صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کتب حدیثی معتبر شیعه بدون نیاز به بررسی سندی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    101
    حضور
    6 روز 10 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    530

    کتب حدیثی معتبر شیعه بدون نیاز به بررسی سندی




    سلام

    میخواستم ببینم کدوم کتب هست که برای افرادی مثل من که حوزوی نیستن و نمدونن کدوم حدیث جعلی کدوم درسته تمام احادیثش درست باشه؟
    ایا کتبی با اینصورت وجود دارد همه انها صحیح السند باشند؟ از قبیل کافی وسایل الشیعه بحار و.....

    ممنونم
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۵/۱۴ در ساعت ۱۷:۴۹

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست





    کتب حدیثی معتبر شیعه بدون نیاز به بررسی سندی








    کارشناس بحث: استاد پیام


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    آیت الله خویی ـ رحمه الله ـ معتقد است، كه اگر راوی، در سلسله سندراویانِ كتاب تفسیرِ علی بن ابراهیم قمی و کامل الزیارات واقع شود، موثق خواهد بود و این، برای توثیقراوی كفایت می‌كند؛ زیرا مؤلفان این دو كتاب در مقدمه كتاب‌های خویش تصریح كرده‌اند. كه در سلسله راویان آنها، راویضعیف وجود ندارد؛ بلكه راویان كتاب‌های آنان موثقند. (علی بن ابراهیم قمی در مقدمه تفسیر خود آورده: «و نحن ذاكرون و مخبرون بما ینتهی إلینا و رواه مشایخُنا و ثقاتُنا عن الذین فرض الله طاعتهم؛»





    بعنوان کتاب ویکجا قبول بودن روایات آن ،تنها این دو کتاب نزد برخی از علما مورد وثوق است ودر مابقی موارد ،بررسی سندی را لازم می دانستند.

    معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۵۱.
    تفسیر قمّی، ج۱، ص۳۰.

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۴/۲۶ در ساعت ۰۳:۳۶

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    کتاب گرانسنگ «کامل الزیارات» ، تألیف محدث و عالم جلیل القدر جهان تشیع، شیخ ابوالقاسم، جعفر بن محمد بن قولویه قمی معروف به «ابن قولویه» است.

    موضوع کتاب «کامل الزیارات» مجموعه احادیث و روایات اهل بیت علیهم السلام درباره شیوه زیارت حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و دیگر امامان و امامزادگان علیهم السلام و ثواب و فضیلت آن می باشد. کامل الزیارات بارها چاپ شده، از جمله در سال 1356 ق، با مقدمه علامه امینی منتشر گردیده است.

    دلیل وثاقت به روایات کتاب نزد دیگران

    ابن قولویه در آغاز کتاب، تمام راویان آن را توثیق کرده است. این نکته به دانشمندان شیعه کمک می کند تا به آن دسته از راویانی که در کتابهای رجالی، نامی ندارند و فقط در اسناد کامل الزیارات قرار گرفته اند راحت تر اعتماد کنند.
    کتاب کامل الزیارات شامل 843 حدیث می باشد که در 108 باب تنظیم شده است.
    این کتاب یکی از ارزشمندترین مجموعه های حدیثی در زمینه زیارت و از منابع غنی عاشورا پژوهی می باشد که مهم ترین روایات این بخش را در خود جای داده است.
    مؤلف این کتاب، انگیزه نگارش آن را این گونه بیان می فرماید: «انگیزه من در نگارش این کتاب، تقرب به درگاه الهی و پیامبر و علی و فاطمه و ائمه صلوت اللّه علیهم اجمعین بوده و تلاش کرده ام با نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و نقل ثواب زیارت آن بزرگواران، به جمیع اهل ایمان هدیه ای تقدیم کرده باشم.»
    این یادگار ماندگار شیعه بیش از هزار سال است که مورد توجه محدثین و فقهای عظیم الشأن عالم اسلام بوده و امروزه همچنان در صدر کتابهای درجه یک شیعه قرار دارد. بحارالانوار، مفاتیح الجنان و اکثر کتابهای دعا و زیارت و منابع عاشورایی از جمله آثاری هستند که از این کتاب بهره برده اند.

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    101
    حضور
    6 روز 10 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    530



    نقل قول نوشته اصلی توسط پیام نمایش پست ها
    بعنوان کتاب ویکجا قبول بودن روایات آن ،تنها این دو کتاب نزد برخی از علما مورد وثوق است ودر مابقی موارد ،بررسی سندی را لازم می دانستند.
    سلام یعنی کتاب کافی هم همه حدیثاش صحیح نیستن و توش جعلی هم پیدا میشه؟ مگه کتاب کافی جز کتب اربعه نیست؟
    چون شما اسمی از کتاب کافی نبردین.

    ممنونم

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    "برای مطالعه"



    کافی کلینی (ره) را می توان برجسته ترین منبع، در میان کتب اربعه دانست، که بیش از یك هزار سال از تالیف آن گذشته و در این مدت، صدها مجموعه حدیثی ارزشمند دیگر، توسط علما و محدثان بزرگ اسلامی به رشته تحریر درآمده است، اما آن كتابها نه تنها از ارج و رواج كافی نکاسته‌اند، بلكه بر رونق آن افزوده و ارزش و اهمیت آنرا تثبیت نموده اند.


    علامه مجلسی درباره این کتاب فرموده است: «کافی، اضبط اصول و اجمع آنهاست و بهترین و بزرگترین مۆلفات فرقه ناجیه ( شیعه) است.»(1)

    عظمت و بزرگی کلینی در میان شیعه و اهل سنت به قدری است که ابن اثیر ضمن نقل این روایت از پیامبر که «خداوند در آغاز هر قرن شخصی را برمی انگیزد که دین او را زنده نگه دارد»، می گوید:
    «احیا کننده مذهب شیعه، در آغاز قرن اول، محمد بن علی امام باقر - علیه السلام - ، در ابتدای قرن دوم علی بن موسی امام رضا (ع) و در ابتدای قرن سوم ابو جعفر محمد بن یعقوب رازی بوده است»(2)

    قداست کلینی تا آن‏جا در ذهنیت گروهی از شیعیان نفوذ یافته که در جست‏وجوی یافتن قراینی مبنی برعرضه کتاب کافی بر امام زمان و تأیید آن از سوی ایشان برآمده‏اند،(3)

    این گروه معتقدند که کتاب کافی بر امام زمان (عج) عرضه شده و آن حضرت فرمود:الکافی کاف لشیعتنا (کتاب کافی شیعیان ما را بس است)(4)

    و گروهی دیگر با شگفتی این پرسش را مطرح نموده‏اند که چگونه کلینی کتاب خود را بر نواب اربعه امام زمان عرضه ننموده و تأیید ایشان را کسب ننموده‏است.(5)

    با توجه به همین مباحث، بطور کلی چهار دیدگاه در مورد اعتبار احادیث کافی در میان دانشمندان‏ امامی بوجود آمده است:
    دیدگاه نخست:
    هرچند کتاب کافی از کتب مرجع و معتمد بوده‏ و مدار استنباط احکام است، ولی این بدان معنا نیست که احادیث‏ آن به ارزیابی سندی نیازمند نباشد.این دیدگاه اکثریت علما، به ویژه‏ علمای اصولی مسلک است.(6)

    دیدگاه دوم:
    تمام احادیث این کتاب قطعی الصدور هستند. این دیدگاه از سوی اخباریان افراطی همچون ملا امین استرآبادی‏ و ملا خلیل قزوینی مطرح شده است.(7)

    دیدگاه سوم:
    تمام احادیث این کتاب،حجّت و معتبر است، هرچند صدور آن قطعی نباشد.این دیدگاه اخباریان معتدل است.(8)

    دیدگاه چهارم:
    احادیث این کتاب،همگی ذاتا معتبر است و نیاز به بحث سندی ندارند،ولی در هنگام تعارض احادیث،مراجعه‏ به اسناد آنها تعیین‏کننده است. این دیدگاه را مرحوم مجلسی در مقدمه مرآه العقول ارائه داده است.

    با بررسی اقوال به نظر می رسد که دیدگاه اول که نظر دانشمندان نزدیک به‏ عصر کلینی است، صحیح تر بوده چرا که امثال شیخ مفید و سید مرتضی به‏ صراحت برخی از احادیث کافی را نادرست می‏دانند و صدور آنها را از ائمه معصومین علیهم السلام انکار می‏کنند(9)

    با این حال گاه بدون ارائه هیچ مدرک گفته می‏شود که این‏ کتاب پس از اتمام تألیف توسّط نواب اربعه بر حضرت عرضه شده‏ و حضرت فرموده یا بر نسخه عرضه شده نگاشته:«الکافی‏ کاف لشیعتنا».

    در حالی که به نظر می‏رسد که این جمله از حدیث معانی الأخبار، منقول از امام صادق (ع) برگرفته شده، که در تفسیر «کهیعص»فرموده‏اند:«کاف»،ک اف لشیعتنا،«هاء»هاد لهم،(10)

    بنابراین، در بررسی روایت عرضه کافی بر امام زمان (عج )، توجه به دو نکته ضروری به نظر می رسد:

    اولا؛ بسیاری از علمای طراز اول شیعه، وجود این روایت در منابع معتبر حدیثی را منکر شده اند، به عنوان مثال، مرحوم حاجی نوری محدث بزرگ شیعه می‌گوید: « این سخن که به نقل ملا خلیل قزوینی،‏ از برخی مشایخ عصر خود ذکر شده، هیچ مدرک‏ روایتی ندارد.

    چنانچه محدث استرابادی که خود احادیث کافی را قطعی الصدور می‏داند، بر بی‏اصل‏ بودن این سخن تصریح می‏کند.(11)

    ثانیا؛ برخی دیگر از علما درپاسخ به روایت عرضه کتاب کافی بر امام زمان(عج) گفته اند علت این که کلینی (ره) کتاب "کافی" را به امام زمان (عج) عرضه نکرد، این بود که ایشان از راه های مختلفی نسبت به صحت احادیث وارده در کتاب خود یقین داشته اند، که بعضی از آن عبارتند از:

    الف) احادیث کافی، از اصول اربعمائة جمع آوری شده و در حقیقت، مرحوم کلینی (ره) احادیث مذکور در اصول اربعمائة را به صورت دسته بندی شده و مبوب نوشت،

    مرحوم صاحب معالم (حسن بن زین الدین) می گوید:
    کلینی (ره) احادیث کتاب خود را از اصول اربعمائة ای که صحت احادیث آن اجماعی است جمع آوری کرده است.(12)

    ب) احادیث کتاب کافی، دارای قرائن و دلائل زیادی است که دلالت بر صحت آنها دارد،
    که مرحوم صاحب معالم می گوید:
    « احادیث کتب اربعة، به قول بسیاری از علماء قرائنی را همراه دارد، که دلالت می کند که بدون هیچ گونه تغییری از کتابهای اصلی نقل شده است.»(13)

    ج) کلینی (ره) در مقدمه کتاب کافی، از احادیث کتاب خود با تعبیر (بالآثار الصحیحة) یاد می کند، که این می رساند که ایشان یقین به صحت احادیث مرویه دارد.(14)

    د) کلینی (ره) این احادیث را در مقام جواب به کسی که در حیرت و سرگردانی فرو رفته و خواستار احادیث صحیحه بود،(15) جمع آوری کرده است، که چنین مقامی اقتضا می کند که ایشان فقط آن روایاتی را که یقین به صدق و صدور آن از ائمه (ع) دارند، بنویسند و الا بر حیرت و سرگردانی مخاطب افزوده که این کار با آن جلالت مقام و منزلتی که علماء از کلینی (ره) بیان می کنند، منافات دارد.(16)

    ه) اگر کافی بر امام زمان (ع) عرضه شده بود، آیا کلینی خود در مقدمه کتاب یا در هنگام روایت آن بر شاگردان، بدین امر تصریح نمی‏کرد،

    آیا مۆلفان کتب رجالی‏ همچون شیخ طوسی و أبو العباس نجاشی که متذکر کتب عرضه‏ شده بر ائمه در کتب خود شده‏اند، بر این امر تصریح یا اشاره‏ نمی‏کردند؟با توجه به آنچه گفته شد، می‏توان به اطمینان بر نادرستی‏ ادعای عرضه کافی بر امام زمان (ع) تأکید ورزید.(17)



    پی نوشت‏ها:
    1. کاظم مدیر شانه چی ، علم الحدیث، ، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ص 97-96
    2. جعفر سبحانی، موسوعه طبقات الفقهاء، قم؛ موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع) ،ج 4، ص 478.
    3. حسین‌بن‌محمدتقی نوری ، خاتمه مستدرک الوسائل، قم; موسسه آل البیت (ع) لاحیاء التراث، ج 3، ص 468-469
    4. محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، مترجم: سید جواد مصطفوی ، تهران؛ کتاب فروشى علمیه اسلامیه، ج 1، مقدمه کتاب، ص7
    5. آقا بزرگ تهرانی، «رسالة فی الکافی»، سفینه، سال اول، شماره دوم، بهار 1383، ص 67-79.
    6. محمد بن حسن طوسی، استبصار, بیروت؛ دارالتعارف, ج3، ص261
    7. نوری، همان ،ج 21، ص470
    8. همان، ج21، ص 463- 505
    9. ابوالقاسم خویی، معجم رجال الحدیث‏ ، قم، مرکز نشر الثقافه الاسلامیه ، ج1، ص31-34
    10.اعتبارسنجی روایت کافی، مجله کتاب ماه دین ، شهریور 1387 - شماره 130 و 131،ص41
    11.نوری، همان،ج 21، ص 470
    12.علی نمازی شاهرودی، الاعلام الهادیة الرفیعة فی اعتبار الکتب الاربعة المنیعة، قم، مۆسسه نشر اسلامی، ص 140
    13.همان، ص 139.
    14.همان
    15. کلینی، همان، ج 1، مقدمه کتاب، ص 5.

    16.علی نمازی شاهرودی، ص 135-136

    17.دروس قواعد رجالی آیت اللّه شبیری‏ زنجاین،جلسه ششم ، به نقل از اعتبارسنجی روایت کافی، مجله کتاب ماه دین ، شهریور 1387، شماره 130 و
    گروه حوزه علمیه تبیان

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    101
    حضور
    6 روز 10 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    530



    نقل قول نوشته اصلی توسط پیام نمایش پست ها
    آیا مۆلفان کتب رجالی‏ همچون شیخ طوسی و أبو العباس نجاشی که متذکر کتب عرضه‏ شده بر ائمه در کتب خود شده‏اند، بر این امر تصریح یا اشاره‏ نمی‏کردند؟با توجه به آنچه گفته شد، می‏توان به اطمینان بر نادرستی‏ ادعای عرضه کافی بر امام زمان (ع) تأکید ورزید.(17)
    ممنونم
    با این شرایط به هیچ وجه نمی توان با اهل سنت مناظره کرد. وقتی ما یک کتاب کاملا صحیح نداریم براحتی میشه احادیثی داراورد که بضرر شیعه هست و اونوقت هر چی بگیم جعلیه اونا که قبول نمی کنند
    اهل سنت حداقل در بین خودشون کتاب صحیحین رو دارند که به گفته خودشون بعد قران بهترین کتابه و نمیتونن زیر حرفشون بزنن ولی ما همچین کتابی نداریم که کاملا صحیح باشه و این نقطه ضعفه
    هرچند وهابی ها هم در مناظراتشون دیدم که صحیحین رو همشو قبول ندارن ولی در یک مناظره بین یک عالم شیعه و وهابی اون وهابی چون مثلا خودشونو از اهل سنت میدونند یک بار به عالم شیعه گفت
    حداقل ما چند کتاب داریم که همشو قبول داریم ولی شما چی ما هر حدیثی بخوایم از کتب شما (شیعه) بیاوریم شما اگه بنفعتون نباشه میگید جعلی (البته این حرف وهابیه بود)
    چرا واقعا این کتب تا بحا از لحاظ سندی بررسی نشده؟ایا دلیلش همین اختلافات بین علمای شیعه است؟
    این واقعا پاشنه آشیل برای ما شیعیان شده است به نظر من البته


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,140
    حضور
    136 روز 18 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19255



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد 1363 نمایش پست ها
    با این شرایط به هیچ وجه نمی توان با اهل سنت مناظره کرد. وقتی ما یک کتاب کاملا صحیح نداریم براحتی میشه احادیثی داراورد که بضرر شیعه هست و اونوقت هر چی بگیم جعلیه اونا که قبول نمی کنند
    اهل سنت حداقل در بین خودشون کتاب صحیحین رو دارند که به گفته خودشون بعد قران بهترین کتابه و نمیتونن زیر حرفشون بزنن ولی ما همچین کتابی نداریم که کاملا صحیح باشه و این نقطه ضعفه
    هرچند وهابی ها هم در مناظراتشون دیدم که صحیحین رو همشو قبول ندارن ولی در یک مناظره بین یک عالم شیعه و وهابی اون وهابی چون مثلا خودشونو از اهل سنت میدونند یک بار به عالم شیعه گفت: حداقل ما چند کتاب داریم که همشو قبول داریم ولی شما چی ما هر حدیثی بخوایم از کتب شما (شیعه) بیاوریم شما اگه بنفعتون نباشه میگید جعلی (البته این حرف وهابیه بود)
    چرا واقعا این کتب تا بحا از لحاظ سندی بررسی نشده؟ ایا دلیلش همین اختلافات بین علمای شیعه است؟
    این واقعا پاشنه آشیل برای ما شیعیان شده است به نظر من البته
    سلام به تمام دوستان و کسب اجازه از استاد "پیام"

    برادر عزیزم ، نکته ای که فرمودید نه تنها پاشنه آشیل شیعه نیست ، بلکه دقیقاً پاشنه آشیل وهابیته و دلیلش هم در فرمایش خود شما قرار داره

    1 - همینطوری رو هوا نیست که ما به راحتی و به دلخواه خودمون بگیم فلان روایت ضعیفه یا فلان روایت متواتره یا فلان روایت مرسله و.....
    اینها همه قواعد داره. اون حرفی هم که اون عالم!!! وهابی گفته ، سفسطه ای بیش نیست

    2 - همونطور که فرمودید اهل سنت به صحت کتبی مثل صحیح مسلم و صحیح بخاری اعتقاد دارن و این از اعتقادات اهل سنت هست. لذا وقتی وهابی ها میگن ما همهء اونها رو قبول نداریم ، یعنی بطور غیرمستقیم اعتراف میکنن که اهل سنت نیستن و دروغ میگن

    3 - به این فکر کنید که چرا گفته میشه که تمام متن صحاح رو قبول نداریم. من به شما میگم که دلیلش مناظره با شیعه ست و آوردن احادیثی از صحیح مسلم و صحیح بخاری ، از طرف شیعیان ، که اصل اعتقادات اونها رو زیر سؤال میبره. لذا سر دو راهی گیر کردن. اگر بگن کل صحاح رو قبول داریم که باید اون احادیث مورد استناد شیعه رو هم بپذیرن که واویلا میشه!!!
    برای همین گفتن که همش رو قبول نداریم. جالب تر اینکه نمیگن اون مقداری که قبول ندارن کدوم قسمته

    4 - برعکس اهل سنت ، شیعه این احتمال رو داده که ممکنه عالم جوانی بیاد و دلایل کاملتری نسبت به علمای قبل پیدا کنه ، مبنی بر صحت یا عدم صحت یک حدیث. لذا با وجود اینکه در حال حاضر ، روایات رو میشه دسته بندی کرد ، اما با عدم اعلام اینکه فلان کتاب کاملاً صحیح است ، باب تحقیق و بررسی رو باز گذاشته

    5 - مهمتر از همه ، تناقضات ، ایرادها و مشکلات در روایات صحاح اینقدر زیاده که اثبات اونها گاهی از خوردن یک لیوان آب خوردن هم راحت تره. همونطور که شما هم فرمودید ، اینها نظرات خود اهل سنت هست و میدونیم که کار بررسی علمی بر مبنای استدلاله ، نه ادعا
    لذا صرف این ادعا که ما صحاح داریم و شما ندارید فقط بازی با کلماته و اون چیزی که مهمه استدلال و حرف علمیه

    ویرایش توسط Reza-D : ۱۳۹۴/۰۱/۲۴ در ساعت ۰۹:۳۲

    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536



    کتاب معجم الاحادیث المعتبره از آیة الله محسنی

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    101
    حضور
    6 روز 10 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    530



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    سلام به تمام دوستان و کسب اجازه از استاد "پیام"

    برادر عزیزم ، نکته ای که فرمودید نه تنها پاشنه آشیل شیعه نیست ، بلکه دقیقاً پاشنه آشیل وهابیته و دلیلش هم در فرمایش خود شما قرار داره

    1 - همینطوری رو هوا نیست که ما به راحتی و به دلخواه خودمون بگیم فلان روایت ضعیفه یا فلان روایت متواتره یا فلان روایت مرسله و.....
    اینها همه قواعد داره. اون حرفی هم که اون عالم!!! وهابی گفته ، سفسطه ای بیش نیست

    2 - همونطور که فرمودید اهل سنت به صحت کتبی مثل صحیح مسلم و صحیح بخاری اعتقاد دارن و این از اعتقادات اهل سنت هست. لذا وقتی وهابی ها میگن ما همهء اونها رو قبول نداریم ، یعنی بطور غیرمستقیم اعتراف میکنن که اهل سنت نیستن و دروغ میگن

    3 - به این فکر کنید که چرا گفته میشه که تمام متن صحاح رو قبول نداریم. من به شما میگم که دلیلش مناظره با شیعه ست و آوردن احادیثی از صحیح مسلم و صحیح بخاری ، از طرف شیعیان ، که اصل اعتقادات اونها رو زیر سؤال میبره. لذا سر دو راهی گیر کردن. اگر بگن کل صحاح رو قبول داریم که باید اون احادیث مورد استناد شیعه رو هم بپذیرن که واویلا میشه!!!
    برای همین گفتن که همش رو قبول نداریم. جالب تر اینکه نمیگن اون مقداری که قبول ندارن کدوم قسمته

    4 - برعکس اهل سنت ، شیعه این احتمال رو داده که ممکنه عالم جوانی بیاد و دلایل کاملتری نسبت به علمای قبل پیدا کنه ، مبنی بر صحت یا عدم صحت یک حدیث. لذا با وجود اینکه در حال حاضر ، روایات رو میشه دسته بندی کرد ، اما با عدم اعلام اینکه فلان کتاب کاملاً صحیح است ، باب تحقیق و بررسی رو باز گذاشته

    5 - مهمتر از همه ، تناقضات ، ایرادها و مشکلات در روایات صحاح اینقدر زیاده که اثبات اونها گاهی از خوردن یک لیوان آب خوردن هم راحت تره. همونطور که شما هم فرمودید ، اینها نظرات خود اهل سنت هست و میدونیم که کار بررسی علمی بر مبنای استدلاله ، نه ادعا
    لذا صرف این ادعا که ما صحاح داریم و شما ندارید فقط بازی با کلماته و اون چیزی که مهمه استدلال و حرف علمیه

    ممنونم دوست عزیز

    در ابتدا بگم ما قرار نیست وهابیت رو نقد کنیم چون به باطل بودن وهابیت شکی نیست ولی این سوالات برای اینکه اگه خود ما در معرض مناظره با وهابیت قرار بگیریم بتونینم جواب بدیم

    1- منم قبول دارم رو هوا نیست بررسی سندیت حدیث. ولی شما فرض کن ی وهابی هستی ی حدیث از کافی نقل می کنی(فرض کنیم حدیثه هم بعد بررسی سندیت جعلی تشخیص داده بشه) اولا شما به عنوان ی وهابی قبول نداری بررسی سندیت شیعه رو تا بخوای جعلی بودنشو قبول کنی. شما میگی این تو کتب اربعه شما هست و اگه الان شیعه بگه جعلیه پس دلیل بر اینکه چون حدیثه بر ضد خودشونه میگن جعلیه.
    مثلا همونطور که ما تا از ابن ابی الحدیدکه سنیه مثلا حدیث نقل میکنیم و چون برضدشونه وهابیا میگن ما قبول نداریم شیعه چی به ذهنش میرسه اینکه چون این حدیث برضدشونه قبول ندارند

    2 و 3 و5 چون در رد وهابیته الان ما کاری باهاش نداریم چون وهابیت باطله

    4- اما در این مورد باید بگم باز به عنوان ی وهابی با خودت فک میکنی شیعه بهانشه که میگه شاید در اینده یکی بیاد احادیث رو دو باره بررسی کنه و ببینه جعلی مثلا. وهابی با خودش فکر میکنه دلیل بر اینکه شیعه نمیاد بررسی سندی کنه اینکه شاید احادیثی پیدا کنن که بر ضدشونه و حقانیتشون بره زیر سوال برای همین جرات بررسی سندیت ندارند.

    ممنونم

  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود