جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج موقت دختر باکره بدون اذن پدر و قوانین حقوقی و مدنی در این باره

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    32
    حضور
    19 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    82

    پرسش ازدواج موقت دختر باکره بدون اذن پدر و قوانین حقوقی و مدنی در این باره




    با سلام
    طبق موارد ذکر شده در همین سایت بر اساس نظر بعضی از فقها، ازدواج موقت با دختره باکره بدون اذن پدر ایرادی ( اصطلاح فقهی رو نمی دونم!) ندارد و عقد صحیح می باشد.
    خب حالا سوال اینجاست
    1. آیا این عمل جرم محسوب می شود ؟
    2. در صورت مثبت بودن جواب سوال شماره یک، مجازات برای طرفین به چ صورت می باشد؟
    3. در صورتی که جواب سوال شماره یک مثبت باشد ( جرم محسوب گردد ) ، بین قوانین مدنی و حقوقی حاکم بر جامعه و نظر فقهای مربوطه تناقض بوجود می آید، پس تکلیف کسانی که قصد این کار را دارند چیست ؟


    با تشکر

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش باتشکر از سؤال شما در ماده ی 1075 قانون مدنی ازدواج موقت در قوانین ایران به رسمیت شناخته شده است. شرايط و ارکان اساسي نکاح منقطع (ازدواج موقت) عبارت اند از شرايط صحت نکاح دائم به اضافه ي تعيين مدت مشخص و تعيين مهر معين براي زن. موانع ازدواج موقت نيز همان موانع نکاح دائم هستند.
    قانون مدني در مادۀ 1043، اذن پدر يا جد پدري را در نکاح دختر باکره لازم شمرده است. ضمانت اجرایی این اذن در موقع ثبت این ازدواج میباشد . به این ترتیب که معمولا" مراکز قانونی ثبت ازدواج بدون اذن پدر این گونه ازدواج ها را ثبت نمی کنند . یعنی اگر شما بخواهید ازدواج موقت خود را با دوشیزه ی باکره را قانونا" ثبت کنید مطابق ماده ی1043 این ثبت را برای صاحب دفتر خانه تخلف قانونی وجرم تلقی می شود پس از نظر قانونی این ازدواج از پایه صورت نخواهد گرفت . مگر این که اطلاعات در باره ی دوشیزه بودن به دفتر ثبت قانونی مغایر با صحت باشد که این نیز در ثبت ازدواج ذکر خواهد شد مثلا برای دختر باکره درثبت قید دوشیزه الزامی است که تبعات خود را دارد مانند لزوم اذن پدر .


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    32
    حضور
    19 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    82



    سلام و تشکر
    استاد مجازات رو نگفتید !!

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    سیاسی اعتقادی اجتماعی
    نوشته
    275
    حضور
    2 روز 4 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    62
    صلوات
    1492



    عذر می خوام اگر در ازدواج موقت زوجه، دوشیزه باشد و عقد بدون اذن پدر خوانده شود آیا محرمیت حاصل می شود؟ نظر مراجع عظام تقلید و همچنین نظر قانون در این مورد چیست؟

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    قانون مدني در مادۀ 1043، اذن پدر يا جد پدري را در نکاح دختر باکره لازم شمرده است. ضمانت اجرایی این اذن در موقع ثبت این ازدواج میباشد . به این ترتیب که معمولا" مراکز قانونی ثبت ازدواج بدون اذن پدر این گونه ازدواج ها را ثبت نمی کنند . یعنی اگر شما بخواهید ازدواج موقت خود را با دوشیزه ی باکره را قانونا" ثبت کنید مطابق ماده ی1043 این ثبت را برای صاحب دفتر خانه تخلف قانونی وجرم تلقی می شود پس از نظر قانونی این ازدواج از پایه صورت نخواهد گرفت . مگر این که اطلاعات در باره ی دوشیزه بودن به دفتر ثبت قانونی مغایر با صحت باشد که این نیز در ثبت ازدواج ذکر خواهد شد مثلا برای دختر باکره درثبت قید دوشیزه الزامی است که تبعات خود را دارد مانند لزوم اذن پدر .
    سلام، خب قانون جز در سه مورد ثبت ازدواج موقت رو الزامی ندونسته.
    سوال این هست که اگر فرضا دختر یا پسر مقلد کسی باشه که اذن پدر رو برای متعه شرط ندونه، و بدون اذن ازدواج کنند، مجازات داره؟
    حد زنا قطعا ندارد (در کتاب استفتائات قضایی امام خمینی دیدم)، اما تعزیر چطور؟ رویه قضایی چطور هست؟ تعزیر داره؟ و اگر بله عموما چه نوعی؟

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط پریشان نمایش پست ها
    سلام و تشکر
    استاد مجازات رو نگفتید
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش قانون برای این امر مجازاتی را به صورت ماده ویا تبصره تعیین نکرده زیرا از نظر قانونی این ازدواج بدون اذن پدر اولا" ثبت قانونی نخواهد شد . اما از نظر شرعی صحت این ازدواج منوط بر چند نکته است : اول این که دوطرف ازدواج به مرجع تقلید خود مراجعه کنند وحکم ایشان را در این باره مورد توجه قرار دهند دوم : سایر شرایط صحت عقد مثل قرائت صحیح صیغه ی عقد تعیین مهریه معین و تعیین مدت معین . ثانیا"درمورد صحت این عقد باید توجه داشته باشیم که اجازه ی پدر شرط نفوذ عقد است وشرط صحت عقد نمی باشد .برخی از احکام صادره از دادگاه‌ها مایل به صحت عقد مزبور است؛ به عنوان مثال، شعبه اول دادگاه مدنی خاص تهران در تاریخ ۱۲/۳/۱۳۵۹ در پرونده کلاسه ۵۸/۲۰، درخواست پدر مبنی بر اعلام بطلان عقد دخترش را که بدون اذن او انجام گرفته، مردود شناخته و به صحت عقد مذکور حکم داده است. در رأی دادگاه اینچنین آمده است: «بالأخره پس از بررسی محتویات پرونده و اظهارات خواهان که دخترش بدون رضایت وی ازدواج کرده و اغفال شده است، باید توجه داشت که اولاً: موجبات فسخ عقدنامه چند چیز است که مورد ادعا از مصادیق هیچ یک از آنها نیست و اینکه مراجع عالی‌قدر رضایت پدر را در ازدواج دختر دوشیزه شرط دانسته‌اند، شرط صحت عقد نیست بلکه شرط کمال عقد است که جنبه اخلاقی دارد که احترام به پدر محفوظ بماند. همچنین هیچ یک از کسانی که حتی اجازه پدر را شرط صحت عقد دانسته‌اند، ازدواج مجدد دختر رشیده‌ای را که بدون اجازه پدرش به عقد مرد مورد دلخواهش در آمده است، پس از مراسم عروسی و زندگی با یکدیگر برای شخص ثالثی جایز نمی‌داند، یعنی ازدواج اول را باطل اعلام نمی‌کنند... بنابراین، ازدواج دو نفر جوان بالغ و رشید...را نمی‌توان باطل دانست، بلکه ازدواج آنان صحیح است... » یعنی دراین گونه مواقع پدر میتواند برای بطلان عقد واثبات فریب و اغفال دخترش به دادگاه شکایت نموده واین قاضی است که با توجه به دلایل و مستنداتت برای این عقد تصمیم میگیرد .

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    عذر می خوام اگر در ازدواج موقت زوجه، دوشیزه باشد و عقد بدون اذن پدر خوانده شود آیا محرمیت حاصل می شود؟ نظر مراجع عظام تقلید و همچنین نظر قانون در این مورد چیست؟
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش با توجه به مطلب بیان شده در تاپیک قبل که به نظر فقها و علما ی علم حقوق اذن پدر شرط نفوذ است وشرط صحت نمی باشد بر این اساس محرمیت حاصل میگردد اما... با توجه به یک شرط اساسی وبسیار مهم !!! این که دختر دوشیزه حتما" رشیده باشد .البته نظر فقها در این مورد متفاوت است ملاحظه بفرمایید : آيت الله حسین وحيد خراساني در ازدواج اذن پدر شرط است مگر اينكه در ازدواج دائم دختري رشيده باشد و پدر يا جد پدري او بي جهت با ازدواج دائم مخالفت نمايد كه در اين صورت دختر ميتواند بدون اذن پدر يا جد پدري ازدواج كند، اما اگر دختر رشيده اي كه صلاح خود را ميداند و به دليل بالا رفتن سن خود اميدي به ازدواج دائم نداشته باشد و پدر يا جد پدرياش بي جهت با ازدواج موقت او مخالفت مي كند، مي تواند بدون اذن ولي و در صورتيكه ازدواج موقت براي او خير و صلاح باشد، ازدواج موقت كند.آيت الله سیدعبدالکریم موسوي اردبيلي
    اگر دختر باكره اي كه به حد بلوغ رسيده و رشيده است –يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد- بتواند زندگاني خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم گيري صحيح در امور زندگي خود را داشته باشد و بيم آنكه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند احتياجي به اجازه پدر يا جد پدري خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياج واجب بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دختري كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.اصل ازدواج موقت در شرع مقدس اسلام كاري جايز است و تقبيح نسبت به اصل ازدواج موقت كار صحيحي نيست؛ هر چند ممكن است ازدواج موقت در بعضي موارد و شرايط به مصلحت بعضي از افراد اعم از زن و مرد نباشد.
    آيت الله حسین نوري همداني

    عقد دختر باكره بدون اجازه و رضايت پدر باطل است و فرقي بين ازدواج دائم و موقت نيست.اگر رشيده نباشد بدون اذن ولي نميتواند و اگر رشيده باشد شرايط پاسخ به سئوال اول را دارد.
    تقبيح ازدواج موقت، تقبيح حكم خداوند است و كسي نميتواند اين حلال خدا را تقبيح كند.
    آيت الله ناصر مكارم شيرازي

    اين كار بدون كسب اجازۀ ولى دختر جايز نيست.
    منظور از باكره دخترى است كه قبلا شوهر نكرده است، خواه عضو بكارت موجود باشد، يا نه.شك نيست كه نكاح موقت در شريعت اسلام جايز است، ولى نبايد وسيله هوسبازى افراد هوسباز شود؛ و احتياط آن است تا ضرورتى نباشد اقدام به اين كار نشود. واما از نظر قانون اگر مردی دختر باکره غیر رشیده را به عقد خود درآورد مصداق فریب وسوء استفاده واغفال است که دراین مورد پدر حق دارد به دادگاه مراجعه و دادخواست بدهد که اگر رشیده نبودن دختر ثابت شود قاضی میتواند هر کدام از جرایم مختص بزه اغفال یا فریب و.... را به تشخیص خود در مورد آقا نسبت داده و مجازات آن را در مورد این مرد اعمال نماید

    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۴/۰۲/۱۶ در ساعت ۱۹:۳۵

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    عذر می خوام اگر در ازدواج موقت زوجه، دوشیزه باشد و عقد بدون اذن پدر خوانده شود آیا محرمیت حاصل می شود؟ نظر مراجع عظام تقلید و همچنین نظر قانون در این مورد چیست؟
    سلام
    به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر شرط است یا نه، پنج نظر هست:
    أ: اذن پدر لازم است . (آیات عظام: امام خمینی، سیستانی(البته آیت الله سیتانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می‌داند نه به فتوا)، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی ).
    ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)نکته :در احتیاط واجب مقلد می‌توان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود .
    ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه می‌گرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت ). (1)
    د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود(2)
    ه‍: درعقد دائم اذن لازم نیست، ولی در عقد موقت لازم است.
    موفق و موید باشید.
    پی نوشت ها:1. توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله 2385؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه¬ای درقم و دفتر آیت الله نوری .2. آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله2603.3. آیت الله صانعی، توضیح المسائل، مسئله 2412.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۴/۰۲/۱۷ در ساعت ۰۸:۱۲ دلیل: لغوی
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود