صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مغایرت بین حرام بودن شرط بندی و عدم وجود تصادف و شانس

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582

    اشاره مغایرت بین حرام بودن شرط بندی و عدم وجود تصادف و شانس




    سلام
    اینطور که تو اغلب بحثا شنیدم، باور به ادیان، باعث میشه که تصادف و شانس رد بشه و به جای اون چیزای مثل خواست خدا و طراح هوشمند و شرایط موجود(نیرو شتاب و...)... بیاد! اینجا سوالی که برام پیش میاد اینه که اگه اینطوره پس چرا شرط بندی حرامه!؟ اگه شرایط موجود باعث برد در شرط بندی بشه، که یا باید طرف علم زیادی داشته باشه که قطعا براش تلاش زیادی کرده و مزد تلاششو میگیره و یا خالق هوشمندی شرایط رو براش محیا کرده باشه!! احتمال دیگه ای هم ظاهرا وجود نداره!(به جز احتمال که طبق باور ادیان اصلا تصادف معنا نداره!) پس چرا باید حرام باشه!؟ آیا این حرام بودن، تایید وجود تصادف نیست!؟

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست





    مغایرت بین حرام بودن شرط بندی و عدم وجود تصادف و شانس








    کارشناس بحث: استاد مسلم


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,024
    حضور
    57 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4538



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    سلام
    اینطور که تو اغلب بحثا شنیدم، باور به ادیان، باعث میشه که تصادف و شانس رد بشه و به جای اون چیزای مثل خواست خدا و طراح هوشمند و شرایط موجود(نیرو شتاب و...)... بیاد! اینجا سوالی که برام پیش میاد اینه که اگه اینطوره پس چرا شرط بندی حرامه!؟ اگه شرایط موجود باعث برد در شرط بندی بشه، که یا باید طرف علم زیادی داشته باشه که قطعا براش تلاش زیادی کرده و مزد تلاششو میگیره و یا خالق هوشمندی شرایط رو براش محیا کرده باشه!! احتمال دیگه ای هم ظاهرا وجود نداره!(به جز احتمال که طبق باور ادیان اصلا تصادف معنا نداره!) پس چرا باید حرام باشه!؟ آیا این حرام بودن، تایید وجود تصادف نیست!؟
    با سلام و احترام و تشکر از سوال شما
    برای پاسخ به سوال شما توجه به سه نکته ضروری است:

    برد و باخت شانسی نیست

    در این خصوص درست می فرمایید، علاوه بر تعالیم دین، در نگاه دقیق عقلی نیز می توان فهمید چیزی به نام تصادف و شانس وجود ندارد،(مجموعه آثار، شهید مطهری، ج6، ص709) و بردها و باخت ها منوط به مهارت، تلاش، و شرایط فیزیکی است.
    اما باید دقت بفرمایید که علت حرمت شرط بندی در اسلام این نیست که برد و باخت امری شانسی بوده، و ربطی به مهارت و تلاش و... ندارد. حکمت حرمت شرط بندی این نیست که اسلام برد برنده را بدون دخالت آگاهی، و تلاش او دانسته، و یا قوانین طبیعی عالم و طراح آن را قبول نداشته باشد، بلکه حکمت دیگری دارد که بیان خواهیم نمود.

    اقتصاد اسلامی، اقتصادی پویا و منطقی
    اسلام این را پذیرفته که برد و باخت محصول تلاش و کوشش یک طرف است، اصلا به همین خاطر است که برد و باخت و شرط بندی را در اسب سواری و تیراندازی و شنا جایز می داند، چرا که موجب تقویت و افزایش مهارت در این رشته ها می شود.
    اما در عرصه اقتصاد، اسلام مکتب اقتصادی خاص خودش را دارد، و معتقد است انتقال پول و مالکیت باید ملاک و مناط داشته باشد، چون در صورت جایز بودن چنین در آمدی، انسان ها به این سمت و سو کشیده شده و اقتصاد، پویایی و تکامل خویش را از دست خواهد داد و به اقتصاد راکدی تبدیل خواهد شد که بدون هیچ تحرکی، تنها پول دست به دست می شود، آن هم بدون ملاک منطقی.
    اصلا این که به قمار، «میسر» نیز گفته می شود به همین خاطر است که بوسيله آن مال ديگران آسان و بى‏زحمت بچنگ مي آيد.(قاموس قرآن، ج8، ص263)
    اسلام می گوید این که در ازای یک بازی که هیچ ثمره ای ندارد، بازنده را مجبور به پرداخت پول کنند، منطقی نیست، و اگر این امر در جامعه رواج یابد اقتصاد عمومی را ویران نموده و با گسترش در بین اقشار جامعه بسیاری را بی خانمان خواهد ساخت.

    علاوه بر این که چنین انتقال مالکیتی بر خلاف معاملات هرگز موجب رضایت طرفین نخواهد بود، مثلا در خرید و فروش و اجاره و...، جنس و پول و موضوع اجاره و مبلغ اجاره و... روشن است و هر دو طرف با آگاهی وارد معامله شده و با رضایت آن را امضاء می کنند و بعد از معامله نیز راضی هستند، اما در مورد شرط بندی، طبیعتا در جایی صورت می گیرد که نتیجه مشخص نباشد، و هر کدام گمان بر پیروزی خویش دارند، لذا حکم به حرمت آن می شود، چون در چنین معاهده ای که نتیجه روشن نیست یقینا یک طرف ناراضی خواهد بود، لذا قرآن کریم می فرماید:
    «إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ» (مائده-91)
    شيطان مى‏خواهد به وسيله شراب و قمار، در ميان شما عداوت و كينه ايجاد كند.

    حرمت اجبار
    با توجه به نکته ای که گذشت روشن می شود آنچه در نظر قطعی و مورد اتفاق فقها اشکال دارد اجبار نمودن بازنده به پرداخت است، اما از نظر برخی فقها در صورتی که طرف از روی رضایت خاطر و وفای به عهد، بدون اجبار و الزام مبلغی را بپردازد اشکالی ندارد.(جواهر الکلام، شیخ حسن نجفی، ج28، ص221)

    موفق باشید

    مغایرت بین حرام بودن شرط بندی و عدم وجود تصادف و شانس

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    با سلام و احترام و تشکر از سوال شما
    برای پاسخ به سوال شما توجه به سه نکته ضروری است:

    برد و باخت شانسی نیست

    در این خصوص درست می فرمایید، علاوه بر تعالیم دین، در نگاه دقیق عقلی نیز می توان فهمید چیزی به نام تصادف و شانس وجود ندارد،(مجموعه آثار، شهید مطهری، ج6، ص709) و بردها و باخت ها منوط به مهارت، تلاش، و شرایط فیزیکی است.
    اما باید دقت بفرمایید که علت حرمت شرط بندی در اسلام این نیست که برد و باخت امری شانسی بوده، و ربطی به مهارت و تلاش و... ندارد. حکمت حرمت شرط بندی این نیست که اسلام برد برنده را بدون دخالت آگاهی، و تلاش او دانسته، و یا قوانین طبیعی عالم و طراح آن را قبول نداشته باشد، بلکه حکمت دیگری دارد که بیان خواهیم نمود.

    اقتصاد اسلامی، اقتصادی پویا و منطقی
    اسلام این را پذیرفته که برد و باخت محصول تلاش و کوشش یک طرف است، اصلا به همین خاطر است که برد و باخت و شرط بندی را در اسب سواری و تیراندازی و شنا جایز می داند، چرا که موجب تقویت و افزایش مهارت در این رشته ها می شود.
    اما در عرصه اقتصاد، اسلام مکتب اقتصادی خاص خودش را دارد، و معتقد است انتقال پول و مالکیت باید ملاک و مناط داشته باشد، چون در صورت جایز بودن چنین در آمدی، انسان ها به این سمت و سو کشیده شده و اقتصاد، پویایی و تکامل خویش را از دست خواهد داد و به اقتصاد راکدی تبدیل خواهد شد که بدون هیچ تحرکی، تنها پول دست به دست می شود، آن هم بدون ملاک منطقی.
    اصلا این که به قمار، «میسر» نیز گفته می شود به همین خاطر است که بوسيله آن مال ديگران آسان و بى‏زحمت بچنگ مي آيد.(قاموس قرآن، ج8، ص263)
    اسلام می گوید این که در ازای یک بازی که هیچ ثمره ای ندارد، بازنده را مجبور به پرداخت پول کنند، منطقی نیست، و اگر این امر در جامعه رواج یابد اقتصاد عمومی را ویران نموده و با گسترش در بین اقشار جامعه بسیاری را بی خانمان خواهد ساخت.

    علاوه بر این که چنین انتقال مالکیتی بر خلاف معاملات هرگز موجب رضایت طرفین نخواهد بود، مثلا در خرید و فروش و اجاره و...، جنس و پول و موضوع اجاره و مبلغ اجاره و... روشن است و هر دو طرف با آگاهی وارد معامله شده و با رضایت آن را امضاء می کنند و بعد از معامله نیز راضی هستند، اما در مورد شرط بندی، طبیعتا در جایی صورت می گیرد که نتیجه مشخص نباشد، و هر کدام گمان بر پیروزی خویش دارند، لذا حکم به حرمت آن می شود، چون در چنین معاهده ای که نتیجه روشن نیست یقینا یک طرف ناراضی خواهد بود، لذا قرآن کریم می فرماید:
    «إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ» (مائده-91)
    شيطان مى‏خواهد به وسيله شراب و قمار، در ميان شما عداوت و كينه ايجاد كند.

    حرمت اجبار
    با توجه به نکته ای که گذشت روشن می شود آنچه در نظر قطعی و مورد اتفاق فقها اشکال دارد اجبار نمودن بازنده به پرداخت است، اما از نظر برخی فقها در صورتی که طرف از روی رضایت خاطر و وفای به عهد، بدون اجبار و الزام مبلغی را بپردازد اشکالی ندارد.(جواهر الکلام، شیخ حسن نجفی، ج28، ص221)

    موفق باشید
    سلام
    با تشکر از پاسختون!

    موردی که هست اینه که فرضا پاسور حتی اگه پولی هم رد و بدل نشه حرامه!
    یا مثلا در ارائه خدمات هم پول رد و بدل میشه ولی باعث رکود نمیشه!! از نظر اقتصادی که میشه برای این عمل مالیات قرار داد و حتی باعث سود جامعه هم میشه! پس فکر نمیکنم بشه روی این ویژگی حساب باز کرد!

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,024
    حضور
    57 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4538



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    سلام
    با تشکر از پاسختون!

    موردی که هست اینه که فرضا پاسور حتی اگه پولی هم رد و بدل نشه حرامه!
    یا مثلا در ارائه خدمات هم پول رد و بدل میشه ولی باعث رکود نمیشه!! از نظر اقتصادی که میشه برای این عمل مالیات قرار داد و حتی باعث سود جامعه هم میشه! پس فکر نمیکنم بشه روی این ویژگی حساب باز کرد!
    با سلام

    بله درست می فرمایید اما باید دقت بفرمایید: هر سرگرمی‌ای که ربطی به قمار ندارد، و از ابزار قمار به حساب نمی‌آید، تنها در صورتی که برد و باخت در آن شرط شود حرام خواهد بود، اما اگر یک سرگرمی همواره با شرط بندی و به عنوان قمار استفاده شود، تبدیل به آلت و ابزار قمار می شود، و چنین ابزاری از اساس حرام می باشد،(استفتائات امام خمینی، ج2، س18؛ اجوبة الاستفتائات، آیت الله خامنه ای، س1116 به نقل از پرسمان دانشجو) طبیعتا این حکم اولا موجب پیشگیری از نزدیک شدن جامعه به اصل «قمار» می شود، چرا که نهی از ابزار چیزی، به خاطر نهی از خود آن چیز می باشد، و دوری از ابزار و آلات قمار، در نهایت به ریشه کن شدن اصل قمار می انجامد و ثانیا: روشن است که استفاده از ابزار، و آلات قمار، تداعی کننده غایات و اهداف آن است، لذا تا زمانی که این عنوان ابزار قمار بودن بر امثال پاسور صدق کند، حرام خواهد بود، مگر این که مانند شطرنج از تحت این عنوان خارج شوند.
    پس در هر صورت باز هم حرمت پاسور بدون برد و باخت، از همان حرمت اصل قمار و شرط بندی نشأت می گیرد، یعنی نهی از استفاده از ابزاری که عمدتا برای درآمد حرام استفاده می شود.

    اما بحث خدمات، اگر چه کارهای خدماتی مستقیما با تولید سر و کار ندارد، اما با دقت می توان دریافت که با واسطه از ابزار و مقدمات تولید هستند، و ثانیا بالاخره در کارهای خدماتی هر دو طرف در این معامله، چیزی را دریافت کرده اند که از قبل نسبت به کم و کیف آن باخبر بوده اند و پس از معامله نیز راضی هستند.
    اسلام این آگاهی پیش از معامله را در خرید و فروش و... هم لازم می داند، یعنی اگر در خرید و فروش هم خریدار نسبت به جنس آگاه نباشد معامله باطل است، یا اگر بعد از معامله متوجه شد جنس فروخته شده آن جنسی نیست که فروشنده به او نشان داده، حق فسخ معامله را دارد.
    تمام این اهتمام اسلام به این خاطر است که دو طرف معامله، پس از معامله نیز مانند قبل از آن راضی بوده و روابطشان با یکدیگر حسنه باشد.

    در مورد مالیات هم باید عرض کنم: اولا: اسلام، با توجه به مضراتی که گذشت مالکیت برنده را نمی پذیرد تا بخواهد از او در قبال این درآمد، مالیات اخذ کند، مالیات را باید از صاحب درآمد گرفت، مثلا بی معناست که کسی بخواهد از درآمد یک دزد مالیات بگیرد، چون او شرعا و عقلا صاحب درآمد خویش نیست.
    مسئله در قمار و شرط بندی نیز اینچنین است، اگر نتیجه آن از قبل روشن باشد هرگز بازنده تن به چنین معامله ای نمی دهد، پس یقینا بعد از معامله نارضایتی او را به دنبال خواهد داشت.
    و ثانیا: گرفتن مالیات مشکلی از راکد بودن آن حل نمی کند، اگرچه درآمدی برای دولت حاصل می شود، اما دولت ثروتمند بدون اقتصاد پایدار مشکلی را حل می کند؟ بالاخره تولید بر عهده جامعه و سرمایه داران است، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان اقتصادی امروزه بر این نظر هستند که پیشرفت و پویایی اقتصادی، و رونق تولید در گرو واگذاری عرصه تولید به بخش خصوصی، و نظارت دولت است.(اشاراتی درباره لیبرالیسم در ایران، شهریار زرشناس، ص42 الی49)

    مغایرت بین حرام بودن شرط بندی و عدم وجود تصادف و شانس

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    در مورد مالیات هم باید عرض کنم: اولا: اسلام، با توجه به مضراتی که گذشت مالکیت برنده را نمی پذیرد تا بخواهد از او در قبال این درآمد، مالیات اخذ کند، مالیات را باید از صاحب درآمد گرفت، مثلا بی معناست که کسی بخواهد از درآمد یک دزد مالیات بگیرد، چون او شرعا و عقلا صاحب درآمد خویش نیست.
    مسئله در قمار و شرط بندی نیز اینچنین است، اگر نتیجه آن از قبل روشن باشد هرگز بازنده تن به چنین معامله ای نمی دهد، پس یقینا بعد از معامله نارضایتی او را به دنبال خواهد داشت.
    و ثانیا: گرفتن مالیات مشکلی از راکد بودن آن حل نمی کند، اگرچه درآمدی برای دولت حاصل می شود، اما دولت ثروتمند بدون اقتصاد پایدار مشکلی را حل می کند؟ بالاخره تولید بر عهده جامعه و سرمایه داران است، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان اقتصادی امروزه بر این نظر هستند که پیشرفت و پویایی اقتصادی، و رونق تولید در گرو واگذاری عرصه تولید به بخش خصوصی، و نظارت دولت است.(اشاراتی درباره لیبرالیسم در ایران، شهریار زرشناس، ص42 الی49)
    سلام
    اگه درصد مالیات نسبتا زیاد باشه و باعث بشه که پول برنده خیلی زود تموم بشه، برنده هم مجبوره بره کاری پیدا کنه تا پول داشته باشه! البته در حال حاضر خیلی از کشورها هستن که قمار درشون آزاده و با این حال اقتصاد پویاتری نسبت به ما دارن!!
    و البته باز نمیشه برداشتی جز وابسته به تصادف بودن در این توضیح پیدا کرد!!

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,024
    حضور
    57 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4538



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    سلام
    اگه درصد مالیات نسبتا زیاد باشه و باعث بشه که پول برنده خیلی زود تموم بشه، برنده هم مجبوره بره کاری پیدا کنه تا پول داشته باشه! البته در حال حاضر خیلی از کشورها هستن که قمار درشون آزاده و با این حال اقتصاد پویاتری نسبت به ما دارن!!
    و البته باز نمیشه برداشتی جز وابسته به تصادف بودن در این توضیح پیدا کرد!!
    سلام خدمت مسعود عزیز
    ببینید اولا قمار مثل تجارت و مغازه داری و دام پروری و کشاورزی و اینها نیست که بتوان از آن مالیات گرفت، نه جا و مکان مشخصی لازم دارد و نه پروانه کسب و تأسیس وموارد اینچنینی دیگر، دو نفر در خانه و یک مهمانی نیز میتوانند قمار کنند، دو نفر در یک ورزشگاه می توانند بر سر نتیجه شرط ببندند و...، لذا علاوه بر آنچه که گفتیم (که موجب کدورت و نفرت می شود)، اصلا دریافت مالیات در اکثر موارد شدنی نیست.
    ثانیا: شما نیز پذیرفته اید که قمار در تعارض با اقتصاد تولیدی است، و لذا با توصیه به بستن مالیات در خصوص آن به دنبال راهکار هستید، و یقینا هم حرف شما درست است.
    پس همان طور که از سخن خود شما هم بر می آید که اگر در جامعه قمار رواج پیدا کند با تولید در تعارض خواهد بود، بنابراین پویایی اقتصاد در غرب در هر صورت تنها به خاطر اهتمام بخش تولید است، نه این که قمار در حق آن خطری محسوب نشود، بلکه تولید کنند گان حقیقی جذب درآمدهای اینچنینی نشده اند، اگر شرکت های بزرگ هواپیما سازی و خودروسازی و صنایع کشاورزی و پزشکی و... همه به جای تولید مجذوب قمار و هیجانات آن می شدند، آیا امروز اقتصاد غرب شکوفایی در خود می دید؟
    من کاری به سیاستمداران و بخشی از مردم که دنبال قمار و مسائل اینچنینی هستند ندارم، اما این مقدار پیشرفتی که در صنعت غرب مشاهده می شود مرهون تلاش تولید کنندگان و اندیشمندان غرب است که همان طور که شما هم تصدیق نمودید اگر گفتار قمار شده بودند، هرگز وضعیت امروزشان این نبود.

    اما این مطلب که برد و باخت تصادفی نیست، خیلی روشن است، چطور شما تصادفی بودن را نتیجه می گیرید؟! اگرچه گاهی شرایط فیزیکی نتیجه ای باورنکردنی را پدید می آورند، اما این شانس نیست، ولو مردم به آن شانس می گویند، با نگاه دقیق خواهید فهمید آن هم در چاچوب علت و معلول قرارمیگیرد، لذا هرگز برد و باخت تصادفی نخواهد بود، شاهد مدعا این است که آیا شما حاضر هستید با یک مبلغ بسیار بالا که زندگی تان به آن وابسته است، مثلا با حسین رضا زاده بر سر وزنه برداری، با کریستینو رونالدو، یا مسی بر سر تعداد روپایی، با راجر فدرر ، یا رافائل نادال در تنیس، و... شرط بندی کنید؟ طبیعتا حاضر نیستید، چون درون شما گواهی می دهد که علت عمده برد و باخت منوط به مهارت است، پس چطور معتقد به تصادف در پیروزی و شکست می شوید؟

    مغایرت بین حرام بودن شرط بندی و عدم وجود تصادف و شانس

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    اما این مطلب که برد و باخت تصادفی نیست، خیلی روشن است، چطور شما تصادفی بودن را نتیجه می گیرید؟! اگرچه گاهی شرایط فیزیکی نتیجه ای باورنکردنی را پدید می آورند، اما این شانس نیست، ولو مردم به آن شانس می گویند، با نگاه دقیق خواهید فهمید آن هم در چاچوب علت و معلول قرارمیگیرد، لذا هرگز برد و باخت تصادفی نخواهد بود، شاهد مدعا این است که آیا شما حاضر هستید با یک مبلغ بسیار بالا که زندگی تان به آن وابسته است، مثلا با حسین رضا زاده بر سر وزنه برداری، با کریستینو رونالدو، یا مسی بر سر تعداد روپایی، با راجر فدرر ، یا رافائل نادال در تنیس، و... شرط بندی کنید؟ طبیعتا حاضر نیستید، چون درون شما گواهی می دهد که علت عمده برد و باخت منوط به مهارت است، پس چطور معتقد به تصادف در پیروزی و شکست می شوید؟
    سلام
    وقتی میگیم ثروت بادآورده، به این معنیه که فرد در بدست آوردن این ثروت نقشی نداره!!

    در مورد قسمت دوم کلامتون، این مقاله رو میزارمالبته تا حدودی مربوطه!!)
    چقدر ریسک‌پذیر هستید؟

    می‌خواهیم توجه شما را به این شرط‌بندی جلب کنیم. این ده دلار است و می‌تواند مال شما بشود اگر سکه‌ای را به هوا پرتاب کنیم و اگر شما بتوانید درست حدس بزنید ده دلار را برنده می‌شوید ولی اگر اشتباه گفتید، ده دلار باید پرداخت کنید.
    شاید شما این پیشنهاد را پشنهادی مناسب و به صرفه‌ای ندانید یا بگویید اصولا من با شرط‌بندی موافق نیستم. ولی اگر بخواهیم از این قضیه به عنوان مثالی برای زندگی استفاده کنیم چطور؟
    مثال شرط‌‌‌‌‌‌‌ بندی فقط درباره پول و شرط‌بندی روی سکه نیست. بیشتر درباره دیدگاه ما به ریسک است. ولی چرا شرط نمی بندید؟
    شاید چون در حال حاضر ۱۰ دلار را دارید، اما بعد از شرط‌بندی شاید از دستش بدهید. پس از فرصت برنده شدن ده دلار می‌گذرید. این تا حدی منطقی است، چون باید ده دلار از پول خودتان را هم ریسک کنید و این یک شانس پنجاه پنجاه است
    پس واقعا ارزش این شرط بندی صفر است.
    اگر شرط را شیرین تر کنیم چطور؟ یعنی اگر ببازید همان ۱۰ دلار را پرداخت می‌کنید و اگر ببرید ۱۲ دلار برنده می‌شوید.
    احتمالا دوباره بگویید باز هم شرط نمی‌بندم.
    ما بیشتر به چیزی که می‌بازیم فکر می‌کنیم تا به چیزی که به دست می‌آوریم. یک عدم تقارن در دیدگاه مردم بین برنده شدن و باختن وجود دارد و باختن با شدت بسیار بیشتری حس می شود. در حقیقت از نظر روانی، بیشتر مردم به باختن دو برابر بیشتر از بردن بها می‌دهند ولی این در انسان‌های مختلف متفاوت است.
    احتمالا پیشنهادی که شما را وسوسه به شرط بندی کند پیشنهاد ۱۰ به ۵۰ دلار باشد و یا حتی بیشتر. ولی دلیل آن عدم ریسک کردن چیست؟
    به این می‌گویند «بیزاری از باخت». برای دوری از احتمال یک باخت مردم حتی از یک شرط بسیار مطلوب صرف نظر می‌کنند. اما آیا راهی هست که به این احساس بیش از حدمان نسبت به باختن غلبه کنیم؟
    بگذارید این پیشنهاد را مطرح کنیم. اگر ده بار پشت سر هم این کار را تکرار کنیم چطور؟ همان شرایط قبل، ۲۰ دلار از ما، ۱۰ دلار از شما.
    شما هر بار ده دلار ریسک می‌کنید ولی همین طور که می‌دانید احتمالش پنجاه، پنجاه هست و ما ده بار به شما این شانس را می‌دهیم. آیا این پیشنهاد بهتر نیست که چندین بار تکرار کنیم؟ صد بار چطور است؟
    احتمال زیاد جواب شما مثبت باشد. اما چرا تکرار این شرط شرایط رو تغییر می‌دهد؟
    چون احتمال سکه پنجاه به پنجاه است، در صد بار شیر یا خط، نتیجه تقریبا به این شکل می‌شود. چیزی بین ۴۵ تا ۵۵ بار شما برنده می‌شوی و حدود ۴۵ تا ۵۵ بار ما برنده می‌شویم. نکته این است که وقتی شما برنده می‌شوید دو برابر بیشتر از آن چیزی که می‌بازید پول دریافت می‌کنید. بنابراین صد بار تکرار اصولا برنده شدن شما را تضمین می‌کند.
    مغایرت بین حرام بودن شرط بندی و عدم وجود تصادف و شانس
    این تکرار فقط شانس برنده شدن شما را بیشتر نمی‌کند. این کار برنده شدن شما را تضمین می‌کند. در حقیقت مقدار مورد انتظار در صد بار تکرار این شرط برنده شدن ۵۰۰ دلار است و فقط احتمال یک به ۲۳۰۰ وجود دارد که شما پولی از دست بدهید. پس اگر حتی شما ارزش باختن را دو برابر برنده شدن در نظر می‌گیرید، صد بار تکرار مسلما مطلوب به حساب می‌آید. موضوع این است که شما چطور صد بار تکرار این شرط بندی را قبول می‌کنید در حالی که یک بارش را هم قبول نمی‌کنید؟
    این آزمایش درباره قمار بازی نیست و همچنین شما را به قمارخانه رفتن یعنی جایی که احتمالات قطعا علیه شما ردیف شده‌اند تشویق نمی‌کند. این آزمایش استعاره است از ریسک‌های کوچک و فرصت‌هایی است که در زندگی به سراغ ما می‌آیند. منظور این است که، اگر شما به هر کدام از این موقعیت‌ها به عنوان یک اتفاق مجزا نگاه کنید، اغلب حتی به ریسک‌های خوب هم نه می‌گویید چون از باختن می‌ترسید. پس اگر هر ریسک کوچک را به عنوان یک حلقه از زنجیره‌ای از ریسک‌ها ببینید آن وقت متوجه می‌شوید که هر باری که ریسک می‌کنید، ممکن است برنده شوید یا ببازید، اما روی هم رفته شما پیشرفت کرده‌اید.
    گروه نشر دانش گمانه تقدیم می‌کند.
    ترجمه : بهروز
    ویرایش ترجمه : کسرا مهدی‌زاده


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,024
    حضور
    57 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4538



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    در مورد قسمت دوم کلامتون، این مقاله رو میزارمالبته تا حدودی مربوطه!!)
    چقدر ریسک‌پذیر هستید؟
    ببین مسعود عزیز، بنده منکر این نیستم که سکه را که به بالا بیندازیم گاهی شیر می آید، و گاهی خط، بلکه حرف بنده این است که فرض کنید یک سکه را به بالا پرتاب کردیم و شیر آمد، برای پرتاب بار دوم اگر وزن سکه، مقدار نیرویی که به آن سکه وارد می کنیم، زاویه ای که سکه در هنگام پرتاب دارد، همینطور وزش باد و فشار هوا و سایر عوامل اگر با پرتاب اول برابر و مساوی باشد، قطعا نتیجه همان شیر خواهد بود، امکان ندارد که یک سکه با شرایط کاملا مساوی دو بار پرتاب شود و نتیجه فرق کند، این عوامل اگر ثابت باشد دو میلیون بار هم سکه را بالا بیندازید هرگز نتیجه تفاوت نخواهد کرد.
    بر خلاف تصور عامه مردم، ما هرگز اتفاق و تصادف و شانس در خارج نداریم.(ر.ک نهایة الحکمة، علامه طباطبایی(ره)، ص205)
    اگر غیر از این باشد اساسا علم و پیشرفت و تکنولوژی و خصوصا دستاوردهای علم فیزیک زیر سوال خواهد رفت، چون نتیجه قطعی نبوده و شانسی است، ممکن است نتیجه آزمایش ها در علوم گاهی اینطوری بشود، گاهی آن طوری بشود!

    مغایرت بین حرام بودن شرط بندی و عدم وجود تصادف و شانس

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    ببین مسعود عزیز، بنده منکر این نیستم که سکه را که به بالا بیندازیم گاهی شیر می آید، و گاهی خط، بلکه حرف بنده این است که فرض کنید یک سکه را به بالا پرتاب کردیم و شیر آمد، برای پرتاب بار دوم اگر وزن سکه، مقدار نیرویی که به آن سکه وارد می کنیم، زاویه ای که سکه در هنگام پرتاب دارد، همینطور وزش باد و فشار هوا و سایر عوامل اگر با پرتاب اول برابر و مساوی باشد، قطعا نتیجه همان شیر خواهد بود، امکان ندارد که یک سکه با شرایط کاملا مساوی دو بار پرتاب شود و نتیجه فرق کند، این عوامل اگر ثابت باشد دو میلیون بار هم سکه را بالا بیندازید هرگز نتیجه تفاوت نخواهد کرد.
    بر خلاف تصور عامه مردم، ما هرگز اتفاق و تصادف و شانس در خارج نداریم.(ر.ک نهایة الحکمة، علامه طباطبایی(ره)، ص205)
    اگر غیر از این باشد اساسا علم و پیشرفت و تکنولوژی و خصوصا دستاوردهای علم فیزیک زیر سوال خواهد رفت، چون نتیجه قطعی نبوده و شانسی است، ممکن است نتیجه آزمایش ها در علوم گاهی اینطوری بشود، گاهی آن طوری بشود!
    تا وقتی ما تمام کمیتهای دخیل در این اتفاقو ندونیم، تصادفیه!(برای ما!)
    یعنی برای پیش بینی درست همه چیز، باید مجموع همه علومو دونست که البته غیرممکنه! ولی به احتمال زیاد این مطلب جامع نیست!
    اگه بخوایم تصادف رو به تنهایی بررسی کنیم مثال مناسب هست!
    مثلا این مطلب:
       
    گربه ی شرودینگر یا احتمال ذاتی !!!
    در صورتی که یک سکه کاملا متقارن را پرتاب کنید، به احتمال پنجاه درصد شیر و به احتمال پنجاه درصد خط ظاهر می شود. اما آیا این پدیده واقعا تصادفی است یا یک پدیده ی علت و معلولی است؟
    آنچه باعث می شود به این آزمایش به دید تصادفی نگاه کنیم، عدم آگاهی ما نسبت به پارامترهایی مانند نیروی اولیه پرتاب سکه، زوایه پرتاب، اصطحکاک هوا یا نیرویی که توسط مولکول های هوا به سکه وارد می شود و .... است. در صورتی که اندازه همه ی این پارامترها را به دقت بدانیم، می توان به طور دقیق پیش بینی کرد که سکه شیر می آید یا خط. احتمالات در این پدیده به علت عدم آگاهی ما شکل می گیرد و به عبارتی احتمال ناشی از عدم آگاهی ماست.
    در پرتاب سکه انتظار داریم که اگر دو سکه را در شرایط کاملا یکسان و مساوی پرتاب کنیم هر دو شیر یاهر دو خط بیایند زیرا قوانین فیزیک به هر دوی آنها دستور یکسانی می دهداما در دنیای کوانتمی گونه ای دیگر از احتمال یافت شده است. اگر آزمایش روی دو ذره کوانتمی یکسان را در نظر بگیرید و همه ی شرایط را به طور یکسان به آنها اعمال کنید، نتیجه آزمایش برای آنها یکسان نیست و ما با اینکه همه ی پارامترهای حاکم را به طور دقیق می دانیم، فقط می توانیم در مورد احتمال رخداد یک نتیجه خاص صحبت کنیم.به عنوان مثال دو اتم رادیوم را در نظر بگیرید. پس از گذشت مدت زمانی این اتم بر اثر واپاشی هسته ای به دو اتم دیگر تقسیم می شود. اما زمان واپاشی مشخص نیست و در صورتی که این دو اتم کاملا یکسان باشند و همه ی شرایط نیز کاملا یکسان باشند یکی از آنها ممکن است یک دقیقه بعد و یکی دو دقیقه بعد واپاشی کند. آنچه ما می توانیم بگوییم تنها احتمال واپاشی یک اتم خاص پس از گذشت زمانی مشخص است.
    در صورتی که از تابع احتمال میانگین گیری شود می توان گفت که مثلا به احتمال پنجاه درصد بعد از گذشت یک دقیقه یک اتم خاص واپاشیده است و به احتمال پنجاه درصد نه. هنگامی که تعداد زیادی از اتم ها را مشاهده می کنیم، تنها چیزی که می توانیم بگوییم این است که بعد از یک دقیقه پنجاه درصد اتم ها واپاشی کرده اند اما نمی توان گفت کدام اتم ها. در این مثال یک دقیقه در واقع همان تعریف نیمه عمر اتم ماست.
    بیان فوق از تعبیر کپنهاگن از مکانیک کوانتمی ناشی می شود. این بیان احتمالی برای فیزیکدانان آن زمان نیز عجیب بود. ادوین شرودینگر که یکی از پایه گذاران اصلی مکانیک کوانتمی است، آزمایش ذهنی جالبی مطرح می کند که به بیان ساده از عدم وجود رابطه علت و معلولی در تعبیر کپنهاگن انتقاد می کند.در آزمایش ذهنی شرودینگر فرض می کنیم که یک گربه را درون جعبه ای گذاشته ایم. در داخل جعبه یک اتم پرتوزا وجود دارد که پس از گذشت زمانی واپاشی کرده و با تقسیم شدن به دو اتم دیگر پرتو رادیواکتیو تششع می کند. یک سنسور در جعبه وجود دارد که این پرتو را آشکار می کند که نشانه رخدادن واپاشی است. در صورتی که واپاشی رخ دهد، سنسور آن را آشکار کرده و ضامن رها می شودو شیشه ماده سمی می شکند و گربه می میرد.سوال شرودینگر این است. یک دقیقه بعد( نیمه عمر اتم) اگر در جعبه را باز کنیم، گربه زنده است یا مرده؟؟؟
    آنچه امروزه از فیزیک می دانیم این است که نمی توان دقیقا پیش بینی کرد که اتم مورد نظر چه زمانی واپاشی می کند و تنها می توان گفت به احتمال پنجاه درصد گربه زنده یا مرده است!!!


  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود