صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شناخت صفات پايدار در خواستگاری (سنجش آن با سؤال از ازدواج موقت و تعدد زوجات؟)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727

    شناخت صفات پايدار در خواستگاری (سنجش آن با سؤال از ازدواج موقت و تعدد زوجات؟)




    سلام
    امروزه ادعای دینداری زیاد شده و در مشاوره ها زیاد دیده شده که شخصی با شخص دیگری ازدواج می کند و ظاهر مذهبی دارد،نماز می خواند،حجاب کامل دارد و حتی ممکن است از پوشیه استفاده کند و حج می رود و نماز شبش ترک نمی شود و ... اما بعد از ازدواج متوجه می شوند که این آن شخصی نبوده که نشان می داده و نقص ایمانی دارد در حالی که ادعایی هم که دارد خلاف واقع است.
    آقای حامی قبلا گفته اند که ما باید دنبال صفات پایدار در طرفی که می خواهیم با او ازدواج کنیم باشیم نه به ظاهر نماز و روزه و حجاب و پوشیه و ... اکتفا کنیم و این صفات را صفت پایدار او بدانیم.



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    بايد دنبال كشف صفات پايدار باشيم نه رفتارها و گفتارهاي ظاهري كه ممكن است با تعارف و مجامله و ظاهرسازي و غلو و مبالغه همراه باشد.

    كشف صفات پايدار
    به اين دو حديث دقت كنيد. امام صادق عليه السلام چگونه به ما معيار مي دهند:
    امام صادق(ع) در بیان معیار انتخاب افراد می فرماید: «لَا تَغْتَرُّوا بِصَلَاتِهِمْ وَ لَا بِصِیَامِهِمْ فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ حَتَّی لَوْ تَرَکَهُ اسْتَوْحَشَ وَ لَکِنِ اخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَة؛[1] به نماز و روزه افراد فریفته نشوید؛ چه بسا که شخصی به نماز و روزه عادت کرده و ترک آن برایش وحشت آور و آزار دهنده است؛ بلکه آنها را در مقام راستگویی و امانتداری آزمایش کنید.»
    امام صادق(ع) در گفتاری چنین هشدار می دهد: «لا تَنْظُرُوا اِلی کَثْرَةِ صَلاتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ وَ کَثْرَةِ الْحَجِّ وَ الْمَعْرُوفِ وَ ضَطْنَتِهِمْ بِاللَّیْلِ اُنْظُرُوا اِلی صِدْقِ الحَدیثِ وَ أداءِ الاَمَانَةِ؛ نگاه نکنید به بسیاری نماز و روزه و حج و کارهای نیک و دعا و زمزمه های شبانه افراد! نگاه کنید به راستگویی و امانتداری مردم.» [2]
    از نظر امام صادق(ع) امانتداری، 3 مرحله دارد و کسی را نمی توان امین به حساب آورد؛ مگر اینکه در این 3 مرحله، امانتداری خود را اثبات کند: در حفظ اموال، حفظ اسرار و رازهای پنهانی و پاسداری از ناموس مردم. اگر فردی 2 مورد را رعایت کند؛ اما در یکی دیگر از عهده برنیاید، امین نخواهد بود.
    آن حضرت در این باره فرمود: «لَا یَکُونُ الْأَمِینُ أَمِیناً حَتَّی یُؤْتَمَنَ عَلَی ثَلَاثَةٍ فَیُؤَدِّیَهَا عَلَی الْأَمْوَالِ وَ الْأَسْرَارِ وَ الْفُرُوجِ وَ إِنْ حَفِظَ اثْنَیْنِ وَ ضَیَّعَ وَاحِدَةً فَلَیْسَ بِأَمِین؛[3] شخص را نمی توان امین به حساب آورد مگر آن که در سه چیز امانتداری خود را انجام دهد: بر اموال، اسرار و ناموس [مردم]. و اگر دوتای اینها را حافظ باشد و یکی را ضایع کند، امین نیست.»

    سؤال: چرا به نماز و روزه و حج نمي تواند ملاك دقيقي باشد؟
    پاسخ: بايد خوب دقت شود نماز و روزه و حج گزاردن ملاك ايمان و گزينش ما نيست. اين اعمال عبادي فردي اگر چه بسيار مهم هستند ولي ملاك دقيقي براي شناخت افراد نيستند چون ممكن است به شكل عادت باشند و پشت آن شناخت عميق نباشد.
    ولي در راستگو و امانت داري(حفظ اسرار،رعايت اموال و حقوق مادي ديگران،حفظ ناموس مردم) انسان با اجتماع در ارتباط مي شود و اين روابط گاهي انسان را به چالش مي كشند و از اين جهت محك خوبي براي كشف عميق ايمان افراد است. به عنوان نمونه كسي كه براي رسيدن به منافع يا دفع ضرر، راحت دروغ مي گويد ايمانش قوي و عمقي نيست.

    از این مطالبی که گفتیم نتیجه می گیریم که چه بسا فرد در محیطی بزرگ شده که نماز اول وقت و شب خواندن را خوب می دانستند حجاب را خوب می دانستند و یا اصلا نه خوب هم نمی دانستند اما حجاب چون مطابق علایقش بوده آن را انتخاب کرده و یا اصلا به آن عادت کرده و یا هر چیز دیگری که عمق ایمان در او وجود ندارد.
    اما سوال من از کارشناس از اینجا شروع می شود که به نظر من اگر می خواهیم تشخیص دهیم که آیا ایمان این شخص ایمان ظاهری است یا نه ملاک نمی تواند چیزی از دین که مطابق عرف عموم جامعه متدین بود باشد چون اینکار مثل شنا کردن در مسیر رودخانه است که راحت است.
    اگر بخواهیم واقعا ایمان او را بسنجیم که آیا دینی که دارد واقعا به ان معتقد است یا خیر باید از مسائلی که در دین آمده اما عرف عموم جامعه حتی برخی از متدینین هم آن را نمی پذیرند و برای انسان هم انجامش سخت باشد ملاک باشد مثلا برای مرد مثل جهاد که سخت است اما عرف عموم جامعه شهادت یک ارزش محسوب می شود و شرط کامل بحث را ندارد.
    یعنی ملاک سنجش ایمان حقیقی از غیر حقیقی این است که چیزی در دین باشد اما عرف جامعه حتی برخی متدینین هم آن را نپذیرند و خلاف هوای نفس انسان هم باشد از آن مسائل برای سنجس ایمان سوال کرد و من کمی که فکر کردم ازدواج موقت و تعدد زوجات به ذهنم رسید!
    چون هم طبق روایات زیادی که آمده در برخی از زنان حسادت زنانه وجود دارد و ازدواج مجدد شوهر مخالف این هوای نفس خانم است و هم اینکه عرف جامعه آن را نمی پذیرد و می تواند ملاک خوبی برای سنجش ایمان واقعی خانم باشد و اتفاقا در روایات هم این ملاک برای ایمان زن یعنی سوال از ازدواج مجدد شوهر آمده


    كافى 5/ 505: عدّة من أصحابنا عن أحمد ابن أبي عبد اللّه عن أبيه عن محمّد بن سنان عن خالد القلانسى قال ذكر رجل لأبى عبداللّه عليه السلام امرأته فأحسن عليها الثناء فقال له أبو عبد اللّه عليه السلام أغرتها، قال لا قال فأغرها، فأغارها فثبتت فقال لأبى عبداللّه عليه السلام انّى قد أغرتها فثبتت فقال هي كما تقول.


    مردى از همسرش نزد امام صادق عليه السلام ياد كرد و بسيار ایمان و اخلاق او را ستود. امام صادق عليه السلام به او فرمود: «آيا كارى كرده‏ اى كه او را به غيرت وادارى؟(مثلا تعدد زوجات داشته باشی و یا متعه و یا رابطه با کنیر که زن غیرتی شود!) مرد گفت: نه. حضرت فرمود: پس او را به غيرت وادار آن مرد چنين كرد ولى زن همچنان ثابت ماند.(و مخالفتی نکرد) پس از آن مرد به امام صادق عليه السلام گفت: او را به غيرت كشاندم ولى او همچنان استوار ماند حضرت فرمود: اين زن همان گونه كه مى ‏گويى (قابل ستايش) هست.»

    حالا نظر شما چیست کارشناس محترم؟
    آیا سوال خوبی است که در خواستگاری مطرح شود؟

    پاسخ های احتمالی کاربران و زنی که از او خواستگاری شده:
    1-برو این سوال را در خواستگاری بپرس اگر کسی جواب مثبت داد من اسمم را عوض می کنم!!!!!
    جواب من: این که اعتراف ضمنی است که زن مومنه پیدا نمی شود در حالی که اکثر همین خانم هایی که ادعای مذهبی بودن دارن می گن شوهر مذهبی هم کفو ما پیدا نمیشه!!
    ثانیا چنین نیست و بسیاری از خانمهای مومنه هیچ مشکلی با ازدواج شرعی شوهرشان ندارند.

    2-پاسخ زن ممکن است کلی گویی باشد که من با هیچ یک از احکام خدا مخالف نیستم!
    در اینصورت هم می پرسیم یعنی چه مخالف نیستید یعنی اگر شوهر شما طبق احکام خدا برود ازدواج مجدد انجام دهد مخالف هستید یا خیر؟ اصلا تعدد زوجات را حکم خدا می دانید یا خیر؟ آیا برای شوهر خود می پسندید یا خیر؟

    3-من فمنیست (یا لائیک و بی دین و مقلد آقای فلانی که تعدد زوجات را حرام می داند و ...) هستم و اصلا حکم را قبول ندارم
    پاسخ:خوب شد قبل از ازدواج مشخص شد شما فمنیست (یا لائیک و بی دین و مقلد فلانی و ....) هستید که گیر شما نیفتادیم

    4-من حکم خدا را قبول دارم و با آن مخالفتی ندارم اما اگر شوهرم ازدواج کند ممکن است ناراحت شوم اما تسلیم حکم خدا خواهم بود هر چند که مخالف حس زنانه من باشد!
    پاسخ:بارک الله به شما زن مومنه

    5-تعدد زوجات هزار و یک شرط دارد و باید عدالت رعایت شود و عدالت هم کار کسی نیست و ... و توجیهات دیگری که می آورند
    پاسخ: فرض کنید شوهر شما شرایط را داشت اگر هم نداشت متعه می کند چون عدالت در مورد زن متعه ای واجب نیست ثانیا تو گیر به اون نده ما کاری به او نداریم می خواهیم ببینیم شما قبول دارید یا نه
    پاسخ زن:من خونه بابام رو به ازدواج با این مردای شهوت پرست ترجیح می دم!
    پاسخ:شهوت پرست کسی است که شهوت و غیرت زنانه را بر حکم خدا ترجیح می دهد و السلام علی من اتبع الهدی
    و ...


  2. صلوات ها 15


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58343



    با نام و یاد دوست





    شناخت صفات پايدار در خواستگاری (سنجش آن با سؤال از ازدواج موقت و تعدد زوجات؟)








    کارشناس بحث: استاد حامی


  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 2 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    سلام بر شما
    دوست بزرگوارم وقتي روان شناسان شخصيت را در روان شناسي شخصيت تعريف مي كنند بعد بيان تعاريف كلي مي گويند به تعبير دقيق تر ما به تعداد افراد شخصيت داريم. انسان مانند ماشين مثلا بلور سازي نيست كه از يك طرف موادي را بگيريد و از طرف ديگري محصول خاصي بيرون دهد. در واقع ذهن انسان محل پردازش اطلاعات است. اطلاعاتي كه وارد ذهن مي شود در مغز با انتظارات، برداشت تخستين، تعصب ها، شايعات و شبهات آرزوها، ارزش ها، باورهاي ديني، تجارب تلخ و شيرين و... تلفيق مي شود و بعد رفتار( كلامي و غيركلامي) يا هيجاني را بروز مي دهد.
    چه بسا خانمي به دليل شبهات زيادي كه اين روزها شنيده و نتوانسته جواب قانع كننده اي براي اين دو حكم پيدا كند با آن مخالفت كند.
    وقتي در راستگويي و امانت داري شما مي خواهيد صفات پايدار يك فردي را بررسي كنيد در مواقع مي توانيد در گذشته او قرائن و شواهدي دال بر آنها يا عدم آنها پيدا كنيد ولي در مورد سؤالاتي درباره تعدد زوجات و يا ازدواج موقت افراد ممكن است حتي راستگو هم نباشند و همان لحظه به دورغ نظري را بيان كنند كه به آن اعتقاد ندارند.
    اگر خانمي بگويد من اين حكم را قبول دارم ولي در عدالت مرد مثلا در ازدواج متعدد بايد بررسي شود اين حرف دقيقي است. به نظرم عدالت مرد را هم مي توان با توجه به صفات اخلاقي و انصاف او در معاشرتش با دوستان، همكاران، همسايگان و... تا حدود زيادي سنجيد.

    تذكر1:‌ در نخستين روابط بايد در گفتار و رفتار فوق العاده دقت كرد چه بسا مرد هدفش تنها سنجش دينداري باشد ولي زن فكر كند اين مرد هوسران است و اهل زندگي نيست يا تصور كند اين مرد از دين چيزي را قبول دارد كه به نفع او باشد ولي اگر همان دختر بگويد جهيزيه را عرف به عهده زن گذاشته است نه شرع. يا بگويد مهريه را بايد هنگام مطالبه به زن داد با اين امور مخالفت كند.
    بنابراين با توجه به شايعات و شبهات و سوءبرداشت ها به نظر مي رسد حتي مطرح كردن آن در جلسه خواستگاري مناسب نيست. مگر اين كه به طور كلي مطرح شود و مشخص شود هدف دينداري است و هر دو هرچه در شرع مقدس است را بپذيرند و در اختلافات براساس نظر مرجع تقليد خود عمل كنند.

    تذكر 2: در روايتي كه اشاره كرديد اشاره به صفات پايدار به معناي ديندار بودن نيست يعني نه دلالت مطابقي و نه دلالت التزامي بالمعني الخاص بر ديندار بودن دارد. بلكه حداكثر اشاره شايسته ستودن بودن دارد. نه دينداري و عدم دينداري. زنان ديندار هم اين احكام ازدواج موقت و متعدد را رد نمي كنند يعني نمي گويند اين احكام اسلامي نيست يا در قرآن نيست بلكه نمي توانند اين را به دليل حسادت زنانه و يا ترس از عدم رعايت عدالت يا فشار نگاه ها يا حرف هاي عرف مردم و... قبول كنند. برخي از افراد ديندار حتي در واجبات هم تحثت تأثير نگاه مردم هستند مثلا چون جمع نمي پسندد نماز اول وقت نمي خوانند يا ريش نمي گذارند يا امر به معروف و نهي از منكر با توجه به نكات روان شناختي نمي كنند و..
    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۴/۰۲/۰۵ در ساعت ۱۷:۴۵
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    566
    حضور
    83 روز 1 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2007



    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    سلام
    امروزه ادعای دینداری زیاد شده و در مشاوره ها زیاد دیده شده که شخصی با شخص دیگری ازدواج می کند و ظاهر مذهبی دارد،نماز می خواند،حجاب کامل دارد و حتی ممکن است از پوشیه استفاده کند و حج می رود و نماز شبش ترک نمی شود و ... اما بعد از ازدواج متوجه می شوند که این آن شخصی نبوده که نشان می داده و نقص ایمانی دارد در حالی که ادعایی هم که دارد خلاف واقع است.
    آقای حامی قبلا گفته اند که ما باید دنبال صفات پایدار در طرفی که می خواهیم با او ازدواج کنیم باشیم نه به ظاهر نماز و روزه و حجاب و پوشیه و ... اکتفا کنیم و این صفات را صفت پایدار او بدانیم.






    از این مطالبی که گفتیم نتیجه می گیریم که چه بسا فرد در محیطی بزرگ شده که نماز اول وقت و شب خواندن را خوب می دانستند حجاب را خوب می دانستند و یا اصلا نه خوب هم نمی دانستند اما حجاب چون مطابق علایقش بوده آن را انتخاب کرده و یا اصلا به آن عادت کرده و یا هر چیز دیگری که عمق ایمان در او وجود ندارد.
    اما سوال من از کارشناس از اینجا شروع می شود که به نظر من اگر می خواهیم تشخیص دهیم که آیا ایمان این شخص ایمان ظاهری است یا نه ملاک نمی تواند چیزی از دین که مطابق عرف عموم جامعه متدین بود باشد چون اینکار مثل شنا کردن در مسیر رودخانه است که راحت است.
    اگر بخواهیم واقعا ایمان او را بسنجیم که آیا دینی که دارد واقعا به ان معتقد است یا خیر باید از مسائلی که در دین آمده اما عرف عموم جامعه حتی برخی از متدینین هم آن را نمی پذیرند و برای انسان هم انجامش سخت باشد ملاک باشد مثلا برای مرد مثل جهاد که سخت است اما عرف عموم جامعه شهادت یک ارزش محسوب می شود و شرط کامل بحث را ندارد.
    یعنی ملاک سنجش ایمان حقیقی از غیر حقیقی این است که چیزی در دین باشد اما عرف جامعه حتی برخی متدینین هم آن را نپذیرند و خلاف هوای نفس انسان هم باشد از آن مسائل برای سنجس ایمان سوال کرد و من کمی که فکر کردم ازدواج موقت و تعدد زوجات به ذهنم رسید!
    چون هم طبق روایات زیادی که آمده در برخی از زنان حسادت زنانه وجود دارد و ازدواج مجدد شوهر مخالف این هوای نفس خانم است و هم اینکه عرف جامعه آن را نمی پذیرد و می تواند ملاک خوبی برای سنجش ایمان واقعی خانم باشد و اتفاقا در روایات هم این ملاک برای ایمان زن یعنی سوال از ازدواج مجدد شوهر آمده


    كافى 5/ 505: عدّة من أصحابنا عن أحمد ابن أبي عبد اللّه عن أبيه عن محمّد بن سنان عن خالد القلانسى قال ذكر رجل لأبى عبداللّه عليه السلام امرأته فأحسن عليها الثناء فقال له أبو عبد اللّه عليه السلام أغرتها، قال لا قال فأغرها، فأغارها فثبتت فقال لأبى عبداللّه عليه السلام انّى قد أغرتها فثبتت فقال هي كما تقول.


    مردى از همسرش نزد امام صادق عليه السلام ياد كرد و بسيار ایمان و اخلاق او را ستود. امام صادق عليه السلام به او فرمود: «آيا كارى كرده‏ اى كه او را به غيرت وادارى؟(مثلا تعدد زوجات داشته باشی و یا متعه و یا رابطه با کنیر که زن غیرتی شود!) مرد گفت: نه. حضرت فرمود: پس او را به غيرت وادار آن مرد چنين كرد ولى زن همچنان ثابت ماند.(و مخالفتی نکرد) پس از آن مرد به امام صادق عليه السلام گفت: او را به غيرت كشاندم ولى او همچنان استوار ماند حضرت فرمود: اين زن همان گونه كه مى ‏گويى (قابل ستايش) هست.»

    حالا نظر شما چیست کارشناس محترم؟
    آیا سوال خوبی است که در خواستگاری مطرح شود؟

    پاسخ های احتمالی کاربران و زنی که از او خواستگاری شده:
    1-برو این سوال را در خواستگاری بپرس اگر کسی جواب مثبت داد من اسمم را عوض می کنم!!!!!
    جواب من: این که اعتراف ضمنی است که زن مومنه پیدا نمی شود در حالی که اکثر همین خانم هایی که ادعای مذهبی بودن دارن می گن شوهر مذهبی هم کفو ما پیدا نمیشه!!
    ثانیا چنین نیست و بسیاری از خانمهای مومنه هیچ مشکلی با ازدواج شرعی شوهرشان ندارند.

    2-پاسخ زن ممکن است کلی گویی باشد که من با هیچ یک از احکام خدا مخالف نیستم!
    در اینصورت هم می پرسیم یعنی چه مخالف نیستید یعنی اگر شوهر شما طبق احکام خدا برود ازدواج مجدد انجام دهد مخالف هستید یا خیر؟ اصلا تعدد زوجات را حکم خدا می دانید یا خیر؟ آیا برای شوهر خود می پسندید یا خیر؟

    3-من فمنیست (یا لائیک و بی دین و مقلد آقای فلانی که تعدد زوجات را حرام می داند و ...) هستم و اصلا حکم را قبول ندارم
    پاسخ:خوب شد قبل از ازدواج مشخص شد شما فمنیست (یا لائیک و بی دین و مقلد فلانی و ....) هستید که گیر شما نیفتادیم

    4-من حکم خدا را قبول دارم و با آن مخالفتی ندارم اما اگر شوهرم ازدواج کند ممکن است ناراحت شوم اما تسلیم حکم خدا خواهم بود هر چند که مخالف حس زنانه من باشد!
    پاسخ:بارک الله به شما زن مومنه

    5-تعدد زوجات هزار و یک شرط دارد و باید عدالت رعایت شود و عدالت هم کار کسی نیست و ... و توجیهات دیگری که می آورند
    پاسخ: فرض کنید شوهر شما شرایط را داشت اگر هم نداشت متعه می کند چون عدالت در مورد زن متعه ای واجب نیست ثانیا تو گیر به اون نده ما کاری به او نداریم می خواهیم ببینیم شما قبول دارید یا نه
    پاسخ زن:من خونه بابام رو به ازدواج با این مردای شهوت پرست ترجیح می دم!
    پاسخ:شهوت پرست کسی است که شهوت و غیرت زنانه را بر حکم خدا ترجیح می دهد و السلام علی من اتبع الهدی
    و ...

    سلام
    سوال شما رو که دیدم یاد یکی از کارگاه های ازدواجی افتادم که چند سال پیش برامون گذاشته بودن
    استاد داشت درباره بلوغ و انواع اون صحبت می کرد. بلوغ عقلی رو که می خواست توضیح بده گفت یعنی یتونه تشخیص بده که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. بعد گفت که ساعت قبلی خانمی اومده پیششون و گفته خواستگاری دارم که از نظر اخلاق و ایمان پسر خوبیه. ولی توی جلسه خواستگاری از مادرم پرسیده نظر شما راجع به اینکه مرد میتونه 4 تا ازدواج دائم و بی نهایت صیغه داشته باشه چیه؟ مادرم هم دیگه اجازه نمیدن که این خانواده پا به خونه ما بذارن اصلا اسمشون رو که میارم عصبانی میشن...

    میگن که توی جلسه خواستگاری سوالایی که پرسیده میشه مهمتر از جواباییه که داده میشه و از اونا بهتر میشه پی به شخصیت و دغدغه های فرد برد.
    شمام مواظب باشید که سوالی نپرسید که اگه دختر خانم رو پسندیدید همون سوال مانع راهتون بشه

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 2 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    سلام بر شما بزرگوران
    عنايت داريد كه سؤالات مشاوره اورژانسي است و سؤالات خصوصي هم زياد داريم
    بنابراين لطف كنيد فقط نظرتان را درباره سؤال بيان كنيد و از نقد و نظر سخنان ديگران به شدت خودداري كنيد
    بنده اگر لازم باشد نكته اي يا نقدي يا تكمله اي بيان مي كنم.
    اگر اين قانون را رعايت نفرماييد پست شما حذف خواهد شد
    با كمال احترام

    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    566
    حضور
    83 روز 1 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2007



    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    سلام بر شما بزرگوران
    عنايت داريد كه سؤالات مشاوره اورژانسي است و سؤالات خصوصي هم زياد داريم
    بنابراين لطف كنيد فقط نظرتان را درباره سؤال بيان كنيد و از نقد و نظر سخنان ديگران به شدت خودداري كنيد
    بنده اگر لازم باشد نكته اي يا نقدي يا تكمله اي بيان مي كنم.
    اگر اين قانون را رعايت نفرماييد پست شما حذف خواهد شد
    با كمال احترام
    وا!! خوب حذف کنید!
    من چیزی که به نظرم مهم بود رو گفتم. شما هم کاری که به نظرتون درسته رو بکنید

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 2 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    سلام
    منظورم شما نبوديد
    چون شما نظر خودتان را درباره سؤال گفتيد و نظر كاربري را نقد نكرديد

    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,415
    حضور
    42 روز 17 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6338



    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    آیا سوال خوبی است که در خواستگاری مطرح شود؟
    به نظر من سوال خیلی خوبیه بهتره همه مردان همون ابتدا هدفشون رو از ازدواج مطرح کنند تا زنان تکلیف خودشون رو بدونن
    نه اینکه با کلی امید و آرزو با مردی ازدواج میکنن و از چنین راه درروهایی خبر ندارن و فردا که طرف تو زرد از آب در میاد
    هم یه انسان دچار مشکل روحی روانی میشه هم یه زندگی نابود میشه و هم چند فرزند آواره و سرگردان
    شما که این همه دغدغه دین داری ( البته تنها در این یک مورد ) دارید همون اول نیت صادقانه تون رو با خانم در میان بگذارید یا قبول میکنن یا نمیکنن
    در این صورت نه شما بعداً برای رسیدن به هدف خداپسندانه و خیرخواهانه تون دچار مشکل میشید نه فردا زنی بخاطر خیانت شوهرش دچار فشار روحی و روانی میشه.

    تا اونجایی که بخاطر دارم یکی از کاربران در تاپیکی گفته بود خیلی از خانمها موقع امضای عقدنامه از مفاد آن اطلاع ندارن این وظیفه سردفتردار هست که براشون بخونه تا بدونن چه چیزی رو امضا میکنن یعنی خانمها همون اول بدونن که چهار همسری و بی نهایت صیغه ی مردان رو بعد عقدنامه رو امضا کنند شاید خواستند شرطی در عقدنامه وارد کنند سئوال شما هم در راستای تحقق این امر خیلی کمک میکنه نیازی هم نیست دفتردار زحمت بکشن.
    ویرایش توسط شبـنم : ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ در ساعت ۰۶:۲۶


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,141
    حضور
    136 روز 20 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19261



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    لطف كنيد فقط نظرتان را درباره سؤال بيان كنيد و از نقد و نظر سخنان ديگران به شدت خودداري كنيد
    من چند نکته میخواستم بگم ولی با این حرف جناب "حامی" کلاً نمیتونم نظر بدم
    چون باید بر اساس نظر دوستان حرف میزدم

    چند روز پیش هم توی یه تاپیک هم من هم سایر دوستان نظراتی دادیم که بدون دلیل پاک شد و فقط در توضیحات نوشته شده بود بی ارتباط با موضوع! در حالی که اکثر صحبت ها کاملاً در ارتباط با موضوع بود!


    من دو پیشنهاد دارم

    1 - حالا که قراره هر کسی فقط نظر خودش رو بگه ، بیاین کلاً امکان نقل قول کردن رو بردارید چون یه امکان بلا استفاده ست. یا اینکه این امکان رو فقط برای نقل قول استارتر بذارید و لاغیر

    2 - معنای ارتباط با موضوع رو بزرگ روی سر در اسک دین بنویسید. چون تا قبل از این فکر میکردیم که ارتباط دو موضوع یعنی ارتباط مفهومی ، شناختی و دلالتی. اما حالا فهمیدیم که منظور از ارتباط اینه که حتماً متن باید کلماتش شبیه به کلمات استفاده شده در موضوع باشه! مثلاً اگر موضوع درمورد زن بود ، شما نمیتونید برای قرینه گرفتن از شوهر صحبتی کنید ، بلکه فقط باید از زن صحبت کنید!


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    2,558
    حضور
    65 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    6
    گالری
    100
    صلوات
    9248



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض سلام و ادب و احترام خدمت استاتر محترم و کارشناس گرامی

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    چه بسا خانمي به دليل شبهات زيادي كه اين روزها شنيده و نتوانسته جواب قانع كننده اي براي اين دو حكم پيدا كند با آن مخالفت كند.
    جناب کارشناس گرامی به نظر بنده این نوع طرز تفکر مطرود است.
    مثل این می ماند که بعضی از بیماران خاص داروهای پزشک را مصرف نکنند و بگویند من هنوز قانع نشده ام که آن را مصرف کنم.
    اگر قرار باشد اینگونه باشد بنده میگویم پیرامون فلان حکم هنوز قانع نشدم.

    آنهایی که میگویند قانع نشدم ... بحث قانع شدن یا نشدن نیست ... بحث این است که نمی خواهند حقیقت را بپذیرند و به خیال خودشان قانع نشده اند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    وقتي در راستگويي و امانت داري شما مي خواهيد صفات پايدار يك فردي را بررسي كنيد در مواقع مي توانيد در گذشته او قرائن و شواهدي دال بر آنها يا عدم آنها پيدا كنيد
    البته صرفا راستگویی و امانت داری دلیل بر ایمان قوی نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    زنان ديندار هم اين احكام ازدواج موقت و متعدد را رد نمي كنند يعني نمي گويند اين احكام اسلامي نيست يا در قرآن نيست بلكه نمي توانند اين را به دليل حسادت زنانه و يا ترس از عدم رعايت عدالت يا فشار نگاه ها يا حرف هاي عرف مردم و... قبول كنند.
    جناب کارشناس گرامی اگر نگاهی به تاپیکهای در این باره بیاندازید در میابید که اکثر بانوان حتی در همین سایت میخواهند کل این حکم را زیر سوال ببرند به چالش بکشند و عقیده خود را اینگونه بیان میکنند که حکم تعدد زوجات برای زمان پیغمبر است نه امروز.... و تجربه ثابت کرد برای این دسته تفکر شما هرقدر سند هم ارائه دید که این حکم برای این زمان هم است میگویند این را مردان نوشته اند برای هوسرانی و ....

    به نظر بنده ایمان شخصی با چنین تفکری قوی و کامل نیست. البته ایمان دارد اما قوی نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    يا بگويد مهريه را بايد هنگام مطالبه به زن داد با اين امور مخالفت كند.
    پیرامون مهریه فقط یک نکته را عرض کنم.
    مهریه عندالمطالبه است. و این را تمام مردان مسلمان هم میدانند.
    قبول مهریه از سوی مرد یعنی ، بنده می توانم و می خواهم که این مهریه را بدهم.

    وقتی یک جوان که در جلسه خواستگاری مهریه سنگین را قبول میکند و توان پرداختش را ندارد یعنی از همان ابتدا دروغ گفته است.

    وقتی یک خانواده که ادعای مذهبی دارند می آیند مهریه سنگینی را بیان میکنند یعنی آن خانواده از نظر ایمانی قوی نیست.و اگر نیاز باشد حاضرم این امر را به اثبات برسانم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    حالا نظر شما چیست کارشناس محترم؟
    آیا سوال خوبی است که در خواستگاری مطرح شود؟
    به نظر بنده نیاز نیست که حتما این سوال پرسیده شود تا میزان تسلیم بودن آن زن یا مرد را در برابر دستورات الهی محک زد.

    میشود سوال را به گونه ای دیگر هم پرسید:

    مثلا : ای خانم نظر شما پیرامون مسائل آزادی زنان در جامعه چیست؟
    نظر شما درباره احکامی که عده ای از زنان میگویند ظلم به زن است چیست؟
    و ....!

    ویرایش توسط امام عشق : ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ در ساعت ۱۸:۱۵
    برای ظهور حضرت مهدی(عج) چه کردیم!؟

    به این تاپیک حتما سر بزنید :
    طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن از دیدگاه امام خامنه ای (حفظه الله )
    تاپیک : شهید سید محمد حسین میر دوستی
    تاپیک های دیگر :
    شهید سید میثم تراهی ***** شهید محسن حججی
    هدفم قدس و آرزویم شهادت!

  21. صلوات ها 11


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود