جمع بندی «أنهم نبذوا القرآن» یا «انهم بتروا القرآن» ؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
«أنهم نبذوا القرآن» یا «انهم بتروا القرآن» ؟

سلام

در کافی کلینی ره آمده :

أبو علي الاشعري، عن بعض أصحابه، عن الخشاب، رفعه، قال: قال أبو - عبد الله (عليه السلام): لا والله لا يرجع الأمر والخلافة إلى آل أبي بكر وعمر أبدا، ولا إلى بني امية أبدا ولا في ولد طلحة والزبير أبدا، وذلك أنهم نبذوا القرآن، وأبطلوا السنن، وعطلوا الأحكام، وقال رسول الله (صلى الله عليه وآله): القرآن هدى من الضلالة، وتبيان من العمى، واستقالة من العثرة، ونور من الظلمة، وضياء من الأحداث، وعصمة من الهلكة، ورشد من الغواية، وبيان من الفتن، وبلاغ من الدنيا إلى الآخرة، وفيه كمال دينكم وما عدل أحد عن القرآن إلا إلى النار).

اما سید بن طاوس آورده :

وفي تفسير العيّاشي (ج 1؛ 16) عن الصادق عليه السلام، قال: لا يرفع الأمر والخلافة إلى آل أبي بكر أبدا، ولا إلى آل عمر، ولا إلى آل بني أميّة، ولا في ولد طلحة والزبير أبدا، وذلك أنّهم بتروا القرآن وأبطلوا السنن، وعطّلوا الأحكام.

باتوجه به معنی کلمات وشواهد کدامیک صحیح تر است ؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]با سلام و ادب
روایت اول صحیح به نظر می رسد و روایت دوم که ناظر به تحریف قرآن نیزی می شود مورد قبول نیست.
معنی روایت اول:

[=arial]ـ امام صادق (عليه السلام) : نه بخدا سوگند اين امر خلافت هرگز در دودمان ابوبکر و عرم باز نگردد ، و نه هرگز در بنی اميه ، و نه در فرزندان طلحه و زبير باز آيد ، برای آنکه اينان قرآن را به يک سو نهادند ، و سنتها را باطل کردند ، و احکام (الهي) را تعطيل کرده (و مهمل گذاردند) . و رسولخدا (ص) فرموده است : قرآن راهنمای گمراهی است و بينائی از هر کوری است ، و سبب گذشت از لغزشها است ، و روشنی در هر تاريکی است ، و در پيشامدها ( و بدعتها ) پرتوی است ف و نگاهدارنده از هر هلاکتی است و ره جوئی در هر گمراهی است ، و بيان کننده هر فتنه و اشتباهی است ، و انسانيرا از دنيای (پست بسعادتهاي) آخرت رساند ، و در آنست کمال دينی شما ، و هيچکس از قرآن رو گردان نشود جز بسوی دوزخ .


[=arial]اما روایت دوم:
[=arial]مسلمانان به خاندان ابوبکر و خاندان عمر و بنی امیه و فرزندان طلحه و زبیر نخواهد رسید؛چرا که آنان قرآن را ناقص نموده و سنت و احکام اسلام را تعطیل نمودند.

عمار;667544 نوشت:
روایت اول صحیح به نظر می رسد و روایت دوم که ناظر به تحریف قرآن نیزی می شود مورد قبول نیست.

سندش مشکل دارد یا .... ؟؟؟

ضمن اینکه از آیات و روایات اهل سنت هم شاهد دارد :

رسول خدا ص که برنامه هدایتی خویش برای عزت اسلام ومسلمین را تا قیامت به امر خدا با 12 امام ریخته بود هموازه از کلمه قران به مفهوم کتاب الله بهمراه ائمه بعدیش نام میبرد وبعد از تغییر مسیر اسلام از سقیفه این مشکلات وتغییرات پدید آمد قران به مصحف تغییر کرد و حسبنا کتاب الله وائمه را کشتند و....شریک قرآن هم غائب و قران مهجور شد و تکه تکه (عضین) .

خداوند هم فرمود : إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا {الإسراء/9} یعنی این قران ، کدام قرآن ؟ قرانیکه رسول خدا ص آنرا در سینه علی جمع نمود (وتعیها اذن واعیه) ومن عنده علم الکتاب ... فی صدور الذین اوتوا العلم ....

نه قرانیکه عمر دستور تجرید انرا داد وبقول پسر ابوبکر بروایت ابن عساکر و... که ریش عثمان را کشید وگفت ای یهودی (نعثل ) قران را تغییر وتحریف کردی ! و آیات امامت و متعه ورجم و ... را از ان حذف وکتاب خدا را ناقص نمودند لعنهم الله .

[=arial]با سلام
علت عدم صحت رو عرض کردم . چون منجر به تحریف قرآن می شود که شیعه قائل به آن نیست.
اما در مورد دیگر روایت و روایات موید که ذکر هم کردید مجزا باید بحث کرد و البته قبلا در رابطه با روایات تحریف در انجمن بحث شده است.
موفق باشید

موضوع قفل شده است