صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ماجرای حضرت سلیمان و ملکه سبأ

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    ماجرای حضرت سلیمان و ملکه سبأ




    سلام. آیا با توجه به آیات سورۀ نمل، حضرت سلیمان با توسل به تهدید و زور، ملکۀ سبأ را به ایمان آوردن به دین خدا، دعوت کرده است؟
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۲۹ در ساعت ۰۸:۰۶
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست






    ماجرای حضرت سلیمان و ملکه سبأ








    کارشناس بحث: استاد هدی


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. آیا با توجه به آیات سورۀ نمل، حضرت سلیمان با توسل به تهدید و زور، ملکۀ سبأ را به ایمان آوردن به دین خدا، دعوت کرده است؟
    با سلام
    اگر منظور شما از این پرسش ، مفاد نامه حضرت سلیمان علیه السلام به ملکه سباء در این آیه شریفه است :
    أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ( نمل/31)
    بر من بزرگى مكنيد و مرا از در اطاعت درآييد
    باید عرض کنیم که خیر این مساله و امر در این آیه در قول مفسرانی مانند مرحوم علامه و آیت الله جوادی آملی ،ناظر به دعوت به توحید و یکتا پرستی نیست :
    "و اما منظور از برترى نجستن، اين است كه بر من استكبار نكنيد، (و اتونى مسلمين )، مطيع و منقاد به سويم حركت كنيد، چون مسلم بودن آنان در اين موقعيت همين است كه مطيع وى شوند، نه اسلام به معناى ايمان به خداى سبحان و جمله قبلى يعنى (ان لا تعلوا على ) خود مويد اين معناست، هر چند كه آمدن ملكه سباء و مردمش با حالت انقياد{ فرمانبرداری} خود مستلزم ايمان آوردن به خدا نيز هست، همچنان كه از سياق كلام هدهد و سياق آيات بعدى نيز استفاده مى شود، و ليكن مستلزم بودن، غير اين است كه مقصود از كلمه، همان معنا باشد، زيرا اگر منظور آن معناى مصطلح مى بود جا داشت بفرمايد: (ان لا تعلوا على اللّه ).و اينكه سليمان (عليه السلام) پيغمبرى بوده كه كارش دعوت به سوى اسلام است، منافات با اين معنا كه ما براى كلمه مسلمين كرديم ندارد، براى اينكه او علاوه بر مقام رسالت، پادشاه نيز بود، و وقتى مردم را بطور مطلق دعوت به انقياد و فرمانبردارى كند، قهرا دعوت به پذيرفتن دين توحيد نيز كرده است همچنان كه سرانجام ملكه سباء به اسلام كشيده شد و قرآن كريم كلام او را در هنگام اسلام آوردنش حكايت كرده كه گفت : (و اسلمت مع سليمان لله رب العالمين (1) ").
    استاد جوادی آملی هم قریب به همین مضمون را دارند :" اين ﴿أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ﴾ نشان مي‌دهد كه مربوط به حكومت و سياست و امثال ذلك است براي اينكه اگر ناظر به مسئله توحيد بود نظير آيه نوزده سورهٴ مباركهٴ «دخان» مي‌فرمود: ﴿وَأَن لاَ تَعْلُوا عَلَي اللَّهِ﴾ اينكه سخن از توحيد نيست و سخن از حكومت مركزي است معلوم مي‌شود كه او بايد از منظر سياست زيرمجموعه حكومت سليمان(سلام الله عليه) قرار بگيرد."(2)


    (1)- المیزان ، ذیل آیات 31-37 نمل
    (2)- ر.ک: بنیاد اسراء ، تفسیر سوره نمل ، جلسه 11
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۴/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۰:۰۱
    ماجرای حضرت سلیمان و ملکه سبأ

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    سلام
    من هم یک سوال داشتم

    در یک کتاب داستان من خوندم حضرت سلیمان با یک قبله ی جن که حاضر به مسلمون شدن نبودن مبارزه سختی داشت و دست اخر ریئس شون و در یک ستون سنگی بلند تا گلو دفن کرد و بقیه جنیان رو انداخت توی خمره های مسی بزرگ و انداخت در اعماق دریا ها و تا هزار سال اونجا موندن!
    که بعد نمی دونم در زمان کدام پیغمبری بود که اونا توبه کردن و ازاد شدن...!

    این ماجرا درست هست یا فقط داستان هست؟

    ویرایش توسط پرنس کوچولو : ۱۳۹۴/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۲:۵۲

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    197
    حضور
    3 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    با سلام
    اگر منظور شما از این پرسش ، مفاد نامه حضرت سلیمان علیه السلام به ملکه سباء در این آیه شریفه است :
    أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ( نمل/31)
    بر من بزرگى مكنيد و مرا از در اطاعت درآييد
    باید عرض کنیم که خیر این مساله و امر در این آیه در قول مفسرانی مانند مرحوم علامه و آیت الله جوادی آملی ،ناظر به دعوت به توحید و یکتا پرستی نیست :
    "و اما منظور از برترى نجستن، اين است كه بر من استكبار نكنيد، (و اتونى مسلمين )، مطيع و منقاد به سويم حركت كنيد، چون مسلم بودن آنان در اين موقعيت همين است كه مطيع وى شوند، نه اسلام به معناى ايمان به خداى سبحان و جمله قبلى يعنى (ان لا تعلوا على ) خود مويد اين معناست، هر چند كه آمدن ملكه سباء و مردمش با حالت انقياد{ فرمانبرداری} خود مستلزم ايمان آوردن به خدا نيز هست، همچنان كه از سياق كلام هدهد و سياق آيات بعدى نيز استفاده مى شود، و ليكن مستلزم بودن، غير اين است كه مقصود از كلمه، همان معنا باشد، زيرا اگر منظور آن معناى مصطلح مى بود جا داشت بفرمايد: (ان لا تعلوا على اللّه ).و اينكه سليمان (عليه السلام) پيغمبرى بوده كه كارش دعوت به سوى اسلام است، منافات با اين معنا كه ما براى كلمه مسلمين كرديم ندارد، براى اينكه او علاوه بر مقام رسالت، پادشاه نيز بود، و وقتى مردم را بطور مطلق دعوت به انقياد و فرمانبردارى كند، قهرا دعوت به پذيرفتن دين توحيد نيز كرده است همچنان كه سرانجام ملكه سباء به اسلام كشيده شد و قرآن كريم كلام او را در هنگام اسلام آوردنش حكايت كرده كه گفت : (و اسلمت مع سليمان لله رب العالمين (1) ").
    استاد جوادی آملی هم قریب به همین مضمون را دارند :" اين ﴿أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ﴾ نشان مي‌دهد كه مربوط به حكومت و سياست و امثال ذلك است براي اينكه اگر ناظر به مسئله توحيد بود نظير آيه نوزده سورهٴ مباركهٴ «دخان» مي‌فرمود: ﴿وَأَن لاَ تَعْلُوا عَلَي اللَّهِ﴾ اينكه سخن از توحيد نيست و سخن از حكومت مركزي است معلوم مي‌شود كه او بايد از منظر سياست زيرمجموعه حكومت سليمان(سلام الله عليه) قرار بگيرد."(2)


    (1)- المیزان ، ذیل آیات 31-37 نمل
    (2)- ر.ک: بنیاد اسراء ، تفسیر سوره نمل ، جلسه 11
    سرکار کارشناس، فکر کنم ایشون در مورد آیه 37: ارْجِعْ إِلَيْهِمْ فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لَّا قِبَلَ لَهُم بِهَا وَلَنُخْرِجَنَّهُم مِّنْهَا أَذِلَّةً وَهُمْ صَاغِرُونَ سؤال کرده باشه.

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط پرنس کوچولو نمایش پست ها
    سلام
    من هم یک سوال داشتم

    در یک کتاب داستان من خوندم حضرت سلیمان با یک قبله ی جن که حاضر به مسلمون شدن نبودن مبارزه سختی داشت و دست اخر ریئس شون و در یک ستون سنگی بلند تا گلو دفن کرد و بقیه جنیان رو انداخت توی خمره های مسی بزرگ و انداخت در اعماق دریا ها و تا هزار سال اونجا موندن!
    که بعد نمی دونم در زمان کدام پیغمبری بود که اونا توبه کردن و ازاد شدن...!

    این ماجرا درست هست یا فقط داستان هست؟
    معمولا داستانها و وقایع و حکایاتی که از نظر روایی قابل بررسی و صحیح باشند و جزء اسرائیلیات نباشند در بخش روایی المیزان بررسی شده اند ، اما مطلبی که شما فرمودید ذیل آیات سوره نمل و سباء - که جریان حضرت سلیمان علیه السلام در آنها نقل شده - در بحث روایی المیزان موجودنبود .البته ممکن است این مطلب در کتب قصص انبیاء موجود باشد ولی پس از یافتنش هم نیاز به بررسی روایی دارد. ضمن اینکه جای پرسش جدی مطرح است که آیا جنیان می توانند در اعماق آب به زندگی خود ادامه دهند ؟ و آیا جنیان هزار سال عمر میکنند ؟

    ماجرای حضرت سلیمان و ملکه سبأ

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    نقل قول نوشته اصلی توسط rejection نمایش پست ها
    سرکار کارشناس، فکر کنم ایشون در مورد آیه 37: ارْجِعْ إِلَيْهِمْ فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لَّا قِبَلَ لَهُم بِهَا وَلَنُخْرِجَنَّهُم مِّنْهَا أَذِلَّةً وَهُمْ صَاغِرُونَ سؤال کرده باشه.
    با سلام
    بله دیگر ، همین آیه هم در ادامه ی آیه ای است که بنده ذکر کردم و در ارتباط با همان مطلب است نه توحید .
    ماجرای حضرت سلیمان و ملکه سبأ

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    با سلام
    اگر منظور شما از این پرسش ، مفاد نامه حضرت سلیمان علیه السلام به ملکه سباء در این آیه شریفه است :
    أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ( نمل/31)
    بر من بزرگى مكنيد و مرا از در اطاعت درآييد
    باید عرض کنیم که خیر این مساله و امر در این آیه در قول مفسرانی مانند مرحوم علامه و آیت الله جوادی آملی ،ناظر به دعوت به توحید و یکتا پرستی نیست :
    "و اما منظور از برترى نجستن، اين است كه بر من استكبار نكنيد، (و اتونى مسلمين )، مطيع و منقاد به سويم حركت كنيد، چون مسلم بودن آنان در اين موقعيت همين است كه مطيع وى شوند، نه اسلام به معناى ايمان به خداى سبحان و جمله قبلى يعنى (ان لا تعلوا على ) خود مويد اين معناست، هر چند كه آمدن ملكه سباء و مردمش با حالت انقياد{ فرمانبرداری} خود مستلزم ايمان آوردن به خدا نيز هست، همچنان كه از سياق كلام هدهد و سياق آيات بعدى نيز استفاده مى شود، و ليكن مستلزم بودن، غير اين است كه مقصود از كلمه، همان معنا باشد، زيرا اگر منظور آن معناى مصطلح مى بود جا داشت بفرمايد: (ان لا تعلوا على اللّه ).و اينكه سليمان (عليه السلام) پيغمبرى بوده كه كارش دعوت به سوى اسلام است، منافات با اين معنا كه ما براى كلمه مسلمين كرديم ندارد، براى اينكه او علاوه بر مقام رسالت، پادشاه نيز بود، و وقتى مردم را بطور مطلق دعوت به انقياد و فرمانبردارى كند، قهرا دعوت به پذيرفتن دين توحيد نيز كرده است همچنان كه سرانجام ملكه سباء به اسلام كشيده شد و قرآن كريم كلام او را در هنگام اسلام آوردنش حكايت كرده كه گفت : (و اسلمت مع سليمان لله رب العالمين (1) ").
    استاد جوادی آملی هم قریب به همین مضمون را دارند :" اين ﴿أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ﴾ نشان مي‌دهد كه مربوط به حكومت و سياست و امثال ذلك است براي اينكه اگر ناظر به مسئله توحيد بود نظير آيه نوزده سورهٴ مباركهٴ «دخان» مي‌فرمود: ﴿وَأَن لاَ تَعْلُوا عَلَي اللَّهِ﴾ اينكه سخن از توحيد نيست و سخن از حكومت مركزي است معلوم مي‌شود كه او بايد از منظر سياست زيرمجموعه حكومت سليمان(سلام الله عليه) قرار بگيرد."(2)


    (1)- المیزان ، ذیل آیات 31-37 نمل
    (2)- ر.ک: بنیاد اسراء ، تفسیر سوره نمل ، جلسه 11
    سلام. آیا این دعوت قهری به توحید، با آزادی اندیشه در تضاد نیست؟
    אני אוהב את מוחמד

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    با سلام
    در پاسخ ، صراحتا عرض شد از قول مرحوم علامه و استاد جوادی ، که جمله ی " واتونی مسلمین " ناظر به دعوت توحیدی نیست بلکه ناظر به اطاعت از حکومت مرکزی است:
    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    مسلم بودن آنان در اين موقعيت همين است كه مطيع وى شوند، نه اسلام به معناى ايمان به خداى سبحان و جمله قبلى يعنى (ان لا تعلوا على ) خود مويد اين معناست،
    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    سخن از توحيد نيست و سخن از حكومت مركزي است

    ماجرای حضرت سلیمان و ملکه سبأ

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    با سلام
    در پاسخ ، صراحتا عرض شد از قول مرحوم علامه و استاد جوادی ، که جمله ی " واتونی مسلمین " ناظر به دعوت توحیدی نیست بلکه ناظر به اطاعت از حکومت مرکزی است:
    با سلام و تشکر. خب ایشان تا به وجود حکومتی دیگر پی برده اند، از آنها می خواهند تسلیم ایشان شوند و برای تسلیم کردن آنها، لشکر آماده می کنند. این کار منطقی و اخلاقی است؟
    אני אוהב את מוחמד

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 11

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود