جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وقتی می گوییم خدا از نیستی به هستی می اورد دچار شرک شدیم؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    162
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    2
    گالری
    0
    صلوات
    968

    وقتی می گوییم خدا از نیستی به هستی می اورد دچار شرک شدیم؟




    سلام
    لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید؟

    برای عدم یا نیستی نمیتوان چیزی قائل شد(فرض) چون اگر عدم را چیزی بدانیم به تناقض می رسیم چون برای ان چیزی قائل شدیم(اثبات)
    به این دلیل
    نیستی وجود ندارد و ان چیزی که ما در مقابل هستی می اوریم تنها یک مفهومی است که معنی خود را مدیون هستی است
    پس وقتی میگوییم خدا از نیستی به هستی می اورد دچار شرک شدیم چون نیستی(عدم) را ازلی دانستیم یعنی اول هم خدا بوده و هم نیستی که خدا چیزی را از نیستی به هستی اورده و این طرز تفکر در دیدگاه توحیدی که خدا تنها وجود ازلی است و هم اول است و هم اخر در تناقض است

    ویرایش توسط بی رنگ : ۱۳۸۹/۰۲/۱۹ در ساعت ۱۸:۱۱

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بحثی در وجود و عدم




    نقل قول نوشته اصلی توسط kiuhnmgtrdcv نمایش پست ها
    سلام
    لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید؟

    برای عدم یا نیستی نمیتوان چیزی قائل شد(فرض) چون اگر عدم را چیزی بدانیم به تناقض می رسیم چون برای ان چیزی قائل شدیم(اثبات)
    به این دلیل
    نیستی وجود ندارد و ان چیزی که ما در مقابل هستی می اوریم تنها یک مفهومی است که معنی خود را مدیون هستی است
    پس وقتی میگوییم خدا از نیستی به هستی می اورد دچار شرک شدیم چون نیستی(عدم) را ازلی دانستیم یعنی اول هم خدا بوده و هم نیستی که خدا چیزی را از نیستی به هستی اورده و این طرز تفکر در دیدگاه توحیدی که خدا تنها وجود ازلی است و هم اول است و هم اخر در تناقض است


    با سلام

    اجمال پاسخ شما اینست که وقتی می گوییم عدم و نیستی و اینکه موجودی از عدم و نیستی وجود یافته و هست شده، مربوط به موجودات حادث و زمانی است و نسبت به همان موجود بر اساس اقتضاءات وجودی اش و اینکه زمانی نبوده و سپس بود شده گفته می شود، و این مطلب، با ازلی بودن وجود خداوند، منافاتی ندارد، زیرا خداوند وجود زمانی و مکانی ندارد.

    بنابر این "عدم و نیستی" نسبت به همان موجود، از بعد زمان مطرح است نه نسبت به ذات ازلی و ابدی خداوند.

    بعلاوه، در فلسفه چنانکه ازلیت خداوند ثابت شده، فیاضیت او نیز ثابت شده، یعنی چنانکه نمی توان، زمانی را بدون خدا فرض نمود، به لحاظ صفت فیاضیت و خیر رسانی مدامش، نیز نمی توان زمانی را بدون فیض رسانی و هستی بخشی فرض نمود.

    موفق باشید ...

    وقتی می گوییم خدا از نیستی به هستی می اورد دچار شرک شدیم؟

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    نقل قول نوشته اصلی توسط kiuhnmgtrdcv نمایش پست ها
    سلام
    لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید؟

    برای عدم یا نیستی نمیتوان چیزی قائل شد(فرض) چون اگر عدم را چیزی بدانیم به تناقض می رسیم چون برای ان چیزی قائل شدیم(اثبات)
    به این دلیل
    نیستی وجود ندارد و ان چیزی که ما در مقابل هستی می اوریم تنها یک مفهومی است که معنی خود را مدیون هستی است
    پس وقتی میگوییم خدا از نیستی به هستی می اورد دچار شرک شدیم چون نیستی(عدم) را ازلی دانستیم یعنی اول هم خدا بوده و هم نیستی که خدا چیزی را از نیستی به هستی اورده و این طرز تفکر در دیدگاه توحیدی که خدا تنها وجود ازلی است و هم اول است و هم اخر در تناقض است
    با سلام
    بزرگوار (همونطور که خودتون هم گفتین)نیستی که چیزی نیست که حالا بخواد ازلی باشه ، اینکه گفته میشه خداوند فلان چیز رو از نیستی به هستی آورد یعنی اینکه در زمانی یا مرتبه ای نبوده و بعد خداوند آن چیز رو موجود کرده ، این تعابیر رو که نباید تحت اللفظی بفهمیم.همونطور که جناب صدیق هم اشاره کردن ملاک نیاز به علت امکان خاصه و نه حدوث زمانی ، و بنا به دوام فیض خلقت ازلی و ابدیه و تعطیل بردار نیست.ممکنه موجودی حادث زمانی نباشه (یعنی یا ازلی زمانی باشه یا اصلا زمانمند نباشه و فراتر از زمان باشه) و در عین حال مخلوق حق تعالی باشه ، اصلا بنا به دوام فیض ضرورتا چنین مخلوق یا مخلوقاتی داریم ، این موجود ازلی چون به امکان خاص ممکنه در موجود بودنش همواره محتاج حق تعالی است و لحظه به لحظه هستی خودش رو از ناحیه ی او دریافت می کنه
    (البته تعبیر "همواره" و "لحظه به لحظه" رو باید طوری وسعت بدید که به موجودات فرازمانی هم قابل اطلاق باشه) (و اصلا به تعبیر دقیقتر عین فقر و وابستگیه) ...
    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۸۹/۰۲/۱۹ در ساعت ۲۱:۱۶

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  7. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی چرا نگوییم عالم علت ندارد؟
    توسط velayat در انجمن براهین اثبات خدا
    پاسخ: 674
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۹, ۰۹:۰۹
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۱۰, ۲۰:۰۰
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۲۸, ۱۴:۰۷
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۱۷, ۱۲:۴۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود