جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دعوت به ایمان، از راه تشویق به بهشت؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره دعوت به ایمان، از راه تشویق به بهشت؟




    با سلام. یکی از روشهای تبلیغی قرآن که به انبیاء سلف نیز نسبت داده می شود، تبشیر و تنذیر است. من پیرامون تنذیر پیشتر سؤال کردم و کارشناسی فرمودند این تنذیر هدفش ایمان نیست، بلکه هدفش دعوت به اندیشیدن است. اما وعده بهشت چطور؟ آیا وعدۀ بهشت، نشانگر حقانیت اسلام و قرآن است؟ دعوت به بهشت چه سودی برای دعوت مردم به اسلام دارد؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۳/۲۲ در ساعت ۱۴:۱۲
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,556
    حضور
    175 روز 12 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58348



    با نام و یاد دوست






    دعوت به ایمان، از راه تشویق به بهشت؟








    کارشناس بحث: استاد مسلم


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,051
    حضور
    57 روز 20 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4567



    با عرض سلام و احترام


    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    با سلام. یکی از روشهای تبلیغی قرآن که به انبیاء سلف نیز نسبت داده می شود، تبشیر و تنذیر است. من پیرامون تنذیر پیشتر سؤال کردم و کارشناسی فرمودند این تنذیر هدفش ایمان نیست، بلکه هدفش دعوت به اندیشیدن است. اما وعده بهشت چطور؟ آیا وعدۀ بهشت، نشانگر حقانیت اسلام و قرآن است؟ دعوت به بهشت چه سودی برای دعوت مردم به اسلام دارد؟

    با دقت در آیات تبشیری قرآن کریم مشخص می شود که عمده آنها در خصوص تشویق مومنین است نه کافرین، یعنی در حقیقت مخاطب این آیات کسانی هستند که به نبوت پیامبر(ص) و حقانیت قرآن ایمان دارند و آیات مذکور جهت تحریک ایشان به عمل نازل شده است، لذا در غالب موارد بر عمل صالح تأکید شده است در حالی که هنوز کافرین عمل صالحی نپذیرفته اند، پس این علامت میشود بر این که مخاطب کسانی هستند که ایمان آورده و اعمال صالح را پذیرفته اند.

    اما در برخی آیات معدود نیز که ممکن است مخاطب کافرین باشند باز هم تبشیر برای دعوت به تفکر است، نه ایمان، یعنی با به تصویر کشیدن این نعمت های عظیم و عمر جاودانِ بدون رنج می خواهد آنها را تحریک کند که در تعالیم و ادله دین بیندیشند، چرا که وقتی انسان احتمال منفعت عظیمی بدهد به راحتی از آن نمی گذرد، مثلا اگر به شما بگویند: یک معامله ای هست که اگر طبق مسیر و برنامه ای که به شما می گوییم پیش بروید سود چند میلیاردی به دنبال خواهد داشت، روشن است که شما به شنیدن برنامه آنها و سنجش آن مشتاق خواهید شد، اما بدون شنیدن برنامه ایشان تصدیق نمی کنید، چون ممکن است زدن یک بانک را پیشنهاد کنند!

    نکته دیگری که می توان به عنوان قرینه دیگری به آن اشاره کرد این است که اصلا وعده به نعمتی که انسان آن را باور نداشته باشد معقول نیست، یعنی من تا زمانی که نبوت پیامبری را قبول نداشته باشم هرگز جذب توصیف های او از بهشت نمی شوم چون به آنها اعتقادی ندارم، لذا پیامبران هم هرگز نگفته اند چون بهشت هست پس ایمان بیاورید، چون کافر خود بهشت را قبول ندارد.
    با این اوصاف روشن می شود اگر بهشت را برای کافری هم توصیه کرده باشند برای این است که او را برای شنیدن سخنانشان تحریک کرده باشند.

    در پناه حق

    دعوت به ایمان، از راه تشویق به بهشت؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,051
    حضور
    57 روز 20 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4567

    جمع‌بندی




    سوال:
    یکی از روش‌های تبلیغی قرآن که به انبیاء سلف نیز نسبت داده می‌شود، تبشیر است، آیا وعدۀ بهشت، می‌تواند نشان‌گر حقانیت اسلام و قرآن باشد؟ اگر خیر، پس توصیف بهشت چه سودی برای دعوت مردم به اسلام دارد؟

    پاسخ:
    با دقت در آیات تبشیری قرآن کریم مشخص می‌شود که عمده آن‌ها در خصوص تشویق مومنین است نه کافرین:
    «وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار»
    (1) و كسانى را كه ايمان آورده‌‏اند و كارهاى شايسته انجام داده‌‏اند، مژده ده كه براى آنان بهشت‏‌هايى است كه از زيرِ [درختانِ‏] آن نهرها جارى است‏.
    «وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَر» (2) خدا به مردان و زنان با ايمان بهشت‏‌هايى را وعده داده كه از زيرِ [درختانِ‏] آن نهرها جارى است در آن جاودانه‏‌اند.
    یعنی در حقیقت مخاطب این آیات کسانی هستند که به نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و حقانیت قرآن ایمان دارند و آیات مذکور جهت تحریک ایشان به عمل نازل شده است، لذا در غالب موارد بر عمل صالح تأکید شده است در حالی که هنوز کافرین عمل صالحی نپذیرفته‌اند، پس این علامت می‌شود بر این که مخاطب کسانی هستند که ایمان آورده و اعمال صالح را پذیرفته‌اند.

    اما در برخی آیات معدود نیز که ممکن است مخاطب کافران باشند، تبشیر برای دعوت به تفکر است، نه ایمان، یعنی با به تصویر کشیدن این نعمت‌های عظیم و عمر جاودانِ بدون رنج می‌خواهد آنها را تحریک کند که در تعالیم و ادله
    دین بیاندیشند؛ چرا که وقتی انسان احتمال منفعت عظیمی بدهد به راحتی از آن نمی‌گذرد، مثلا اگر به شما بگویند: یک معامله‌ای هست که اگر طبق مسیر و برنامه‌ای که به شما می‌گوییم پیش بروید سود چند میلیاردی به دنبال خواهد داشت، روشن است که شما به شنیدن برنامه آن‌ها و سنجش آن مشتاق خواهید شد، اما بدون شنیدن برنامه ایشان تصدیق نمی‌کنید، چون ممکن است زدن یک بانک را پیشنهاد کنند!

    نکته دیگری که می‌توان به عنوان قرینه دیگری به آن اشاره کرد این است که اصلا وعده به نعمتی که انسان آن را باور نداشته باشد معقول نیست، یعنی من تا زمانی که نبوت پیامبری را قبول نداشته باشم هرگز جذب توصیف‌های او از بهشت نمی‌شوم چون به آنها اعتقادی ندارم، لذا پیامبران هم هرگز نگفته‌اند چون بهشت هست پس ایمان بیاورید، چون شخص کافر اصلا خود بهشت را قبول ندارد.
    با این اوصاف روشن می‌شود اگر بهشت را برای کافری هم توصیف کرده باشند برای این است که او را برای شنیدن و تفکر د
    ر سخنانشان تحریک کرده باشند.


    منابع:
    1. بقره: 2/ 25.
    2. توبه: 9/ 72.



    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۶/۲۴ در ساعت ۱۸:۳۳ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندیها
    دعوت به ایمان، از راه تشویق به بهشت؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  9. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود