جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روش کشف استعداد های فردی در اسلام (بررسی از دیدگاه روانشناسی)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    796
    حضور
    20 روز 5 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464

    پرسش روش کشف استعداد های فردی در اسلام (بررسی از دیدگاه روانشناسی)




    با سلام و احترام
    بنده ی تاپیک زده بودم در انجمن حدیث موضوعش همون عنوان تاپیک هست ولی اون تاپیک کمکی بهم نکرد و سوالم حل نشد
    جناب علی مع الحق گفتند در انجمن مشاوره این تاپیک رو بزنیم
    بنده هم همین کار رو کردم

    این تاپیک قبلی:
    http://www.askdin.com/thread46407-2.html

    ممنون میشم کارشناس بحث همراهی کنند
    با تشکر

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    روش کشف استعداد های فردی در اسلام (بررسی از دیدگاه روانشناسی)








    کارشناس بحث: استاد حامی

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۲/۲۸ در ساعت ۰۶:۰۵ دلیل: تغییرکارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151471



    روش کشف استعداد های فردی در اسلام (بررسی از دیدگاه روانشناسی)

    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۷:۳۲
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151471



    نقد کتاب «عقل دینی هوش روانشناختی»

    از
    انجمن روانشناسی اسلامی




    ................




    روش کشف استعداد های فردی در اسلام (بررسی از دیدگاه روانشناسی)

    از سوی‌ انجمن روانشناسی؛

    نشست نقد کتاب «عقل دینی و هوش روانشناختی» برگزار شد
    خبرگزاری رسا ـ نشست علمی نقد کتاب «عقل دینی و هوش روانشناختی» با حضور نویسنده این کتاب و ناقدان حجت‌الاسلام آذربایجانی و محمد فنایی اشکوری در انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.
    به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقد کتاب «عقل دینی و هوش روانشناختی» با حضور حجت‌الاسلام رحیم میردریکوندی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نویسنده این کتاب و ناقدان حجت‌الاسلام مسعود آذربایجانی، قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و محمد فنایی اشکوری، نویسنده و پژوهشگر حوزوی در انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.
    در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام میردریکوندی به بیان گزارش از مباحث ارائه شده در این کتاب و روند شکل‌گیری این موضوعات پرداخت و گفت: عقل دینی و هوش روانشناختی یکی نیستند و با هم تفاوت‌هایی دارند.

    وی افزود: هوش هیجانی جزیی از عقل است و با هوش شناختی تفاوت‌هایی دارد.
    عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: مقیاس اسلامی سنجش عقل از روایی و اعتبار لازم، 89 درصد و 94 درصد تا 96 درصد، برخوردار است.
    ارجاعات از منابع اصیل و دست اول صورت نگرفته است
    در ادامه این نشست محمد فنایی اشکوری، نویسنده و پژوهشگر حوزوی، به نقد این کتاب پرداخت و گفت: طرح مسائل انتقادی در این جلسه چیزی از ارزش آن اثر کم نمی‌کند و باید توجه داشت اقدام به نقد یک اثر حاکی از اهمیت آن است.
    وی با اشاره به این‌که این نقد از دیدگاه قرآنی دینی است، افزود: رویکرد نویسنده این کتاب فلسفی نیست، هرچند که در برخی جاها به این مطالب اشاره کرده است.
    این نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: یکی از مطالبی که در این کتاب بسیار دیده می‌شود استفاده از منابع دست دوم بوده است در حالی که منابع دست اول آن وجود داشته است.
    وی ادامه داد: تاریخ فلسفه «الفاخوری» کتاب معتبری نیست و نویسنده مطالبی از ابن‌سینا، ملاصدرا و فارابی را از این کتاب نقل کرده حال آن‌که منابع دست اول آن وجود داشت.
    فنایی اشکوری تصریح کرد: معانی واژه‌های قرآنی یا ارجاعاتی که به تفسیر المیزان داده‌اند از منابع اصیل صورت نگرفته است و این امر از ارزش استنادی کتاب کاسته است.
    وی ابراز داشت: استفاده از پایان‌نامه‌ها اشکالی ندارد اما این مطلب زمانی مجاز است که نویسنده پایان‌نامه حرف تازه‌ای را مطرح کرده باشد نه این‌که همان مطالب در کتاب‌های مشابه وجود داشته باشد.
    این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به چکیده‌های پایان هر فصل در این کتاب، گفت: نویسنده این کتاب فهرستی از مباحث را در این کتاب آورده است، خلاصه هر فصل حاوی جان کلام آن فصل و نتایج آن است اما نویسنده تنها فهرست مطالب آن کتاب را آورده است.
    وی با بیان این‌که در باب هوش و عقل و نسبت این دو در این کتاب نکات فراوانی گفته شده است، ادامه داد:‌ در برخی از این نکات ناهماهنگی وجود دارد، شاید مقایسه عقل و هوش بر اساس نسبت‌های منطقی چهارگانه صحیح نبوده است.
    فنایی اشکوری خاطرنشان کرد: در این کتاب به مفهوم عقل کلی و جزیی اشاره شده است که با تعریف کلی عرفا درباره عقل تفاوت‌ دارد، عقل عملی عقل جزیی کوته‌بین و حساب‌گر است، محاسبات آن هم در حوزه و حدود نیازهای مادی است اما عقل کلی عقل دوراندیش است که در بند نیازهای مادی نیست، آن عقل کلی نظری و عملی دارد.
    وی گفت: در جایی در این کتاب اشاره شده است که دلیل محدود بودن عقل متناهی بودن آن است، بهتر است در این جا بگوییم عقل چون مخلوق است محدود و نیازمند است.
    این نویسنده و پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: «کودکان عقل ندارند و هوش ندارند» مفهومی است که در این کتاب به آن اشاره شده است، آیا بهتر نیست گفته شود که عقل کودکان به اندازه کافی رشد نکرده است و باید گفت هوش آنان نیز به قدر کافی در حال رشد است.
    وی با بیان این‌که در این کتاب اشاره شده است که عقل قوه‌ای است که قضاوت و انتخاب ارزشی انجام می‌دهد، گفت: در کتاب «عقل دینی و هوش روانشناختی» آمده است که هوش قدرت انتخاب بر اساس شرع است، اگر ما این مسأله را بپذیریم باید بگوییم که فقط مسلمانان عقل دارند.
    فنایی اشکوری افزود: برخی عقل خوبی هم دارد اما وقتی نفس اماره فعال می‌شود جهت حرکت عقل را کنترل می‌کند.
    وی افزود: آیا در تفاوت شناخت عقل و هوش گرفتن آمار صحیح است؟ این آزمونی که مؤلف این کتاب انجام داده حجیتی ندارد، زیرا این بحثی علمی است و عرفی اجتماعی نیست، حتی اگر این امر را به عنوان مؤید انجام داده است نیز صحبت در این است که این امر چه اندازه می‌تواند مؤید باشد.
    این نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: جایگاه عقل و هوش به درستی در این کتاب تبیین نشده است، همچنین بهتر بود جایگاه عقل در برابر شهود، احساس نیز معلوم شود.
    بر اساس این گزارش در ادامه حجت‌الاسلام مسعود آذربایجانی، قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقد این کتاب پرداخت و گفت: نویسنده در این کتاب کار درخوری انجام داده است و مقایسه میان عقل و هوش امری بدیع است.
    وی با اشاره به این‌که ساختار این کتاب به شکل پایان‌نامه‌ای است، تصریح کرد: این ساختار پایان‌نامه‌ای در کتاب حفظ شده است و در نهایت مانند پایان‌نامه به پرسش‌های ابتدای پایان‌نامه پاسخ گفته‌اند./914/پ202/ن


    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۷:۵۱
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151471



    مقایسه تحلیلی عقل دینی و هوش شناختی

    رحیم میردریکوندی
    چکیده: عقل و هوش از عالیترین استعدادهای ذهنی ـ شناختی انسان هستند که ممیزه او از سایر موجودات به حساب میآیند. در پرتو این دو استعداد، سایر استعدادهای انسان جهت میگیرند و به فعلیت میرسند. این دو واژه، در متون دینی و روان شناختی به صورت عمیق و گسترده مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته اند.

    مقاله حاضر، با هدف مقایسه عقل دینی و هوش شناختی تدوین یافته است. در این مقاله، ابتدا عقل از نگاه اسلامی و هوش شناختی از نگاه روان شناسی به روش کیفی ـ توصیفی مورد بررسی قرار میگیرند. سپس، دو اصطلاح عقل دینی و هوش شناختی به روش اجتهادی تحلیل و مقایسه میشوند. نتایج به دست آمده حاکی از تفاوت دو اصطلاح مذکور است.
    کلمه های کلیدی:
    • عقل، هوش، هوش شناختی، عقل دینی

    پیوست(ها):
    روش کشف استعداد های فردی در اسلام (بررسی از دیدگاه روانشناسی)
    20130115085914-9723-92.pdf (نوع: PDF حجم: 289KB)

    منابع:
    معرفت سال بیستم تیر 1390 شماره 4 (پیاپی 163) ویژه ی روانشناسی

    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151471



    عقل دینی و هوش روان‌شناختی
    پدیدآورندگان : نویسنده: رحیم میردریكوندی
    موضوع : هوش هیجانی , عقل (اسلام) , هوش
    ناشر : موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
    محل نشر : تهران
    قطع : وزیری
    نوع کتاب : تالیف
    زبان اصلی : فارسی
    قیمت : 48000
    نوع جلد : شومیز
    قطع : وزیری
    تیراژ : 1000
    تعداد صفحات : 400
    تاریخ نشر : 1390/6/27
    رده دیویی : 029074812
    شابک : 978-964-411-598-1
    , "بررسی و مقایسه مفاهیم «هوش»، هوش هیجانی و «عقل» و نیز بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های این سازه‌ها در دیدگاه روان‌شناختی و اسلام و همچنین ساخت مقیاسی برای سنجش و اندازه‌گیری عقل است. مقایسه و بررسی انطباق مفهوم عقل در منابع اسلامی با مفهوم هوش در منابع روان‌شناسی، ارتباط بین عقل و هوش هیجانی، از اهداف اصلی نگارنده به شمار می‌روند. وی معتقد است که این دو مفهوم، کاملا مساوی نبوده و ضمن داشتن شباهت‌ها، تمایزهایی نیز دارند. رابطه این دو از نوع عام و خاص مطلق بوده و عقل اخص از هوش می‌باشد. البته در این راستا، مفاهیم هوش هیجانی، هوش شناختی، عقل و عاقل نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند."

    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151471



    15 روان شناسی و دین - پاييز 1390 هوش هيجاني، پيشينه و رويكردها از نگاه دين و روان‌شناسي

    6.pdf 538.22 کيلو بايت
    سال چهارم، شماره سوم، پاييز 1390، ص 97 ـ 127
    Ravanshenasi-va- Din, Vol.4. No.3, Fall 2011
    رحيم ميردريكوندي*


    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  15. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود