صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جایگزین دین برای نظریه فرگشت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    264
    حضور
    4 روز 6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    438

    اشاره جایگزین دین برای نظریه فرگشت




    با سلام.
    با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق علما و کارشناسان نظریه فرگشت را نادرست میدانند، لطفا بفرمایید نظریه جایگزین آن که دین معرفی میکند چیست؟
    آیا دین اسلام در این مورد صحبتی کرده است؟
    آیا به چگونگی ایجاد گونه های مختلف جانداران اشاره ای شده است؟
    دلیل پراکندگی جغرافیایی گونه ها از منظر اسلام چیست؟
    دلیل انقراض برخی گونه ها چیست؟
    نظر اسلام درباره پیدایش انسان چیست؟ آیا از نظر اسلام قبل از خلقت حضرت آدم انسانی وجود داشته است؟
    پراکندگی انسانها و ایجاد ظواهر مختلف انسانی از نظر اسلام به چه صورت بوده است؟
    ---
    از کارشناسان و کاربران محترم خواهشمندم برای جلوگیری از تداخل مباحث، از پرداختن به درستی یا نادرستی فرگشت پرهیز کنند.
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۴/۱۲ در ساعت ۱۸:۱۱

    إِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لاَ يَعْقِلُونَ


    الانفال-22

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58298



    با نام و یاد دوست





    جایگزین دین برای نظریه فرگشت








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام

    بررسی آيات قرآن کریم و متون اصیل دینی می‌توان دریافت که این متون مستقيما در صدد بيان مساله تكامل يا ثبوت انواع نيست. با این حال ظواهر آيات (البته در خصوص انسان) با مساله خلقت مستقل سازگارتر است، هر چند كاملا صريح نيست اما ظاهر آيات خلقت آدم بيشتر روى خلقت مستقل دور مى‏زند، اما در مورد ساير جانداران قرآن سكوت دارد. به نظر علامه طباطبایی نیز ظاهر نزدیک به صراحت محتوای آیات قرآن کریم این است که نسل حاضر بشر از طرف پدر و مادر به یک پدر و مادر منتهی می‌شود که در متون دینی، آدم و حوا نامیده می‌شوند. این دو تن، پدر و مادر تمامی انسان‌ها هستند.(1)

    واضح ترین آیه‌ای که پیرامون مسئله خلقت انسان نازل شده است، آیات 28 و 29 سوره حجر است:
    «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ (28) فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ (29)»

    در این آیات، بحث فشرده‏اى در زمينه خلقت انسان مطرح شده است. البته این بحث خیلی مجمل و سربسته است؛ علت این امر نیز آن است که قرآن کریم، کتاب انسان سازی است و طرح مسائلی از این دست، صرفا به منظور استفاده تربیتی انسان‌ها و مومنان است. بر این اساس، پرواضح است که نمی‌توان از قرآن کریم انتظار داشت به طرح تفصیلی چنین مسائل و مباحث مربوط به شناخت حیوانات و نحوه ایجاد و رشد آنان بپردازد.

    در این آیات، بیان شده است:
    خداوند انسان را از گل خشك كه از گل تيره رنگ بد بوى گرفته شده بود آفريده است. ظاهر اين آيات در بدو نظر چنين مى‏گويد كه آدم نخست از گل تيره رنگى آفريده شد و پس از تكميل اندام، روح الهى در آن دميده شد و به دنبال آن‏ فرشتگان در برابر او به سجده افتادند، بجز ابليس. طرز بيان اين آيات چنين نشان مى‏ دهد كه ميان خلقت آدم از خاك و پيدايش صورت كنونى انواع ديگرى وجود نداشته است.

    اما در مورد اینکه، آیا حضرت آدم اولین انسان روی زمین بوده است یا نه، قرآن کریم مطلب صریحی ندارد. اینکه ظهور اين نوع موجود (انسان) در زمين منحصر در همين دوره فعلى است كه ما در آن قرار داريم، و يا دوره‏ هاى متعددى داشته، و دوره ما انسانهاى فعلى آخرين ادوار آن است؟ هرچند برخی از آیات قرآن کریم مشعر به این مطلب است و می‌توان از آنها این برداشت را داشت که قبل از خلقت آدم ابو البشر ع و نسل او انسانهايى ديگر در زمين زندگى مى‏كرده‏اند. مانند آيه 30 سوره بقره:
    « وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ‏ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ»

    از این آیه شریفه می‌توان چنین برداشتی داشت که قبل از خلقت بنى نوع آدم دوره ديگرى بر انسانيت گذشته است و اعتراض ملائکه ناظر به همین گروه و ظلم و ستم همان‌ها بر روی زمین بوده است. در بعضى از روايات نیز مطالبى آمده كه سابقه ادوار بسيارى از بشريت را قبل از دوره حاضر اثبات مى‏ كند.(3)

    ـــــــــــــــــــــــــ
    1. تفسیر المیزان، ج4، ص140(جامع التفاسیر)
    2. تفسیر نمونه، ج11، ص87-90(جامع التفاسیر)
    3. المیزان، ج4، ص140



  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    در متون روایی شیعه چندین روایت در این زمینه وارد شده است. در كتاب توحيد از امام باقر(ع) در تفسیر و توضیح آیه شریفه 15 سوره ق نقل شده است:
    « سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ- أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ قَالَ يَا جَابِرُ تَأْوِيلُ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَفْنَى هَذَا الْخَلْقَ وَ هَذَا الْعَالَمَ وَ سَكَنَ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ وَ أَهْلُ النَّارِ النَّارَ جَدَّدَ اللَّهُ عَالَماً غَيْرَ هَذَا الْعَالَمِ وَ جَدَّدَ خَلْقاً مِنْ غَيْرِ فُحُولَةٍ وَ لَا إِنَاثٍ يَعْبُدُونَهُ وَ يُوَحِّدُونَهُ وَ خَلَقَ لَهُمْ أَرْضاً غَيْرَ هَذِهِ الْأَرْضِ تَحْمِلُهُمْ وَ سَمَاءً غَيْرَ هَذِهِ السَّمَاءِ تُظِلُّهُمْ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ إِنَّمَا خَلَقَ هَذَا الْعَالَمَ الْوَاحِدَ وَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَخْلُقْ بَشَراً غَيْرَكُمْ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ أَنْتَ فِي آخِرِ تِلْكَ الْعَوَالِمِ وَ أُولَئِكَ الْآدَمِيِّينَ.»

    « ....شايد كه تو چنان مى‏بينى كه خدا عالمى مگر اين يك عالم را نيافريده و چنان مى‏بينى كه خدا آدميانى را غير از شما نيافريده بلى بخدا سوگند كه خدا هزار هزار عالم و هزار هزار آدم را آفريده و تو در آخر اين عالمها و اين آدمهائى‏»توحید، شیخ صدوق، ص 277، ح2، قم، جامعه مدرسین، 1398ق‏)

    در روایت دیگری از امام صادق(ع) بیان شده است:
    « إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اثْنَيْ عَشَرَ أَلْفَ عَالَمٍ كُلُّ عَالَمٍ مِنْهُمْ أَكْبَرُ مِنْ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِينَ مَا تَرَى عَالَمٌ مِنْهُمْ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَيْرَهُمْ وَ أَنَا الْحُجَّةُ عَلَيْهِمْ»

    « به راستى كه براى خداوند متعال دوازده هزار جهان است، كه هر جهانى از آنها از آسمان‏هاى هفت‏گانه و زمين هفت‏گانه بزرگ‏تر است و هيچ جهانى از آنها نمى‏داند كه جهانى جز آن هم هست و من بر همه آنها جهان‏ها حجّتم.» )الخصال، ابن بابویه، قم، جامعه مدرسین، 1362ش، ج2، 639)

    در روایت دیگری از امام باقر(ع) در مورد اولین خلق روی زمین و اولین نسل از انسان‌ها بیان شده است(خصال، ج2، ص358)
    «خداوند از وقتى كه زمين را آفريد، در آن هفت عالم آفريد كه هيچ كدام از آنها از فرزندان آدم نبودند، خداوند آنها را از روى زمين آفريد و آنها را يكى پس از ديگرى با عالمى كه داشتند در زمين سكونت داد، آنگاه خداوند آدم پدر بشر را آفريد و فرزندان او را از او آفريد، به خدا سوگند كه بهشت از وقتى كه خلق شده، از ارواح مؤمنين خالى نبوده و جهنم از وقتى كه خلق شده، از ارواح كافران و گنهكاران خالى نبوده است، شايد شما گمان بريد كه چون قيامت بر پا شد و خداوند بدن‏هاى اهل بهشت را همراه با روح‏هايشان در بهشت قرار داد و بدن‏هاى اهل جهنم را همراه با روح‏هايشان در جهنم قرار داد، ديگر كسى خدا را در زمين عبادت نخواهد كرد و خلقى را نخواهد آفريد كه او را عبادت كنند و به يگانگى و بزرگى بخوانند، آرى به خدا سوگند كه خلق ديگرى را بدون نر و ماده خواهد آفريد كه او را عبادت كنند و به يگانگى و بزرگى بستايند و براى آنان زمينى مى‏آفريند كه آنان را حمل كند و آسمانى مى‏آفريند كه سايبان آنان باشد، آيا خداوند نفرموده: «روزى كه زمين به غير اين زمين بدل شود و آسمانها نيز.» (سوره ابراهیم، آیه48)و فرمود: «آيا آفرينش نخستين ما را ناتوان كرد؟ بلكه آنها در باره آفرينش جديد در شك هستند.»(سوره ق، آیه15)
    بنابراین، برفرض که فرضیه تکامل از حد فرضیه بیرون بیاید و ابهامات و نواقصش برطرف شود و به عنوان یک نظریه علمی متقن در بیاید، باز هم با

    نظریه خلقت که ظاهر متون دینی به آن اشاره دارد منافاتی ندارد. زیرا کاملا ممکن است که این فسیلهایی که به دست آمده است، مربوط به پیشینه انسان‌هایی باشد که قبل از حضرت آدم بر روی زمین وجود داشته و از بین رفته اند. همانطور که روایات به صراحت این مطلب را بیان میکند.

    اما سایر موجودات و نحوه پیدایش آنها و نیز نحوه پراکنده شدن انسانها مطلب صریحی در متون دینی وجود ندارد.

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    سلام
    لطفا ارتباط ما با نسل گذشته ی انسانها رو هم در نظر بگیرید!(اثبات شده!)
    و همینطور زمان خلقت حضرت آدم، طبق روایات و...!

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    264
    حضور
    4 روز 6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    438



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    به نظر علامه طباطبایی نیز ظاهر نزدیک به صراحت محتوای آیات قرآن کریم این است که نسل حاضر بشر از طرف پدر و مادر به یک پدر و مادر منتهی می‌شود که در متون دینی، آدم و حوا نامیده می‌شوند. این دو تن، پدر و مادر تمامی انسان‌ها هستند.(1)
    سلام.
    آیا از نظر دین نسل حاضر بشر فقط به یک پدر و مادر (آدم و حوا) منتهی میشوند؟ مثلا نسل من و فرزندانم به پدر و مادر پدرم برمیگردد. اما فقط به آنها برنمیگردد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    پرواضح است که نمی‌توان از قرآن کریم انتظار داشت به طرح تفصیلی چنین مسائل و مباحث مربوط به شناخت حیوانات و نحوه ایجاد و رشد آنان بپردازد.
    بله. ولی منظور بنده صرفا آیات قرآن نبود. منظورم روایات صحیح معصومین هم بود.


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    خداوند انسان را از گل خشك كه از گل تيره رنگ بد بوى گرفته شده بود آفريده است. ظاهر اين آيات در بدو نظر چنين مى‏گويد كه آدم نخست از گل تيره رنگى آفريده شد و پس از تكميل اندام، روح الهى در آن دميده شد و به دنبال آن‏ فرشتگان در برابر او به سجده افتادند، بجز ابليس. طرز بيان اين آيات چنين نشان مى‏ دهد كه ميان خلقت آدم از خاك و پيدايش صورت كنونى انواع ديگرى وجود نداشته است.
    آیا میشه مطمئن بود که اونچه از ظاهر آیات برداشت میشه همونیه که خداوند منظورش بوده؟ آیا مثل بسیاری از آیات دیگه قرآن نمیشه برداشت مثال و استعاره داشت از این آیات؟ چقدر میتونیم به این نوع برداشتهای ظاهری از قرآن استناد کنیم؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    بنابراین، برفرض که فرضیه تکامل از حد فرضیه بیرون بیاید و ابهامات و نواقصش برطرف شود و به عنوان یک نظریه علمی متقن در بیاید، باز هم با
    نظریه خلقت که ظاهر متون دینی به آن اشاره دارد منافاتی ندارد. زیرا کاملا ممکن است که این فسیلهایی که به دست آمده است، مربوط به پیشینه انسان‌هایی باشد که قبل از حضرت آدم بر روی زمین وجود داشته و از بین رفته اند. همانطور که روایات به صراحت این مطلب را بیان میکند.
    همونطور که عرض کردم موضوع این بحث فرگشت نیست. ولی در مورد فرمایش شما،مثل قرآن برداشتها و تفسیرهای متفاوتی از نتایج و مشاهدات بدست اومده در مورد این نظریه میشه داشت که البته اینجا جای بررسی درستی و نادرستی این برداشتها نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    اما سایر موجودات و نحوه پیدایش آنها و نیز نحوه پراکنده شدن انسانها مطلب صریحی در متون دینی وجود ندارد.
    با وجود این فرمایش شما برای فهمیدن پاسخ این سوالها باید چه کرد؟ وقتی نمیشه به متون دینی رجوع کرد آیا نباید به مشاهدات و آزمایشات تجربی مراجعه کرد و اون نظرات رو پذیرفت؟(البته واضحه که منظورم پذیرفتن چشم بسته نیست)

    إِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لاَ يَعْقِلُونَ


    الانفال-22

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    لطفا ارتباط ما با نسل گذشته ی انسانها رو هم در نظر بگیرید!(اثبات شده!)
    و همینطور زمان خلقت حضرت آدم، طبق روایات و...!
    سلام
    سوال شما واضح نیست لطفا واضح تر بفرمایید.
    نسل گذشته، یعنی نسل قبل از حضرت ادم؟
    ارتباط با آن نسل یعنی چه؟
    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ در ساعت ۰۱:۱۴

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط divoone1985 نمایش پست ها
    آیا از نظر دین نسل حاضر بشر فقط به یک پدر و مادر (آدم و حوا) منتهی میشوند؟ مثلا نسل من و فرزندانم به پدر و مادر پدرم برمیگردد. اما فقط به آنها برنمیگردد.
    سلام.
    بله از نظر ادیان ابراهیمی، پدر و مادر تمام بشر امروزی به حضرت آدم و همسر ایشان که در برخی متون حوا نامیده شده است، منتهی میشود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط divoone1985 نمایش پست ها
    آیا میشه مطمئن بود که اونچه از ظاهر آیات برداشت میشه همونیه که خداوند منظورش بوده؟ آیا مثل بسیاری از آیات دیگه قرآن نمیشه برداشت مثال و استعاره داشت از این آیات؟ چقدر میتونیم به این نوع برداشتهای ظاهری از قرآن استناد کنیم؟
    در فهم هر کلامی، سه حالت وجود دارد.
    یا آن کلام نص است و هیچ احتمال خلاف عقلایی در کار نیست. در این صورت حق نداریم احتمال دیگری بدهیم.
    یا ان کلام ظاهر است و احتمال خلاف نیز عقلایی است. در آن صورت، تا جایی که به مشکل نخوریم و نیازی به احتمال خلاف نباشد، حق داریم که بر اساس ظاهر کلام عمل کنیم مگر اینکه قرینه ای برخلاف ان وجود داشته باشد یا متوجه شویم که ظاهر کلام مراد متکلم نبوده است.
    یا هیچ نص و ظهوری در کار نیست و ابهام و اجمال وجود دارد. در این صورت، هیچ وظیفه ای نداریم و نمیتوان به آن کلام استناد کرد.
    در مورد این آیات نیز همانطور که بیان شد، ظاهر کلام و بلکه بالاتر ظهور نزدیک به نص و صراحت، این است که خلقت اولین انسان به این صورت بوده است.
    بنابراین، گرچه احتمال استعاره بودن نیز عقلایی است اما تا زمانی که خلاف این احتمال و این ظهور نداشته باشی و قرینه خلاف قابل اعتماد و محکمی نباشد، نمیتوان احتمال خلاف ظاهر را به خداوند که متکلم این کلمات است استناد داد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط divoone1985 نمایش پست ها
    همونطور که عرض کردم موضوع این بحث فرگشت نیست. ولی در مورد فرمایش شما،مثل قرآن برداشتها و تفسیرهای متفاوتی از نتایج و مشاهدات بدست اومده در مورد این نظریه میشه داشت که البته اینجا جای بررسی درستی و نادرستی این برداشتها نیست.
    این بخش را آوردم چون میدانستم شما سوال بعدی را میخواهید بپرسید که پاسخش همین است:

    نقل قول نوشته اصلی توسط divoone1985 نمایش پست ها
    با وجود این فرمایش شما برای فهمیدن پاسخ این سوالها باید چه کرد؟ وقتی نمیشه به متون دینی رجوع کرد آیا نباید به مشاهدات و آزمایشات تجربی مراجعه کرد و اون نظرات رو پذیرفت؟(البته واضحه که منظورم پذیرفتن چشم بسته نیست)
    از آنجا که متون دینی در مورد خلقت انسان کنونی سخن دارد و کلامش ظهور هم دارد، سخن او برای ما که دیندار هستیم حجیت بیشتری دارد از آنچه ناشی از تجربه و مشاهدات تجربی ما به دست آمده است. آن هم مشاهداتی که احتمالات خلاف خیلی بیشتری دارد.
    خصوصا با توجه به اینکه برفرض این فرضیه تجربی درست باشد، متون دینی برای آن نیز پاسخ دارد و آن اینکه احتمالا آن فسیل ها مربوط به انسانهای قبلی از بشر امروزی است.

    اما در مورد سایر موجودات، هیچ مشکلی وجود ندارد تا زمانی که نخواهیم با ظهور ادبیات دینی در مورد انسان مسئله را به تعارض بکشانیم.

  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    سلام
    سوال شما واضح نیست لطفا واضح تر بفرمایید.
    نسل گذشته، یعنی نسل قبل از حضرت ادم؟
    ارتباط با آن نسل یعنی چه؟
    سلام
    نسل قبل منظورم نئاندرتالهاست و نسل الانم که انسان خردمنده!
    یعنی رد پای ژنی اونها، در مهاجرین از آفریقا وجود داره!

  18. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    لطفا ارتباط ما با نسل گذشته ی انسانها رو هم در نظر بگیرید!(اثبات شده!)
    و همینطور زمان خلقت حضرت آدم، طبق روایات و...!
    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    نسل قبل منظورم نئاندرتالهاست و نسل الانم که انسان خردمنده!
    یعنی رد پای ژنی اونها، در مهاجرین از آفریقا وجود داره!
    باسلام
    در این زمینه، آنچه در روایات وجود دارد این است که ظاهرا هیچ ارتباطی بین نسل بشر بعد ازحضرت آدم و نسلهای قبل از آن وجود ندارد.
    هر یک مربوط به یک دوره بوده اند که از بین رفته اند و از زمان حضرت ادم ابوالبشر نسل جدید به وجود آمده است.
    بیشتر از این را بنده چیزی ندیده ام.

    موفق باشید.

  19. صلوات ها 2


صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود