشته اصلی توسط rejection نمایش پست ها
    با سلام. جناب کارشناس، خب آنها که قبول ندارند که اینها احکام خداست. در بحث برون دینی که نمی شود بگوییم «چون خدا گفته» می شود؟

    باسلام وتشکر .
    برای آن گونه افراد اول باید مبانی معرفتی که زیر ساخت درک این گونه معارف است ایجاد نمود .
    چون از وسط کار که نمی شود به نتجه دلخواه دست یافت .
    باز هم اجازه دهید مثال بزنم :
    اگر آن شخص بخواهد آپانتیس خود عمل نماید آیا می تواند به دکترش بگوید بدون ابزاری جراحی اورا نجات دهد وعمل جراحی صورت گیرد ؟؟
    پس اگر برای جراحی کوجک آپاندیس مقدمات کار باید تامین گردد برای جراحی اعتقادی به طریق اولی نیاز به پذریش مبانی است .
    کسی که به خداباور ندارد از فلسفه این احکام گفتن هم برای اون سودی نخواهد داشت .


  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    216
    حضور
    5 روز 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    888



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها

    باسلام وتشکر .
    بلی درست ومنطقی است چون فلسفه واسرار احکام وشریعت برای غیر صاحب شریعت معلوم نیست .
    ما بنده وآفریده ودر برابر دستورات او متعبد هستیم .
    از باب مثال وقتی مریضی به پزشک مراجعه می کند وپزشک برای درمان او نسخه ی تجویز ونسبت به برخی خوراکی ها پرهیز می دهدآیا او مجاز به تحقیق وپرس و جو از پزشک است که چرا چنین نسخه ی به او داده است ؟
    پس چرا وچطور در برابر نسخه های شفا بخش طبیب دلها این گونه طلب گارانه از فلسفه تجویز نسخه درمانی سوال می کند ؟؟!!
    البته ممکن است برخی احکام دینی در برخی روایات فلسفه حکمش بیان شده باشد ولی در مجموع باید توجه داشت که ما ( بشر = بندگان ) از حکمت های نهفته احکام دین الهی اطلاعی نداریم هر چه او گفته همان به نفع ما است وعمل باید نمود .
    هرچه آن خسرو کند شرین بود .
    با سلام.
    ببینید استاد صادق، هر حکمی باید دلیل داشته باشد بدون دلیل که نمیشود.
    این حکم احتمالا بنا بر روایت یا حدیث یکی از معصومین بوده است.
    و کاملا واضح است که معصومین حکمت آن را میدانند.
    خب اینجا دو سوال مطرح است.
    1. چرا معصومین حکمت آن را بیان نکرده اند (درحالی که احتمالا از آمدن چنین روزگاری که کسی بی دلیل چیزی را قبول نمیکند اطلاع داشته اند)
    2. چرا مردم آن زمان از معصومین سوال نکرده اند که حکمت آن چیست.

    از نظر ظاهری این حکم معقول به نظر نمیرسد و موجب شک و تردید است به خصوص برای کسی که میخواهد مسلمان شود.

    خداوند در قرآن چندین مرتبه به تفکر و تعقل دعوت میکند.
    راست بگو، حتی اگر به ضررت تمام شود

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود