صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج های بدون عقد؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310

    اشاره ازدواج های بدون عقد؟!




    سلام

    یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

    لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:



    با توجه به ارزشي كه اسلام به زن بخشيد و او را از خرافات و ستم هاي جاهليت نجات داد چرا با كنيز اين گونه برخورد مي شود. يك دختر بايد با اذن پدرش ازدواج كند ولي در عين حال اگر دختر راضي نباشد به زور نمي توان ان را به عقد كسي در آورد ولي براي كنيز مي بينيم كه اسلام مي گويد صرف خريد او همسرش مي شود و نيازي به عقد نيست از ان بدتر اين كه برخي اعتقاد دارند كنيز را مي توان به مهمان هم داد. حتما اسلام كه دين جامعي است براي اين كار دليل دارد لطفا دليل ان را بيان كنيد تا ذهنم از اين شبهه آزار دهند پاك شود؟
    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۲/۳۱ در ساعت ۱۷:۱۰

  2. صلوات ها 16


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست





    ازدواج های بدون عقد؟!








    کارشناس بحث: استاد مشکور


  5. صلوات ها 12


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010

    راهنما فلسفه مالکیت کنیز در اسلام




    نقل قول نوشته اصلی توسط طاهر نمایش پست ها
    سلام

    یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

    لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

    "با توجه به ارزشي كه اسلام به زن بخشيد و او را از خرافات و ستم هاي جاهليت نجات داد چرا با كنيز اين گونه برخورد مي شود. يك دختر بايد با اذن پدرش ازدواج كند ولي در عين حال اگر دختر راضي نباشد به زور نمي توان ان را به عقد كسي در آورد ولي براي كنيز مي بينيم كه اسلام مي گويد صرف خريد او همسرش مي شود و نيازي به عقد نيست از ان بدتر اين كه برخي اعتقاد دارند كنيز را مي توان به مهمان هم داد. حتما اسلام كه دين جامعي است براي اين كار دليل دارد لطفا دليل ان را بيان كنيد تا ذهنم از اين شبهه آزار دهند پاك شود؟با تشکر"

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید
    سلام و تشکر

    در پاسخ به سؤال و ابهام شما گفتنی است:

    اولاً: بر اساس آموزه های اسلام و قرآن، روابط جنسی انسان تنها در دو قالب، مورد تایید شرع مقدس اسلام بوده، و در غیر این موارد خروج از حیطه شریعت به حساب می آید. این دو قالب هم در سوره مومنون به روشنی بیان شده است؛ خداوند حکیم در آیات ابتدایی این سوره در بیان علائم مومنان می فرماید: « الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ * إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ * فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ(1)؛ [مومنان]کسانی هستند که دامن های خود را حفظ می کنند مگر در برابر همسران شان یا کنیزانی که در تملک دارند که در این صورت مورد ملامت نیستند . هر کس بیش از این بطلبد ، در زمره تجاوزکاران است» .

    بر این اساس روابط جنسی تنها در مورد همسران و یا کنیزان قابل تایید شریعت است، البته با رعایت دیگر ضوابط و شرایطی که در این خصوص وجود دارد. پس به روشني در اين آيه كنيزان و كساني كه تحت ملكيت در مي آمدند، غير از ازدواج و همسراني كه از راه ازدواج بر انسان حلال مي شدند معرفي شده اند. فلذا تصور اينكه با كنيزان هم بايد ازدواج صورت مي گرفت، صحيح نيست. ضمن آنکه وظیفه فرد مسلمان، تبعیت از احکام شرع مقدس است و مسأله ازدواج و ملکیت کنیز هم به اجازه شارع مقدس بوده و بدون شک، همه احکام تشریع شده توسط خدای حکیم، تابع مصلحت و مفسده است.

    ثانیاً: اصولا بر اساس مبانی فکری اسلام ازدواج یا هر نوع رابطه جنسی با هیچ زن شوهر داری که در تعابیر فقهی«محصنه» نامیده می شود، جایز نیست ، قرآن به این امر به صراحت اشاره می کند و در زمره زنانی که ازدواج با آنان حرام است می فرماید: « وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء ؛(2) زنـان شـوهـردار (بـر شما حرام است ؛) »؛ این حکم اختصاصى به زنان مسلمان ندارد ،بلکه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى همین حکم را دارند؛ یعنى ازدواج با آن ها ممنوع است.

    ثالثاً: در ادامه همین آیه به این قانون کلی یک استثنا تعلق می گیرد: « إِلاَّ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ؛ مگر آن ها را که مالک شده اید ».تـنـها استثنای این حکم ، زنان غیر مسلمانى هستند که به اسارت مسلمانان در جنگ ها درمى آیند. اسلام اسارت آن ها را به منزله طلاق از شوهران سابق تلقى کـرده ، اجـازه مى دهد بعد از تمام شدن عده با آنان ازدواج کنند و یا همچون یک کنیز با آنان رفتار شود (الا ما ملکت ایمانکم ). البته با دقت روشن می شود که این مورد هم استثنا محسوب نمی شود، زیرا این زنان دیگر شوهر دار محسوب نمی شوند. به اصطلاح علم بلاغت ایـن اسـتـثـنا، استثناى منقطع است، یعنى چنین زنان شوهردارى که در اسارت مسلمانان قرار مى گیرند، رابطه آن ها به مجرد اسارت با شوهران شان قطع خواهد شـد، درسـت هـمـانـنـد زن غـیر مسلمانى که با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش (در صورت ادامه کفر شوهر) قطع مى گردد، به منزله طلاق تلقی شده و در ردیف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت.

    رابعاً: اما اینکه در مورد سؤال شما چرا اصولا این زنان به منزله کنیز به حساب می آیند یا عقد زوجیت آن ها با همسران قبلی باطل محسوب می گردد، مباحث گسترده ای دارد، اما فـلسـفـه حـکـم ایـن اسـت کـه ایـن گونه زنان یا باید به محیط کفر بازگشت داده شوند، یا بدون شوهر همچنان میان مسلمانان بمانند و یا رابطه آن هـا بـا شـوهـران سـابـق قـطـع شـود و از نـو ازدواج دیـگـرى نـمـایـنـد.(3) صـورت اول بـر خـلاف اصـول تـربـیـتى اسلام بوده که در موارد غیر ضروری انجام نمی شد. صورت دوم ظالمانه بوده، برخلاف نیازهای طبیعی هر انسانی است. در عین حال می تواند منشا بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی و اخلاقی در جامعه اسلامی گردد، بنابر این تنها راه، همان راه سوم است که فرد، به عنوان همسر یک مرد مسلمان یا کنیز او در جامعه اسلامی بماند تا زمینه آشنایی با حقایق معرفتی اسلام و گرویدن به این دین برای او فراهم گردد.(4)

    موفق باشید ...

    پی نوشت ها______________________________________________
    1. مومنون (23) آیه 5-7.
    2. نساء (4) آیه 24.
    3. تفسیر نمونه، ج 3، ص 371.
    4. برای مطالعه بیشتر ر.ک به: پایگاه مرکز ملی پاسخگویی؛ محرم بودن کنیز.

    بنام حضرت دوست ازدواج های بدون عقد؟!

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    713
    حضور
    15 روز 21 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1594



    با سلام
    آیا حقیقت دارد که می شده کنیز را به مهمان داد؟
    عکس روی تو چو در آینه ی جام افتاد
    عارف از خنده ی می در طمع خام افتاد
    حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد
    این همه نقش در آیینه ی اوهام افتاد
    این همه عکس می و نقش نگارین که نمود
    یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد.

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658



    نقل قول نوشته اصلی توسط aminjet نمایش پست ها
    آیا حقیقت دارد که می شده کنیز را به مهمان داد؟
    مولي مجاز است مملوك مؤنث خود را بدون ازدواج و حتي بدون رضايت وي در اختيار مرد ديگري ولو يكى از غلامانش قرار دهد. در اين عمل كه به آن «تحليل» گفته مى‌شود، تعيين مدت و ذكر مهريه لازم نيست و تنها اذن در انتفاع است. با تحليل كليه استمتاعات جنسى مجاز است مگر اينكه موردى از سوى مولي استثنا شده باشد. (جواهر 30 / 307، العروه الوثقي 2 / 848، منهاج الصالحين 2 / 277)
    در تحقّق تحلیل، صرف رضایت کافی نیست بلکه لفظ معتبر است، به اینکه بگوید: وطی کنیزم را بر تو حلال کردم{أَحْلَلْتُ لَکَ وَطْئَها }یا{جَعَلْتُکَ فی حِلٍّ مِنْ وَطْئِها }و بنابر مشهور لفظ عاریه ـ به اینکه بگوید: کنیز خود را جهت انتفاع از او به تو عاریه دادم ـ کفایت نمی‏کند و در کفایت لفظ اباحه و مانند آن، که مترادف با تحلیل است اختلاف می‏باشد.(جواهر الکلام ج۳۰، ص۲۹۸)

    ویرایش توسط بچه محله امام رضا : ۱۳۹۴/۰۲/۰۷ در ساعت ۰۹:۱۳

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    272
    حضور
    6 روز 17 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1009



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاهر نمایش پست ها
    از ان بدتر اين كه برخي اعتقاد دارند كنيز را مي توان به مهمان هم داد. حتما اسلام كه دين جامعي است براي اين كار دليل دارد لطفا دليل ان را بيان كنيد تا ذهنم از اين شبهه آزار دهند پاك شود؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط aminjet نمایش پست ها
    آیا حقیقت دارد که می شده کنیز را به مهمان داد؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها
    مولي مجاز است مملوك مؤنث خود را بدون ازدواج و حتي بدون رضايت وي در اختيار مرد ديگري ولو يكى از غلامانش قرار دهد. در اين عمل كه به آن «تحليل» گفته مى‌شود، تعيين مدت و ذكر مهريه لازم نيست و تنها اذن در انتفاع است. با تحليل كليه استمتاعات جنسى مجاز است مگر اينكه موردى از سوى مولي استثنا شده باشد. (جواهر 30 / 307، العروه الوثقي 2 / 848، منهاج الصالحين 2 / 277)
    تحليل با هرزگي تفاوت دارد. هر چيزي که خدا اجازه داده باشد ، مجاز است. سفاح و زنا با ازدواج تفاوتش در اجازه خدا است و گر نه ظاهر هر دو عمل يکي است. کسي در جبهه اسلام مي جنگد ،با کسي که در جبهه کفر مي جنگد، هر دو در ظاهر مي کشند اما يکي به امر خدا مي کشد و ديگري به امر نفس و شيطان.
    عبد، ملک و مال است . وقتي کسي در جنگ هجومي عليه اسلام شرکت کرده و در سرش اين بوده که اسلام و حکومت اسلام را سرنگون کند و مسلمانان را بکشد و بعد از پيروز شدن بقيه را به بردگي بگيرد و مالک شود، حالا خودش و گروهش شکست خورده و اسير شده، آيا به بردگي گرفتن او ظلم است؟ مگر اين فرد همين چاه را براي مسلمانان نکنده بود؟ چگونه حالا که خودش در چاهي که خودش کنده، افتاده است، ظلم حساب مي شود؟
    هيچ عاقلي به بردگي گرفتن ظالمان متجاوز را ظلم نمي داند.
    برده هم ملک و مال صاحبش است. حالا اگر اسلام اجازه داده کنيزي که برده و ملک و مال صاحبش است، با شرايط و مقرراتي به ديگري تحليل کند و اجازه بهره بردن جنسي به او بدهد، آيا فحشا و زنا است؟
    فحشا و زنا روابط بدون قيد و شرط و بر خلاف امر خدا است، در حالي که تحليل هم به امر و اجازه خدا است و هم قيد و شرط دارد. کنيزي که تحليل مي شود، اگر صاحبش با او همبستري کرده ، بايد اول استبرا شود ، يعني يک بار عادت شده و پاک گردد تا بتوان او را به ديگري تحليل کرد . وقتي تحليل شد ، اگر مولي و صاحب کنيز اجازه آميزش داده و فرد با کنيز تحليل شده ، آميزش کرد، براي اين که دوباره صاحبش با کنيز بتواند ارتباط جنسي داشته باشد، بايد دوباره استبرا شود، يعني يک بار عادت شده و پاک گردد.
    آيا ازدواج موقت يا طلاق و ازدواج با فرد ديگر خلاف عفت عمومي است؟
    اسلام که اجازه تحليل مي دهد ، به مسلمانان امر مي کند که کنيزان خود را که مي خواهند پاک و پاکدامن باشند ، براي به دست آوردن پول بي ارزش دنيا، به هرزگي وادار نکنيد.(1)
    کنيز از لحاظ معنوي ارزش انساني دارد، ولي از لحاظ ظاهري ملک صاحبش است . تا زماني که آزاد نشده، با او معامله ملک مي شود . البته اسلام راه هاي زيادي براي آزاد شدن بردگان قرار داده تا به اجبار و قهر يا با احسان و نيکي از جانب ديگران آزاد شوند ،ولي تا زماني که آزاد نشده اند ،ملک و مال صاحب خود به حساب مي آيند.
    اسلام نه ايجاد کننده برده داري بوده و نه مروج آن ،ولي با توجه به جهاني بودن اين مساله و پذيرش عمومي آن در آن عصر، مبارزه اسلام با اين مساله از طريق تدريج و فرهنگ سازي و محدود کردم راه هاي برده شدن و ... بوده است . مبارزه از غير اين طريق قطعا با شکست مواجه مي شد.
    پي نوشت :
    1. نور(24)آيه33.


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ...
    نوشته
    1,412
    حضور
    18 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8658



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمت نمایش پست ها
    هر چيزي که خدا اجازه داده باشد ، مجاز است.
    بر منکرش لعنت
    ایشون سوال کردند منم جواب دادم، مشکلی داره؟


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    272
    حضور
    6 روز 17 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1009



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه محله امام رضا نمایش پست ها
    بر منکرش لعنت
    ایشون سوال کردند منم جواب دادم، مشکلی داره؟
    سلام.
    ان شاء الله خداوند منکرش را هدایت بفرماید چون اگر لعنت شود همیشه منکر خواهد بود
    ایشون سوال کردند من هم مجموعه سوال ها و پاسخ ها رو نقل قول کردم و جواب دادم مشکلی دارد؟


  17. صلوات ها 4


  18. #9

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمت نمایش پست ها
    مگر اين فرد همين چاه را براي مسلمانان نکنده بود؟ چگونه حالا که خودش در چاهي که خودش کنده، افتاده است، ظلم حساب مي شود؟
    سلام
    قیاس درستی نیست. فرض کنیم گروهی باشن که زنان مسلمان رو که اسیر کردن ، بطور دسته جمعی به او تجاوز کنن. حالا اگر مسلمانان زنی از اونها رو اسیر کردن ، باید دسته جمعی به او تجاوز کنن و بعد هم بگن:
    مگه اونها همین قصد رو نداشتن؟!!!

    اگر سؤال درمورد اصل بردگی بود این قیاس درست بود چون کسی که حمله کرده حقش هم هست که اسیر و برده بشه. اما بحث استفادهء جنسی دیگه در قالب این قیاس نمیگنجه و باید از دید خود اسلام بررسی بشه


    یعنی اصل اسارت با قیاس به حملهء دشمن قابل توجیحه ، اما چگونگی این اسارت دیگه ارتباطی به حملهء دشمن نداره ، بلکه باید از احکام و قواعد اسلامی براش دلیل آورده بشه


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۷, ۲۰:۲۹ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود