جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا تأویل قرآن گناه است؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431

    اشاره آیا تأویل قرآن گناه است؟!





    سلام

    معنی این خبر چیست :

    حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ سُفْيَانَ قَالَ حَدَّثَنِي مَنْصُورُ عَنْ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْرُوقٍ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّهَا قَالَتْ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُكْثِرُ أَنْ يَقُولَ فِي رُكُوعِهِ وَسُجُودِهِ سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا وَبِحَمْدِكَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي يَتَأَوَّلُ الْقُرْآنَ .بخاری

    746 - حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَإِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي الضُّحَى عَنْ مَسْرُوقٍ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ
    كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُكْثِرُ أَنْ يَقُولَ فِي رُكُوعِهِ وَسُجُودِهِ سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا وَبِحَمْدِكَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي يَتَأَوَّلُ الْقُرْآنَ .مسلم


    1310 - و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ عَنْ هَمَّامِ بْنِ مُنَبِّهٍ قَالَ هَذَا مَا حَدَّثَنَا أَبُو هُرَيْرَةَ
    عَنْ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ أَحَادِيثَ مِنْهَا وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا قَامَ أَحَدُكُمْ مِنْ اللَّيْلِ فَاسْتَعْجَمَ الْقُرْآنُ عَلَى لِسَانِهِ فَلَمْ يَدْرِ مَا يَقُولُ فَلْيَضْطَجِعْ .مسلم

    وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَظْهُرِنَا وَعَلَيْهِ يَنْزِلُ الْقُرْآنُ وَهُوَ يَعْرِفُ تَأْوِيلَهُ وَمَا عَمِلَ بِهِ مِنْ شَيْءٍ عَمِلْنَا ....مسلم



    ویرایش توسط بنت الحسین : ۱۳۹۴/۰۳/۲۴ در ساعت ۱۹:۲۶

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست






    آیا تأویل قرآن گناه است؟!








    کارشناس بحث: استاد صدرا


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    1) روایتی در مجامع روایی اهل سنت در مورد دعای پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وارد شده که آنحضرت در رکوع و سجود نماز، زیاد این ذکر را بیان می فرمودند: «سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا وَبِحَمْدِكَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى»؛ بارالها تو را به پاکی یاد می کنم، پروردگارا همه ستایشها ازآن توست. بارالها مرا بیامرز.

    متن این روایت بنابرنقل بخاری
    بخاری در باب: التسبیح والدعاء فی السجود،‌از عایشه روایت می کند:

    «حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ سُفْيَانَ، قَالَ: حَدَّثَنِي مَنْصُورُ بْنُ المُعْتَمِرِ، عَنْ مُسْلِمٍ هُوَ ابْنُ صُبَيْحٍ أَبِي الضُّحَى، عَنْ مَسْرُوقٍ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا، أَنَّهَا قَالَتْ:«كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُكْثِرُ أَنْ يَقُولَ فِي رُكُوعِهِ وَسُجُودِهِ: سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا وَبِحَمْدِكَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ».يَتَأَوَّلُ القُرْآنَ.[1]

    از عایشه روایت است که گفت: پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم در رکوع و سجود خود این دعا را بسیار می گفتند:«بارالها تو را به پاکی یاد می کنم، پروردگارا همه ی ستایشها از آن توست. بارالها مرا بیامرز». و آن حضرت به موجب امر قرآن این دعا را می خواندند.

    2) مراد از یتاول القرآن چیست؟


    این قسمت از روایت جزو گفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نمی باشد؛ بلکه سخن راوی است که می گوید آنحضرت به واسطه ی آیه ی :«فسبح بحمد ربک واستغفره»،‌ این دعا را در رکوع می خواندند و این امر تاویل آنحضرت از آیه ی شریفه بوده است.
    [2]

    ابن حجر در فتح الباری در توضیح این قسمت از این خبر می نویسد:«قَوْلُهُ يَتَأَوَّلُ الْقُرْآنَ أَيْ يَفْعَلُ مَا أُمِرَ بِهِ فِيهِ»؛[3]یعنی حضرت به موجب امر قرآن این دعا را در رکوع می خواندند.

    بنابراین استغفار از تاویل قرآن و بیان دعا در نماز نبوده است.

    موفق باشید.


    [1] . ح:817، دار طوق النجاة.

    [2] .محمد فؤاد عبد الباقي در توضیح این فقره می نویسديتأول القرآن) أي يفعل ما أمر به فيه أي في قوله عز وجل فسبح بحمد ربك واستغفره إنه كان توابا جملة وقعت حالا عن ضمير يقول أي يقول متأولا القرآن أي مبينا ما هو المراد من قوله فسبح بحمد ربك واستغفره آتيا بمقتضاه.(صحیح مسلم به تحقیق محمد فواد عبدالباقی،ح:217، دار إحياء التراث العربي – بيروت).

    [3] . فتح الباري شرح صحيح البخاري، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي، دار المعرفة - بيروت، ج2، ص299.


    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۴/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۳:۵۰
    آیا تأویل قرآن گناه است؟!
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    با سلام

    پس تاویل قران را راسخین در علم میدانند یعنی قرائت آیه 7 آل عمران وقف لازم نیست :

    هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ {آل عمران/7}

    واحادیث صحیح جنگ حضرت امیر ع بر سر تاویل قران موید دیگری هستند .


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    با سلام

    پس تاویل قران را راسخین در علم میدانند یعنی قرائت آیه 7 آل عمران وقف لازم نیست :

    هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ {آل عمران/7}

    واحادیث صحیح جنگ حضرت امیر ع بر سر تاویل قران موید دیگری هستند .
    بسم الله ... الرحمن الرحیم
    سلام علیکم و رحمة الله

    اگر اشتباه نکنم ظاهراً این وقفهایی که در قرآن‌های ما هستند اجتهاد برخی از علماست و قطعتیتی در آنها نیست و اینطور نیست که به فرموده‌ی معصوم علیه‌السلام باشند ... بماند که در مورد این آیه‌ی خاص از روایات عدم وجود وقف بر می‌آید

    ظاهراً در این آیه‌ی مشخص به طور خاص اینکه وقف نباید قبل از راسخون در علم باشد از حکمت نزول قرآن هم قابل برداشت باشد ... اگر قرار بود فقط خداوند منظور خودش از نزول برخی آیات را بداند نزول آن آیات بر خلاف حکمت بود ... این حکمت که فقط عده‌ای با خواندنش روی به تأویل به رأی آورده و گمراه شوند و عده‌ای بگویند که همه‌اش تنزیل است گرچه هیچ کسی نفهمد خیلی حکمت متعالی نیست، اگر نازل شده است باید قابل فهم برای حداقل یک نفر از مخاطبان باشد

    در سوره‌ی واقعه شرط مسّ قرآن مکنون و محافظت شده طهارت است «
    إِنَّهُ لَقُرْ‌آنٌ كَرِ‌يمٌ *فِي كِتَابٍ مَّكْنُونٍ * لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُ‌ونَ» و در آیه‌ی تطهیر هم وارد شده است که اهل بیت علهیم‌السلام از هر رجسی پاک و طاهر شده‌اند «إِنَّمَا يُرِ‌يدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّ‌جْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَ‌كُمْ تَطْهِيرً‌ا» که یعنی مانعی میان ایشان و فهم آنچه در قرآن مکنون است وجود نخواهد داشت و در نتیجه باید به تمام ظاهر و بطون قرآن دست یافته باشند و این شامل دانستن تأویل‌های قرآن هم می‌شود ...

    اینکه در سوره‌ی الرحمن هم آمده که «الرَّ‌حْمَـٰنُ * عَلَّمَ الْقُرْ‌آنَ» باز تأکید دیگری بر این مطلب است که خداوند قرآن را آموزش داده است و علم به آن را مختص خود نگاه نداشته است ...

    در خود آیه‌ی شریفه هم که صحبت از راسخان در علم شده است و نه فقط راسخان در ایمان، حال آنکه اگر وقف انجام شود علم ایشان اجمالاً فقط به حق بودن قرآن منتسب می‌شود و این شهادت را بدون داشتن علم به تأویل آیات می‌دهند که برای این کار اگر اشتباه نکنم راسخان در ایمان توصیف مناسب‌تری است تا راسخان در علم

    یا علی علیه‌السلام

    ویرایش توسط باء : ۱۳۹۴/۰۳/۰۸ در ساعت ۰۲:۰۱ دلیل: تصحیح و تکمیل
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  11. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود