صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیامبر اکرم (ص) و معراج

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن و نهج البلاغه - تفریح (بیشتر با خانواده)
    نوشته
    927
    حضور
    18 روز 8 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543

    اشاره پیامبر اکرم (ص) و معراج




    سلام و عرض ادب
    زمانیکه پیامبر اکرم ص به معراج رفتند
    جبرئیل در یک مرحله ای توقف نمودند
    حالا یا میگن اجازه نداشت یا میگن پرش می سوخت. اونجا کجا بود؟ آسمان چندم بود.
    اصلاً مقام پیامبر ص چه مقامی ست؟ قابل وصف شدن است؟
    حتی توی در دعای ندبه می خوانیم تقرب پیامبر ص به خدا مانند قوس کمان است یا حتی کمتر. میشه همین مورد رو هم جداگانه توضیح دهید؟
    از آن مبهم تر مقام امیرالمومنین ع
    پیامبر ص وقتی از معراج برگشت همه اتفاقاتی که برایش افتاده بودند رو امام علی ع بازگو کردند. چطور؟؟؟؟
    معراج پیامبر ص چگونه بود؟ آن ماجرایی که در راه برگشت از معراج بود چگونه بود؟
    براق پیامبر ص فیزیکی بود؟

    ببخشید زیاد سوال پرسیدم
    خواهشمندم لطفاً بصورت مرحله ای پاسخ دهید تا خیلی برای بازگشایی تاپیک زمان صرف نشود
    ویرایش توسط بنت الحسین : ۱۳۹۴/۰۴/۰۲ در ساعت ۲۱:۲۵
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهل بیت محمد

    اللهم عجل لوليك الفرج والعافية والنصر وجعلنا من خير اعوانه وانصاره والمستشهدين بين يديه

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهل بیت محمد

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58340



    با نام و یاد دوست






    پیامبر اکرم (ص) و معراج








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش زیبایتان

    برای اینکه بتوانیم تصور درستی از معراج پیامبر ص داشته باشیم بایستی دو نکته مهم رو در نظر داشته باشیم:

    الف. داستان معراج پیامبر اکرم(ص) مرکب از دو قسمت بوده، قسمت نخست آن سفر با مرکب فضاپیمایى به نام «براق» (براقی که نبیّ مکرم اسلام سوار بر آن بود موجودی ملکوتی بود نه مرکبی مادّی و فیزیکی) از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى بود که آن حضرت در مدت کوتاهى در آن نقطه پایین آمد، قسمت دوم داستان معراج، سیر آن حضرت از مسجدالاقصى به آسمانها انجام شده و «عوالم برتر را مشاهده کرد؛ و با ارواح پیامبران و فرشتگان آسمانى سخن گفت، و از مراکز رحمت و عذاب (بهشت و دوزخ) بازدیدى به عمل آورد؛ درجات بهشتیان و اشباح دوزخیان را از نزدیک مشاهد فرمود.»( طبرسى، مجمع البیان، سوره اسراء،ج 3، ص 395)

    ب. سیر معراجی پیامبر ص در باطن عالم است، نه در بعد مکانی و زمانی ...


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۶:۳۴
    پیامبر اکرم (ص) و معراج
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738




    توضیح:

    طبق بیان حکمت متعالیه ، عالم هستی ، به چهار مرتبه ی کلّی تقسیم می شود:
    عالم ناسوت که عالم مادّه است.
    عالم ملکوت که عالم مثال نیز گفته می شود. در این عالم ، مادّه وجود ندارد لکن شکل و رنگ و اندازه موجود است، نظیر اجسامی که در خواب می بینیم یا مثل صوری که در ذهن خود تصوّر می کنیم.
    عالم سوم که باطن ملکوت می باشد، عالم جبروت یا عالم عقول نامیده می شود که نه مادّه ای دارد و نه شکل و رنگ و اندازه ای. امّا آخرین عالم را ، که باطن همه ی عوالم می باشد ، عالم لاهوت یا عالم اسماء الله گویند. (در ارتباط با این تقسیم بندی ر.ک: قونوی،‌صدر الدین، اعجاز البیان فی تفسیر ام القرآن،‌ص 10، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏، قم‏،‌1381 ش)
    رسول اکرم ص مراحل بسیاری را در معراج طیّ فرمودند اما به دلیل اینکه این مراحل حاوی اصطلاحات عرفانی و سنگین است از ذکر آن خود داری کرده و فقط به چند مرحله اشاره می کنیم :
    مرحله اول معراج رسول اکرم سیر در عالم مثال بود ، مرحله دوم سیر در عالم عقول بوده است، حضرت جبرائیل علیه السلام نیز چون قابلیت وجودیش تا همین عالم است، تا عالم عقل پیامبر ص را همراهی نمود چرا که نمی توانست بالاتر از عالم عقول عروج کند تا همین عالم با پیامبر همراه بود و بعد از آن، مقام وجودی حضرت جبرائیل اجازه ورود به عوالم برتر را نداد.
    مرحله سوّم سیر معراجی پیامبر (ص) در مرتبه اسماء و صفات حق تعالی بوده است ؛ که در آن مرتبه حضرت خاتم الانبیاء(ص) مظهر تامّ جمیع اسماء حق تعالی می شود ؛ و به واسطه آن حضرت ، اهل بیت او نیز صاحب این مقام شدند؛ از این روست که در معراج نبوی حضرت امیر المومنین نیز حضور دارد و پیامبر (ص) در جای جای سیر معراجیش آن حضرت را مشاهده می کند ؛ چرا که علی (ع) جان پیامبر است ؛ و از او جدا نمی شود.
    اینکه بنا به فرمایش حضرت عالی تمامی اتفاقات را امیر المومنین علی علیه السلام بازگو می کردند به همین خاطر بود، علی ع در معراج با حضرت ص همراه بود چرا که جان پیامبر است و از او جدا نمی شود.
    « أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ : أَنَا عِلْمُ اللَّهِ وَ أَنَا قَلْبُ اللَّهِ الْوَاعِي وَ لِسَانُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ عَيْنُ اللَّهِ النَّاظِرَةُ وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اللَّهِ» (بحارالأنوار؛ج 24؛ص198 ) امام علی (ع) فرمودند: منم علم خدا و منم قلب الله الواعی و منم زبان گویای خدا و منم چشم بینای خدا و منم جنب الله و منم دست خدا .
    مرحله چهارم آن حضرت به مرتبه احدیّت می رسد ؛ که آخرین حدّ سیر کمالی انسان است ؛ و فراتر از آن رفتن محال است .



    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۶:۳۸
    پیامبر اکرم (ص) و معراج
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    مقام پیامبر ص چه مقامی ست؟ قابل وصف شدن است؟

    پاسخ:
    پیامبر ص و همچنین حضرات ائمه معصومین دارای دو نوع خلقت هستند؛ خلقت نوری و خلقت ظاهری، خلقت ظاهری همان است که در قران کریم فرمود« انا بشر مثلکم» اما خلقت نوری همان است که پیامبر ص در روایتی فرمود «اول ما خلق الله نوری» و در روایت دیگری فرمود «اول ما خلق الله العقل» (بحارالانوار، ج 1، باب حقيقة العقل و كيفيّته و بدو خلقه، ص 97 (چاپ حروفی)
    با کنار هم قرار دادن این نوع روایات معلوم می شود عقل همان نور پیامبر ص است.
    خلقت ظاهری حضرت ص قابل وصف شدن هست از جمله توصفاتی چون خوش خلق بودن، رفتار کریمانه، عبادت خالصانه و ... اما خلقت نوری پیامبر ص قابل دسترسی نیست و احدی به جز نفس پیامبر ص یعنی حضرت علی ع بدان راه ندارند البته خلقت نوری حضرت ص در روایات و کلام بزرگان توصیف شده است مانند اینکه نور پیامبر واسطه خلقت هستی است و فیض الهی به واسطه وجود مطهر ایشان به عالم هستی سریان پیدا می کند و ... .
    پیامبر(ص) می فرماید: «کنت نبیا و الادم بین الماء و الطین؛ من نبی بودم در حالی که آدم بین آب و گل بود.» (بدیع الزمان فروزانفر؛ احادیث مثنوی؛ ص۱۰۲)
    پیامبر(ص) به صراحت از تقدم رتبه وجودی و منزلت خویش بارها به اشکال گوناگون سخن گفته است. (شرح فصوص الحکم؛ ص ۵۰۵ و موسی اکرمی؛ رساله از ابن عربی تا عراقی؛ به پاس کنگره بزرگداشت فخرالدین عراقی؛ اراک؛ اردیبهشت 74).
    در فلسفه و عرفان نظری اسلامی نیز این معنا به اثبات رسیده است که صادر نخست یا همان مظهر نخست، مظهری کامل و تمام است و از آن جایی که در میان آفریده های الهی کسی به شرافت پیامبر(ص) نمی رسد، می بایست ایشان همان صادر و یا مظهر نخست باشد.
    «عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ نُورَ مُحَمَّدٍ مِنِ اخْتِرَاعِهِ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ وَ جَلَالِهِ وَ هُوَ نُورُ لَاهُوتِيَّتِهِ ... فَلَمَّا أَرَادَ أَنْ يَخْلُقَ مُحَمَّداً مِنْهُ قَسَمَ ذَلِكَ النُّورَ شَطْرَيْنِ فَخَلَقَ مِنَ الشَّطْرِ الْأَوَّلِ مُحَمَّداً وَ مِنَ الشَّطْرِ الْآخَرِ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَ لَمْ يَخْلُقْ مِنْ ذَلِكَ النُّورِ غَيْرَهُمَا»
    امام كاظم(ع) فرمودند: همانا خداوند متعال نور محمّد(ص) را از نور عظمت و جلال خود آفريد و آن نوري است لاهوتي. ... پس خدا چون خواست محمّد(ص) را خلق نمايد (به خلقت دنيايي) آن نور را به دو قسم نمود. از قسمت اوّل محمّد را آفريد و از قسمت ديگر علي را و نيافريد از آن نور غير آن دو را. » (بحارالأنوار ،ج35 ،ص 28)


    پیامبر اکرم (ص) و معراج
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    در دعای ندبه می خوانیم تقرب پیامبر ص به خدا مانند قوس کمان است یا حتی کمتر. میشه همین مورد رو هم جداگانه توضیح دهید؟

    پاسخ:
    قرب‌ به‌ خداوند، قرب‌ مكاني‌ و يا زماني‌ و يا سائر امور طبيعي‌ نيست‌. چرا كه‌ خداوند محلّي‌ ندارد تا انسان‌ بدان‌ محلّ نزديك‌ گردد . و در زماني‌ واقع‌ نمي‌باشد تا انسان‌ بدان‌ زمان‌ خود را نزديك‌ نمايد. مكان‌ و زمان‌ و سائر عوارض‌ و جواهر ، مخلوق‌ و آفريده خدا هستند، و در مشت‌ قدرت‌ وي‌ قرار دارند. «وَالسَّمَـاوَات مَطْوِيَّـٰتُ بِيَمِينِهِ» (الزمر: 67)
    بنابراین تقرّب به خداوند متعال یعنی رفع حجاب های ظلمانی، هر اندازه حجاب های ظلمانی از انسان برداشته شود به همان اندازه به خداوند تقرّب پیدا می کند، قرب‌ به‌ خدا يعني‌ بي‌پرده‌ بودن‌. تقرّب‌ به‌ خدا يعني‌ انجام‌ دادن‌ فعلي‌ كه‌ موجب‌ رفع‌ حجاب‌ شود.
    پیامبر اکرم (ص) در سیر معراجی خود نخست از قیود مادّی رها گشته ملکوتی شد ؛ آنگاه از قیود ملکوتی نیز رها گشته جبروتی گشت ؛ و در نهایت از قیود جبروتی نیز خود را رها ساخت و به ماورای عالم جبروت قدم گذاشت .
    نبی اکرم (ص) در این رتبه از وجود یک به یک ، حجابها ( قیدها و محدودیّتها ) را از وجود خود برطرف ساخت تا آنجا که جز قید و حجاب مخلوقیّت هیچ قیدی در او نمانده بود.
    نبیّ اکرم (ص) در معراج سیر مکانی نکرد جز از مکّه تا مسجد الاقصی و باقی راه به نحو سیر در باطن هستی و به طریقه ي مجرّد شدن از محدودیّتها ، قیدها و حجابهای وجودی بود. در این سیر آن جناب به مرتبه ای رسید که حتّی از حجاب عرش و حجاب اسماء الله نیز گذر نمود و بین او و خدا جز خود آن حضرت نبود ؛ لذا خدا را از پشت حجاب وجودی خویش ملاقات نمود و چون نفس او عین نفس علی بن ابی طالب (ع) بود خدا با لغت امیر مومنان با آن حضرت تکلّم نمود. خداوند متعال از این حقیقت با تعبیر « ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى » یاد نمود که راه یابی به عمق معنای آن نیازمند معلومات عرفانی است. چرا که معراج نبوی مطلبی نیست که با تعابیر عادی بتوان آن را توصیف نمود.
    قاب قوسين در عرفان مقام قرب اسمائي است به اعتبار تقابل بين اسماء در امر الهي كه دائرة الوجود نام دارد.(اصطلاحات الصوفيه، عبدالرزّاق كاشاني، ص 142)
    در تفسیر نمونه آمده است: اين تعبير كنايه از شدّت قرب معنوي است وگرنه او با بندگانش فاصله مكاني ندارد تا با قوس سنجيده شود.(تفسیر نمونه ص 491 – 492)

    معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

    1. شرح حدیث معراج استاد مصباح یزدی به نام راهیان کوی دوست، انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(قدس سره )
    2. حسین عماد زاده ،معراج پيامبر، ص127 ،نشرمحمد ، بي جا

    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۶:۴۱
    پیامبر اکرم (ص) و معراج
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن و نهج البلاغه - تفریح (بیشتر با خانواده)
    نوشته
    927
    حضور
    18 روز 8 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    داستان معراج پیامبر اکرم(ص) مرکب از دو قسمت بوده، قسمت نخست آن سفر با مرکب فضاپیمایى به نام «براق» (براقی که نبیّ مکرم اسلام سوار بر آن بود موجودی ملکوتی بود نه مرکبی مادّی و فیزیکی) از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى بود که آن حضرت در مدت کوتاهى در آن نقطه پایین آمد
    سلام
    خیلی سپاسگزاریم از پاسخگویی کامل شما
    در مورد معجزاتی که خداوند متعال در قرآن به آنها اشاره نموده عده ای تلاش دارند همه را غیر معجزه نشان دهند
    مثلاً می گویند دریا شکافته نشد بلکه در اثر جذر و مد آب بوده
    یا دریا نبوده و بلکه رودخانه بوده
    در این زمینه بنده مطالعه ای جزیی داشتم و افرادی بر این هستند که تمامی معجزات مادی الهی را نادیده بگیرند و بگویند همه آنها معنوی بوده

    ضمناً قبلاً هم از برخی افراد شنیدم پیامبر ص با مرکبی فیزیکی به معراج رفته اند



    پیامبر اکرم (ص) و معراج

    حتی گذشتگان نیز این مرکب را به شکل یک انعام به تصویر کشیده اند
    اما چرا نباید امکان داشته باشد که این مرکب فرضاً سفینه ای مافوق سفینه های امروزی بوده باشد؟


    مورد بعدی اینکه در مورد اینکه امیرالمومنین جان پیامبر ص هستند و از معراج پیامبر ص خبر می دهند یا در ماجرای سلمان فارسی و دو نیم کردن آن شیر (که شیر به دست امام علی کشته می شود)
    کلا نتونستم یکی بودن و قرابت امام ع و پیامبر ص را درک کنم! شایدم دهن محدود من توانایی این رو نداره
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهل بیت محمد

    اللهم عجل لوليك الفرج والعافية والنصر وجعلنا من خير اعوانه وانصاره والمستشهدين بين يديه

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهل بیت محمد

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    جناب هادی
    می گویند افسانه معراج منشا قرانی ندارد و از آئین زرتشت وارد شده است. نظر جنابعالی چیست؟


  17. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    340
    حضور
    2 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    476



    درایتی است نه روایت
    معراج "
    من علی فی علی بعلی مع علی لعلی الی علی حتی علی
    من علی "انفسنا وانفسکم
    فی علی " وکل شی احصیناه فی امام مبین
    بعلی "علی ید الله است
    مع علی " انفسنا وانفسکم
    لعلی "شونات مولا رو ببیند
    الی علی "سبحان الذی اسری ...........لنریه من ایاتنا ( وعلی اعظم ایت خدا )
    حتی علی "حدیث کنز الفواید وروضه شاذان وقطره و..... تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج‏12 ؛ ص482


    تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏12، ص: 482
    ابن محمّد النّوفليّ، عن أحمد بن هلال، عن الحسن بن محبوب، عن عبد اللَّه بن بكير، عن حمران بن أعين قال‏: سألت أبا جعفر- عليه السّلام- عن قول اللَّه- عزّ و جلّ- في كتابه:
    ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى، فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏.
    فقال: أدنى اللَّه محمّدا منه فلم يكن بينه و بينه إلّا قفص من لؤلؤ، فيه فراش من ذهب يتلألأ، فاري‏ فیه صورة.
    فقيل له: يا محمّد، أتعرف هذه الصّورة؟
    قال: نعم، هذه صورة علي بن أبي طالب.
    فأوحى اللَّه إليه: أن زوّجه فاطمة و اتّخذه وصيّا.

    قمي مشهدي، محمد بن محمدرضا، تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، 14جلد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، سازمان چاپ و انتشارات - تهران، چاپ: اول، 1368 ش.

    ویرایش توسط مهدی128 : ۱۳۹۴/۰۳/۰۶ در ساعت ۲۰:۱۷
    اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
    اللهم العن قاتلی فاطمة الزهرا

  18. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    340
    حضور
    2 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    476



    لذا گفت وفائی شوشتری انجا سخن از علی (ع)بود وامام صادق(ع) فرمود ولایت مولا از اسمان امده مشافهتا نه از زمین
    اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
    اللهم العن قاتلی فاطمة الزهرا

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود