صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا رومی بودن مادر امام زمان (عج) موثق و معتبر است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910

    آیا رومی بودن مادر امام زمان (عج) موثق و معتبر است؟




    با سلام
    روایاتی وجود دارد که میگویند مادر امام زمان علیه السلام رومی بوده اند. از طرفی دیگر برخی نویسنده ها در معتبر بودن ادعای رومی بودن مادر امام زمان (عج) تشکیک کرده اند و این ماجرا را رد کرده اند و گفته اند. که این داستان افسانه است و واقعیت ندارد.
    اعتبار و موثق بودن روایات رومی بودن مادر امام زمان علیه چگونه اثبات میشود؟
    آیا این روایات معتبر و موثق هستند یا اینکه رویات ضعیفی هستند؟

    (دقت بفرمائید که منظور سوال صرف ذکر این روایات و آدرس آنها نیست. بلکه منظور اثبات موثق بودن آنها است. یعنی بررسی اعتبار و سندیت آنها منظور است. خود داستان اسیری ایشان و انتقال از روم به مدینه و ازدواج ایشان در اینترنت به وفور و به راحتی یافت میشود و لطفا در جواب به ذکر داستان و آدرس منابع آن بسنده نکنید. اثبات سندیت احادیث مربوطه منظور است.
    اگر هم اثبات سندیت احادیث به بخش یا انجمن دیگری از این سایت مربوط است لطفا سوال را به آنجا منتقل نمایید یا اطلاع دهید تا سوال در آنجا مطرح شود.
    حتی اگر حدیثی در کتاب کافی ذکر شده باشند لطفا ثابت کنید که چگونه آن حدیث موثق میباشد. صرف اینکه حدیثی در کتاب کافی باشد جهت پذیرش موثق بودن آن کافی نیست. مگر اینکه ثابت کنید یا قبلا ثابت شده باشد که کل کتاب کافی از اول تا آخر همگی 100% موثق هستند و حتی یک مورد حدیث ضعیف در آن وجود ندارد.)

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58352



    با نام و یاد دوست






    آیا رومی بودن مادر امام زمان (عج) موثق و معتبر است؟








    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدور انقلاب نمایش پست ها
    با سلام
    روایاتی وجود دارد که میگویند مادر امام زمان علیه السلام رومی بوده اند. از طرفی دیگر برخی نویسنده ها در معتبر بودن ادعای رومی بودن مادر امام زمان (عج) تشکیک کرده اند و این ماجرا را رد کرده اند و گفته اند. که این داستان افسانه است و واقعیت ندارد.
    اعتبار و موثق بودن روایات رومی بودن مادر امام زمان علیه چگونه اثبات میشود؟
    آیا این روایات معتبر و موثق هستند یا اینکه رویات ضعیفی هستند؟

    (دقت بفرمائید که منظور سوال صرف ذکر این روایات و آدرس آنها نیست. بلکه منظور اثبات موثق بودن آنها است. یعنی بررسی اعتبار و سندیت آنها منظور است. خود داستان اسیری ایشان و انتقال از روم به مدینه و ازدواج ایشان در اینترنت به وفور و به راحتی یافت میشود و لطفا در جواب به ذکر داستان و آدرس منابع آن بسنده نکنید. اثبات سندیت احادیث مربوطه منظور است.
    اگر هم اثبات سندیت احادیث به بخش یا انجمن دیگری از این سایت مربوط است لطفا سوال را به آنجا منتقل نمایید یا اطلاع دهید تا سوال در آنجا مطرح شود.
    حتی اگر حدیثی در کتاب کافی ذکر شده باشند لطفا ثابت کنید که چگونه آن حدیث موثق میباشد. صرف اینکه حدیثی در کتاب کافی باشد جهت پذیرش موثق بودن آن کافی نیست. مگر اینکه ثابت کنید یا قبلا ثابت شده باشد که کل کتاب کافی از اول تا آخر همگی 100% موثق هستند و حتی یک مورد حدیث ضعیف در آن وجود ندارد.)
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    سلام وعرض ادب
    41 باب ما روي في نرجس أم القائم ع و اسمها مليكة بنت يشوعا «1» بن قيصر الملك‏
    1- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ حَاتِمٍ النَّوْفَلِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ عِيسَى الْوَشَّاءِ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ طَاهِرٍ الْقُمِّيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحُسَيْنِ مُحَمَّدُ بْنُ بَحْرٍ الشَّيْبَانِيُّ قَالَ: وَرَدْتُ كَرْبَلَاءَ سَنَةَ سِتٍّ وَ ثَمَانِينَ وَ مِائَتَيْنِ قَالَ وَ زُرْتُ قَبْرَ غَرِيبِ رَسُولِ اللَّهِ ص ثُمَّ انْكَفَأْتُ إِلَى مَدِينَةِ السَّلَامِ مُتَوَجِّهاً إِلَى مَقَابِرِ قُرَيْشٍ فِي وَقْتٍ قَدْ تَضَرَّمَتِ الْهَوَاجِرُ وَ تَوَقَّدَتِ السَّمَائِمُ فَلَمَّا وَصَلْتُ مِنْهَا إِلَى مَشْهَدِ الْكَاظِمِ ع وَ اسْتَنْشَقْتُ نَسِيمَ تُرْبَتِهِ الْمَغْمُورَةِ مِنَ الرَّحْمَةِ الْمَحْفُوفَةِ بِحَدَائِقِ الْغُفْرَانِ أَكْبَبْتُ عَلَيْهَا بِعَبَرَاتٍ مُتَقَاطِرَةٍ وَ زَفَرَاتٍ مُتَتَابِعَةٍ- وَ قَدْ حَجَبَ الدَّمْعُ طَرْفِي عَنِ النَّظَرِ فَلَمَّا رَقَأَتِ الْعَبْرَةُ وَ انْقَطَعَ النَّحِيبُ فَتَحْتُ بَصَرِي فَإِذَا أَنَا بِشَيْخٍ قَدِ انْحَنَى صُلْبُهُ وَ تَقَوَّسَ مَنْكِبَاهُ وَ ثَفِنَتْ جَبْهَتُهُ وَ رَاحَتَاهُ وَ هُوَ يَقُولُ لِآخَرَ مَعَهُ عِنْدَ الْقَبْرِ يَا ابْنَ أَخِي لَقَدْ نَالَ عَمُّكَ شَرَفاً بِمَا حَمَّلَهُ السَّيِّدَانِ مِنْ غَوَامِضِ الْغُيُوبِ وَ شَرَائِفِ الْعُلُومِ الَّتِي لَمْ يَحْمِلْ مِثْلَهَا إِلَّا سَلْمَانُ وَ قَدْ أَشْرَفَ عَمُّكَ عَلَى اسْتِكْمَالِ الْمُدَّةِ وَ انْقِضَاءِ الْعُمُرِ وَ لَيْسَ يَجِدُ فِي أَهْلِ الْوَلَايَةِ رَجُلًا يُفْضِي إِلَيْهِ بِسِرِّهِ قُلْتُ يَا نَفْسُ لَا يَزَالُ الْعَنَاءُ وَ الْمَشَقَّةُ يَنَالانِ مِنْكِ بِإِتْعَابِيَ الْخُفَّ وَ الْحَافِرَ «1» فِي طَلَبِ الْعِلْمِ وَ قَدْ قَرَعَ سَمْعِي مِنْ هَذَا الشَّيْخِ لَفْظٌ يَدُلُّ عَلَى عِلْمٍ جَسِيمٍ وَ أَثَرٍ عَظِيمٍ فَقُلْتُ أَيُّهَا الشَّيْخُ وَ مَنِ السَّيِّدَانِ قَالَ النَّجْمَانِ الْمُغَيَّبَانِ فِي الثَّرَى بِسُرَّ مَنْ رَأَى فَقُلْتُ إِنِّي أُقْسِمُ بِالْمُوَالاةِ وَ شَرَفِ مَحَلِّ هَذَيْنِ السَّيِّدَيْنِ مِنَ الْإِمَامَةِ وَ الْوِرَاثَةِ إِنِّي خَاطِبٌ عِلْمَهُمَا وَ طَالِبٌ آثَارَهُمَا وَ بَاذِلٌ مِنْ نَفْسِيَ الْإِيمَانَ الْمُؤَكَّدَةَ عَلَى حِفْظِ أَسْرَارِهِمَا قَالَ إِنْ كُنْتَ صَادِقاً فِيمَا تَقُولُ فَأَحْضِرْ مَا صَحِبَكَ مِنَ الْآثَارِ عَنْ نَقَلَةِ أَخْبَارِهِمْ فَلَمَّا فَتَّشَ الْكُتُبَ وَ تَصَفَّحَ الرِّوَايَاتِ مِنْهَا قَالَ صَدَقْتَ أَنَا بِشْرُ بْنُ‏ سُلَيْمَانَ‏ النَّخَّاسُ‏ مِنْ وُلْدِ أَبِي أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيِّ أَحَدُ مَوَالِي أَبِي الْحَسَنِ وَ أَبِي مُحَمَّدٍ ع وَ جَارُهُمَا بِسُرَّ مَنْ رَأَى‏..«2»
    بررسی سند:
    محمد بن علي بن الحسين في كتاب كمال الدين: امامی ثقه جلیل.
    مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ حَاتِمٍ النَّوْفَلِيُّ الکرمانی: توصیفی ندارد.
    أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ عِيسَى الْوَشَّاءِ الْبَغْدَادِيُّ: توصیفی ندارد.
    أَحْمَدُ بْنُ طَاهِرٍ الْقُمِّيُّ : توصیفی ندارد.
    أَبُو الْحُسَيْنِ مُحَمَّدُ بْنُ بَحْرٍ ٍ الرُّهْنِي‏ الشَّيْبَانِيُّ: رمی بالغلو وحدیثه قریب من السلامه.
    بِشْرُ بْنُ‏ سُلَيْمَانَ‏ النَّخَّاسُ:
    قال السيّد الخوئي (ره): بشر بن سليمان النخّاس من ولد أبي أيّوب الأنصاري، روى الصدوق في كمال الدين في الباب41 فيما روى في نرجس أمّ القائم عليه السلام الحديث 1 روايته عن أبي الحسن العسكري عليه السلام، و فيها قوله عليه السلام: أنتم ثقاتنا أهل البيت، و إنّي مزكّيك و مشرّفك بفضيلة تسبق بها سائر الشيعة.
    لكن في سند الرواية عدّة مجاهيل، على أنّه لا يمكن إثبات وثاقة شخص برواية نفسه(3)
    بنابراین روایت ضعیف می باشد.


    پی نوشت:
    1) في بعض النسخ «يوشعا» و في بعضها «يستوعا».
    2) ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين و تمام النعمة، 2جلد، ص417، اسلاميه - تهران، چاپ: دوم، 1395ق.
    3) معجم رجال الحديث ج 3/ 316 رقم 1744-.
    آیا رومی بودن مادر امام زمان (عج) موثق و معتبر است؟

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    جدای از درستی داستان درباره مادر امام زمان و صحت سند آن که کارشناس بررسی کردند.
    می دانیم که نام مادر امام زمان نرگس ( نرجس ) است. نام نرگس (narsis) در اصل ریشه یونانی دارد و نام الهه یونانی در یک افسانه است که چهره خود را در آب دیده و شیفته خود میشود و بعد از مرگ تبدیل به گل میشود که همان گل نرگس است. بیماری نارسیسم (خودشیفتگی) هم که میگویند از همین نام و افسانه گرفته شده است. همچنین زبان رسمی امپراطوری روم شرقی هم یونانی بود.
    بنابراین اینکه مادر امام زمان رومی باشد دور از حقیقت نیست.


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    سلام وعرض ادب
    سلام علیکم
    تشکر از پاسخ شما و با عرض ادب و احترام
    ظاهرا فقط یک روایت را بررسی فرموده اید. آیا فقط همین یک روایت هست که مادر ایشان رومی بوده اند؟ آیا روایت دیگری در این زمینه وجود ندارد؟
    با توجه به اینکه شیخ صدوق، طوسی، طبری و اکثر علمای بعد از صدوق، می‌گویند مادر آن حضرت «‌نرگس‌» دختر پادشاه روم است، این علما بر چه پایه و اساسی این حرف را زده ابوده است؟ آیا آنها از ضعف این حدیث بی خبر بوده اند؟

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدور انقلاب نمایش پست ها
    سلام علیکم
    تشکر از پاسخ شما و با عرض ادب و احترام
    ظاهرا فقط یک روایت را بررسی فرموده اید. آیا فقط همین یک روایت هست که مادر ایشان رومی بوده اند؟ آیا روایت دیگری در این زمینه وجود ندارد؟
    با توجه به اینکه شیخ صدوق، طوسی، طبری و اکثر علمای بعد از صدوق، می‌گویند مادر آن حضرت «‌نرگس‌» دختر پادشاه روم است، این علما بر چه پایه و اساسی این حرف را زده ابوده است؟ آیا آنها از ضعف این حدیث بی خبر بوده اند؟
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و سلام و عرض ادب
    پرسشگر گرامی متأسفانه به دلایلی شناخت ما از مادر بزرگوار امام زمان(عج) بسیار محدود و ناچیز است و در منابع روایی، سخن چندانی در باره ایشان وجود ندارد. با توجه به این نکته تلاش می کنم در این بحث در حد امکان در بارة آن بانوی بزرگ مطالبی را خدمت شما ارائه نمایم:
    1- ملیت مادر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
    درباره «ملیّت» مادر امام زمان(عج) دو قول عمده وجود دارد كه عبارتند از:
    الف) مرحوم كلینی می نویسد: مادر قائم (عج) كنیزی از «نوبه» استان شمالی سودان بوده است.(1)
    ب) مرحوم صدوق مطابق روایتی او را «ملیكه» دختر «یشوع» پسر قیصر روم و مادرش را از حواریین مسیح می داند كه توسط نیروهای اسلامی به اسارت در آمد و به صورت كنیز در معرض فروش قرار گرفت و به واسطه فرستاده امام هادی ـ علیه السلام ـ از بازار برده فروشان بغداد خریداری شد و به محضر امام هادی ـ علیه السلام ـ در سامرا فرستاده شد.(2)
    كه قول مشهور نیز همین است (و مرحوم صدوق هم آن را بیان كرد) و مادر حضرت را نرجس خاتون می دانند وتردیدی نیست در این كه «نرجس» مادر صاحب الامر (عج) ، خانم والامقامی بوده است زیرا شایستگی و پاكی او مورد تأیید بوده است .و این در حالی است كه حضرت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و حضرت علی ـ علیه السلام ـ و صادقین ـ علیهما السلام ـ او را بهترین و سیده كنیزان می خوانند.پس چگونه می توان عظمت روحی و معنوی او را كتمان كرد و یا در آن شك كرد.
    حكیمه «عمه امام عسكری ـ علیه السلام ـ » كه خود از بزرگ بانوان خاندان امامت است، مادر بزرگوار امام زمان را بانوی خود و بانوی خاندان خویش می خواند و خود را خدمتگزار او می دانست.(3) به یقین اگر آن بانوی گرامی(نرجس) از امتیازات والایی بهره مند نبود هرگز آن معصومین با عظمت، او را این چنین مدح نمی كردند و او را با واژه های « بهترین» و «سیده» توصیف نمی كردند و هرگز حكیمه خاتون، این همه اسم گل را (ریحانه، سوسن و...) بر او نمی نهاد و او را به این اسامی نمی خواند.
    2- سر گذشت مادر حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
    در مجموع می‌توان روایات مربوط به مادرحضرت مهدی(عج) را به چهار دسته تقسیم کرد:
    1. روایاتی که آن بانوی بزرگوار را شاهزاده ای رومی معرفی کرده است.
    2. روایاتی که آن بانوی بزرگ را تربیت شدة خانه حکیمه خاتون دانسته است.
    3. روایتی که علاوه بر تربیت ایشان، ولادت آن بانوی بزرگ را نیز در خانه حکیمه ذکر کرده است.(4)
    4. روایاتی که مادر حضرت مهدی(عج) را بانویی سیاه پوست دانسته است.
    اما طبق قول مشهور ـ که از برخی روایات به دست می‌آید ـ ایشان کنیزی بود که در جنگ اسیر شد و پس از آن به خانواده گرامی امام عسکری(علیه السلام) پیوست.
    این روایت، نخست از طریق شیخ صدوق، در کتاب کمال‏الدین و تمام النعمة نقل شده است. (5)آن گاه محمدبن جریر طبری آن را با سندی متفاوت، در کتاب دلائل الامامة آورده و (6) شیخ طوسی در کتاب الغیبة به نقل آن پرداخته است.(7) ایشان، روایت را درست مانند آن چه در کمال‏الدین و تمام النعمة بود، آورده؛ امّا سند وی با سند کتاب کمال‏الدین متفاوت است.
    فتّال نیشابوری در روضة الواعظین، ابن شهر آشوب در مناقب آل ابی طالب،(8) عبدالکریم نیلی در منتخب الأنوار المضیئه(9) و از متأخرین صاحب إثبات الهداة فی النصوص و المعجزات از جمله کسانی هستند که این حکایت را نقل کرده اند.
    علامه مجلسی در بحارالانوار قضیه را، یک جا از کتاب الغیبة و در جای دیگر، از کمال الدین و تمام النعمة نقل کرده است.(10)
    ممکن است پرسیده شود: این قضیه پس از سال 242هـ اتّفاق افتاده است؛ در حالی که از سال 242 هـ به بعد، جنگ مهمّی میان مسلمانان و رومیان، رخ نداده است تا نرجس خاتون اسیر مسلمانان شوند.(11)
    در پاسخ بایدگفت: در این دوران و پس از آن، درگیری و جنگ‏ هایی میان مسلمانان و رومیان رخ داده است که در بسیاری از کتاب های تاریخی، می ‏توان نمونه‏ هایی از این درگیری‏ ها را یافت.(12)
    شواهد دیگری نیز وجود دارد که میان مسلمانان و روم، جنگ و درگیری واقع شده است. حال اگر منظور از جنگ بزرگ، این باشد که خود قیصر روم هم با برخی از اهل و خاندانش در آن شرکت کرده باشد، این امر ضرورتی ندارد؛ چون، آن چه در این روایت آمده، این است که نرجس، به امر امام به صورت ناشناس و مخفیانه، با سپاهیان همراه شد و در پوشش کنیزان در آمد.

    پی نوشت :
    1) كافی، ج 1، ص 323 .
    2) كمال الدین، ص 317 .
    3) مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، مؤسسه امام صادق ـ علیه السلام ـ ، چاپ سیزدهم. ص 666، درسنامه تاریخ عصر غیبت، ص 30.
    4) مسعودی، اثبات الوصیة، ص272.
    5) شیخ صدوق، کمال‏الدین و تمام النعمة، ج 2، باب 41، ح 1.
    6) محمدبن جریر طبری، دلائل الامامة، ص 262 .
    7) محمد بن حسن طوسی، کتاب الغیبة، ص 208، ح178.
    8) ابن شهر آشوب، مناقب آل أبی طالب، ج 4، ص 440.
    9) عبدالکریم نیلی، منتخب الأنوار المضیئة، ص 105.
    10) محمّد باقر مجلسی، بحار الأنوار، ج 51، ص 6.
    11)جاسم حسین، تاریخ سیاسی امام دوازدهم، ص 115.
    12) ر.ک: محمدبن جریر طبری، تاریخ الأُمم والملوک، ج 9، ص 201؛ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج 7، ص 80، 81، 85، 93؛ ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج 10، ص 323، 343، 345، 347.
    آیا رومی بودن مادر امام زمان (عج) موثق و معتبر است؟

  13. صلوات ها 4


  14. #7

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    با سلام و تشکر.
    راستش اینها را بنده هم میدانستم.
    سوال در مورد بررسی اعتبار این احادیث بود. نه صرف جمع آوری و نقل آنها.
    خواهشمند است یک بار دیگر سوال را با دقت مطالعه فرمائید و دقیقا به خواسته سوال پاسخ بدهید. در سوال هم گفته شده که یک سری روایات وجود دارد و اختلاف نظر هم هست. ولی بعضی در این روایات که گفته اند مادر ایشان رومی هستند تشکیک کرده اند.
    فکر میکنم شما به جای پاسخ دادن به سوال، خود سوال را بسط داده اید. ولی جواب نداده اید.
    مثلا این روایتی که شیخ صدوق گفته، سندش چیه؟ موثق هست یا نیست؟
    چرا قبل شیخ صدوق کسی این روایت را نگفته؟ این روایت یکدفعه زمان شیخ صدوق از آسمان نازل شده؟ یا شاید قبلا هم بوده.
    سوال در مورد اعتبار این قولهای مختلف و سطح اعتبار و وثاقت هر قول است. نه صرف جمع آوری نظرات مختلف.
    نمیدانم بنده خوب نتوانستم منظورم را بیان کنم یا ....
    ویرایش توسط صدور انقلاب : ۱۳۹۴/۰۳/۱۲ در ساعت ۰۸:۰۰

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    با صلوات بر محمد و آل محمد
    وعرض سلام وادب
    پرسشگر گرامی روایتی که در کافی در این زمینه آمده است را خدمت شما ارسال می نمایم:
    14- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْقَاسَانِيِّ جَمِيعاً عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ يَحْيَى بْنِ النُّعْمَانِ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ جَعْفَرٍ يُحَدِّثُ الْحَسَنَ بْنَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فَقَالَ: وَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَرَ اللَّهُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ إِي وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ بَغَى عَلَيْهِ إِخْوَتُهُ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ إِي وَ اللَّهِ وَ نَحْنُ عُمُومَتُهُ بَغَيْنَا عَلَيْهِ فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ صَنَعْتُمْ فَإِنِّي لَمْ أَحْضُرْكُمْ قَالَ قَالَ لَهُ إِخْوَتُهُ وَ نحن أَيْضاً مَا كَانَ فِينَا إِمَامٌ قَطُّ حَائِلَ اللَّوْنِ‏ «1» فَقَالَ لَهُمُ الرِّضَا ع هُوَ ابْنِي قَالُوا فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ قَضَى بِالْقَافَةِ فَبَيْنَنَا وَ بَيْنَكَ الْقَافَةُ «2» قَالَ ابْعَثُوا أَنْتُمْ إِلَيْهِمْ فَأَمَّا أَنَا فَلَا وَ لَا تُعْلِمُوهُمْ لِمَا دَعَوْتُمُوهُمْ وَ لْتَكُونُوا فِي بُيُوتِكُمْ فَلَمَّا جَاءُوا أَقْعَدُونَا فِي الْبُسْتَانِ وَ اصْطَفَّ عُمُومَتُهُ وَ إِخْوَتُهُ وَ أَخَوَاتُهُ وَ أَخَذُو ا الرِّضَا ع وَ أَلْبَسُوهُ جُبَّةَ صُوفٍ وَ قَلَنْسُوَةً مِنْهَا وَ وَضَعُوا عَلَى عُنُقِهِ مِسْحَاةً وَ قَالُوا لَهُ ادْخُلِ الْبُسْتَانَ كَأَنَّكَ تَعْمَلُ فِيهِ ثُمَّ جَاءُوا بِأَبِي جَعْفَرٍ ع فَقَالُوا أَلْحِقُوا هَذَا الْغُلَامَ بِأَبِيهِ فَقَالُوا لَيْسَ لَهُ هَاهُنَا أَبٌ وَ لَكِنَّ هَذَا عَمُّ أَبِيهِ وَ هَذَا عَمُّ أَبِيهِ وَ هَذَا عَمُّهُ وَ هَذِهِ عَمَّتُهُ وَ إِنْ يَكُنْ لَهُ هَاهُنَا أَبٌ فَهُوَ صَاحِبُ الْبُسْتَانِ فَإِنَّ قَدَمَيْهِ وَ قَدَمَيْهِ وَاحِدَةٌ فَلَمَّا رَجَعَ أَبُو الْحَسَنِ ع قَالُوا هَذَا أَبُوهُ قَالَ عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ فَقُمْتُ فَمَصَصْتُ رِيقَ‏ «1» أَبِي جَعْفَرٍ ع ثُمَّ قُلْتُ لَهُ أَشْهَدُ أَنَّكَ إِمَامِي عِنْدَ اللَّهِ فَبَكَى الرِّضَا ع ثُمَّ قَالَ يَا عَمِّ أَ لَمْ تَسْمَعْ أَبِي وَ هُوَ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِأَبِي ابْنُ خِيَرَةِ الْإِمَاءِ «2» ابْنُ النُّوبِيَّةِ الطَّيِّبَةِ الْفَمِ الْمُنْتَجَبَةِ الرَّحِمِ وَيْلَهُمْ لَعَنَ اللَّهُ الْأُعَيْبِسَ وَ ذُرِّيَّتَهُ صَاحِبَ الْفِتْنَةِ وَ يَقْتُلُهُمْ سِنِينَ وَ شُهُوراً وَ أَيَّاماً يَسُومُهُمْ خَسْفاً وَ يَسْقِيهِمْ كَأْساً مُصَبَّرَةً وَ هُوَ الطَّرِيدُ الشَّرِيدُ الْمَوْتُورُ «3» بِأَبِيهِ وَ جَدِّهِ صَاحِبُ الْغَيْبَةِ يُقَالُ مَاتَ أَوْ هَلَكَ أَيَّ وَادٍ سَلَكَ أَ فَيَكُونُ هَذَا يَا عَمِّ إِلَّا مِنِّي فَقُلْتُ صَدَقْتَ جُعِلْتُ فِدَاكَ. ( الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص322)
    _____________________________
    (1) أي قبلت فاه شفقة عليه حتّى دخل ريقه في فمى.
    (2) يعني به القائم من آل محمد (ص) و النوبة بلاد واسعة للسودان و النسبة إليها نوبى و نوبية و المراد بالاعيبس خليفة من الخلفاء العباسية.
    (3) الموتور: من قتل حميمه.
    شرح روایت:
    ... قوله (فبكى الرضا «ع») بكاؤه لاجل التضرع الى اللّه تعالى و التذلل له اداء لشكر نعمته باظهار الحق عليهم.
    قوله (ابن خيرة الاماء) المراد به صاحب الزمان «ع» لا محمد بن على الجواد لان ضمير هو فى قوله «و هو الطريد» راجع الى الابن و هو بيان لحال الصاحب قطعا.
    قوله (ابن النوبية) النوبة بالضم بلاد واسعة للسودان بجنب الصعيد و منها بلاد الحبشة، و النوبة أيضا جيل من السودان و النسبة إليها نوبى و نوبية.
    قوله (الطيبة الفم) اما لخلوصه من كلمة اللغو و الشرك او لنظافته و زوال خبثه، بالسواك او لطيب رائحته. ... ( شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج‏6 ؛ ص196)
    بررسی سندی
    روایت ضعیف، اتصال سند: مسند، نوع سند: عطف

    آیا رومی بودن مادر امام زمان (عج) موثق و معتبر است؟

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    کتــــــــــاب
    نوشته
    400
    حضور
    10 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    255



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدور انقلاب نمایش پست ها
    با سلام و تشکر.
    راستش اینها را بنده هم میدانستم.
    سوال در مورد بررسی اعتبار این احادیث بود. نه صرف جمع آوری و نقل آنها.
    خواهشمند است یک بار دیگر سوال را با دقت مطالعه فرمائید و دقیقا به خواسته سوال پاسخ بدهید. در سوال هم گفته شده که یک سری روایات وجود دارد و اختلاف نظر هم هست. ولی بعضی در این روایات که گفته اند مادر ایشان رومی هستند تشکیک کرده اند.
    فکر میکنم شما به جای پاسخ دادن به سوال، خود سوال را بسط داده اید. ولی جواب نداده اید.
    مثلا این روایتی که شیخ صدوق گفته، سندش چیه؟ موثق هست یا نیست؟
    چرا قبل شیخ صدوق کسی این روایت را نگفته؟ این روایت یکدفعه زمان شیخ صدوق از آسمان نازل شده؟ یا شاید قبلا هم بوده.
    سوال در مورد اعتبار این قولهای مختلف و سطح اعتبار و وثاقت هر قول است. نه صرف جمع آوری نظرات مختلف.
    نمیدانم بنده خوب نتوانستم منظورم را بیان کنم یا ....
    سلام

    اجازه میخوام با وجود اینکه متوجه اصل سوال شما هستم اما چند نکته رو درباره اون ذکر کنم که خود پاسخ مورد نظر شما نیست اما در سیر بحث کمک میکنه.

    نکته اول اینکه :

    ملیت مادر امام زمان(عج) یك بحث تاریخی است و نباید مباحث اعتقادی و تاریخی را با هم اشتباه كرد. و این كه مادر امام زمان(عج) چه كسی می باشند چه كنیز باشد چه شاهزاده رومی برای ما تفاوت چندانی ندارد؛ و شرافت امام عصر (عج) به واسطه خصوصیات و ویژگی های والای شخص حضرت و انتساب ایشان به خاندان پیامبر (ص) است؛ كاشناسان مباحث مهدویت تاكید كرده اند كه كنیز با شاهزاده بودن مادر امام زمان(عج) نشانه نقصان یا كسب شرافت برای امام عصر نیست.

    بنابر این علی رغم اینکه این بحث از لحاظ علمی خوب است اما حیاتی نیست و حل نشدن آن مشکلی ایجاد نمیکند.

    نکته دوم اینکه:

    گاهی ما گمان میکنیم برای هر نوع سوالی یک پاسخ مشخص و قطعی حتما وجود دارد که میشود به نحوی به آن رسید و با رسیدن به پاسخ تمام احتمالات دیگر را منتفی دانست. در صورتی که واقعا درباره خیلی از موضوعات دینی نمیشود از چنین قطعیتی سخن گفت.

    شاید خواندن این مطلب برای شما هم مانند خود من جالب باشد؛ امام خمینی در کتاب تقریرات فلسفه به مناسبتی مینویسد:

    «اما قضیه رجعت: اولًا چنانچه شیخ محمد حسین اصفهانى رحمه الله مى‌گفته ما در جامعه مذهبى خود دچار یک اشکال بزرگى هستیم و آن این است که اگر یک مطلبى از ضروریات مذهب ما و یا از ضروریات دین شد علاوه بر آن مقدارى که ضروریتش ثابت و بر آن دلیل داریم باید به آنچه از تبعه و شاخ و برگ و خصوصیات آن مطلب ضرورى است که بین عوام الناس مشهور گردیده - و لو دلیل بر آنها نداشته باشیم - قائل شویم، و در حقیقت آن خصوصیات بدون اینکه ضرورى باشد ضرورى گردیده، و اگر یکى از آنها را کسى منکر باشد انکار آن را در حد انکار اصل قضیه ضرورى پنداشته و تکفیرش مى‌کنند.

    مثلًا قضیه شقّ القمر در دین ما ضرورى است و دلیل هم بر اصل قضیه داریم که محکم و قابل اعتناء است و نباید کسى در دین باشد که اصل قضیه را منکر باشد؛ اما اینکه اول شب خیلى ظلمت شد و یا اینکه پاره قمر آمد در داخل آستین مبارک حضرت شد، اینها توابعى است که سند درستى نداشته و شاید یک روایت بسیار ضعیف باشد یا اصلًا روایتى هم نباشد، ولى بین عوام از دنباله‌ها و توابع شقّ القمر حساب شده و از لون ضروریت آن کسب ضروریت نموده‌اند، به طورى که اگر کسى اینها را منکر باشد ولى اصل قضیه انشقاق قمر را که ضرورى و مدلّل است قائل شود و مثلًا بگوید در آسمان انشقاق حاصل شده و طالبین هم بیش از این را نخواسته بودند، این چنین شخصى کأنّه اصل قضیه انشقاق را منکر است.

    خلاصه آنچه بر آن دلیل داریم و ضرورى است اصل قضیه رجعت است، اما خصوصیات آن که مثلًا در رجعت حسینى علیه‌السلام بعضى را مى‌آورند و مى‌بندند، یا اینکه با همان بدنى که سرش را بریدند رجعت مى‌فرماید، و یا اینکه آن بدن شریف اجزایش را جمع کرده و روح مطهرش با آن بدن خواهد آمد، اینها خصوصیاتى است که بر آنها دلیل نداریم و ضرورى هم نیستند.» (تقریرات فلسفه، ج‌۳ ص ۱۹۶)



    نکته ای که از بیان امام خمینی منظور من هست، توجه به این است که واقعا در بعضی زمینه ها ما انقدر شواهد کافی در اختیار نداریم که از واقعیت یک چیز اطلاع پیدا کنیم و بخواهیم نظر قطعی بدیم.

    اینکه یکی دو روایت درباره موضوعی وجود داشته باشد، برای اینکه موضوعی تاریخی به اثبات برسد کافی نیست (البته موضوعات فقهی قضیش فرق میکنه چون به وظیفه انسان برمیگرده)

    ادامه دارد...


    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۴/۰۶/۰۸ در ساعت ۲۱:۰۳

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود