صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازلی و ابدی؟ یا خالق زمان؟ یا هر دو؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    264
    حضور
    4 روز 6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    438

    اشاره ازلی و ابدی؟ یا خالق زمان؟ یا هر دو؟




    با سلام.
    1- خدا خالق زمان است.
    2- خدا ازلی و ابدی است.
    چگونه هر دو اینها امکان پذیر است؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۲/۱۹ در ساعت ۰۲:۳۱

    إِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لاَ يَعْقِلُونَ


    الانفال-22

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58343



    با نام و یاد دوست





    ازلی و ابدی؟ یا خالق زمان؟ یا هر دو؟








    کارشناس بحث: استاد صادق


  4. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط divoone1985 نمایش پست ها
    با سلام.
    1- خدا خالق زمان است.
    2- خدا ازلی و ابدی است.
    چگونه هر دو اینها امکان پذیر است؟
    باسلام وتشکر .
    در ابتدا باید گفت با اندک توجه این مسله قابل درک است چون خداوند ازلیت ذاتی وابدیت ذاتی دارد .
    واین مسله قبل از زمان است که در نشئه طبیعت مطرح است .
    در توضیح مسله باید گفت ازلی ذاتی تنها ذات حق تعالى است. هیچ موجود دیگر دارای ازلیت ذاتی نیست. همان طور که حق تعالى دارای ازلیت ذاتی است، دارای ابدیت ذاتی است، از این رو در قرآن کریم فرمود:
    «هُوَ الأوّلُ والآخِرُ؛ (1) اول و آخر هستی است».
    سایر موجودات گرچه ازلی نیستند، ولی ابدی ممکن است باشند، یعنی وقتی وجود یافتند، نابود و معدوم نمی‌شوند، بلکه پیوسته در حال تبدیل و انتقال از یک نشئه به نشئه دیگراند. بالاخره چون قطرات در هستی بی‌کران الهی محو و فانی می‌شوند، نه این که معدوم و نابود شوند.
    مثلا انسان وقتی از خداوند فیض وجود دریافت کرد و موجود شد ،هیچ‌گاه معدوم و نابود نمی‌شود، بلکه با مرگ از نشئه دنیا به عالم دیگر منتقل می‌شود، پس به یک معنا ابدی است ،ولی ابدیت او ذاتی نیست؛ بلکه بالغیر است؛ یعنی در پرتو وجود مطلق به عنوان فیض فعلی خداوند وجودش استمرار دارد، گرچه عوالم و نشئه‌های او تغییر می‌کند و از یک نشئه به نشئه دیگر منتقل می‌شود.
    گفتنی است که در نگاه متکلمین عدم ازلیت جهان خلقت به معنای این است که زمانی بود که عالم نبود ،بعد خلق شد، پس عالم ازلیت زمانی ندارد و قدیم زمانی نیست و روزی هم متلاشی شده و از بین می‌رود.
    ولی فلاسفه معتقدند که عدم ازلیت عالم به معنای نفی ازلیت ذاتی و قدیم ذاتی است، نه نفی قدیم و ازلیت زمانی ،چون زمان جزو عالم است و ازلیت ذاتی ندارد.
    ابدی بودن جهان بدین معنا است که هرگاه موجودی وجود یافت، دیگر معدوم نمی‌شود، بلکه از یک نشئه و صورت به نشئه و صورت دیگر تبدیل می‌شود و همواره رو به تکامل است. و این فرایند گر چه در سایر مجودات امکانی شاید برای ما زیاد محسوس نباشد ولی در خصوص انسان بسیار روشن و به آسانی قابل درک است، زیرا راه برای تکامل انسان تا جایی که در توان دارد، باز است. انسان در فرایند تکاملی و ترقی معنوی خود به جایی نمی رسد که در آن جا آخرین منزل و توقفگاه او تلقی شود، از این روست که دقیق‌ترین بیان در این باره در کلام مولوی آمده که با اشاره به فرایند تکاملی و سیر صعودی انسان می‌گوید:
    از جمادی مردم و نامی شدم
    و ز نما مردم به حیوان بر زدم
    مردم از حیوانی و آدم شدم
    پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم
    حمله دیگر بمیرم از بشر
    تا بر آدم از ملایک بال و پر
    وز ملک هم بایدم جستن ز جو
    کل شی هالک الا وجهه
    باردیگر از ملک قربان شوم
    آنچه اندر وهم ناید آن شوم
    پس عدم گردم، عدم چون ارغنون
    گویدم که انا الیه راجعون (2)
    بنا بر این سیر تکاملی انسان توقفگاه نخواهد داشت. چه این که سخن از انعدام و نابودی نیز در کار نیست. گفتنی است اگر مراد پرسشگر محترم از عدم ابدیت نابودی صور اشیا است ؟ باید گفت:
    اولا : در بحث ازلی و ابدی مدار بحث وجود اشیا است؛ فارغ از صور مختلف آن ها که ناگزیر پیوسته در حال تغییر است.
    ثانیا : بر اساس دید گاه دقیق فلسفی صور اشیا نیز معدوم نمی شود؛ بلکه صور مختلف به طور لبس بعد از لبس و روی هم بر موجودات می آید و نه به طور خلع و نابودی صورت قبل و آمدن صورت جدید.
    بنا بر این در هر حال انعدام مطلق و نابودی محض بر موجودات عارض نخواهد شد و تبدیل و تغییرات در حد تغییر نشئه ها و تجدید صورت ها پشت سر هم خواهد بود؛ از این رو همه موجودات ابدی محسوب می شود.
    در مجموع گرچه عالم ازلی و قدیم نیست، حال یا ازلیت زمانی ندارد یا ازلیت ذاتی، ولی بالاخره به فنای مطلق می‌رسد. و هر گز وجودش معدوم مطلق نخواهد شد. پس چنان چه در پرسش اشاره شده ممکن است موجودات از یک طرف نا متناهی باشند، ولی در غیر حق تعالی عدم تناهی موجودات از طرف ابدیت نامتناهی بالعرض است و نه بالذات و نامتناهی بالذات مخصوص وجود بی مثال حق تعالی است.
    در باره کتاب های فلسفی آثار ذیل مفید است:
    1. در آمدی بر فلسفه اسلامی . تالیف عبدالرسول عبودیت. نشر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم 1380 ش.
    2. آموزش فلسفه تالیف محمدتقی مصباح. نشر بین الملل تهران 1382 ش.
    3. رحیق مختوم . تالیف ایت الله جوادی آملی. نشر مرکز اسرا ء، قم 1389 ش.

    پی‌نوشت ها:
    1. حدید (57) آیه 3.
    2. جلال الدین بلخی، مثنوی معنوی، دفتر سوم، نشر اقبال، تهران 1360 ش، ص 515.

  5. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    425
    حضور
    8 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    890



    سلام

    ۱- خدا مادی نیست
    ۲- زمان مختص ماده است
    پس خدا ازلی و ابدیست!

  6. صلوات


  7. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    425
    حضور
    8 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    890



    زمان یک قرارداد انسانی برای نشان دادن تغییر است
    تعییر معلول حرکت است(اگر حرکتی نباشد تغییری در کار نیست)
    حرکت مختص ماده است چون تنها ماده است که مکان برایش متصور است(یعنی بعد فیزیکی دارد).

    پس برای وجودی که فاقد بعد جسمانی(فیزیکی) است حرکت معنایی ندارد. و چون حرکت نمیکند تغییر هم نمیکند. پس حکم زمان در موردش ساقط است! پس ازلی و ابدی (یا همان عدم محدودیت در بعد زمان) است.

  8. صلوات


  9. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    264
    حضور
    4 روز 6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    438



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    در ابتدا باید گفت با اندک توجه این مسله قابل درک است چون خداوند ازلیت ذاتی وابدیت ذاتی دارد .
    سلام.
    خدمت شما و دوست عزیزمون عرض شود که ظاهرا دقت نفرمودید در عرایض بنده.
    عرض بنده این بود که وقتی خدا خالق زمان بوده، پس تعاریفی که وابسته به زمان باشند معنایی نداره.

    إِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لاَ يَعْقِلُونَ


    الانفال-22

  10. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    713
    حضور
    15 روز 21 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1594



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    ابدی بودن جهان بدین معنا است که هرگاه موجودی وجود یافت، دیگر معدوم نمی‌شود، بلکه از یک نشئه و صورت به نشئه و صورت دیگر تبدیل می‌شود و همواره رو به تکامل است.
    با سلام
    این یعنی ما در خلقت عکس ابداع را نداریم؟
    این طوری مرتب به تعداد موجودات اضافه می شود. درست است؟
    عکس روی تو چو در آینه ی جام افتاد
    عارف از خنده ی می در طمع خام افتاد
    حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد
    این همه نقش در آیینه ی اوهام افتاد
    این همه عکس می و نقش نگارین که نمود
    یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد.

  11. صلوات


  12. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط aminjet نمایش پست ها
    با سلام
    این یعنی ما در خلقت عکس ابداع را نداریم؟
    این طوری مرتب به تعداد موجودات اضافه می شود. درست است؟
    با سلام وتشکر .
    غیر از ذات حق تعالی که هم ازلی است وهم ابدی سایر موجودات گرچه ازلی نیستند، ولی ابدی ممکن است باشد، یعنی وقتی وجود یافتند، نابود و معدوم نمی‌شوند، بلکه پیوسته در حال تبدیل و انتقال از یک نشئه به نشئه دیگراند. بالاخره چون قطرات در هستی بی‌کران الهی محو و فانی می‌شوند، نه این که معدوم و نابود شوند.
    انسان وقتی از خداوند فیض وجود دریافت کرد و موجود شد ،هیچ‌گاه معدوم و نابود نمی‌شود، بلکه با مرگ از نشئه دنیا به عالم دیگر منتقل می‌شود، پس به یک معنا ابدی است ،ولی ابدیت او ذاتی نیست بلکه بالغیر است، یعنی در پرتوی وجود مطلق به عنوان فیض فعلی خداوند وجودش استمرار دارد، گرچه عوالم ونشئه‌های او تغییر می‌کند و از یک نشئه به نشئه دیگر منتقل می‌شود.


  13. صلوات


  14. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط rezaee نمایش پست ها
    زمان یک قرارداد انسانی برای نشان دادن تغییر است
    تعییر معلول حرکت است(اگر حرکتی نباشد تغییری در کار نیست)
    حرکت مختص ماده است چون تنها ماده است که مکان برایش متصور است(یعنی بعد فیزیکی دارد).

    پس برای وجودی که فاقد بعد جسمانی(فیزیکی) است حرکت معنایی ندارد. و چون حرکت نمیکند تغییر هم نمیکند. پس حکم زمان در موردش ساقط است! پس ازلی و ابدی (یا همان عدم محدودیت در بعد زمان) است.
    باسلام وتشکر .
    مگر کسی در ازلیت وابدیت حق تعالی تردید دارد ؟


  15. صلوات


  16. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    425
    حضور
    8 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    890



    سلام
    من پاسخ پرسشگر رو دادم که اصلا زمان وجود ندارد که بخواهد خالق داشته باشه....البته من اصطلاخات فلسفیشو دیگه بلد نیستم فقط خواستم بگم به لحاظ علمی زمان تنها یک قرارداد انسانی هستش و وجود مطلق نداره

  17. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی اخلاقیات فطری هستند یا غریزی؟
    توسط مسلمان ایرانی در انجمن مسائل فلسفه اخلاق
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۲۰, ۱۷:۵۲
  2. جمع بندی هویت اسلامی؟ایرانی؟ غربی؟ نسبت این ها با هم چه می تواند باشد؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 60
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۲, ۰۷:۱۵
  3. جمع بندی مقام پیامبران بالاتر است یا فرشتگان مقرب الهی؟
    توسط IVI.@.H.D.I در انجمن پیامبر شناسی
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۷/۱۹, ۱۹:۰۱
  4. ازدواج فامیلی یا غیر فامیلی؟
    توسط طلبه سید در انجمن اقسام ازدواج
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۱۶, ۱۹:۱۰

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود