صفحه 1 از 23 1231121 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج موقت ؛ خوب یا بد ؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823

    ازدواج موقت ؛ خوب یا بد ؟!




    باسمه تعالی

    با توجه به مباحث زیادی که درباره ازدواج موقت و مجدد (متعدد) در سایت مطرح شده که متأسفانه موجب ناخوشنودی بسیاری از کاربران را فراهم آورده است از این رو بر آن شدم که دیدگاه اسلام و فقه شیعی را در این باره به صورت خلاصه و گویا بیان کنم .


    1. ازدواج دائم و موقت دو نوع ازدواج شرعی بوده و به خودی خود کار ناپسندی نیست اما همان طور که یک ازدواج دائم می تواند انگیزه های نابجایی داشته باشد هدف از ازدواج موقت نیز می تواند کاملا نادرست و غیر قابل توجیه باشد.
    2. ازدواج موقت و مجدد برای مردان از نظر فقهی به خودی خود منعی ندارد بلکه برخی فقهاء به جهت توصیه هایی که در روایات وجود دارد ، قائل به استحباب ازدواج موقت نیز شده اند که می توان در بستر شرایط و ضوابط خود بدان عمل کرد.
    3. اگر ازدواج موقت را مستحب بدانیم هم ردیف دیگر مستحبات آن را قرار خواهیم داد یعنی عمل به آن مانند سایر مستحبات تنها یک توصیه و تابع شرایط خاص خود است اگر انفاق کردن یا به زیارت رفتن (به عنوان مشخصه شیعه) عملی نیکو و مستحب باشد بدین معنا نیست که برای همه و در همه جا و در هر شرایطی چنین است بلکه گاهی همین انفاق یا زیارتِ نیکو، نباید انجام گیرد و شرعا جایز نیست.
    4. انجام عمل مستحب اگر بخواهد به واجبی صدمه بزند ، قطعا ناپسند است و نباید انجام شود و از طرف دیگر اگر یک عمل مستحب مانع انجام گناهی گردد ، انجام دادنش لازم می شود اما نباید در عمل به واجبات مهم تر خدشه ای وارد سازد.
    5. لزومی ندارد اگر کسی در گذشته به مستحبی عمل کرده آن را علنی کند بلکه پنهان کردن آن ، افضل و به نفع زن و شوهر بوده و برای دوام و آسایش زندگی شایسته تر است.
    6. جایگاه ازدواج موقت در منظومه احکام دینی ، کاملا روشن است که این ازدواج برای افرادی که امکان رفع نیاز جنسی را با ازدواج دائم ندارند می تواند مفید باشد و آنان را از دامگاه شیطان و آلودگی به گناهان دور نگاه دارد.


    ویرایش توسط سجاد : ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ در ساعت ۰۶:۵۲

  2. صلوات ها 23


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823





    7. ازدواج موقت می تواند بدون هیچ انگیزه منفی و حتی رفع نیاز شهوانی انجام گیرد مثلا به قصد محرم شدن با فرد خاصی (پدری بخواهد با فرزند خوانده اش محرم شود)

    8. عبارات پیشین به معنای وجوب و لزوم انجام ازدواج موقت و مجدد نیست بنابراین این مسئله جزء واجبات دینی و اعتقادی محسوب نشده بالتبع از نظر اهمیت به خودی خود در رتبه واجبات دینی نمی باشد و بیش از واجبات دینی و یا در حد آن خصوصا در مقام بیان و شناخت دین نباید به آن پرداخته شود. (کسی ازدواج موقت را به ساندویچ و غذاهای فست فودی در مقابل غذای خانگی تشبیه می کرد!)

    9. وقتی چیزی جزء واجبات دینی نشد به خودی خود نمی تواند جزء معیار های اصلی سنجش دین داری در خواستگاری و غیر آن باشد ؛ چه بسا افرادی که کم هم نیستند به مستحبات زیادی مقید هستند اما به واجبات از روی غفلت بی توجه اند!

    10. هر حکم دینی اعم از واجب و مستحب و ... حکمی اولیه محسوب شده و ممکن است در شرایط خاصی که تعیین حکم آن بدست فقهای معظم است ، تغییر کند و واجب یا مستحب به حرام و یا حرام و مکروه به واجب تبدیل گردد.

    11. ائمه علیهم السلام به توصیه زبانی اکتفاء نکرده و به این مستحب و بسیاری از مستحبات عمل کردند و باید عمل می کردند تا مردم (به تبع اهل سنت) آن را از دین جدا نکرده ، بر خود حرام نسازند و عده ای که شرایطش را دارند بتوانند به راحتی بدان عمل کرده از منافع آن بهره مند گردند.

    12. ائمه علیهم السلام همان طور که به ازدواج موقت توصیه کرده اند در مواقع خاصی نیز از آن نهی نموده اند.




    حال نگاهی بیندازیم به برخی روایات ازدواج موقت :



    ویرایش توسط سجاد : ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ در ساعت ۰۶:۳۵

  5. صلوات ها 15


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823




    احادیث ترغیب به انجام متعه

    1) در کافی به سند خود از ابی بصیر روایت کرده که گفت:
    من از امام ابی جعفر(ع) از مساله متعه پرسیدم، فرمود: بله در قرآن این مساله نازل شده، و فرموده:" فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ (و زنانى را كه متعه مى كنيد ، واجب است مهریه آنها را بپردازيد و گناهى بر شما نيست نسبت به آنچه با يكديگر توافق كرده ايد بعد از تعيين مهر )" (1).

    2) در همان کتاب به سند خود از زراره روایت کرده که گفت: عبد الله بن عمیر لیثی
    به حضور امام ابی جعفر باقر(ع) آمد، و عرضه داشت: در باره متعه زنان چه می گوئی؟.
    امام فرمود، خداوند هم در کتابش آن را حلال کرده، و هم بر زبان پیغمبرش، پس متعه تا روز قیامت حلال است، عبد الله عرضه داشت: ای ابی جعفر آیا مثل تو کسی چنین فتوا می دهد، با اینکه عمر آن را حرام کرد و از آن نهی نمود؟.
    حضرت فرمود: هر چند که عمر تحریم کرده باشد، عرضه داشت: من تو را به خدا پناه می دهم از اینکه حلال کنی چیزی را که عمر آن را حرام کرده.
    زراره می گوید: امام باقر(ع) در جوابش فرمود: خیلی خوب، تو بر عقیده صاحبت باش، من هم به عقیده رسول خدا(ص) باقی می مانم حال بیا تا با تو بر سر این مساله ملاعنه و مباهله کنم (یعنی بر این که قول رسول خدا(ص) حق، و قول صاحب تو عمر باطل است)
    (2).

    3) از عبد الرحمان بن ابی عبد الله روایت کرده که گفت:
    من از ابو حنیفه شنیدم که داشت از امام صادق(ع) از مساله متعه سؤال می کرد، حضرت پرسید.از کدام متعه می پرسی - از متعه زنان، و یا متعه حج - عرضه داشت منظورم متعه حج بود، ولی فعلا مرا خبر ده از مساله متعه زنان، آیا این عمل حق است؟حضرت فرمود: سبحان الله مگر کتاب خدا را نخواندی که می فرماید: "فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضة"عرضه داشت: به خدا سوگند مثل اینکه این آیه ای است که تاکنون آنرا نخوانده ام (3).

    4) در تفسیر عیاشی از محمد بن مسلم از امام باقر(ع) روایت کرده که فرمود:
    جابر بن عبد الله از سیره رسول خدا(ص) سخن می گفت: از آن جمله گفت: من و یارانم با رسول خدا(ص) به جنگ می رفتیم، رسول خدا(ص) عمل متعه را برایمان حلال کرد، و تا زنده بود حرامش نکرد، و علی(ع) بارها می فرمود: اگر پسر خطاب یعنی عمر قبل از من خلافت را به دست نمی گرفت، و از دست من نمی ربود، احدی جز شقی مرتکب زنا نمی شد(در نسخه ای دیگر به جای شقی کلمه اشقی - یعنی شقی ترین مردم - آمده) ، و ابن عباس در تفسیر آیه: " فما استمتعتم به منهن الی اجل مسمی فاتوهن اجورهن فریضة"می گفت: این مردم یعنی دستگاه خلافت - به این آیه کفر ورزیدند، ولی رسول خدا(ص) آن را حلال کرد، و تا زنده بود تحریمش نفرمود (4).

    ویرایش توسط سجاد : ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ در ساعت ۰۶:۳۱

  7. صلوات ها 14


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    احادیث نهی از انجام متعه

    در کتاب اصول کافی بابی مرحوم کلینی از روایات ایجاد کرده اند تحت عنوان : بَابُ أَنَّهُ يَجِبُ أَنْ يَكُفَّ عَنْهَا مَنْ كَانَ مُسْتَغْنِياً یعنی باب روایات وجوب خودداری از صیغه کردن برای کسی که از آن بی نیاز است ؛ چند روایت از این باب نقل می کنم هر چند برخی از نظر رجالی ضعیف السند هستند اما محتوای آنها مؤید یکدیگر است و برای دلالت بر مقصود ما کافی است:

    1) علی بن یقطین گوید
    از امام کاظم علیه السلام درباره ازدواج موقت سؤال کردم فرمودند تو را چه به ازدواج موقت ! چرا که خداوند به واسطه ازدواج دائم تو را از آن بی نیاز کرده است . (5)

    2) فتح بن یزید گوید
    از امام کاظم علیه السلام درباره صیغه سؤال کردم فرمودند حلال و مباح است برای کسی که خداوند او را بواسطه ازدواج دائم بی نیاز نکرده باشد پس هر کسی که بی نیاز است باید از متعه خودداری کند و تنها اگر نیاز دارد ، بدان اقدام نماید. (6)

    3) امام کاظم علیه السلام برای برخی از یاران نامه ای نگاشتند
    که بر متعه کردن اصرار نورزید ! شما تنها مأمور به بر پا داشتن سنت شدید ، خود را بدان مشغول نسازید تا از زنان خود باز مانید و موجب دین گریزی آنان شده و نفرین و لعن آنان را نثار متولیان دین نمایید! (7)

    4) عبدالله بن سنان گوید
    از امام صادق علیه السلام درباره متعه پرسیدم فرمودند: خود را بدان آلوده نکن ! (8)

    پی نوشت:
    1) فروع کافی ج 5 ص 448 حدیث 1 دار الکتب الاسلامیة ط تهران.
    2) فروع کافی ج 5 ص 449 حدیث 4 ط بیروت دار التعارف.
    3) فروع کافی ج 5 ص 449 حدیث 6 ط بیروت دار التعارف.
    4) تفسیر عیاشی ج 1 ص 233 حدیث 85.
    5) الكافي ج‌5، ص: 452
    6) الكافي ج‌5، ص: 452
    7) الكافي ج‌5، ص: 452
    8) مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج‌14، ص: 455


  9. صلوات ها 17


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    123
    حضور
    3 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    432



    من احادیث زیادی درباره تشویق به متعه شنیدم، مثلا که اگر کسی در طول عمر خود 3 بار متعه نکند، بدون ایمان از دنیا می رود، و اگر کسی در حال متعه و بعد از مراوده جنسی، غسل جنابت نماید، به اندازه تمام موهای سرش برای او ثواب حساب میشود و به همان اندازه از گناهان او بخشیده می شود.

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151471
    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۴:۲۱
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  13. صلوات ها 11


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    با اجازه جناب استاد حامی عزیز نظرات ایشون رو هم نقل می کنم:

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها

    1- برخي از خانم ها با اصل آن مخالف هستند اما باید پذیرفت که اصل حكم حداقل در مواردي صحيح است مثلا خانمي كه بيماري مانند سرطان يا معلوليت دارد و از ازدواج دائم محروم بوده و خود مايل به رفع نياز به طور مشروع است( اين خودخواهانه است كه ما او را از اين كار مشروع منع كنيم و بگوييم تا اخر عمر مجرد باش و يا دنبال گناه باش)

    2- مراقب باشيم آب به آسياب دشمن نريزيم با رد افراطي و يا تشويق افراطي بدون توجه به شرايط

    3- اهل تسنن نيز اين ازدواج را رد كرده اند ولي عملا چون جاي آن در جامعه خالي است موارد متعددي جايگزين درست كرده اند.

    4- همه افراد متدين قبول دارند كه اگر امر داير مدار گناه و ازدواج موقت باشد دومي مقدم است.

    5- روايات و آيات و استفتائات مراجع براي رويارويي با شهوت شيوه هاي مختلفي بيان كرده اند ازدواج دائم، ازدواج موقت، عفاق( شنيداري، ديداري، تخيلي و..)، روزه، بلند گذاشتن مو، ورزش و... .

    6- ازدواج متعدد اگر سبب آسيب ديدن فرزندان و مشاجره در زندگي شود ، عاقلانه نيست.

    7- اگر چه ازدواج موقت متعدد از نظر شرع اشكالي ندارد ولي از نظر اخلاق دامن زدن به شهوات مشروع اگر سبب غفلت شود و اهداف عالي را به اهداف داني تنزل دهد ، ممنوع است


  15. صلوات ها 12


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151471
    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ در ساعت ۱۹:۳۲
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    نوشته
    89
    حضور
    1 روز 21 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    335



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    با توجه به مباحث زیادی که درباره ازدواج موقت و مجدد (متعدد) در سایت مطرح شده که متأسفانه موجب ناخوشنودی بسیاری از کاربران را فراهم آورده است
    سلام
    شما به دنبال خوشنودی حق هستید یا خوشنودی مردم؟
    اگر به دنبال خوشنودی مردم هستید به بهانه تضییع حق این آیه کریمه را بخوانید که
    وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ بَلْ أَتَيْنَاهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مُّعْرِضُونَ ﴿المؤمنون: ٧١﴾
    و اگر حق از هوس ها و خواسته های آنها پیروی کند، آسمانها و زمین و همه کسانی که در آنها هستند تباه می‌شوند! ولی ما قرآنی به آنها دادیم که مایه یادآوری (و عزّت و شرف) برای آنهاست، امّا آنان از (آنچه مایه) یادآوریشان (است) رویگردانند!

    با توجه به اینکه احکام بر پایه مصالح و مفاسد می باشد بنا بر این نیست که حق تابع مردم شود تا مردم خوشنود شوند بلکه مردم باید تابع حق شوند.
    البته یقینا شما به دنبال خوشنودی حق هستید و این را فقط برای یادآوری آنهم نه برای شما بلکه برای کسانی که این متن را می خوانند نوشتم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    از این رو بر آن شدم که دیدگاه اسلام و فقه شیعی را در این باره به صورت خلاصه و گویا بیان کنم .
    ما هم بر همان مبنا پاسخ شما را خواهیم داد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    ازدواج دائم و موقت دو نوع ازدواج شرعی بوده و به خودی خود کار ناپسندی نیست
    نه تنها کار ناپسندی نیست بلکه نکاح مطلوب شرعی است طبق اجماع علما و کتاب و سنه متواتره است چنانچه در عروه آمده
    النكاح مستحب في حد نفسه بالإجماع والكتاب والسنة المستفيضة بل المتواترة
    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    اما همان طور که یک ازدواج دائم می تواند انگیزه های نابجایی داشته باشد هدف از ازدواج موقت نیز می تواند کاملا نادرست و غیر قابل توجیه باشد.
    هر چیزی می تواند هدف از آن نادرست باشد حتی نماز حتی عبادت خدا و حج و در کل تمام احکام و عبادات و ازدواج هم از این قاعده مستثنی نیست اما این به معنای این نیست که اشکال در اصل آن باشد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    ازدواج موقت و مجدد برای مردان از نظر فقهی به خودی خود منعی ندارد بلکه برخی فقهاء به جهت توصیه هایی که در روایات وجود دارد ، قائل به استحباب ازدواج موقت نیز شده اند که می توان در بستر شرایط و ضوابط خود بدان عمل کرد.
    ( مسألة ) : الاستحباب لا يزول بالواحدة ، بل التعدد مستحب أيضا قال تعالى * ( فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع ) *والظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنكاح الدائم أو المنقطع ، بل المستحب أعم منهما ومن التسري بالإماء .


    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    اگر ازدواج موقت را مستحب بدانیم هم ردیف دیگر مستحبات آن را قرار خواهیم داد یعنی عمل به آن مانند سایر مستحبات تنها یک توصیه و تابع شرایط خاص خود است اگر انفاق کردن یا به زیارت رفتن (به عنوان مشخصه شیعه) عملی نیکو و مستحب باشد بدین معنا نیست که برای همه و در همه جا و در هر شرایطی چنین است بلکه گاهی همین انفاق یا زیارتِ نیکو، نباید انجام گیرد و شرعا جایز نیست.
    این که مستحبات تابع شرایط خاص خود می باشد در آن شکی نیست اما من و شما نمی توانیم از خودمان شرایط برای آن مستحب جعل کنیم بلکه همان شارع اگر استحباب نیاز به شرایط خاصی باشد در آن قید می کند که بنا بر این شرایط استحباب حاصل می شود مثلا همان انفاق کردن که مستحب است شرط آن ذکر شده که انفاق خوب است اما نه به صورت زیاده روی
    وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا ﴿الإسراء: ٢٩﴾
    یا امثال اینگونه شرایط که خود شارع برای آن مسحب وضع کرده.

    در مورد سفر مستحبی یا واجب مثل حج هم همان شرایط در خود حکم قرار گرفته است که مثلا یکی از آن شروط استطاعت است.
    وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿آل‌عمران: ٩٧﴾






    فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِكَ
    الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿الروم: ٣٠﴾




  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    نوشته
    89
    حضور
    1 روز 21 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    335



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    انجام عمل مستحب اگر بخواهد به واجبی صدمه بزند ، قطعا ناپسند است و نباید انجام شود و از طرف دیگر اگر یک عمل مستحب مانع انجام گناهی گردد ، انجام دادنش لازم می شود اما نباید در عمل به واجبات مهم تر خدشه ای وارد سازد.
    در این هم بحثی نیست و این مربوط به تمام مستحبات بوده که البته در نکاح اگر در صورت عدم انجام نکاح اعم از دائم و منقطع شخص به گناه می افتد واجب است شخص ازدواج کند طبق هرکدام از انواع ازدواج که توانست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    لزومی ندارد اگر کسی در گذشته به مستحبی عمل کرده آن را علنی کند بلکه پنهان کردن آن ، افضل و به نفع زن و شوهر بوده و برای دوام و آسایش زندگی شایسته تر است.
    این هم صحیح است
    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    جایگاه ازدواج موقت در منظومه احکام دینی ، کاملا روشن است که این ازدواج برای افرادی که امکان رفع نیاز جنسی را با ازدواج دائم ندارند می تواند مفید باشد و آنان را از دامگاه شیطان و آلودگی به گناهان دور نگاه دارد.
    البته اگر استحباب آن را فقها (نه برداشت من و شما از روایات) منحصر در افراد مجرد بدانند و گرنه می تواند برای سایرین هم مفید باشد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    7. ازدواج موقت می تواند بدون هیچ انگیزه منفی و حتی رفع نیاز شهوانی انجام گیرد مثلا به قصد محرم شدن با فرد خاصی (پدری بخواهد با فرزند خوانده اش محرم شود)
    بله
    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    عبارات پیشین به معنای وجوب و لزوم انجام ازدواج موقت و مجدد نیست بنابراین این مسئله جزء واجبات دینی و اعتقادی محسوب نشده بالتبع از نظر اهمیت به خودی خود در رتبه واجبات دینی نمی باشد و بیش از واجبات دینی و یا در حد آن خصوصا در مقام بیان و شناخت دین نباید به آن پرداخته شود. (کسی ازدواج موقت را به ساندویچ و غذاهای فست فودی در مقابل غذای خانگی تشبیه می کرد!)
    در برخی شرایط ازدواج موقت و متعدد واجب می شود اما در حالت معمول طبق فتوای مشهور فقها تعدد زوجات و ازدواج موقت مستحب بوده البته متعه از آنجا که بحثی مهم بوده مخصوصا در برابر اهل سنت و وهابیت که شدیدا در برابر آن موضع می گیرند و جز مباحثی است که نمی توان آن را نادیده گرفت بنا بر این جز اعتقادات شیعه قرار گرفته و تاکید زیادی بر اصل اعتقاد به آن هم شده است حتی روایت از امام معصوم داریم بر اینکه لیس منا من لم یومن بکرتنا و لم یستحل متعتنا
    (وسائل ج21ص7 از امام صادق علیه السلام)
    کسی که به «بازگشت ما (رجعت پس از در عصر ظهور)» ایمان ندارد و متعه را حلال نشمارد، از ما (اهل بیت) نیست.
    قرار گرفتن متعه در ردیف «ایمان به رجعت» که از شاخصه های اعتقادی شیعیان است نشان از اهمیت اعتقاد بر حلیت ازدواج موقت دارد.

    بنا بر این از این جهت اعتقاد به حلیت ازدواج موقت از دیگر مستحبات و حلالها فراتر می رود به دلیل مخالفتهایی که با آن می شود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    وقتی چیزی جزء واجبات دینی نشد به خودی خود نمی تواند جزء معیار های اصلی سنجش دین داری در خواستگاری و غیر آن باشد ؛ چه بسا افرادی که کم هم نیستند به مستحبات زیادی مقید هستند اما به واجبات از روی غفلت بی توجه اند!
    اولا تنها واجبات جز معیار های اصلی سنجش دین داری شخص نیست،یعنی ممکن است کسی بدون چادر حجاب واجب شرعی را رعایت کند اما چون چادری نیست بنده ایشان را داری ملاک لازم برای ازدواج ندانم یا امثال این موارد
    ثانیا گفتیم که ازدواج موقت و تعدد زوجات در شرایطی واجب می شود پس طبق گفته شما چون در آن شرایط جز واجبات می شود می تواند جز معیار های اصلی سنجش دینداری قرار گیرد.
    ثالثا در مورد اینکه مخالفت زن با تعدد زوجات شرط ایمان هست یا نیست هم توضیح دادیم قبلا دوستان که حداقل سه روایت وجود دارد:
    1-
    قال علی علیه السلام : غَیْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ وَغْیْرَةُ الرَّجُلِ إیمَانٌ.(نهج البلاغه ،حکمت 124) غیرت زن كفر است، و غیرت مرد ایمان.
    با بررسی سخن عرب زبانان، به این نکته پی خواهیم برد که آنان واژه "غیرت" را در مواردی به کار می گیرند که حساسیت و عکس العمل نسبت به موضوعی پدید آید.ضمناً باید توجه کرد که ایمان و كفر به دو مرحله اعتقادی و عملی تقسیم می شود ، ممكن است فردی به لحاظ اعتقادی ، مطلبی را پذیرفته باشد (مثلا تعدد زوجات را تئوری پذیرفته) اما به جهت عملی به لوازم آن پایبند نباشد لذا در اینجا دچار كفر عملی خواهد شد كه این كفر به معنی كفر اعتقادی نیست اما انسان مومن و مسلمان ملزم است كه میان اعتقاد و عمل، ملازمه ایجاد كند. منظور از «کفر» در روایاتی مانند این حدیث «غیرت زن کفر است» کفر عملی می باشد به معنای مخالفت عملی با تعدد زوجات شوهر و ... است.
    2-كافى 5/ 505: عدّة من أصحابنا عن أحمد ابن أبي عبد اللّه عن أبيه عن محمّد بن سنان عن خالد القلانسى قال ذكر رجل لأبى عبداللّه عليه السلام امرأته فأحسن عليها الثناء فقال له أبو عبد اللّه عليه السلام أغرتها، قال لا قال فأغرها، فأغارها فثبتت فقال لأبى عبداللّه عليه السلام انّى قد أغرتها فثبتت فقال هي كما تقول.
    شخصی نزد امام صادق از همسرش بسیار خوب تعریف می کند که چنین است و چنان است و امام صادق می پرسد که آیا غیرت زنانه او تحریک شده است اگر نه ببین در برابر این چگونه واکنش نشان می دهد ،شخص جواب می دهد من او را به غیرت آورده ام و او همچنان ثابت قدم مانده است امام می گوید او همانگونه که گفتی (زن خوب و قابل تحسینی) می باشد.
    یعنی شرط قبول تعریف های نخستین اول از همسرش را این می داند که در غیرت زنانه هم ثابت قدم باشد
    3-روایت از امام معصوم داریم بر اینکه لیس منا من لم یومن بکرتنا و لم یستحل متعتنا
    (وسائل ج21ص7 از امام صادق علیه السلام)
    کسی که به «بازگشت ما (رجعت پس از در عصر ظهور)» ایمان ندارد و متعه را حلال نشمارد، از ما (اهل بیت) نیست.
    قرار گرفتن متعه در ردیف «ایمان به رجعت» که از شاخصه های اعتقادی شیعیان است نشان از اهمیت اعتقاد بر حلیت ازدواج موقت دارد.

    رابعا کسی نگفت این تنها معیار است بلکه گفته شد شخص اگر دیگر ملاک های واجب را دارد آیا این ملاک را هم دارا می باشد یا خیر،یعنی این تنها ملاک گفته نشده بلکه یکی از ملاک ها ذکر شده.
    خامسا اینکه گفتید کسانی هستند که به مستحبات زیادی مقید هستند تعجب بر انگیز بود لطفا بفرمایید چند زن می شناسید که به انجام این مستحب توسط شوهرش مقید باشد که بعد ببینیم افراد زیادی هستند یا خیر.




    فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِكَ
    الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿الروم: ٣٠﴾




  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 23 1231121 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود