جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی سند حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    50
    حضور
    9 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    88

    اشاره بررسی سند حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم




    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت کارشناسان و کاربران محترم سایت اسک دین


    لطف بفرمایید سند حدیث زیر را بررسی کنید .
    تشکر

    « قال رسول الله صلی الله علیه و آله : من تأثم أن یلعن من لعنه الله فعلیه لعنة الله »
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۱:۰۴

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست





    بررسی سند حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم








    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط عروة الوثقی نمایش پست ها
    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت کارشناسان و کاربران محترم سایت اسک دین
    لطف بفرمایید سند حدیث زیر را بررسی کنید .
    تشکر
    « قال رسول الله صلی الله علیه و آله : من تأثم أن یلعن من لعنه الله فعلیه لعنة الله »
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و عرض سلام و ادب
    حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنِ قُولَوَيْهِ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ بُنْدَارَ الْقُمِّيُّ، قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ حَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ بْنُ مَهْزِيَارَ وَ مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ، قَالَ‏ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (ع) يَقُولُ وَ قَدْ ذُكِرَ عِنْدَهُ أَبُو الْخَطَّابِ: لَعَنَ اللَّهُ أَبَا الْخَطَّابِ وَ لَعَنَ أَصْحَابَهُ وَ لَعَنَ الشَّاكِّينَ فِي لَعْنِهِ وَ لَعَن مَنْ قَدْ وَقَفَ فِي ذَلِكَ وَ شَكَّ فِيهِ، ثُمَّ قَالَ: هَذَا أَبُو الْغَمْرِ وَ جَعْفَرُ بْنُ وَاقِدٍ وَ هَاشِمُ بْنُ أَبِي هَاشِمٍ اسْتَأْكَلُوا بِنَا النَّاسَ وَ صَارُوا دُعَاةً يَدْعُونَ النَّاسَ إِلَى مَا دُعِيَ إِلَيْهِ أَبُو الْخَطَّابِ، لَعَنَهُ اللَّهُ وَ لَعَنَهُمُ مَعَهُ وَ لَعَنَ مَنْ قَبِلَ ذَلِكَ مِنْهُمْ، يَا عَلِيُّ لَا تَتَحَرَّجَنَ‏ مَنْ لَعَنَهُمْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ! فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ لَعَنَهُمْ، ثُمَّ قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ‏ تَأَثَّمَ‏ أَنْ‏ يَلْعَنَ‏ مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ.( رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، النص، ص: 529)
    علی بن مهزیار گوید : از امام جواد علیه ‏السلام شنیدم که می‏ فرمود : هنگامی که نام ابوالخطاب نزد ایشان برده شد :
    خداوند ابی‏ الخطاب و اصحاب او را لعنت کند، و از رحمتش دور دارد، و شک کنندگان و هر که در این امر توقف کند و در آن شک کند را لعنت نماید.
    سپس فرمود : این ابوالغمر و جعفر بن واقد و هاشم بن ابی‏ هاشم هستند که زندگی شان از طریق یاد نمودن ما می‏ گذشت اما اکنون مردم را به سوی چیزی که ابوالخطاب می‏ خواند فرامی‏ خوانند.
    خداوند ابوالخطاب را لعنت کند، و آنان را همراه او لعنت کند و هر کس را که کردارشان را پذیرفته نیز لعنت نماید.
    ای علی از لعنت کردن آنان هراسی نداشته باش، خداوند ایشان را لعنت کند، به درستی که خداوند آنان را لعنت کرده، سپس فرمود : پیامبر می‏ فرماید : هر که از لعنت کردن کسی که خداوند او را لعنت کرده احساس گناه کند پس لعنت الهی بر او باد.

    بررسی سند:
    1- مُحَمَّدُ بْنِ قُولَوَيْهِ : إمامي، ثقة.
    2- الْحُسَيْنُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ بُنْدَارَ الْقُمِّيُّ: من لم يتصف في معجم الرجال بشي‏ء.
    الحسين بن الحسن:= الحسين بن الحسن القمي.
    ابن بندار: روى عن سعد بن عبد الله، روى عنه الكشي، رجال الشيخ، في من لم يرو عنهم ع (51).
    و هو القمي ذكره الكشي في السبعين رجلا من الزط الذين ادعوا الربوبية في أمير المؤمنين ع، بعد ترجمة عبد الله بن سبإ 48.(معجم‏ رجال ‏الحديث، ج5 ، ص 214)
    3- سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ: إمامي، ثقة جليل‏.
    4- إِبْرَاهِيمُ بْنُ مَهْزِيَارَ : إمامي، ثقة على‏ التحقيق.‏
    5- مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ : إمامي، ثقة جليل‏ و تضعيف ‏ابن‏ الوليد و تابعيه‏ له ‏و هم‏. در رجال ابن داوود در مورد ایشان آمده است:« ثقة. إمامي صحيح المذهب ظاهرا » ودر رجال کشی آمده است:« ممدوح.إمامي صحيح المذهب ظاهرا» اگر چه در رجال و فهرست طوسی( ضعيف. ضعيف.رمي بالغلو) توصیف شده است.
    6- عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ: إمامي، ثقة جليل.‏
    7- أَبَا جَعْفَرٍ (ع)«معصوم»

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۴/۰۱/۳۱ در ساعت ۱۲:۱۱
    بررسی سند حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

  7. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود