جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حادث یا قدیم بودن جهان در مکتب عرفان اسلامی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    50
    حضور
    9 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    88

    اشاره حادث یا قدیم بودن جهان در مکتب عرفان اسلامی




    با سلام

    از نظر عرفا و مکتب عرفان اسلامی جهان قدیم است یا حادث ؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۶/۱۱ در ساعت ۱۷:۵۵

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58298



    با نام و یاد دوست






    حادث یا قدیم بودن جهان در مکتب عرفان اسلامی








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    جمع‌بندی




    پرسش:
    از نظر عرفا و مکتب عرفان اسلامی، جهان قدیم است یا حادث.؟


    پاسخ:
    مسأله حدوث و قِدَم عالم، یکی از مسائل مهمی است که از دیرباز مورد توجه و دغدغه اندیشمندان بوده است. در عرف عرفانی این مسأله به عنوان «تجدد امثال» مطرح شده است.

    بر اساس نگاه عرفانی، عالم حادث است و دگرگون البته این حدوث به معنای حدوث زمانی متکلمان نیست. یعنی این‌ طور نیست که عرفا نیز مانند متکلمان، ابتدای زمانی برای عالم قائل باشند و معتقد باشند که یک زمانی عالم ایجاد شده است و قبل از آن زمان بوده ولی عالم نبوده است.
    بلکه ایشان معتقدند که هر موجودی در عالم وجود که ایجاد می‌شود، ظلّ و سایه‌ای از وجود حقیقی خداوند است و این وجود حقیقی هر لحظه به صورتی ظاهر می‌شود.

    هر لحظه به شكلى بت عيّار بر آمد، دل برد و نهان شد
    هر دم به لباس دگر آن يار بر آمد، گه پير و جوان شد. (1)

    این ظاهر شدن وجود و جلوه وجود حقیقی حق تعالی را تجلّی می‌گویند. این تجلی‌ها به اعتقاد هیچ گاه تکرار نمی‌شود، بلکه هر لحظه با هر تجلی، جهان غیر خدا خلق شده و کامل‌تر می‌گردد و هر تجلی‎ای با تجلی قبلی کاملا متفاوت است هم از نظر جوهر و هم از نظر اعراض. اما انسان و کسی که به این عالم عادت کرده است، عالم را امری تکراری می‌داند و به منزله یک موجود پیوسته است. در حالی که تمام عالم لحظه به لحظه نو می‌شود و به تعبیر عرفانی هر لحظه تجلی جدیدی در عالم وجود می‌یابد و تجلی قبلی از بین می‌رود.(2)
    نيست تكرار در تجلى او گرچه باشد بيرون ز حد شمار
    ليک آن ز تجدد أمثال‏ می‌نمايد بصورت تكرار.(3)

    در این نگاه، تغییر صرفا مربوط به موجودات مادی نیست بلکه کل عالم مخلوق را شامل می‌شود چه مادی و چه مجرد و در هر آنی عالمی جدید و نو حادث می‌شود.(4)
    ابن ترکه در چند بیت شعر این مسأله را به خوبی، تبیین کرده است:
    به هر جزوى ز كل كان نيست گردد
    كل اندر دم ز امكان نيست گردد
    جهان كل است و در هر طرفة العين
    عدم گردد و لا يبقى زمانين‏
    دگر باره شود پيدا جهانى
    ‏ به هر لحظه زمين و آسمانى‏
    به هر لحظه جوانى كهنه پير است‏
    به هر دم اندرو حشر و نشير است‏
    در او چيزى دو ساعت مى‌نپايد
    در آن لحظه كه مى‌‏ميرد بزايد (5)

    ___________
    (1) ابن عربی، ترجمان الاشواق، تهران، روزنه، 1378، ص 17.
    (2) اصفهانی، علی بن محمد (ابن ترکه)، شرح گلشن راز، تهران، نشر آفرینش، 1375، ص 178.
    (3) کاشفی، حسین، رشحات عین الحیاة، بیروت، دارالکتب العلمیه، 2008، ص 348.
    (4) قیصری، شرح فصوص الحکم، قم، انتشارات بیدار، 1363، ص 360.
    (5) اصفهانی، علی بن محمد (ابن ترکه)، شرح گلشن راز، ص 178.

    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۵/۰۱/۲۴ در ساعت ۰۰:۰۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  7. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود