صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ◆₪۩ مسموم کینه ها ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,199
    حضور
    144 روز 1 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93053

    ◆₪۩ مسموم کینه ها ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام





    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام اَلسَّلامُ عَلَيْكَ یا اَبا الحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الهادیِ النِّقِیُّ ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام پرسمان و موضوعات :
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام ╰✿╮ آفتاب در حصار ╭✿╯ 100 داستان کوتاه از زندگی امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام زندگی نامه - امام هادي عليه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام زمینه های جامعه شناختی رفتار سیاسی امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام چهل حدیث گهربار از امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام کرامات امام هادي عليه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام به راستي او هادي امت، هادي گمراهان از ضلالت بود
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام وضعیت شیعه در دروان امام هادی علیه السلام را تشریح کنید؟
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام شيعيان امام علی النقی علیه السلام در ايران
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام چگونگي مواجهه امام هادي علیه السلام با خلفاي عباسي
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام عنایت امام هادی علیه السلام به مردم اصفهان
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام امام علي النقي علیه السلام -شيعيان امام در ايران
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام مسیر آمدن امام هادی علیه السلام از مدینه به سامرا
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام روایتی از امام هادی علیه السلام از زبان امام خامنه ای مدظله العالی
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام جعل نقل قولی از مفتی سعودی درباره امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام فرهنگی رسانه مذهبی:
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام کتابخانه امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام***قالب های طراحی شده وبلاگ امام نقی علیه السلام***
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام كتاب موبايل چهل حديث نقوی عليه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام دانلود کتاب - امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام کتاب شناسی امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلاماشعار و پیامک شهادت امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلاممرثیه و مداحی شهادت امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام زیارت و توسل به امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلامبيانات رهبر انقلاب درباره نقش امام هادی علیه السلام در گسترش تشيع
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلامداستان صوتی زندگی امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام فایل صوتی زیبا در مورد امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلامتصاویر ویژه شهادت امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام تصاویری جدید از حرم عسکرین علیهماالسلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام آواتار های ویژه امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام فلش زيباي احادیث امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام احادیث تصویری از امام نقی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلاممجموعه طرح گرافیکی و پوستر ویژه امام نقی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلامویژه نامه سال 1389
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلامویژه نامه سال 1390
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام ویژه نامه سال 1391
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام ویژه نامه سال 1392
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام ویژه نامه سال 1393
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام نرم افزار:
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام دانلود نرم افزار موبایل زندگینامه امام هادی علیه السلام - اندروید
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام نرم افزار تلفن همراه دانستنی های امام هادی علیه السلام
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام نرم افزار امام نقی علیه السلام - ویژه اندروید
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام سرویس ارسال کارت پستال صوتی به دوستان




    دانلود صوت



  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,199
    حضور
    144 روز 1 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93053





    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام

    آن روز از کبوتر زخمی پری نبود
    خورشید فاطمه که به این لاغری نبود

    شد مثل مادرش به خدا راه رفتنش
    فرقی که داشت این که جوان بستری نبود




  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,199
    حضور
    144 روز 1 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93053



    برای مشاهده سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید


    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام




  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,199
    حضور
    144 روز 1 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93053



    برای مشاهده سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید


    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام


  9. صلوات ها 12


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,196
    حضور
    144 روز 14 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3158
    صلوات
    44204



    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا امام نقی علیه السلام

    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام

    به دل خسته ی این قافله امـدادی کن
    روضه بر پا شده از محفل ما یـادی کن
    چه قَدَر صبرکنی گوشه ی زندان غمت
    لااقل پیش خــدا صحبت آزادی کـن
    شیر وحشی بزند بوسه به خاک قدمت
    پیش صیـاد بـرو یک تنـه صیادی کن
    سامرا بهـر گـدایی ز تـو شهرت دارد
    بـاز تکـرار همـان سنت اجـدادی کن
    چنـد سالی شده ویران حرم پاک شما
    فکـر یک بارگـه و پنجـره فولادی کن
    احمدایرانی نسب

    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,199
    حضور
    144 روز 1 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93053



    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام


  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    دین، کتاب، طبیعت
    نوشته
    23,648
    حضور
    63 روز 9 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    33588



    واکاوی شبکه ای سرّی در عصر هادی امّت ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام


    از جمله دلایل روشنی که از عمق و گستره نفوذ ائمه علیهم السلام در محیط جامعه پیرامونی شان حکایت می کند، شدت عمل و تحمیل فشارها و تضییقات شدیدی بود که توسط حکام جور بر حضرات معصومین علیهم السلام اعمال می شد. این فشارها در زمان امامین عسکریین علیهماالسلام و خصوصا در برهه امامت امام حسن عسکری علیه السلام به اوج خود رسید و همین شرایط بحرانی بود که ائمه علیهم السلام را واداشت تا ابزاری جدید برای برقراری ارتباط با پیروان خود جستجو کنند. ابزاری به نام " شبکه ارتباطی وکالت".

    تشکیلاتی پیچیده در شرایطی پیچیده

    "شبکه ارتباطی وكالت" تشكیلات هماهنگ و گاه پیچیده‏اى بود متشكل از امامان معصوم علیهم السّلام و عده‏اى از پیروان نزدیك و وفادار آنان تا با همكارى یكدیگر اهداف خود را براى پیش‏برد اصول دینى و مذهبى محقق سازند.
    ضرورت پدید آوردن چنین شبکه ای با در نظر گرفتن موقعیت و شرایط خاص ائمه علیهم السلام در زمان حاکمیت عباسی به روشنی قابل درک خواهد بود:
    اولا : به جهت کنترل های شدید بر روی ائمه علیهم السّلام، ارتباط مستقیم و مشافهی آنان با شیعیان بسیار خطرآفرین بود. شواهد تاریخی متعددی وجود دارد که حاکی از شدت و حدّت این کنترل ها و سخت گیری ها است:
    محمد بن شرف می گوید: همراه امام هادی علیه السلام در مدینه راه می رفتم. امام فرمود: آیا تو پسر شرف نیستی؟ عرض کردم: آری. آنگاه خواستم از حضرت پرسشی کنم، امام بر من پیشی گرفت و فرمود: ما درحال گذر از شاهراهیم و این محل، برای طرح سوال مناسب نیست! (١)
    این حادثه هنگامی اتفاق افتاده است که امام علیه السلام در مدینه تشریف داشتند نه در زمانی که در پادگان سامراء تحت مراقبت و کنترل شدید دستگاه حکومت متوکل عباسی به سر می بردند!
    شاهد دیگر برای اثبات این مدعا، انتقال امام علیه السلام از مدینه به سامرا می باشد:
    بریحه عباسى یكى از یاران متوكل عباسی به هدف سعایت از امام هادی علیه السّلام طی نامه ای به او چنین می- نویسد: اگر مى‏خواهى حرمین را از دست ندهى على بن محمد (امام هادى علیه السّلام) را از آنجا بیرون كن چرا كه او مردم را به خود فرا مى‏خواند و خلق بسیارى، از او پیروى مى‏كنند ! (٢)

    کینه های دیرین شیاطین

    از طرفی کینه و دشمنی متوکل نسبت به خاندان امام علی علیه السلام مطلبی نبود که برای کسی پوشیده باشد. او همان کسی است که مقبره حضرت سید الشهدا امام حسین علیه السّلام را تخریب کرد و زمینهاى اطراف مقبره را شخم زد و هموار کرد تا بر روی آن زراعت شود و اثری از آن بارگاه مقدس بر جای نماند! (3)
    اقامت امام در مدینه و عدم دسترسی متوکل به ایشان، قطعا برای حکومت جابرانه او خطری جدی در پی می داشت. لذا کوچکترین گزارشی درباره خطر احتمالی امام، خلیفه را بر آن می داشت که به هر طریق ممکن فکر خود را از جانب امام راحت کند. سرانجام، آن سعایت ها و این کینه ها متوکل را بر آن داشت که امام را مجبور کند از مدینه به پایتخت حکومت عباسیان یعنی سامراء هجرت کند تا از نزدیک تمامی آمد و شدهای ایشان را زیر نظر بگیرد.
    شبکه ارتباطی وکالت در واقع ثمره تبدیل تهدیدها و تضییق ها به فرصت هاست. توسعه و گسترش این سیستم ارتباطی و نشر و تبلیغ آموزه های ناب تشیع به اقصی نقاط بلاد عالم با وجود همه کنترل ها، تهدیدها، فشارها و سخت گیری های حکام عباسی نشان دهنده این حقیقت است که پیروز قطعی این میدان نبرد، وجود مقدس امام هادی علیه السلام بود.

    در سامراء نیز، بدخواهان آن حضرت هر از گاهى سعى داشتند كینه متوكل را نسبت به امام علیه السلام برانگیزانند و خطر او را براى تاج و تختش گوشزد كنند. داستان معروف تفتیش شبانه منزل امام و دستگیری و احضار ایشان در مجلس میگساری متوکل (٤) تنها نمونه ای است از فشارها و سخت گیری های حکومت جبّار آن عصر.
    اطرافیان متوكل، دشمنى و كینه دیرینه ای با اهل بیت علیهم السلام داشتند. كسانى چون على بن جهم (5) و ابى سمط (6) و محمد بن داود هاشمى و بطحانى و دیگرانى كه خود را به شیطان فروخته بودند، از نزدیکان خلیفه و متنفذین دربار وی به شمار می آمدند.(٧)
    در این شرایط، تشكیلات سازمان وكالت، قالب خوبى براى تقلیل ارتباطات مستقیم شیعیان با ائمه علیهم السّلام به حساب مى‏آمد. وكلا در حقیقت رابط بین ائمه علیهم السّلام و شیعیان بودند و بدین ‏وسیله هم جان ائمه علیهم السّلام و شیعیان مورد صیانت قرار می گرفت و هم موجبات كاهش حساسیت خلفاى عباسى نسبت به امامان شیعه علیهم السّلام فراهم مى‏گردید.
    پناهگاه قابل اعتماد شیعیان

    ثانیا : سلطه حكومت‏هاى جائر عباسى و فشارهایى كه علیه امامان علیهم السّلام وجود داشت، گاه به حبس ایشان و گاه به شهادت آنان و در نهایت به غیبت خلف صالح آنان انجامید. در این مقاطع حساس‏ زمانى، وكلا و سازمان وكالت، بهترین پناه‏گاه و مرجع و ملجأ براى شیعیانى بودند كه براى رفع مشكلات دینى، كلامى، فقهى و سایر امور مرتبط با امامان علیهم السّلام به نزد آنان مراجعه مى‏كردند.
    به عنوان نمونه پس از شهادت هر یک از ائمه علیهم السّلام و بوجود آمدن تردیدهایی نسبت به جانشین آن حضرت، وکلای ائمه علیهم السلام تعیین کننده ترین کانون برای معرفی امام بعدی بودند:
    پس از شهادت امام جواد علیه السّلام، سران شیعه در خانه «محمد بن فرج»(8)، وكیل برجسته امام جواد علیه السّلام، اجتماع كردند تا نسبت به جانشین آن حضرت بحث كنند و «محمد بن فرج» با دعوت از خادم و دستیار امام جواد علیه السّلام براى حضور در آن جمع و ارائه نامه‏هاى امام جواد علیه السّلام براى تثبیت امامت فرزندش امام هادى علیه السّلام سران شیعه را نسبت به حقانیت امامت آن حضرت قانع نمود.(٩)


    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام
    جغرافیای سیاسی سازمان وکالت


    شبکه ارتباطی وکالت در زمان امام هادی علیه السلام، تبدیل به یک سیستم ارتباطی وسیع و گسترده شده بود و این خود حاکی از گستره نفوذ شیعیان در بلاد و مناطق گوناگون بود. تعیین، نصب و ارسال نمایندگانی از طرف ائمه علیهم السلام برای رسیدگی به امور دینی شیعیان به دلیل بُعد مسافت و صعوبت و دشواری سفر برای ملاقات با ائمه علیهم السلام، امری ضروری و لازم می نمود.
    اخبار تاریخى و محتوای نامه هایی که امام هادی علیه السلام برای وکلای خود مرقوم می داشتند گویاى آنند که حیطه کاری وکلای ایشان به چهار منطقه تقسیم می شد: ناحیه نخست: بغداد و مدائن و سواد و كوفه؛ ناحیه دوم: بصره و اهواز؛ ناحیه سوم: قم و همدان؛ و ناحیه چهارم: حجاز و یمن و مصر را شامل مى‏شد.(١٠) هر ناحیه به یك وكیل مستقل واگذار مى‏شد به طوریکه هیچ یک از وکلا حق دخالت در امور مربوط به منطقه تحت قلمرو وکیل دیگر را نداشتند. (11)
    رابطه بین امام علیه السلام و وکلای ایشان عمدتا بوسیله مکاتبه و نامه نگاری بود و بخش قابل توجهی از معارف فقهی و کلامی از همین طریق در دسترس شیعیان و پیروان ایشان قرار گرفت.(12)

    زمینه سازی واقعه ای تاریخ ساز

    ثالثا : غیبت ناگهانی امام معصوم پس از آنکه دو و نیم قرن مردم به حضور امام در کنار خود و بالتبع امکان دسترسی به ایشان عادت کرده بودند، مساله ای بود که می توانست برای شیعیان مشکل آفرین و سبب ایجاد انحرافات فکری و عقیدتی شود. این برای اولین بار بود که شیعیان در شرف مواجهه با تجربه غیبت یک امام معصوم بودند لذا صرف مطرح شدن پیشاپیش مساله غیبت حضرت حجت -عجل الله تعالی فرجه الشریف- در بیانات ائمه علیهم السلام، روشنگری کافی و وافی برای شیعیان در بر نداشت و لازم بود با اقدامات عملی یعنی توسعه و گسترش شبکه ارتباطی وکالت، مساله غیبت یک معصوم به صورت محسوس و ملموس به مردم نشان داده شود.(١٣)
    دقت در سیره امامین عسکریین علیهماالسّلام در توسعه و استحکام سازمان وکالت، جای هیچ گونه شک و تردیدی بر جای نمی گذارد که شیوه حضرات معصومین علیهم السّلام در زمان نزدیک به عصر غیبت، کاملا حساب شده بوده است. سلوک عملی ایشان این مطلب را به روشنی اثبات می کند که گرچه دسترسی به معصوم در شرایطی امکان پذیر نخواهد بود ولی این بدان معنا نیست که امور دینی مردم تعطیل شود و مرجعی و ملجأی برای حل مشکلات و معضلات و سوالات آنها وجود نداشته باشد.
    تشكیلات سازمان وكالت، قالب خوبى براى تقلیل ارتباطات مستقیم شیعیان با ائمه علیهم السّلام به حساب مى‏آمد. وكلا در حقیقت رابط بین ائمه علیهم السّلام و شیعیان بودند و بدین ‏وسیله هم جان ائمه علیهم السّلام و شیعیان مورد صیانت قرار می گرفت و هم موجبات كاهش حساسیت خلفاى عباسى نسبت به امامان شیعه علیهم السّلام فراهم مى‏گردید.

    پیروز نهایی میدان

    شبکه ارتباطی وکالت در واقع ثمره تبدیل تهدیدها و تضییق ها به فرصت هاست. توسعه و گسترش این سیستم ارتباطی و نشر و تبلیغ آموزه های ناب تشیع به اقصی نقاط بلاد عالم با وجود همه کنترل ها، تهدیدها، فشارها و سخت گیری های حکام عباسی نشان دهنده این حقیقت است که پیروز قطعی این میدان نبرد، وجود مقدس امام هادی علیه السلام بود.

    پی نوشت:
    1) وَ حَدَّثَ مُحَمَّدُ بْنُ شَرَفٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِی الْحَسَنِ ع أَمْشِی بِالْمَدِینَةِ فَقَالَ لِی أَ لَسْتَ ابْنَ شَرَفُ قُلْتُ بَلَى فَأَرَدْتُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَابْتَدَأَنِی مِنْ غَیْرِ أَنْ أَسْأَلَهُ فَقَالَ نَحْنُ‏ عَلَى‏ قَارِعَةِ الطَّرِیقِ‏ وَ لَیْسَ هَذَا مَوْضِعَ مَسْأَلَةٍ.كشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج‏2، ص: 385
    2) زندگانی دوازده امام ج2 ص 487
    3) المناقب، ابن شهرآشوب ،ج‏4،ص:64
    4) بحار الأنوار، المجلسی ،ج‏50،ص:211
    5) شاعر جیره خوار دربار متوکل، او یكى از اشخاصى بود كه متوكل را به عداوت على و ویرانى قبر حسین تشویق مى‏كرد، ترجمه الكامل ابن الأثیر ،ج‏17،ص:290
    6) از اولاد مروان بن ابى حفصیه از موالى بنى امیه‏، ترجمه الكامل ابن الأثیر ،ج‏17،ص:222
    7) و إنّما كان ینادمه و یجالسه جماعة قد اشتهروا بالنصب، و البغض لعلیّ، منهم: علیُّ بن الجهم، الشاعر الشامیُّ، من بنی شامة ابن لویّ و عمر بن فرح الرّخّجیّ، أبو السَّمط من ولد مروان بن أبی حفصة، من موالی بنی أمیّة، و عبد اللَّه بن محمّد بن داود الهاشمیُّ المعروف* بابن أترجة/ الكامل فی التاریخ، ابن الأثیر ،ج‏7،ص:56
    8) سازمان وكالت، جبارى ،ج‏2،ص:532
    9) زندگانى چهارده معصوم علیهم السلام / ترجمه إعلام الورى، ص: 473
    10) حیات فكرى و سیاسى ائمه، جعفریان ص 513 به نقل از تاریخ سیاسى غیبت امام دوازدهم
    11) امام علیه السّلام در نامه ای به یکی از وکلای خود به نام "ایوب بن نوح " چنین مرقوم فرمودند:
    «و من تو را، اى ایّوب بن نوح، فرمان مى‏دهم كه ارتباطات فراوانت بین خود و ابو على بن راشد را قطع نمایى! و هر یك از شما دو نفر، ملتزم به آن امرى باشد كه بدان مأمور و موكّل گشته؛ و فعالیتش محدود به آن ناحیه‏اى شود كه براى آن نصب شده؛ چرا كه شما اگر آنچه بدان مأمورید عمل كنید، از مراجعه مكرّر به نزد من بى‏ نیاز خواهید شد. و تو را نیز، اى ابا على! به مثل آنچه به ایّوب امر كردم، فرمان مى‏دهم. (تو اى ایّوب) نباید از هیچ یك از اهل بغداد و مدائن، چیزى بپذیرى؛ و (براى ملاقات با من) اذنى صادر كنى؛ و هر آن‏كس كه از غیر ناحیه تو چیزى به نزدت آورد، به سوى وكیل ناحیه خودش، گسیل بدار! و به تو نیز اى ابا على، به مثل آنچه به ایّوب فرمان دادم، امر مى‏ كنم؛ و هر یك از شما دو نفر بایستى تنها آنچه را بدان مأمور شده عمل نماید» رجال الكشی - إختیار معرفة الرجال، النص، ص: 514 به نقل از سازمان وكالت، جبارى ،ج‏2،ص:541
    12) برای نمونه رجوع کنید به کتاب رجال کشی (اختیار معرفة الرجال) صفحه 525
    13) احمد بن اسحاق که بنا به نقل کتب تاریخی خود نیز یکی از وکلای امام هادی علیه السلام بود چنین می گوید:
    روزى به امام هادى علیه السّلام عرض كردم كه گاه موفق به تشرف به حضور شما مى‏شوم و گاه نه. در این موارد كه نمى‏توانم با شما دیدار كنم به چه كسى مراجعه كنم و قول چه كسى را بپذیرم و امر چه كسى را اطاعت كنم؟ و آن جناب فرمود: این أبو عمرو (ابو عمروعثمان بن سعید عمری در ابتدا وکیل امام هادی علیه السلام بود و سپس وکالت امام حسن عسکری علیه السلام را عهده دار شدو پس از شهادت امام عسکری علیه السلام به عنوان اولین نائب امام زمان (عج) برگزیده شد) مورد وثوق و أمین است و آنچه به شما بگوید از جانب من گفته و آنچه به شما برساند از جانب من رسانده است». پس از رحلت آن حضرت به نزد امام عسكرى علیه السّلام رفته و نظیر آن سوال را مطرح كردم و آن جناب نیز در پاسخ فرمود: «این أبو عمرو مورد وثوق و أمین نزد ماضى (امام هادى علیه السّلام) و نزد من است و آنچه بگوید از جانب من گفته و آنچه به شما برساند از جانب من رسانده است». الغیبة للطوسی ص: 355
    تعابیر امام در روایت فوق در مورد امین بودن ابو عمرو و حجیت قول وی برای شیعیان، مشابه همان توقیع مبارک حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که فرمودند وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَة فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى‏ رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْهِم : اما وقایعی که رخ خواهد داد و مسائل مستحدثه، پس در مورد آنها به راویان احادیث ما رجوع کنید که آنان حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنان هستم. كمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص: 484

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    دین، کتاب، طبیعت
    نوشته
    23,648
    حضور
    63 روز 9 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    33588



    مبارزات سیاسی و فرهنگی امام هادی علیه السلام

    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام


    امام هادی ـ علیه السلام ـ با بکارگیری یک سلسله برنامه‌های ارشادی، فرهنگی و تربیتی، مبارزه غیر مستقیمی را با حاکمیت آغاز کرد و بی‌آنکه حساسیت دستگاه را متوجه خود سازد، به انجام فعالیتهایی بر ضد آنها پرداخت. در مواقع لازم نیز تا جایی که حیات شیعه را به مخاطره نمی‌انداخت، دامنه آن را گسترده‌تر می‌ساخت و با این فعالیتها، بی‌اساس بودن این تصور را که «امام به دلیل مراقبت دشمن در مسایل سیاسی مداخله نمی‌کرد و هیچ‌گونه مبارزه سیاسی نداشت» آشکار کرد. اکنون به برخی از مهم‌ترین مبارزات امام ـ علیه السلام ـ اشاره می‌شود.

    زیر سۆال بردن مشروعیت دستگاه

    امام هادی ـ علیه السلام ـ با استفاده از فرصتهای مناسب، با نامشروع معرفی کردن عباسیان، مسلمانان را از هرگونه همکاری با آنان ـ مگر در موارد ضرورت ـ برحذر می‌داشت و با این کار، چهره این جرثومه‌ های فساد را برای مردم بیشتر آشکار می‌کرد.
    «محمد بن علی بن عیسی» که از کارکنان دولت عباسی است، در نامه‌ای به امام هادی ـ علیه السلام ـ نظر ایشان را درباره کارکردن برای بنی عباس و پول گرفتن از آنان در مقابل کار جویا می‌شود. امام در پاسخ او می‌نویسد: «آن مقدار از همکاری که به جبر و زور صورت گرفته، اشکال ندارد و خداوند عذرپذیر است، ولی به جز آن، ناروا و ناپسند است. ناگزیر اندکش بهتر از افزودنش است.
    از موضوعات رایج در این دوره، عقیده به شانس‌ و یا نحس شمردن برخی‌ از مکان‌ها، زمان‌ها و اشیا بود. این پدیده، ریشه در عقاید دوران جاهلیت پیش‌ از اسلام داشت. امام هادی علیه السّلام این تفکر را شرک و گناه می‌شمرد و معتقد بود که‌ هرکسی دنباله ‌رو این باشد باید توبه کند

    او دوباره برای روشن‌تر شدن مطلب به امام می‌نویسد که انگیزه او از همکاری با آنان فقط یافتن راهی برای ضربه زدن به آنها و تشفی خاطر است. امام پاسخ می‌دهد: «در چنین صورتی، همکاری با آنها نه تنها حرام نیست، بلکه پاداش و ثواب نیز دارد».(1)
    در این روایت، امام آشکارا، روش مبارزه را برای این فرد تبیین کرده و به خوبی برای او و دیگر شیعیان روشن می‌سازد که دستگاه حاکم از کوچک‌ترین مشروعیتی برخوردار نیست و می‌توان از بودجه خودش برای ضربه زدن و مبارزه با آنها بهره برد.

    نفوذ عاطفی در درباریان

    درباریان، فرماندهان و سرداران نظامی دستگاه عباسی، بسان اربابانشان پایبند و دلبسته به حکومت و سلطه بر مردم بودند و نسبت به امامان و شیعیانشان، کینه خاصی در دل داشتند. دلیل انتخاب این گونه افراد و سپردن پستهای کلیدی به آنان نیز جهت دادن به کینه توزی آنها در سرکوب شیعیان بود. بر این اساس، امامان، خود و شیعیانشان را از آنان دور نگه می‌داشتند، ولی در برخی موارد که زمینه را فراهم می‌یافتند، با آنان تماس حاصل کرده و آنها را به مسیر حق رهنمون می‌کردند. یا دست کم از وجود آنان برای کاهش فشار بر شیعیان و رفع مشکلاتشان بهره می‌گرفتند.
    از جمله آنان، بُغای بزرگ را می‌توان نام برد. او در میان دیگر فرماندهان و سرداران، پایبند به دین بود و نسبت به علویان، از خود مهربانی و خوش‌رفتاری نشان می‌داد. روزی معتصم به او دستور داده بود که یکی از علویان را به قفس درندگان بیندازد. هنگامی که بغا می‌خواست چنین کند، نجوای نیایش او را می‌شنود و دلش به رحم آمده، وی را رها می‌کند و از او قول می‌گیرد که تا وقتی معتصم زنده است، او را نبینند.
    پس از این جریان، بغا خواب رسول گرامی اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ و امیر مۆمنان علی ـ علیه السلام ـ را می‌بیند و از دعای خیر آن دو بزرگوار بهره‌مند می‌شود.(2)
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام
    در سال 235 هجری که امام در مدینه به سر می‌برد، این شهر مورد تاخت و تاز شورشیان «بنی سلیم» قرار می‌گیرد و واثق، بغا را برای سرکوب شورشیان با لشکری مجهز گسیل می‌دارد. بغا با آنان وارد جنگ شده و آنان را شکست می‌دهد.
    هنگامی که وارد مدینه می‌شود، امام هادی ـ علیه السلام ـ به یاران خود می‌فرماید: «بیایید با هم به بیرون مدینه برویم تا ببینیم که این سردار ترک، چگونه لشکر خود را برای سرکوبی شورشیان آماده و مجهز کرده است.» سپس به بیرون شهر رفته و لشکر او را در حال عبور تماشا می‌کنند. وقتی امام، بغا را دید، با او به زبان ترکی سخن گفت. بغا سریع از مرکب خود پیاده شد و پای مرکب امام را بوسید.
    «ابو هاشم جعفری» که راوی این جریان است، می‌گوید: «من بغا را سوگند دادم که بگوید امام به او چه گفته است. بغا نخست پرسید: آیا این فرد پیغمبر است؟ گفتم: نه. گفت: او مرا به اسمی خواند که در کودکی و در سرزمین خودم، مرا بدان نام می‌خواندند و تا کنون هیچ کس از آن آگاهی نداشته است؟!»(3)
    امام با این رفتار، اسباب نفوذ عاطفی در یکی از فرماندهان بزرگ دستگاه را فراهم آورد و او را چنان مجذوب و شیفته خود ساخت که وی پای مرکب ایشان را بوسه زد. سپس او را برای سرکوب غارتگرانی که با چپاول اموال عمومی و کشتار مردم مدینه، آنان را آزرده بودند، تشویق و ترغیب کرد. گذشته از آن، امام فردی مورد اطمینان از دولتمردان را یافته بود و می‌توانست از نفوذ او در دستگاه به سود شیعیان ستم دیده در برابر ستم‌ورزی حکمرانان بهره‌گیری کند.
    خرافه‌زدایی دوران امامت امام هادی علیه السّلام‌ - مخصوصا روزگار خلافت متوکل‌ عباسی - از دوران‌های سیاه ظلمانی‌ تاریخ اسلام قلمداد می‌شود. مخالفت‌ مستقیم متوکل با معتزله و شیعه، در واقع مبارزه با خردگرایی بود؛ زیرا این‌ دو گروه به نقد احادیث و روایات‌ می‌پرداختند و هرچیز را بدون چون و چرا نمی‌پذیرفتند. از پیامدهای تفکر متحجرانه عباسیان، خشونت، تفرقه‌افکنی، رواج ظاهرگرایی، گسترش خرافه و روایات جعلی به نام پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و صحابه‌ او بود. بازار فال ‌گیران شعبده‌ بازان و قصه ‌سرایان در این دوره گرم شد. قصه ‌پردازان با نقل روایت‌های مجعول‌ و برگرفته از تورات تحریف شده، مردم‌ را سرگرم می‌کردند.
    امام هادی ـ علیه السلام ـ با استفاده از فرصتهای مناسب، با نامشروع معرفی کردن عباسیان، مسلمانان را از هرگونه همکاری با آنان ـ مگر در موارد ضرورت ـ برحذر می‌داشت و با این کار، چهره این جرثومه‌ های فساد را برای مردم بیشتر آشکار می‌کرد

    از موضوعات رایج در این دوره، عقیده به شانس‌ و یا نحس شمردن برخی‌ از مکان‌ها، زمان‌ها و اشیا بود. این پدیده، ریشه در عقاید دوران جاهلیت پیش‌ از اسلام داشت. امام هادی علیه السّلام این تفکر را شرک و گناه می‌شمرد و معتقد بود که‌ هرکسی دنباله ‌رو این باشد باید توبه کند.
    حسن بن مسعود می‌گوید: روزی‌ خدمت حضرت امام علی النقی علیه السّلام‌ رسیدم در حالی که آن روز انگشتم‌ زخم شده بود و لباس‌هایم در برخورد با یک سواره، پاره شده بود، گفتم امروز چه روز نحسی است!
    حضرت فرمود: چرا گناه خود را بر گردن دیگری‌ می‌نهی که گناهی ندارد؟
    حسن گفت: دانستم که اشتباه کردم. گفتم: ای‌ سرورم! از خدا طلب آمرزش می‌کنم.
    امام علیه السّلام فرمود: ای حسن! آیا نمی‌دانی‌ که پاداش‌ دهنده، کیفر دهنده و سزا دهنده در دنیا و آخرت فقط خداست؟!
    عرض کردم: چرا می‌دانم!
    امام علیه السّلام فرمود: پس هرگز برخلاف آن‌ نرسد.(4)
    دیدیم که چگونه امام هادی علیه السلام در شرایط حاکم، به بهترین شیوه‌های مبارزاتی دست ‌زدند. گرچه زندگی آن بزرگوار به مدت‌ هیجده سال تحت مزدوران حکومت عباسی قرار گرفت ولی با این وجود هرگز از هدایت‌ امت اسلامی به ‌ویژه شیعیان دست‌ برنداشت و نقش خود را به بهترین وجه‌ ایفا نمود.

    پی نوشت :
    1- وسائل الشیعه، حرعاملی، ج12، ص 137.
    2- مروج الذهب، ج2، صص564 و 565.
    3- الکامل فی التاریخ، ج7، ص12.
    4- سفینه البحار،شیخ عباس قمی،ج 2،ص‌ 581.

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    دین، کتاب، طبیعت
    نوشته
    23,648
    حضور
    63 روز 9 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    33588



    امام هادی علیه السلام را بهتر بشناسیم!!

    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام


    دهمین ثمره باغ ولایت و دوازدهمین نهال عصمت و طهارت و نخستین فرزند پیشوای نهم در مدینه، شهر نورانی پیامبر بزرگوار اسلام، در محلی به نام «صریا» دیده به جهان گشود. میلاد با سعادت و پر برکتش بر تمامی دوست‏داران خاندان نبوّت و شیعیان جهان مبارک باد
    .

    میلاد نور

    امام هادی علیه‏السلام سحرگاه روز پانزده ذیحجه قدم به عرصه گیتی نهاد تا وجود تابناکش روشنایی بخش تاریکی‏های جهل و بی‏ایمانی شود. نوزادی که در آینده‏ای نه چندان دور مایه سربلندی و افتخار اسلام شد.
    امام دهم ادامه دهنده رسالت خطیر امامان ماقبل خویش بود.

    محل ولادت

    دهمین ثمره باغ ولایت و دوازدهمین نهال عصمت و طهارت و نخستین فرزند پیشوای نهم در یکی از محلات مدینه، شهر نورانی پیامبر بزرگوار اسلام، در محلی به نام «صریا» دیده به جهان گشود.

    نام و القاب حضرت

    پدر بزرگوارش او را به زیباترین نامی‏ که در خاندان رسالت سابقه داشت نامید و نام «علی» بر وی نهاد. بعضی از القاب مبارک حضرت: هادی، ناصح عالم، فقیه، امین، عسکری، دلیل، فتّاح، نقی، و مرتضی است؛ چنان که امروز بیشتر شیعیان و دوست‏داران اهل بیت علیهم ‏السلام حضرت را با لقب مشهور «هادی» می‏شناسند.
    امام هادی علیه السلام همچون نیاکان خود در برابر ناملایمات بردبار بود و تا جایی که مصلحت اسلام ایجاب می کرد با دشمنان حق و ناسزا گویان و اهانت کنندگان به ساحت مقدس آن حضرت، با بردباری برخورد می کرد

    مادر حضرت

    حضرت هادی علیه‏السلام فرزند اول حضرت جواد علیه ‏السلام است. مادر عزیز و مهربانش، سَمانه نام داشت و از شاهزادگان رومی ‏بود که به اسارت لشکر مسلمانان درآمد و به عنوان «ام ولد» آزاد شد و افتخار همسری امام نهم را پیدا کرد. وی در نهایت فداکاری و دلسوزی و از بانوان صالح و درستکار و پاکدامن روزگار بود و از پشتیبانان سرسخت امامت و خلافت الهی و نسبت به مقام ولایت آشنا و آگاه بود.
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام
    زن‌ و فرزندان‌ امام‌


    حضرت‌ هادى‌ (علیه السلام‌) یك‌ زن‌ به‌ نام‌ سوسن‌ یا سلیل‌ و پنج‌ فرزند داشته‌ است‌ .
    1 - ابومحمد حسن‌ علیه‌ السلام‌ ( امام‌ عسكرى‌ (علیه السلام‌) یازدهمین‌ اختر تابناك‌
    ولایت‌ و امامت‌ است‌ ) .
    2 - حسین‌ .
    3 - سید محمد كه‌ یك‌ سال‌ قبل‌ از پدر بزرگوارش‌ فوت‌ كرد ، جوانى‌ بود آراسته‌ و پرهیزگار كه‌ بسیارى‌ گمان‌ مى‌كردند مقام‌ ولایت‌ به‌ وى‌ منتقل‌ خواهد شد و قبر مطهرش‌ كه‌ مزار شیعیان‌ است‌ در نزدیكى‌ سامرا مى‌باشد .
    4 - جعفر .
    5 - عایشه‌ ، یا به‌ نقل‌ شادروان‌ شیخ‌ عباس‌ قمى‌: " علیه‌ " .
    مادر عزیز و مهربانش، سَمانه نام داشت و از شاهزادگان رومی ‏بود که به اسارت لشکر مسلمانان درآمد و به عنوان «ام ولد» آزاد شد و افتخار همسری امام نهم را پیدا کرد. وی در نهایت فداکاری و دلسوزی و از بانوان صالح و درستکار و پاکدامن روزگار بود و از پشتیبانان سرسخت امامت و خلافت الهی و نسبت به مقام ولایت آشنا و آگاه بود

    اخلاق حسنه امام

    پیشوایان معصوم علیهم السلام انسانهای کامل و برگزیده ای هستند که به عنوان الگوهای رفتاری هدایت جامعه را به سوی خداوند عهده دار شده اند.
    گفتار و منش امامان علیهم السلام، ترسیم "حیات طیبه" انسانی و وجودشان تبلور تمامی ارزشهای الهی است.
    امام هادی علیه السلام همچون نیاکان خود در برابر ناملایمات بردبار بود و تا جایی که مصلحت اسلام ایجاب می کرد با دشمنان حق و ناسزا گویان و اهانت کنندگان به ساحت مقدس آن حضرت، با بردباری برخورد می کرد.
    "بریحه" عباسی - که از سوی دستگاه خلافت به سمت امام جماعت مکه و مدینه منصوب شده بود- از امام هادی علیه السلام نزد متوکل شکایت کرد و برای او نوشت: اگر خواهان حفظ مکه و مدینه هستی ، "علی بن محمد" را از این دو شهر بیرون کن زیرا او مردم را به سوی خود خوانده و گروه زیادی از او پیروی کرده اند.
    متوکل امام را از کنار حرم رسول خدا صلی الله علیه و آله تبعید نمود. هنگامی که امام از مدینه به سمت سامرا در حرکت بود، بریحه نیز همراه ایشان بود. در بین راه بریحه به امام گفت: تو خود می دانی که عامل تبعید تو من بودم. سوگند می خورم که چنانچه شکایت مرا نزد خلیفه ببری، تمام درختانت را در مدینه آتش می زنم، خدمتکارانت را می کُشم و چشمه های مزارعت را کور می کنم. بدان که این کارها را خواهم کرد. امام علیه السلام در جواب فرمود:
    «نزدیک ترین راه برای شکایت از تو این بود که دیشب شکایت تو را نزد خدا بردم و من این شکایت را که بر خدا عرضه کردم نزد غیر او، از بندگانش نخواهم برد» .
    بریحه چون این سخن را از امام شنید، به دامن آن حضرت افتاد، تضرع کرد و از ایشان تقاضای بخشش نمود. امام فرمود: تو را بخشیدم. (اثبات الوصیة، مسعودی، صص 196-197)





    منابع:
    سایت ولی عصر (عج).
    سایت موسسه جهانی سبطین (علیهما‎السلام).
    مجمع جهانی اهل‎بیت (علیهم ‎السلام).
    سایت امام هادی (علیه السلام).

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    دین، کتاب، طبیعت
    نوشته
    23,648
    حضور
    63 روز 9 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    33588



    چند نما از زندگی سراسر آموزنده دهمین پیشوا

    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام


    امام ابوالحسن، علی بن محمد، ملقب به هادی که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد؛ دهمین پیشوا و جانشین، پس از رسول خدا صلی الله علیه وآله است که به سال 212 ق در مدینه زاده شد و در سال 254 ق در سامرا به شهادت رسید. آن حضرت در مدت 33 سالی که وظیفه امامت و رهبری مسلمانان را بر دوش داشت توانست در زمان و زمینه های گوناگون، جلوه های یک انسان کامل را از خود پدیدار سازد. نماهایی که هر یک، صفحه ای از کتاب هدایت انسان به سوی کمال است به شرط آنکه دستور کار قرار گیرد و از آن پیروی شود.

    عزیز پروری به جای ذلیل پروری

    ابو هاشم جعفرى نقل می کند:
    به تنگدستى سختی دچار شدم. خدمت امام هادی علیه السلام رسیدم. مرا به حضور پذیرفتند. همین كه نشستم فرمود: قصد شکرگزاری از كدام نعمت الهی را داری؟
    من زبانم بند آمد و ندانستم در پاسخ چه بگویم. پیش از آنکه سخنى بگویم خود حضرت شروع به سخن کردند و فرمودند:
    خداوند تو را به نعمت ایمان آراسته کرد كه با این نعمت بدنت بر آتش دوزخ حرام شده است و به تو سلامتى ارزانى داشت كه این توفیقى است براى عبادت و بندگى؛ و قناعت را روزى ات کرد كه با این‏ صفت تو را از خوارى و بى‏ارزش شدن نگهداشت.
    آنگاه فرمود: من پیش از آنکه تو سخن بگویی این سخنان را برایت توضیح دادم چون می دانستم مى‏خواهى از خدائى كه چنین نعمتهایی را به تو ارزانى داشته شكایت كنى. اینك دستور دادم به تو صد دینار طلا بدهند آن را بگیر.[1]
    در این ماجرا حضرت به جای آنکه بلافاصله به آن نیازمند واقعی پولی دهد ابتدا نعمتهای خدا را به او یادآوری کرد. با این کار شخصیت او را از آن فشردگی و ذلتی که احساس می کرد به اوج عزت رساند و وی را متوجه عنایات خداوند به او ساخت. پس از آنکه نگاه بدبینانه او به خداوند متعال را اصلاح کرد و روح عزتمندی را در او دمید دستور داد تا به او پولی دهند.
    بی تردید مالی که از حرام به دست آید رو به افزایش نخواهد گذاشت و اگر هم به ظاهر افزوده شود یقینا بركتى در آن نخواهد بود و اگر فرد آن را انفاق كند پاداشى از این کار نخواهد ‏برد؛ و اگر آن را باقی گذارد، توشه‏اش به سوى آتش خواهد بود

    همیشه آماده برای قیام در برابر ستمگران

    بطحائى نزد متوكل عباسى از امام هادى علیه السلام بدگویى كرد و گفت كه در نزد او پول و سلاح است. متوكل سعید حاجب را مأمور كرد تا شبانه به خانه امام هجوم آورد و هر چه از مال و سلاح در نزد او یافت مى‏شود بردارد و به نزد متوكل آورد. ابراهیم بن محمد گوید: سعید حاجب براى من حكایت كرد كه شبانه به خانه ابو الحسن (امام هادى) رفتم و با نردبانى كه همراه برده بودم بر بالاى بام شدم، و از پله‏ها در تاریكى پایین آمدم و نمى‏دانستم كه كجا مى‏روم و چگونه باید به درون خانه برسم. پس امام از داخل خانه بانگ برداشت كه: «اى سعید! سر جاى خود بمان تا شمعى برایت بیاورند».
    چیزى نگذشت كه شمعى آوردند و من پایین آمدم و او را دیدم كه جبه‏اى پشمین بر تن و كلاهى از پشم بر سر دارد، و سجاده‏اى حصیرى مقابل او افكنده است و او بر آن رو به قبله نشسته است. پس به من گفت: «اطاقها را بگرد!»، چون به آنها درآمدم و جستجو كردم چیزى در آنها نیافتم .. آنگاه گفت: «زیر سجاده را نیز وارسى كن»، و چون آن را برداشتم شمشیرى پوشیده در غلاف دیدم ... [2]
    استاد حکیمی بعد از نقل این روایت می نویسد:[3]
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام
    بنگرید! نظایر این چگونگى را در احوال امامان و زندگى ایشان فراوان مى‏بینیم، زیرا آنان همواره آماده مركزیت دادن به حق و نگاهبانى آن، از طریق نبرد و سلاح بودند. و این آمادگى و انتظار را در هر مقام كه متناسب با آن امر بود داشتند. و چه بسیار پیروان خود و جوانان را به تمرین تیراندازى و اسب سوارى تشویق مى‏كردند. این موضعگیرى مى‏باید الگویى براى شیعیان باشد. و این آمادگى- مخصوصا در زمانهاى حاضر- باید موجود باشد، تا امكان گسترش عدل و داد و حق، و منتشر ساختن رسالت دین در زمین، و بریدن دست گردنكشان و جباران و خائنان، و پیروزى در همه میدانهاى زندگی آزاد و شریف فراهم شود، چنان كه امام جعفر صادق علیه السلام گفته است:
    شِیعَتُنَا أَهْلُ الْهُدَى وَ أَهْلُ التُّقَى وَ أَهْلُ الْخَیْرِ وَ أَهْلُ الْإِیمَانِ وَ أَهْلُ الْفَتْحِ وَ الظَّفَر
    شیعیان ما اهل هدایت، و اهل تقوى و پرهیزگارى، و اهل نیكوكارى، و اهل ایمان، و اهل فتح و ظفرند.[4]

    آموزش دعا به رهپویان راه حق

    محمد بن ابراهیم به امام هادی علیه السلام نوشت: اى سرور من، اگر صلاح مى‏ بینید، دعایى به من بیاموزید كه اگر در پى نمازهایم بخوانم خداوند خیر دنیا و آخرت را برایم گرد آورد. امام در جواب او نوشت: اینگونه بگو:
    أعوذُ بِوَجهِكَ الكَریمِ وعِزَّتِكَ الَّتی لا تُرامُ وقُدرَتِكَ الَّتی لا یَمتَنِعُ مِنها شَی‏ءٌ، مِن شَرِّ الدُّنیا والآخِرَةِ، ومِن شَرِّ الأَوجاع كُلِّها
    از بدى دنیا و آخرت و بدى همه دردها، به روى كریمانه‏ات و عزت زوال ناپذیرت، پناه مى‏برم.[5]

    پیامد مالی که از حرام به دست بیاید

    امام هادی علیه السلام فرمودند: إنَّ الحَرامَ لا یَنمی، و إن نَمى لا یُبارَكُ لَهُ فیهِ، و ما أنفَقَهُ لَم یُۆجَر عَلَیهِ، و ما خَلَّفَهُ كانَ زادَهُ إلَى النّارِ.
    بی تردید مالی که از حرام به دست آید رو به افزایش نخواهد گذاشت و اگر هم به ظاهر افزوده شود یقینا بركتى در آن نخواهد بود و اگر فرد آن را انفاق كند پاداشى از این کار نخواهد ‏برد؛ و اگر آن را باقی گذارد، توشه‏اش به سوى آتش خواهد بود.[6]
    ◆₪۩  مسموم کینه ها  ۩₪◆ویژه نامه شهادت امام هادی النقی علیه السلام
    در این کلام امام هادی علیه السلام حقایقی بیان شده که با نگاه پول محورِ بی توجه به دین، کاملا متفاوت است. در نگاه پول محور توجهی به حلال و حرام درآمد نمی شود و آنچه مهم است کسب پول از هر طریق و انباشته ساختن آن برای سود فردیست. امام در این کلام گهربار پرده از این واقعیت بر می دارد که اگر مالی از راه حرام به دست آمد اولا رشدی در آن نخواهد بود ؛ زیرایَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقات ؛ خدا ربا را نابود مى‏كند، و صدقات را فزونى مى‏دهد.[7]
    آن رشد و افزایشی هم که ممکن است برای برخی حاصل شود برکت یا همان افزایش واقعی نیست؛ یعنی به واقع سودی به حال دارنده آن نخواهد داشت. در فرهنگ اسلام ، سودی واقعی است که در دنیا و آخرت به سود انسان باشد.[8]
    انفاق چنین مالی هم مقبول نیست زیرا خداوند، کار خوب را تنها از پرهیزگاران می پذیرد ؛ إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ.[9]
    در نهایت اگر او این مال حرام را به صاحب یا صاحبان اصلیش بازگرداند و رضایت آنها را جلب کرد که هیچ و گرنه این مال، حتی بعد از مرگش وبال او خواهد بود و سبب عذابش در آتش عذاب الهی خواهد شد.

    نقش ویژه عالمان دینی در عصر غیبت

    امام هادی علیه السلام در بیانی به نقش و جایگاه ویژه عالمان دینی در هدایت و رهبری فکری و عملی مسلمانان در عصر غیبت امام معصوم علیه السلام اشاره می کند و با بیان مقام والای آنها در پیشگاه خداوند متعال به نوعی از تلاشهای آنان قدردانی کرده و دیگران را در کسب چنین مقام و قبول چنین وظیفه ای تشویق می نماید.
    آن حضرت فرمود: لَولا مَن یَبقى بَعدَ غَیبَةِ قائِمِكُم علیه‏السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعینَ إلَیهِ، و الدّالّینَ عَلَیهِ، و ... اولئِكَ هُمُ الأَفضَلونَ عِندَ اللّهِ عز و جل.‏
    حضرت به جای آنکه بلافاصله به آن نیازمند واقعی پولی دهد ابتدا نعمتهای خدا را به او یادآوری کرد. با این کار شخصیت او را از آن فشردگی و ذلتی که احساس می کرد به اوج عزت رساند و وی را متوجه عنایات خداوند به او ساخت. پس از آنکه نگاه بدبینانه او به خداوند متعال را اصلاح کرد و روح عزتمندی را در او دمید دستور داد تا به او پولی دهند

    اگر پس از غایب شدن حضرت قائم (عج)، دانشمندان الهى كه به سوى او مى ‏خوانند و ره مى ‏نمایند و از دینش دفاع مى‏كنند و بندگان ناتوان خداوند را از تله شیطان و دامهاى دشمنان اهل بیت علیهم‏السلام نجات مى‏دهند، نبودند، هیچ كس نمى‏ماند مگر اینكه از دین باز مى‏گشت؛ ولى آنانند كه زمام دلهاى ناتوان شیعه را همچون سكّان در دست ناخداى كشتى به دست گرفته‏اند. اینان همان انسانهاى برتر نزد خداوندند.[10]

    برخورد قاطع با منحرفان

    یکی از کسانی که چنین روشی داشت فارس بن حاتم قزوینی بود که در زمان امام هادی علیه السلام به نام آن حضرت بدعت آفرینی می کرد و با سخنان و اعمالی اینگونه در پی گمراه کردن مسلمانان از جاده هدایت بود. امام حکم قتل او را صادر کرد و پاداش قاتل او را بهشت قرار داد. مرحوم کشّی ماجرا را اینگونه نقل می کند:
    فارس، شیطان صفتى بود كه مردم را به گمراهى مى‏كشاند و به كارهاى بدعت‏آمیز فرا مى‏خواند. پس، از امام هادى علیه السلام دستور آمد: هذا فارِسٌ لَعَنهُ اللّهُ یَعمَلُ مِن قِبَلی فَتّانا داعِیا إلى البِدْعَةِ، و دَمُهُ هَدْرٌ لكَلِّ مَن قَتلَهُ، فَمَن هذا الّذی یُریحُنی مِنهُ و یَقْتُلُهُ و أنا ضامِنٌ لَهُ على اللّهِ الجَنّةَ؟ ؛ این فارسِ ملعون، مردم را به نام من، گمراه مى‏كند و به بدعت فرا مى‏خواند. خونش براى هر كه او را بكشد مباح است. كیست كه او را بكشد و مرا از شرّش آسوده گرداند، تا در عوض، من نزد خداوند برایش بهشت را ضمانت كنم؟ جنید فرمان حضرت را عملی کرد و فارس را به قتل رساند.[11]
    اینها تنها بخش کوچکی از واقعیات زندگی الگو مآبانه امام هادی علیه السلام بود که در منایع روایی به ما رسیده است. امید است مردم آزاده به ویژه معتقدان به امامت آن حضرت بیش از پیش سیره علمی و عملی ایشان را الگوی زندگی خود قراردهند و با این کار به خیر دنیا و آخرت نائل شوند.

    پی نوشت:
    1. امالی شیخ طوسی ص 285.
    2. کافی 1/499-500.
    3. الحیاة با ترجمه احمد آرام 2/377.
    4. کافی 2/233.
    5. كافی‏ 3/346.
    6. کافی 5/125.
    7. بقره/276.
    8. بقره/201.
    9. مائده/27.
    10. الاحتجاج 2/ 502.
    11. رجال الكشّی 2/ 807.


  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود