جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ملاک های تعیین امام از دید اهل سنت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5

    ملاک های تعیین امام از دید اهل سنت




    باسلام...من یک سوال داشتم خواستم بدونم, اهل حل عقد 6نفر کیا بودند(اسمشون)؟؟وچرا یکیشون تونسته 2 رای بده.؟؟

    منظورم تعیین امامت از دید سنت هست.که به 3 صورت بوده یکی نظر خلیفه قبلی,یکی اجماع مسلمین و یکی دیگه تعیین اهل حل و عقد,حالا این تعیین اهل حل عقد متشکل از 6 نفر بوده من اسم این شش نفر میخواستم..؟

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۲/۰۱ در ساعت ۰۵:۰۹

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    54
    حضور
    1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    100




    با سلام

    نظرات مختلفی در مکتب خلفا در مورد چگونگی تعیین خلیفه وجود دارد بعضی وصیت خلیفه قبلی وبعضی هم شورای حل وعقد را که مرکب از 6 نفر بود ، مجری میدانند :

    ابوبکر و عمر بن الخطاب ، ابوعبيده جراح ، سالم آزاد كرده ابوحذيفه ، نعمان بن بشير و اسيد بن حضير

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    ملاک های تعیین امام از دید اهل سنت








    کارشناس بحث: استاد صدرا


  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    مقام امامت نزد اهل سنّت، به طور كلى يك منزلت اجتماعى و منصب عادى و غير الهى است كه توده مردم، بويژه اهل حل‏ و عقد (مديران و مسئولان)، اين مقام را انتخاب مى‏ كنند.

    ابن خلدون (732- 808 ه. ق) ديدگاه ياد شده را به اختصار، چنين گزارش مى‏ كند:
    امامت، از مصالح همگانى است كه به ديدگاه خود امت وانهاده شده است، هر كس را تعيين كردند، او پيشوا خواهد بود.[1]

    مبانى نظرى مشربهاى كلامى اهل سنت در امامت، همين است و اگر در عمل، گزينش خلفا بر اين اساس و روش نبوده است، امر قابل تأمل ديگرى است و اگر برخى از متكلمان اهل سنت، بيعت تعدادى محدود و يا غلبه و پيروزى فردى را تصحيح كننده به دست آوردن منصب امامت مى‏ دانند، بايد آن را نوعى توسعه در بينش آنها انگاشت و يا تفسيرى از فرايند تحقق عزم امت پنداشت كه براى دفاع از خلافتهاى كسانى ارائه شد كه واجد الشرائط خلافت نبوده‏ اند.

    بر اين مبنا، شرط مهم خليفه، صرفا برخوردارى از شايستگى اداره كردن امور جامعه و لياقت كاردانى در امر مديريت اجتماعى است و نه عدالت و پيراستگى از گناه و خطا و نه آگاهى كامل و بصيرت نافذ و برخوردار از كتاب و سنت. به همين دليل، برخى از متكلمان اهل سنت تصريح كرده ‏اند كه خليفه مى ‏تواند فاسق يا جاهل باشد.[2]

    فرايند تعیین امام از دیدگاه اهل سنت

    قاضى القضات ماوردى (متوفى 450) در كتاب الاحكام السلطانيه مى‏ گويد: امامت براى امت، به دو صورت حاصل مى‏ شود:
    الف) از راه گزينش صاحب نظران و معتمدان امت
    ب) از راه انتصاب به وسيله امام پيشين.


    امامت از راه گزينش:
    در گزينش امام به وسيله ارباب حل و عقد و صاحب نظران و معتمدان، در تعداد آنها اتفاق نظر وجود ندارد. گروهى معتقدند كه امامت، جز با حضور و موافقت همه ارباب حل و عقد از هر شهر و ديارى، صورت نمى‏ گيرد ...، ولى بيعت أبو بكر، مبطل اين عقيده است؛ زيرا در گزينش او به خلافت، تنها كسانى كه در سقيفه حضور داشتند، شركت كردند و در بيعت با او، منتظر نشدند تا ديگران هم بيايند و نظر خود را اعلام كنند.

    گروه ديگر مى‏ گويند: كمترين تعدادى كه مى‏ تواند در گزينش امام دخالت داشته باشند، پنج نفر از معتمدان و صاحب نظران است كه با رضايت و موافقت آنها، يك نفر به امامت امت انتخاب مى‏ شود و يا اين كه چهار نفر از ايشان، به اتفاق آرا، يك نفر از بين خودشان را به عنوان امام، گزينش كنند. اين گروه، دو دليل بر صحت رأى خود ارائه مى‏ دهند:

    1. بيعت أبو بكر، با پنج نفر از معتمدان امت(عمر بن خطاب، اسيد بن حضير، بشير بن سعد، سالم (آزاد كرده ابو حذيفه) و ابو عبيده جراح) صورت گرفته و سپس بقيه مردم از ايشان پيروى كردند.

    2. عمر، گزينش امام بعد از خود را بر عهده شوراى شش نفرى گذاشت و مقرر نمود كه با رضايت و موافقت پنج نفر، يكى را از بين خود، به امامت برگزينند. و اين، رأى بيشتر فقها و متكلمان بصره است.

    گروه سوم: بعضى از دانشمندان كوفه معتقدند كه گزينش امام، به وسيله سه نفر هم صورت مى‏ گيرد؛ به اين ترتيب كه يكى از آنها با موافقت دو نفر ديگر، به امامت مى‏ رسد. در آن حال، يكى حاكم و دو نفر ديگر، شاهد و گواه خواهند بود؛ همچنان كه عقد ازدواج، با وجود ولى و دو گواه، صحت مى‏ يابد.

    گروه چهارم مى‏ گويند: امامت، با گزينش يك نفر هم حاصل مى‏ شود؛ به دليل اين كه عباس به على رضى اللّه عنه گفت: دستت را دراز كن تا با تو بيعت كنم تا مردم بگويند كه عموى پيغمبر با پسر عموى او بيعت كرد و كسى با تو به مخالفت برنخيزد.[3]

    قاضى القضات أبو يعلى (متوفى 458) معاصر ماوردى نيز در كتاب الاحكام السلطانيه، نظر گروهى از دانشمندان درباره انتخاب امام را اینگونه مطرح نموده است. امامت، با اعمال زور و قدرت نيز حاصل مى‏ شود و نياز به گزينش و عقد ندارد؛ بنا بر اين، هر كس كه به زور شمشير، پيروزى به دست آورد و بر مسند حكومت و خلافت نشست و «امير المؤمنين» خوانده شد، هر كسى كه به خدا و روز قيامت ايمان دارد، جايز نيست كه شبى را به روز آورد و چنين مردى را پيشوا و امام خود نداند؛ خواه چنين كسى، صالح و نيكوكار باشد و يا فاسق و تبهكار؛ زيرا او امير المؤمنين و فرمانش بر همگان، نافذ است.[4]

    قاضى عضد الدّين ايجى در كتاب المواقف، زير عنوان «امورى كه امامت به وسيله آن ثابت مى‏ شود»، شرح مفصلى آورده است كه خلاصه آن چنين است كه با يكى از سه فرايند زير، منصب امامت براى فرد، تعيّن مى‏ يابد:

    الف) نص رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم.

    ب) نص امام پيشين.

    ج) بيعت ارباب حل و عقد. وى مى‏ گويد: دليل ما در اين مورد، اثبات امامت أبو بكر به وسيله بيعت است ...

    هرگاه امامى از طريق گزينش و بيعت، انتخاب گرديد، مادام
    كه دليل عقلى يا نقلى عليه آن اقامه نشود، نياز به اجماع ندارد، بلكه موافقت يكى دو نفر از ارباب حل و عقد و معتمدان امت، براى آن كافى است؛ زيرا مى‏ دانيم كه اصحاب با همه تعهد و سختگيرى‏ اى كه در دين داشتند، به همين مقدار بسنده كردند؛ همچون امامتى كه عمر به أبو بكر داد، يا عبد الرّحمن بن عوف به عثمان تقديم نمود كه اجتماع و اعلام موافقت مردم، حتى شهر مدينه را شرط نكردند، تا چه رسد به اجماع امت. با وجود اين، كسى هم بر آنها خرده نگرفت و اعتراض نكرد و تا زمان ما، قرن هاست كه همين گونه بوده است.[5]

    شارحان كتاب المواقف؛ همچون سيد شريف جرجانى، نظريات قاضى ايجى را تأييد و تصديق كرده‏ اند.
    [6][7]


    [1] . مقدمه ابن خلدون، ص 196.

    [2] . ر. ك: تفتازانى، شرح المقاصد، ج 5، ص 233.

    [3] . ابو الحسن على بن محمد الماوردى، الاحكام السلطانية، ص 6- 7.

    [4] . أبو يعلى محمد بن الحسين الفراء الحنبلى، الاحكام السلطانيه، ص 20.

    [5] . جرجانى، شرح المواقف، ج 8، ص 351- 352.

    [6] . همان.

    [7] . برگرفته از کتاب: امامت پژوهی(بررسی دیدگاه امامیه و معتزله و اشاعره).
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۴/۰۲/۰۴ در ساعت ۰۶:۵۱
    ملاک های تعیین امام از دید اهل سنت
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    ب) داستان شورای شش نفری

    عمر با مشاهده علايم مرگ خود، شش نفر را كه به نظرش پيامبر صلى الله عليه و آله در هنگام ارتحال از آنان راضى بود، طلبيد. اينها عبارت بودند از: على عليه السلام، عثمان، طَلحه، زُبُيْر، سَعد وقّاص و عَبدُ الرّحمن بن عَوْف.

    وى پس از بيان خصوصيّات روحى هر يك از آنان گفت: «اگر درمورد تعيين خليفه بعد از من با يكديگر كنار آمديد، از ميوه درخت خلافت، خود و فرزندانتان مى‏ خوريد و الّا معاويه گوى خلافت را مى‏ ربايد». سپس توصيه‏ هاى لازم را به طلحه انصارى كرد و افزود:

    «اگر پنج نفر اتفاق نظر پيدا كردند و يك نفر مخالفت كرد و يا چهار نفر در يك طرف بودند و دو نفر در طرف ديگر، اقليّت را گردن بزن، و در صورت مساوى بودن، حق با آن گروه خواهد بود كه عبدالرحمن جزء آنهاست .... و اگر سه روز گذشت و در هيچ مرحله به توافق نرسيدند، همه را بكش و مسلمانان‏ را به حال خود واگذار تا هر كه را مى‏ خواهند تعيين كنند».[1]

    پس از فوت عمر و كناره‏ گيرى هر يك از طلحه و زبير و سعد وقاص به ترتيب به نفع عثمان و على عليه السلام و عبدالرّحمن، سه نفر باقى ماندند.

    عبدالرّحمن نيز خود را كنار زد و رو كرد به حضرت على عليه السلام و گفت: با تو بيعت مى‏ كنم به شرطى كه طبق كتاب خدا و سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله و روش شيخين عمل كنى.

    امام عليه السلام فرمود: من بر اساس كتاب خدا و سنّت پيامبر و اجتهاد خوردم عمل مى‏ كنم. عبدالرحمن همان سخن را خطاب به عثمان تكرار كرد. وى فورى پذيرفت، آنگاه دست در دست عثمان گذارد و به او عنوان «اميرمؤمنان» سلام داد.[2]

    موفق باشید.


    [1] . شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 186،« بااختصار».

    [2] . همان، ج 1، ص 188.
    ملاک های تعیین امام از دید اهل سنت
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  11. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۱۰, ۲۰:۰۰
  2. ملیتا گردابی که اسراییل را به کام حود کشید
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن مقاومت اسلامی
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۰۱, ۲۰:۱۵
  3. عالم بالاتر از ذره و پایین تر از ذره چیست؟
    توسط kazem177 در انجمن کلیات آشنائی با علم کلام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۱۷, ۱۱:۵۶
  4. جمع بندی مقام امامان معصوم برتر است یا قرآن؟
    توسط farabi در انجمن امامت
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۱۰, ۱۷:۲۵
  5. آیا ما گنهکار بدنیا می آییم ؟
    توسط حامد در انجمن انسان شناسی
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۰۸, ۰۰:۱۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود