صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی عقد موقت از دیدگاه فقهی و اخلاقی (تفاوت بین انواع متعه: واجب،مستحب، مکروه و حرام!)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344

    بررسی عقد موقت از دیدگاه فقهی و اخلاقی (تفاوت بین انواع متعه: واجب،مستحب، مکروه و حرام!)




    با نام و یاد دوست


    سلام

    یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

    لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:



    باسلام

    در تاپیک عقد موقت خوب یا بد؟ در این پست :

    ازدواج موقت ؛ خوب یا بد ؟!

    یکی از کاربران سوالاتی پرسیدند که من مایلم پاسخ آنها را بدانم،زیرا دانستن پاسخ این سوالات می تواند تکالیف شرعی ما را روشن کنند

    حال سوال اولم این است

    لطفا تفاوت بین انواع متعه
    (واجب ،مستحب ،مکروه و حرام) را بفرمایید و برایش مثال بزنید تا کاملا تکلیفمان را متوجه شویم

    (خواهشا طبق نظر تمام مراجع کنونی پاسخ داده شود تا هرکس بتواند طبق نظر مرجع خودش عمل کند)

    باتشکر
    التماس دعا


    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست






    بررسی عقد موقت از دیدگاه فقهی و اخلاقی (تفاوت بین انواع متعه: واجب،مستحب، مکروه و حرام!)








    کارشناس بحث: استاد سجاد


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط ;677474
    باسلام

    در تاپیک عقد موقت خوب یا بد؟ در این پست :

    ازدواج موقت ؛ خوب یا بد ؟!

    یکی از کاربران سوالاتی پرسیدند که من مایلم پاسخ آنها را بدانم،زیرا دانستن پاسخ این سوالات می تواند تکالیف شرعی ما را روشن کنند

    حال سوال اولم این است

    لطفا تفاوت بین انواع متعه (واجب ،مستحب ،مکروه و حرام) را بفرمایید و برایش مثال بزنید تا کاملا تکلیفمان را متوجه شویم

    (خواهشا طبق نظر تمام مراجع کنونی پاسخ داده شود تا هرکس بتواند طبق نظر مرجع خودش عمل کند)

    باتشکر
    التماس دعا
    عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    1. همان طور که می دانید در اسلام تقریبا هر کاری از جمله ازدواج موقت ، ممکن است با تطبیق عناوین ثانویه ، واجب ، حرام ، مکروه یا مستحب گردد .

    2. صحبت از احکام ثانویه بدون اینکه اختلاف نظری در آن باشد ، مشکل است اما سعی می کنم مواردی را بیان کنم که حاوی اختلاف کمتری باشد.

    واجب: مثل جایی که ارضای جنسی به علل پزشکی ، ضروری است و ازدواج دائم ممکن نیست.

    حرام: در جایی که ازدواج موقت از منظر اهل آنجا ، زنا تلقی شود و خطر جانی داشته باشد.

    مستحب: مطابق نظر مشهور فقهاء ، استحباب ذاتی دارد که برخی فقهای معاصر نیز مخالف آن هستند:

    http://www.askdin.com/thread48584-23.html

    مکروه: شاید نتوان اصطلاح کراهت را در این باره استفاده کرد اما اگر موجب اذیت اهل و عیال گردد ، قطعا مرجوح است.

    مباح: اگر استحاب ذاتی آن پذیرفته نشود ، و ضرورت یا تالی فاسدی نداشته باشد ، مباح خواهد بود.

    در پناه حضرت حق باشید


  7. صلوات ها 14


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاهر نمایش پست ها
    بررسی عقد موقت از دیدگاه فقهی و اخلاقی
    ببین برادر
    اگه چیزی واجب باشه یا مستحب باشه حتما اخلاقیه
    اگه چیزی حرام باشه یا مکروه باشه حتما غیر اخلاقیه
    اگه چیزی مباح باشه میشه روش بحث کرد که اخلاقیه یا اخلاقی نیست.

    وقتی ازدواج موقت مستحب فقهیه یعنی از لحاظ اخلاقی هم مورد تاییده و بین فقه و اخلاق تضادی وجود نداره.

    ویرایش توسط علــی : ۱۳۹۴/۰۲/۲۹ در ساعت ۱۱:۰۱

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    دو تا موضوع برای بحث: (تاپیک جدا می زنم)

    1- اگر متعه ازدواجی مثل ازدواج دائم نیست و ذاتا خوب نیست (مثلا از دیدگاه آیت الله مکارم) مگر ضرورتی مجبور کند، ضرورت متعه کجاست؟ برای بحث با کسی که منکر ضرورت برای متعه است.

    2- احادیث با سند صحیح در مورد متعه

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    ازدواج موقت از نظر اخلاقی برای مردان متاهل بسیار ناپسند است زیرا
    خیانت به خانواده و زن محسوب میشه و
    اگر ازدواج موقت قبحش از بین بره
    سنگ روی سنگ بنده نمیشه
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    عرفان
    نوشته
    179
    حضور
    16 روز 12 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    851



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    ازدواج موقت از نظر اخلاقی برای مردان متاهل بسیار ناپسند است زیرا
    خیانت به خانواده و زن محسوب میشه و
    اگر ازدواج موقت قبحش از بین بره
    سنگ روی سنگ بنده نمیشه
    البته این صرفاً نظر شخصی شماست که به هیچ دلیلی مستند نشده است و همانگونه که دوستان فرمودند نظر اسلام با نظر شما مخالف است.

    آنچه که باعث می‌شود سنگ روی سنگ بند نشود این است که زنان به غیرتمند بودن خود افتخار کنند و آنرا مزیت بنامند.

    این همه احادیث و روایات در تشویق و ترغیب به متعه وجود دارد و تقبیح غیرت در زنان.
    اگر متعه ناپسند بود، می‌بایست مانند طلاق در مورد آن صحبت می‌شد. مثلا امامان باید میفرمودند که متعه حلال است ولی عرش خدا را می‌لرزاند. ولی چنین چیزی به ما نرسیده است.

    و یک نکته جالب:

    ناپسند بودن متعه نزد بسیاری از افراد از طلاق هم بیشتر شده است.
    برخی از خانمها چنانچه بدانند که همسرشان زنی را در عقد موقت خود دارد، حاضرند طلاق بگیرند و اصلا به ناپسند بودن طلاق توجهی ندارند ولی متعه را ناپسند می‌شمارند.

    والسلام علی من اتبع الهدی


    وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجْعَل لَه مَخْرَجًا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ
    وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ
    اِنَّ اللهَ بَالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا


  15. صلوات ها 10


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    بسم الله ... الرحمن الرحیم
    سلام علیکم و رحمت خدا بر شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    خیانت به خانواده و زن محسوب میشه
    خیانت در مقابل عهدی است که بسته شده باشد و در آن کوتاهی شده باشد یا بر خلاف آن تلاش شده باشد ... در عقد ازدواج اسلامی چنان تعهدی نیست که اگر کسی هر چند زن دیگر هم بگیرد در آنچه که بر عهده گرفته است خیانت کرده باشد ... اما اگر در همراهی کردن با خانواده‌اش برای نزدیک‌تر شدن به خدا کوتاهی کند چه بسا بشود اسمش را خیانت گذاشت ... گرچه بعید می‌دانم چنین چیزی مدّ نظر شما بوده باشد ... خیانت اصطلاحی که می‌فرمایید ریشه در غیر اسلام دارد و احتمالاً از آموزه‌های غربی نشأت گرفته است و ریشه در نهضت حقوق زنان با شعار برابری زن و مرد دارد، که البته در مراتی از باطن به بالا درست است ولی در ظاهر تفاوت ایشان آشکار است و عاقل آنچه آشکار باشد را انکار نمی‌کند. مفهوم ازدواج در اسلام با مفهوم ازدواج در اذهان ما گاهی یکسان نیست ... مثال‌هایی که از ازدواج موفق در ذهن داریم و الگوهایی که از زندگی موفق سالم در ذهن داریم همه‌ی اینها گاهی اشکالاتی دارند که ممکن است مانع از پذیرش برخی از مسائل شوند ... می‌توان بحث کرد و دید آیا متعه در سبک زندگی اسلامی اخلاقی است یا خیر ... نمی‌شود گفت که اسلام را پذیرفتم و بعد با عینک غرب سکولار آن را برانداز کرد و ارزشگذاری نمود ... اسلام اگر پذیرفته شود از آنجا که خودش یک ایدئولوژی است خودش باید مبنا برای ارزش‌گذاری سایر باورها و یا اخلاقیات باشد ... اسلام خودش معیار است و درست نیست که کسی آن را بپذیرد و با معیار دیگری در مورد آن قضاوت کند ... این مثل آن است که ایدئولوژی غرب را پذیرفته باشیم و از نگاه آنها به اسلامی که قبولش نداریم نگاه کنیم ... این رویکرد با آنکه بگوییم اسلام حق است تناقض دارد ...
    یا علی علیه‌السلام

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    ازدواج موقت از نظر اخلاقی
    یکی از پرسش های اساسی در اخلاق، معیار اخلاقی یا ضد اخلاقی بودن عمل و رفتار آدمی است. فلسفه اخلاق از جمله علومی است که به تحلیل معناى جمله‌هاى اخلاقى، تشخیص معیار فعل اخلاقى و نیز چگونگى کسب معرفت اخلاقى می پردازد. علمای اخلاق بر آن هستند تا معیارهایی را برای فعل اخلاقی بیان کنند. آنان معرفت، فضیلت، عدالت، منفعت، لذت و مانند آن را معیار و ملاک های ارزیابی خوب و بد رفتارهای اخلاقی دانسته اند. اما از نظر آموزه های قرآنی هیچ یک از آن ها نمی تواند معیار و مبانی برای تشخیص خوب و بد باشد؛ بلکه آن چه معیار اخلاقی بودن است، همان حق است. حق در آموزه های قرآنی خداوند و هم چنین هر آن چیزی است که از او نشات گرفته است.
    از نظر آموزه های قرآنی، نمی توان نقش هستی شناسی و انسان شناسی را در تحلیل و توصیف مسایل نادیده گرفت؛ زیرا این شناخت ها و بینش های برخاسته از آن است که در نگرش های آدمی تاثیر مستقیم و به سزایی دارد و رفتار آدمی را تبیین و تعیین می کند.

    از نظر قرآن، همه هستی از وحدتی برخوردار است که برخاسته از وحدت خالق است. توحید در همه حوزه های هستی به طور مستقیم حضور دارد. این حضور حق تعالی به شکل حق تعریف می شود. حق واژه ای است که چندین معنا دارد. حق، در اصل به معناى ثابت، واجب و هم چنین مطابقت و موافقت است. در کاربردهای قرآنی حق به خداوند و فعل او نیز اطلاق می شود. برخی گفته اند که علت اطلاق حق به خداوند از آن روست که او تنها حقیقت ثابت و واجب هستی است و غیر از او باطل است. هم چنین به افعال خداوندی نیز حق اطلاق می شود، چنان که خداوند در آیاتی از قرآن خود و نیز افعالش را حق دانسته است.(انعام، آیه ۶۲؛ یونس، ایات ۳۰ و ۳۲؛ کهف، آیه ۴۴ و آیات دیگر) از نظر قرآن همه حق از خداوند نشات می گیرد و او تنها خاستگاه حق در هستی است.(آل عمران،‌آیه ۶۰)

    برخی گفته اند به خداوند به سبب آن که ‌ایجادکننده موجودى براساس حکمت است، حق گفته می شود.(مفردات الفاظ قرآن کریم، راغب اصفهانی، ص‌۲۴۶، «حق»)
    به هر حال، از نظر آموزه های قرآنی، خداوند تنها حق در هستی است و هر آن چه از خداوند نشات می گیرد نیز حق و غیر او باطل است. بر این اساس، معیار هر چیزی را می بایست در خود حق تعالی جست و جو کرد.
    حق بودن در حوزه تشریع و قوانین نیز مبتنی بر همین قانون است؛‌ بدین معنا که اگر حکمی در افعال و رفتار آدمی صادر می شود، اگر برخاسته از حکم حق تعالی باشد، حق خواهد بود وگرنه به عنوان باطل شناخته و رد می شود در مورد بحث ما هم حق همان حکم خدا و معیار همان حکم خداست که حکم بر استحباب ازدواج موقت و مذمت غیرت زن شده است و اخلاق نیز همان تایید حق خواهد بود.


  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط باء نمایش پست ها
    مفهوم ازدواج در اسلام با مفهوم ازدواج در اذهان ما گاهی یکسان نیست ..
    سلام بر شما

    فکر می کنم تمام این حرف و حدیثها و بحثها از همین جمله ای که فرمودید نشات می گیرد
    ما و تقریبا همه مردم برداشتشان از ازدواج پیمان زندگی مشترک بین دو نفر و نه چند نفر می باشد

    حال اگر اسلام معنایی دیگر برای ازدواج وجوددارد مساله فرق می کند
    در این حالت زن و مرد باید از همان ابتدای ازدواج خط فکری خودشون رو مشخص کنند
    و بگویند تعریف عامه مردم رو از ازدواج می پذیرند یا تعریف ازدواج اسلامی رو
    اگر مرد همان ابتدا سکوت کند و چیزی نگوید خیلی بدیهیست که زن با مفهوم عامه ازدواج با مرد ازدواج می کند
    و ازدواج موقت و یا مجدد مرد خیانت محسوب می شود
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود