جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالی در مورد رجال راوی روایت و شرایط حجت بودن حدیث

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    318
    حضور
    6 روز 14 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    637

    اشاره سوالی در مورد رجال راوی روایت و شرایط حجت بودن حدیث




    با سلام

    میخواستم بپرسم که شرط لازم برای حجت بودن حدیث غیر متواتر چیست ؟

    آیا اگر تمامی راویان حدیثی ثقه باشند ( حتی اگر امامی نباشند ) ، حدیث حجت است ؟

    سند حدیث صحیح است ؟


    تشکر ...
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۱:۱۳

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58304



    با نام و یاد دوست





    سوالی در مورد رجال راوی روایت و شرایط حجت بودن حدیث








    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط IVI.@.H.D.I نمایش پست ها
    با سلام

    میخواستم بپرسم که شرط لازم برای حجت بودن حدیث غیر متواتر چیست ؟
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و سلام و عرض ادب
    به سلسله راویان حدیث تا معصوم علیه السّلام سند حدیث اطلاق مى‏ شود.
    و حدیث به لحاظ سند به متواتر و واحد تقسیم می شود . و خبر واحد خود به« صحیح حسن ، موثق و ضعیف» تقسیم مى‏ شود.

    شرایط حجیت خبر واحد، به شرایطی گفته می‌شود که وجود آنها در خبر و یا راویان خبر واحد لازم است تا بتوان به روایت آنها اعتماد نمود، مانند این که لازم است این خبر حسی باشد نه حدسی و نیز وجود صفت بلوغ، عقل، اسلام، ایمان، عدالت و ضبط در راوی ضروری است.

    سوالی در مورد رجال راوی روایت و شرایط حجت بودن حدیث

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط IVI.@.H.D.I نمایش پست ها
    آیا اگر تمامی راویان حدیثی ثقه باشند ( حتی اگر امامی نباشند ) ، حدیث حجت است ؟

    سند حدیث صحیح است ؟
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و سلام و عرض ادب
    انواع راویان
    در یک تقسیم کلّى راویان احادیث به سه گروه قابل تقسیم‏ شده اند:
    1 ـ راویان راستگو و مورد اعتمادْ در نقل درست احادیثى که شنیده‏ اند .
    2 ـ راویان ناشناخته و یا غیر قابل اطمینان
    3 ـ راویان دروغ‏ پرواز و حدیث‏ ساز.
    گروه نخست مورد اعتماد و احادیث آنها حجت است. آن چه نقل مى‏ کنند به معصوم علیه ‏السلام نسبت داده مى‏ شود و مورد پذیرش قرار مى‏ گیرد.
    گروه دوم، راویانى معمولى هستند که ممکن است به سبب کم‏ اطلاعى و یا کم دقتى، حدیثى را به درستى نقل نکنند و یا معناى ناموجهى را به معصوم علیه ‏السلام نسبت دهند. اما خود، حدیثى را به دروغ نمى‏ سازند و بر معصوم علیه ‏السلام افترا نمى‏ بندند. احادیث این دسته ضعیف خوانده مى‏ شود و قابل اعتماد نیست و به تنهایى اعتبار لازم را براى استناد در مقام عمل ندارند. اما این به معناى جعلى و ساختگى بودن این احادیث نیست و حتى در موارد بسیارى حدیث آنان به وسیله قرینه‏ ها و نشانه‏ هاى دیگر ـ مانند موافقت با عقل و قرآن و احادیث دیگران ـ حجیّت و اعتبار مى‏ یابد. گفتنى است گاه ضعف روایت به سبب عدم اتصال حلقه‏ هاى راویان به یکدیگر است که آن نیز در برخى موارد قابل حل است.
    دسته سوم، که به دروغ حدیث مى‏ سازند و آن را با احادیث دیگر محدثان در مى‏ آمیزند، تعدادشان اندک است. حدیث شناسان، بسیارى از این گروه و احادیث آنان را معرفى کرده‏ اند. روایات این دسته، جعلى و یا موضوع نامیده مى‏ شود و به هیچ روى قابل استناد نیستند، و حتى نقل آنها نیز جایز نمى‏ باشد مگر با اشاره به جعلى بودن آنها.
    شروط راوى
    عالمان و محدثان شرایطى را براى راوى لازم دانسته‏ اند. این شرایط عبارتند از: اسلام؛ ایمان (امامى بودن)، بلوغ، عقل، عدالت یا وثاقت و ضبط (نقل درست آن چه که شنیده). روایت راوى تنها در صورت برخوردار بودن او از تمام این شرایط، کمال اعتبار را دارد و با فقدان شرط دوم کم اعتبار و با فقدان همه و یا یکى از شرایط دیگر کاملاً بى‏ اعتبار خواهد بود.
    اصحاب اجماع
    گروهى از اصحاب ائمه علیهم ‏السلام ، به دلیل ملازمت پیوسته با اهل بیت علیهم ‏السلام ، فراوانى نقل روایات، برخوردارى از عدالت و ستایشِ اهل بیت علیهم ‏السلام و... از چنان جایگاه بلندى برخوردار شده‏ اند که عالمان و محدثان شیعه، روایتى را که نام یک تن از آنان در سندش واقع شده مطلقا معتبر و پذیرفتنى دانسته‏ اند و لو آن که راوى ما بعد از وى مجهول و یا ضعیف باشد مشروط بر این که سند حدیث تا وى صحیح باشد. این راویان را که «اصحاب اجماع» مى‏ نامند عبارت‏ اند از:
    1. زُرارة بن أعین 2. معروف بن خَرَّبوذ 3. بُرَید بن معاویه عجلى 4. ابو بصیر اسدى (یا ابو بصیر مرادى) 5. فضیل بن یسار 6. محمد بن مسلم طایى 7. جمیل بن درّاج 8. عبداللّه‏ بن مُسکان 9. عبداللّه‏ بن بُکیر 10. حمّاد بن عثمان 11. حمّاد بن عیسى 12. أبان بن عثمان 13. یونس بن عبدالرحمن 14. صفوان بن یحیى بیّاع سابرى 15. محمد بن أبى عمیر 16. عبداللّه‏ بن مُغیرة 17. حسن بن محبوب 18. احمد بن محمد بن أبى نصر بزنطى.
    شش نفر نخست از اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام ، شش نفر دوم فقط از اصحاب امام صادق علیه ‏السلام ، و شش نفر سوم از اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام هستند.
    به این سایت هم مراجعه بفرمایید:«مركز تعليمات اسلامي واشنگتن - كتابخانه معارف اسلامی - آشنائى با علوم حديث - ۱۳»

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۴/۰۱/۳۱ در ساعت ۱۳:۲۶
    سوالی در مورد رجال راوی روایت و شرایط حجت بودن حدیث

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    نقل قول نوشته اصلی توسط IVI.@.H.D.I نمایش پست ها

    شرط لازم برای حجت بودن حدیث غیر متواتر چیست ؟

    آیا اگر تمامی راویان حدیثی ثقه باشند ( حتی اگر امامی نباشند ) ، حدیث حجت است ؟

    سند حدیث صحیح است ؟
    سلام، شیعه دوازده امامی و عادل بودن--حجیت آن اختلافی است-- سند موثق است

    حديث موثّق
    حديثى را موثّق گويند كه راويان آن به رغم فساد و انحراف اعتقادى، همچون واقفى( --> واقفيه)يا از عامه بودن( --> مخالف)، از سوى اماميه توثيق شده باشند، يا حديثى كه بعض راويان آن چنين و بعض ديگر، امامى و عادل يا ممدوح باشند. حديث موثّق، حديث قوى( --> حديث قوى)نيز ناميده شده است.(1)
    در اينكه خبر موثّق مطلقا حجّت است يا مطلقا حجّت نيست و يا در صورت عمل مشهور به مفاد آن حجّت است و در غير آن صورت حجّت نيست، بين متأخران اختلاف است.(2)
    http://lib.eshia.ir/23017/3/277

    اگر هم ثقه باشند هم امامی؛ حدیث صحیح است و حدیث حجت است.
    اگر غیر امامی و غیر ثقه باشند (یا مجهول باشند)؛ حدیث ضعیف است و حجت نیست.
    ولی حدیث موثق که حداقل یکی از راویان غیر امامی ولی عادل باشد، نوشته شده اختلافی است.

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    جمع بندی

    سوال:

    با سلام
    می خواستم بپرسم که شرط لازم برای حجت بودن حدیث غیر متواتر چیست ؟
    آیا اگر تمامی راویان حدیثی ثقه باشند ( حتی اگر امامی نباشند ) ، حدیث حجت است ؟
    سند حدیث صحیح است ؟
    تشکر ...

    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب
    پرسشگر گرامی برای بخش اول سوال شما باید عرض شود که :
    به سلسله راویان حدیث تا معصوم علیه السّلام سند حدیث اطلاق مى‏ شود.
    و حدیث به لحاظ سند به متواتر و واحد تقسیم می شود . و خبر واحد خود به« صحیح، حسن ، موثق و ضعیف» تقسیم مى‏ شود.

    شرایط حجیت خبر واحد، به شرایطی گفته می‌شود که وجود آنها در خبر و یا راویان خبر واحد لازم است تا بتوان به روایت آنها اعتماد نمود، مانند این که لازم است این خبر حسی باشد نه حدسی و نیز وجود صفت بلوغ، عقل، اسلام، ایمان، عدالت و ضبط در راوی ضروری است.
    اما در مورد بخش دوم سوال باید عرض شود که:
    انواع راویان
    در یک تقسیم کلّى راویان احادیث به سه گروه قابل تقسیم اند:
    1 ـ راویان راستگو و مورد اعتمادْ در نقل درست احادیثى که شنیده‏ اند .
    2 ـ راویان ناشناخته و یا غیر قابل اطمینان
    3 ـ راویان دروغ‏ پرواز و حدیث‏ ساز.
    گروه نخست مورد اعتماد و احادیث آنها حجت است. آن چه نقل مى‏ کنند به معصوم علیه ‏السلام نسبت داده مى‏ شود و مورد پذیرش قرار مى‏ گیرد.
    گروه دوم، راویانى معمولى هستند که ممکن است به سبب کم‏ اطلاعى و یا کم دقتى، حدیثى را به درستى نقل نکنند و یا معناى ناموجهى را به معصوم علیه ‏السلام نسبت دهند. اما خود، حدیثى را به دروغ نمى‏ سازند و بر معصوم علیه ‏السلام افترا نمى‏ بندند. احادیث این دسته ضعیف خوانده مى‏ شود و قابل اعتماد نیست و به تنهایى اعتبار لازم را براى استناد در مقام عمل ندارند. اما این به معناى جعلى و ساختگى بودن این احادیث نیست و حتى در موارد بسیارى حدیث آنان به وسیله قرینه‏ ها و نشانه‏ هاى دیگر ـ مانند موافقت با عقل و قرآن و احادیث دیگران ـ حجیّت و اعتبار مى‏ یابد. گفتنى است گاه ضعف روایت به سبب عدم اتصال حلقه‏ هاى راویان به یکدیگر است که آن نیز در برخى موارد قابل حل است.
    دسته سوم، که به دروغ حدیث مى‏ سازند و آن را با احادیث دیگر محدثان در مى‏ آمیزند، تعدادشان اندک است. حدیث شناسان، بسیارى از این گروه و احادیث آنان را معرفى کرده‏ اند. روایات این دسته، جعلى و یا موضوع نامیده مى‏ شود و به هیچ روى قابل استناد نیستند، و حتى نقل آنها نیز جایز نمى‏ باشد مگر با اشاره به جعلى بودن آنها.
    شروط راوى
    عالمان و محدثان شرایطى را براى راوى لازم دانسته‏ اند. این شرایط عبارتند از: اسلام؛ ایمان (امامى بودن)، بلوغ، عقل، عدالت یا وثاقت و ضبط (نقل درست آن چه که شنیده). روایت راوى تنها در صورت برخوردار بودن او از تمام این شرایط، کمال اعتبار را دارد و با فقدان شرط دوم کم اعتبار و با فقدان همه و یا یکى از شرایط دیگر کاملاً بى‏ اعتبار خواهد بود.
    اصحاب اجماع
    گروهى از اصحاب ائمه علیهم ‏السلام ، به دلیل ملازمت پیوسته با اهل بیت علیهم ‏السلام ، فراوانى نقل روایات، برخوردارى از عدالت و ستایشِ اهل بیت علیهم ‏السلام و... از چنان جایگاه بلندى برخوردار شده‏ اند که عالمان و محدثان شیعه، روایتى را که نام یک تن از آنان در سندش واقع شده مطلقا معتبر و پذیرفتنى دانسته‏ اند و لو آن که راوى ما بعد از وى مجهول و یا ضعیف باشد مشروط بر این که سند حدیث تا وى صحیح باشد. این راویان را که «اصحاب اجماع» مى‏ نامند عبارت‏ اند از:
    1. زُرارة بن أعین 2. معروف بن خَرَّبوذ 3. بُرَید بن معاویه عجلى 4. ابو بصیر اسدى (یا ابو بصیر مرادى) 5. فضیل بن یسار 6. محمد بن مسلم طایى 7. جمیل بن درّاج 8. عبداللّه‏ بن مُسکان 9. عبداللّه‏ بن بُکیر 10. حمّاد بن عثمان 11. حمّاد بن عیسى 12. أبان بن عثمان 13. یونس بن عبدالرحمن 14. صفوان بن یحیى بیّاع سابرى 15. محمد بن أبى عمیر 16. عبداللّه‏ بن مُغیرة 17. حسن بن محبوب 18. احمد بن محمد بن أبى نصر بزنطى.
    شش نفر نخست از اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام ، شش نفر دوم فقط از اصحاب امام صادق علیه ‏السلام ، و شش نفر سوم از اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام هستند.



    سوالی در مورد رجال راوی روایت و شرایط حجت بودن حدیث

  13. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۷, ۱۵:۴۹ : 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود