جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شریک بودن در گناه هنرپیشه های فیلم ها

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    109
    حضور
    4 روز 12 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    302

    اشاره شریک بودن در گناه هنرپیشه های فیلم ها




    با سلام خدمت دوستان و کارشناسان محترم
    همه ما موقع دیدن فیلمها و سریالها با همزاد پنداری و قرار دادن خود در جو داستان فیلم از فیلم لذت میبریم یا اگر فیلم ترسناک باشد می ترسیم یا اگر کمدی باشد میخندیم یا اگر درام باشد ناراحت میشویم. گاهی اوقات وقتی در روند داستان فیلم قرار میگیریم دوست داریم کاراکتر فیلم بزند آن یکی را بکشد یا این آقا به آن خانم برسد یا برعکس و همینطور در فیلمهایی که صحنه های عشقی را به نمایش میگذارند کاملا عطش داریم که بازیگران این فیلمها آن اعمال عشقولانه را انجام دهند و ما ببینیم و اما سوال:

    با توجه به دو حدیث ذیل:
    1- قال رسول الله ص : من رضی بفعل قوم ٍ فهو منهم "
    هرکس راضی به عمل قومی باشد ، از ایشان محسوب می شود.

    2- از امیر المومنین علیه السلام چنین نقل شده است:
    وسائل‏الشيعة ج : 16 ص : 141«الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ مَعَهُمْ فِيهِ وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَا بِهِ»
    کسی که به عمل قوم و گروهی راضی باشد مانند آن است که داخل آن قوم است و بر هر کسی که داخل باطل باشد دو گناه است یکی گناه عمل به آن و دوم گناه رضایت به آن عمل.
    آیا از این احادیث میتوان برداشت کرد ما با دیدن این فیلمها و پیگیری روند داستان و تمایل و رضایتمان به انجام گناههایی که هنر پیشگان در این فیلمها انجام می دهند ما هم در اصل گناههایی که آنها انجام میدهیم شریک هستیم و جزو آنها حساب میشویم و آن گناهها در نامه اعمال ما هم نوشته می شود؟
    ویرایش توسط سید حسینی : ۱۳۹۴/۰۴/۰۳ در ساعت ۱۲:۱۰

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست





    شریک بودن در گناه هنرپیشه های فیلم ها








    کارشناس بحث: استاد شفا

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۲/۱۹ در ساعت ۱۹:۳۲

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11217



    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست ها
    با سلام خدمت دوستان و کارشناسان محترم
    همه ما موقع دیدن فیلمها و سریالها با همزاد پنداری و قرار دادن خود در جو داستان فیلم از فیلم لذت میبریم یا اگر فیلم ترسناک باشد می ترسیم یا اگر کمدی باشد میخندیم یا اگر درام باشد ناراحت میشویم. گاهی اوقات وقتی در روند داستان فیلم قرار میگیریم دوست داریم کاراکتر فیلم بزند آن یکی را بکشد یا این آقا به آن خانم برسد یا برعکس و همینطور در فیلمهایی که صحنه های عشقی را به نمایش میگذارند کاملا عطش داریم که بازیگران این فیلمها آن اعمال عشقولانه را انجام دهند و ما ببینیم و اما سوال:

    با توجه به دو حدیث ذیل:
    1- قال رسول الله ص : من رضی بفعل قوم ٍ فهو منهم "
    هرکس راضی به عمل قومی باشد ، از ایشان محسوب می شود.

    2- از امیر المومنین علیه السلام چنین نقل شده است:
    وسائل‏الشيعة ج : 16 ص : 141«الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ مَعَهُمْ فِيهِ وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَا بِهِ»
    کسی که به عمل قوم و گروهی راضی باشد مانند آن است که داخل آن قوم است و بر هر کسی که داخل باطل باشد دو گناه است یکی گناه عمل به آن و دوم گناه رضایت به آن عمل.
    آیا از این احادیث میتوان برداشت کرد ما با دیدن این فیلمها و پیگیری روند داستان و تمایل و رضایتمان به انجام گناههایی که هنر پیشگان در این فیلمها انجام می دهند ما هم در اصل گناههایی که آنها انجام میدهیم شریک هستیم و جزو آنها حساب میشویم و آن گناهها در نامه اعمال ما هم نوشته می شود؟
    سلام علیکم

    نگاه کردن به فیلم اگر دارای صحنه مستهجن نباشد و مفسدهای (منجر به گناه نشود:مثل اینکه باعث تحریک قوای جنسی شود)اشکالی ندارد.

    واگر راضی به گناه آنها باشید این مطلب صحیح است،البته از جهت اخلاقی(،مگر اینکه اعانه بر اثم صدق کند که حرام است یا از باب نهی از منکر که مرحله اول آن نهی از منکر وانزجار قلبی است/در صورت وجود شرایط نهی از منکر/).

    ولی معمولا شخص بیننده راضی به این عمل نیست اگرچه خوشش می آید یا در فضای فیلم راضی به این عمل است(چون فیلم است) که این هم اشکالی ندارد.(اگرچه باز از جهت اخلاقی هم پسندیده نیست)

    شریک بودن در گناه هنرپیشه های فیلم ها

    شریک بودن در گناه هنرپیشه های فیلم ها

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    730
    حضور
    40 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    3009




    جمع بندی

    پرسش:
    با توجه به دو حدیث ذیل:
    1- قال رسول الله ص : من رضی بفعل قوم ٍ فهو منهم "
    هرکس راضی به عمل قومی باشد ، از ایشان محسوب می شود.

    2- از امیر المومنین علیه السلام چنین نقل شده است:
    وسائل‏الشيعة ج : 16 ص : 141«الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ مَعَهُمْ فِيهِ وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَا بِهِ»
    کسی که به عمل قوم و گروهی راضی باشد مانند آن است که داخل آن قوم است و بر هر کسی که داخل باطل باشد دو گناه است یکی گناه عمل به آن و دوم گناه رضایت به آن عمل.
    آیا از این احادیث میتوان برداشت کرد ما با دیدن این فیلمها و پیگیری روند داستان و تمایل و رضایتمان به انجام گناههایی که هنر پیشگان در این فیلمها انجام می دهند ما هم در اصل گناههایی که آنها انجام میدهیم شریک هستیم و جزو آنها حساب میشویم و آن گناهها در نامه اعمال ما هم نوشته می شود؟


    پاسخ: راضی بودن به یک گناه، در واقع به این معنی ست که انسان قلبا این کار را زشت نمی داند و اگر خودش هم در این موقعیت قرار می گرفت و شرایطش مهیا بود، انجام می داد.

    و زمانی انسان در گناه دیگران شریک می شود که به انجام این گناه، "از منظر نافرمانی پروردگار" راضی باشد.

    مثلا اگر مظلومی به ناحق کشته شود و شما نسبت به کشته شدنِ یک مظلوم، راضی و خوشحال باشید، بله حتما در گناه قتل شریک هستید.

    امام صادق علیه السلام فرمودند "ستمكار و كمك كار او و آنكه به ستم او راضى باشد هر سه آنان در ستم شريكند."1

    در مورد فیلم، اصولا همه چیز به شکل داستان و تخیلی پیش می رود و در اصل عملی صورت نگرفته که شما با رضایت یا عدم رضایت، در آن عمل شریک باشید.

    یعنی قتلی در واقع صورت نگرفته که با انجام آن، شما در گناهش شریک شوید. یا عمل نامشروعی صورت نگرفته، چون در داستانِ فیلم، و طبق مسلک این افراد، این گناه و نافرمانی خدا نیست. (هرچند در اصل، هست)

    حال اگر شما فقط از سیر داستان لذت می برید و تمایل دارید که روال داستان به صورت خاصی پیش برود، مشکل خاصی ایجاد نمی کند ولی اگر راضی به نافرمانی خداوند باشید، طبعا در این گناه شریک خواهید بود.

    و این فقط در مورد فیلم هم مصداق پیدا نمی کند؛ در هرجای جهان اگر گناه و نافرمانی یا امتثال امر پروردگار انجام شود و شما راضی به این امر باشید، در عقاب یا ثوابش شریک خواهید بود.

    در زیارت وارث می خوانیم خدا لعنت کند ملتى را كه تو را كشتند و لعنت كند مردمى را كه به تو ستم نمودند، و لعنت كند ملّتى را كه اين واقعه را شنيدند و به آن راضى شدند.
    "وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ"

    شخصی از امام رضا علیه السلام در مورد حدیثی پرسید که از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرموده است : حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه در زمان ظهور ، فرزندان قاتلان امام حسین علیه السلام را میکشد. امام رضا علیه السلام ضمن تایید حدیث فرمود : کسی از عملی راضی باشد، مانند کسی است که آن کار را انجام داده است.و اگر کسی در مشرق کشته شود ، و دیگری در مغرب به قتل او راضی باشد ، آن راضی در پیشگاه خدا ، شریک قاتل به حساب می آید. 2

    و اینکه می فرمایند اگر کسی قلبا دوست دارد عمل صالحی را انجام دهد ولی توانائی این کار را ندارد، ثواب انجام این عمل در نامه اعمالش ثبت می شود، نیز ناظر به همین مطلب است.

    یعنی اگر کسی دوست دارد تمام گرسنگان جهان را سیر کند، و قاعدتا امکان انجام چنین کاری برایش نیست، ثواب این عمل برایش نوشته می شود.

    (البته طبعا پروردگارِ جهان، عالم است به اینکه این تمایل قلبی تا چه حد مطابق با واقع است، یعنی اگر این شخص واقعا توانائی داشت، آیا انجام می داد یا فقط به سبب احساسات دچار یک حالت آنی شده است.)

    به طور کلی روح انسان تشکیل شده از تمایلات و خواسته های اوست و عمل فیزیکی نقش کمتری دارد.

    مثلا در مورد غیبت می دانیم که اگر کسی واقعا توانائی ندارد که غیبت کننده را بازدارد و ترک مکان هم برایش ممکن نیست، همینکه در دل از اینکار ناراضی و ناراحت باشد، گناه غیبت برایش نوشته نمی شود، هرچند غیبت را شنیده و در مجلس غیبت حضور داشته.

    امام علی علیه السلام پس از پیروزی در جنگ بصره در سال 36 هجری، یکی از یاران امام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و می دید که چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز کرد !

    امام علیه السلام پرسید: آیا فکر و دل برادرت با ما بود؟
    گفت: آری. امام فرمود: پس او هم در این جنگ با ما بود، بلکه با ما در این نبرد شریکند آنهایی که حضور ندارند؛ کسانی که در صُلب پدران و رَحِم مادران می باشند، ولی با ما هم عقیده اند، و به زودی متولد می شوند، و دین و ایمان به وسیله آنان تقویت میگردد. 3




    1- اصول كافى جلد 4 صفحه 28
    2- عیون الاخبار الرضا ، علل الشرایع ، مسند امام رضا علیه السلام جلد 1 صفحه 220 حدیث 38
    3- نهج البلاغه دشتی (ره) صفحه 37


    ویرایش توسط حنیف : ۱۳۹۵/۰۳/۲۳ در ساعت ۱۳:۱۸
    شریک بودن در گناه هنرپیشه های فیلم ها

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم "اٍنّی بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الأَخلاق"


  9. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود