صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: °•✜•°همراه با معتکفین°•✜•°فضيلت اعتکاف، معادل طواف خانه خدا و همتای رکوع و سجود است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,197
    حضور
    143 روز 19 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93052

    °•✜•°همراه با معتکفین°•✜•°فضيلت اعتکاف، معادل طواف خانه خدا و همتای رکوع و سجود است




    °•✜•°همراه با معتکفین°•✜•°فضيلت اعتکاف، معادل طواف خانه خدا و همتای رکوع و سجود است


    جاى اعتكاف حتماً بايد جزء مسجد باشد، زيرا در برخى از مساجد بخش هايى وجود دارد كه هر چند متصل به مسجد است، ولى شرعاً آن را مسجد قرار نداده‏اند؛ حتى اگر نسبت به نقطه اى، ترديد وجود داشته باشد كه آيا جزء مسجد است يا نه، نمى‏توان در آنجا معتكف شد.

    پرسش: آيا در حال اعتكاف مى‏توان در صحن و حياط مسجد توقف كرد؟.


    پاسخ: اگر صحن و حياط مسجد به گونه‏اى است كه در آن نماز مى‏خوانند و صيغه مسجد بر آن خوانده شده‏ مثل مسجد امام حسن عسکرى عليه السلام در قم، مى‏توان در آن توقف كرد وگرنه نبايد در آن توقف داشت. (1)

    * مسأله: پشت بام و سرداب و محراب مسجد و هر چه به سبب توسعه جزء مسجد شده، جزء مسجد است مگر آنكه بدانيم جزء مسجد نيست. (2)

    * مسأله: به جز سه مكانى كه در مسأله قبل گفته شد، جايى را كه انسان نداند جزء مسجد است يا از متعلّقات آن، مثل حياط مسجد، حكم مسجد را ندارد و اعتكاف در آنجا صحيح نيست. (3)

    پرسش: آيا در حياط مسجد مى‏توان اعتكاف كرد؟

    پاسخ: اگر جزء مسجد باشد، مى‏شود. (4)

    * شرايط اعتكاف‏

    * مسأله: اعتكاف با شرايط زير صحيح است و با نبود يكى از آنها باطل است:

    1. به قصد قربت و اخلاص مُعتكف شود.

    2. مدت اعتكاف از سه روز كمتر نباشد.

    3. در مسجد معتكف شود.

    4. معتكف از مسجد خارج نشود.

    5. در مدت اعتكاف، روزها را روزه بگيرد. (5)

    * مسأله: مدت اعتكاف حداقل سه روز است و كمتر از آن صحيح نيست؛ ولى بيشتر از آن حدى ندارد، البته اگر پنج روز معتكف شود، روز ششم را نيز واجب است بماند؛ بلكه بنا بر احتياط واجب، هرگاه دو روز اضافه كرد، روز سوم هم بايد بماند؛ پس اگر هشت روز معتكف شد، روز نهم هم واجب است. (6)

    اين سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است؛ بنابراين اگر بعد از طلوع فجر، گرچه چند دقيقه با تأخير به مسجد برسد، آن روز جزء اعتكاف به حساب نمى‏آيد و چنانچه قبل از مغرب روز سوم اعتكاف را قطع كند، افزون بر آنكه كار حرامى كرده اعتكافش نيز باطل است.

    سه روز اعتكاف با شب هاى آن است كه حداقل سه روز و دو شب در وسط است؛ بنابراين معتكف نمى‏تواند شب ها را از مسجد خارج شود.

    پرسش: آيا سه روز تلفيقى در تحقق اعتكاف كافى است؟. (مثلًا از ظهر روز 13 تا ظهر روز شانزدهم ماه)

    پاسخ: صحيح نيست. (7)

    پرسش: آيا در تحقق اعتكاف سه روز ناپيوسته كافى است؟

    پاسخ: كافى نيست. (8)

    * مسأله: اعتكاف صبىّ مميّز صحيح است و بلوغ شرط نيست. (9)

    پرسش: آيا نوجوانى كه به حد بلوغ نرسيده است، مى‏تواند اعتكاف كند؟

    پاسخ: اگر شرايط اعتكاف را رعايت كند، اعتكافش صحيح است. (10)



    پاورقی:

    (1). جامع المسائل فاضل، ج 1، س 618.

    (2). صافى: افزوده‏هاى مسجد تا معلوم نشود جزء مسجد است حكم مسجد را ندارد؛ استفتائات بهجت، ج 2، ص 449.

    (3). اگر نشانه‏اى بر مسجد بودن آن وجود نداشته باشد، مگر آنكه ظاهر حال دلالت داشته باشد كه جزء مسجد است.

    (4). استفتائات مكارم، ج 2، س 455.

    (5). تحريرالوسيله، ج 1، كتاب الصوم، خاتمة فى الاعتكاف، ص 304.

    (6). عروة الوثقى، ج 2، ص 248.

    (7). استفتائات بهجت، ج 2، ص 442.

    (8). استفتائات جديد، آيه‏ا ... مكارم، ج 2، ص 162، س 478.

    (9). عروة الوثقى، ج 2، ص 254، م 27.

    (10). همان.

    منبع: احكام اعتكاف - حجت الاسلام محمود اکبری



  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,197
    حضور
    143 روز 19 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93052



    °•✜•°همراه با معتکفین°•✜•°فضيلت اعتکاف، معادل طواف خانه خدا و همتای رکوع و سجود است

    فلسفه اعتکاف چیست؟

    اعتکاف در لغت ‏به معنى اقامت کردن و ماندن در جایى و ملازم بودن با چیزى است(1)،بر همين اساس اعتكاف در شرع اسلام، اقامت در مکانى مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال است.
    انسان به متقضای فطرت خدایی اش، به دنبال معنویت است. هیچ لذتی را یارای مقابله و رقابت با آرامش حاصل از حضور در برابر معبود و بندگیِ او و ذکر و نام خداوند نیست. زندگی در عصر مادیت و حکومت لذت های مادی و مظاهر زودگذر دنیایی، روح و جان انسان های بیدار دل و آگاه را آزرده کرده و آنان را به دنبال فرصتی می کشاند تا به اصل و فطرت پاک خویش بازگردند. از این رو، لازم است اندیشمندان و آگاهان جوامع بشری، در اندیشه نهضتی معنوی و انقلابی و حرکتی خدایی باشند . انسانیت سرگردان و به بن بست رسیده را در میدان معنا و عرفان قرار داده و از این راه، آرامش را به آنان بازگردانند که این بهترین هدیه و سوغات برای ساکنان کره ناآرام مادیّت است. حال دين با پیش بینى عبادتى به نام «اعتکاف‏» که خلوت و درون گرایى است، براى ساختن انسان‏ها و جلوگیرى از آفت ‏خود و خدا فراموشى، چاره اندیشى نموده است. اعتکاف فرصت ‏بسیار مناسبى است تا انسانى که در پیچ و خم‏هاى زندگی مادى غرق شده، خود را بازیابد.به قصد بهره بردن از ارزش‏هاى معنوى از علایق مادى دست ‏بکشد.خود را در اختیار پروردگار بگذارد. تقاضا کند که او را در راه راست ثابت نگهدارد تا بتواند به دریاى بیکران انس و مهر خداوند که یکسره مغفرت و رحمت است، متصل شود.
    اسلام، نه تنها مشوق انزوا و گوشه گیری نبوده، بلكه به شدت با آن به مخالفت برخاسته است، ولی از آن جا که دست و پا زدن در مسائل مادّی و مشاغل روزمره و معاشرت با غفلت زدگان جامعه، تمایل به دنیا و تجمل گرایی را در انسان افزایش می دهد و گاه آدمی را از یاد حق و روی کردن به حقیقت و توجه به امور معنوی بازداشته و به خود مشغول می کند، در اسلام برنامه ای داوطلبانه برای برطرف ساختن این آفت روحی تدارک دیده شده که «اعتکاف» نام دارد.
    برخي از فوائد و فلسفه هاي اعتكاف:
    الف) ايجاد زمينه مناسب براي انديشيدن و تعقل:
    معتکف در مدت زمان اقامت خود در مسجد و بريدن از محيط پر هياهوي زندگي، فرصتي مي بايد که گذشته خود را مرور و نقاط مثبت و منفي اش را ارزيابي کند.
    ب) فراهم آوردن زمينه توبه و بازگشت:
    گاهي مشغله هاي زياد زندگي و مشکلات آن، ما را از خودمان غافل مي کند. فرصت ارزيابي و جبران عمل کرد گذشته را از ما مي گيرد؛ اعتکاف اين فرصت را در اختيار مي گذارد تا به جبران کاستی و ضعف هاي خود بپردازيم و توبه کنيم.
    ج) فراهم شدن فرصت براي نيايش، نماز و تلاوت قرآن:
    زمان اعتکاف، فرصتي است براي محاسبه نفس و خودسازي که انسان را از حاکميت غريزه ها، عادت ها و اشتغالات معمول زندگي آزاد مي سازد و به جبران کاستي ها وادار مي کند.
    د)حال فارغ از همه مسائل آنچه به عنوان مهم ترين حكمت براي فلسفه اعتكاف مي توان بيان كرد، دل كندن و دور شدن از محيط خانه و خانواده به عنوان موثرترين عامل در اشتغالات فكري و مادي و در نتيجه يافتن فرصتي مناسب،براي تامل و تفكر در امور مربوط به دنيا و آخرت است. شايد به همين خاطر اسلام تاكيد دارد كه اين امور در مسجد و به دور از خانه و در مجموع اشتغالات مادي انجام شود
    صرف حضور در مسجد نيز داراي اهيت و ثواب فراواني است،مثلاً در حديثي از اميرالمومنين(ع) آمده است:
    "مَنِ اخْتَلَفَ إِلَى الْمَسَاجِدِ أَصَابَ إِحْدَى الثَّمَانِ أَخاً مُسْتَفَاداً فِي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً أَوْ آيَةً مُحْكَمَةً أَوْ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً أَوْ كَلِمَةً تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى أَوْ يَسْمَعُ كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى هُدًى أَوْ يَتْرُكُ ذَنْباً خَشْيَةً أَوْ حَيَاء؛(2)
    هر کس به مسجد رفت و آمد کند، یکى از هشت بهره را خواهد برد:
    1. برادرى که در راه خدا مورد استفاده او باشد.
    2. دانش جدیدى که آن را نیکو شمرد.
    3. نشانه محکمى که در اختیارش قرار گیرد.
    4. رحمتى که در انتظار آن بوده است.
    5. سخنى که او را از بدى باز دارد.
    6. شنیدن کلامى که او را به سوى هدایت رهنمون شود.
    7. گناهى را از ترس خدا ترک کند.
    8. از روى شرم از گناهى دست بدارد.
    اسلام براي حضور در جمع و جماعت اهميت فراواني قائل شده و در موارد متعدد بر آن تاكيد مي نمايد. اعتكاف و حضور مداوم در مسجد از يك طرف اهداف مطرح شده را تامين می کند و از طرفي ديگر انسان را از گوشه گيري و رهبانيت باطل مسيحيت نجات مي دهد كه اسلام به شدت از آن نهي كرده ،در حديثي از پيغمبر (ص) آمده است: "لا رهبانیة فی الاسلام؛(3) در اسلام رهبانیت نیست" .
    بر اين اساس بریدن از مادیات و امور دنیوى و دوام ذکر و عبادت خدا، به تنهایى و بدون اعتکاف نیز داراى ارزشى والا و اهمیتى فراوان است. مي توان اين اعمال را در خانه انجام داد. اما به هيچ عنوان نبايد از آثار و بركات حضور در مسجد غافل ماند.
    با شركت در اين گونه مراسم مشاهده مي كنم بسياري از افراد در اين سه روز براي خواب و خوراك به حداقل قناعت كرده و بيش تر به قرآن، دعا ، تفكر و سائر اعمال عبادي مشغولند. به اندازه ظرفيت خويش قرآن و سائر اعمال مربوط به اعتكاف را انجام مي دهند. هيچ كس انتظار ندارد تمام معتكفان در اين سه روز هيچ نخوابند يا به هيچ عنوان با يكديگر صحبت نكنند. از بيان شما برداشت مي شود كه شخصاً به اين گونه مراسم نرفته و فقط از دور چيزهايي ديده يا شنيده ايد كه اگر چنين باشد ،خواهش ما اين است كه حداقل يك بار خود در اعتكاف حداقل سه روزه، شركت كرده و قضاوت نماييد.


    پي نوشت ها :
    1. ابن منظور، لسان العرب‏،چ دار الفكر‏،بيروت، بي تا ، 1414 ه ق‏.ج 9 ،ص 225.
    2. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، چ جامعه مدرسین، قم، 1413 ه ق ،ج 1،ص 237.
    3-محدث نوری، مستدرک الوسائل،چ موسسه آل البیت،قم 1408 ه ق،ج 14 ،ص 155.

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37597

    وکالت دادن معتکف برای خرید




    سوال : آیا جایز است معتکف کسی را برای خرید – چه ضروری و چه غیر ضروری- وکیل نماید؟

    آیت ا... خامنه ای : اگر برای خرید نیازمندی های هنگام اعتکاف باشد، وکالت دادن، اشکال ندارد. اما در غیر آن موارد، اگر وکالت دادن معتکف در حال اعتکاف باشد، اشکال دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,197
    حضور
    143 روز 19 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93052

    بروشور احکام ، اعمال ، شرایط ، محرمات و آداب اعتکاف




    برای مشاهده سایز اصلی بر روی تصاویر کلیک نمایید

    °•✜•°همراه با معتکفین°•✜•°فضيلت اعتکاف، معادل طواف خانه خدا و همتای رکوع و سجود است



    °•✜•°همراه با معتکفین°•✜•°فضيلت اعتکاف، معادل طواف خانه خدا و همتای رکوع و سجود است


    °•✜•°همراه با معتکفین°•✜•°فضيلت اعتکاف، معادل طواف خانه خدا و همتای رکوع و سجود است


    °•✜•°همراه با معتکفین°•✜•°فضيلت اعتکاف، معادل طواف خانه خدا و همتای رکوع و سجود است





  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,197
    حضور
    143 روز 19 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93052
    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده
    • نوع فایل: rar 222.rar (2.40 مگابایت, 152 مشاهدات)


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    رفتم به در صومعهٔ عابد و زاهد


    دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد



    در میکده رهبانم و در صومعه عابد

    گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد



  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    137
    حضور
    4 روز 14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    617



    سلام
    اگر نیت کسی از اعتکاف چیز دیگری به جز تقویت ارتباط باخداباشدحکمش چیست؟؟
    آیا این کار او حرام است؟؟
    بسیار ویژه

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951



    نقل قول نوشته اصلی توسط زهرا22 نمایش پست ها
    سلام
    اگر نیت کسی از اعتکاف چیز دیگری به جز تقویت ارتباط باخداباشدحکمش چیست؟؟
    آیا این کار او حرام است؟؟
    بسیار ویژه
    مسلما نیت باید الهی باشد و در جهت تقویت ارتباط با خداوند .ولی اشکال ندارد کنار این نیت ها مثلا انسان برای رواشدن حاجتی به مسجد برود و معتکف شود همین دعا کردن برای امور دنیوی هم ارتباط انسان با خدا را تقویت میکند

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,197
    حضور
    143 روز 19 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93052

    شش عملی که بر معتکفین حرام است




    محرمات اعتكاف‏

    مسأله: چند چيز بر معتكف حرام است:
    1. استفاده از عطريات و گياهان خوشبو براى كسى كه از آن لذت مى ‏برد، حرام است؛ و براى كسى كه حسّ بويايى ندارد اشكال ندارد. برخى از مراجع فرموده ‏اند: بوئيدن عطريات هر چند با قصد لذت نباشد براى معتكف حرام است. (1)
    پرسش: آیا عطر و گلاب زدن يا بو كردن عطر و گلاب، اعتكاف را باطل مى‏كند يا خير؟.

    پاسخ: تبريزى: حرام است لكن بطلان اعتكاف از جهت آن محل اشكال است.

    سيستانى: بو كردن آنها اعتكاف را باطل مى‏كند.

    بهجت: اگر با تلذّذ باشد بنا بر احتياط باطل مى‏شود.

    مكارم: بوئيدن عطريات هر چند با قصد لذت نباشد براى معتكف حرام است. (2)

    پرسش: آيا معتكف مى ‏تواند از صابون ها و شامپوهاى معطر استفاده كند؟.

    پاسخ: احتياطاً پرهيز كند. (3)
    پرسش: در مساجد معمولًا عطر مى ‏زنند، وظيفه چيست؟.

    پاسخ: عمداً بو نكنند. (4)

    بهجت: اگر معتكف جهت استحباب، استفاده از عطر در نماز، خود را معطر كند، نه براى لذت بردن از بوى آن، اگر بوييدن صادق نباشد، حرام نيست. (5)
    پرسش: آيا كسى كه به خود عطر زده است، مى‏تواند در جمع معتكفان وارد شود؟.

    پاسخ: مانعى ندارد.
    پرسش: پاشيدن گلاب در جمع معتكفان چه حكمى دارد؟.

    پاسخ: مانعى ندارد.

    2.خريد و فروش و بنا بر احتياط واجب هر نوع داد و ستدى مانند اجاره و مضاربه حرام است.
    پرسش: آيا در صورت نياز مى‏تواند خريد و فروش نمايد يا توكيل لازم است؟.

    پاسخ: مكارم: در صورت عدم امكان توكيل يا نقل به غير، بيع اشكال ندارد.

    بهجت: در صورت اضطرار براى حاجت خودش مانعى ندارد.
    مسأله: اشتغال بر امور دنيوى در حال اعتكاف مانند خياطى، نساجى، نقاشى، مطالعه و امثال آن اشكال ندارد.
    3. جدال در امور دينى و دنيوى براى غلبه بر ديگرى و اظهار فضل و برترى بر او.

    پرسش: آيا ممارات و مجادله در امور دنيوى و دينى براى معتكف جايز است؟.

    پاسخ: جدال بر سر مسائل دينى يا دنيوى به قصد غلبه كردن بر طرف مقابل و اظهار فضيلت، حرام است؛ اما اگر
    به قصد اظهار حق و بازداشتن طرف از طريق باطل باشد، نه تنها حرام نيست بلكه از افضل طاعات و عبادات است. (6)
    4. هرگونه استفاده شهوانى از جنس مخالف نظير لمس، بوسه و آميزش حرام است. (7)
    اما نگاه با شهوت به همسر در حال اعتكاف مانعى ندارد. (8)
    5. استمنا؛ گرچه با نگاه به همسرش زمينۀ جنابت خود را فراهم كند. (9)
    6. انجام مفطرات (چيزهايى كه روزه را باطل مى‏كند).
    مسأله: شانه زدن و نگاه در آينه مانعى ندارد. (10)
    مسأله: در امورى كه بر معتكف حرام است، تفاوتى بين شب و روز نيست. (11)

    پرسش: آيا مى‏توانيم در روزهايى كه معتكف هستيم، درس ‏هاى خود را مطالعه كنيم؟.

    پاسخ: همه مراجع: آرى، مانعى ندارد.
    پرسش: گفتگو با تلفن همراه در مسجد در موارد غير ضرورت و مكرّر چه حكمى دارد؟.

    پاسخ: همه مراجع: اشكال ندارد.
    منبع: احکام اعتکاف، حجت الاسلام محمود اکبری
    پاورقی:
    (1). استفتائات جديد مكارم، ج 2، ص 165، س 499.
    (2). استفتائات جديد مكارم، ج 2، ص 165، س 499.
    (3). همان، ج 3، ص 107، س 321.
    (4). استفتائات جديد، مكارم، ج 3، ص 107، س 320.
    (5). استفتائات بهجت، ج 2، ص 446.
    (6). استفتائات امام، ج 2، ص 166، س 501.
    (7). عروة الوثقى، ج 2، ص 259؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 259.
    (8). همان.
    (9). تحريرالوسيله، ج 1، ص 309.
    (10). هزار و يك چرا، ج 2، ص 80.
    (11). استفتائات جديد، مكارم، ج 2، ص 65، س 498.
    منبع: احکام اعتکاف؛ حجت الاسلام اکبری

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,197
    حضور
    143 روز 19 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93052

    دانلود احکام جامع اعتکاف مطابق با فتوای ده تن از مراجع تقلید




    °•✜•°همراه با معتکفین°•✜•°فضيلت اعتکاف، معادل طواف خانه خدا و همتای رکوع و سجود است

    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۱۰/۲۰, ۰۱:۳۴
  2. پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۱/۰۹, ۱۸:۱۲
  3. پاسخ: 25
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۰/۰۳, ۱۰:۲۲
  4. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۷/۰۹, ۱۰:۳۰
  5. پاسخ: 20
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۵/۲۸, ۱۵:۴۹

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود