جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حد واجب حجاب از نظر بزرگان شیعه و اهل سنت (میخوام طرح بزنم)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536

    اشاره حد واجب حجاب از نظر بزرگان شیعه و اهل سنت (میخوام طرح بزنم)




    باسلام و خسته نباشید
    بنده در استان هرات افغانستان زندگی میکنم. اینجا شیعه و سنی با همدیگر زندگی می‌کنند؛

    متأسفانه در بازارها بی حجابی دیده میشود.

    میخواهم یک پوستری از حجاب همراه با حدیثی در مورد حجاب از پیامبر (ص) همراه با حد واجب حجاب از مراجع شیعه و بزرگان اهل سنت در آن طرح بگنجانم و در شهر پخش کنم.

    1- یک طرح زیبایی برای تشویق به حجاب بدهید؟

    2- شیعیان که مرجع تقلید دارند و چون مقلد هستند نظر مرجعشان برایشان معتبر است؛ اهل تسنن چگونه هستند؟ بزرگانشان چه حد واجبی را برای حجاب ذکر کردند؟؟ لطف کنید با سند و منبع بدهید تا در طرح استفاده کنم

    باتشکر
    ویرایش توسط بنت الحسین : ۱۳۹۴/۰۳/۲۴ در ساعت ۱۹:۲۲

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58312



    با نام و یاد دوست






    حد واجب حجاب از نظر بزرگان شیعه و اهل سنت (میخوام طرح بزنم)








    کارشناس بحث: استاد صدرا


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    یکی از ضروریات و اصول مسلم دین اسلام که مورد اتفاق همه ی مذاهب اسلامی است؛ مساله حجاب زن می باشد. مقدار وجوب پوشش که مورد اتفاق همه ی مذاهب است جمیع بدن به استثنای صورت و دستان تا مچ می باشد که چنین امری مستفاد از آیات و روایات می باشد.[1]

    قرآن کریم در دو آیه به مساله وجوب پوشش زن پرداخته است: در سوره ی نور، آیه ی 31 می فرماید: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ و به زنان با ايمان بگو: «ديدگان خود را [از هر نامحرمى‏] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه [طبعاً] از آن پيداست. و بايد روسرى خود را بر گردنِ خويش [فرو] اندازند، و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان [همكيش‏] خود يا كنيزانشان يا خدمتكاران مرد كه [از زن‏] بى ‏نيازند يا كودكانى كه بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نكرده ‏اند، آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونه ‏اى به زمين‏] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى‏ دارند معلوم گردد. اى مؤمنان، همگى [از مرد و زن‏] به درگاه خدا توبه كنيد، اميد كه رستگار شويد.

    ودر سوره ی احزاب آیه ی 59 می فرماید:
    «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ...»،اى پيامبر، به همسران و دخترانت و زن‏هاى مؤمنان بگو روسرى‏ ها و چادرهاى خود را بر خويش بيفكنند...

    بیان دو روایت از منابع اهل سنت:

    در منابع عامه؛ همچون منابع شیعی روایات متعددی وجود دارد که ما به عنوان نمونه به دو مورد اشاره می نمائیم: از ام‌سلمه نقل شده: «لما نزلت هذه الآية: { يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ } ، خرج نساء الأنصار كأن على رؤوسهن الغربان من السكينة، وعليهن أكسية سود يلبسنها»؛[2] پس از نزول اين آيه، زنان انصار به گونه‌اي با وقار و آرام از منزل خارج مي‌شدند و راه مي‌رفتند، گو اينكه ديگي بر سرشان گذارده و آن را حمل مي‌كردند و روپوش‌هايشان هم جامه‌اي به رنگ سياه بود.

    در خبر دیگری عایشه روایت می کند: «أَنَّ أَسْمَاءَ بِنْتَ أَبِي بَكْرٍ دَخَلَتْ عَلَى رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهَا ثِيَابٌ رِقَاقٌ ، فَأَعْرَضَ عَنْهَا رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَال : يَا أَسْمَاءُ إِنَّ الْمَرْأَةَ إِذَا بَلَغَتِ الْمَحِيضَ لَمْ تَصْلُحْ أَنْ يُرَى مِنْهَا إِلاَّ هَذَا وَهَذَا ، وَأَشَارَ إِلَى وَجْهِهِ وَكَفَّيْهِ».[3] اسماء بنت ابی بکر در حالی که بر تنش لباسی نازک بود بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وارد شد. رسول خدا از وی روی برگردانیدند و به او فرمودند: برای زنی که به سن بلوغ رسیده جایز نیست که چیزی از وی آشکار باشد؛ جز صورت ودستانش(دست تا مچ) .


    موفق باشید.

    [1] . در موسوعة الکویتیه، ج35، ص192، آمده است:« اتَّفَقَ الْفُقَهَاءُ عَلَى أَنَّهُ يَجِبُ عَلَى الْمَرْأَةِ أَنْ تَلْبَسَ مِنَ الْمَلاَبِسِ مَا يُغَطِّي جَمِيعَ عَوْرَتِهَا»، همه ی فقها اتفاق نظر دارند که بر زن واجب است که به گونه ای لباس بپوشد که جمیع بدنش پوشیده باشد.

    [2] . تفسیر ابن کثیر، ذیل آیه 59، سوره احزاب.

    [3] . سنن ابی داود، باب فِيمَا تُبْدِى الْمَرْأَةُ مِنْ زِينَتِهَا،‌ح: 4106.
    حد واجب حجاب از نظر بزرگان شیعه و اهل سنت (میخوام طرح بزنم)
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536



    باسلام و تشكر ممنونم استفاده كردم

    چون اینجا بیشتر اهل سنت حنفی هستند؛ اگر قولی از ابوحنیفه یا روایتی از صحاح سته یا منابع معتبر اهل سنت یا قول بزرگان حنفی که برای حنفیون حجت و یصح السکوت است بدهید که حد واجب را حدی بگوید که مشهور مراجع شیعه میگویند (وجه و کفین) تا برعلاوه نهی از منکر، عامل وحدت نیز بشود.

    البته مثل این روایت که از سنن ابی داود نباشه چون خود ابی داود میگه مرسل هست؛ گرچه البانی میگه صحیح هست و تو این کتب گفته شده حسن یا صحیح است
    صحیح الترغیب 2045، حسن / صحیح الجامع 7847، صحیح / صحیح الجامع 7847، حسن لغیره / مشکاة المصابیح 4298


    حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ كَعْبٍ الْأَنْطَاكِيُّ، وَمُؤَمَّلُ بْنُ الْفَضْلِ الْحَرَّانِيُّ، قَالَا: حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ بَشِيرٍ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ خَالِدٍ، قَالَ: يَعْقُوبُ ابْنُ دُرَيْكٍ: عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا، أَنَّ أَسْمَاءَ بِنْتَ أَبِي بَكْرٍ، دَخَلَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهَا ثِيَابٌ رِقَاقٌ، فَأَعْرَضَ عَنْهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَقَالَ: «يَا أَسْمَاءُ، إِنَّ الْمَرْأَةَ إِذَا بَلَغَتِ الْمَحِيضَ لَمْ تَصْلُحْ أَنْ يُرَى مِنْهَا إِلَّا هَذَا وَهَذَا» وَأَشَارَ إِلَى وَجْهِهِ وَكَفَّيْهِ قَالَ أَبُو دَاوُدَ: «هَذَا مُرْسَلٌ، خَالِدُ بْنُ دُرَيْكٍ لَمْ يُدْرِكْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا»

    سنن ابی داود، ج4، ص62، ح4104؛ ناشر: المكتبة العصرية، صيدا - بيروت

    به هر حال یک روایت از کتب حدیثی معتبر اهل سنت باشه که حد جایز حجاب رو وجه و کفین بیان کنه بدید ممنون میشم

    یاعلی
    ویرایش توسط user : ۱۳۹۴/۰۲/۲۹ در ساعت ۲۱:۰۰ دلیل: درج حدیث

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود